Jump to content

Eberspächer D5W vannvarmer, hvordan koble til motor etc.?

gregor

Recommended Posts

Men i pex slangen ser jeg det er store luftlommer.. vil det gjøre at sirkulasjonen stopper opp? Har prøvd å lufte på radiatorene.. da kommer det piplende litt vann og noe luft, men det ser ikke ut som luftlommene flytter på seg i pex slangene?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Fantino: Det er kobla som på den siste tegningen jeg la ut..

roger-jo: ja får prøve det.. både innløp og utløp i ekspansjonstanken er i bunn..

Men burde det ikke uansett sirkulere litt? Forbrukerne er jo koblet inn i paralell.. men det er jo fortsatt et serie løp som det bør kunne sirkulere i om det skulle stoppe i forbrukerne?

Å få luften ut av et vannvarmersystem kan ofte være en utfordring. Det jeg pleier å gjøre, er å montere en slangesjøt 10 til 15 cm fra sugesiden på pumpen. For lufting kobler jeg en slange med stor trakt i sjøten mot sugesiden på pumpen, legger

returslangen fra systemet  opp i en bøtte, stenger av for ekspansjonstank, kjører pumpen separat uten å starte varmeren, fyller på kjølevæske i trakten slik at pumpen hele tiden får tilførsel av luftfri væske. Etter hvert som det begynner å fylle seg opp i bøtten, øser jeg over i trakten, og holder på til mesteparten av luften er ute. Kan ofte ta noe tid avhengig av systemets oppbygging. Når jeg er fornøyd med gjennomstrømning, "kniper" jeg av slangene på begge sider av skjøten og kobler sammen. Dersom ekspansjonstank er koblet til i nærheten av pumpens sugeside og det er lagt opp evakuering av luft fra systemets høyeste punkt tilbake til toppen av ekspansjonstank, pleier dette som regel å fungere bra. Lykke til!

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Har kobla på en sånn en jeg også :) Men min hadde 10 rader bare.. Men har ikke kommet så langt til å koble på motor sida.. litt mere prio å få varme her..

Det lukter eksos her når jeg kjører eberen da.. har prøvd å skru til skikkelig på eksosslangene.. er det vanlig?

Og skal den låte som en jet motor? Regner med det er når den varmer opp i starten og går på full guffe, men den vil vel kjøre seg litt opp og ned.. hadde ikke sett for meg at det skulle bråke så mye? Har den rektig nok nedi motor rommet, men alikevell mer enn jeg hadde sett for meg..

Var nede i båten i dag og kjørte både Eber vannvarmer og Webasto luftvarmer. Det er endel støy fra begge to når de går på full fart. Har planer om å montere støydemper på innsuget til forbrenningsluften på vannvarmeren i løpet av vinteren. Mye av støyen kommer fra innsuget. Har på en tidligere båt hentet forbrenningsluften utsiden og således fått ned støyen inne i båten(det blir dog litt mer støy på utsiden). Det ble i allefall godt og varmt.

Gregor - har akkurat fått min varmer til å fungere skikkeleg. Har også hatt eksoslukt i rommet der varmaren står. Har ikkje klart å sjå kvar lekkasja er. Bestille meg ny eksosslange i dag. Slangen var uansett frå då båten var ny, dvs 2003, så det kan vere OK å skifte ut. Får sjå om dette hjelp. Viss ikkje så blir det vel å skru opp varmaren, der er sikkert litt pakningar som kanskje bør skiftast. Det er kjekkest å vere trygg på at eksosen går ut av båten..... La ein co-alarm ned i rommet der varmaren står, men lekkasja var så lita at det ikkje vart utslag. Ny eksosslange kom på ca 1500 kroner med frakt.

Langedahl: Ah nei.. den er ekstern på min..

blueline: Hvor får du tak i støydemper til innsuget? Det må prøves.. hørte litt på den nå og merka det var mye støy der ja..

Det tikker veldig i diesel pumpa også.. skjønner ikke helt at det ikke går ann å få den stillegående.. sirkulasjons pumpa støyer også endel.. 

sunnmøre: Varmern har ligget ubrukt siden 2013 så jeg tror ikke det er eksosslangen, men så et sted at man ikke bør ha innsuget til brenneren i rommet der den står. At det kan være grunnen til at det blir eksos inne? Det fulgte bare med en 40(ca) cm slange til å koble på innsuget så jeg bør vel ordne en lenger.. kansje en jeg kan få kjørt helt ut..

Må få skifta viftene på radiatorene også.. Noen som har noen å anbefale der?

gregor - på vannvarmer trur eg ikkje det betyr noko kvar forbrenningslufta kjem frå. Denne lufta blir vel brukt til forbrenninga, og deretter frakta ut gjennom eksosen. Dette er slik eg oppfattar det med på å skape eit undertrykk i rommet der varmaren er plassert, og vil føre til tilsig av ny luft. Om dette er feil, så er det fint at nokon seier i frå:-)

Er elles i ferd med å bytte ut til meir stillegåande vifter. Dette har tatt litt tid grunna diverse problem med varmaren.

https://baatplassen.no/i/topic/130206-vannb%C3%A5ren-varme-skifte-ut-br%C3%A5kete-vifter-med-datavifter/

Har fått vifta eg bestilde, men har ikkje montert ho enno. Har prøvd ho tilkobla batteri, og støynivået er heilt annleis ei dei orginale. Luftstraumen er dessverre ganske mykje lavare. Kjem til å prøve å lage litt enkle data som viser forskjell på datavifte/ orginal vifte når eg får varmaren opp og går skikkeleg.

Har fire Eber Helios montert. Ei i lugar framme, ei i lugar bak, ei i salongen og ei på toalett. Kjem til å skifte til datavifter på alle desse, men mulig at eg må inn med ei ekstra i salong og forlugar for å få til effektiv oppvarming.

Har også hatt litt trøbbel med luft i systemet, men har liggande ei sirkulasjonspumpe som skal monterast midt på slangetrekket, med eigen brytar. Reknar med at denne vil hjelpe med å få ut all lufta. Trur ikkje det er nødvendig at denne skal gå heile tida, derfor eigen brytar.

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Har også hatt litt trøbbel med luft i systemet, men har liggande ei sirkulasjonspumpe som skal monterast midt på slangetrekket, med eigen brytar. Reknar med at denne vil hjelpe med å få ut all lufta. Trur ikkje det er nødvendig at denne skal gå heile tida, derfor eigen brytar.

Hvis vannhastigheten blir blir strupet når pumpen står, ville jeg montert den i parallell.

Kjører en bare vannpumpa til Eber`n  stenger av og lufter en og en komponent er det som regel bra nok, lufta forsvinner i ekspansjonstanken.'

og en tar siste fin luftingen på lufteskruene på komponentene. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har prøvd med både 120mm og 140mm datavifter som skal være bra, men disse viftene er støysvake men leverer for lite luft til å være effektive.

Har prøvd vifter på begge sider av radiator samtidig, men det blir for puslete.  

Blir å rive ut alle viftene og montere inn Comair Rotron sine vifter som leverer mangedobbelt med luft, men støyer litt mere.

Men trenger nok ikke å la de gå på fullt, tror jeg.

Det er den pumpa jeg har Sunnmøre.. Funker greit den, men tror jeg skal prøve original pumpa og se om det er litt mindre støy i den..

Sliter med at det drypper litt fra t-stykkene.. Får ikke messing koblingene tett.. Så noen i en eldre post som hadde brukt plast t-stykker.. Noen som har erfaring med det? Disse kanskje? https://www.maritim.no/t-nippel-16-mm-plast#.WD9Z0Eko_qA

Kjøpte Lyddemper til innsuget i dag og det hjalp veldig..

Kjøpte isolasjons matte til å ha rundt diesel pumpa også, men ikke fått på den enda.. Kan vel kanskje ha det rundt sirkulasjons pumpa også..

Er ikke noe problem med luft nå etter at jeg fikk satt 3 veis krana rett.. Må bare vri litt på kranene her og der så finner lufta veien frem til ekspansjonstanken på egenhånd.. Veldig glad for at jeg monterte den.. Har fylt og tappa systemet sikkert 10 ganger så det gjør ting ganske mye enklere :)

Redigert av gregor (see edit history)

Er usikker på om t-stykket som du viser til er beregnet på høy temperatur. Har tidligere fått kjøpt kompositt Y-stykke som holdt tett. Det er dessverre forskjell i kvaliteten på radiatorslangene og jeg har lagt merke til at noen holder bedre tett enn andre. Noen har veldig myk gummi og noen har hardere. Fikk tak i Semperit radioatorslange til forrige båt og den ble det lettere tett med enn den andre jeg hadde. Har også erfart at jeg hadde problemer med å få det tett på noen Silencio vifter, mens Helios viftene  alltid har holdt tett i koblingen. Denne siste montasjen slet jeg med en kobling som ikke ble tett og satt på doble slangeklemmer bare for å oppdage at koblingen var tett men at det rant langs slangen fra en annen kobling. Var da bare å dra til slangeklemmen.

Ganske sikker på at det er i gjengene til koblingene her og ikke slangen.. Kan se at dråpene bygger seg opp i overgangen.. Men jeg kjøpte selve t'ene på biltema og det var sånne blanke også kjøpte jeg messing stusser på maritim.. Mulig at ikke disse er helt kompatible?

De varmevekslerene fra Ebay ser jo lovende ut. Hvordan vet dere hvilken størrelse som passer? Ser det er forskjell på antall plater. Jeg har Ford Lehmann 90HK på ene siden, og Kabola oljefyr på 14KW på andre siden. Dette skal forsyne radiatorer rundt i båten som er en seilbåt på 15 meter. I tillegg finns en Eberspecher vannbåren på 9,5KW som jeg egentlig ikke helt vet hvilken side det er best å montere? Hvis jeg setter den på motorsiden, så kan jeg alltid starte varm motor, men det er neppe noen fordel hvis motoren står, og jeg bruker den til å varme båten. Tror den blir stående i serie med oljefyren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...