Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Nei hvis det skjærer seg så forlater ikke båten. Du selger den. Å med overskuddet du har. Så er det ingen problemer med å låne til båten. Men lurt å kjøpe seg en rimelig båt å teste ut om dette er noe for deg. Bare kjøp noe som er salgbare og i orden. Så får du solgt den igjen når du finner ut at du skal ha større og nyere båt. Du har fått mange råd og anbefalinger i tråden her. Å her kommer et til. Kjøp deg en kurant båt som er i orden når du handler. Bruk den et par sesonger. Spar så mye du kan å selg båten når du skal handle ny. Da har du penger på bok og kapital i båten du har

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Noe stemmer ikke helt overens i diverse råd, noen sier at en overgangsbåt til 89 000 eller 150 000 ikke er den dyreste utgiften men vedlikeholdet av denne blir dyrest. Deretter fortelles det at det er viktig med gjensalgsverdi, ville tro det var mer viktig med mindre vedlikeholdskostnader.

 

For øvrig noe bra litteratur man kan lese om vedlikehold av motor og båt generelt altså slitedeler og andre ting man bør sjekke, hvordan de ser ut når de er bra, hva som er tegn på at de er dårlig. Hvordan fikser man ting og hva bør man ikke prøve å fikse selv osv. ?

 

PS. Sunseeker ser ut til å være enten 1. det jeg kaller lave "speedbåter". 2. Kjempedyre sværinger.  https://m.finn.no/boat/forsale/search.html?make=2544&sort=2

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger litt veiledning til å sette opp budsjetter. Du skal vel spise og drite også?

 

, bokostnader utenfor hjemmet er stort sett 5000-6000

Her blir det ikke til kneip og dasspapir engang.

 

 

 dersom jeg lander den jobben jeg ønsker å ha og kan bo hjemme så vil jeg ha netto hver måned over 30 000 uten boutgifter + mulig overtid. Man lever jo for å realisere drømmer ikke bruke opp penga på kjedelige ting :D Hvorfor ikke kjøre drømmebil og drømmebåt istedet. Spare til alderdommen bryr jeg meg ikke om siden jeg er enearving til boligverdi på 6 mill (og stiger) og andre diverse ting og tang på over 2 mill. Så det er bare å sløse i vei av det jeg tjener selv.

Og med de holdningene der forlater jeg herved denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg satte jo opp bare kostnader til leiebolig og strøm, de andre (mat, dasspapir osv.) har jeg jo uansett hvor jeg bor.....

 

 

Når det gjelder holdning, man lever vel bare engang ? Da er livet til for å realisere drømmene man har hatt siden man var liten, ikke for å legge dem på hylla og leve et grått A4 liv uten å oppleve det man ønsker å oppleve i livet.

 

PS. Med sløse i vei mente jeg da båt og bil :P

 

P.PS. Noen som kjenner til noe bra litteratur man kan lese om vedlikehold av motor og båt generelt altså slitedeler og andre ting man bør sjekke, hvordan de ser ut når de er bra, hva som er tegn på at de er dårlig. Hvordan fikser man ting og hva bør man ikke prøve å fikse selv osv. ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert bøker. Men man kan ikke lese seg til erfaring. Som ung å nyutdannet bilmekaniker var jeg verdensmester. Etter noen å tjue år i bransjen er jeg ydmyk å lærevillig. I håndtverkere fagene blir man aldri utlært. Ta heller med deg noen som har erfaring når du skal se og prøve. Som skrevet tidligere er det helt sikkert noen som vil bli med deg å se

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Poenget er jo at jeg ikke kjenner privat noen mekanikere ellers så hadde jeg fått noen til å lære meg noe av de praktiske "skillsa". Ellers så er det klart at man ved å drive vedlikehold som hobby aldri blir "verdensmester" eller nærme det en erfaren yrkesutdannet mekaniker kan. Men man kan kunne noe da, og for å starte ett sted så er det jo bra å kjenne til teoretisk hva man skal se etter både på båtmotor og ellers i båten. Så kan man kanskje avverge en havari ved å vite når ting må vedlikeholdes i det minste om man ikke klarer å fikse dette selv ved hjelp av teorien.

 

Det er ingen fag man kan bli utlært i uansett hva det er så er det så å si alltid noen som er bedre enn deg selv om du måtte være virkelig superdyktig i ett eller annet :D Det lærer man fort uansett hva man utdanner seg som og jobber med :D Men det er jo ikke til hinder verken til å fordype seg i det man kan eller lære seg noe helt nytt. Man lærer jo så lenge man lever i hvert fall hvis man vil utvikle seg selv.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båt "A" koster anslått 500.000.- Båt "B" koster annslått 200.000.-

Ny radar til "A" koster det samme som til "B". Ingen båtverksteder skrur ned timepris fordi om du har billig båt, så du må rekne med at service på dieselvarmeren koster det samme på "A" som "B"

Begge båt-typene kan ha thrustere og vinsjer som koster det samme å fikse eller bytte.

 

Servicer og oppgraderinger koster det samme årlig innafor nokre tusenlapper alt etter type motor.

Ein 40fot båt kan ha større salong så det blir dyrare å trekke om puter. Større båt = større og dyrare kjøleskap. Kanskje to maskiner, men det er ikkje dobbel pris på båtholdet, bare motorservice.

Alt i alt slik båtmarkedet er i dag, at verdi ikkje øker, så føler eg litt skepsis til overgangsbåt. Kvifor risikere å oppgradere for 100.000 på feks 3 år i ein båt du egentlig ikkje vil ha. ... ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tanken var å lære seg noe av overgangsbåten og fordi jeg ikke har liggende 800 000 til akkurat den båten jeg vil ha og som ikke er annonsert på finn.no engang. Også bør man jo ha en reserve til nettopp vedlikehold hvis man bruker alt til siste krone så er det jo litt dumt å ha båten stående som "pyntegjenstand" på brygga :D Klart det går an å spare litt til og vente ett eller to år da også starte med Princess 435 med engang. Men etter det folk har fortalt i tråden så kan det være dyr læring om båt om man starter den i en Princess 435 og gjør ting feil ikke får med seg hva som må vedlikeholdes og dermed fører 1 feil på noe til følgefeil på mange andre ting i båten som kan bli ekstremt dyrt.

 

Ifølge noen tråder her på forumet så kan det å glemme en detalj som f.eks kjølevæske sitt frysepunkt eller en eller annen slange som er lekk osv. føre til totalhavari av motor osv. De som er beskrevet kan man jo være obs på men det er sikkert mye som ikke beskrives og som er lett å glemme. Tenkte dermed det kan være rimeligere å lære nybegynner feil på en "overgangsbåt".

 

Men kanskje er det bedre "å spare ferdig" og gå for drømmebåten med engang så ta problemene når de kommer, men litt kjedelig å vente 2 år til da på å starte båtlivet. Folk har mer og mer forskjellige råd.

 

PS. Er dette bra priser på båtplasser: http://stathellemarina.no/batplasser/batplasser-prisliste.html ? Eller burde man melde seg i noe båtforening?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør nok øve deg med en mindre båt. Men liten vits å kjøpe noe du må ligge å skru på hele sommeren. Kjøp deg en båt mellom 25 å 30 fot som er i orden å øv deg med. Men du kan ikke regne med å få et bra eksemplar for 89 000. Dobler du budsjettet. Så er det bedre. En båt med drev er lettere å manøvrere en en aksel båt. Men kan være dyr å drifte hvis det skjer noe med drevet. Selv har jeg drevet. Å synes det fungerer fint. Bensin motor har jeg å. Billig å reparere. Samt billige deler. Men noe dyrere i drift. Alikevell ikke så kontoen går tom hele sommeren.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Rådene er forskjellig men i det siste har jeg i hvert fall tenkt å gå for en "overgangsbåt" og da gjerne kjøpe den i god stand til god pris.  Vil i hvert fall ikke kjøpe en i dårlig stand til høy pris :lol:

 

PS. Er dette bra priser på båtplasser: http://stathellemari...-prisliste.html ? Eller burde man melde seg i noe båtforening?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er tilbudet til båtforeningshavna der hvor bla. Alicraften som mekanikern skulle selge stod: http://www.skjelsvikbf.com/sbf/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=18

 

Blir inskudd + 3275 per år + eventuell boblehavn eller opplag. Så er det ikke sikkert når man får ledig plass så man risikerer å betale medlemsavgift uten å få plass. Blir noen år til prisen ved Stathelle marina spiser opp merutgift til inskuddet. Så er det mer drivstoff som forbrukes å komme seg derfra til Skagerrak.

 

For øvrig det er vel best å ta ut båten om vintern og skrape den og male med ny bunnstoff fremfor å la den ligge i såkalt isfri boblehavn? Eller ?

