Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Det var da som bare...! Men godt å høre at det var bedre service på det andre verkstedet. Følger spent med. Nå skal jeg ned og vaske og polere den gamla balja mi og deretter smøre på bunnstoff. Skal sende mine tanker sørover og følge med på oppdateringer herfra på mobilen!

Krysser fingra!

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 15 minutes ago:

Høres ut som om at du har gjort et fornuftig valg mht. å sjekke flere firmaer. Satser på at det ordner seg når det kommer en proff med Vodiaen i morra og får kastet seg inn i Volvoelektronikkens verden.

Han jeg snakket med virket veldig oppegående vedr. det at det ikke er noe poeng å begynne med motoren før man har det instrumentet som trengs. Han bablet noe om noen trepinner, som jeg ikke forsto døyten av, men da poenget kom, var det om hvem av de ansatte som trakk den korteste pinnen, og måtte komme hit til oss å jobbe på en lørdag ??

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 16 minutes ago:

Det forklarer jo manglende EVC kontakt...

men hvordan kan kabelstokken ha brent?  Kortslutning noe sted? Er det slik at vi skal være glade vi slapp nok en båtbrann?

Jeg vet sannelig ikke hvorfor, og hvorvidt det kunne blitt skikkelig brann vet jeg heller ikke. Jeg føler ihvertfall at vi er i de rette hender hos dette firmaet. Han forklarte tydelig hele veien hva han gjorde, og hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Den der var ikke lett å forutse. Er det noen som kjenner flere eksempler på at dette har skjedd på D4/D6-motorer? Eller andre moderene motorer for den saks skyld?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Er det kun en av motorene som er berørt? Ligger skaden i kablingen i motorrommet eller er den utenfor der styringsbokene er plassert? BUS-nettet?

Kun styrbord motor.

Det er i motorrommet rett ved den boksen som alle kontaktene går inn i.

Håper ikke den er ødelagt også, for den koster 3174; euro pluss mva.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skrev tidligere om problemer knyttet til giring på SB motor før motoren gikk helt i stå. I fjor etter at dere kom hjem fra ferien hadde du feil på en av solinoidene på girene. Var dette også på SB?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenker litt på om det kan være en sammenheng ved at feilen med solinoden har medført skade på ledningsnettet. Eller motsatt, at det var en begynnende feil i ledningsnettet som medførte feil med solinoiden. 

 

Solinoiden skal normalt trekke noe milliampere med strøm, og skal vel i utgangspunktet ikke klare å smelte ledningsnettet. Men mulig at den kan kortslutte skikkelig når det oppstår feil. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 7 minutes ago:

jeg har den kabelbunten hvis du ikke får den raskere noe annet sted. 

Han sa at det ble produsert flere forskjellige til denne motoren,og at det er viktig at det er akkurat det varenummeret. Har du mummeret på den du har? 

De bestiller en av de andre også i tilfelle den også er ødelagt, men det var selvsagt den viktigste som var i manko i Belgia?

Link to post
Share on other sites

Krysser fingrene for dere. Dette var surt. Men det kunne vært værre. Godt du har funnet hjelpere som vet hva de driver med. Hold motet oppe, det kommer bedre dager :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 9 timer siden:

Har du 24 Volt maskiner, kjenner til at noen av disse er levert med 12 Volt solinoider på giret. Solinoider vil etter lang til brenne, men kjenner ikke til at det går utover ledningsnettet. 

Det er 24v anlegg, og jeg tror ikke solenoiden er ødelagt nå, da jeg fint fikk båten i gir før jeg ikke fikk start i det hele tatt. Hvorfor kablene er brent vet jeg faktisk ikke.

Link to post
Share on other sites

Dette ble jo mer kostbart enn man skulle ønske! Håper det ordner seg i rimelig tid! Og at du slipper unna men en kabelstokk. Jeg håper også at dere finner kilden til feilen!

Godt å se at dere tar det med fatning og relativt godt humør! Lykke til!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...