Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Dette ligger an til å bli en skikkelig julegrøsser altså, TS mot resten av "røkla". Men det skinner jo gjennom at han er overbevist om at det er vi andre som er skyld i at han ikke har fått tak i drømmebåten ennå( beklager at dette ble en veldig lang og ufullstendig setning uten noe spesielt innhold men slike lange ufullstendige setninger er det jo allikevel flusst av i denne tråden) Keep up the good work.

27 minutes ago, hanto1 said:

Bare å nyte forsettelsen med popkorn og øl..

:giggle::lol:  Det er en enkel regel- du må kjøpe båt som du har råd til å eie bruke og drifte!  Om noen tror de skal spare penger på gammelt udtattert ræl som holder på å dævve, tar de grundig feil. Min filosofi er å kjøpe mindre, nyere og dyrere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig @-morten- ! Noen kjøper digert, gammalt, og dyrt. 

Da blir det "ubalanse", men en lærerik reise. 

En slik "reise" eller kall det opplæring, må du regne med å betale 500 - 1 mill for. Kan dokumenteres. 

Da er det myye billigere og mirsommere og mer lærerikt å "ta til seg" det som skrives her på Bp. 

Takk til Baatplassen's skribenter! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Synes det er litt kult jeg, TS vil ha stor FB-båt og argumenterer hardnakket for måter å skaffe seg og ta vare på noe sånt. Det er jo bare å prøve og evt. feile og tape noen kroner (selv om beløpene det er snakk om her gjør en vanlig lønnsmottaker litt svimmel). Det finnes jo folk som restaurerer og holder på med digre, gamle trebåter fra forrige århundreskiftet også. 

På den andre siden er det å si som relativt ung at man skal kjøpe en båt for resten av livet kanskje litt naivt? De fleste av oss endrer behov, ønsker, økonomi og kunnskap i løpet av livet. Vi kjøper kanskje noe litt større og dyrere etter hvert som økonomi og kompetanse øker. Å være ungkar med god inntekt er dessuten noe annet enn å være gift tobarnsfar med boliglån og kone som heller vil til Kanariøyene. Livet er dessverre ikke bare båt, selv om mange av oss skulle ønske det.

6 minutes ago, Sjøstein said:

Å være ungkar med god inntekt er dessuten noe annet enn å være gift tobarnsfar med boliglån og kone som heller vil til Kanariøyene. Livet er dessverre ikke bare båt, selv om mange av oss skulle ønske det.

Er her den harde hverdagen kommer inn i bildet ja! Lite som er så kjedelig som sydenferie.. bruke masse penger på å gjøre ingenting.. prisene skrues opp til det dobbelte når de som har unger på skolen kan reise!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

XardasKSP skrev On 7.11.2016 at 19.56:

Lurer på om dere har kanskje noen pro tips til en som liker sjøen men har absolutt null peiling på båt spesielt når det gjelder å fikse den osv.

Første innlegget til TS. Han har vel fått noen/mange/veldig mange gode tips underveis...og vi får håpe han har tatt til seg ihvertfall noen av disse. 

@Tom Rør: Altså jeg lærer jo av ting folk skriver her slik at jeg kan bruke det både ved negosjasjoner, vite hva som skal sjekkes og det påvirker jo også faktisk hva som blir kjøpt.

Uten noe informasjon herfra så hadde jeg sikkert kjøpt denne Princess 414, men siden mange mente motorene er ureparerbare dersom noe slutter å fungere så gjorde jeg det ikke. Så kom ideen om større båt med engang siden folk kom hele tida med mer eller mindre innspill om at gamle motorer ikke kan repareres selv om noen andre mente dette ikke er sant. Altså det er absolutt ikke noe uniforme meninger her, man får jo større kunnskap om hva som kan skje av at folk skriver hva de vet. Men altså det behøver jo ikke å bli verst tenkelig scenario med hver eneste element av båten?

@Sjøstein Altså Norge er vel en av de få land hvor enhver person kan skaffe seg litt penger hvis de starter med å spare når de er 18 og ikke starter med kredittkort og gjeld. Jeg skjønner at staten anbefaler kredittkort siden det er straff for å ha sparepenger og skattefritak for å ha lån. Men man kan jo gjøre annerledes.

Gift tobarnsfar som ska til kanariøyene blir jeg nok ikke den biten har jeg allerede resignert fra. Det koster MYE MYE mer enn å kondemnere 1-2 mill i en båt som dævver slik at den ikke kan repareres. Perioden 2019 - 2022 så har det gått ut vindu mer penger som kunne både vært båt eller investert mer enn det koster å kjøpe og hive en gammel båt til 1,5 mill til ingen nytte annet enn emosjonelle sår man kjøper til seg selv. Så nei takk jeg fokuserer heller på å realisere barndomsdrømmene bil har jeg båt har jeg ikke.

@-morten- Altså jeg har ikke tenkt å spare på båt jeg skal tape masse penger på båt. Men altså for å begrense tapet så må man jo starte med å kjøpe det så billig som mulig i så bra tilstand som mulig spesielt når eiere må fortsette å putte på penger så vidt jeg har forstått når båten står usolgt også har en risiko for at den blir usalgbar hvis den slutter å fungere imens den venter på salg.

Altså folk har jo forskjellige drømmer om hva de skal bruke båten til, hvis du skulle på bilferie i Europa med venner eller familie så hadde du kjøpt ny Fiat 500 og prøvd å stue inn alle personene eller heller tatt en risk og kjøpt en romslig gammel bil til tross for at den kommer til å koste å fikse? Altså alternativet er å la være i det hele tatt.

Før har jeg jo kjøpt enda mye eldre Alicraft og det endte jo ikke så tragisk som de verste eksemplene på hvor galt det kan bli, kanskje jeg var heldig. Utgangspunktet er at man er klar for å avskrive båten som tapt dersom det verst tenkelige skjer med alt, derfor mener jeg jo også at prisen burde være så lav som mulig. Eier av slik båt må jo vel være kjent med ting folk skriver her og at hvis den ikke selges så er det han som har risikoen for at den skal avskrives som tapt imens den ikke er solgt? Eller så har jeg kanskje ikke forstått folk riktig?

@Martine29f Altså beklager om jeg har ikke lest nøye nok og sett noen båt råd fra deg (jeg har lest veldig mange gode råd her på forumet som har påvirket kjøpet av båt) men eneste som jeg fikk med meg av dine innlegg er at det er kjedelig med en lang tråd på båtforumet og at jeg burde kjøpe båt øyeblikkelig siden det blir for mye snakk. Heldigvis kommer de andre med mye mer verdifull info som utvider min kunnskap som hjelper meg med å få et godt kjøp.

@husky dane 85 Jeg er veldig glad for alle rådene, har merket også dine innlegg hvor du har sagt at alt kan fikses. Altså en annen mening enn de som sa at gamle motorer er ufiksbare noe som utvider også spektret av muligheter. Ellers også ble mange opprørt fordi jeg trodde på det du skrev med at du visste om en "forlatt" Princess 45 og folk ble jo skikkelig opprørt at jeg kan tro at noen har forlatt enn båt til 500 000 - 750 000. Men senere sa du at den kan bare glemmes siden du mente ikke en konkret båt bare noe du så engang.

@husky dane 85 Men du sa jo etterpå at det var bare å glemme den båten, ellers gå rundt omkring og banke på døra til folk for å spørre om man kan kjøpe den ikke annonserte båten deres billig blir for dumt jeg er jo ikke en "dørkjøper". Jeg trodde du mente en konkret båt.

PS. Jeg fikk meldt meg på nmks sitt D5L kurs så da starter det i morgen og med eksamen i Sandefjord. Blir i hvert fall litt båtteori med ikke så simpel eksamen siden den ikke er multiple choice som ATPL(A) for fly men man skal faktisk skrive svaret så får jo se hvor bra det går. Har ellers bedt dem om å skrive opp at når jeg er ferdig med teoribiten og eksamen så ønsker jeg praktiske biten i Horten/Fredrikstad siden dere anbefaler Solbris for dette når det ikke er noe kurs i Stavanger før neste høst.

Velkommen ombord!?

Jeg beundrer til tålmodighet @sap_2000!??

Jeg bøyer meg virkelig i hatten for din evne og vilje til å holde deg seriøs. Jeg må få deg utpå fjorden i min gamle balje så du kan få lekt deg litt! Du og flere fortjener det etter denne tråden her!?????

Pass på blodtrykket alle sammen!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

XardasKSP skrev for 1 time siden:

... jeg har ikke tenkt å spare på båt jeg skal tape masse penger på båt. Men altså for å begrense tapet så må man jo starte med å kjøpe det så billig som mulig i så bra tilstand som mulig ... 

Du har fått mange konkrete råd og tilbakemeldinger på dette, men du ser ikke ut til å ta det helt til deg. Jeg synes logikken i det du skriver akkurat her isolert er god, men for meg virker det som om du rett og slett har for lite innsikt i hva som kan ryke (dævve) og hva det vil koste. @sap_2000 har ved flere anledninger gitt deg relativt detaljerte beskrivelser, han har også linket til et par tråder som viser hva det kan innebære. Dette har du ikke kommenter, så det kan virke som om du ikke har tatt deg bryet med å lese de trådene. Har du det?

Som sagt skjønner jeg tankegangen din med å få en billig inngangsbillett, og deretter koste på det som trengs. Men som særlig Sap_2000 har forsøkt å forklare mange ganger så ligger ikke kuppene i å finne den billigste båten. Kuppene ligger i å finne en båt der en tidligere eier har brukt mye penger på å få båten i god stand, for i de tilfellene viser det seg at den som har gjort påkostningene ikke får tilbake pengene sine. 

sap_2000 skrev for 20 timer siden:

Alternativ foreslo jeg også å sette inn billigere, store motorer med lite HK og gjøre P55 om til en moderne og "ECO vennlig" båt som du også hadde fått solgt senere om motorene dævva.

Dette er en veldig interessant tanke som jeg tror blir bare mer og mer aktuell nå som "det grønne skiftet" skal presses gjennom. Har selv vært inne på denne tanken allerede for mange år siden. Kunne godt tenkt meg en romslig båt på 40 fot +, men å drifte en planende cabincruiser med to digre beist av noen dieseler har ikke vi økonomi til. Men vi kjører aldri langt heller, så vi kunne klart oss godt med en båt som går i skrogfart. Har derfor også tittet på diverse trawlere, men jeg synes de som regel er veldig dårlig plassutnyttet i forhold til størrelsen. Kjempebreie dollbord som stjeler mye plass av salongen osv. Liker mye bedre måten som f.eks. en P40/P45 er plassutnyttet på. 

Du nevnte f.eks. å sette inn en grov, saktegående Perkins. Men for å dra tanken enda litt lengre. Er det noen som har røsket ut begge dieseldyrene av en gammel Princess e.l. og satt inn èn stor motor? Tenker da på de litt eldre båtene som har V-bunn, men ikke propelltunell. Skjønner jo at dette blir en kostbar og arbeidskrevende affære, men jeg kan ikke forstå annet enn at èn motor er nok til å flytte på en slik båt i skrogfart. Ser da for meg at man tar ut begge motorer, kapper vekk beddingene, støper igjen gamle hull, og skjærer ut en V-formet kile i bunnen og støper inn en propelltunell i senter. Så kan man sette inn en saktegående rekkesekser på 250-300hk med stor propell, akkurat som på Nordhavn og de havgående trawlerene. Dersom dette hadde blitt utført faglig tipper jeg man hadde fått en båt som var omsettelig i bruktmarkedet også. Tror mange har lyst på en stor båt, men kvier seg for de to potensielle utgiftsbombene som sitter i kjelleren. Med gode trustere foran og bak bør ikke manøvrering i havn være noe problem med en motor. 

Helt rett @Komodo Er nok veldig mage som holder seg langt unna, grunnet kost ved bytte av to digre grønne beist(eller tilsvarende) Å mange vil nok fint kunne ha det fint med 8-10knop å bedre økonomi.

Så kan en heller bruke pengene spart på motor i oppgradering av interiør.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Komodo Altså ideen din starter jo med at man skal hive ut motorer som fungerer og ikke har dævva enda. Poenget er at hvis man er heldig så lever de litt til og man kan faktisk reparere dem fordi det som sier takk for seg finnes å få kjøpt.

Folk sa jo at Volvo Penta 122 hadde fortsatt mange deler som kunne kjøpes. Jeg forstår også ideen om at man gjerne burde kjøpe en båt hvor noen har betalt alt sammen allerede. Men om båten ble betalt for en renovering i 2001 eller om den var splitter ny i 1999 blir det så stor forskjell disse 2 åra?

Jeg vil jo få mekaniker til å se grundig gjennom båten som jeg skal kjøpe uansett, poenget er å få så mye info som mulig av eier eller megler om det selges via megler. Slik at jeg mener det er verdt det å betale masse for mekaniker for å sjekke akkurat denne båt. Hvis man skal sjekke en båt og bruke 50 000 på det så har man sjekka 10 båter og ikke kjøpt så har man brukt 500 000 bare på å sjekke ting det er jo halv ny motor av D13 størrelse.

PS. En liten digresjon men når jeg hører sosialister si "grønne skiftet" gjerne også de i Polen på polsk så får jeg øyeblikkelig lyst å putte en ekstra motor i bagasjerommet på bilen, siden de i samme åndedrag nevner at folk som meg skal flås gjerne for alle penga slik at man kan gi garantert inntekt for folk som verken jobber eller har firma eller lyst til å jobbe (altså ikke syke folk men folk som vil ikke).

@ohio Det er @sap_2000 som mente man kommer langt i å sjekke båt for 50 000 selv om man langt ifra får sjekket alt. Så det kommer her fra forumet.

Altså da tenker jeg det er inklusive at mekaniker åpner motorene og sjekker alt, løft av båten og sjekking av skroget + prøvetur hvor mekaniker bedømmer hvordan ting virker (med mekaniker mener jeg da en som kan absolutt alt om båt).

Kanskje det blir ikke så dyrt med bekjent mekaniker men løft av båten og ting som må betales eksternt vil jo koste sitt selv om man skulle ha bra avtale med "mekaniker".

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

@ohio Det er @sap_2000 som mente man kommer langt i å sjekke båt for 50 000 selv om man langt ifra får sjekket alt. Så det kommer her fra forumet.

Altså da tenker jeg det er inklusive at mekaniker åpner motorene og sjekker alt, løft av båten og sjekking av skroget + prøvetur hvor mekaniker bedømmer hvordan ting virker (med mekaniker mener jeg da en som kan absolutt alt om båt).

Kanskje det blir ikke så dyrt med bekjent mekaniker men løft av båten og ting som må betales eksternt vil jo koste sitt selv om man skulle ha bra avtale med "mekaniker".

Tviler på det er noen selgere som godtar at mekaniker åpner motoren. 

@Gullfisk Altså selger i Skien sa det var greit hvis det er med noen som har fagbrev som båtmekaniker, megler i Stavanger ba folk bare om å sjekke absolutt alt selv så jeg antar at alt er alt.

Hvis man ikke sjekker motorene så hvordan skulle man utført @sap_2000 sin anbefalte veldig grundige sjekk av båt? Mekaniker er jo ikke magiker som kan se alt uten å røre på motorn. Da tror jeg ikke mekaniker hadde hatt lyst å være med på hentetur av båt (og en annen god hjelper også) han har godkjent siden han er da "førstehjelpen til motor" dersom det skulle stoppe underveis på vei hjem. Og hvis han ikke får sjekka den hvordan skal han vite at vi kommer faktisk tilbake?

@ohio + @husky dane 85 Det er godt mulig jeg som vanlig har misforstått men altså det er slik jeg forstod det som @sap_2000 skrev tidligere:

Som sagt før. Motorene er bare en ting. Slike båter må sjekkes særdeles nøye så man minimerer sjansen for katta i sekken. en halv mill fra eller til i kjøpspris blir fort peanuts om den den ene utvikler 3 ganger så mye problemer/ oppgraderingsbehov som den andre. Ikke se deg blind på prisen alene.

Å kjøpe en slik båt vil alltid være gambling, men man kan utrede og sjekke ganske mye i forkant av et ett kjøp. I utlandet ville en slik båt blitt gått skikkelig gjennom av en surveyor (vi snakker kanskje et par dagers arbeid). Alt blir testet, prøvet og målt. Oljeanalyser sendes inn på motorer og gir, dokumentasjon og historikk gjennomgåes, båten løftes og alt av akslinger, pakkboks, cutlesslagre, rorlagre sjekkes. Skroget fuktmåles og sjekkes for osmose og det sees etter tegn på tidligere reperasjoner, skader osv. 

I norge har vi ikke tradishjon for å kjøpe båt på den måten. I utlandet er det like obligatorisk som når vi handler hus her i norge. Man kan unngå mye frustrasjon, krangling og advokatutgifter da tilstanden i stor grad ble dokumentert ved kjøpstidspunktet og ansvaret blir lettere å plassere. 

Uansett hva du kjøper, så sjekk båten skikkelig, og da mener jeg mer enn en times kikk av en mekanikker eller en som har har hatt et par båter.

Jeg ble også anbefalt å ansette selve @sap_2000 til å se på båt. Jeg vet ikke om han har noen ikke invasiv metode for å få sjekka alt. Og jeg vet ikke hva det menes med "åpne motorn" jeg mente at mekaniker sjekker ting som man pleier å sjekke ved en grundig sjekk. Så det er godt mulig det er en misforståelse her, men mekaniker må altså kunne få nok data om motorn til å kunne tro noe om den i det minste. Beste pekepinn er hvorvidt mekaniker har lyst å være med på betalt hentetur hjem hvis man kjøper båten.

He he, mitt poeng er at livet er i stadig endring og det kanskje ikke så lett å forutse båtbehovet for all fremtid. Likevel beundrer jeg deg for at du er helt klar på hva du vil ha. Men som mange andre her tror jeg du gjør lurt i å se på og prøve ulike modeller i det segmentet du har sett deg ut. Teori, drøm og praksis er ikke alltid det samme har jeg fått lære.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...