Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Regner med at du har surfet innom dette stedet men det ser ut til at det er en full kompabilitetsoversikt ift de forskjellige D6 versjonene og at den du har passer til nokså mange D6 versjoner. Bra oversiktstegning og.

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-8105.aspx

 

Spørs om dette kan være en del med en svakhet som er erstattet med en oppgradert versjon.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg er litt skeptisk til at årsaken til denne feilen ikke er identifisert. Om man kunne sagt med sikkerhet at det skyldes f.eks gnag pga dårlig klamring el. ville det kjentes helt ok å bytte kabelen uten særlig mye videre sjekk. Men uten en forklaring kjennes en ny oppstart ikke helt greit.

 

Du bør presse de kanalene du har til VP litt lengre opp i teknisk system til å bringe på banen alle aktuelle alternativer til at feilen kunne oppstå mens de leter etter kabel.

Link to post

Hei.

Feilsøkte på en TAMD74P med ZF280 gir som hadde lignende symptom. Motoren gikk med 2200 o/min og falt ned til tomgang for deretter og stoppe. EDC var helt død og maskinen ville ikke starte. (Var lys i lampene for oljetrykk, temp etc når tenning var på, men EDC panel var dødt) VP var rådløse for hvor feilen kunne ligge. (Kun dialog via tlf) Fant da sikringen for EDC i en relé boks på motoren, og så at denne var brent. Byttet sikring og fant deretter en brent solenoid på giret. Etter bytte av solenoid og sikring var alt oppe og gikk igjen. Mulig opplegget er helt annerledes når du har EVC. 

Link to post
Tom Rør skrev 56 minutes ago:

Her er det ingen tvil om at det er brente ledninger som er årsak til at ting ikke virker. Det gjenstår å se om det er mer som er ødelagt når kabelstokken er byttet, og de bruker Vodiainstrumentet sitt.

IMG_7104.JPG

 

Antar att du måste få ut kabelstocken oavsett. Går det inte att reparera den befintliga. Stifta om kontakten och antingen byta kabel eller skarva? Kontakterna är säkert någon Bosch kontakt. Jag hade sprätt upp hela kabelmattan och stiftat om kontakterna om inte annat för att kunna kontrollera EDC. Lycka till.

Link to post

Sånn i mellomtiden, har du forsøkt å sjekke om feilen/feilkoden ble borte etter at du splittet kabelstokken?

 

Annet: 

Etter å lest litt nøye gjennom foruminnlegget jeg linket til tidligere (I det tilfellet er det nok en drevbåt men aktuatoren (solenoiden) er nok funksjonsmessig lik) ser det ut til at om at hvis aktuatoren ikke klarer å komme i fullstendige girposisjoner (Strømmen til aktuatoren må kuttes når systemet er ordentlig i gir selve aktiveringen vil være kortvarig antagelig med høy strømpuls) vil det oppstå en overstrømsituasjon som gir en feilalarm. På drevbåtene ser dette ut til å ha sammenheng med wiren mellom aktuator og drevet. Det slo meg om at hvis giret ditt ikke kommer i fullstendig posisjon (F<->R mellomposisjoner) kunne det forårsake at det går en konstant høy strøm til aktuatoren og dermed risikere å ødelegge aktuatoren og eller ledningen til denne, ala skaden du har vist på bildet.

 

Har du mulighet til manuelt å sjekke om girfunksjonen på selve giret går lett og ordentlig til fullt utslag i begge posisjoner samt fri? Det kan være nyttig å verifisere dette uansett vidre fremdrift slik jeg ser dette med min enøyde sjørøverkikkert sånn ca 452 nm unna :)

 

dennrick sliter så vidt jeg kan se med lignende problemstillinger mht avvik.

 

Sjekk videoen i denne posten: 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Sammenligningen med aktuatorene på drevinstallasjonene blir ikke helt relevant. På girene styres solinoidene av elektriske signaler, og solinoidene åpner for oljestrømmen i giret når det står strøm på. Litt lignende funksjon som et rele i en elektrisk krets. Det går ikke noe signal tilbake til motorstyringen på om giret står i fri eller ikke slik det gjør på drevinstallasjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Vel, Tom har vel hatt en aktuator som han skiftet forrige år (på det samme giret?) som følge av en formodentlig spolefeil så selve problemstillingen jeg forsøkte å antyde er vel relevant. Hvis det var selve girfunksjonen som var medvirkende årsak til den feilen kunne det hende at årsakssammenhengen fortsatt gjelder. Pakninger kan bli trege og svelle osv, forskjellige oljemerker (til tross for samme spec), alder osv kan gjøre en forskjell i slike systemer.

 

Tom, full forståelse for det. Jeg bare så for meg at om kjerneproblemet består og var medvirkende årsak til denne feilen ville det være greit å få all mulig oversikt før "nyinstallajon". Det er ikke alltid "Grease Monkeyene" er så nøye ser du :)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Bay_liner skrev 55 minutes ago:

Vel, Tom har vel hatt en aktuator som han skiftet forrige år (på det samme giret?) som følge av en formodentlig spolefeil så selve problemstillingen jeg forsøkte å antyde er vel relevant. Hvis det var selve girfunksjonen som var medvirkende årsak til den feilen kunne det hende at årsakssammenhengen fortsatt gjelder. Pakninger kan bli trege og svelle osv, forskjellige oljemerker (til tross for samme spec), alder osv kan gjøre en forskjell i slike systemer.

 

Tom, full forståelse for det. Jeg bare så for meg at om kjerneproblemet består og var medvirkende årsak til denne feilen ville det være greit å få all mulig oversikt før "nyinstallajon". Det er ikke alltid "Grease Monkeyene" er så nøye ser du :)

Han som demonterte først, er nok mer i kategorien tekniker, og han virket særdeles oppegående. Nå fikk jeg beskjed om at den delen som kanskje lå i moderlandet ikke er den riktige allikevel. Følgene blir da at jeg venter på delen fra volvo, og håper de kan levere så fort som mulig etter at de har laget den.

Jeg takker til alle som har lagt hodene i bløt, og sjekket forskjellige muligheter for oss, og krysser samtidig fingrene for at volvo leverer som de har sagt.

Link to post

For meg er påskekrim og julekrim rene søndagsandakten i forhold til det som skjer nå?

Nå har det med hjelp av dyktige folk blitt funnet en stk cable harness i UK, og den vil mest sannsynlig bli sendt derfra i dag. Det betyr at vi kan få den montert senest på fredag. Da krysser vi fingre og tær for at det ikke er noe annet som er ødelagt. 

Hvis dette går veien, er vi nesten tidsmessig i rute, og det er kun vår herre og været som kan hindre oss i å krabbe nordover.

Satser på at dette går veien nå, ellers kan dama på den kinesiske buffetrestauranten snart bestille seg ny bil. 

Link to post

Anbefalt lektyre i slike situasjoner:

 

IMG_2100.JPG.3d029977740a1b72c2318b398ba60df2.JPG

 

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok for lengst funnet fram kabelskotanga og gjennomført en midlertidig reperasjon av kabelstokken for å komme videre. Men så er ikke jeg rørlegger da ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det er nok flere som sikkert hadde prøvd seg på å reparere dette ledningsnettet men jeg vil ikke bebreide den glade rørlegger for å vegre seg. Første bud må da også være å få identifisert hva som er skadet og evt hvorfor. Det har vært lansert teorier om at girsolenoidene kan være skyldig. Mulig det men husk at disse ligger inne kontinuerlig (en av gangen) og skal ikke dra mange milliamperene. Dette kan måles med et tang amperemeter. Det kan også være andre ting som drar så mye strøm at det går varmt, enten ved feil på en komponent eller skade på ledningsnettet. Feil installasjon er også en mulighet. Tenningsbryterene kan brukes til å styre andre kretser og skal da relékobles. Viktig at ikke dette jukses med. Princess er en seriøs aktør men alle kan gjøre feil....?

