Kallethekid Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Det sto i annonsen til selger (hh invest) "godt vedlikeholdt" det var nok og ta godt i. Hele elektriske anlegget er ikke iht sikkerhet og annen standard, baugpropell virker ikke, forbruksbatteriene er døde, ingen automatisk lensepumpe, defekt dusjkum (vannet renner rett i kjølen, som mangler pumpe) gassbluss er ikke i orden, kjøleskap er ikke i orden, varmtvannsbereder lekker i ventil, trykkvennsystem lekker, septik tømmepumpe lekker, vanntank mangler slange til påfylling (kun stuss som står opp av tank), lys virker ikke i fremre del av båten, bryterpanel ved styreposisjonen er mange brytere ødelagte, dette er det jeg har funnet hittil Det var trist å høre. Vurderer du å prøve å heve kjøpet eller synes du prisen fortsatt er ok i forhold til markedsverdi? Var det ikke mulig å oppdage noen av disse feilene når du så på båten før kjøp? Link to post
Jernklumpen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Det var trist å høre. Vurderer du å prøve å heve kjøpet eller synes du prisen fortsatt er ok i forhold til markedsverdi? Var det ikke mulig å oppdage noen av disse feilene når du så på båten før kjøp? Når jeg så på båten, så så jeg at den var sliten og dårlig vedlikeholdt. Men så lenge skrog, motor og aksel er bra så funker det for meg. Jeg var villig til og gå opp mye i pris for og få båten. Og da har jeg 100000. - og "pusse opp for" det var min tanke. Båten er bra den. Kun releet til baugpropellen som må byttes /pusses litt på, så er den igang igjen. Så gidder ikke lage noe fuss. Men hadde nok ikke solgt noe båt til en som hadde mast om kotrakter fra h... Te og vært vrang ang kontraktskriving, da lukter det problemer. Alle vet jo at båt er plunder, mye ryker over natten og kan ikke garanteres for. Glad ny båteier. Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
brs Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Eller kanskje selger trakk båten av markedet fordi han innså at kjøperen kom til å lage klatt fordi han "kunne" forbrukerkjøpsloven bedre enn han kunne håndtere en 30 år gammel bruktbåt? Mistenker at om en nogenlunde båtkyndig hadde kjøpt en gammel båt, ville den fungert ut fra forventninger. Hadde du kjøpt samme båt, hadde forbrukerrådet hatt det travelt... Beklager at jeg er så direkte, men etter å ha fulgt denne tråden håper jeg at de som selger båt fremover, ikke selger til deg. Da får de problemer... På gamle båter kan og vil ting skje. Om båten fungerer utmerket den ene dagen, kan ting gå istykker dagen etter. Uten at man burde vite eller tenke seg det. Så om man selger en båt som er iorden, kan det endre seg uka etter. Uten at det kan lastes selger... Godt skrevet Kjetil. Til trådsarter: Ærlighet ønsker de fleste skal være en grunnleggende ved kjøp og salg, men når en treffer på kjøpere som ønsker å ta kjøper til forliksrådet nesten før en kjøper båt så forstår jeg godt at det finnes selgere som trekker seg/ombestemmer seg. Husk på at det mange ting som er i en båt og tidens tann i et fuktigt miljø tærer hvert år på de fleste komponenter. Skulle jeg solgt båt i dag så hadde jeg valgt en kjøper som jeg hadde god kjemi med og at kjøper har forståelse for brukte båter, og ikke så go venn med forliksrådet. Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Med mindre det er samme båtmodell så er det ingen automatikk i at en båt til 300.000 er i bedre teknisk stand en en båt til 150.000. Slik prisdifferanse treng ikkje gjennspeile anna en ny radar og nye putetrekk og litt optimisme. Ellers ser eg av innlegg litt over at fleire har tenkt litt samme som meg. Eg har også tenkt tanken etter nokre av innlegga her, at eg hadde nok valgt meg ein anna kjøper i frykt for at manglande kunnskap og feilbruk ville utarte seg til missnøye med handelen. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jernklumpen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Med mindre det er samme båtmodell så er det ingen automatikk i at en båt til 300.000 er i bedre teknisk stand en en båt til 150.000. Slik prisdifferanse treng ikkje gjennspeile anna en ny radar og nye putetrekk og litt optimisme. Ellers ser eg av innlegg litt over at fleire har tenkt litt samme som meg. Eg har også tenkt tanken etter nokre av innlegga her, at eg hadde nok valgt meg ein anna kjøper i frykt for at manglande kunnskap og feilbruk ville utarte seg til missnøye med handelen. Enig Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Det er jo det jeg forsøker å si at jeg vil unngå å betale 300 000 for en båt med ny radar og ny putetrekk som er i samme tilstand som den til 150 000. Ellers så er jo ikke manglende kunnskap og feilbruk ting man kan klage på. Det jeg forteller er at selger skal overholde opplysningsplikten om feil som er på båten allerede før den blir solgt, kjøper har rett å få vite ting som at baugpropell har "dævva" eller at batteriene er flate og det er dieseldyr på tanken osv. Selger skal da enten skrive at han selger båten som den er og at den er propfull av feil (og da blir det ikke rare salgsprisen) eller hvis selger selger noe i "topp stand alt er bra og fungerer" da skal selger informere om det som ikke fungerer (noe som forårsaker rabatt stort sett) eller avhjelpe manglene om han synes det var god idee å skjule for å få bedre pris. Dere mener vel ikke at selger skal la være å opplyse om feil som er på båten for å oppnå høyere salgspris og at kjøper skal være avskåret fra muligheter til å reklamere mangler som var der før båten ble solgt som selger åpenbart burde visst om? Loven skal jo sikre kjøper en redelighet og ærlighet man bør kunne forvente av en selger spesielt av en profesjonell næringsdrivende som har alle forutsetninger til å vite om åpenbare feil som er på båten før kjøper overtar risikoen for den ved overtagelse. Redigert 9.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Link to post
Klovn1 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Du leter jo etter en god båt til prisen av et vrak, vi andre har derimot erfart at man får stort sett det man betaler for. Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Det finnes jo av og til gode tilbud og er 150 000 prisen til en vrak hvis det er mange ca. 30 fotere til en slik pris akkurat som de finnes til 300 000. Da er poenget at med ærlige selgere så blir båter solgt til riktig pris, men med uærlige selgere så får verken kundene det de tror de kjøper og de selgerne som har sitt på det rene får ikke rett pris eller får et tungtvindt salg. Derfor laget man kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven for å unngå at selgere skulle tjene på å være uærlige ved salget. Link to post
hanto1 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Man kan ikke forlange nytt utstyr når 30 år gammelt utstyr tar kvelden. Kjøper man en billig gammel båt med 30 år gammelt utstyr så ligger både hovedkost og ansvar hos kjøper da forventet levetid er utløpt. En ny 30' koster typisk over 1,5M tilstand på den du evt kjøper til 150K sier seg selv. Hadde ikke solgt bruktbåt til trådstarter. Link to post
Jernklumpen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Jernklumpen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 I teorien er ALT på en båt utslitt etter 30 år. Men med godt vedlikehold kan det vare mye lengre. Hvis ting virker på dagen båten blir kjøpt, og går I stykker dagen etter, så er det trist, men tar du deg en tur til et forbrukerkontor, så vil jeg tro de vil si du har en ganske dårlig sak. Det er vel en grunn til at forsikringsselskap bare gir motorforsikrin på båten som er maks 10 år Lykke til. Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Altså som sagt jeg sier ikke at ting skal ikke være brukt og gå i stykker, jeg snakker at ting skal være i den tilstand som selger forteller de er i før man kjøper. Altså ting skal ikke ha gått i stykker allerede før man har kjøpt båten dersom selger har underskrevet at de fungerer. Og sier selger at motor er byttet da og da så forventer man at det er gjort osv. Og dette kan man klage på dersom selger ikke har vært ærlig og fortalt noe som ikke er sant. Ikke det at gammelt utstyr ikke skal gå i stykker når jeg har overtatt risikoen så er det min risiko. Men ting skal ikke være i stykker FØR jeg overtar båten dersom selger sier de er i toppstand eller veldig gode og vet eller burde vite at de i virkeligheten er ødelagt. Da blir det mye enklere å kjøpe og selge båt, ærlige selgere for solgt raskt til god pris, kjøpere får det de blir opplyst om er salgsgjenstanden. Dersom du får en vare på tilbud så betyr det ikke at varen ikke skal holde det selger har opplyst om den, den har ikke garanti MEN den skal være i den tilstand selger oppgir i OVERTAGELSES momentet da risiko går over fra selger til kjøper. Og dette er hva loven fastsetter, er tingen ødelagt så skal selger opplyse kjøper om hva som ikke fungerer på båten i stedet for å skjule det for kjøperen. PS. Stålbåten ser virkelig stor ut, flott båt hadde de bare ikke vært så trege :D Redigert 9.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Link to post
Teerex Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) På bilmarkedet selges ofte gamle biler som delebil, selv om de godt kan være i kjørbar stand med små eller store feil. På denne måten unndrar selger seg mye ansvar for påfølgende klager, siden bilen ikke selges som kjørbart objekt men for deleplukk. Redigert 9.Desember.2016 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco24styling Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Blir nok vanskelig å få seg båt med dine kriterier Xardas. Enig at hvis det opplyses om utstyr som er montert er i orden, så skal det være det ved overtakelse, men det tester man vel ut evt før en handler? er det utstyr som ikke er i orden, så blir man enig om evt prisavslag. Det finnes ingen "hva bør båten koste liste" for båter, det er tilstand og etterspørsel som bestemmer dette, så hvis du tror at du skal få deg et kupp av en båt til halv pris tror jeg nesten du må oppsøke kirken på søndager å be temmelig hardt til høyere makter. Båttypen jeg selv har varierer opp til 100% i pris, grunnen er helt enkelt utstyr,vedlikehold, drivlinje. Drar du å ser på flere båter av samme type og forskjellig pris, så tror jeg kanskje du forstår noe mer av pris sammenhengen. Og som flere har nevnt her, så er det bedre å gi litt mer for et objekt som er i orden, en å reparere og oppgradere selv. Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Ja og det er jo nettopp det som er poenget hvis folk sier at båten selges som den er og lister opp feilene da vet folk hva de kjøper. Men hvis en person prøver seg på en "frekk en" og forteller at båten er i tipp topp stand og underskriver på dette og det viser seg at ting var ødelagt (som man f.eks ikke hadde mulighet til å teste) eller at de er delvis ødelagt (noe man ikke kunne enkelt se) og at dette var faktum før overtagelsen av båten imens selger opplyste at det er i toppstand så har man krav på avhjelping av manglene eller heving av kjøpet dersom selger nekter å avhjelpe manglene. For øvrig søker jeg ikke båt til halv pris men til rimelig god pris gjerne forårsaket av at selger trenger raske penger eller må kjøpe noe annet øyeblikkelig ol. Så poenget er da å ikke gi litt mer for et objekt som er i samme tilstand som et billigere objekt :D Det er klart mange av de dyrere båtene er i mye bedre stand men så lenge folk mener det er godt å se bort fra både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven ved kjøp fra næringsdrivende profesjonalister så vil det bli tungt å finne en godt vedlikeholdt båt siden mange selgere finner det som topp idee å være uærlige da "folk" mener det er greit at selger lyver så lenge båten er gammel. Og det ødelegger jo også for de ærlige selgerne som har båten virkelig i toppstand men folk tror ikke helt på dem og vil da ikke betale mer. Så det blir tap tap situasjon med støtte til uærlige selgere siden både ærlige selgere taper på det og kjøperne taper. Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Lett å bli lurt i båtbransjen. Er et par hundre tips i denne tråden. Kanskje lytte til et par av de? Når det gjelder å bli lurt, er jeg mest redd du lurer deg selv. Lykke til. Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Men det blir jo helt sprøtt når noen folk forteller at det er helt fint at man blir lurt og bra med uærlighet. Enten så tenker de på når de skal selge sine båter selv uten å tenke over at de skal jo også kjøpe noe nytt og ikke ville likt å bli lurt av uærlig selger ellers så skjønner jeg ikke hvorfor folk synes at kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven (ved kjøp av næringsdrivende) ikke burde gjelde på gamle båter. Varen bør være i den tilstand som selger i god tro opplyser at den er i på ovetagelses tidspunktet det gjelder også gamle varer og det nytter ikke å si at varen var gammel hvis man har underskrevet opplysninger om at den er i tipp topp stand siden den f.eks ble renovert, oppusset og godt vedlikeholdt. Det blir som å si at gamle hus skal ha feil fordi de er gamle til tross for at selger sier alt er feilfritt. Og dersom varen ikke er feilfri så bør selger opplyse om feilene ærlig og redelig og fortelle at prisen har da tatt høyde for dem og er derfor lav f.eks. Når det gjelder råd i tråden så er det mange gode råd som jeg har lest og tenkt å benytte meg av, men noen ser jeg bort fra som å ta opp lån. Andre virker litt sprøtt som "kjøp den dyre den er god fordi den er dyr" det blir nesten som å anbefale selgere å prise seg opp fordi da tror kunden varen er god. Redigert 9.Desember.2016 av XardasKSP (see edit history) Link to post
Teerex Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Om f.eks. selger sier at motor er nyoverhalt og så viser det seg senere at den bare er nyovermalt, så er det klart at man har både rett til å klage og rett til å evt. heve kjøp eller få redusert kjøpesum. Slike ting må jo uansett komme klart fram i kjøpekontrakten, og evt. med dokumentasjon fra verksted og/eller delekjøp osv. Særlig om det ikke lar seg gjøre å prøve båten på vannet før kjøpet. Det hender vel dessuten at selgere blander sammen overhaling med service og evt. nødvendige småreparasjoner... Uansett så er det vel en generell regel at alt mekanisk/elektrisk som er 20-30 år gammelt må regnes som utdatert/oppbrukt og snart reparasjonsavhengig uansett. Spesielt i en båt som holder til i saltvann. Alt som varer lengre er bonus. Unntak kanskje for steinknusermotorer med moderat timetall som beviselig er i god stand og har fått jevnlig vedlikehold og ettersyn. Redigert 9.Desember.2016 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Selfølgelig skal, og vil kjøpsloven gjelde veg kjøp av båt. Men hva er forventa levealder på komponenter i en båt? Hvis du ikke vet det, så spørr din mekaniker. Du kan jo samtidig spør hva komponenter koster. Og hva det koster å montere de. (Og det er flere slitedeler i en båt en motor) noe som enkelte har prøvd å fortelle Før. Hvis du kjøpet et hus som er 31 år. Så vil det stå i tilstandsrapporten: Vinduer ok, men forventa levealder 30 år. Tak ok, men forventa levealder 30 år. Osv. Osv. Lykke til, hold oss oppdatert når du kjøper båt. Link to post
Draco24styling Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Dra å se på noen båter. Så forstår du kanskje hva vi snakker om. Du merker med en gang om selger har passet godt på båten sin. Vil påstå at det ikke er fornuftig å kjøpe gammel båt av megler,mekaniker,verksted. Da de ofte har liten kunnskap om objektet. En privat selger som har passet på båten sin kjenner gjerne hver krok. Norske båter er best! Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Som sagt jeg forventer ikke at forventet levealder skal øke og aksepterer at ting kan "dævve" det jeg forventer er at dersom selger sier og skriver at de er i topp tilstand er at de er det i det momentet han overleverer varen til meg. Altså i overtagelses momentet skal alt fungere veldig godt dersom han skriver at det gjør det og at han ikke dekker til feil eller feilinformerer. Og dersom selger påberoper seg reparasjoner og utskiftinger så forventer jeg at de er relle og da er f.eks deler av båten bare 5 år gammelt f.eks. Og da forventer jeg at de er det som selger opplyser og ikke f.eks "nytt drev" også er drevet f.eks 15 år gammelt og "dævver" da er det en mangel i forhold til hva selger har opplyst. Står det omfattende service og deler utskiftet da forventer jeg at de er skiftet ut og ikke at de er på dødens rand osv. osv. osv. Da er jo ikke delene 20-30 år dersom eier påstår de f.eks er 5 år. Forventer altså ikke garanti på 30 år gammel båt men ærlige og redelige opplysninger om dens tilstand. Derfor har man kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven for å sikre at selger ikke faller for dypt i fristelsen til å bomme grovt på sannheten. Skal oppdatere så klart når jeg finner rette "overgangsbåt" eller om jeg sparer meg opp til Princess 435 :D Link to post
Olepo Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Men det blir jo helt sprøtt når noen folk forteller at det er helt fint at man blir lurt og bra med uærlighet. Enten så tenker de på når de skal selge sine båter selv uten å tenke over at de skal jo også kjøpe noe nytt og ikke ville likt å bli lurt av uærlig selger ellers så skjønner jeg ikke hvorfor folk synes at kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven (ved kjøp av næringsdrivende) ikke burde gjelde på gamle båter. Varen bør være i den tilstand som selger i god tro opplyser at den er i på ovetagelses tidspunktet det gjelder også gamle varer og det nytter ikke å si at varen var gammel hvis man har underskrevet opplysninger om at den er i tipp topp stand siden den f.eks ble renovert, oppusset og godt vedlikeholdt. Det blir som å si at gamle hus skal ha feil fordi de er gamle til tross for at selger sier alt er feilfritt. Hvem er disse "noen folk" som du henviser til i første setningen her??? Har ikke sett at noen har oppfordret til uærlighet ved salg og mener det er fint at kjøper blir lurt? Har fulgt tråden en stund og registrert at du har fått svært mange god råd. Håper virkelig du tar de til deg. (At du ikke ønsker å ta opp lån må vi respektere). Det er som regel alltid en sammenheng mellom pris og tilstand/kvalitet på produktet man får - også når det gjelder båt. Det går nok an å gjøre gode kjøp på båt, men det er ikke nødvendigvis de lavest prisede båtene som er de beste kjøpene. Kanskje heller tvert imot. Tror også at størst mulig båt for minst mulig penger er en farlig vei å gå. Tilstand, oppgraderinger og utstyrsnivå kan variere svært mye, og gjenspeiles ofte i pris. En selger bør naturligvis være ærlig og opplyse om kjente feil og mangler ved salg, det er det ingen tvil om. Men samtidig bør man gjøre en grundig besiktigelse og test av båten før kjøp for å unngå overraskelser. Jeg tviler sterkt på at du finner en selger av en 30-40-50 år gammel båt som går med på skrive en kontrakt slik som du har formulert her. De fleste båter med en slik alder selges enten som objekter eller som de er ved besiktigelse/prøvekjøring. Det kan være en utfordring med prøvekjøring nå på vinteren siden mange båter står i opplag, da må man evt sikre seg i kontrakten at utstyr skal fungere og at båten skal testes før overtakelse. Må også si at jeg håper du ikke skal ha båtplass i nærheten av meg når du kommer inn med et "skip" på 10 tonn+ hvis du måtte ro den lille snekka du hadde tidligere inn i båsen. Lurt med litt erfaring før man skal manøvrere såpass stor båt i trange havner... Er ikke bare oppbakking som kan være utfordrende! Du har tidligere reagert på at du får litt ulike råd, men hva forventer du egentlig av et forum med båtinteresserte? Det finnes nok dessverre ikke en fasit på et "båtkupp" eller perfekt båtkjøp, men svært mange gode, velmenende råd og anbefalinger har du fått. Jeg er redd du har ganske urealistiske forventninger, men ønsker deg selvfølgelig lykke til med jakten. Hold oss oppdatert ! Redigert 9.Desember.2016 av Olepo (see edit history) Link to post
Jernklumpen Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Det var fint i holmestrand i dag olepo. Tok en liten testtur med skuta og leitet etter åpen vannkran. Vet du om det er noen plass i holmestrand det går og fylle vann nå? Hilsen jernklumpen Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
XardasKSP Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 @Olepo: Jeg er takknemlig for mange gode råd som jeg forsøker å benytte meg av for å øke min båtkunnskap, det jeg stusset over var at noen fortalte at jeg vil være en kravstor kjøper som selgere ikke bør selge til fordi jeg ønsker at selger skal være ærlig og ikke fortelle at alt nødvendig for at båten fungerer er tipp topp dersom det ikke er i samsvar med virkeligheten ved overtagelsen, det finnes jo noen ting som man ikke får sjekket som uerfaren med båt men som f.eks man kan forvente at en profesjonell næringsdrivende selger burde vite tilstanden på. Ellers båtplass blir vel Salen båthavn, Stathelle Marina eller Skjelsvik båtforening vil jeg tro så det blir ikke Holmestrand. Men jeg skal nok unngå forsida i avisa med knust båt & brygge Tenker å skaffe meg "overgangsbåt" før jeg går løs på Princess 435 er altfor kjedelig å vente noen år til for å spare opp 800++ + vedlikeholdspenger. Ellers skjønner jeg også ut ifra gode råd at det er bedre for både båt og båhavn å øve med en 3-4 tonn båt før den blir nesten 15 tonn. @Jernklumpen: Din båt er jo fra 2005 så ikke mer enn 11 år gammel, fortalte mekanikern til deg før du kjøpte båten at baugpropell fungerer ikke, batteriene er flate og de diverse ting og tang som han burde vel vite har "dævva" eller er i ferd med å gjøre det? Skulle gjerne visst det i tilfelle han kommer med noe nytt tilbud på båt som er interessang for meg. For hvis en selger som f.eks er profesjonelt næringsdrivende med verksted er ærlig så kan spørsmål nr.2 bli "hvor mye vil det koste å få alt dette fiksa hos deg så båten blir i reell toppstand" da får man båt til rimelig pris + betaler for arbeid og nye deler inklusive kanskje noe rabatt siden man kjøper jo båten i samme slengen. Det er vel like bra å få båten fiksa opp med nye deler enn å kjøpe den dyrt hvor noen har fiksa fra før av men man vet jo ikke om det er fiksa med nye deler og hva som er fiksa osv. Så får man gjerne garanti fra produsent av deler som skiftes på delene om de er nye og fra den profesjonelt næringsdrivende mekanikern på jobben at de er riktig montert osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn