Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

@ohio 

@Førstefender En Princess 415 er absolutt fint som "midlertidig båt" og den kommer seg til 10gradern. Poenget var at jeg ikke var sikker om jeg vil fortsette på sparebluss til sommern eller til neste år eller om jeg vil ha båt og starte båtgledene mye tidligere så får man bare godta at større båt blir muligens om 10 år hvis den midlertidige er snill og grei med vedlikehold (da ment som total kostnad ,ed diesel, plass osv.) og den blir nærmere 200 000 - 300 000 og ikke 500 000 - 600 000 per år.

Altså jeg kan ikke legge inn seriøst bud uten at mekaniker har sjekka en båt til 850 000 NOK. Så når båt var i Sverige så ville jo kostnad med hotell og mekaniker og sjekking blitt langt over 10 000 om ikke 20 000. Og hvis man skulle gjort det hver måned så ville det jo kosta 120 000 - 240 000 per år å sjekke båter utenfor området fra Kristiansand til Oslo. I dette tilfellet så ville noen ha den til fullpris så om jeg la på penger til 700 000 "last bid my friend :giggle: " så ville jo jeg fortsatt ikke kjøpt den siden noen mente den var verdt fullpris. Så jeg er glad å ikke ha brukt penger da og selger er sikkert glad for å ha sluppet ekstra diesel til å "kjøre på i marsjfart" imens "mekaniker" skal undersøke.

Du tok overhode poenget i det jeg skrev og det du skriver er bare rør. Man tar vel ikke inn på hotell for en tur til Strømstad/Tanum!  

Hekri skrev 30 minutter siden:

HJELP !!! 

Men det er vel sånn at når båten passerer 15 m og D5L må til, da går prisene litt ned eller flater ut?

Har du planer om å eie båten i 20år til?  Er normalt enklere å selge båter under 50 enn over og prisene gjevner seg gjerne litt ut mellom en 40 og 50.. nettopp pga alt som har vært nevnt i denne tråden mange ganger, det er mye jobb og utgifter hvor større båten er. Når jeg ikke lenger har behov for 3 lugarer, har jeg planer om å kjøpe båt på rundt 40fot, som jeg synes er det ideelle i forhold til gjestehavner uthavner og håndtering, pluss 0 stress å krysse over Skagerrak en solskinnsdag  ;)

En p460 er vel fra slutten av 90tallet, så rundt 25år nå, tviler på at de er veldig mye verdt når dem nærmer seg 45-50år..  

sap_2000 skrev for 19 timer siden:

Tja, vet ikke helt men den ble bare laget i 15-20 eksemplarer og forsvant relativt fort, mens Squadron 58 som har har lignende design ble produsert i over 400 eks, ett tall som ingen av konkurrentene eller fairline selv har greid å matche på noen båt i 55 fot klassen.

Ting som gjorde den upopulær tipper jeg er dårlig utnyttet planløsning. Kun 2 kabiner og buede sofaer som i tillegg er utformet slik at de spiser plass til andre ting, trang aktercockpit og liten FB hjelper heller ikke. Den falt rett og slett gjennom i forhold til andre båter i samme klasse.

Men den begynner å bli billig, så om man liker den og kan få den til en grei pris så kan det være et godt kjøp for noen.

Kvalitetet er lik som på andre fairline fra den tiden; kjent for å være bra.

Takk for godt svar. Jeg ser poenget med dårlig plassutnyttelse og runde sittegrupper. Vi har tittet mye på båter rundt 40 fot i ganske mange år, men det er alltid noe som ikke tikker inn. Disse runde sittegruppene er en av de tingene. På de eldre f.eks. P35 osv. var det firkantet sittegruppe i salongen, det er slik vi vil ha det. Så var det en lang periode hvor de fleste produsentene lagde sittegruppene buet. Først de senere årene har produsentene begynt å gå tilbake til mer en mer kantete design, både utvendig og innvendig. 

Er enig med deg @Førstefender, og så vidt jeg har oppfattet etter snart 125 sider, finnes det en potensiell kjøper her. 

Men hvis jeg skulle selge nå, er nok lommeboka til TS i utgangspunktet litt slank. Og da uttaler jeg meg som "markedet".

En annen ting er om jeg hadde turt å selge til en som kanskje ikke kan lage et pålstikk, langt mindre orientere seg i maskinrommet. 

