Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Clasg Det behøver ikke å være siste båten da, men altså hvis man skal betale 300 000 eller mer per år for å vedlikeholde noe så skal det seriøst virkelig være en drøm man vedlikeholder og ikke "ja det var den som var tilgjengelig akkurat da" :giggle: Men det blir jo også en vurdering for hvor lenge man har lyst å vente.

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

@Espen Jeg kjøpte den i Januar 2017 og solgte vel i April 2021. Jeg fikk brukt den mye mye mer enn jeg fikk brukt mini snekka for lenge siden. Men hvor mye har jeg ingen anelse om. Fikk først lært på D5L at man kan føre logg dette vil jeg gjøre for den båten jeg skaffer meg.

Hvor mange år gikk denne kjøpsprosessen over? Finnes det en tilsvarende tråd om den?

Chiefengineer skrev 23 minutter siden:

Hvor mange år gikk denne kjøpsprosessen over? Finnes det en tilsvarende tråd om den?

Hvis du ser første innlegg i denne tråden  så er det starten på eventyret med Alicraften. Om hvordan selger vil selge men så ikke vil selge likevel før han bestemmer seg for å selge uansett. Og hvordan trådstarter synes det er urimelig at andre båter på rundt 30 fot koster mer enn en hauggammal Alicraft...:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Just now, Martine29f said:

Føler at denne tråden begynner å bli en besettelse for TS. Han sitter jo oppe halve natten for å kommentere alle innlegg. Kanskje alle sammen skulle geare ned noen hakk? Håper jeg tar feil.

Si fra når TS har handlet båt!!! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

12 minutes ago, Martine29f said:

Føler at denne tråden begynner å bli en besettelse for TS. Han sitter jo oppe halve natten for å kommentere alle innlegg. Kanskje alle sammen skulle geare ned noen hakk? Håper jeg tar feil.

Du er ganske aktiv her inne du også da.

Altså!!
Husk en ting dere som gir råd til trådstarter og til nye lesere.

Alt dere skriver vil mest sannsynlig bli brukt mot dere av TS. Som «Han sa det og han skrev det»

Alt som kan misforstås vil bli misforstått.

F.eks om det er en negativ uttalelse om en spesifikk motor, så går hele motormerker under samme kam.

Er det en som skriver at han tror kanskje at han bruker 250000- 300000 kr pr. år på det totale båtliv, så kan det « vris» til at det koster 300000 kr i vedlikehold på båt på fra 40 fot pr år og gjelder alle.

i denne tråden vil man finne veldig mange slike eksempler. 

så til nye folk som ønsker å kjøpe seg båt og har lite erfaring anbefaler jeg å lese tråden med dette i bakhue.

Men all ære til alle dere flinke båtfolk med mye erfaring og tålmodighet som prøver å bistå TS med gode råd.

@XardasKSP jeg håper at du finner drømmebåten din altså. Det er ikke ondt ment dette innlegget.

Og om du vil så hadde det vært fint å høre hva slags råd du ville gitt din beste venn nå om han var på jakt etter en stor båt til minst mulig kr?

@Chiefengineer Den prosessen gikk over 3 måneder fordi det ikke kosta i millioner. Jeg så Alicraften hos en selger som solgte den for sin venn i Porsgrunn. Jeg fikk prøvetur med den og ville kjøpe men da sa han at den ikke skulle likevel selges elns. så ble den istedet solgt til en fyr fra Sandefjord. Fyren fra Sandefjord synes vel ikke båt var egentlig noe han ville ha og det kosta vel sikkert å ha den inne i en båtplass. Så han annonserte den i Januar og ble vel annonsen i Norge som ble sett av mest folk den dagen.

