sap_2000 Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 3 hours ago, -morten- said: Er helt enig! Tror man kan rekne på en eller to hender hvor mange motorbåter som har gått ned til Middelhavet i de siste årene! snakker da normale båter for vanlige folk!! Har bestandig hatt respekt for havet vær og vind, og har selv vært i åpent hav med liten båt. Sånn som forholdene kan bli utenfor f.eks Brest sev med relativt lite vind så frister det lite å ta en sånn tur. Gå langs land på en sånn tur høres veldig lite sannsynlig ut! Her er eksempel på ekstreme forhold! Det gjøres begge deler. Har fulgt med på et UK forum hvor flere har tatt turen ned til "the Med" eller tilbake på egen kjøl med litt større motorbåter. Noen få går rett over på en meget god værmelding, mens andre følger kysten som er myyye lenger. Problemet er rekkevidde. det er ca 330 nm rett over. For mange båter går det ikke i planefart, og ergo bruker man lengre tid og er dermed mer utsatt for endringer i været. De som går over, begynner i deplassementfart og når de har kommet langt nok til å kunne ta resten i plan, så gir de på og tar siste biten i 20-25 kn. Man er også uten dekning med mindre man har satellitt så man får ikke evt endringer med seg slik man er vant til på kystseilas. Jeg var heldig å fikk meg en tur over biscaya i fjor. Sammen med kompis som hentet hjem brukt 50 fot seilbåt fra Hellas.. Tror vi brukte ca 3 døgn fra La Coruna til Roscoff litt forbi Brest. Vi hadde nydelige forhold, men det er noe med Biscaya som gjør deg litt paranoid. Du er så veldig langt fra alt om man skulle få noen problemer eller været endrer seg. Tenker med grøss på en brann feks... 1 hour ago, Chiefengineer said: Jeg blir mer enn skeptisk når jeg hører at alt vedlikehold er satt bort til "proffer". Det forteller om en eier med liten innsikt eller interresse i fartøyet sitt og som umulig kan ha særlig god kontroll på tilstanden. Kanskje gjort i beste mening men med den varierende kvaliteten det er på ulike typer båtverksteder rundt i det ganske land er sannsyligheten stor for at mye er oversett eller mangler oppfølging. Normalt sett enig. Det beste er en kunnskaps og samvittighetsfull eier som lever og ånder for båten. Men det er få av de. I dette tilfellet var det en skipsreder som var eneste eier fra ny i 1995. Båten lå i båthus og så ut som ny visuelt sett. Vedlikeholdet var utført av en av Chiefene i firmaet hans som hadde hatt frie tøyler i alle år ang kostnader. Inntrykket jeg fikk var at eier også hadde vært "på" og kunnskapsrik men blitt gammel de siste årene. Videre var skuta gjennomgått og testet av en megler jeg vet er dyktig samt dette VP stedet i bergen med bare tomler opp. Med eldre ting så kan man ikke sikre seg mot alt. Ting vil skje. Det spørs bare på hvor mye, hvor ofte og når. Og på det punktet skiller det som regel mye på en godt vedlikeholdt båt kontra billigste i klassen. 1 hour ago, XardasKSP said: @Chiefengineer Nå tror jeg ikke at størsteparten av forumet har kommet til konklusjonen at det er best å ikke kjøpe båt i det hele tatt og glemme hele greia som heter båt med mindre man har klart å spare opp minst 10 mill om ikke helst mer og kjøper nybåt eller nesten ny båt. De fleste har anbefalt deg å se på noe mindre og nyere samt belyst hva man går inn på med større og eldre i kombinasjon med lite eller null erfaring og teknisk kunnskap. Men det er du som bestemmer hva du vil kjøpe, og når du fremdeles tviholder på stort og gammelt og billigst mulig prøver de fleste å rettlede deg til de alternativene som har mindre katastrofepotensial blandt de båtene du kan tenke deg. Men uansett hva folk sier virker du nesten blindt å gå inn i samme spiralen med størst mulig billigst mulig og du finner ikke en eneste person her inne som anbefaler deg det. Senest i går nevnte du 80 foter til 2 mill igjen. Jeg får nesten magesår bare av tanken på å eie noe slikt selv om jeg hadde fått den gratis. Hadde faktisk takket nei om jeg ble tilbudt en mill for å overta en slik båt som den i Bergen, men det er nå meg.. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @sap_2000 Det med 80 foter var angående Biscaya da hvor folk som hadde nesten "kryssa nordsjøen med jolle" plutselig synes det er farlig. Men etter alt folk skrev så hadde jeg hadde ikke dratt der om jeg vant i eurojackpot og kjøpte splitter ny 80 fots trawler som i teorien kan krysse atlanterhavet, hvis disse erfarne personene synes det farvannet er så farlig i forhold til Norge hvor det kan jo bli store nok bølger. Alle 3 båtene som jeg kunne tenke meg ble jo solgt veldig raskt da, den første kunne jeg ikke tenke meg lenger da etter at forumet fortalte deler ikke finnes lenger til motorn (med noen unntak som sa at deler finnes jo). Men de andre ble jo også solgt ganske raskt. Jeg er fullt klar over at det skal bli svindyrt med vedlikehold men det skal ikke tas på verksted, du har jo selv skrevet at man ikke kan alltid stole på verksted. Det blir bekjent "mekaniker" som vil hjelpe med å ta vare på det tekniske i båten og han gjorde det jo helt fenomentalt i Alicraften + hadde sikkert mye flaks at Volvo Penta 41P som var i den var ganske levedyktig. Link to post
sap_2000 Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 11 minutes ago, XardasKSP said: @sap_2000 Det med 80 foter var angående Biscaya da hvor folk som hadde nesten "kryssa nordsjøen med jolle" plutselig synes det er farlig. Det var uttalelsen din under jeg tenkte på, samt at du alltid argumenterer for at noe større har du sett billigere når noen foreslår en nyere, mer oppgradert båt, med nyere og kurante motorer som feks P415 som faktisk var gunstig priset alt tatt i betrakting. On 1/26/2024 at 2:55 PM, XardasKSP said: Ellers altså jeg "tenner på" feil båter i forhold til råd jeg får. Hadde jeg ikke måttet investere så hadde jeg seriøst kjøpt den 80 fotern til 2 mill i høst også tatt gleden over "helt konge på vannet" på forhånd og problemene på "bakhånd" Det er kanskje noe i vår Slaviske natur i øst-europa at vi liker at ting er store og flotte. Og finner det vanskelig å betale mye mer for noe "som er det samme" 13 minutes ago, XardasKSP said: Alle 3 båtene som jeg kunne tenke meg ble jo solgt veldig raskt da, Nei de ble ikke det. Det var bare du som ikke fikk ut fingeren. 14 minutes ago, XardasKSP said: Jeg er fullt klar over at det skal bli svindyrt med vedlikehold men det skal ikke tas på verksted, du har jo selv skrevet at man ikke kan alltid stole på verksted. Det blir bekjent "mekaniker" som vil hjelpe med å ta vare på det tekniske i båten Poenget er å sette bort/ betale til andre fremfor å sette seg inn i og kunne gjøre det meste selv. Den mekanikeren du snakker om bør ha mye tid og du mye cash om du hadde kjøpt noen av de båtene du nevner. Kunne fort blitt en fulltidsstilling om du får litt uflaks. Kan du foresten finne noen eksempler på at noen her inne anbefaler deg +-30 år gammel +-50 foter til lavest mulig innkjøpspris kontra å kjøpe noe nyere mindre bortsett fra at noen sier at man kan følge drømmen? Hvis vi ser bort fra drømmen, så mener jeg det mest idelle å starte med og som kan gjøre alt det du sier du vil gjøre i første omgang (ut å fiske og evt en tur til Polen kunne blitt gjort med Askeladden P80 eller tilsvarende og det uten noen spes risk for noen som helst annet enn å fylle fuel og litt service. Du er en ung mann, og du har mange år på deg til å oppfylle drømmene dine. Og husk, de fleste drømmer blir ikke det samme i vikeligheten, og preferanser endrer seg. Så det å snakke om "finale båt" når du er i 30 årene og ikke har hatt stor båt før, det tror jeg nesten 100% sikkert komer til å endre seg før du fylle 40. Men det er som sagt du som velger hva du vil kjøpe, og folk vil stort sett prøve å rettlede deg så du får best mulig (les minst sjanse for katastrofe) båt og båtlivi forhold til kriteriene du setter da folk her inne tross alt bare vil deg vel. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @sap_2000 Båten skal ikke være til næringsdrift eller forflytte seg fra A til B som folk gjerne vil ha "Passat" til. Det skal være et tapsprosjekt som skaper glede for meg. Den skal på en måte appelere til følelser. Denne til 1 mill https://bergenmarinesenter.no/boat/266469237/ da hadde jeg vel heller latt være å ha båt. Er jo som jolle med førerhus og i tillegg utenbordsmotor (som forsvinner ganske raskt om den er ny eller får en gedigen forsikringspremie mot tyveri hvorpå forsikringa mener man helst skal ha den med hjem og ikke på båten) som i tillegg går på bensin for å fylle opp med ekstra avgift så staten har råd å gi subsidier til "rumpemaling". Alicraften var kanskje 10 ganger dårligere men jeg likte den personlig mye bedre enn noe slikt. Men det var jo ett veldig godt forslag med Princess 415 det var bare det at når jeg ikke fikk kjøpt Princess 55 til 1,2 mill (eller mer vet jo ikke sluttsum, men ble jo oppfordret til å by noe i den stil) så synes jeg det var dyrt med 850 000 for Princess 415. Men det var kanskje ikke dyrt likevel siden noen bare kjøpte den (nå vet jeg ikke om selger kanskje hastet så meget at det ikke gikk til utropspris selv om det gikk fort). Princess 55 hadde jeg kjøpt om det var f.eks april siden da hadde jeg hatt penger til å kjøpe båt for 1,2 mill + båtplass + hentetur + "mekaniker" og eventuell "dævva" aksel osv. som kan jo skje med engang om man er litt uheldig som Princess 414 eksemplet viste. Tviler om megler som fremhever "selges som den er" hadde gitt avslag til å fikse noe som dævva øyeblikkelig under hentetur slik selger av Princess 414 gjorde. Ellers jeg vil veldig gjerne sette meg inn i ting og det får jeg jo med "mekaniker" siden jeg kan være med på alt sammen og se hva han gjør og gjøre det jeg klarer å få til uten å bare forkludre jobben mer. Altså man må jo lære i praksis, lærer jo ikke fra den beste bok hvordan man fikser noe med hendene. For øvrig jeg ser på dette f.eks som "Princess 55 til 1,2 mill hvor ekstra 1,2 mill til vedlikehold er "lånt" og skal betales men kan f.eks betales i løpet av 2 år og ikke med engang". Altså hvis jeg skal kjøpe båt til 2,4 mill så må jeg ta lån i Polen uten sikkerhet til 20 % rente pluss båt til 2,4 mill kan "dævve" om man er uheldig. Så jeg ser på det som at man kjøper båt her og nå og fordeler resten av utgiftene litt frem i tid slik at man slipper å vente i enda ett år uten båt. Var jo samme tanke med Princess 415, men når jeg vet jo det blir svære vedlikeholdsutgifter så vet jeg jo også at da blir det jo ikke en annen båt selv om man er "ung" siden det blir jo ikke råd til en annen båt hvis båten skal spise alt av penga til vedlikehold. Det var derfor jeg tenkte på en større med engang siden om det skal koste flesk så blir i hvert fall båten "ferdig båt". Link to post
melbourne Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Utfordrer herved trådstarter og dere andre til å skrive noen innlegg hvor man ikke gentar informasjon eller synspunkter som allerede er nevnt mer enn 50 ganger fra før. Om plagieringspolitiet kommer på besøk her så vil det se stygt ut... En gang i blant lurer jeg på om TS bare troller, mens andre ganger lurer jeg på om han faktisk burde fått oppnevnt vergemål... Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @melbourne Det blir jo gjerne noen gjentagelser siden det er samme emne, blir noe nytt når noen annonserer en "ny passende båt" til salgs. Foreløpig skjedde det sist 2 uker siden med Princess 415 som ble solgt trolig mye nærmere utropspris enn det jeg tenkte man måtte betale. Jeg skal som med Alicraften seriøst ha en båt og det er jo vanskelig å få en slik fulltreffer som dengangen da at prisen ikke er altforhøy og båten er i teknisk bra tilstand (eller bare trenger litt fiks fra "mekaniker" ). Ellers er det jo fint å diskutere ting på ett forum imens man fordriver tiden frem til nye båter kommer til salgs og nye penger ankommer konto så det er mer penger til båt. Link to post
