Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Jeg planlegger tur til sommeren, men klarer ikke å bestemme meg for om det blir Polen eller Tyskland/Nederland.

Er det noen som har erfaring med noen av disse destinasjonene på sommerstid. Har gått litt i Nederland og Tyskland, men det har vært transportetappe i Mars, og da blir det ikke riktig å sammenligne med varm og god sommertur :-)

Link to post
Share on other sites

Har svirret rundt i Tyskland mellom Travemunde og Kiel. Funnet både store byer og hyggelige landsbyer, liker meg bedre der enn Danmark. Ikke vært øst for Travemunde i båt. Polen frister ikke.Tok kielkanalen for noen år siden. Vil si jeg likte meg bedre i Nederland enn Tyskland. Men var på ekspresstur, ett stopp mellom Frankrike og Tyskland... Kanalene i Nederland frister. Fordelen med østersjøen er lite vind og ingen størm eller tidevann. Tidevann er en nøtt  i vest, men du har også mye mindre dypgående enn oss. Har du lest SAP sin hentetråd? Standing Mast Route i Nederland er noe jeg må ta en gang. 

 

Gleder meg til å følge ny tur. For en gangs skyld har vi ingen langturplaner til neste år. Men alt kan skje.

Link to post
Share on other sites

Hej Tom, trevligt att Du siktar söderut!

 

Vi har gått ganska många gånger i Polen och nordöstra Tyskland (Mecklenburg och Brandenburg) ner till Berlin och ett par gånger vidare på Elbe eller Mittellandkanal/Elbe Seitenkanal upp till Lübeck och Travemünde.

 

I mitt tycke är detta ett mycket attraktivt område i bitvis vacker natur och med välskötta kanaler som man får befara kostnadsfritt och därtill rikligt med vackra städer i omkringliggande landområden.

På köpet kommer storstadsbesök i Szczecin, Berlin och Lübeck alla med tämligen centrala möjligheter till övernattningsplatser.

I Berlin kan man dessutom göra en endags båttur genom vissa delar av det centrala kanal-nätet.

På de flesta ställen gott om gästhamnar och behagligt låga hamnavgifter, rikligt med restauranger och inköpsmöjligheter.

Okänsligt för vind, men givetvis inga salta bad. Men vattnet är nog inte så dåligt och på många ställen ser man folk som badar i sjöar och kanaler.

 

Farten i kanalerna ligger på bekväma 5 knop, men man kör gärna ganska långa pass varje dag så man kommer långt ändå, 20 - 50 Nm är normalt.

Tur och retur Berlin via Szczecin kan man köra på 2 veckor inklusive ett par dagar i Berlin, och vill man köra hela rundan och komma ut via Lübeck så tar det väl ungefär tre veckor.

Och med den farten går det BILLIGT. Jag klarar hela turen från Malmö och tillbaka utan att tanka.

 

 

Vattendjupen är som regel tillräckliga utom i oreglerade Elbe där det kan bli vattenbrist på sommaren. Men på t ex slingan ner till Berlin och vidare via Mittellandkanal/Elbe Seitenkanal och upp till Travemünde har man över 2 meter djupt hela vägen och fri höjd är minst 385 cm vilket kan klaras med åtminstone min P40 om man fäller den rostfria antennbågen.

Det är ett must att noga mäta upp båtens 'airdraft' så att man vet var man skall huka sig...

På de flesta sträckor är det inte besvärande mycket yrkespråmar.

 

Mecklenburgische Seenplatte är idylliskt och trevligt med många kanaler och vackra sjöar, och jag körde flera resor där när jag hade Nimbus 3000, men vattendjupet är ner till 1,2 meter vilket känns lite i knappaste laget för båtar som våra där propellrarna är det som sticker djupast.

 

Hör av Dig Om Du vill så berättar jag gärna mer och ger förslag på lämpliga sjökort och revir-info.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har svirret rundt i Tyskland mellom Travemunde og Kiel. Funnet både store byer og hyggelige landsbyer, liker meg bedre der enn Danmark. Ikke vært øst for Travemunde i båt. Polen frister ikke.Tok kielkanalen for noen år siden. Vil si jeg likte meg bedre i Nederland enn Tyskland. Men var på ekspresstur, ett stopp mellom Frankrike og Tyskland... Kanalene i Nederland frister. Fordelen med østersjøen er lite vind og ingen størm eller tidevann. Tidevann er en nøtt i vest, men du har også mye mindre dypgående enn oss. Har du lest SAP sin hentetråd? Standing Mast Route i Nederland er noe jeg må ta en gang.

 

Gleder meg til å følge ny tur. For en gangs skyld har vi ingen langturplaner til neste år. Men alt kan skje.

Jeg har gått det selv, og det frister å dra dit på sommerstid :-)

Link to post
Share on other sites

Hej Tom, trevligt att Du siktar söderut!

 

Vi har gått ganska många gånger i Polen och nordöstra Tyskland (Mecklenburg och Brandenburg) ner till Berlin och ett par gånger vidare på Elbe eller Mittellandkanal/Elbe Seitenkanal upp till Lübeck och Travemünde.

 

I mitt tycke är detta ett mycket attraktivt område i bitvis vacker natur och med välskötta kanaler som man får befara kostnadsfritt och därtill rikligt med vackra städer i omkringliggande landområden.

På köpet kommer storstadsbesök i Szczecin, Berlin och Lübeck alla med tämligen centrala möjligheter till övernattningsplatser.

I Berlin kan man dessutom göra en endags båttur genom vissa delar av det centrala kanal-nätet.

På de flesta ställen gott om gästhamnar och behagligt låga hamnavgifter, rikligt med restauranger och inköpsmöjligheter.