Så neste dag dukket jeg opp og 2 andre kjøpere på brygga. Men de andre hadde ikke prøvd båten før da og i tillegg ringte en fyr og ville montere ut motor&drev og forlate resten hos selger. Så sa jeg at jeg kjøper og la på en ekstra 1000 NOK til runde fine 90 000 og da var ikke de andre så klare til å kjøpe så selger solgte den til meg dagen etter annonsering. Så fikk jeg hjelp av @godthaab- til å hente den til Sildeberget og ble anbefalt tidenes "mekaniker" som hjalp meg med ting slik at den Alicraften fungerte flott. Motor dævva ikke på 4 år og kabel spaghetti ble fikset, nye batterier, kabler for 6000 som kunne kosta 1000 på biltema (overkill i forhold til hva man trengte) kjøpte jeg også siden visste ikke biltema holder og ny kalesje + flott ekkolodd og plotter fikk båten så det ble ganske bra. Det kom ikke noe dommedag selv om den ikke kosta 200 000 men 90 000 i utgangspunktet og ble solgt under COVID i 2021 ganske raskt for 120 000 med disse oppgraderingene.

@Martine29f Altså jeg forbruker fritid ofte på dataspill, ikke noe i veien med å se i tråden også når man er på PCen. Alle inleggene du skriver nærmest er enten om hvor lang tråden er, eller når folk kommenterer, eller hvor engasjert de er, eller at man helst skulle kjøpe båt her og nå så det kunne være mer gøy for deg å lese (det er ikke leseplikt altså).

@-morten- Det kommer bilder, masse bilder helt fra den blir henta, blir også bilder på hva som blir fiksa og selvfølgelig viktigst av alt "bilde av stangfisket fisk fra Skagerrak" :giggle:

@MYVIVERA Altså jeg sier bare at noen skrev noe hvis andre folk sier at det er jeg som mener det, fant på det eller jeg som skrev det. Slik som f.eks @ohio skrev det som om det var meg som mente man skulle ta røntgen og ultralyd av hele motorn, imens det var @Komodo som skrev om dette som en kuriøsitet og at det brukes i industrien, men at det kanskje muligens kunne blitt brukt til å sjekke noen deler av en båtmotor. Uten at jeg har tenkt å anvende dette siden jeg stoler på det "mekaniker" som jeg kjenner kommer frem til via mer konvensjonelle undersøkelser.

Ellers det gjaldt jo ikke alle CAT motorer men @sap_2000 mente jo spesifikt denne modellen som var i den Princess 45 til Stavanger meglern. Med mindre jeg har misforstått noe.

Altså jeg forkortet "det totale båtliv" til vedlikehold av båt. Jeg mente da under vedlikehold: båtplass, reparasjoner, preventiv vedlikehold, dieselforbruk osv. osv. og jeg forklarte det jo til @Tom Rør at jeg bare forkortet hans utsagn om hele rekken av ting til ett ord men mente det samme som totalprisen per år.

Om jeg skulle gi noen råd så ville jeg vel sagt først finn ut av egne finanser om man har råd i budsjettet til å bruke opp mot 500 000 NOK per år uten å gå konkurs. Så neste steg finn en bekjent båtspesialists gjerne "mekaniker" som kan hjelpe dersom man ikke kan ting men vil gjerne lære dem. På verksted blir det bare dyrere og man lærer ingenting og ikke vet heller hva som er gjort. Altså å skrubbe vekk gammel bunnstoff, male på nytt bunnstoff eller polere båten er jo det siste man trenger verksted til dette klarer til og meg jeg å gjøre selv eller med litt hjelp av familie som har lyst på fisketurer i Skagerrak. "Mekaniker" trengs for ting som man gjerne vil lære men ikke kan selv og som er vanskelig som motor eller andre båtspesifikke tekniske ting.

Ellers å ta seg god tid å være sikker på at båten man skaffer oppfyller drømmene siden det er jo sinnsykt mye penger som skal brukes. Så det er jo emosjoner involvert i tillegg til halv rasjonelle tanker.

Altså som eksempel før jeg beskrev Princess 414 på forum og fikk info om mulig ureparerbare motorer, så dro jeg for å se på den, så var det jo en flybridge båt og den var stor og alt fungerte i øyeblikket. Jeg fikk jo lyst å kjøpe første båten jeg så som passet til "båtene jeg så som barn i Kristiansand på ferie på 90-tallet". Men på samme brygga var det en annen flott båt en 48 fots Scand (som eier sa var merket (virka ikke som det scand jeg kjenner) og at den var bygd på bestilling elns) som eieren holdt på med å gjøre noe med. Mora mi presterte da å spørre eier hva han tror hans båt er verdt, han sa jo at han ikke skal selge den og at det er dårlig periode for salg av båt men altså han vurderer at den er verdt 800 000 men ikke til salgs altså. Og da fikk jeg med engang tanke på at denne ville jeg kjøpt heller for 800 000 enn den jeg akkurat så på selv om prisen går ned til 500 000. Og slik starta tanken om å spare seg opp og kjøpe noe flottere.

Ingenting "dreper båtens drømmefølelse" mer enn at det kommer en flottere båt i en av nabobåsene som overskinner det man har :giggle: Spesielt hvis det viser seg at den flotte båten ikke kosta flere millioner mer men kanskje 300 000 mer og man kunne likegodt kjøpt en slik en når man først skal ha så mye totalutgifter per år til båt.

PS. Altså en flott nabobåt til 10 mill gjør jo ikke noe det har man ikke råd til uansett og det er fint å se på den, men om det kommer en fantastisk båt som man kunne hatt råd til men brukte 300 000 mindre så blir det sånn følelse av hvorfor man ikke kjøpte en slik en istedet :lol:

XardasKSP skrev 32 minutter siden:

om det kommer en fantastisk båt som man kunne hatt råd til men brukte 300 000 mindre så blir det sånn følelse av hvorfor man ikke kjøpte en slik en istedet :lol:

Den er ikke til å unngå samme hvor lenge du venter. Dessverre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
XardasKSP skrev 34 minutter siden:

Om jeg skulle gi noen råd så ville jeg vel sagt først finn ut av egne finanser om man har råd i budsjettet til å bruke opp mot 500 000 NOK per år uten å gå konkurs. Så neste steg finn en bekjent båtspesialists gjerne "mekaniker" som kan hjelpe dersom man ikke kan ting men vil gjerne lære dem. På verksted blir det bare dyrere og man lærer ingenting og ikke vet heller hva som er gjort. Altså å skrubbe vekk gammel bunnstoff, male på nytt bunnstoff eller polere båten er jo det siste man trenger verksted til dette klarer til og meg jeg å gjøre selv eller med litt hjelp av familie som har lyst på fisketurer i Skagerrak. "Mekaniker" trengs for ting som man gjerne vil lære men ikke kan selv og som er vanskelig som motor eller andre båtspesifikke tekniske ting.

Ellers å ta seg god tid å være sikker på at båten man skaffer oppfyller drømmene siden det er jo sinnsykt mye penger som skal brukes. Så det er jo emosjoner involvert i tillegg til halv rasjonelle tanker.

Altså som eksempel før jeg beskrev Princess 414 på forum og fikk info om mulig ureparerbare motorer, så dro jeg for å se på den, så var det jo en flybridge båt og den var stor og alt fungerte i øyeblikket. Jeg fikk jo lyst å kjøpe første båten jeg så som passet til "båtene jeg så som barn i Kristiansand på ferie på 90-tallet". Men på samme brygga var det en annen flott båt en 48 fots Scand (som eier sa var merket (virka ikke som det scand jeg kjenner) og at den var bygd på bestilling elns) som eieren holdt på med å gjøre noe med. Mora mi presterte da å spørre eier hva han tror hans båt er verdt, han sa jo at han ikke skal selge den og at det er dårlig periode for salg av båt men altså han vurderer at den er verdt 800 000 men ikke til salgs altså. Og da fikk jeg med engang tanke på at denne ville jeg kjøpt heller for 800 000 enn den jeg akkurat så på selv om prisen går ned til 500 000. Og slik starta tanken om å spare seg opp og kjøpe noe flottere.

Ingenting "dreper båtens drømmefølelse" mer enn at det kommer en flottere båt i en av nabobåsene som overskinner det man har :giggle: Spesielt hvis det viser seg at den flotte båten ikke kosta flere millioner mer men kanskje 300 000 mer og man kunne likegodt kjøpt en slik en når man først skal ha så mye totalutgifter per år til båt.

PS. Altså en flott nabobåt til 10 mill gjør jo ikke noe det har man ikke råd til uansett og det er fint å se på den, men om det kommer en fantastisk båt som man kunne hatt råd til men brukte 300 000 mindre så blir det sånn følelse av hvorfor man ikke kjøpte en slik en istedet :lol:

prøv igjen @XardasKSP  Hva slags råd og tips ville du ha gitt din beste venn om han ønsket å kjøpe seg en stor båt til minst mulig kr?
Hva bør han vennen din ha på sjekklista si når han skal ut å se på båt? Mekanikker kan han ta med seg på runde to av befaringen.

Bruk gjerne noen tips og råd du har fått her i tråden.  

@MYVIVERA Altså jeg ville ikke anbefalt noen å kjøpe båt uten at "mekaniker" har sett på den med mindre de kan alt om båt selv.

Men først å fremst må man jo like båten og ønske båten og være villig til å betale en skyhøy pris for å ha båten og mene dette vil gi mer glede enn å f.eks sitte i syden i Hawaii eller annet man kan finne på.

Deretter spørre selger om mulige servicer, overhalinger, motorbytter (dersom aktuelt), timer på motor, tid siden forrige skift, eventuelle svake punkter og ting som dævva for eier og ble bytta osv. Så kan man av og til få en eventyrfortelling da som at 2x motorer bruker 3 liter timen i 7 knop osv. Men man spør da altså om alt med mindre man snakker med en megler som sier "sjekk selv" det spør man jo gjerne om også før man ser på en båt. Man kan også spørre selger engangtil om det samme når man er tilstede på båten.

Deretter se over båten for å se om det ikke er noen obvious feil som knust skrog, eller vann som lekker inn i båten osv.

Folk anbefaler jo å lukte på båten, men min luktesans er da slik at båter lukter "en eim av dieselmotor"  og denne eimen kan være mer fremtredende eller mer delikat. Altså har ikke møtt på båter enda som "luktet dritt" altså noe annet enn den motorduften med unntak for da jeg så på båter imens jeg venta på at Alicraften ble annonsert igjen. Da var det en båt som lukta en forferdelig parfymeblanding som om noen knuste 5 flasker med parfyme og gikk på med deodorang og hele pakka. Det lukta forferdelig i forhold til motor lukt selv om det var jo "parfymelukt". Det var også en båt i Brevik som lukta så mye motor og "skrapt metall" at det var nesten ikke mulig å være i den. Det var en sterk lukt av metall som skrapes mot hverandre og en duft av motor på 100 % intensitet, jeg tror også derfor selger ba meg bare gå inn og se på båten uten han tilstede siden det gjorde ikke noe han kunne følge med på telefonen :giggle:

Men altså delikat eim av dieselmotor er for meg en trivelig båtlukt når det ikke lukter noe annet. Mye bedre enn overparfymert båt.

Neste steg er jo å starte motor og alt som er av utstyr og se om det tilsynelatende fungerer helt greit, men det gjør det jo siden ingen hadde forsøkt seg på å selge båt som fullt fungerende hvis noe så obvious ikke fungerte at til og med jeg kunne sett det med engang.

Men altså for å vite hvorvidt selgers fortelling fra punkt 1 er virkeligheten så må man jo ha noen som kan dette her til å sjekke båten. Altså jeg vet jo ikke om f.eks motor som skaper mye røyk ved start er sånn det skal være eller om den kanskje synger på siste verset før den sier takk for seg. Selger sier jo alltid det er sånn det skal være. Men "mekaniker" vet det.

Gammel båt med mye vedlikehold og mange ting som kan gå istykker er for spessielt intresserte som enten kan det meste selv eller har råd til og bruke fagfolk til alt. De vanelige dødelige som bare vil ha en båt de kan bruke uten alt for mye greier, får desverre en dyrere inngangsbillett eller må senke kravene litt, som gjør at det er relativt vedlikeholdsfritt og holdbart i noen år 

@XardasKSP Bra. du nevner noen punkter for hva du ville hatt på sjekk listen, men sklir fort ut i historier.

Prøv å sett opp en sjekkliste/ punkter over hva du anbefaler å sjekke på første befaring uten mekanikker.

Trenger ikke å rangere etter viktigheten enda.

du har hatt båt tidligere så du vet om mange punkter som du kan gå over uten mekanikker på første befaring.

F.eks 

lensepumper.          Ok, ustand. Mangler. Kommentar fra selger.

kartplotter.              Ok, ustand. Mangler. Årstall. Kommentar.

Lekkasje vinduer.    Ok. Ikke ok. Kommentar fra selger. Grundigere sjekk av vinduer.

toaletter. Ok, ustand. Årsak til ustand. Komentar.
autopilot. Ok.ikke ok. 

Lag deg en liste nå. Legg den ut her, så vil folk hjelpe deg med å fylle den ut. 

ikke noe «Altså @MYVIVERA nå. Bare begynn på sjekklista di nå @XardasKSP

@MYVIVERA Det ville sett på en måte slik ut:

1. Se båten i virkeligheten om den ser ut flott som "drømmebåtene"
2. Se om det ikke er noen ytre skader i skroget som kan sees.

3. Inni båten lukt om det ikke lukter noe annet forferdelig lukt enn den vanlige "eim av dieselmotor"

4. Sjekk bunnen fra innsiden der man kan om det ikke er vann innvendig noen steder ved motor osv.
5. Spørr selger om alt virkelig fungerer
6. Slå på motor og diverse systemer for å se at det faktisk fungerer

7. Spørr selger om det er greit å prøve båten 2 ganger altså nå og engang til når man kommer med mekaniker. Informer selger at man forplikter seg ikke til å kjøpe så han må være sikker på at han ønsker å risikere dieseln sin.

8. Dersom ja på 7 test båten i max motorkraft om motorene fortsatt går fint (og håp at selger ikke blir dårlig av tanken hvor mye diesel som forbrukes nå).
9. Ikke fremstå ovenfor selger som dette er tidenes drømmebåt selv om man liker den, siden da vil selger tenke på tidenes salgssum. Gjerne fortell om alle andre aktuelle båter til salgs på samme måte som selger forteller om øvrige folk som var interessert.

10. Ikke kjøp den selv om alt virker perfekt uten å ha vært der engangtil med mekaniker, med mindre kjøpesummen er så lav at kjøperne holder på trampe inn den "tilfeldgvis låste døra til brygga" og snart er der med penga sine :giggle:

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@MYVIVERA Det ville sett på en måte slik ut:

1. Se båten i virkeligheten om den ser ut flott som "drømmebåtene"
2. Se om det ikke er noen ytre skader i skroget som kan sees.

3. Inni båten lukt om det ikke lukter noe annet forferdelig lukt enn den vanlige "eim av dieselmotor"

4. Sjekk bunnen fra innsiden der man kan om det ikke er vann innvendig noen steder ved motor osv.
5. Spørr selger om alt virkelig fungerer
6. Slå på motor og diverse systemer for å se at det faktisk fungerer

7. Spørr selger om det er greit å prøve båten 2 ganger altså nå og engang til når man kommer med mekaniker. Informer selger at man forplikter seg ikke til å kjøpe så han må være sikker på at han ønsker å risikere dieseln sin.

8. Dersom ja på 7 test båten i max motorkraft om motorene fortsatt går fint (og håp at selger ikke blir dårlig av tanken hvor mye diesel som forbrukes nå).
9. Ikke fremstå ovenfor selger som dette er tidenes drømmebåt selv om man liker den, siden da vil selger tenke på tidenes salgssum. Gjerne fortell om alle andre aktuelle båter til salgs på samme måte som selger forteller om øvrige folk som var interessert.

10. Ikke kjøp den selv om alt virker perfekt uten å ha vært der engangtil med mekaniker, med mindre kjøpesummen er så lav at kjøperne holder på trampe inn den "tilfeldgvis låste døra til brygga" og snart er der med penga sine :giggle:

Veldig bra @XardasKSP. Nå er du god. Bare fortsett å sett opp sjekkpunkter på alt du kommer på. Det er dette som er en del av prosessen og gjør den spennende og morsom.

Lettere å holde oversikt og orden om du gjør det i ett regneark, XL F.eks.

få med alt du kommer på, så legger du listen ut her???.

Husk at du skal ha med deg denne sjekklistene om bord i båten når du skal på befaring. Dieselen du bruker på befaring skal du gi faen i. Det skjønner selger. 
forsett med listen. Tenk deg igjennom båten. Visualiser om tingene du ser.

nå har jeg trua?☺️

@MYVIVERA Takk for ideen til å konkretisere alt til en liste, det kan jo også skapes en annen liste til hva man vil at "mekanikern" sjekker dersom han mot all formodning skulle glemme å sjekke ett eller annet. Er jo kapteiner på fly som glemmer ting også, derfor ble jo checklist laget. Men tenkte ikke den tanken på båtkjøp.

@Tom Rør Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med haug i en båt: https://naob.no/ordbok/haug men antar du mener altså at alt ligger på en haug i båten elns. Men altså de fleste båter som selges er veldig ryddige, men jeg har ikke sett på en båt som ikke hadde lit "eim av dieselmotor" i seg altså Princess 55 hadde jo veldig svak eim i forhold til mindre båter (motoren var jo godt "gjemt" i forhold til båtens størrelse) men kanskje det bare er meg men alle lukter bittelitt båtmotor i hvert fall. 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Tom Rør Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med haug i en båt: https://naob.no/ordbok/haug men antar du mener altså at alt ligger på en haug i båten elns. Men altså de fleste båter som selges er veldig ryddige, men jeg har ikke sett på en båt som ikke hadde lit "eim av dieselmotor" i seg altså Princess 55 hadde jo veldig svak eim i forhold til mindre båter (motoren var jo godt "gjemt" i forhold til båtens størrelse) men kanskje det bare er meg men alle lukter bittelitt båtmotor i hvert fall. 

Beklager bruk av slang, men en haug er det samme som ræl, som er det samme som en møkkahaug av en båt.

Det jeg mente var at en fin båt som brukes som fritidsbåt/hytte, skal ikke lukte møkkete motorrom og diesel. :wink:

@Tom Rør Jeg tipper at lukt av motor blir noe annet enn "delikat eim av motor", men kanskje det finnes ikke eim engang på nyere båter da. Jeg har aldri vært i en som ikke hadde eim av noe som helst innvendig (kanskje i baug kabin på Princess 55 var den ikke å kjenne) og da var "delikat eim av motor" å foretrekke foran kraftig lukt av parfymer og deodorant :giggle:

Hvis trådstarter hadde "kjøpt seg en stor båt til lav pris" den gangen han starten tråden, så hadde han hatt en slik båt nå hvis han er nevenyttig.

Se på mulighetene med en gammel båt og jobb med den, da kan du få et bra resultat.

Her et eksempel;

En kamerat kjøpte en haug av en Azimut 46 (som er rett oppunder 50 fot) fra et større meglerfirma i Stavanger(!). Han fikk båten til en grei pris etter litt pruting inkludert transport med trailer fra Italia og til Norge (ferje over Skagerak med traileren).

Båten var ikke pen verken utvendig eller innvendig. 

Men kameraten han hev seg rundt og begynte å rive ut tepper, inventar, pakket om vinduer, bygde om FB til slik nyere Azimuter er, la på teak på FB, trapp og plattform, folierte båten, trakk om vegger innvendig, samt sofaer osv.

Nå har han en strøken båt som mange snur seg etter. 

Han så annonsen på Finn, satt seg på første fly til Italia og besiktiget båten. Han bestemte seg der og da og ble enige med meglerfirma om pris og transport.

Han fikk "kjøpt seg en stor båt til lav pris". Men han handlet raskt og satt i gang raskt med å jobbe med båten.

IMG_20200419_171419487_HDR.jpg

IMG_20200710_183845703_HDR.jpg

IMG_20200419_173754050_HDR.jpg

IMG_20200710_184355795_HDR.jpg

IMG_20200710_184644245_HDR.jpg

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

Jeg tipper at lukt av motor blir noe annet enn "delikat eim av motor", men kanskje det finnes ikke eim 

Ingen av mine båter har hatt en eim av motorlukt/diesellukt, hadde ikke bodd 4uker i båten på sommeren hvis det stinket olje og diesel oppi der. Hvis det er dette som møter deg på de båtene du ser på så styr unna, nå har du vel ikke sett på en eneste båt over 40fot ennå da, men hvis du skulle finne på det engang i fremtiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...