melbourne Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 alt dette har du skrevet mer enn 50 ganger fra før... Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @melbourne Men da får vi håpe det dukker opp en ny passende båt snart på finn ellers blir det ikke noe nytt og gøy å lese for deg beklager. Link to post
Martin_ Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 melbourne skrev 10 minutter siden: alt dette har du skrevet mer enn 50 ganger fra før... Eller er han bare en AI-robot som tuller med dere.. Link to post
Førstefender Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Du lot 415 gå fra deg selv om du sier du har finansene i orden, trolig den eneste 415 med 63P motorer og båten er i virkeligheten 46-47fot.. Du skrev DEN båten skulle du se, men når den var 50meter lengre bort enn stuedøra di ble det for langt. Du mente 850 var for mye, den aktuelle båten har tidligere blitt lagt ut for 1,2mil. Og du tok feil, den var verdt 700-850`,den er jo nå solgt! Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @Førstefender Da har jeg vel feilvurdert prisen siden Princess 55 ble jeg oppfordra til å by 1,2 mill for så jeg synes 850 000 for Princess 415 var en del. Siden Princess 55 i Stavanger fikk jo også god omtale på forumet. Da anså jeg det som mye mer "båt med god omtale per krone" enn ved 850 000 for Princess 415. Men kanskje var Princess 415 enda mye bedre tilstand enn overhalte motorer på Princess 55 så da har noen i Sarpsborg betalt nærme fullpris trolig da. Link to post
Eika Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Førstefender skrev 21 minutter siden: Du lot 415 gå fra deg selv om du sier du har finansene i orden, trolig den eneste 415 med 63P motorer og båten er i virkeligheten 46-47fot.. Du skrev DEN båten skulle du se, men når den var 50meter lengre bort enn stuedøra di ble det for langt. Du mente 850 var for mye, den aktuelle båten har tidligere blitt lagt ut for 1,2mil. Og du tok feil, den var verdt 700-850`,den er jo nå solgt! Så istedenfor og reise land og strand rundt, kjøpe båter her og der, kansje man faktisk har noe og lære. Hvis man sitter og venter på det perfekte kjøpet, så rekker man jo og spare opp endel kroner hvis man ikke kjøper "mellomtids båtene" før man kjøper "the final" Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Vedlikeholdet var utført av en av Chiefene i firmaet hans som hadde hatt frie tøyler i alle år ang kostnader. Inntrykket jeg fikk var at eier også hadde vært "på" og kunnskapsrik men blitt gammel de siste årene. Videre var skuta gjennomgått og testet av en megler jeg vet er dyktig samt dette VP stedet i bergen med bare tomler opp. Og allikevel hadde de ikke funksjonstestet nivåbryter/nivåalarm for lensepumpe eller lensepumpas funksjon. Ingen stor overraskelse i lystbåtverdenen egentlig, men i min bransje hadde noe slikt vært helt uhørt. Men da snakker vi også om helt andre konsekvenser ved overskridelser av verdier. XardasKSP skrev for 1 time siden: Men det var jo ett veldig godt forslag med Princess 415 det var bare det at når jeg ikke fikk kjøpt Princess 55 til 1,2 mill (eller mer vet jo ikke sluttsum, men ble jo oppfordret til å by noe i den stil) så synes jeg det var dyrt med 850 000 for Princess 415. Men det var kanskje ikke dyrt likevel siden noen bare kjøpte den (nå vet jeg ikke om selger kanskje hastet så meget at det ikke gikk til utropspris selv om det gikk fort). Send en melding til selgeren og spør hva den gikk for. Kan sikkert være interessant for mange andre her inne som følger med i markedet også. melbourne skrev 1 time siden: Utfordrer herved trådstarter og dere andre til å skrive noen innlegg hvor man ikke gentar informasjon eller synspunkter som allerede er nevnt mer enn 50 ganger fra før. Om plagieringspolitiet kommer på besøk her så vil det se stygt ut... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @Komodo Kan jo spørre, men vet ikke om selger er interessert i å fortelle hvor mye den ble solgt for spesielt ikke hvis det eventuelt ble raskt gitt stor rabatt med tanke på at selger ikke vet hva andre hadde bydd. Men det virket jo ikke som selger hastet så meget så antar det ble betalt oppmot utgangspris. Hadde vel ikke solgt det for 150 000 mindre eller enda mer uten å høre eventuelle andre bud antar jeg. Link to post
Lianshans Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Ringte selger på 415, mest for gøy. Båten ble solgt for 850 000. Så som mange sa: var nok ikke ille pris. Link to post
sap_2000 Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 1 hour ago, Komodo said: Og allikevel hadde de ikke funksjonstestet nivåbryter/nivåalarm for lensepumpe eller lensepumpas funksjon. Tipper ting hadde sklidd ut siste årene mens båten lå ubrukt i båthuset sitt. Det med pumper og nivåbrytere er noe jeg stort sett sjekker. Sjekket at det var liv i pumpa, men fikk ikke sjekket alarm og nivåbryter da dette var montert under skrudde plater i bunn av motorrom Men når pumpa virker og alt var så på stell elers tok jeg det for gitt at det var i orden. Og det var det jo ikke... 1 hour ago, XardasKSP said: @Førstefender Da har jeg vel feilvurdert prisen siden Princess 55 ble jeg oppfordra til å by 1,2 mill for så jeg synes 850 000 for Princess 415 var en del. Begge båtene var priset gunstig relativt til hva de var. Du sammeligner båtmodeller mot hverandre men tar i liten grad hensyn til forskjell i alder, generasjon, riktige motorer eller ikke/ oppgraderinger/ ombygginger og spes dette med motorbytte til veldig kurante motorer som var den største enkeltfaktoren til at den var langt mer kurrant enn andre p415 og alt vi har sett hittil av P45. Alt dette ble du fortalt men ville ikke inse før det var for sent. Det vil alltid dukke opp noe nytt, men en mer kurrant P415 eller P45 er det liten sjanse for med mindre den p45 vi snakket om tidligere med 2 x 74P motorerfra ca 2002 dukker opp. 23 minutes ago, Lianshans said: Ringte selger på 415, mest for gøy. Båten ble solgt for 850 000. Så som mange sa: var nok ikke ille pris. Se der ja Takk for at du "tok en for laget" Båten var fin og jeg tipper kjøper om han har orientert seg og kikket på litt båter i denne klassen fra før og så verdien i de tingene som var gjort kontra andre båter med mer ukurante og utdaterte motorer og skjønte at dette var en en sjelden sjanse og til god pris. 3 hours ago, XardasKSP said: Men det var jo ett veldig godt forslag med Princess 415 det var bare det at når jeg ikke fikk kjøpt Princess 55 til 1,2 mill (eller mer vet jo ikke sluttsum, men ble jo oppfordret til å by noe i den stil) så synes jeg det var dyrt med 850 000 for Princess 415. Men det var kanskje ikke dyrt likevel siden noen bare kjøpte den Har en følelse av du kommer til å synes alt er for dyrt med mindre det er så billig at ingen andre vil/ tør å kjøpe Vi får se hva som dukker opp fremover. Selgere sin optimisme ang pris og at de får solgt båten øker veldig utover våren. De tar ofte feil, men det hjelper ikke en som er i kjøpsmodus til gunstig pris så lenge de ikke innser det selv før utpå høsten eller neste vinter når det er for sent for mange kjøpere. Time will show som de sier over fjorden Mvh. SAP Link to post
ohio Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Nå har TS pruta fra seg 3 båter allerede Princess 414, Princess 55 og Princess 415 Tror ikke det blir lettere og finne såkalte billige båter utover kommende vår og sommer sesong Link to post
XardasKSP Svart 28.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 @sap_2000 Poenget er jo at jeg har god tid det verste som kan skje at det blir et båtløst år og jeg kjøper til 2 mill om vintern en båt som ikke ble solgt til 3 mill gjennom halve året Altså pengene blir jo ikke hivd ut vindu fordi jeg ikke har fått kjøpt noe akkurat nå de vil jo fortsatt ha verdi. @ohio Jeg har ikke pruta fra meg Princess 414 jeg ble tilbudt den for prisen jeg tenkte å betale faktisk under den, men etter at de fleste på forumet sa at det ikke finnes deler til motorene så mistet jeg lysten på å kjøpe den. Akkurat som jeg mistet lysten på Princess 55 i Skien (den ble ikke tilbudt til noe lavere