Okänsligt för vind, men givetvis inga salta bad. Men vattnet är nog inte så dåligt och på många ställen ser man folk som badar i sjöar och kanaler.

 

Farten i kanalerna ligger på bekväma 5 knop, men man kör gärna ganska långa pass varje dag så man kommer långt ändå, 20 - 50 Nm är normalt.

Tur och retur Berlin via Szczecin kan man köra på 2 veckor inklusive ett par dagar i Berlin, och vill man köra hela rundan och komma ut via Lübeck så tar det väl ungefär tre veckor.

Och med den farten går det BILLIGT. Jag klarar hela turen från Malmö och tillbaka utan att tanka.

 

 

Vattendjupen är som regel tillräckliga utom i oreglerade Elbe där det kan bli vattenbrist på sommaren. Men på t ex slingan ner till Berlin och vidare via Mittellandkanal/Elbe Seitenkanal och upp till Travemünde har man över 2 meter djupt hela vägen och fri höjd är minst 385 cm vilket kan klaras med åtminstone min P40 om man fäller den rostfria antennbågen.

Det är ett must att noga mäta upp båtens 'airdraft' så att man vet var man skall huka sig...

På de flesta sträckor är det inte besvärande mycket yrkespråmar.

 

Mecklenburgische Seenplatte är idylliskt och trevligt med många kanaler och vackra sjöar, och jag körde flera resor där när jag hade Nimbus 3000, men vattendjupet är ner till 1,2 meter vilket känns lite i knappaste laget för båtar som våra där propellrarna är det som sticker djupast.

 

Hör av Dig Om Du vill så berättar jag gärna mer och ger förslag på lämpliga sjökort och revir-info.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Høres bra ut ?:-)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det for en som ikke snakker tysk å ferdes i Tyskland mon tro?

Vi var såvidt innom Tyskland med båten i sommer. I Flensburg. Der var det i hvertfall ikke noe problem å kommunisere på engelsk i butikker og restauranter. Men, i kontakt med bransjer litt mindre eksponert for utenlandske turister, kan du nok støte på noen problemer. Han som bemannet havnekontoret da vi var der kunne ikke engelsk, så da kommuniserte vi på litt gebrokkent tysk (fra min side).

Men, jeg fikk virkelig blåst støvet av min rimelig gode tyskkunnskap fra den gang jeg abonnerte på Auto Motor und Sport og det kun kom ut på tysk

Link to post
Share on other sites

Ganske aktiv, håper sjefen er snill med deg og lar deg få lang ferie til neste år og. Og at du får like fint vær.

Mulig sjefen er grei, og at jeg får lang ferie, da den tross alt ikke var så lang i år ;-)

Når det gjelder været, er det selvsagt bestilt sol og varme på kontinentet  :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg tror nok det blir Tyskland/Nederland til sommeren, og jeg har foreløpig lagt en rute til Læsø,Nyborg, Kielerkanalen, og til Norderney. Norderney var jeg innom i Mars 2010, da vi hentet "gamlebåten".

Er det noen som har vært der på sommerstid. Har hørt at det er en livat havn. Planen er å minst komme oss til Amsterdam, via Standing Mast Route, så vi kommer ut ved Lemmer.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke småtteri til turplaner :-)

Tenker dere avreise fra Østfoldtreffet i Juni?

 

Var så vidt innom Norderney vi også, men kom og gikk i mørket (april), så fikk ikke noe inntrykk av livet der. Men tidevannet og strømmen på vei inn mellom sandbankene fra vest i mørket kommer jeg aldri til å glemme.

På ferietur i godt vær kunne jeg godt tenkt meg å snoke litt rundt i ledene på innsiden av de Østfrisiske øyene som bare er farbare noen timer +- høyvann.

 

Når vi hentet hjem båten fra Nederland i 2014 sa jeg til meg selv at om jeg får mulighet, så skal jeg tilbake til dette området med mer tid til rådighet.

Er helt sikker på at man kan farte rundt i Nederland i månedsvis uten å gå lei.

 

Utfordringen for egen del er at det tar lang tid i trawlerfart og komme seg dit, og man skal jo hjem igjen også...

Mener vi brukte 100-110 motortimer på turen hjem fra Elburg øst for Amsterdam. Blir fort 300 timer+ på telleren om man skal kjøre litt rundt på sightseeing også.

 

Tenker dere å gå på egen kjøl tur/ retur, eller vurder dere transport en av veiene? F,eks om man hadde fått fraktet båten til Rotterdam, Southampton, Jersey eller noe slikt på en fornuftig måte, så kunne man jo fått seg litt av en drømmetur hjem igjen . Men husker jo fra den gang jeg sjekket litt opp om dette er at det ikke var bare-bare, men fant faktisk et lasteskip som gikk reglmessig fra Norge til Eemshaven som kunne ta dekkslast.

 

En annen mulighet er å legge båten i opplag i Nederland over vinteren om det er noe man vil få gjort. Er visst et stort utbud og jevnt over proffe aktører til hyggeligere priser en det vi er vant med her hjemme.

 

Vi får ta en prat neste gang vi møtes Tom :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt å gå begge veier, og det er mulig vi lar båten ligge i østfold mellom treffet og feriestart, som er uka etter. Deilg å slippe å gå den ekstra turen Hvaler, og heller bli kjørt ned uka etter.Fikk jo ikke med meg treffet sist, da jeg lå i Bodø på det tidspunktet.Vi har 8 uker ferie, så det bør bli tid til å se seg om litt. Planene blir bearbeidet i løptet av vinteren, men av erfaring, så går tiden fryktelig fort :-)

Vi får ta det over en pils/sider når vi treffes neste gang :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...