Bjørn Løvjomås Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Bare å vente på lavvann.. så slipper du å spare så mye tid... Redigert 24.Juli.2017 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Tom Rør skrev 8 minutes ago: Tror jeg tar den turen når vi får oss lavere båt :-) Det hørtes fristende ut, men vi går nok mot Norderney i morgen. Ble tipset om å gå på innsiden, men jeg er skeptisk. Det sparer man mye tid på. Husker når vi lå i Bremerhafen og skulle rundt til Cuxhafen , der må en et godt stykke ut i Tyskebukten pga tidevannet og ekstremt langgrunt. Det var mye dritvær/vind akkurat da. Da var det en tysker som foreslo en rute mye lengre inne. Den var merket med staker i sanden, nesten som brøyte stikker her hjemme. Turen måtte taes rett før full flo, og være ferdig en times tid etter lavvannet satt inn, ellers sto en på tørre landet... jeg tok heller ikke kjangsen på det.. det ble å stampe i Tyskebukten.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Ida Marie III skrev 1 time siden: Husker når vi lå i Bremerhafen og skulle rundt til Cuxhafen , der må en et godt stykke ut i Tyskebukten pga tidevannet og ekstremt langgrunt. Det var mye dritvær/vind akkurat da. Da var det en tysker som foreslo en rute mye lengre inne. Den var merket med staker i sanden, nesten som brøyte stikker her hjemme. Turen måtte taes rett før full flo, og være ferdig en times tid etter lavvannet satt inn, ellers sto en på tørre landet... jeg tok heller ikke kjangsen på det.. det ble å stampe i Tyskebukten.. Forbi Scharhörn er det vel? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Ja, mulig det var navnet på løypen.. jeg tok ikke sjansen.. Båtene til Nederlenderne setter seg bare rett på sandbankene vist tidevannet innhenter dem, og venter på floen igjen.. det er ikke vi bygget for.. Regner med du skal ta Kieler kanalene tilbake.. Her ligger vi etter innslusing på vestsiden.. Redigert 24.Juli.2017 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Blir kielkanalen hjem også. Blir for lange strekk å gå,vestsiden av Danmark, samt at vi vil kose oss litt oppover danskekysten og øyene der. Havenmasteren sa netopp at det ikke er noe problem å gå på innsiden til Norderney, og at vi vil spare en bøtte med tid. Jeg har elektroniske kart, men man må gå herfra på stigende lavvan, og når man kommer til " grunna" følger man tidevannet. Man hadde visst et par timer eller så. Det syns jeg blir litt vel spennende? Redigert 24.Juli.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Helt enig, vestsiden av Danmark er nesten utrivelig i forhold til østsiden... Kjenner det kribler litt nå, tror jeg må begynne og bearbeide å overtale madammen om en ny kanaltur... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Tom Rør skrev 20 minutes ago: Blir kielkanalen hjem også. Blir for lange strekk å gå,vestsiden av Danmark, samt at vi vil kose oss litt oppover danskekysten og øyene der. Havenmasteren sa netopp at det ikke er noe problem å gå på innsiden til Norderney, og at vi vil spare en bøtte med tid. Jeg har elektroniske kart, men man må gå herfra på stigende lavvan, og når man kommer til " grunna" følger man tidevannet. Man hadde visst et par timer eller så. Det syns jeg blir litt vel spennende? Vi gikk aldri ute ved de øyene, men snakket med en del nederlendere som var fortrolig med det.. Det var helt essensielt dette med å gå med tidevannet, som gav nedstrøm fra vest mot øst.. Men de har båter som kan strande på lavvannet, det er vel neppe du bygget for, vi var det ikke.. tror jeg hadde betenkt meg.. Ja har sittet å sett på Open cpn nå på det området som de anbefalte meg den gang.. Store områder er merket med lysgrønn farge, som betyr flomål/tørrlagt.. men det er stikker/bøyer hele veien.. Også små lommer med sjø en kan flyte rundt i, til tidevannet er tilbake.. Sikkert en opplevelse av en tur med det rette fartøyet.. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Tom Rør skrev for 2 timer siden: Tror jeg tar den turen når vi får oss lavere båt :-) Nordhavn er ikke lavere, bare sånn at du er klar over det. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Ida Marie III skrev 46 minutes ago: Vi gikk aldri ute ved de øyene, men snakket med en del nederlendere som var fortrolig med det.. Det var helt essensielt dette med å gå med tidevannet, som gav nedstrøm fra vest mot øst.. Men de har båter som kan strande på lavvannet, det er vel neppe du bygget for, vi var det ikke.. tror jeg hadde betenkt meg.. Ja har sittet å sett på Open cpn nå på det området som de anbefalte meg den gang.. Store områder er merket med lysgrønn farge, som betyr flomål/tørrlagt.. men det er stikker/bøyer hele veien.. Også små lommer med sjø en kan flyte rundt i, til tidevannet er tilbake.. Sikkert en opplevelse av en tur med det rette fartøyet.. Det er 2,5 m vann der på høyvann, men jeg har ikke kart på papir over området. Har elektronisk, men jeg tipper jeg feiger ut der. Vi gikk på "grønt" da vi gikk inn til Schiermonnikoog, og jeg var ikke så komfortabel med det heller. Key Freak skrev 24 minutes ago: Nordhavn er ikke lavere, bare sånn at du er klar over det. Når jeg får sånn type båt blir det Svalbard,Grønland og sånne plasser man besøker da vet du ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 I dag ble det siste kanalen i Nederland for i år, da vi gikk fra Groningen til Delfzijl. Kanalen i dag var stor, men med mindre industri og tjafs enn gårsdagens. Kom rett bak en storing som ble slept ut fra Groningen, og det tok en time før båten foran ville passere den. Jeg turte ikke å gjøre det på eget initsiativ, da det kanskje hadde vært å " banne i kjerka ". Selve Delfzijl er vel ikke noe arkitektonisk perle, men det var noen fine hus og en byport, samt de butikkene vi trengte for å fylle opp kjøleskapet. Det er utrolig hvor lett det er å spise ute når man er på ferie. Jeg har ikke fyrt opp grillen en gang på fem uker, mens hjemme kan jeg få meg til å grille to ganger på en helg. Det er litt dumt, da de har mye godt i kjøttdisken her nede. Jeg renset sjøvannsfiltrene i dag også, og de har sett værre ut før. Fant til og med noen småfisk i det ene, men siden vi allerede hadde spist, lot jeg de bli krabbemat.? Jeg knipset noen bilder i dag også. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Flotte bilder Tom. Er alle frisørene i Nederland på ferie :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Flid skrev 1 time siden: Flotte bilder Tom. Er alle frisørene i Nederland på ferie :-)) Ja faktisk. De er på seminarferie i hokksund? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 (redigert) Da har vi sagt farvel til Nederland for denne gang, og det har vært et hyggelig bekjentskap. Hyggelige folk og koselige småplasser. Store og små kanaler, hvor jeg helt klart foretrekker de små som slanger seg bortover jordene, og gjennom små landsbyer. Amsterdam var også morsom, og vi syns 5 dager var helt Ok. Vi gikk fra Delfzijl rundt klokka 09.15, med smekkfulle tanker, da jeg ikke ville gå ut i Nordsjøen med skvalpete diesel. De tok 1,36 Euro mener jeg. Det gikk på i underkant av 650 liter. Da har vi gått fra Helgoland til Amsterdam via kanalene, og til Norderney. Vet ikke hvor mange nm dette er, men det er ikke så ille forbruk. Billig å ferdes på kanalene.? Nordeney er jo en plass vi har vært innom på nedoverturen, men det passer ikke med noe annet stopp før Elben. Vi kunne delt opp denne etappen, som var på rundt 60 nm, men det eneste stedet hadde vært Borkum, og der er sentrum på øya 4 km unna havna, og det gadd vi ikke. Været i dag kunne vært mye bedre, men siden jeg ikke bestemme over det, så var det ikke bedre :-) Jeg pleier å ha ca 8 knop på 1400 omdreininger, men på vei ut Ems, klarte vi 5,4. Det ble for traurig, så vi la sjarken i plan utover. Det jeg så etter en stund, var at på Navionicskartet sto det at det kun var 10 knop i det området. Det lot jeg som jeg ikke så, og hverken kystvakta eller noen andre hadde lagt merke til det. De kom rett mot oss rett etter at fartsgrensen var opphørt. Da vi rundet Borkumriff, fikk vi plutselig nesten 4 knop medstrøm, så da gikk det riktig så fort. Lå da i mellom 16 og 20 knop,men 10-15 m/s og 2-3 m med tette bølger er ikke spesielt behagelig. P42 er ikke en stor båt der ute. Det var smekkfullt i gjestehavna i Norderney, og en frekk Nederlender snek seg forbi en tysk seilbåt på vei inn i havna. Usympatisk tenkte jeg, og la meg pent bak seilbåten. Det lønte seg kanskje, for det var han vi endte med å ligge utenpå. De ligger utenpå en seilskute med en litt sur eldre tysker med familien på tur. Tidevannsforskjellen gjør jo at det å gå i land kan bli utfordrende, da vi ligger på fast brygge.Han har landgang, og da vi kom tilbake fra luftetur med kreket, så han at vi kom, men løftet ikke en finger for å hjelpe ? Det ble da et c moment på sleipe leidere for å få ombord krek, kone og en handlepose? Kjøpte også en sixpack med Schloss pils, og når dere ser bilde av kassalappen ser dere at det ikke behøver å ødelegge nattesøvnen å kjøpe seg noen pils? Det ble ikke den store bildedagen i dag, da jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast på turen hit. Det ble bare noen få helt på sparket. Redigert 25.Juli.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Juli.2017 Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 Fine bilder igjen, og igjen! Godt det ikke er ferdig enda! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2017 Vi hadde en hyggelig opplevelse i Delfzijl i går. Havenmasteren hadde hengt opp det norske flagget til ære for oss Det var første gangen på turen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Det var dårlig.. Det ble gjort over alt i Tyskland, og kan ikke huske de unnlot det på større steder i Nederland heller.. Du må gjøre mer av deg ... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Ida Marie III skrev 57 minutes ago: Det var dårlig.. Det ble gjort over alt i Tyskland, og kan ikke huske de unnlot det på større steder i Nederland heller.. Du må gjøre mer av deg ... Vi lå ofte i kommunale "havner" i Nederland,og jeg fikk meg ikke til å be dem sette opp flaggstang bare for oss??? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Her ankom vi Düsseldorf... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Gøy a bli gjort stas på Ida Marie lll :-) Vi gikk fra Norderney klokka 08.00 i dag, så vi skulle dra nytte av medstrømmen mot Cuxhaven. Det gikk knirkefritt helt til det var 20 nm igjen. Vi lå i 26 knop pga 4 knop medstrøm, og styrbord motor mistet turtall. Jeg slanket helt ned, og et varsel kom opp på displayet. Jeg stengte av strøm til motor og EVC, og håpet det skulle være en bagatell. Da blir nemlig varselet borte. Det gjorde den ikke ? Gikk så i sakte fart inn til City Marina gjestehavn. Det var planen hele tiden, og da gjør det heller ikke noe at det er et VP verksted 50 m unna. Forsøkte å starte opp etter at vi hadde fortøyd, men da ville den ikke starte i det hele tatt.De skal kikke på motoren i morgen, så vi krysser fingre og tær på at det ikke er så alvorlig. Tok noen bilder i dag også. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Voksen SAR! Håper dere finner greit ut av motorproblemet. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2017 Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 Fremdeles flotte bilder, Tom. Kjipt når teknikken fusker under en slik tur, fort gjort å miste fokuset på alt det fantastiske man får se og oppleve når noe slikt skjer. Rakk du å lese noen feilkode? Hos oss har eneste problemet så langt vært at dusjlensepumpa har vært litt vanskelig. Og så er autopiloten ute på villspor innimellom. Blir det ikke verre enn så skal vi ikke klage. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tom Rør Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2017 (redigert) Får ikke lest av feilkoden. Satser på at Volvofolka her nede har peiling. Gidder ikke la dette ta nattesøvnen foreløpig :-) Redigert 26.Juli.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Tysk punktlighet. Gutta fra verftet kom presis, men de måtte få hit en tekniker med det rette utstyret, og de folka hadde fulle bøker. Han skulle gi meg nærmere beskjed ved lunsjtider, men det ble visst ikke noe i dag. Tatt i betraktning at det er Fredag allerede i morgen, så kan jeg vel melde adresseendring til Cuxhaven først som sist??. Hadde håpet å komme meg over til Danmark før kulingen neste uke, men det får tiden vise. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Juli.2017 Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Men Cuxhaven er ikke verste byen å strande i.. Ganske fin og arti by.. Legg merke til de svære vollene rundt byen, samt enorme ståldører de stenger veiene med, Når elven og ekstrem tidevannet slår til for fult.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2017 Vi lå og ventet på været her noen dager på vei ned,og fikk litt oversikt da, men i går med fint vær viste byen seg fra en annen side. Slett ikke ille.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.