Jump to content

Hva kan vi forlange av forsikringselskapet ved skade


Trophy

Recommended Posts

Eg fikk en skade på båten av ekstremværet Tor den 30. januar i år og har fremdeles ikke fått erstattet eller reparert noe som helst og nå er eg rimelig forbanna.

Det som er skadet :

1 Ene vinduet i vindskjermen delvis ut av pakning.

2 Flybridgetrekk blåst bort. Kun noen hemper og fester igjen.

3 Trekk over 2-seter/ wetbar blåst bort.

4 Kalesje med vindu under targabøyle ødlagt.

5 2-seter sofa med puter (hagemøbel ikke fastmontert) takstet til 6000,- av takstmann

 

God oppfølging av takstmann etter skaden, som var på båten flere ganger og vindskjermen skulle han få fikset med en gang....not :-(   Det endte med at det kom en sprekk i den. Våren kom og ingenting skjedde. Måtte begynne sesongen med en lyseblå lettpressenning over 2-seter/ wetbar ( vanskelig å feste ).

Ringte flere ganger til både takstmann og kalesjemaker i løpet av sommeren og maste og fikk bare beskjed om at det var mange som hadde skade og at eg måtte vente på tur.

I slutten av Juni tok eg kontakt med http://www.maloy-industrisom.no/ og de kunne hjelpe meg i begynnelsen av Juli hvis eg kom ned med båten noe som eg gjerne ville :yesnod:  :thumbsup:  Tok dermed kontakt med saksbehandler i forsikringselskapet og forhørte meg om det var mulig å få en takst og reparere skaden et annet sted for no var eg lei av å vente... Saksbehandler skulle konferere med takstmann og gi meg tilbakemelding. Det skjedde ikke.

I midten av August snakket eg med kalesjemaker igjen og da fikk eg tilbakemelding om at no var dei begynnt å komme ajour så no var det min tur :pray:  :pray:  :pray:  et par uker senere dukket de opp og eg hadde tatt meg fri fra jobb og trudde at nå skulle det bli ordnings :lipseal:  nei dei skulle bare innom for å få oversikt over alt som skulle gjøres, så skulle dei komme tilbake 3 mann og lage maler. Båtplassenmedlemmer fra Møre & Romsdal skjønner nå sikkert hvem kalesjemakeren er :thumbsdown:  :thumbsdown:

No er vi komt til November og eg har misst trua på at noe skjer i år eller noengang.

 

Så hva kan vi forlange av forsikringselskapet ved skade ? Skal en finne seg i sånn dritt ?

Noen med gode tips ? Kanskje båtadvokaten kan komme med råd ?

 

:boxing:  :discuss:  (sikkert noe eg har glemt, men det får komme etter hvert)

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vanskelig å si, veldig ulik motivasjon for å ha forsikring. Vi har i hovedsak mtp totalhavari, dvs at båten synker, brenner eller noe i den dur. Utover et middels håp om å få noen kroner hvis det skjer har jeg egentlig ingen forventninger overhodet. 

Link to post
Share on other sites

Vi har forsikret båten hos if og har hatt noen få skader. Min erfaring er at hagemøblene får du ingen eller liten erstatning for. Selskapet vil kunne hevde at du ikke har sikret møblene godt nok. Resten burde bli dekket til 100 % med fradrag for selvassuranse og alder. Min erfaring er også at reparasjoner går fortere om man tar initiativ selv og f.eks. gjør en midlertidig reparasjon eller sikring mot ytterligere forverring av skaden. Spesielt etter ekstremvær da skademeldingene bare renner inn hos forsikringsselskapene. Ved egeninnsats som reduserer skaden kan du få tillegg i erstatningen.

 

At en takstmann har satt en verdi betyr ikke selskapet dekker skaden.

Link to post
Share on other sites

 Min erfaring er også at reparasjoner går fortere om man tar initiativ selv og f.eks. gjør en midlertidig reparasjon eller sikring mot ytterligere forverring av skaden. Spesielt etter ekstremvær da skademeldingene bare renner inn hos forsikringsselskapene. Ved egeninnsats som reduserer skaden kan du få tillegg i erstatningen.

 

.

 

Eg tok kontakt med en annen kalesjemaker som kunne ordne opp tidligere, men det ga de tydligvis f... i

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Eg tok kontakt med en annen kalesjemaker som kunne ordne opp tidligere, men det ga de tydligvis f... i

Kjedelig sitausjon :sad:

Men høres ut som det er mer kalesjemaker'ne som er å klandre, ikke forsikringsselskapet. De kan jo ikke sy kalesja selv :giggle:

 

 Min erfaring er også at reparasjoner går fortere om man tar initiativ selv og f.eks. gjør en midlertidig reparasjon eller sikring mot ytterligere forverring av skaden.

 

Godt poeng vedr. midl. reperasjon, der har du som båteier en plikt til å gjøre det du kan (innenfor rimelighetens grenser) for å begrense skaden. Uten at det har noe med dette tilfellet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapet har vel kun plikt til å erstatte ditt økonomiske tap ved en eventuell skade.

 

Dersom verkstedet eller håndverkeren ikke gjør jobben så er det disse som er ansvarlige og her gjelder vanlige forbrukerrettslige regler.  Forsikringsselskapets plikt er å betale regningen.

 

Hvis forsikringsselskapets saksbehandling trenerer saken er det jo annerledes, men dersom dette henger på verksted eller reparatør, ville jeg enkelt og greit forlange at annet verksted overtar oppdraget.

 

Dette har jeg vært ute for selv. Da skaden var skjedd la jeg fornuftige føringer for hvor og hvordan jeg ønsket at reparasjonene skulle utføres og begrunnet med hvorfor. Takstmannen møtte meg straks på dette og jeg fulgte opp reparasjonene selv da en skikkelig utført reparasjon tross alt var i min egen interesse. 

 

Å forvente at forsikringsselskapet skal ordne "alt" er i min verden noe naivt.

Link to post
Share on other sites

Erfaringer viser at en må beskytte seg selv og sikre at skadene ikke forverrer seg og sørge for at skadene blir reparert. Noen forsikringsselskap stoler på takstmann og hans ord er loven, mens andre tar visst rapporten hans med en klype salt viss det taler til skadelidte sin fordel. I noen tilfeller er takstmann innleid, og som skadelidte er han ikke helt å stole på. Det er slett ikke sikkert at det han sier blir fulgt opp av selskapet.

 

Jeg har fått full utbetaling (ekskl egenandelen)  i ett tilfelle, mens jeg blei refusert 50% i et annet tilfelle. Der mente de jeg hadde vært uaktsom, til tross for at repverkstedet mente at havariet ikke kunne skyldes takstmann sin teori. Og på grunn av min tillit til selskapet og deres sendrektighet, blei skaden betydelig forverret, og jeg måtte finne verkstedplass selv. Og da sa selskapet at de var snille...!!

Link to post
Share on other sites

Det beste på lang sikt, er ikke nødvendigvis å ha de billigste årlige forsikringsavgiftene. Det er hvordan du blir behandla som kunde, som betyr noe. Så viss du ikkje når fram på rimelig vis eller får normal kundebehandling, kan jeg ikke anbefale noe annet enn å skifte selskap.

 

Men viss du og vi andre skal styre unna de som behandler oss dårlig, må vi være villige til å opplyse hvem som er bra og hvem som er mindre bra.

Link to post
Share on other sites

Har vert i en lignende situasjon og kan ikke kjenne meg igjen i disse problemene. Jeg sendte et lang brev til forsikringsselskapet tror brevet var på 4 sider + 70 bilder  dette tok så stor plass på server til selskapet at jeg måtte dele opp sendingen i 5. hvor jeg forklarte i detalj hva som var skaden og hendelseforløp med detaljerte bilder før skaden og etter skaden. dette er viktig for at du skal få et korrekt oppgjør.

Du kan også be om skifte av takstmann. Men som mange skriver her så står det kanskje ikke på ham men at det er du som er ansvarlig for igangsettelse av reparasjon i hht takst rapport. Du må innhente tilbud fra dine leverandører og sende dette til forsikringselskapets representant for godkjennelse. I mitt tilfelle var det møter på møter og diskusjoner hva som skulle gå på forsikringen, ikke gi deg det meste får du igjennom med litt kløkt og ydmykhet. Men argumentasjonen må være opplysende og riktig. Du vil oppdage at selskapet godkjenner de største utgiftene men de krangler mest på småe beløp.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Man ser ofte diskusjoner, og kommentarer, om den enkeltes opplevelse mht oppgjør med et forsikringsselskap. Noen har gode, andre dårlige, erfaringer med et og samme selskap, og hvorfor det? Har ofte sett at et selskap har fått kallenavnet gjenstridige, men har selv bare hatt positive opplevelser med et selskapet selv om om jeg i dag ikke har noen poliser hos dem.

Uansett er alle selskaper avhengig av at andre utfører den faktiske reparasjons jobben så i den aktuelle saken som den er forklart ser jeg ikkehelt hva man skal oppnå med å innklage selskapet til Finansklagenemda?

Velger man å "ta penga" og ordne saken selv vil man som regel (?) oppleve å få dekket skaden etter takst fratrukket moms. Uansett må man være i dialog og sørge for at alt er dokumenterbart, skriftlig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det har etter hvert kommet mange ballanserte og vettuge råd til trådstiller som f.eks. 

 

Du må ta regien selv og ikke vente på takstmann eller selskap.

Dokumentasjon og bilder er viktige, men ikke for mye prat heller.

Begynn å søke på reparasjonsverksteder som har gode referanser.

Være aktiv og i stadig dialog med selskapet.

Viktig at du forholder deg til en og samme person, gjerne ha en bestemt kontaktmann i selskapet (slik jeg nå har fått)

Vurdere om du skal ta "kæsj" og så håpe på at du får ordna skadene innenfor budsjettert...

Og så eventuelt:

Skifte selskap om du ikke får skikkelig behandling....

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sitausjon :sad:

Men høres ut som det er mer kalesjemaker'ne som er å klandre, ikke forsikringsselskapet. De kan jo ikke sy kalesja selv :giggle:

 

 

Godt poeng vedr. midl. reperasjon, der har du som båteier en plikt til å gjøre det du kan (innenfor rimelighetens grenser) for å begrense skaden. Uten at det har noe med dette tilfellet å gjøre.

Kanskje en misforståelse her. Det var forsikringselskapet som ga f...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapet har vel kun plikt til å erstatte ditt økonomiske tap ved en eventuell skade.

 

 

Å forvente at forsikringsselskapet skal ordne "alt" er i min verden noe naivt.

Eg spurte etter noen mnd om å få oppgjør for skaden for å ordne opp selv. Det fikk eg ikke :-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det har etter hvert kommet mange ballanserte og vettuge råd til trådstiller som f.eks. 

 

Du må ta regien selv og ikke vente på takstmann eller selskap.

Dokumentasjon og bilder er viktige, men ikke for mye prat heller.

Begynn å søke på reparasjonsverksteder som har gode referanser.

Være aktiv og i stadig dialog med selskapet.

Viktig at du forholder deg til en og samme person, gjerne ha en bestemt kontaktmann i selskapet (slik jeg nå har fått)

Vurdere om du skal ta "kæsj" og så håpe på at du får ordna skadene innenfor budsjettert...

Og så eventuelt:

Skifte selskap om du ikke får skikkelig behandling....

 

Allt her er gjort og den nederste linjen her er garantert når skaden er fikset  :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ser at du har KNBF under bildet ditt, kan ikke de bistå? klippet det under fra deres hjemmeside

 

KNBF tilbyr inntil 1 times gratis "juridisk førstehjelp" fra Båtadvokaten til medlemsforeninger og enkeltmedlemmer, begrenset til båtsaker og foreningssaker. Engasjement ut over 1 times gratis rådgivning må avtales direkte med Tangedal.

Link to post
Share on other sites

 

Ser at du har KNBF under bildet ditt, kan ikke de bistå? klippet det under fra deres hjemmeside

 

KNBF tilbyr inntil 1 times gratis "juridisk førstehjelp" fra Båtadvokaten til medlemsforeninger og enkeltmedlemmer, begrenset til båtsaker og foreningssaker. Engasjement ut over 1 times gratis rådgivning må avtales direkte med Tangedal.

 

Er ikke helt der ennå, for det er ikke uenighet om hva som skal erstattes. Trudde kanskje at der var noe om noen grenser for hvor lang tid et oppgjør eller reparasjon skal ta   :eek:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har hatt uværsskade på kalesje med Norske sjø / Fender som selskap. Problemfritt oppgjør. Monterte selv nye kalesjen og fikk yterligere bonus for det.

 

Profesjonellt selskap etter min erfaring. Muligens bør du holde deg unna "landforsikringsselskaper" for sjøforsikring.

 

Dyre og mer problematisk pga. manglende erfaring/kunnskap.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Da er flybridge trekket kommet på + det bak targabøylen. Trekk over sofaer og wetbar fikk eg til ferien og ett trekk over dashbord som eg bestille ekstra for at alt skulle være likt. Dashbordtrekket fikk eg billigere og 4 teleskopstøtter gratis.

Den løse 2 seters sofaen med puter og en mindre sak på vindskjerm  fikset vi selv som var takstet til 6000,- Resten av egenandel på 4000.-  ettergav forsikringsselskapet  pga den lange tiden det tok.

Fornøyd med arbeidet som Flataker Industri har utført selv om det tok lang tid.

20171012_181659.jpg.bd1f80db06b866fdc5b6d56f6b96e12b.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...