Link to post

Hadde egentlig planlagt å forsyne Tom med masse lektyre jeg hadde samlet ifm en planlagt tur østover fra Kiel for mange år siden men siden han valgte Flatlandia hadde det jo ingen hensikt i hvertfall i første omgang. Skulle du derimot replikere  «El Manjanas» i Julefergå får du heller si fra så sender jeg de nedover til overvintringen ;)

 

 

IMG_3570.jpg

IMG_3569.JPG

IMG_3568.JPG

IMG_3572.jpg

IMG_3573.JPG

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg må bare si tusen takk til alle som har engasjert seg i problemene en halvfeit rørleggerslask (på tur til steder han ikke skjønner et kvidder av hva folk sier )har hatt.Det er både rørende og varmende på en gang. Det er det som gjør akkurat dette forumet unikt, og at det ikke kan sammenlignes med noe av det fjaset som er på f.eks. facebook.

Dette er et forum med pondus og tyngde. Tusen takk for at jeg får være en del av et sånt fellesskap.

Heretter håper jeg at jeg kan formidle bilder og opplevelser, og ikke tragiske motorproblemer eller lignende??????

Link to post

Husk på at det som virkelig engasjerte..var når du trengte hjelp. Det er styrken i dette forumet. Vi gleder oss over flotte reisebrev, slik som blant andre dine. Men både du og meg kjenner på den overveldende hjelpen som kommer rasende når ting går litt på tverke. 

Så bare bruk dette forumet når ting er på trynet og. Begge deler er bra. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev 29 minutes ago:

Husk på at det som virkelig engasjerte..var når du trengte hjelp. Det er styrken i dette forumet. Vi gleder oss over flotte reisebrev, slik som blant andre dine. Men både du og meg kjenner på den overveldende hjelpen som kommer rasende når ting går litt på tverke. 

Så bare bruk dette forumet når ting er på trynet og. Begge deler er bra. 

Det er nok helt unikt??????

Link to post
45 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Husk på at det som virkelig engasjerte..var når du trengte hjelp. Det er styrken i dette forumet. Vi gleder oss over flotte reisebrev, slik som blant andre dine. Men både du og meg kjenner på den overveldende hjelpen som kommer rasende når ting går litt på tverke. 

 

:yesnod::clap:

Mvh. SAP

Link to post

Vi hadde en drøyt totimers rusletur i kveld, og denne byen har vi nå begynt å like. Det er et voldsomt liv langs promenaden ut mot Elben og Nordsjøen. Når vi først skulle bli stuck et sted, tror jeg dette var noe av det bedre. Når tyskerne drar på ferie hit, må vel vi klare å være her noen dager også.

( minst 10)

I morgen begynner Mittelalderspektakel inne i Borgen her, og der er det mat og drikke og show. Vet ikke hva slags, men det ser gøy ut på plakaten.Da slår vi ihjel en dag der, så får vi se hva fredagen byr på av opp eller nedtur :-)

Med fare for å legge ut noen bilder som er til forveksling lik noen andre jeg har tatt før, så tar jeg allikevel med noen.

 

 

IMG_7108.JPG

IMG_7109.JPG

IMG_7110.JPG

IMG_7111.JPG

IMG_7112.JPG

IMG_7113.JPG

IMG_7114.JPG

IMG_7115.JPG

IMG_7116.JPG

IMG_7120.JPG

IMG_6922.JPG

3232A5E4-CC2C-4CC8-A1B2-89DB3A7375B2.JPG

IMG_6916.JPG

D599A25D-1760-4300-92EB-F105F205778D.JPG

13140395-F519-4723-B776-B947D5C59E53.JPG

30AB7C2E-F99A-4412-AE97-23C3EF3C6284.JPG

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...