Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Tom Rør skrev 8 minutes ago:

Tror jeg tar den turen når vi får oss lavere båt :-)

Det hørtes fristende ut, men vi går nok mot Norderney i morgen.

Ble tipset om å gå på innsiden, men jeg er skeptisk. Det sparer man mye tid på.

 

Husker når vi lå i Bremerhafen og skulle rundt til Cuxhafen , der må en et godt stykke ut i Tyskebukten pga

tidevannet og ekstremt langgrunt. Det var mye dritvær/vind akkurat da. Da var det en tysker som foreslo en rute mye lengre inne. Den var merket med staker i sanden, nesten som brøyte stikker her hjemme. Turen måtte taes rett før full flo, og være ferdig en times tid etter lavvannet satt inn, ellers sto en på tørre landet... jeg tok heller ikke kjangsen på det.. det ble å stampe i Tyskebukten..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Husker når vi lå i Bremerhafen og skulle rundt til Cuxhafen , der må en et godt stykke ut i Tyskebukten pga

tidevannet og ekstremt langgrunt. Det var mye dritvær/vind akkurat da. Da var det en tysker som foreslo en rute mye lengre inne. Den var merket med staker i sanden, nesten som brøyte stikker her hjemme. Turen måtte taes rett før full flo, og være ferdig en times tid etter lavvannet satt inn, ellers sto en på tørre landet... jeg tok heller ikke kjangsen på det.. det ble å stampe i Tyskebukten..

Forbi Scharhörn er det vel?

Link to post
Share on other sites

Ja, mulig det var navnet på løypen.. jeg tok ikke sjansen..

Båtene til Nederlenderne setter seg bare rett på sandbankene vist tidevannet innhenter dem,

og venter på floen igjen.. det er ikke vi bygget for..

 

Regner med du skal ta Kieler kanalene tilbake..

Her ligger vi etter innslusing på vestsiden..

022.JPG

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir kielkanalen hjem også. Blir for lange strekk å gå,vestsiden av Danmark, samt at vi vil kose oss litt oppover danskekysten og øyene der.

Havenmasteren sa netopp at det ikke er noe problem å gå på innsiden til Norderney, og at vi vil spare en bøtte med tid. Jeg har elektroniske kart, men man må gå herfra på stigende lavvan, og når man kommer til " grunna" følger man tidevannet. Man hadde visst et par timer eller så.

Det syns jeg blir litt vel spennende?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 20 minutes ago:

Blir kielkanalen hjem også. Blir for lange strekk å gå,vestsiden av Danmark, samt at vi vil kose oss litt oppover danskekysten og øyene der.

Havenmasteren sa netopp at det ikke er noe problem å gå på innsiden til Norderney, og at vi vil spare en bøtte med tid. Jeg har elektroniske kart, men man må gå herfra på stigende lavvan, og når man kommer til " grunna" følger man tidevannet. Man hadde visst et par timer eller så.

Det syns jeg blir litt vel spennende?

 

Vi gikk aldri ute ved de øyene, men snakket med en del nederlendere som var fortrolig med det..

Det var helt essensielt dette med å gå med tidevannet, som gav nedstrøm fra vest mot øst..

Men de har båter som kan strande på lavvannet, det er vel neppe du bygget for, vi var det ikke.. tror jeg hadde betenkt meg..

Ja har sittet å sett på Open cpn nå på det området som de anbefalte meg den gang..

Store områder er merket med lysgrønn farge, som betyr flomål/tørrlagt.. men det er stikker/bøyer hele veien..

Også små lommer med sjø en kan flyte rundt i, til tidevannet er tilbake..

Sikkert en opplevelse av en tur med det rette fartøyet..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 46 minutes ago:

 

Vi gikk aldri ute ved de øyene, men snakket med en del nederlendere som var fortrolig med det..

Det var helt essensielt dette med å gå med tidevannet, som gav nedstrøm fra vest mot øst..

Men de har båter som kan strande på lavvannet, det er vel neppe du bygget for, vi var det ikke.. tror jeg hadde betenkt meg..

Ja har sittet å sett på Open cpn nå på det området som de anbefalte meg den gang..

Store områder er merket med lysgrønn farge, som betyr flomål/tørrlagt.. men det er stikker/bøyer hele veien..

Også små lommer med sjø en kan flyte rundt i, til tidevannet er tilbake..

Sikkert en opplevelse av en tur med det rette fartøyet..

Det er 2,5 m vann der på høyvann, men jeg har ikke kart på papir over området. 

Har elektronisk, men jeg tipper jeg feiger ut der.