pris) etter at jeg fikk det 100 % bekrefta at motorer på den i Stavanger var riktig slagvolum og de i Skien har for liten. På Princess 415 har jeg jo ikke pruta og jeg ville jo ikke fått kjøpt den hvis noen betalte fullpris. Siden jeg er siste personen som betaler fullpris med mindre noe er priset slik at kjøperne holder på å trampe over hverandre på brygga samme dagen det ble annonsert (som med Alicraften). Princess 55 i Stavanger fikk jeg ikke kjøpt fordi jeg hadde ikke råd å by 1,2 mill i Desember da megler foreslo å by litt mer enn personen som bydde 1,15 mill. Altså jeg kunne kjøpt den men da hadde jeg ikke fått nok penger til alt fra mekaniker, båtplass, hentetur, ting som dævver (antar at hvis noe som med Princess 414 skjedde på hentetur så ville ikke denne megler gitt avslag (selges som den er) slik som selger av Princess 414 gav til @Viking22selv om prisen allerede var redusert ). PS. Av og til dukker det opp noe interessant i utlandet og selv om man kunne som utflytta Norge brukt det en stund også (ingenting er vel i veien for å senere ombestemme seg o betale MVA for at den skal kunne være så mye den vil i Norge) her etter omregistrering til Polsk flagg så ligger jo vanligvis gode utgangspriser 400 000 NOK i dekkslast unna noe som kverker hele prisen selv etter hard pruting til sommern f.eks når det er penger nok: https://no.yachtworld.com/yacht/1993-fairline-squadron-56-9132211/ med MAN motorer og hele pakka men på helt feil side av Biscaya Og hvis det er "bare" over nordsjøen så er jo prisen slik at man kan likegodt putte vintern 2024 - 2025 som kjøpstidspunkt: https://no.yachtworld.com/yacht/1996-fairline-squadron-59-8989485/ Link to post
ohio Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Ingen av de båtene er aktuelle for Norge Da med transport og 25% moms samt div oppgraderinger på toppen overskrider de nok langt over verdien her hjemme Link to post
Førstefender Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Eika skrev for 13 timer siden: Så istedenfor og reise land og strand rundt, kjøpe båter her og der, kansje man faktisk har noe og lære. Hvis man sitter og venter på det perfekte kjøpet, så rekker man jo og spare opp endel kroner hvis man ikke kjøper "mellomtids båtene" før man kjøper "the final" @Eika Ikke vært snakk om å kjøpe båter her å der, men TS har jo sett minimalt med båter eller vært ombord, når han kjøpte Alicraft visste han ikke med sikkerhet før han hadde fått båten hjem om det var drev eller aksling, han kverulerte på at det muligens var en halvplaner et halvt år etterpå, han setter all sin lit til denne "mekanikeren" som må ha alvorlig mye fritid.. Oppfordringen fra meg og mange andre, er å komme seg ut av sofa, se på båter og danne seg et bilde av hva som er interessant, hva han selv liker, ha sine egne sjekklister, kanskje han hadde funnet ut at en 415 var noe han absolutt ikke ville ha, eller at han kunne faktisk legget inn et seriøst bud, og evt tape en budrunde er jo helt fair. Tidligere skulle han kjøpe "the final", før han i 2 innlegg senere argumenterer for at han ikke må betale for mye for han kan tape penger ved salg.. Hvis man skal eie en båt i 15-20år er jo 100` opp eller ned helt likegyldig.. En P460 er trolig verdt nada om 20år. Link to post
Hekri Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Førstefender skrev for 1 time siden: En P460 er trolig verdt nada om 20år. HJELP !!! Men det er vel sånn at når båten passerer 15 m og D5L må til, da går prisene litt ned eller flater ut? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Vel, etter 123 sider kan jeg i hvert fall garantere deg en ting TS! Gammel stor båt til lav pris finnes ikke! Eksisterer ikke! Er en utopi! Kjøper du en dyr båt som er helt i orden vet du hva den koster! Kjøper du en stor gammel båt til lav pris blir den like dyr eller aller helst dyrere pga oppgraderinger som er nødvendig! Dette vet jeg mer enn alt om som eier av nettopp en stor gammel båt til lav pris! Du har fullstendig feil fokus! Jeg vil til og med våge påstanden at du er helt på jordet! Til og med på feil jorde! At du fortsatt etter alle 123 sider med gode råd fra erfarne båtfolk tror at du skal gjøre et kupp er for meg helt ubegripelig! Men det skal vi nok få banket inn i skallen på deg når du kommer ombord i båten min den 12.! ??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Martine29f Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Ny uke på BP med påstander og tilsvar og kommentarer i hytt og pine. Hvorfor ikke bruke pænga på et "krus" i stedet.? Link to post
XardasKSP Svart 29.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 @ohio Båt på feil side av Biscaya vil jo ha altfor dyr transport på dekk, men fra England til Vestlandet går det vel ett eller annet skip med dekkslast som ikke koster 400 000 i transport som fra Italia. Fra Vestlandet er det jo mulig båten kan klare å gå på eget kjøl det finnes jo redningsskøyter i Norge Men altså 1996 båten nedpruta til 2 mill fra 2,3 mill, da er vel den eneste den Fairline fra 1999 som er i Bergen som kan være bedre kjøp men den blir jo solgt lenge før slutten av 2024. Ellers MVA på 500 000 er jo mye men om man er utflytta Norge så må jo ikke det betales øyeblikkelig man har tid å tenke på det imens båten kan "feriere" opptil 2 år om det er riktig meldt inn til tollvesenet. Så spørsmålet er hvor dyrt det er med transport over nordsjøen og tilstand på båten. Men jeg har ikke sett så mye Fairline 59 fra 1996 til 2,5 mill i Norge. Jeg har sett forsøk på mye mindre båt i samme alder til den pris men jeg vet jo ikke hva slags tilstand det er på båtene da. @Førstefender En Princess 415 er absolutt fint som "midlertidig båt" og den kommer seg til 10gradern. Poenget var at jeg ikke var sikker om jeg vil fortsette på sparebluss til sommern eller til neste år eller om jeg vil ha båt og starte båtgledene mye tidligere så får man bare godta at større båt blir muligens om 10 år hvis den midlertidige er snill og grei med vedlikehold (da ment som total kostnad ,ed diesel, plass osv.) og den blir nærmere 200 000 - 300 000 og ikke 500 000 - 600 000 per år. Altså jeg kan ikke legge inn seriøst bud uten at mekaniker har sjekka en båt til 850 000 NOK. Så når båt var i Sverige så ville jo kostnad med hotell og mekaniker og sjekking blitt langt over 10 000 om ikke 20 000. Og hvis man skulle gjort det hver måned så ville det jo kosta 120 000 - 240 000 per år å sjekke båter utenfor området fra Kristiansand til Oslo. I dette tilfellet så ville noen ha den til fullpris så om jeg la på penger til 700 000 "last bid my friend " så ville jo jeg fortsatt ikke kjøpt den siden noen mente den var verdt fullpris. Så jeg er glad å ikke ha brukt penger da og selger er sikkert glad for å ha sluppet ekstra diesel til å "kjøre på i marsjfart" imens "mekaniker" skal undersøke. @Chilli Solbris Altså hvis du seriøst mente du skulle selge båten din engang da så forestill deg at du selger den i Norge. Alle vil jo betale penga fordi de ser 70 sider med dokumentert vedlikehold og tilstand. Men forestill deg nå at den tråden ikke eksisterer om ditt vedlikehold og du har aldri vært på forumet og ikke kjente noen. Så skulle du selge Storebroen da, tror du noen kjøper hadde klart å finne ut av alt informasjon om hva du har gjort ved å undersøke båten? Da måtte vel kjøper sitte der med "mekaniker" i 1 uke elns. Så da måtte enten kjøper stole på at det er sant eller så ville du fått et bud som om ting kan være feil og må fikses siden vedlikeholdet er noe selger påstår. @Martine29f Cruise over Østersjøen er ikke så morro når M/F Silesia ikke går der lenger Men altså drømmen er en båt som skal dit jeg vil og som kan brukes til masse annet gøy som stangfiske Link to post
Chilli Solbris Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Hekri skrev 16 minutter siden: HJELP !!! Men det er vel sånn at når båten passerer 15 m og D5L må til, da går prisene litt ned eller flater ut? Nei. De som vil ha stor båt tar D5L? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn