Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

8 hours ago, Tom Rør said:

Tysk punktlighet. Gutta fra verftet kom presis, men de måtte få hit en tekniker med det rette utstyret, og de folka hadde fulle bøker

 

Hadde ikke gutta som kom VODIA med seg, eller fikk de ikke lest ut noe?

 

får sikkert mer klarhet i ting når der supertechniker ankommer ?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis du fortsatt venter på support kan du orientere deg litt i denne manualen S44, 45, 46 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjFgbb63anVAhUiMZoKHeOfB1AQFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.maritimsd.no%2FCustomers%2Fmsm%2Fdocuments%2FDokumentasjon%20Volvo%2FD4_D6.pdf&usg=AFQjCNH3RmRHzzf9CzFmXw01RkW3ZDKobA

 

Samt dette videoklippet: 

 

Kan hende du kan "knekke koden" selv.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, men EVC lystrer ikke når jeg prøver det som gjøres på videoen. Jeg har en mistanke til gearskift på styrbord motor, da jeg har fått feilmelding på den før. Da tok jeg strømmen og så forsvant den. På service fant de ikke feilmeldinga igjen, men nå er den konstant. Mekaniker var her i dag, og kommer igjen i morgen tidlig. Spennende å se hva han finner ut.

Link to post
Share on other sites

Ok, trist problemstilling dette.

 

Du kan jo søke litt på nettet spesifikt ift probemet du opplever.

 

Her er noe info som kanskje kan kaste lys over problemet, det store innlegget er stykke ned:  (Innlegg # 4)

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?315184-Check-Shift-Actuator-Volvo-D4-EVC

Av: jimmy_the_builder 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fritt etter hukommelsen så er vel Toms prinsesse bestykket med 2xD6 med fast aksling. Og HS80 gir?

 

Om dette stemmer er det ikke noen aktuator på samme måte som for drevinstalasjonene. Giret er elektronisk styrt via soleonider som igjen styrer oljestrømmen i giret. 

 

Det går ikke noe signal fra giret tilbake til EVC om at giret står i fri eller ikke. Mulig at systemet kan oppfatte at en solenoide er ødelagt. Om det kommer feilmeldinger knyttet til gir kan årsaken ligge i spakene/kalibrering av disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Fritt etter hukommelsen så er vel Toms prinsesse bestykket med 2xD6 med fast aksling. Og HS80 gir?

 

Om dette stemmer er det ikke noen aktuator på samme måte som for drevinstalasjonene. Giret er elektronisk styrt via soleonider som igjen styrer oljestrømmen i giret. 

 

Det går ikke noe signal fra giret tilbake til EVC om at giret står i fri eller ikke. Mulig at systemet kan oppfatte at en solenoide er ødelagt. Om det kommer feilmeldinger knyttet til gir kan årsaken ligge i spakene/kalibrering av disse. 

Det er stor sannsynlighet for at det er noe med hendler/solenoid, da jeg har hatt noen feilmeldinger på sb motor ved krapp manøvrering.

Dvs. hurtig gearskift i f.eks havner e.l når ting må skje fort.

Chiefengineer skrev Just now:

Dette var leit i ferieturen men er nok neppe noe alvorlig. VP-gutta finner nok ut av det med Vodiaen. Tenker at fokus blir rettet mot solenoidsystemet til gearet, evt. hendlene.

 

Om du har D6/435 har du vel samme gearene som meg, HS85AE.?

Det skal lugge litt?, og at vi var på vei inn i en by med er VP verksted er jo litt flaks. Husker ikke hva gearene heter, men jeg har det på en lapp sammen med all annen info fra Princess.Jeg håper turen din til sørlige breddegrader var verdt bryderiet, og kos dere oppover igjen. Vestlandet har jo mye flott å by på??

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 26.7.2017 at 17.54:

 

Vi lå i 26 knop pga 4 knop medstrøm, og styrbord motor mistet turtall. Jeg slanket helt ned, og et varsel kom opp på displayet. Jeg stengte av strøm til motor og EVC, og håpet det skulle være en bagatell. Da blir nemlig varselet borte. Det gjorde den ikke ?

 

 

Når motoren stopper under marsfart og uten at giret blir operert synes ikke jeg det høres ut som noe girrelatert. Det måtte i så fall være om giret har totalhavarert og låser svinghjulet på motoren. Dette ville i så fall ikke gått lydløst for seg. 

 

Klarer du å dra motoren rundt med starteren?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 10 minutes ago:

 

Når motoren stopper under marsfart og uten at giret blir operert synes ikke jeg det høres ut som noe girrelatert. Det måtte i så fall være om giret har totalhavarert og låser svinghjulet på motoren. Dette ville i så fall ikke gått lydløst for seg. 

 

Klarer du å dra motoren rundt med starteren?

 

Motoren stoppet ikke i marsjfart. Sen ville bare ikke starte etter at vi hadde kommet fram. Jeg gikk for to motorer de siste nm inn til Cuxhaven. Feilmeldingen sto der hele tiden etter at den kom, og lot seg ikke slette.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 33 minutes ago:

Det er stor sannsynlighet for at det er noe med hendler/solenoid, da jeg har hatt noen feilmeldinger på sb motor ved krapp manøvrering.

Dvs. hurtig gearskift i f.eks havner e.l når ting må skje fort.

Det skal lugge litt?, og at vi var på vei inn i en by med er VP verksted er jo litt flaks. Husker ikke hva gearene heter, men jeg har det på en lapp sammen med all annen info fra Princess.Jeg håper turen din til sørlige breddegrader var verdt bryderiet, og kos dere oppover igjen. Vestlandet har jo mye flott å by på??

Der blandet jeg innlegg litt Chiefengineer ?

Link to post
Share on other sites

Mekanikeren holdt på et par timer med å forsøke å oppdatere software, men det lot seg ikke gjøre.Dette verkstedet er relativt ny Volvopartner, og har ennå ikke fått det rette utstyret og opplæringen på det.

Han kom akkurat bortom nå, og formidlet den beskjeden jeg fryktet. Først på Onsdag kan tekniker komme, og det er i overkant av det jeg hadde fryktet. Ikke et vondt ord om Cuxhaven, men det er ikke et sted man blir i en uke sånn plutselig.Vi får se hva vi får slått ihjel tiden med. Kanskje leie en bil eller noe, eller rett og slett gå hele Cuxhaven rundt for å se enda mer.

Jeg har litt erfaring med båttrøbbel fra før, og forrige gang vi hadde det midt i ferien, la verkstedet to pinner i kors, og hjalp oss. All takk til Framnæs i Sandefjord for det :-)

Jeg tilbød også å betale for overtid hvis noen ville gjøre jobben, og det formidlet mekaniker.

Kanskje litt annerledes arbeidsliv her nede?

Da har vi ikke noe annet å gjøre enn å smøre oss godt inn med tålmodighet, og gjøre det beste ut av det?

Jeg får si som Tyskerne  Tschüss, eller ha det bra?

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

 

Hadde ikke gutta som kom VODIA med seg, eller fikk de ikke lest ut noe?

 

får sikkert mer klarhet i ting når der supertechniker ankommer ?

De hadde ikke Vodia, og nå kan ikke han komme før på Onsdag. Ikkje bra?

Link to post
Share on other sites

Øv....trist med den slags beskeder.

 

Da mine drev havarede med trosse i propellerne i '14, var jeg helt nede i kælderen. Så tog Fruen en rask beslutning, lejede en bil og fandt et værelse på Nääs Fabriker lidt inde i landet. Det var det helt rigtige. Jeg kom væk fra det hele, fik en masse nye indtryk og oplevelser som jeg stadig tænker positivt tilbage på i dag.

 

Så det er det bedste råd, jeg kan give: Lej en bil, tag på opdagelse i området og se om ikke I kan finde noget spændende. Hvis alt går skævt og I bliver nødt til at afbryde ferien, så er jeg sikker på at du kan finde et crew herinde, som er parate til at flyve ned og hente både hjem når den er repareret. Og godt at det skete på tilbagevejen og ikke to dage efter at I var taget afsted, trods alt!

 

Vi trommer alt vi har lært heroppe og håber, at det flasker sig i næste uge!

Link to post
Share on other sites

Update. Hadde en peptalk med Saap_2000 akkurat, og han mente bestemt( og det gjorde min kone også) at jeg skulle prøve en annen volvodealer.

Ringte en dealer i Bremerhaven, og han lurte på hvorfor noen hadde forsøkt å reparere/stille på en motor uten Vodiainstrument. De kunne faktisk komme i dag eller i morgen, og det er radikalt mye bedre enn diagnose på onsdag, og deretter evt. bestilling av deler etc.

Jeg ble med ett noget lystigere, og håper dette går veien. De som evt. Skulle komme på onsdag må jo skjønne at dette er krise for oss.

Venter selvsagt med å si til verkstedet her at jeg har vært i dialog med en annen.

Jeg sa også at det er bare å ta seg betalt hva de måtte ønske, men da fikk jeg på ekte tysk manér høre at de har sine faste takster, så de skulle ikke ha mer fordi jeg hadde en krise.

Dette høres ikke ille ut?

 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 53 minutes ago:

Jeg sa også at det er bare å ta seg betalt hva de måtte ønske, men da fikk jeg på ekte tysk manér høre at de har sine faste takster, så de skulle ikke ha mer fordi jeg hadde en krise..........

 

..............Ordnung muß sein !

 

håper det fikser seg !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...