Vi gikk på "grønt" da vi gikk inn til Schiermonnikoog, og jeg var ikke så komfortabel med det heller.

Key Freak skrev 24 minutes ago:

Nordhavn er ikke lavere, bare sånn at du er klar over det. :giggle:

Når jeg får sånn type båt blir det Svalbard,Grønland og sånne plasser man besøker da vet du ?

Link to post
Share on other sites

I dag ble det siste kanalen i Nederland for i år, da vi gikk fra Groningen til Delfzijl. Kanalen i dag var stor, men med mindre industri og tjafs enn gårsdagens. Kom rett bak en storing som ble slept ut fra Groningen, og det tok en time før båten foran ville passere den. Jeg turte ikke å gjøre det på eget initsiativ, da det kanskje hadde vært å " banne i kjerka ".

Selve Delfzijl er vel ikke noe arkitektonisk perle, men det var noen fine hus og en byport, samt de butikkene vi trengte for å fylle opp kjøleskapet.

Det er utrolig hvor lett det er å spise ute når man er på ferie. Jeg har ikke fyrt opp grillen en gang på fem uker, mens hjemme kan jeg få meg til å grille to ganger på en helg.

Det er litt dumt, da de har mye godt i kjøttdisken her nede.

Jeg renset sjøvannsfiltrene i dag også, og de har sett værre ut før. Fant til og med noen småfisk i det ene, men siden vi allerede hadde spist, lot jeg de bli krabbemat.?

Jeg knipset noen bilder i dag også.

 

IMG_6857.JPG

IMG_6858.JPG

IMG_6859.JPG

IMG_6860.JPG

IMG_6861.JPG

IMG_6862.JPG

IMG_6864.JPG

IMG_6865.JPG

IMG_6866.JPG

IMG_6867.JPG

IMG_6868.JPG

IMG_6869.JPG

IMG_6870.JPG

IMG_6871.JPG

IMG_6872.JPG

IMG_6873.JPG

IMG_6874.JPG

IMG_6875.JPG

IMG_6876.JPG

IMG_6877.JPG

IMG_6878.JPG

IMG_6879.JPG

IMG_6880.JPG

IMG_6881.JPG

IMG_6882.JPG

IMG_6883.JPG

IMG_6884.JPG

IMG_6885.JPG

IMG_6886.JPG

IMG_6888.JPG

IMG_6892.JPG

IMG_6894.JPG

IMG_6895.JPG

IMG_6897.JPG

IMG_6898.JPG

IMG_6899.JPG

IMG_6900.JPG

IMG_6901.JPG

IMG_6902.JPG

IMG_6903.JPG

IMG_6904.JPG

IMG_6905.JPG

IMG_6906.JPG

IMG_6907.JPG

IMG_6908.JPG

IMG_6910.JPG

IMG_6911.JPG

IMG_6912.JPG

53765A2D-FD54-4DF4-AA76-00D741D70763.JPG

IMG_6915.JPG

EE450ED1-7D79-4B71-8988-FBC1E1E68E97.JPG

Link to post
Share on other sites

Da har vi sagt farvel til Nederland for denne gang, og det har vært et hyggelig bekjentskap. Hyggelige folk og koselige småplasser. Store og små kanaler, hvor jeg helt klart foretrekker de små som slanger seg bortover jordene, og gjennom små landsbyer. Amsterdam var også morsom, og vi syns 5 dager var helt Ok.

Vi gikk fra Delfzijl rundt klokka 09.15, med smekkfulle tanker, da jeg ikke ville gå ut i Nordsjøen med skvalpete diesel. De tok 1,36 Euro mener jeg. Det gikk på i underkant av 650 liter. Da har vi gått fra Helgoland til Amsterdam via kanalene, og til Norderney. Vet ikke hvor mange nm dette er, men det er ikke så ille forbruk. Billig å ferdes på kanalene.?

Nordeney er jo en plass vi har vært innom på nedoverturen, men det passer ikke med noe annet stopp før Elben. Vi kunne delt opp denne etappen, som var på rundt 60 nm, men det eneste stedet hadde vært Borkum, og der er sentrum på øya 4 km unna havna, og det gadd vi ikke. Været i dag kunne vært mye bedre, men siden jeg ikke bestemme over det, så var det ikke bedre :-)

Jeg pleier å ha ca 8 knop på 1400 omdreininger, men på vei ut Ems, klarte vi 5,4. Det ble for traurig, så vi la sjarken i plan utover. Det jeg så etter en stund, var at på Navionicskartet sto det at det kun var 10 knop i det området. Det lot jeg som jeg ikke så, og hverken kystvakta eller noen andre hadde lagt merke til det. De kom rett mot oss rett etter at fartsgrensen var opphørt.

Da vi rundet Borkumriff, fikk vi plutselig nesten 4 knop medstrøm, så da gikk det riktig så fort. Lå da i mellom 16 og 20 knop,men 10-15 m/s og 2-3 m med tette bølger er ikke spesielt behagelig. P42 er ikke en stor båt der ute.

Det var smekkfullt i gjestehavna i Norderney, og en frekk Nederlender snek seg forbi en tysk seilbåt på vei inn i havna. Usympatisk tenkte jeg, og la meg pent bak seilbåten. 

Det lønte seg kanskje, for det var han vi endte med å ligge utenpå.

De ligger utenpå en seilskute med en litt sur eldre tysker med familien på tur. Tidevannsforskjellen gjør jo at det å gå i land kan bli utfordrende, da vi ligger på fast brygge.Han har landgang, og da vi kom tilbake fra luftetur med kreket, så han at vi kom, men løftet ikke en finger for å hjelpe ?

Det ble da et c moment på sleipe leidere for å få ombord krek, kone og en handlepose?

Kjøpte også en sixpack med Schloss pils, og når dere ser bilde av kassalappen ser dere at det ikke behøver å ødelegge nattesøvnen å kjøpe seg noen pils?

Det ble ikke den store bildedagen i dag, da jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast på turen hit. 

Det ble bare noen få helt på sparket.

 

IMG_6922.JPG

IMG_6923.JPG

IMG_6925.JPG

IMG_6926.JPG

IMG_6927.JPG

IMG_6929.JPG

IMG_6930.JPG

IMG_6931.JPG

IMG_6933.JPG

IMG_6934.JPG

IMG_6935.JPG

IMG_6936.JPG

IMG_6937.JPG

IMG_6938.JPG

IMG_6939.JPG

IMG_6940.JPG

IMG_6941.JPG

IMG_6942.JPG

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 57 minutes ago:

Det var dårlig..

Det ble gjort over alt i Tyskland, og kan ikke huske de unnlot det på større steder i Nederland heller..

Du må gjøre mer av deg ...:giggle:

 

Vi lå ofte i kommunale "havner" i Nederland,og jeg fikk meg ikke til å be dem sette opp flaggstang bare for oss???

Link to post
Share on other sites

Gøy a bli gjort stas på Ida Marie lll :-)

 

Vi gikk fra Norderney klokka 08.00 i dag, så vi skulle dra nytte av medstrømmen mot Cuxhaven. Det gikk knirkefritt helt til det var 20 nm igjen.

Vi lå i 26 knop pga 4 knop medstrøm, og styrbord motor mistet turtall. Jeg slanket helt ned, og et varsel kom opp på displayet. Jeg stengte av strøm til motor og EVC, og håpet det skulle være en bagatell. Da blir nemlig varselet borte. Det gjorde den ikke ?

Gikk så i sakte fart inn til City Marina gjestehavn. Det var planen hele tiden, og da gjør det heller ikke noe at det er et VP verksted 50 m unna. Forsøkte å starte opp etter at vi hadde fortøyd, men da ville den ikke starte i det hele tatt.De skal kikke på motoren i morgen, så vi krysser fingre og tær på at det ikke er så alvorlig.

Tok noen bilder i dag også.

 

IMG_6949.JPG

IMG_6950.JPG

IMG_6951.JPG

IMG_6952.JPG

IMG_6953.JPG

IMG_6954.JPG

IMG_6957.JPG

IMG_6958.JPG

IMG_6959.JPG

image.jpg

Link to post
Share on other sites

Fremdeles flotte bilder, Tom. 

 

Kjipt når teknikken fusker under en slik tur, fort gjort å miste fokuset på alt det fantastiske man får se og oppleve når noe slikt skjer. Rakk du å lese noen feilkode?

 

Hos oss har eneste problemet så langt vært at dusjlensepumpa har vært litt vanskelig. Og så er autopiloten ute på villspor innimellom. Blir det ikke verre enn så skal vi ikke klage. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tysk punktlighet. Gutta fra verftet kom presis, men de måtte få hit en tekniker med det rette utstyret, og de folka hadde fulle bøker. Han skulle gi meg nærmere beskjed ved lunsjtider, men det ble visst ikke noe i dag. Tatt i betraktning at det er Fredag allerede i morgen, så kan jeg vel melde adresseendring til Cuxhaven først som sist??. Hadde håpet å komme meg over til Danmark før kulingen neste uke, men det får tiden vise. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...