Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Bergen Den var jo med GM Detroit motorer det var vel de som ikke tålte lav fart ellers så var det jo folk som mente man ikke overlever Biscaya med gammel båt selv i godvær.

Ellers så ville man ikke måttet sende båter på lasteskip derfra. Men om jeg skulle ha en båt derfra så likte jeg Princess 55 i Spania mye bedre men blir fortsatt sabla dyrt med 1,3 mill (før pruting) + henting til 400 000 som skipslast (altså ikke noe eventyrlig tur og cruise) + etterhvert 300 000 i MVA. Da kunne man heller lånt penger av foreldra til den i Stavanger.

@Komodo Taiwan Trawler 46 har Volvo Penta 74L motorer fra 2004 og 830 timer ifølge informasjon som megler i Stavanger skaffet.

Men det er ingen som har hørt noe om det merket om det er bra eller dårlig osv. ? Ingen som gjenkjenner det på bilde? Ulempen som jeg ser er at den virker høyere enn en Storebro oppå aktercabinen altså enda mer tungtvindt med stangfiske, men ellers virker det jo som fin båt om ikke like vakker som Princess/Fairline for å ikke å snakke om Storebro.

@762mm Nå synes jeg den båten i Roma så mindre pen ut da men det er kanskje bare meg.

@sap_2000 Takk for svar, skal prøve å få noe mer info ut av megler. Det er jo ett stykke å reise med mekaniker for å sjekke hva som er virkelig tilstand.

PS. Den båten i Tromsø hadde vel hatt fin utseende faktor om man brukte 1-2 mill på at håndverkere i Polen pynter på den til fritidsbåt slik fritidstrawlere ser ut. Innvendig virket det ikke som det var noe cabin å overnatte i engang på noe bilde.

Må finne ut av hvordan det eventuelt kan hentes fra Tromsø og ferdigprisen. Siden 1,5 mill med henting blir allerede høy pris også trenger jo den båten faktisk noe ommøblering innvendig som vil vel koste nye 1,5 mill før den ser "fritids trawler ut" da er man 2 mill under pris på Fleming fra 1991 og med 1975 båt så tenker litt på det.

Den 1975 båten er fortsatt i mine øyne penere som den er enn de "jollene med førerhus" men det er kanskje min smak om båt da :giggle: Liker jo gammeldags design på hus og annet også, liker til og med gammeldags familie design jeg :lol:

ohio skrev 42 minutter siden:

Den Comar ligger langt ned mot område Roma Og gå den hjem på 1 maskin er komplett umulig og ville uansett ta mer enn noen uker, ugly boat 

Hvorfor kan ikke den gå på en motor?

ca 3000nm i 7-8 knop burde gjøre en slik tur mulig på under 3 uker. Jeg hadde en kollega som kjøpte en billig Carver i Gibraltar for noen år og fikk din bror som var fisker med mye fri til å gå den hjem på sakte fart, sammen med en kamerat.

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

@Bergen Den var jo med GM Detroit motorer det var vel de som ikke tålte lav fart ellers så var det jo folk som mente man ikke overlever Biscaya med gammel båt selv i godvær.

@Komodo Taiwan Trawler 46 har Volvo Penta 74L motorer fra 2004 og 830 timer ifølge informasjon som megler i Stavanger skaffet.

Nå har mange andre også vist til at Biscaya krysses med hundrevis av små båter hver sommer, og det går oftest bra. Det er snakk om planlegging og å følge med på værvarsel.

Trawleren virker forøvrig å være et bra alternativ. Å kjøpe et ukurant merke kan være en måte å få stor båt for en billig penge. Men selv om merket er ukjent trenger den ikke være dårlig. Men jeg er glad det ikke er meg som skal polere 46 fot med blått skrog.

1 hour ago, Komodo said:

Var det Volvo motorer i den? Var det ikke MAN?

Jeg husket feil på 63P, men det var 74L som egentlig bare gjør det bedre. Mer volum, lavere turtall og litt mer hk enn 63P.

MAN var vel den Sunseekeren med Arneson drev som hadde.

1 hour ago, XardasKSP said:

ellers så var det jo folk som mente man ikke overlever Biscaya med gammel båt selv i godvær.

Flott om du kan sitere noen på den uttalelsen der, for ellers er du du er ute å sykler/ på bærtur nok en gang (ikke bokstavelig).

Men det er ingen som har hørt noe om det merket om det er bra eller dårlig osv. ?

Først må du finne ut om den faktisk heter det. Google søk på "taiwan trawler 46" gir ett treff og det er denne tråden. Vi trenger navnet på verftet og det står i byggebrev og andre dokumenter om den skipsregistrert. Jeg har ikke hørt om tawian trawler annet enn som generell omtale av trawlere bygget i taiwan og de er det mange forskjellige av.

@sap_2000 Takk for svar, skal prøve å få noe mer info ut av megler. Det er jo ett stykke å reise med mekaniker for å sjekke hva som er virkelig tilstand

Synes jeg ikke. Er båten bra, uten noe vesentlig negativt og til den prisen er den et kupp. Nesten for godt til å være sant. Vi snakker en pris i sverige på 600k eller noe i den duren.

Må finne ut av hvordan det eventuelt kan hentes fra Tromsø og ferdigprisen.

Ulvan rederi og andre tar båter som dekkjast fra nord norge og til Stavanger. Da er du nesten hjemme. Før gikk de til østlandet, men det gjøres ikke/ sjeldent lenger.

23 minutes ago, Bergen said:

Men hva er selve problemet med å gjøre det? Bortsett fra at en må ha 5-6 grader rorutslag? 

Ingenting i veien for å gå for en motor i ok vær gitt at 1; girene tåler å "freewheele" (de fleste gjør det), vann ikke kan presses bakveien opp gjennom eksos på den motor som ikke går (mest relevant i mye sjø).

Så min mening er at det er helt ok å gå for en motor i OK vær. Selv om man går sakte, vil man ved å gå for 1 masking trenge mer pådrag og rpm for den ene motoren noe som er bra kontra to stk som nesten går på tomgang og ikke gjør noe matnyttig arbeid hver for seg.

25 minutes ago, Bergen said:

Trawleren virker forøvrig å være et bra alternativ. Å kjøpe et ukurant merke kan være en måte å få stor båt for en billig penge. Men selv om merket er ukjent trenger den ikke være dårlig. Men jeg er glad det ikke er meg som skal polere 46 fot med blått skrog.

Enig. Synes det faktisk virker for godt til å være sant og uten at noe skurrer.

Trawlere fra østen kan være alt fra "nesten Flemming" til fullstendig katastrofe. Man må sjekke ut det konkrete eksemplaret.

Denne så ut som ok kvalitet på det man kan bedømme utifra de relativt få og dårlige bildene.

Mvh. SAP

762mm skrev 1 time siden:

Vet ikke jeg ass, den Taiwan greia er noe av det støggeste jeg har sett

Smaken er som baken, jeg synes den var ganske fin jeg. Både av utseende og interiør. Jeg ville definitivt dratt å sett på den om jeg jaktet på stor båt. 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Den båten i Tromsø hadde vel hatt fin utseende faktor om man brukte 1-2 mill på at håndverkere i Polen pynter på den til fritidsbåt slik fritidstrawlere ser ut. Innvendig virket det ikke som det var noe cabin å overnatte i engang på noe bilde.

Må finne ut av hvordan det eventuelt kan hentes fra Tromsø og ferdigprisen.

Det er ikke noe å lure på, det er bare å kjøre den hjem. Hadde vært en drømmetur for meg med dykkerutstyr og kompressor ombord, og tatt god tid nedover langs hele kysten og helt til Hvaler. En slik tur åpner jo også for å dra litt torsk og sei på vei sørover. Rene drømmeturen det der, ingen grunn til å sette den som dekkslast og betale for det. Motorene er jo også nylig overhalt, så hvis det er faglig utført og de går som de skal, så er det jo lite å bekymre seg for rent teknisk. Overnatting i en så stor båt må vel orden seg, om ikke annet på feltseng i sovepose. At båten er fra 1975 er ikke nødvendigvis noe å bekymre seg for. Det er ikke sikkert det er så mye igjen ombord fra byggeåret. Dessuten, det går mange gamle fiskeskøyter rundt om kring som er myyye eldre enn dette. 

@Komodo Ville ikke dra på første turen uten noe hjelp og de gode hjelperne har jo ikke så mye tid som tur fra Tromsø. Jeg ville jo lære båten før jeg drar på ekstrem langtur uten noen som er erfaren, hentetur skulle ideelt være med den gode hjelper og mekaniker.

@sap_2000 Skal spørre megler om han har noe informasjon eller kan spørre eier av båten.

Ellers mente jeg da dette hvor en av de erfarne medlemmene @Okkaby skrev:

Å ikke om du betalte en million, ville jeg ta turen fra middelhavet å hjem med en båt i din prisklasse. Til det har jeg livet å barna mine for kjært.

Så jeg forstod det som at det ikke hjelper om det er godvær og planlagt godvær så tenkte det var noe veldig spesielt med Biscaya.

1 minute ago, XardasKSP said:

Skal spørre megler om han har noe informasjon eller kan spørre eier av båten

Gjør det. Men er den båten ok kvalitet, greit holdt og ikke noen haker som forklarer den lave prisen er det en god deal. Nesten for godt til å være sant da 25% av prisen er norsk MVA, så prisen i sverige må være fantastisk lav. Som oftest er det en grunn til det.

4 minutes ago, XardasKSP said:

Ellers mente jeg da dette hvor en av de erfarne medlemmene @Okkaby skrev:

Å ikke om du betalte en million, ville jeg ta turen fra middelhavet å hjem med en båt i din prisklasse. Til det har jeg livet å barna mine for kjært.

Det er ganske innlysende med tanke på alt du har fått gjentatt mange nok ganger at det er båtens tekniske stand samt de ombord som avgjør om det trygt å være på havet eller ikke. Ikke antall fot eller alder isolert. Og stor, gammel motorbåt til lav pris tror jeg også du har fått repetert nok ganger av mange at er høyrisiko på flere måter.

Glemte det i forrige tråden, men en av forskjellene på Biscaya og norskekysten er at selv om man går kysten rundt Biscaya har man ingen øyer eller skjærgård å hjemme seg bak store deler av tiden men havet rett inn på oppgrunnende vann hele veien. 

Flott om du slutter å dra ting ut av kontekst hele tiden.

Mvh. SAP

Det virker for meg som at det for trådstarter ikke fins noen mellomting mellom at et utstyr eller en komponent er iorden, som ny. Eller at den er totalt ødelagt/destruerbar, også kalt «dævver» forstår jeg.

Dette er et meget dårlig utgangspunkt for å gå til innkjøp av både ny eller eldre båt, stor eller liten.

Få deg først såpass erfaring at du lærer å nyansere hva gjelder tilstanden på ting. Alt er ikke sort/hvitt, det fins en rekke mellomnivåer der ting fortsatt er brukbart eller reparerbart med forholdsvis enkle midler om man er nevenyttig.

Og det er du helt avhengig av å være om det store målet er stor båt til lavest mulig pris som for meg fremstår som en ufornuftig opsjon på en uerfaren nybegynners videre vei i båtmarkedet.

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ville ikke dra på første turen uten noe hjelp og de gode hjelperne har jo ikke så mye tid som tur fra Tromsø. Jeg ville jo lære båten før jeg drar på ekstrem langtur uten noen som er erfaren, hentetur skulle ideelt være med den gode hjelper og mekaniker.

Det løser du ved at du har med deg de gode hjelperne det første stykket til du har blitt kjent og fortrolig med båten og utstyret ombord. Så kan du fortsette turen med andre mannskaper som mønstrer på underveis, f.eks. familiemedlemmer eller polske fiskekompiser. Du trenger ikke ta hele turen i ett strekk heller. Du kan legge den fra deg i en eller flere havner underveis og ta en pause. 

Komodo skrev for 15 timer siden:

Når det gjelder innredning av denne båten så er det noe du tar over langen. Ta den med til Polen og engasjer noen håndverkere på å bygge innredning etter ditt ønske. Det kan gjøres over flere vintre. Gjør du dette på en profesjonell måte tipper jeg at denne båten har potensiale til å stige i verdi. For ikke å snakke om bruksverdi. 

Tenk deg noe ala dette, Xardas. Gammel norsk redningsskøyte gjort om til yacht. 

https://www.fraseryachts.com/en/yacht/fredrikstad/

Jeg er en slags gjest

Da må nok TS vente til den 4. og 5. mars med praksis. Det er ikke forhold i Horten til å drive opplæring mandag og tirsdag. Så @XardasKSP må nok smøre seg med litt mer tålmodighet før han får praksis ombord.  

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Chilli Solbris Jeg har jo god tid, er vel bare eventuelt folk som forventer snarlig båtkjøp som kan bli skuffet siden det er jo opptil 6 uker i sjøfartsdirektoratet etter kurs. Så i tilfelle det skulle være båt på 50+ fot så blir den jo ikke raskere enn både penger og D5LA er der med mindre det er noe "kupp" som man bør bare løpe og kjøpe og låne penger av foreldra om det trengs.

Ellers viser virkeligheten til de som kommenterte i Desember "D5L kan man ta i Januar om man består eksamen" at det blir vel til påske akkurat som ved øvrige tilbud. Men jeg er glad for å kunne teste Storebro 500 ved praksisen istedet for en annen båt.

@Komodo Båten er jo ikke i en tilstand for nytelsescruise langs norskekysten, den er fin tilstand for dagsturer på Skagerrak. Men om man skulle ha en virkelig langtur, hvor skulle folk eventuelt overnattet? Antar at det finnes i det minste fungerende "dass" selv om det ikke var noe bilde, men av andre bilder fremgikk det som at båten er fullstendig tom utenom selve styringsposisjonen. Så det hadde ikke vært noe sted å overnatte for de gode hjelperne og heller ikke noe plass for å få på plass familie senere på turen som burde vel skje om sommern med tanke på vær.

Det er en 1975 båt hvor man må ut med 1,5 mill trolig (med mindre det blir store rabatter) for å få den til Wector og hvor man får en "naken båt" som kan brukes til fisking men som ellers trenger nye 1,5 mill for å bli fritidsbåt innvendig etter besøk i Polen.

Det som frister mest med båten (dersom den er glassfiber, stål har jeg ikke tenkt å streve med å vedlikeholde) er at den ser ut til å kunne takle sjø godt altså kan den brukes til å komme seg på langtur og besøke nye steder og finne fisk der også :giggle: Men pris før den er fritidstrawler antar jeg blir minst 3 mill. Altså i beste fall 2 mill billigere enn Fleming som er 16 år nyere.

@enslagsgjest Nå er jo denne i stål da, jeg foretrekker mer vedlikeholdsfri glassfiber. Det finnes nok av andre ting å vedlikeholde for at man skal slippe å frykte at båten synker i havn av andre grunner selv om alt av skroggjennomføringer blir byttet. Det pleier jo å nesten alltid være stålbåter som synker i havn plutselig.

Men selv om man tar jobben i Polen så for å komme dit i kvalitet så ville det blitt 5 mill som sluttsum på "kassalappen" altså da blir det jo som å kjøpe en Fleming som er "ferdig" og som har 1991 som år på produksjonsåret. Antar det er lignende sjødyktighet på A-klasse fritidstrawlere som på denne båten.

Har kjørt D5L både i desember (22.12.) og januar og februar tidligere år. Det er kun været som hindret oss denne gangen. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

Antar at det finnes i det minste fungerende "dass" selv om det ikke var noe bilde, men av andre bilder fremgikk det som at båten er fullstendig tom utenom selve styringsposisjonen.

Trenger ikke dass i svær gammel driter...

XardasKSP skrev 20 minutter siden:

Det pleier jo å nesten alltid være stålbåter som synker i havn plutselig.

På hvilket grunnlag er det du hevder dette? Det er ikke mitt inntrykk, stålbåter er betydelig mer solide enn glassfiber. Med mindre du tenker på veldig gamle båter som har blitt benyttet som bobåt i  flere tiår uten å ha vært på land da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
XardasKSP skrev 31 minutter siden:

@Komodo Båten er jo ikke i en tilstand for nytelsescruise langs norskekysten, den er fin tilstand for dagsturer på Skagerrak. Men om man skulle ha en virkelig langtur, hvor skulle folk eventuelt overnattet? Antar at det finnes i det minste fungerende "dass" selv om det ikke var noe bilde, men av andre bilder fremgikk det som at båten er fullstendig tom utenom selve styringsposisjonen. Så det hadde ikke vært noe sted å overnatte for de gode hjelperne og heller ikke noe plass for å få på plass familie senere på turen som burde vel skje om sommern med tanke på vær.

Det er en 1975 båt hvor man må ut med 1,5 mill trolig (med mindre det blir store rabatter) for å få den til Wector og hvor man får en "naken båt" som kan brukes til fisking men som ellers trenger nye 1,5 mill for å bli fritidsbåt innvendig etter besøk i Polen.

Du kan ikke trekke de konklusjonene der ut fra de få bildene i annonsen. Det er jo ikke en gang bilder fra alle rom! Det forundrer meg forøvrig om det ikke er en eneste køye ombord. Bysse er det sikkert også. Det er ikke sikkert du må koste på den så mye for å bruke den til ferieturer. Men for å komme opp på et luksusnivå som "Fredrikstad" som det nå er linket til to ganger, så må du selvsagt bygge om hele skuta. Men det er vel ikke en slik jålebåt du er ute etter?

Det med at stålbåter synker mest stemmer heller ikke. Det er gamle trebåter som synker mest. Helt greit at du ikke vil ha stålbåt, men holdningene dine er følelsesmessige, ikke kunnskapsbasert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...