XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @Tom Rør Men dette går vel ikke på forsikringen om båt er eldre en 15 år såvidt jeg forstod eller gjaldt det bare motor med tilbehør? Men det blir jo kanskje derfor forskjellig sum på forsikring altså lavere på eldre båt om det "bare" er ansvar og kasko for ulykker. Ikke for ting som bare "dævver" naturlig. Jeg sliter også da med å forstå at hvis f.eks båt er jo ikke dobbelt så stor engang fra 50 til 80 fot at prisen skal plutselig mangedobles på vedlikehold. Men slipper da å gruble over det så meget siden tipper båt ikke blir større enn 55 fot i hvert fall. Men det er jo også en tanke hvorfor det skal koste flere ganger så mye å holde den fungerende (hvis man ser bort fra diesel forbruk) enn Alicraft på 31 fot, men prisene på deler til større båter er vel mye høyere da ser det ut som. Link to post
Okkaby Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Hva forventer du at BESTE ekkolodd koster? Tips, det koster Jævla mye mer enn du tror. Hør en yrkesfisker med stor båt hva det koster. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
MYVIVERA Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev 30 minutter siden: @MYVIVERA Altså jeg postet den på 10 punkter som er noe jeg kunne hatt en formening om, jeg lager jo ikke sjekkliste for hva "mekaniker" skal huske siden jeg antar han vet best og sjeldent liker folk som vet alt om båt å bli fortalt hva de skal sjekke. Men altså akslinger vil jeg spørre om etter å ha lest historien om Princess 414 hvor det dævva før den kom hjem engang. @Tom Rør Trodde det var pris for hele "fornøyelsen" som du fikk av forsikringa. Altså knust rute til 60 000 ? Jeg stoler jo på hva folk skriver men folk skriver mye forskjellig. Fra din estimat på 300 000 per år til f.eks at å fikse på 80 fotern hadde kosta 5-10 mill selv om det skulle være "bare" noen lekkasjer og råte i deler av rekka. @Førstefender Altså jeg skal ha beste ekkoloddet men det regner jeg ikke med som vedlikehold men ekstra innkjøpspris på båten at jeg kjøper det beste som garmin båten bruker og "mekaniker" fikser montering. Selvfølgelig tenker jeg jo på dette jeg lager jo verstefall scenario men det er ikke ønskelig at det skal koste 500 000 i vedlikehold det er ønskelig at det skal koste mye mindre. Det er fortsatt samme drømmen bare nå er mer båter oppnåelig enn for mange år siden da, jeg vet jo ikke hva de båtene utenfor Kristiansand var når jeg var 5 år gammel. Men Storebro 500 ser jo ut som en enda mye penere versjon av Princess 414/435 altså større. Men det er kanskje ikke det beste valget, det beste valget hadde sikkert vært noe i den stil som trawler som koster 5 mill og er klasse A CE. Men det har jeg ikke lyst å vente på i så mange år til jeg sparer meg opp. Jeg vinglet over til Princess 55 når jeg så en til 1,2 mill (eller hva den nå ble solgt for) hvor Princess 435 forsøkes solgt til samme prisen også fant jeg ut av Princess 414 at det faktisk ikke kanskje er mest velykka idee med det høye akterdekket selv om det ser fint ut. Alle disse "hvite flybridge båter" passer til drømmen, så jeg venter jo på at en av dem kommer til superpris eller hvis jeg har ventet for lenge så har jeg kanskje mer penger å slå til med og drar til med noe som den Fairline fra 1999 som er litt nyere. Målet er at båten skal kunne brukes til mer enn bare turen på Skagerrak, f.eks langtur til Polen eller enda mer i fremtiden. Og hvis den skal koste flesk å vedlikeholde så får jeg jo ikke spart meg opp til større båt senere. @XardasKSP Så hvis jeg forstår deg rett nå, så kommer du altså ikke til å lage deg en sjekkliste over punkter som du kan benytte deg av under befaring? Er ikke en slik sjekkliste av interesse for deg som skal ut å handle båt? tenker du at du ikke trenger å sette deg inn i og sjekke diverse komponenter virker eller ikke, fordi du skal ha med deg en «mekanikker». Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev 11 minutter siden: Men det er jo også en tanke hvorfor det skal koste flere ganger så mye å holde den fungerende (hvis man ser bort fra diesel forbruk) enn Alicraft på 31 fot, men prisene på deler til større båter er vel mye høyere da ser det ut som. Alt er større og dyrere, og da blir regningen også større. Verre er det ikke. Samt at en 55 foter har et utstyrsnivå som du ikke kunne ha drømt om engang på Alicraften din... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 index skrev 3 minutter siden: Alt er større og dyrere, og da blir regningen også større. Verre er det ikke. Samt at en 55 foter har et utstyrsnivå som du ikke kunne ha drømt om engang på Alicraften din... Dritt nå i utstyr. Når bare motorer ikke Dævver å han har det beste Ekkolodd, så er resten uinteressant http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @Okkaby Altså de sa vel noe rundt 50 000 for ekkolodd på garmin båten, vi har jo hatt inflasjon så kanskje 100 000 nå. Det trenger jo ikke være samme som på en yrkesfiske båt, de på garmin båten får jo sett bunnen på Skagerrak over 300 meter dypt. @MYVIVERA Altså jeg laget 10 punkter som jeg kunne se selv, jeg vet ikke hva mer jeg kan finne ut av selv. Altså selv om jeg ser på en aksel eller skrog gjennomføring så vil jeg jo ikke vite om den holder på å dævve med mindre den er i såpass dårlig stand at man ser det på avstand som at den er rustet i hjel eller helt skjev osv. Altså "mekaniker" vil jo klare å se ting som ikke er helt opplagt er feil. @index Altså det er vel radar som kommer i tillegg? Jeg hadde jo kartplotter med GPS og elektroniske kart i Alicraften. Ekkolodd regner jeg ikke med siden jeg skal ha ett spesielt ett som blir uvanlig dyrt i forhold til hva folk nøyer seg med så jeg ser ikke på det som en del av båten siden båten må jo ikke ha det. Det er jeg som vil ha det for å finne fisken. @Okkaby Altså skrog gjennomføringer og motor med tilbehør har jeg forstått som nr.1 for at båten er levedyktig og ikke ender opp som denne båten som ikke lenge siden har fått en egen tråd angående det å synke i havn. Av utstyr i tillegg til ekkolodd så er det jo fint med GPS plotter det hadde jeg jo i Alicraften og det var jo ikke dyrt. Radar er også fint, men jeg betviler at jeg vil med det første dra ut i vær hvor man ikke kan se ting i tåke. Link to post
Førstefender Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev 17 minutter siden: Men det er jo også en tanke hvorfor det skal koste flere ganger så mye å holde den fungerende (hvis man ser bort fra diesel forbruk) enn Alicraft på 31 fot, men prisene på deler til større båter er vel mye høyere da ser det ut som. Vet ikke om det gir en pekepinn.. men min 50 veier 15-16tonn, en 80 foter veier 75tonn, så selv om den ikke er dobbelt så lang så er den 5ganger så tung, 5 ganger mer volum, 5 ganger så mye utsyr, tekniske dippedutter og tungt utstyr som skal vedlikeholdes og holdes i stand. Alicraft veide kanskje 3.5tonn... Å skulle ta opp en 80foter på Wector vil koste en god slump med penger.. Mine propeller koster ca 70-80 000kr og ja, de må kjøpes originalt, hva de koster til en 80 aner ikke, mye! Ang teknisk utstyr på Ali`en.. den hadde ingenting i forhold til en P55! Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @Førstefender Altså propellene til 50 foter for 70 000? Hvor mye større er de propellene en på Alicraften det begynner å høres ut som skipspropell om en skal koste så mye som et drev snart nesten. Når det gjelder løft av båt så fikk jeg jo flott tilbud på både båtplass og løft hos Wector. Det gjaldt jo opptil 55 fot vel men det kosta jo ikke spesielt dyrt. Kanskje det var Sildeberget som tok seg godt betalt for løft da..? Teknisk utstyr det må vel forklares hva som menes med det annet enn GPS kartplotter og radar siden jeg holder ekkolodd utenfor da dette skal være spesielt ikke pga. båten men pga. mine ønsker. Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Okkaby skrev 17 minutter siden: Dritt nå i utstyr. Når bare motorer ikke Dævver å han har det beste Ekkolodd, så er resten uinteressant Ja, det ser sånn ut. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @index Altså det er jo fint om man nevner det utstyret om det skal være noe som ikke ble nevnt ved navigasjonshjelpemidler. Antar jo autopilot, men jeg liker faktisk å styre båten selv da når den er på tur frem eller tilbake. Men hva annet enn GPS kartplotter og radar skal det da være? Som sagt ekkolodd regner jeg ikke på som nødvendig for båten men for meg og mine fiske interesser. Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 vedr sjekkpunkter, her er manualen til en Prinsess 56, til inspirasjon Checklist for Princess 320... de har sikkert slike skjema for større modeller også: https://www.princess.co.uk/wp-content/uploads/2021/03/Princess-320-check-list-02-Mar-21.pdf Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @Framtia Takk, jeg får foreløpig feilmelding på å prøve å registrere meg der for å laste ned Princess 56 manualen. Håper det går snart. Men poenget mitt var at ting jeg kan se selv må være veldig simple å se. Det er "mekaniker" som skal til for å se ting som ikke er "obvious". Altså ingen forsøker vel uansett å selge båt som fullt fungerende om f.eks alle instrumenter ikke slår seg på eller om baugpropell ikke virker eller det er vann i motorrommet osv. Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev 18 minutter siden: @index Altså det er jo fint om man nevner det utstyret om det skal være noe som ikke ble nevnt ved navigasjonshjelpemidler. Det er jo mye annet teknisk utstyr i en 55 foter enn bare navigasjonshjelpemidler.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @index Altså nå vet jeg ikke om du mener det som skal være der som f.eks motor med tilbehør, det elektriske systemet osv. osv. eller om du mener nå "koseting" som TV ol. med landstrømgenerator som ikke har noe med selve båten å gjøre egentlig? Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev 1 minutt siden: eller om du mener nå "koseting" som TV ol. med landstrømgenerator som ikke har noe med selve båten å gjøre egentlig? Du kan jo hive ut alt du føler du ikke behøver, men det blir jo litt av en jobb. Ting som VVS anlegg med flere bad, pumper og tanker, thrustere, lensesystemer, batteribanker med tilhørende ladeopplegg, belysning, instrumentering etc etc etc. At slike ting svikter i en 30-40 år gammel båt er helt naturlig. Jeg forstår at du bare ønsker deg et stort skrog med gode motorer i, men det er nå engang ikke slik disse båtene er bygget. Det følger med mye leamikk som er en stor del av verdien og brukervennligheten til båten. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sap_2000 Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 8 minutes ago, XardasKSP said: Altså propellene til 50 foter for 70 000? Hvor mye større er de propellene en på Alicraften det begynner å høres ut som skipspropell om en skal koste så mye som et drev snart nesten. Hvorfor tviler du? Kan du ikke bare slå deg til ro med at det ca slik det er? Og nei, om man kan finne noen propeller til 60 eller 80k er ikke poenget. Til sammenligning har jeg en kompis som hadde P62. Med den fulgte det med et ekstra sett propeller som tidligere eier hadde anskaffet. Listepris for noen år siden var iflg Princess norge 120K pt stk og ja det er bare en enkel propell. Og tilfelle du misforstår og vil argumenter med hvorfor 2 ekstra propeller da man antagelig bare ødelegger 1, så er svaret at den ene er høyregående og den andre venstregående. Og nei man kan ikke ha to propeller som roterer i samme retning. Og har du ikke får nok av eksempler på at teoriene og konklusjonene dine ikke er i nærheten av å stemme? Så please bare godta at det ca er slik det. Grunnen til at alle ikke sier eksakt det samme og har like anslag for alt mulig er at folk har forskjellige erfaringer og forutsetninger. Noen tar worst case scenario, noen tar best case og andre midt i mellom. Du vender hele tiden tilbake til alle båter er for dyrt og du helst ville sett at en oppgradert P415 med nyer og kurrantre motorer burde vært lagt ut til 500k. Vidre sammenligner du da med en eldre P45 du har sett med 3 generasjoner eldre og ukurante motorer og som var mindre oppgradert for den var 2 fot lengre. Som alle har prøvd å si til deg så blir alt enda mer høyrisk om du skal finne den absolutt billigste (og ofte eldste) av noe. Det er er grunn til samme type båter kan legges ut til dobbel eller halv pris. Det har også blitt gjentatt hundrevis av ganger at det er mer en bare motorene som betyr noe. J større båt, jo mer av og dyrere blir hver enkelt ting. Og motorer er ikke bare 1 stk motor man kan bestille å heise innom vri om nøkkel. Bare fra VP må bestille ca 20-30 andre ting som kommer i mindre esker. Alt fra kabelnett spaker, instrumenter, interfacer, type eksos utløp, girkasse, ladestystem osv osv. Du har en tendons til å se alt for enkelt på ting og ensten hoppe over detaljene folk skriver til deg, eller tolke feil, evt argumenter i mot igjen og igjen på tross av at du bommer hver gang. Folk her prøver faktisk å hjelpe deg så du kanskje får kjøpt deg en båt du kan ha mest mulig glede og nytte av og med minst mulig sjans for det motsatte. Og ja det vil alltid være en relativt stor risiko for problemer og regninger som løper løpskmed den størrelse og alder på båt du vurderer og spesielt til lavest mulig innkjøpspris. Pr i dag så fremstår den P415 som klart det beste alternativet og den gunstig priset (annonsepris er et utgangspunkt). Det er fin og relativt oppgradert båt med nyere og ikke minst riktige motorer samt båten ellers virker godt holdt. Og den er ikke noe spes mindre enn P45 siden størrelse virker viktig for deg. Og den er mer enn stor nok til alt det du sier du vil gjøre. Vår venn @Tom Rør har jo kjørt nordeurpa rundt fra Bodø i nord, til amsterdam i syd og langt inn i østersjøen med sin P42. Mest sannsynlig kunne han gjort det samme med en ti fot mindre båt også da det er mye annet en størrelsen som avgjør om en slik tur er mulig og kan gjjnnføres uten for mye problemer eller ikke. Nemlig standen på båten og alt inni den, samt skipper selvfølgelig. Hvorfor du ikke tar kontakt med selger i det minste, men venter til båten "kommer hjem" om noen mnd fremstår som merkelig. Den blir garantert solgt om ikke det noe vestlig galt med den som ikke fremkommer i annonsen. 35 minutes ago, XardasKSP said: Når det gjelder løft av båt så fikk jeg jo flott tilbud på både båtplass og løft hos Wector. Det gjaldt jo opptil 55 fot vel men det kosta jo ikke spesielt dyrt. Du fikk tilbud på en 5 metes plass som du garanterat ikke får en P55 inn i uansett hva velkomne på tlf sier. Båtplasser oppgis i 95% av tilfellene (oftere fra kommersielle aktører) som brutto bredde. Dvs at en 5-meter som regel har en lysåpning på ca 4,3m om den er gangbar på ene siden og "stang" på den andre. Og for smal båtplass er noe drit. Spes når man skal bakke en stor båt inn med hekken først. Man bær 40-50 cm eller mer klaring på hver side. Husk fendre tar 25-30 av de cm x 2. Du burde absolutt lage deg en slik liste på mange flere enn 10 punkt. Samt gå på litt visninger. Du trenger ikke ha peiling for å finne ut om det er en båt du tenner på eller ikke. Se på planløsning, baderom/ dusj, kabiner/ senger, uteplass, bysse og samåeling så med andre båter. Da vil du letter finne ut hva som kjennes riktig og ikke. Tenner du på en båt tar du med deg ekspertisen i runde 2. 36 minutes ago, XardasKSP said: Antar jo autopilot, men jeg liker faktisk å styre båten selv da når den er på tur frem eller tilbake. Men hva annet enn GPS kartplotter og radar skal det da være? Som sagt ekkolodd regner jeg ikke på som nødvendig for båten men for meg og mine fiske interesser. Det du sier ang autopilot kan jeg garantere du kommer til å trekke fort tilbake når du får kjørt litt på slike turer du skisserer. Er faktisk noe av det første jeg spør om når det er båt som skal kjøres fra A til B. Og AP styrer ca 95% av tiden akkurat som på rutefly. Og grunnen er ikke at pilotene ikke gidder å styre, det er så de kan få mer overskudd til alt det andre de må gjøre/ følge med på. 19 minutes ago, index said: Det er jo mye annet teknisk utstyr i en 55 foter enn bare navigasjonshjelpemidler.... Har vært nevnt og delvis ramset opp ca 100 ganger med blir likevel ikke husket/ tatt med i betraktingen når det kommer til stykket. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @index Altså først og fremst er ideen at "mekaniker" lokaliserer alle skorg gjennomføringer og alt annet for å forhindre at båten ender opp som den i tråden om å synke i havn. Deretter er ideen motor med tilbehør, så kommer det elektriske og viktige ting som er nødvendig som navigasjonshjelpemidler, baugpropell osv. og alt annet for at båten skal være sjødyktig. Så skal jo også de andre tingene tas vare på om de lever, men hvis de har dævva og ikke medfører at noe annet kan dævve så vil de jo vente i tur og orden på fiksing når man føler for å betale for det nærmest. Noe av ideen er jo at alt kan fikses og byttes ut i en båt, men større blir den jo ikke. Så er det jo klart man kan spare i flere år og kjøpe mye nyere båt, men hvor lenge skal man spare? Og hva blir kjøpet til slutt? Om jeg hadde spart opp 6 mill så hadde det sikkert endt opp med noe "super dumt" som 72 fots båten som er tilsalgs og ser ut innvendig som nybåt og ikke ett klokt valg som båt fra 2007-2010 f.eks. @sap_2000 De styrer med autpilot fordi det er pålagt i SOP, noen må slå den på faktisk bare 1000ft opp etter takeoff. De liker faktisk å styre litt selv, av våre fly har DA-42 fantastisk autopilot bare den blir vel kun brukt der hvor den skal ifølge leksjonen i IFR flyvning. Ellers har folk lyst å fly selv. Men kanskje jeg vil kjede meg om jeg får brukt båten virkelig mye, det er noe helt annet om du henter båt som yrke og kanskje er på havet 1000 timer per år elns. Jeg forstår heller ikke folka som vil at du skal hente velfungerende nesten nye båter uten at de selv er ombord for å lære i hvert fall men det er jo mye jeg ikke skjønner. Jeg ville tenkt folk heller ville betale om de skulle krysse farlig farvann eller om båten var av den sort at den skal kunne trenge motorreddende førstehjelp underveis. Jeg vil jo ha hjelp selv om jeg skal hente båt langtifra men jeg vil jo ha mekaniker og den gode hjelper for å lære noe selv og for at noen skal ha mer erfaring dersom noe skjer, ikke for at båten skal reise uten meg ombord Liker jo selve turen på vannet men kanskje det går over om man har brukt båt mye nok? Vet ikke. Ellers altså jeg "tenner på" feil båter i forhold til råd jeg får. Hadde jeg ikke måttet investere så hadde jeg seriøst kjøpt den 80 fotern til 2 mill i høst også tatt gleden over "helt konge på vannet" på forhånd og problemene på "bakhånd" Det er kanskje noe i vår Slaviske natur i øst-europa at vi liker at ting er store og flotte. Og finner det vanskelig å betale mye mer for noe "som er det samme" men likevel ikke det samme. Altså nybil statistikken trones av firma Skoda. Men folk kjøper jo ikke nybil og om det står en gammel Volvo eller hva det er så er bilene V8 og alt mulig rart. Altså det skal være stort om man betaler stort er vel printa inn ett sted i hodene på meg også Altså uansett hvor mye mer penger jeg sparer så blir jo bare båten større kostnadsbombe nesten så jeg jobber med den biten å finne ut av vedlikeholdskostnader. Siden har man mere så vil man ha større. Når det gjelder Princess 415 så er det ene at jeg er ikke sikker om jeg vil ha den og ikke heller vente på noe litt større da. Også når den skal komme hit om nå vel 3 uker så tenkte jeg at hvis jeg ikke vil betale 850 000 så selger vel ikke selger til noen så raskt om ikke de betaler 850 000. Og hvis noen betaler fullpris så hadde de kjøpt likevel. Virket ikke som det hastet på dagen å selge den. PS. Når jeg er i sparemodus så sparer jeg så å si alle penga (derfor lite lyst å reise Norge rundt bare for å se på, uten mekaniker for å kjøpe faktisk), når jeg er i forbruksmodus så sløser jeg (eller rettere sagt daværende dama alle penga, heldigvis de penga som kom inn kunne ikke selge eiendelene og investeringene ) så nå er jeg i sparemodus til jeg får kjøpt en båt da skal jeg i hvert fall sløse på noe til meg selv P.PS. Jeg hadde betalt mye mer "for det samme" altså om det var noe så håndfast som båter som har sine vedlikeholdstråder her på forumet. Men altså selger som sier dette er gull vedlikeholdt blir ikke det samme som lang historie med bilder. P.P.PS. Altså mannen hos Wector påstod 50 fotere hadde god plass hos dem så jeg tror han mente åpning var 5 meter, siden på Sildeberget så tvilte de om plass på 5 meter var bred nok til Princess 414. Altså @Eika anbefalte Wector som profesjonelle så jeg tipper at dersom selger av båtplasser "tullet" med størrelsen så drar de ikke hjem og forlater meg med båten utpå om jeg kjøper en og en plass hos dem. Men altså da finner en passende plass som er tilgjengelig. Ellers finner jeg ut av hvilken båt er sjefen av båthavna sin og fortøyer inntil den altså Men jeg tipper de mener jo ting seriøst når de vet folk faktisk kommer med en båt der som de har spurt om. Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: @index Altså først og fremst er ideen at "mekaniker" lokaliserer alle skorg gjennomføringer og alt annet for å forhindre at båten ender opp som den i tråden om å synke i havn. Deretter er ideen motor med tilbehør, så kommer det elektriske og viktige ting som er nødvendig som navigasjonshjelpemidler, baugpropell osv. og alt annet for at båten skal være sjødyktig. Så skal jo også de andre tingene tas vare på om de lever, men hvis de har dævva og ikke medfører at noe annet kan dævve så vil de jo vente i tur og orden på fiksing når man føler for å betale for det nærmest. Må innrømme at jeg er litt enig med deg. Så lenge det viktigste er i orden så reparerer du ting når det passer sånn. Det er ikke alt som virker i min båt heller, men det som trenger å virke i hverdagen for at den skal være trygg og pålitelig er på stell. Anoder og bunnstoff blir tatt årlig, men polervoks har den ikke sett i min tid. Så det er som med alt annet, en prioritering. Nå er min båt bare 27 fot, hadde den vært dobbelt så stor hadde jeg ikke hatt tid til såpass en gang. Men om du har penger til å la andre vedlikeholde den for deg så er jo livet enkelt? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @index Jeg har jo tid til å vedlikeholde det enkle selv, så må jeg jo bruke penger til å vedlikeholde det vanskelige som jeg ikke klarer. Så kan man jo få hjelp om man har interesser som f.eks stangfiske. Det er jo folk uten båt som gjerne drar på kostnadsfri fisketur, da kan de jo hjelpe med bunnstoff eller polering også. I hvert fall så kommer jo av og til nesten vilt fremmede folk som finner ut av at "båt eier er polsk" og spørr om båttur for fisking Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Om de finner ut at de må polere en 50 foter før det blir noen båttur tror jeg de fort går videre til neste båt? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @index Stort sett så har jeg jo familie fra Polen som drar ikke på en men veldig mange turer også vil jo folk gjerne dra mer enn engang. Så man får jo hjelp til enkle oppgaver. Nå vil det jo sikkert bli litt mer jobb enn med Alicraften og det er jo ikke sikkert det blir polert mer en eneste gang da siden "hvit flybridge båt" burde jo i hvert fall engang være skikkelig hvit Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 XardasKSP skrev for 7 timer siden: @Okkaby Altså de sa vel ... @MYVIVERA Altså jeg laget... Altså "mekaniker" ... @index Altså det er vel radar ... @Okkaby Altså skrog gjennomføringer ... Nå har jeg fulgt den tråden din helt siden du kjøpte Alicraften, men hvis du ikke slutter å åpne alle setninger med "Altså", så kommer jeg til å boikotte tråden din! Det er en trussel Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Jeg gleder meg til du skal kjøre langt med en båt uten autopilot. Da jeg hentet den forrige båten i UK , satt jeg og styrte båt fra Southampton til oslo uten autopilot. Da fant jeg ut at autopilot er et vesentlig hjelpemiddel. Link to post
XardasKSP Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 @Komodo Får bytte det ut med: vel, så, deretter, såvidt jeg har forstått, dermed osv. da Men kommer helt sikkert til å glemme det engang Det er alltid spennede å kunne sjokkere "mekaniker" med tekniske nyheter som at man kan jo ta en røntgen av motorn for sikkerhetskyld (nå spøker jeg altså, men "mekaniker" ble litt overasket men forstod jeg ikke mente det seriøst for kjøpsundersøkelse) @Tom Rør Det blir jo sikkert noe annet enn kort tur utpå Skagerrak hvor folk nesten venter på å ta styringen til og med "gamle" onkeln for å ikke å snakke om yngre familiemedlemmer Men tenkte først å høste litt erfaringer av Skagerrak turer til 10 gradern før jeg begir meg utpå for å krysse hav. Link to post
Bonita I Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Unnskyld meg for kommende Har fulgt denne tråden i laaaaaaaaaaaaaaaang tid - men nå gidder jeg ikke mer !!!! Mer "opp-at og opp-at" fra TS skal en lete lenge etter - og fullstendig uten evne til å ta til seg alle de gode rådene som blir gitt. Dette blir den første tråden på BP jeg fullstendig "blocker" å følge. Til alle dere flotte BP-medlemmer, som jeg selv har fått gode råd og meninger fra - og som har hjulpet meg meg mange små og litt større utfordringer; Vær så snill og ikke bruk opp energien på denne tråden - men bruke den heller på alle oss som tross manglende kunnskaper og av og til noe erfaring trenger hjelp - de vi imøteser veiledning og råd med stor takk. Takk BP-medlemmer der ingen spøsrmål er for "dum" når JEG støter på en utfordring eller har et reelt sprøsmål - og en blir møtt av et hav av kunnskap og gode og fornuftige råd (og noen ikke alltid like gode:)) - men denne tråden og TS fullstendige imøtegåelser av alle gode råd og veiledninger og det "alle" anbefaler og rådgir - savner sidestykke :( Anbefaler alle dere kunnskapsrike BP-medlemmer og ikke lenger svare i tråden - "Mot dummheten kjemper selv Gudene forgjeves" BONITA I Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn