Jump to content

Hva kan vi forlange av forsikringselskapet ved skade


Trophy

Recommended Posts

Da drar eg igang denne tråden igjen da det har skjedd ting som ikke ble oppdaget på en stund og det ikke har blitt fikset. Så eg er langt fra fornøyd  da eg oppdaget alvorlige feil/mangler i mai når eg skulle ta av kalesjen bak targabøylen blant annet for å polere og sette på sommerkalesjen som er åpen der vinduene er på vinterkalesjen.  Da oppdaget eg at kalesjemakeren hadde bommet på festene på den nye vinterkalesjen og isteden for å reise hjem å fikse det har de boret en masse nye hull 30-40 ca. Eg klagde selvfølgelig på dette med en gang til både til forsikringsselskapet, kalesjemakeren og takstmann. Takstmann mente at eg hadde sagt at eg var fornøyd og at man måtte regne med såpass når man har fått nye kalesjer til nesten 100000, -  Ellers kunne eg bare ta noe tec 7 i hullene, utrolig men sant.

Har sendt flere eposter til forsikringselskapet der de svarer at da skal komme tilbake uten at de gjør det. Har også ringt de og det virket som de mente det samme som meg. (virker som saksbehandleren har sluttet) Tolmodigheten min er i hvertfall slutt:sad:

Legger ut noen bilde

 

20200630_165858.jpg.524c3f3e4562dcedf4a3515a87951b1f.jpg20200630_165912.jpg.9762e7572f288496a73e13d63e455581.jpg

 

 

20200630_165920.jpg.df4350c8bc25b04936f57e5cfe6847c4.jpg20200630_165939.jpg.c3f7934dee58eab8afd407f107f993f0.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hvilket kalesjeverksted er det som til de grader klarer å lage permanente skader på en båt, i stedet for å innrømme at de har målt feil og sydd feil? Var det  http://www.maloy-industrisom.no/ som nevnt i første innlegg?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 52 minutter siden:

Hvilket kalesjeverksted er det som til de grader klarer å lage permanente skader på en båt, i stedet for å innrømme at de har målt feil og sydd feil? Var det  http://www.maloy-industrisom.no/ som nevnt i første innlegg?

Nei, det er ikkje dei. Seriøst firma det, brukt dei før. Fleire her som har reist ned der for reparasjon og ombygging.

 

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 52 minutter siden:

Det koker vel ned til vilke betingelser du har hos selskapet. 

Noe annet er at dette bør kunne være reklamasjon mot foretaket som utførte hærverket. De har til og med greid å balansere en knapp over en hulkil, slik at den ikke ligger an. 

Tja, men eg mener forsikringsselskapet er min representant og de må ordne opp med kalesjemaker og noen andre må fikse gelcoatskadene. Ga forsikringsselskapet et tips om hvem som kan fikse det når eg snakket med de på tlf.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er noe med tidslinjen her jeg ikke helt skjønner: Første innlegg fra TS etter at skade har inntruffet er fra 3.november 2016, oppdatering i saken er fra 22. oktober 2017 og nå er det oppdaget et problem og vi skriver 12. september 2020, nesten fire år (!) etter første innlegg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra tidslinjen, så er ikke forsikringen det samme som f.eks. Forbrukerrådet. Forsikringen, om vilkår samsvarer, vil ta saken mot at båten har kasko og innbetaling av egenandel skjer. Om de velger regress, er opp til selskapet. I et slikt tilfelle ville Hulda måtte ut med 20000 kroner. Og så snakker jeg verken med den ene eller den andre, jeg skriver og huker av for 'mottatt' og 'lest'.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slurv fra kalesjemaker helt klart ja. Om du hadde ekstra kalesje til båten så vil jo ikke den lengre passe nå.

 

Når det er sagt, det skal ikke være mulig at det går tre år fra monteringen til du har oppdaget dette, da tenker jeg du blir sittende med  ansvaret selv. Det er eiers plikt å kontrollere arbeidet for å ha noen reklamasjon og i dette tilfellet var det såpass enkelt at den kontrollen burde funnet sted umiddelbart.

 

Det er en liten gelcoatjobb å legge i alle de åpne hullene men ikke større enn at det er gjort på noen timer inkludert slipingen. Men da må nok alle de andre festene demonteres samtidig da de ligger veldig nær. Fugemasse må ikke forekomme, det er ingen reparasjonsalternativ forutenom som nødøsning for å unngå at vann trenger inn før man får gjort gelcoatjobben.

Link to post
Share on other sites

Kalesjemaker gjorde jobben i oktober og feilene ble oppdaget i mai når vinterkalesjen skulle av og det var tid for polering. 