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter som søker kunnskap for å vedlikeholde båt.

 

Mitt råd er å begynne å fikse ting.

Skapdørea på soverommet som er løsna, fiks den.

Den elektriske vindusheisen på bilen som ikke virker, lær hvordan elektriske systemer funker, så fiks den.

Gressklipperen som sviver dårlig, sett deg inn i hvordan den funker, så få den i topp form.

Vaskemaskinen hjemme som ikke virker, sett den inn i hvordan den virker, så fikser du den.

Det bordet i stua som lakken flasser, sett deg inn i hvordan tre skal behandles, få det til å se nytt ut.

Osv, osv,,

 

På den måten lærer du å tilegne deg kunnskap, forståelse, og på den måten vil du kunne vedlikeholde og reparere en båt. (Selv om der er deler som alltid er lurt å sette bort) På veien vil du trenge en del verktøy.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Gressklipper motor, vindusvisker motor (har aldri vært borti at den dævva på noen bil ikke på en gammel merce til fettern min engang) og vaskemaskin hørtes relevant ut. Nå må de bare slutte å fungere  :lol:  (synd at de gamle ble hivd).  Når det gjelder de øvrige tingene så høres det litt ut som snekkerarbeid som er nødvendig for å vedlikeholde det estetiske i en båt antar jeg, men det er jo ikke vanskelig i teorien i hvert fall (teorien for hvordan man gjør det er allmennkunnskap). 

 

Når det gjelder motorer så søker jeg noe litteratur (motorens anatomi ? finnes noe sånt? med beskrivelse av hver enkelt del og hvordan den fungerer) for å ha bedre forståelse for deres funksjon antar det er raskere vei til kunnskap enn å skru en motor i deler å prøve å finne ut selv hva som gjør hva i den.

 

Når det gjelder vinterlagring bør man ikke ta båten ut av vannet likevel for å skrape bort skjell ol. som begror den i løpet av sesongen også male på nytt bunnstoff? Eller tar den ikke skade om man gjør den annenhvert år ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gressklipper motor, vindusvisker motor (har aldri vært borti at den dævva på noen bil ikke på en gammel merce til fettern min engang) og vaskemaskin hørtes relevant ut. Nå må de bare slutte å fungere :lol: (synd at de gamle ble hivd). Når det gjelder de øvrige tingene så høres det litt ut som snekkerarbeid som er nødvendig for å vedlikeholde det estetiske i en båt antar jeg, men det er jo ikke vanskelig i teorien i hvert fall (teorien for hvordan man gjør det er allmennkunnskap).

 

Når det gjelder motorer så søker jeg noe litteratur (motorens anatomi ? finnes noe sånt? med beskrivelse av hver enkelt del og hvordan den fungerer) for å ha bedre forståelse for deres funksjon antar det er raskere vei til kunnskap enn å skru en motor i deler å prøve å finne ut selv hva som gjør hva i den.

 

Når det gjelder vinterlagring bør man ikke ta båten ut av vannet likevel for å skrape bort skjell ol. som begror den i løpet av sesongen også male på nytt bunnstoff? Eller tar den ikke skade om man gjør den annenhvert år ?

Poenget mitt er at for å holde en båt av den størrelsen så kreves det bred kunnskap. Du har mye fokus på kun motor (som du er forbrent på å bytte hvis du plages. . ) det er så mye mer en det. Toalettene kommer til å gå tett. Kraner kommer til å lekke. Vindusvisker vil stoppe. Varmeapparat vil slutte å virke. Lanterner vil slutte å virke. Vinduer kommer til å lekke. Osv..

Å skal du hive alle komponenter som ikke virker(som du planlegger med motor), så kommer det til å bli ganske dyrt.

Å tilegne seg kunnskap om hvordan motorer og annet funker er ikke vanskelig I dag. Søk kunnskap på nett, eller lån bøker på biblioteket. Men mitt poeng er at begynn å reparer ting. Ta læring. Så blir det lettere når du er ute I båten i stiv kuling og skal reparere drivstoffsystemet mens du driver mot land i god fart. Litt seint å gå på nett å søke informasjon da.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke store planer om å være ute i stiv kuling når det er meldt slik vær men det kan jo sikkert skje at de melder fin vær også blir det plutselig stiv kuling. Tror ikke det er mulig å fikse noe i en båt i bevegelse da er det å ringe redningsselskapet som står på planen.

 

Men å kunne fikse deler av båten når den ligger i ro den kunnskapen har jeg plan å tilegne meg, for øvrig spurte derfor også om noen hadde noe navn på bra litteratur om "motorens anatomi" som man kan lese og bli klokere av istedet for å lese mye forskjellige tilfeldige publikasjoner via google. 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fremtidige penger er ikke penger man eier i dag ikke sant ? Man tjener de opp måned per måned, og de som liker å låne millioner fra banken, de ler vi etterpå av når vi ser på luksusfellen. Man skal tjene inn luksusen/drømmen før man realiserer den med mindre man har lyst å gå på en økonomisk katastrofe.  

 

De som vi ler av på luksusfellen er de som bruker kredittkort og andre svindyre smålån uten sikkerhet for å betale unødig dagligdags sløsing.

Hvis familien har sikkerhet i eiendom er det jo enkelt å låne til den båten du vil ha, med lav rente.

Evt. registrer båten i NOR og bruk båten som sikkerhet for lånet.

Da kan du nyte dagene på havet istedenfor å bekymre deg for motorer, drev og annet som dævver.

Folk låner penger hele tiden uten å havne i luksusfellen. Det gjelder bare å bruke pengene på rett måte, og med rett rente.

 

Vedr. litteratur om motorens/båtens anatomi får du kjøpt bøker som omhandler både dieselmotoren, elektrisk anlegg og andre båtting hos dertil assorterte nettbokhandlere.

 

Det kan nok være vanskelig å opparbeide seg kunnskap og erfaring om motor og båt på kun kort tid, om man ikke har hatt interesse for eller drevet med slikt før.

Jeg fikk min første moped i deler som 13-14 åring og derfra var det flere gamle mopeder å mekke på.

Så over på gamle biler og motorsykler som også måtte mekkes på. Og litt båt innimellom, før snøscooter og andre motoriserte ting kom inn i bildet.

Alt måtte vedlikeholdes og repareres, og etter 10-20 år med slikt får man jo litt kunnskap om hva man bør gjøre og ikke gjøre i gitte situasjoner og problemer som oppstår.

På den tiden var det ingen gaming og internett så det var ikke vanskelig å finne tid til slikt.

Da jeg begynte med gaming og data omkring 1992  dalte nok interessen for mekking i noen år, men hadde allerede opparbeidet meg en del kunnskap om det.

Sluttet med gaming etter ca 10 år  :giggle:

De siste 10-15 årene har jo internett vært til stor hjelp da både slike forum som dette og youtube osv. etterhvert inneholder uendelig mye informasjon og kunnskap om alt mellom himmel og jord.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke store planer om å være ute i stiv kuling når det er meldt slik vær men det kan jo sikkert skje at de melder fin vær også blir det plutselig stiv kuling. Tror ikke det er mulig å fikse noe i en båt i bevegelse da er det å ringe redningsselskapet som står på planen.

 

Men å kunne fikse deler av båten når den ligger i ro den kunnskapen har jeg plan å tilegne meg, for øvrig spurte derfor også om noen hadde noe navn på bra litteratur om "motorens anatomi" som man kan lese og bli klokere av istedet for å lese mye forskjellige tilfeldige publikasjoner via google.

Skal du tilegne deg kunnskap, så må du ha et ønske om å tilegne deg kunnskap.være litt nysgjerrig. Lytte til råd (noe som du I denne tråden ikke har vist serlig stor evne til...)

Har du det, og hvis du bruker mer tid på å søke informasjon, og lytte på erfarne folk, så tillegger en seg stadig mer kunnskap.

Det fins nok ikke ET søkeord på nett, som gir alle svar, beklageligvis. Alle har begynt en plass. Du må ha gleden av å søke informasjon, gleden av å finne ut hvordan ting fungerer, da kan du vedlikeholde og reparere.

 

Har du ikke interesse, og gleda av disse tingene, så blir det nok vanskelig

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert jeg kjøper ikke noe som kan bli verdiløst på et blunk med å ta opp lån, det er veien til fattigdom det.

 

Om du kjøper ny nok båt/motor så dekker garanti, reklamasjonsrett, forsikring og evt. motorforsikring det meste.

Motorforsikring (maskinskadeforsikring) kan man vel få på inntil 10 år gamle motorer.

