Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Dykker skrev 13 minutter siden:

Jeg har hatt "stor båt" før (Fairline Ph). Men vi var stort sett alltid noen ifra familien med (det er en stor fordel med "stor båt").

Bare det å fortøye båten alene longside ved brygga krever sitt når man er alene ombord. 

Å løpe frem og tilbake fra badeplattform, gjennom salongen og opp til førerposisjon ved fortøyning er en øvelse i seg selv. Blåser det fralandsvind i tillegg, er det ikke noe gøy.

Men dette har du vel sikkert gjort deg opp en mening om.

Lykke til med båtjakten på "stor båt":sailing::flag_bp:

Dette er han jo ferdig utlært i, når han har D5L i hånda. Så ikke noe å bekymre seg om dette hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 48 minutter siden:

Dette er han jo ferdig utlært i, når han har D5L i hånda. Så ikke noe å bekymre seg om dette hehe

Nå har denne tråden nådd 128 sider, og stort sett hver dag er du inne med slike syrlige stikk til trådstarter i form av en sarkastisk vending. Synes du selv dette er en hyggelig måte å delta i diskusjonen på? 

Hekri skrev for 4 timer siden:

Apropos Storebro ´n over her. Helt super båt! 

Men jeg lurer på en ting, har vedlagte diskusjon konkludert med et logisk svar?

Veldig enkel forklaring på styreposisjon på babord side. Når man er sosial med sine passasjerer så har man fokus mot styrbord. Man har vikeplikt for trafikk fra styrbord. 
Så Storebros enkle forklaring er at ved å ha styreposisjonen på babord side har man oversikt mot vikepliktssiden samtidig som man kan være sosial. Enkelt forklart. I tillegg til dette legger man for det meste til med babord side. I hvert fall fra gammel tid. Sp når man legger til med babord dide hsg man god oversikt da også.
Argumentet til Princess og Faitlines gamle båter hvor styreposisjonen også var på babord side vites ikke. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Komodo skrev 1 time siden:

Men det er også viktig å ikke være for sosial når man fører båten :rolleyes: (:giggle:)

Kjenner vi noen som er det da???????????

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris Det høres ut som de tenkte på veldig mye når de bygde disse Storebro båtene, det skulle jo gått med dem like bra som med Princess og Fairline, men de finnes jo fortsatt med samme navn selv om de ble slått konkurs på veien.

Antar det ikke kun var finanskrisen men fordi staten på samme måte som i Norge ikke anså det som viktig å ha egen storbåt produksjon slik Storbritannia gjorde. De skulle hatt noen unntaksbestemmelser som for skipsfarten. Siden norsk skipsfart i hele verden finnes stortsett fordi staten gav seg med å plage det med skatter og lagde særbestemmelser.

@Komodo Jeg har vel ført en veldig rask Draco ved Arendal som 13-14 åring fordi eier (som også var lege og jobba der morra mi jobba) var veldig sosial og hadde også en annen hobby som ikke helt samstemte med båtføring og foreldra mine turte ikke, båten "seilte" og eier var altfor glad til å følge med på den :giggle: Senere endte den opp på ett skjær (men da var heldigvis verken meg eller familien med) og ble bytta til Windy men da ble eier enda mer sosial så den ble stående i hagen og ikke på vannet :giggle: Vet ikke hvordan det gikk videre siden det ble etterhvert ikke mulig å kontakte eier på telefonen da han gikk av med pensjon.

PS. Skagerrak virker å være oftere fin på Sørlandet enn den oppleves rett utenfor langesund, kanskje pga den strømmen i Skagerrak er det nesten alltid noen bølger i Langesundsbukta selv om det er nesten vindstille.

Her kan du lese om Storebro:

http://storebro.se/historia/
De eksisterer i dag også. Storebro har gjenoppstått etter konkursen. Men dengang de gikk konk var det pga to båter på 72 fot. Kostnadene ved å bygge de brakk ryggen på Storebro. Siden ble de kjøpt opp. Vel les historien. 

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris Takk for linken der stod det litt mer enn på https://sv.wikipedia.org/wiki/Storebro_Boats men ikke noe om at det var de store båtene som fikk det til å gå feil ved finanskrisen. Ifølge wikipedia ble båten bygget lenge før. Det var kanskje årsak til 1997 salget til en annen eier da. Men wikipedia siden har kanskje ikke all info. Det var i hvert fall flere som bygget båter i Norge og virka som større produsenter enn Princess og Fairline men det var de engelske merkene som stort sett har blitt igjen som masseprodusenter av store flybridge båter. 

Var ellers link direkte fra Storebro sin side til deres forhandler av brukte båter også. De selger vel båter over hele Sverige og har blant annet disse 2 Storebro 500 båtene hvor en av dem er i Malmöns marina altså ikke i Malmø som jeg leste av Yachtworld men mye nærmere :lol:  https://www.malmonsmarina.se/batar-2/  Det virka også som nesten alle båtene var av utseende i veldig fin tilstand men de har vel forberedt dem alle til salg.

Ifølge google skal den norske kronen være like mye verdt som den svenske, men tipper Sverige har ingen problemer med å ta imot kontanter i store kvanta i banken og over på konto så valutaforhandler fikser det fint selv uten å sende noen til å putte på 10 000 kroner per dag. https://kantor-centrum.pl/ er jo sabla forskjell på hva man kan kjøpe norske kroner for og hvor mye man må betale for svenske. Svenske er det jo bedre å veksle via bankoverføring som man gjorde med norske før i tiden. Men i Norge er det vel bare forhandler av nybåter som må ta imot kontanter (så lenge de får beskjed av tollvesenet og skattetaten at de er helt kritthvite) og gjøre noe med dem selv (staten har vel pålagt å ta imot).

Men i hvert fall om det skulle være en Storebro så er det vel mer vits å vente til neste år og få en "full størrelse" Storebro (det kommer sikkert nye og disse blir solgt men de virka som godt ivaretatt): https://www.malmonsmarina.se/batar/storebro-500-1991/  og https://www.malmonsmarina.se/batar/storebro-500-1991-uttagen-1993/

Antar uansett at det blir båt mye raskere enn dengangen da siden det blir sabla lenge å vente.

Da er det vel bare å komme seg ut og begynne å øve seg på å se på båter og finne ut hva man liker og ikke liker....

Da får du kanskje et begrep om hvorfor ting er ulikt priset både i forhold til fabrikat, størrelse og årsmodell. Hvis det er Storebro 500 du vil ha, er det bare å spare til du har det som trengs, ca 1,5 år til bare?

Chilli Solbris skrev for 7 timer siden:

..Men dengang de gikk konk var det pga to båter på 72 fot. Kostnadene ved å bygge de brakk ryggen på Storebro...

Det gir jo en god indikasjon på hva det koster å vedlikeholde og gjenoppbygge en eldre båt på 70-80 fot, hvis utgangspunktet ikke er det beste.

TideRace skrev 41 minutter siden:

Det gir jo en god indikasjon på hva det koster å vedlikeholde og gjenoppbygge en eldre båt på 70-80 fot, hvis utgangspunktet ikke er det beste.

Det var flotte båter! Den ene lever og er behørig renovert. Tror den har hjemmehavn i Sandefjordstraktene. Men de kom på feil tidspunkt og ble alt for dyr. 
Det som er med Storebrobåtene (det ser jeg i min egen båt), er at det ikke er spart på noe i byggeprosessen. Det finnes ikke en snarvei på noe som helst! I 1993 når min båt var ny kostet en Storebro 500 dobbelt så mye som en Princess 50.

Mvh

Chilli Solbris

10 minutes ago, Chilli Solbris said:

Det var flotte båter! Den ene lever og er behørig renovert. Tror den har hjemmehavn i Sandefjordstraktene. Men de kom på feil tidspunkt og ble alt for dyr. 
Det som er med Storebrobåtene (det ser jeg i min egen båt), er at det ikke er spart på noe i byggeprosessen. Det finnes ikke en snarvei på noe som helst! I 1993 når min båt var ny kostet en Storebro 500 dobbelt så mye som en Princess 50.

Uansett så forfaller ting ombord som ikke er produsert av Storebro! og det er jo ganske mye! selv om det sikkert er valgt kvalitetsutstyr!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

@Gullfisk Det var slik før at jeg ville ha Storebro helst, men etter å ha sett på Princess 414 akterdekk så kom jeg på at det blir ganske lite praktisk. Får jo se hvordan det ser ut i virkeligheten på Storebro 500 den 12 når det blir D5L med Storebroen til @Chilli Solbris. Storebro er uten tvil vakrest av utseende men ikke sikkert om det er like praktisk som Fairline og Princess uten aktercabin så man sparer da på en måte kun til at båten skal være vakker.

Men da må man vente lenge så håpe de bytter over til SEK fra NOK via norsk bank til fullpris etter at man har fått inn penga på konto i NOK. Prisen blir jo oppmot 3 mill etter pruting om man skal ha norsk MVA også etterhvert. Antar de ikke er så interesserte i å gi mye rabatt ellers så hadde jo båtene vært solgt og ikke venta så lenge.

Ellers som sagt bommet litt på prisvurdering av Princess 415. Jeg hadde da tenkt riktig at med mindre noen betaler fullpris eller nærme det så kommer den hit i Februar. Men tenkt feil på hvorvidt det var verdt fullpris da så noen betalte fullpris.

Ellers så er da dette med venting vente 1,5 år til for Storebro fra 1993 så hvorfor ikke vente 3 år til så får man Fairline/Princess like "ung" som @Tom Rør sin båt. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=318019049 etter en hard pruterunde da.

Og kommer man dit så hvorfor ikke spare litt til så har man en trawler med A klasse sjøegenskaper og sånn kan det fortsette uten båt i det uendelige. Derfor tenkte det kunne vært noe å bare ha en båt, men feilvurderte litt prisen på den Princess 415 som var helt fin kandidat til å bare ha båt. Princess 55 ble solgt før jeg hadde råd til den og Princess 414 får man følge med på @Viking22 for å se hvordan det går (jeg ble skremt av informasjon om at deler til motor ikke finnes lenger).

For øvrig er det noen som har hørt noe om Taiwan Trawler 46?

Fikk et tilbud til 1 mill med MVA fra Stavanger meglern og båt skal befinne seg i Sverige og ha Volvo Penta Tamd 74L 430 HK motorer fra 2004. Er disse kjent som bra modell?

Trawler.png.cdc07c92c4a956c973a3ecabd1fe2948.png

Nå virker jo den båten også å være høy bak med tanke på brukervennlighet til stangfiske (på bilde ser den høyere ut enn Storebro og Princess 435) men ellers virket det som ganske mye båt til 1 mill og ganske "nye" motorer dersom de er kjent som bra da. Kanskje verdt en Sverige tur (sende spørsmål om hvor i Sverige, Stockholm blir jo en planlegging siden det kan ikke bare hentes på en helg. Men om det var på vestkysten så vil vel både den gode hjelper og mekaniker ha tid en helg antar jeg.

Jeg lurer på når du skal forstå følgende:

Det finnes ikke store båter til lav pris! Det er en illusjon. En drøm uten rot i virkeligheten!

Kjøper du en stor båt til lav pris vil den,  uansett hvor godt vedlikeholdt den er, kreve oppgraderinger og utbedringer som uansett koster mye penger! Summen av en billig stor båt og nødvendige utbedringer er garantert dyrere enn å kjøpe en dyrere nyere og eventyrlig godt vedlikeholdt båt!

Og for å få kjøpt en godt vedlikeholdt båt må du betale kort og godt!

Jeg vet så til de grader hva jeg snakker om! Har førstehånds erfaring på området! Gjennom flere båter. Men ikke minst med Storebroen jeg har nå! Du kan godt få kjøpe den nå for 1,5 mill. Og du kan garantert koste på den en million til og like forbanna finne enda mer som må og kan oppgraderes! Og da har du ikke tatt høyde for at mine motorer som regnes som noe av det absolutt bedre du kan ha i en båt, også kan koste deg en mill pr stk!

Jeg har skrevet akkurat dette tidligere i tråden også!

Du får ikke stor båt til lav pris! Aldri! Never!

Det er kort og godt ikke mulig!

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris Altså jeg vet det kommer til å koste med vedlikehold, poenget er at hvis man må spare i 5 år for å kjøpe en båt til 5 mill så har man ikke hatt båt i 5 år. Hvis man kjøper en som må vedlikeholdes og utbedres men som er fullt fungerende så kan man jo betale på den etterhvert og trenger ikke å være båtløs i mange år.

Den skjønte jeg ikke helt og antar misforstod

Du kan godt få kjøpe den nå for 1,5 mill.

Foreslår du å selge båten din til 1,5 mill? Eller mente du man kunne kjøpe en slik til 1,5 mill og prisene i Sverige er "drømme priser"? Jeg forstod det jo som via de 70 sidene av vedlikehold at den du har er vel i så bra stand som den kan bli uten at man bytter motorer til splitter nye osv.

PS. Med 1 mill i rabatt på svensk pris dokumentert vedlikehold og med norsk MVA inkludert så skal jeg få skrapt frem 1,5 mill altså :giggle: Om jeg så må låne fra foreldra siden fra Polsk bank til noe i utlandet hadde det blitt kontantlån til 20 % rente. Men det hadde vært verdt det får jo ikke båt i mer dokumentert fungerende tilstand.

XardasKSP skrev 58 minutter siden:

Foreslår du å selge båten din til 1,5 mill? Eller mente du man kunne kjøpe en slik til 1,5 mill og prisene i Sverige er "drømme priser"? Jeg forstod det jo som via de 70 sidene av vedlikehold at den du har er vel i så bra stand som den kan bli uten at man bytter motorer til splitter nye osv.

PS. Med 1 mill i rabatt på svensk pris dokumentert vedlikehold og med norsk MVA inkludert så skal jeg få skrapt frem 1,5 mill altså :giggle: Om jeg så må låne fra foreldra siden fra Polsk bank til noe i utlandet hadde det blitt kontantlån til 20 % rente. Men det hadde vært verdt det får jo ikke båt i mer dokumentert fungerende tilstand.

Mange som har sagt dette hundrevis av ganger til deg nå, men det er tydeligvis noe som ikke går inn hos deg. Nå sier jo @Chilli Solbris rett ut til deg at om du kjøper båten hans nå for 1,5, så kan du glatt koste på 1 mill til. Og da er du jo oppe i det de to svenske står til.

Den til Chilli er nok ikke like blank i lakken som de to svenske møblene. Men så lenge motorene fungerer så er det vel greit? Foreslår derfor at du tar @Chilli Solbris på ordet og slår til. Da får du deg en god båt! Men jeg tror ikke at du skal forvente at alt er helt strøkent. Selv om mye er gjort og mye er påkostet, betyr det ikke at alt er strøkent. Men det er det heller ikke på de i Sverige, det skjønner man uten å ha sett båtene, bare ved å lese litt mellom linjene. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...