Les første posten min fra idag...

Ja lang tidslinje, men eg protesterte med en gang det ble oppdaget. Har purret med ujevne mellomrom og har hatt andre problemer å stri med. Intensiverer nå. Håper noen har gode råd eventuelt båtadvokaten...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Trophy skrev for 1 time siden:

Kalesjemaker gjorde jobben i oktober og feilene ble oppdaget i mai når vinterkalesjen skulle av og det var tid for polering. 

Les første posten min fra idag...

Ja lang tidslinje, men eg protesterte med en gang det ble oppdaget. Har purret med ujevne mellomrom og har hatt andre problemer å stri med. Intensiverer nå. Håper noen har gode råd eventuelt båtadvokaten...

 

Uansett...det er kalesjemaker som bør "henges"... ikke forsikringselskapet...

En skikkelig grisejobb...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trophy skrev for 12 timer siden:

Kalesjemaker gjorde jobben i oktober og feilene ble oppdaget i mai når vinterkalesjen skulle av og det var tid for polering. 

Les første posten min fra idag...

Ja lang tidslinje, men eg protesterte med en gang det ble oppdaget. Har purret med ujevne mellomrom og har hatt andre problemer å stri med. Intensiverer nå. Håper noen har gode råd eventuelt båtadvokaten...

 

Har prøvd å lese meg frem til hvilke kalesjedeler og trekk som ble laget når og etter hva jeg kan se så er situasjonen som følger:

 

Innlegg 22.oktober 2017 sier; Da er flybridge trekket kommet på + det bak targabøylen. Trekk over sofaer og wetbar fikk eg til ferien og ett trekk over dashbord som eg bestille ekstra for at alt skulle være likt.

 

Innlegget i går sier; 

 

Da drar eg igang denne tråden igjen da det har skjedd ting som ikke ble oppdaget på en stund og det ikke har blitt fikset. Så eg er langt fra fornøyd  da eg oppdaget alvorlige feil/mangler i mai når eg skulle ta av kalesjen bak targabøylen blant annet for å polere og sette på sommerkalesjen som er åpen der vinduene er på vinterkalesjen.  Da oppdaget eg at kalesjemakeren hadde bommet på festene på den nye vinterkalesjen og isteden for å reise hjem å fikse det har de boret en masse nye hull 30-40 ca.

 

Her sies det ikke noe om når den kalesjen du nå vil klage på er laget/levert, men jeg tror misforståelsen skyldes at det er et "trekk" bak targabølgen OG en "kalesje" bak targabøylen?

 

Hvis den "kalesjedelen" du nå vil klage på er levert i oktober 2019, ikke montert før i mai av naturlige grunner siden du la på vinterkalesje uten å sjekke den mottatte kalesjedelen, og denne er klaget på ved første anledning (mai 2020) så er det bare å stå på med klage overfor produsent av kalesjen og sende kopi av all kommunikasjon til forsikringsselskapet vil jeg tro, eller mene.

 

Beklager om jeg (og andre?) fortsatt er litt forvirret mht tidslinje og hvilke deler levert når osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Mouche skrev 49 minutter siden:

Her sies det ikke noe om når den kalesjen du nå vil klage på er laget/levert, men jeg tror misforståelsen skyldes at det er et "trekk" bak targabølgen OG en "kalesje" bak targabøylen?

 

Hvis den "kalesjedelen" du nå vil klage på er levert i oktober 2019, ikke montert før i mai av naturlige grunner siden du la på vinterkalesje uten å sjekke den mottatte kalesjedelen, og denne er klaget på ved første anledning (mai 2020) så er det bare å stå på med klage overfor produsent av kalesjen og sende kopi av all kommunikasjon til forsikringsselskapet vil jeg tro, eller mene.

 

Beklager om jeg (og andre?) fortsatt er litt forvirret mht tidslinje og hvilke deler levert når osv

Skaden på båten skjedde i januar 2016. Reparert litt av gangen og fikk noe ferdig til ferien juli 2017 og resten i slutten av oktober 2017 som var den nevnte vinterkalesjen bak / under targabøylen. Eg oppdaget at de hadde vært der når eg var inn og så til båten. Hadde ikkje hørt fra de siden sommeren. Synes at det så bra ut og tok et bilde  som eg la ut i denne tråden. Siden det vart sent på høsten vart kalesjen stående på. Eg foretok ingen nøye inspeksjon siden eg var fornøyd med de andre kalesjene fra de. Slutten av mai 2018 vart feilene oppdaget da eg skulle bytte til sommerkalesjen og polere. Som tidligere skrevet reklamerte eg til forsikringsselskapet, takstmann og kalesjemaker med en gang og flere ganger med ujevne mellomrom til forsikringsselskapet som eg trodde skulle ordne ut med kalesjemaker.

Det værste synes eg var kommentaren til takstmann som mente at < dette var noe en måtte akseptere når eg hadde fått nye kalesjer for nesten hundre tusen. Bare å ta litt tec7 i hullene>

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Trophy skrev 1 time siden:

 

Skaden på båten skjedde i januar 2016. Reparert litt av gangen og fikk noe ferdig til ferien juli 2017 og resten i slutten av oktober 2017 som var den nevnte vinterkalesjen bak / under targabøylen.

 

Med andre ord tok det fra oktober 2017 til mai 2020 før du oppdaget dette? Eller har jeg fortsatt misforstått?

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 43 minutter siden:

Med andre ord tok det fra oktober 2017 til mai 2020 før du oppdaget dette? Eller har jeg fortsatt misforstått?

Oppdaget og reklamert på i mai 2018 sto det to innlegg over ditt.
Forsikringselskapet og kalesjemakerenn har jo mer eller mindre avslått reklamasjonen din så neste skritt er jo å få utbedret skaden for egen regning.
Så kan du kreve dette beløpet tilbake i fra kalesjemakeren ved hjelp av forbrukertvistutvalget eller hva det nå heter om dagen.
Ville for orden sin skyld kontaktet kalesjemakeren skriftelig en gang til å informere de om at du leier inn ett firma til å reparere skadene på båten for deres regning hvis ikke de utbedrer de selv. 
Kan ikke helt se at forsikringsselskapet er part i saken lenger.   

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trophy skrev for 21 timer siden:

 

 Slutten av mai 2018 vart feilene oppdaget da eg skulle bytte til sommerkalesjen og polere. Som tidligere skrevet reklamerte eg til forsikringsselskapet, takstmann og kalesjemaker med en gang og flere ganger med ujevne mellomrom til forsikringsselskapet som eg trodde skulle ordne ut med kalesjemaker.

 

 

Trophy skrev 5 minutter siden:

nei

 

Da skjønner jeg ikke helt tidslinjen.....

Link to post
Share on other sites

Skjønner lite av den tidslinjen der jeg også. Men dette er vel ingen stor sak, fikses med litt gelcoatsparkel i rett farge. Jeg forstår ikke helt hva forsikringsselskapet skulle ha med dette å gjøre. Om kalesjen er spesialsydd skulle den ha passet, og kalesjeprodusenten må ordne opp. Men om det er kjøpt en standardkalesje til båten så må man kunne regne med tilpasninger. Og da blir det hull til overs. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 15.9.2020 at 7.39:

Skjønner lite av den tidslinjen der jeg også. Men dette er vel ingen stor sak, fikses med litt gelcoatsparkel i rett farge. Jeg forstår ikke helt hva forsikringsselskapet skulle ha med dette å gjøre. Om kalesjen er spesialsydd skulle den ha passet, og kalesjeprodusenten må ordne opp. Men om det er kjøpt en standardkalesje til båten så må man kunne regne med tilpasninger. Og da blir det hull til overs. 

Kalesjen er spesialsydd

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

index skrev On 15.9.2020 at 7.39:

Skjønner lite av den tidslinjen der jeg også. Men dette er vel ingen stor sak, fikses med litt gelcoatsparkel i rett farge. Jeg forstår ikke helt hva forsikringsselskapet skulle ha med dette å gjøre. Om kalesjen er spesialsydd skulle den ha passet, og kalesjeprodusenten må ordne opp. Men om det er kjøpt en standardkalesje til båten så må man kunne regne med tilpasninger. Og da blir det hull til overs. 

For kalesjemaker er jo forsikringen kunden og den som betaler - Så riktige tjenestevei blir vel å kontakte forsikringen?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
TrikkerN Lønning skrev On 20.9.2020 at 10.28:

For kalesjemaker er jo forsikringen kunden og den som betaler - Så riktige tjenestevei blir vel å kontakte forsikringen?

 

 

 

 

Ifølge båtadvokaten er det kalesjemaker som er ansvarlig for å rette opp feil/mangel etter jobben som de har utført. Dette blir dyrt !!! Båten skal på land under tak. Skadested skal bygges inn med plast/presenning for oppvarming. Man må ha stilas. Det er over 60 hull !!! Der er jo dobbelt opp med hull. Rart at de ikke kunne bruke de gamle. Eg brukte jo sommerkalesjen på de 2 sesonger :crazy:

Har sendt brev til kalesjemaker. Han vil ikke betale for feilen. Sendt forliksklage 3/10-20

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...