Og meg bekjent er det svært få båter som kan bli verdiløse på et blunk, med mindre de synker, brenner opp eller blir ødelagt på et skjær og man ikke har forsikring.

Eller har opptrådt uaktsomt slik at det blir trøbbel med forsikringen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

https://www.batliv.no/innhold/?article_id=37606

 

Se hva du får fabrikknytt her for drøye 2 mill. Du trenger egentlig ikke egen bolig med en slik farkost.

38 fot, og ingenting å si på farten heller, 29 knop.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86686386&fks=86686386

 

bilde

 

 

Eller slå av 1 mill på prisen og inneplassen og kjør litt saktere

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86683892

 

bilde

 

Eller en mellomting til 1,8 mill, den største med enkel 270 hk motor og fast aksling

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80110068

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Disse nye båtene som linkes inn i siste post er det vel ikke bare jeg som synes er "moderne og fæle linjer på" ellers så hadde jo ikke folk kjøpt Princess & Fairline. Selv om disse også har gjort båtene sine mindre klassiske men uten slike utskeielser som gjør at man må gå med bind for øya til båten for å ikke se hvordan den ser ut :lol:  Man klarer ikke å bruke lånte 2 mill på noe man synes ser direkte støgt ut og som er stort men likevel lite plass i forhold til en Princess 435. Jeg ønsker å realisere drømmen min ikke kjøpe noe som for min smak er heslig men kanskje lurt av finansielle årsaker men da mister man poenget med å bruke pengene som er å realisere drømmen.

 

Dette er hva en ny båt av samme merke og et normalt utseende koster og som har samme størrelse med tanke på plass inni båten da det sløses bort masse til lav akterende istedet for å lage utedekket på toppen av aktercabin og få dobbelt med plass: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85283984 og dette er vel pris med utstyr ombord osv. https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79485370

 

Altså med andre ord man får ikke en ny båt jeg tviler at banken hadde vært sprø nok engang til å låne ut noen så mange millioner med 30 000 per måned i beste fall nedbetalingsevne (som i dag er på 15 000 - 20 000). Ellers så koster 10 år gammel: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84472130 og da kan den ikke forsikres engang på motor uansett siden det er inntil 10 år.

 

 

@sørlandet2: Jeg prøver jo å lytte til råd men det har jo bare blitt mer og mer forskjellige råd noen sier det er bra med overgangsbåt imens andre foreslår å utsette hele greia med 2 år og spare seg ferdig til Princess 435. De som foreslår å bli gjeldsslave altså ta opp lån disse rådene ønsker jeg beklageligvis ikke å lytte til men det er jo en økonomisk sak som ikke har noe med båt å gjøre egentlig. Jeg ser også bort ifra råd hvor det foreslås at jeg kjøper noe jeg ikke har lyst å eie. Det blir som om du søkte etter en fin klassisk limousin og noen foreslo deg en SUV eller en smart fortwo :lol:

 

Når det gjelder å lære seg noe så er jo det jeg søker altså noen gode teori bøker om "motoranatomi" samt hvordan man kan fikse ting, blir jo enklere å begynne å lære seg hvordan man gjør det praktisk hvis man vet i teorien hva man skal gjøre eller det synes jeg i hvert fall. Skal sjekke nettbokhandel for bøker om dette emnet siden ingen foreslår noe spesielt. Antar de fleste har lært som teerex altså av praktiske forsøk.

 

PS. Jeg eier ikke hus som jeg kan pansette, det eies av mine foreldre. Når det gjelder forslag om å ta opp boliglån. Uansett planen er å bruke egenkapital på en hobby.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis alt teknisk skal settes ut til proffe mekanikere, blir det meget dyrt å holde en 40 foter i drift. Enkelt vedlikehold må man nesten greie selv. Filter og oljeskift. Kilremmer. Oversikt på el-anlegget, kurser og sikringer. Skroggjennoføringer og sjøventiler. Lensepumper. Skifte dieselfilter og lufte systemet er vel et must, uansett vær. (Det er i dårlig vær dieselfilteret går tett, ikke ved kai.) Kan du dette, har du spart titusener!

Link to post
Share on other sites

 Det blir som om du søkte etter en fin klassisk limousin og noen foreslo deg en SUV eller en smart fortwo 

 

 

La oss endre denne setningen litt, det blir som om du søkte etter en fin klassisk limousin, uten å kunne kjøre bil, og noen foreslo at du heller startet med en smart fortwo som en bil du kunne lære deg å kjøre. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...