Men når vi kommer til side 200 kan jeg kanskje vurdere........eller?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

@Førstefender Hvis man skal ha med seg "mekaniker" og "mekaniker" skal ha tid til å undersøke båten så vil man jo gjerne ha tid til grundig undersøkelse. Det tar jo noen timer dit og noen timer tilbake igjen, så da hadde det ikke blitt god tid på mekaniker for å undersøke med mindre man overnatter der. Uten grundig undersøkelse kjøper jeg jo ikke en båt til 850 000, men det var sikkert noen med gode båtkunnskaper i Sarpsborg som gjorde og mente den var verdt det.

Jeg hadde jo ikke fått kjøpt uansett siden noen betalte jo fullpris.

@Hekri Nå har jo vel @Chilli Solbris gjort alt perfekt hvis han mente det seriøst og ikke som en spøk å skulle selge båten i fremtiden. Med 70 sider bilder og dokumentert vedlikehold å vise til alle potensielle kjøpere så vil jo båten få fullpris enkelt.

Men om dette ikke fantes dokumentert så måtte enten kjøper stolt på selger, eller sjekka båten i så lang tid med "mekaniker" at det blir jo ikke gjort med mindre det er snakk om noe til 10 mill +++ Eller så hadde det kommet bud under utropspris da vedlikehold er noe selger forteller men ikke noe bilder eller historie.

PS. Utifra priser i utlandet er jo Princess 460 foreløpig veldig dyrt i forhold til størrelsen, det måtte jo være enten perfekt vedlikeholdt eller betydelig rimeligere en Fairline 1999 modell annonsert i Bergen som er jo større for å være interessant pris.

Den er jo også helt i grenseland mellom "finale båt størrelse" og "midlertidig båt størrelse". Altså Princess 415 og 414 og 435 og kanskje 45 er jo "midlertidig båt" (selv om midlertidig skulle bety 10 år) så større enn det men ikke helt over 50 fot blir sånn utrolig vanskelig å vurdere "grensesone" :lol:

Orientering i maskinrommet skal jo "mekaniker" gjennomføre jeg tipper at det er ikke utrolig mange kjøpere som kan dette som en "mekaniker". Selv den gode hjelper som klarer å bygge opp sin egen seilbåt stoler på "mekaniker" til å se på slikt eller spørr "mekaniker" om ting. Og han har jo fantastisk bra erfaring.

Angående fortøyning av båten så er det ikke så dårlig med meg at jeg ikke får det til, Alicraften har jo ikke dratt på sjøen på egenhånd :giggle: Klart det var enklere med familiemedlemmer eller andre folk alltid med på tur.

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

@Førstefender Hvis man skal ha med seg "mekaniker" og "mekaniker" skal ha tid til å undersøke båten så vil man jo gjerne ha tid til grundig undersøkelse. Det tar jo noen timer dit og noen timer tilbake igjen, så da hadde det ikke blitt god tid på mekaniker for å undersøke med mindre man overnatter der. Uten grundig undersøkelse kjøper jeg jo ikke en båt til 850 000, men det var sikkert noen med gode båtkunnskaper i Sarpsborg som gjorde og mente den var verdt det.

Skjønner fremdeles ikke hvorfor du skal overnatte for en tur til Stømstad.. 

Og jeg har skrevet før til deg, når jeg solgte min forrige båt, så hadde kjøper med seg en mekaniker fra merkeverksted(for motorer), de brukte ikke mange timer på å sjekke motorer.

Hva skal din "mekaniker" utføre av sjekk som tar flere timer? Må jo bruke minst 12timer, siden du må overnatte på en tur de absolutt fleste av oss gjør unna på en dagstur.

Og ang fullpris på 415, du aner jo ikke om det var en pris som også var bra for deg, du så jo aldri på båten!

@Førstefender Båten hadde vel ikke "grodd" om den var fra 2000++ og ble solgt for 1,7 mill. Så jeg tenkte på den med "midlertidig båt" i tankene. Om samme størrelse båt skal være like "ny" som @Tom Rør sin så foreslås på finn en som må hentes fra Kroatia til 2,8 mill om noen er raske. Men båtene er jo fortsatt 42 fot.

Altså det er kanskje mulig om man reiser herfra 6 om morgenen så hadde man med norske fartsgrenser (skal ikke i fengsel for å komme raskt til en båt :lol: ) bastøferga på veien kanskje ankommet klokken 10:00 (men da hadde jo mekaniker kanskje vært trøtt fordi for å reise ut 6 så må man vel våkne 5) så kanskje hadde man fått sjekket alt til 18:00 så rukket å komme seg tilbake til 22:00 om kvelden. Men man får på en måte følelsen at det hadde blitt en "harry sjekk" istedet for "harry tur til butikken". Altså alt veldig fort og hvor finner man båtløft for å se på skroget i Sverige?

Her ved Wector eller Sildeberget kunne man ta fullstendig sjekk og de tar jo ikke "gull og grønne skoger" ved Sildeberget eller Wector om båten skal bare opp sjekkes så puttes inn igjen. Ellers kunne man jo "slått to fluer i ett smekk" (det er vel norsk ordtak) altså først testa motorer på vannet ved full gass for å til slutt ta båten opp og hvis alt var ok og man ble enig om pris kunne de satt båten for en uke eller to på land så man fikk skrapa, tatt på nytt bunnstoff og montert ekkolodd med engang og putta tilbake båt klar for sesongen.

Det var derfor jeg trodde den ikke ble solgt så raskt og foretrakk grundig sjekk her fremfor "harry sjekk der" med muligens trøtt "mekaniker". "Mekaniker" har jo jobb så helheten måtte jo skjedd i en helg, og "mekaniker" liker kanskje andre kveldsaktiviteter i helga som gjør at å våkne 5 om morgenen er ikke favoritten :giggle:

@Hekri Jeg gleder meg til kurset og Storebroen til @Chilli Solbris. Har gjennoført og bestått D5L teorien så nå er bare praksis biten igjen av D5L og D5LA teori i mars (siden jeg foretrekker teori forelesningene til tidligere sjøkaptein i forsvaret. Han forklarer det så enkelt at selv jeg forstår :lol: )

Førstefender skrev for 3 timer siden:

@Eika Ikke vært snakk om å kjøpe båter her å der, men TS har jo sett minimalt med båter eller vært ombord, når han kjøpte Alicraft visste han ikke med sikkerhet før han hadde fått båten hjem om det var drev eller aksling, han kverulerte på at det muligens var en halvplaner et halvt år etterpå, han setter all sin lit til denne "mekanikeren" som må ha alvorlig mye fritid.. 

Oppfordringen fra meg og mange andre, er å komme seg ut av sofa, se på båter og danne seg et bilde av hva som er interessant, hva han selv liker, ha sine egne sjekklister, kanskje han hadde funnet ut at en 415 var noe han absolutt ikke ville ha, eller at han kunne faktisk legget inn et seriøst bud, og evt tape en budrunde er jo helt fair.

Tidligere skulle han kjøpe "the final", før han i 2 innlegg senere argumenterer for at han ikke må betale for mye for han kan tape penger ved salg.. Hvis man skal eie en båt i 15-20år er jo 100` opp eller ned helt likegyldig.. En P460 er trolig verdt nada om 20år.

Vi andre reiser hit og dit, land og strand rundt, for å kjøpe båter. Hvis vi alle bare sitter hjemme og venter på at noen skal komme med ett perfekt tilbud på "the final one", så sparer vi svært mye penger hvert år :) 

Men går glipp av noen år på sjøen i ventetiden da :( 

@Eika Eneste problemet er at båtprodusenter tar seg fint betalt og prisene øker mye mer enn inflasjonen eller det er kanskje bare Princess og Fairline som ble så kjente at nå skal de ha mer for nybåt enn hva Storebro tar for samme størrelse båt imens det var jo helt omvendt for 30 år siden har jeg hørt.

Så om noen tenkte "nå sparer jeg meg opp til nesten nybåt" i 2014 så hadde vedkommende fått et sjokk av å se prisen på Princess F45 som er billigste flybridge nybåt i 2024 fra Princess. Heldigvis pleier bruktbåter å ikke gå opp i pris bare inflasjonen som gjør dem rimeligere men vedlikeholdet blir dyrere. 

Er jo pga. den prisstigninga også at jeg ikke har lyst å sitte i evigheter og finne ut av om flere år at f.eks 5 mill er ikke 5 mill fra 2024. Men det er jo en vurdering hele tida skal jeg ha noe nå eller vente litt til spare litt mer.

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

Heldigvis pleier bruktbåter å ikke gå opp i pris bare inflasjonen som gjør dem rimeligere men vedlikeholdet blir dyrere. 

Har tjent penger på de 3 siste båtene jeg har hatt, hvis man ser på kjøp og salgspris, så har man naturligvis brukt litt penger på vedlikehold og oppgraderinger, men selv da har jeg tjent eller gått i null.

@Førstefender Det er jo fint for deg, men jeg tror ikke alle båter har fått en høyere pris ettersom de er blitt eldre eller så har du kjøpt for virkelig bra pris.

Jeg så jo en annen Princess 415 som 10 år yngre i annonse fra 2013 for 850 000 og tenkte meg da om utgangsprisen var 850 000 for 10 år siden så er det rett utgangspris kanskje i 2024 men altså tenkte på det som utgangspris ikke ferdigpris som noen i Sarpsborg valgte å betale.

Så jeg tenkte meg at det jeg får pruta ned for "midlertidig båt" øker sjansen at hvis den er i like god tilstand (med kanskje ekstrautstyr som folk ikke setter pris på som topp ekkolodd osv.) og jeg engang vil ha noe større så øker sjansen for at jeg får også samme pengene og kun taper inflasjon. Men den var da kanskje så bra stand at noen betalte fullpris og det var det.

Nye båter kommer jo og mer penger blir det for hver måned, pengene kommer raskere enn inflasjonen altså :lol:

XardasKSP skrev 47 minutter siden:

Altså det er kanskje mulig om man reiser herfra 6 om morgenen så hadde man med norske fartsgrenser (skal ikke i fengsel for å komme raskt til en båt :lol: ) bastøferga på veien kanskje ankommet klokken 10:00 (men da hadde jo mekaniker kanskje vært trøtt fordi for å reise ut 6 så må man vel våkne 5) så kanskje hadde man fått sjekket alt til 18:00 så rukket å komme seg tilbake til 22:00 om kvelden. Men man får på en måte følelsen at det hadde blitt en "harry sjekk" istedet for "harry tur til butikken". Altså alt veldig fort og hvor finner man båtløft for å se på skroget i Sverige?

Det er en time til Horten, tretti minutter på ferge og en time og 15 til Tanumstrand..

Men du har enda ikke svart på hva den "mekanikeren" skal gjøre i alle disse timene, hvis du skal ha den på land tar det jo noe mer tid, men ikke 12timer.

Forøvrig er det nok endel rimeligere å ta opp båten i Sverige fremfor Wector.

De siste 10åra har det vært et sug i markede etter litt større båter mellom 35-45+ fot og prisen har bare gått en vei, å sitte å glo på 10(!) år gamle annonser og sammenligne priser med dagens marked har ingenting for seg.

@Førstefender: Altså det tar jo langt over 1 time fra Skien + vente på ferga fra Horten (nå snakker vi ikke om hastigheter med 10 000 i bot eller tap av førerrett) så etter ferga tar det også sin tid i fartsgrensa så beregnet 4 timer på turen for å ha tid og da om man reiser 6:00 så er man fremme 10:00. Deretter beregnet 8 timer for sjekk til "mekaniker", @sap_2000 skrev jo tidligere at en grundig sjekk tar mye tid og da 4 timer tilbake igjen. Og da er man tilbake 22:00.

Men jeg fikk en følelse av at det ville blitt en påskyndet "harry sjekk" og ikke grundig sjekk om man gjorde det på den måten og muligens "trøtt mekaniker" hadde ikke fått med seg alt slik han kunne om båten skulle jo hit likevel.

Det var da noen i Sarpsborg som enten visste mye om båt eller tok en sjanse og betalte fullpris så det er bare å gratulere vedkommende med båt for jeg hadde jo ikke tenkt å betale fullpris. Så da hadde jeg bare brukt penger på sjekk og selger brukt diesel.

@ohio Er ikke Princess 420 og Princess 42 på en måte etterfølgere av modellen altså 42 fots Princess båt uten aktercabin?

@ohio Ja det var litt av tanken at det er samme modellen hele veien bare nyere (som på en måte 5-serie til BMW eller E-klasse Mercedes eller Audi 100 som ble Audi A6) helt til Princess bestemte seg at de får starte med Princess 45 som minste flybridge modell og som nå heter F45.

Hekri skrev for 2 timer siden:

Er enig med deg @Førstefender, og så vidt jeg har oppfattet etter snart 125 sider, finnes det en potensiell kjøper her. 

Men hvis jeg skulle selge nå, er nok lommeboka til TS i utgangspunktet litt slank. Og da uttaler jeg meg som "markedet".

En annen ting er om jeg hadde turt å selge til en som kanskje ikke kan lage et pålstikk, langt mindre orientere seg i maskinrommet. 

Men når vi kommer til side 200 kan jeg kanskje vurdere........eller?

Må passe deg nå. De 200 sider kan komme mye fortere enn du tror hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 33 minutter siden:

Må passe deg nå. De 200 sider kan komme mye fortere enn du tror hehe

Det er ikke mange dagene siden man lurte på om man klarte 100 sider, nå nærmer man seg 150, det blir sikkert 300 sider også, før TS er på vannet. Skal man på vannet, må man belage seg på å reise lenger enn 5min og betale prisen selger har sett for seg 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...