Bergen Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Om en varmer koster 15 eller 25k, så er dette en type utgifter TS må være forberedt på å håndtere uansett hvilken båt han kjøper (så lenge han ikke kjøper en litn og nyere med garanti). Det vil komme flere utgifter som denne, så det er det bare å venne seg til når en har båt. Den trawleren er stor båt til lav pris og absolutt verdt en tur til Sverige for å se på om TS mener alvor om båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Han snur og vender på alt som han pleier og gjøre Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Chilli Solbris skrev for 6 timer siden: Hvis du kjøper Webasto til 20’ vil jeg gjerne få selge den! Jeg har Webasto til helt andre priser!?? Du har jo snart vareutvalg til å fylle ett varehus Blir det en kjede med varehus montro? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 15.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 Altså det er en annen båt megler selger siden jeg har blitt helt lost nå. Men har fortsatt ikke fått svar fra megler om kontakt direkte til eier. Jeg finnner ikke megler seriøs om dere mener det er en annen båt som selges egentlig da og at dette er auksjon, en "slave" ved raid i WoW i Iran er mer seriøs enn dette om båten er ikke ment solgt for utgangspris. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 57 foteren som er nevnt er auksjon, men ikke 46 foteren fra Sverige som megles fra Stavanger. Ring megler direkte og si at du vil reise og se på den. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 XardasKSP skrev for 20 timer siden: Men har hittil ikke fått svar på mailen om kontakt til eier for å få informasjon direkte fra eier om eventuelt noe mer er dævva slik at man ikke bare får en bomtur og finner ut av at båten ikke fungerer. Megler har jo skrevet at han ikke har noe med salget å gjøre. På tide å legge vekk dette "dævver" tullet ditt som du kommer med hele tiden. Ting går i stykker hele tiden på en båt men repareres fortløpende om man er noe nevenyttig, som man forøvrig er helt avhengig av å være om du ikke har en særdeles tykk lommebok. Kjøper du gammelt så er det dette du får, det kan du bare sette to strek under svaret på. Men i de fleste tilfeller er ting reparerbare ved hjelp av enkle midler og tilegnelse av generell kunnskap, bl.a. fra dette forumet her. Og dette gjelder både for nye og gamle båter. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 TS Jeg tror du misforstår når du sier megler ikke har noe med salget og gjøre tenker det han mener er at megler ikke gir noen garanti men formidler salget Ta og ring ham så får du sikkert et godt svar Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 6 hours ago, XardasKSP said: Altså det er en annen båt megler selger siden jeg har blitt helt lost nå. Men har fortsatt ikke fått svar fra megler om kontakt direkte til eier. Jeg finnner ikke megler seriøs om dere mener det er en annen båt som selges egentlig da og at dette er auksjon, en "slave" ved raid i WoW i Iran er mer seriøs enn dette om båten er ikke ment solgt for utgangspris. jeg tror heller det er du som misforstår som vanlig og blander en annen båt det ble linket til som var en auksjon og ikke 46 foteren i Sverige som er anklaget med pris inkl fortolling til Norge. ang det du sier om meglere seriøsitet er det ikke mange andre som deler oppfatning om. Han er en av de eldste og mest erfarne og velrenommerte meglerene i Norge. mulig du sliter med kommunikasjonen med han slik som du konsekvent misforstår eller frustrerer folk her inne som prøver å hjelpe deg. Det har aldri vært en tråd på BP med fler misforståelser og ting som blir vridd og vrengt på enn i denne tråden. hvis du ser på en varmer eller generator som muligens er defekt når du skal ha stor, eldre båt billig, så kan du bare gi opp jakten med en gang. De tingene er bagateller i store sammenhengen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
pipe Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Håper TS snart sparker liv i denne tråden. Kjedelig her inne når ikke denne ruller og går. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Fantastisk fiskevær i dag, selv for småbåter ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Tror nok pc’en til trådstarter har «dævva» som han selv sier? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Vi får i alle fall håpe på at han ikke satt i et fly som dævva Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Martine29f Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Ingen fare, han er innom og sjekker dann og vann. Plutselig dukker det vel opp et prosjekt skal dere se. Som flere sier; det ble litt kjedelig på dette forumet. Handler mest om ting som "dør". Wait and see...? Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 17.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Det vil komme flere båter til våren som vil bli annonsert men foreløpig har det jo ikke kommet noe nytt. Jeg spurte jo megler tydelig om kontakt til eier av båten i Sverige siden jeg ville spørre om alt annet fungerer ved båten og har ikke fått noe svar på dette. Før denne mailen fikk jeg mail av megler hvor det understrekes at båt kjøpes direkte av eier og man må ordne MVA osv. selv. Så er jo ganske nødvendig å få kontakt med eier da hvis man skal gå videre med denne saken, kan jo ringe megler på mandag og spørre om kontakt til eier. Ellers så appellerer egentlig bare Storebro 500 til meg av båter med aktercabin fordi de er virkelig fine, men ellers vil jo aktercabin bare være til en stor ulempe for all bruk til sportsfiske eller til og med hvis man skulle bruke båten som sommerhytte ved Østersjøen og f.eks bade fra den. Men om båten er en Storebro så går det jo, denne har veldig attraktive motorer da men ellers så må jeg ærlig si at jeg følte mer lyst å betale 850 000 fullpris for den Princess 415 "levert på døra" enn selv med nyere motorer for en båt som er mindre fordelaktig å bruke og må hentes fra Sverige. Ellers fikk jeg en følelse i det siste i tråden at jeg ble gjort til "morro objekt" med at folk foreslår f.eks former til å bygge båt som man trenger 20 mill for, eller bare for tull "tilbyr" for 1,5 mill en båt hvor tilsvarende er annonsert for 2,5 mill osv. At jeg faktisk til slutt når noen linket veldig lignende båt trodde hele greia i Sverige var en auksjon og at det var derfor jeg ikke fikk kontakt til eier. Men får ringe på mandag og finne ut av dette. Egentlig synes jeg bare litt synd på å ikke ha ønsket å tenke på å betale fullpris for Princess 415 og at Princess 55 ikke ble annonsert i da jeg ville hatt råd til å betale den med hentetur, båtplass, mekaniker og eventuell "dævving". Så tenkte derfor å vente til det dukker opp noe som jeg skal se på og eventuelt spørre da om noen ser noe ved aktuell båt som f.eks bekjent mekaniker kan se nærmere på. Ellers blir det også fint å fullføre D5LA slik at jeg kan eventuelt få testa båt på 50++ fot dersom noe som Princess 55 skulle dukket opp og kan også få hentet det uten hjelp av enda flere enn de gode hjelperne. PS. Ellers blir båt i Sverige mer noe aka "betal nå og hent nærmere sommern" siden det vil jo ta mer enn en helg og jeg ønsker ikke at hentetur skal ende i noe katastrofe uten noen hjelpere som kan det her. Og om sommern kan jeg jo kjøpe båt til 1,5 mill så kanskje det blir flere å velge mellom spesielt når noen "håpefulle selgere" ikke får solgt båtene sine om våren og finner ut av at nå er det sommer og da kommer det høst og blir kanskje enda mindre håp for høy pris. P.PS. Det har også i mellomtiden kommet en phase 2 i WoW SoD Classic så kunne bruke litt tid på det (om noen skulle ønske å spare litt ved å spille så velkommen til <Imperium> på lonewolf server ) og la folk slippe for mye av tråden. Spesielt når det ikke annonseres båter slik at folk som kjeder seg kommer med diverse morsomme forslag eller "tilbyr båtene sine" slik at jeg går rett på at kanskje det er sant P.P.PS. Av det som har kommet i det siste så er vel eneste forslag å vente i 2-3 år til for noe som muligens ikke "dævver" med engang og er stort og flott. Men kunne jo likegjerne blitt oppfattet om 2 år at bud på 4 mill på noe slikt er å anse som "skambud" og ikke som vurderes bud: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=322524555 Så må vel trolig nøye meg med å ha spart meg til ett sted rundt 1,5 eller max 2 mill, man kan jo også av og til få noen "hazardspiller ideer" som risikable aksjer fordi "om de bare dobler seg og ikke går konkurs" så kan man jo kjøpe den til 4 (skatten i Polen kan tas på avskriving av flyinvestering og eventuelt betales senere) Man må altså ikke vente med noen aksjer slik som med fly eller seriøse investeringer i ting, men man kan risikere å sitte igjen med "null" eller med virkelig flott båt. Men jeg har da også sett noen triste folk som fikk slike ideer og selskapet fant ikke olje eller bomma på spillutgivelse eller de har rett og slett ikke fulgt med i timen på kurssvinginger. CD Projekt finner man ikke alltid på børsen noe slik antar jeg man bare finner engang i livet. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Lykke til videre med jakten? Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 19.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2024 Tråden kommer nok i gang igjen skal du se :) Snart er det vår stemning.Utroligt hvor mange sider en kjøpstråd kan skape og få interesse på forumet. Sies største båtforum på nett men tråden blir større :) kjekt å følge med :) håper ts finner sin båt :) Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 19.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2024 @Boatmad Altså det må komme noen passende båter som ikke ligger i Troms/Finnmark osv. for å kunne vurdere noe konkret. Sjekker finn hver dag om noe nytt er publisert men det kommer kun båter som er enten veldig for dyre eller "bare" 1 mill for dyre selv til sommer budsjett: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=340889988 Det skulle kommet en sånn Princess 55 til 1,3 mill med godstand VP 122 til sommern så hadde det passet perfekt. Hvis det skal være mindre båt til høypris så må den være betydelig nyere og på riktig side av 2 mill merket. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 On 2/18/2024 at 5:30 AM, XardasKSP said: Egentlig synes jeg bare litt synd på å ikke ha ønsket å tenke på å betale fullpris for Princess 415 og at Princess 55 ikke ble annonsert i da jeg ville hatt råd til å betale den med hentetur, båtplass, mekaniker og eventuell "dævving" vel, du fikk ganske mange råd om å få fingeren ut av r*** å dra å se på begge disse båtene samt ta prat og evt sjekk med «mekanikker» i etterkant. Ang Hershinen i Sverige så er det en fantastisk god pris i Sverige, til og med med 25% norsk mva er det en meget god pris. og det er en båt vel innenfor budsjettet ditt, med nyere og veldig gode motor-type, samt at du har penger til overs til evt dævving av ting og tang. ingen av de båtene du ser på er noen idelle fiskebåter uansett. Megler vil naturligvis ikke svare på noe som helst om tilstand da han ikke kan vite noe om dette. Pusher du for nye på med «grønnskolling/ ti tommeltotter/ kontorrotte» spørsmål på slike båter (stor, gammel båt til lav pris) tror jeg dessverre du vil bli satt i båsen for de som ikke er ønskelig å handle/ forhandle med. men formidle kontakt med selger burde han absolutt gjøre, men da råder jeg deg til å for usle klart at du vil dra å se på båten og ta videre prat etter det. derfor rådet om å komme deg ut å fysisk se på en båt fremfor å borre seg inn i alle mulige teorier og scenarioer bak tastaturet. Han Roland hos SM er en dyktig og grei kar. Samt veldig erfaren med å megle eldre, strødde båter. Nettop derfor vil han svare og oppføre seg som han gjør. Hadde han lett blitt revet med med ut på limpinnen og pratet søtt selgerspråk med flotte ord og store lovnader slik andre meglere tidvis har gjort hadde han vært ute av business for mange år siden. On 2/18/2024 at 5:30 AM, XardasKSP said: PS. Ellers blir båt i Sverige mer noe aka "betal nå og hent nærmere sommern" siden det vil jo ta mer enn en helg og jeg ønsker ikke at hentetur skal ende i noe katastrofe uten noen hjelpere som kan det her gjort på en lang helg, selv i trawlerfart, eller @Tom Rør fart som det er mer kjent som man kommer utrolig langt på et par-tre dager i 7-8 kn. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 @sap_2000 Jeg vet at den båten er veldig fornuftig dersom ingenting annet er dævva enn dieselvarmer da. Poenget er at dersom båt skal være 100 % fornuftig så synes jeg den i Tromsø er også sjødyktig da så kan man drive og pynte den innvendig i Polen i fremtida for at den skal være fritidsbåt. Men når man skal først bruke store penger på vedlikehold av en båt så tenkte jeg meg at det burde være noe som var drømmen, her føler man ikke noe for den båten annet enn at den er fornuftig med tanke på motor. Siden verken er den pen i mine øyne slik de store hvite Princess/Fairline/Storebro ol. eller praktisk siden den har aktercabin. Altså om en båt er usedvanlig vakker som Storebro eller så klassisk som en Princess 435 så kan det oppveie for ulempen at man liker utrolig godt utseende av båten. Og her blir det da en tungtvindt henting av en båt som koster 75 000 mer enn Princess 415 som jeg ikke forstod kunne være verdt fullpris og hvor jeg mente den skulle til dørstokken så hvorfor reise bort hvis båten kommer hit uansett. Så egentlig tenkte meg at siden vintern allerede er over så hvorfor ikke vente helt til sommern og da kunne bruke mer penger og velge hva man virkelig vil ha. Kjøpspris er jo kjøpspris men utifra hva folk skriver så skal dette koste hundrevis av tusen i året så hvorfor ikke spare seg frem til noe man føler man virkelig vil ha når det skal brukes så mye på det. Slik at det ikke blir "helvetes driten spiste 200 000 i reparasjon igjen og den er ikke fin engang" Men altså "drømmen fra barndommen" som skal spise det da. Dersom dette er realitet ved meglersalg: Quote Megler vil naturligvis ikke svare på noe som helst om tilstand da han ikke kan vite noe om dette. Pusher du for nye på med «grønnskolling/ ti tommeltotter/ kontorrotte» spørsmål på slike båter (stor, gammel båt til lav pris) tror jeg dessverre du vil bli satt i båsen for de som ikke er ønskelig å handle/ forhandle med. Så foretrekker jeg å kjøpe båt fra private eiere som gir svar på spørsmål, og hvor noen faktisk gir avslag om ting ikke er som fortalt som ved Princess 414 tilfellet hvor kjøper fikk avslag fordi båten "dævva" før den kom hjem engang. Selvfølgelig om noe er attraktivt priset som Princess 55 og ikke ligger 800 km unna så kan man undersøke selv med mekaniker i Stavanger f.eks. Jeg hadde gjort det i Princess 55 tilfellet da i motsetning til Princess 415 forstod jeg at det var ett bra kjøp. Problemet var at jeg var ikke klar for utgifta i desember men jeg blir klar til sommern. Jeg har forstått det som at båt er ikke noe man løper og kjøper fordi utgiften etterpå blir fort større enn innkjøpsprisen i løpet av noen år (forhåpentligvis noen år) så da vil man jo ha noe man virkelig har lyst på. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 TS Snakker kun om avslag og pruting og tror ikke mange som skal selge båt orker og høre på ham. Jeg hadde ikke turt og selge båt til ham Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 @ohio Er vel mer på forumet at jeg fremstiller båter slik som jeg anser prisen på dem, som sagt den eneste båt som jeg har prutet på og som jeg ikke har sett var Princess 55 i Stavanger fordi jeg hadde ikke råd til å kjøpe den der og da om den ikke var veldig nedprutet. Så det var ikke noe vits å bruke penger på mekaniker og tur bort hvis man ikke kunne kjøpe båten selv om den var i bra stand (at jeg likte den av utseende vet jeg siden jeg har jo sett Princess 55 i Skien allerede). Den andre båten jeg "prutet" på (egentlig sa jeg bare etter visning at jeg kan tenke å muligens kjøpe den men under 500 000 og ikke noe annet pruting) er den jeg så i Sandefjord hvor også selger tilbød å selge den Princess 414 for den prisen jeg kunne tenke meg å betale. Men etter at forumet fortalte meg om at motorer muligens er ureparerbare om de dævver så tenkte jeg at det blir kanskje raske 500 000 ut vindu + betale for å kondemnere båten. Egentlig glad jeg ikke kjøpte den siden om aksel dævva nesten med engang før båten kom til Oslo så er spørsmålet hva annet kan dævve, nå håper jeg for @Viking22 sin del ingenting mer gjør. Men der har jo selger gitt ytterligere avslag til tross for lavpris fordi båten ikke var 100 % fungerende som han solgte den som. Ting som dævver øyeblikkelig (ved hentetur) kan man vel anta holdt på å dævve i salgsøyeblikket. PS. Princess 435 lot jeg være å se på selv om den er nærme fordi megler ønsker en slik hinsides pris (1,19 mill på finn) at jeg anser det som ikke hensiktsmessig når min vurdering er 50++ % av prisen. Altså motorer er eldre enn i Princess 415 som ble solgt for 850 000 og båten er mindre praktisk noe også markedet stort sett mener. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Har vel nevnt det tidligere også men du må avertere etter drømmebåten både på Finn og sosiale medier. Kanskje "final" båt ligger og venter på deg, men ikke i Troms og Finnmark da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: Egentlig glad jeg ikke kjøpte den siden om aksel dævva nesten med engang før båten kom til Oslo så er spørsmålet hva annet kan dævve, nå håper jeg for @Viking22 sin del ingenting mer gjør. Dævve, dævve, dævve. Det var fire bolter som var løse, som ikke ble oppdaget i tide. Slikt kan skje med en hvilken som helst båt. Ny eier velger for sikkerhets skyld å skifte ut aksling og det hele. Greit nok, men det betyr ikke at det er en dårlig båt. At motorene ikke lar seg vedlikeholde eller repareres tviler jeg meget sterkt på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 @Martine29f Jeg tenker det kommer mange båter til våren og selvfølgelig blir mange av disse solgt også. Men noen blir vel igjen til sommern/høsten da jeg har mye mer penger enn i dag og kan velge noe som er nærmere drømmebåt og muligens ikke vil "dævve" med engang. Det vil jo også være noen frustrerte selgere muligens som ikke fikk solgt båtene gjennom sesongen og helst vil ikke overvintre med dem og da er det også mulig de gir noen fine priser. Altså om noen har 1,5 eller 2 mill liggende hvor mange mener det er topp idee å bruke de om høsten f.eks istedet for å putte de i fond eller noe annet og kjøpe båt til våren når de faktisk skal bruke den. For min del så lenge båtplass ikke fryser over så er det like fint hele året hvis det er riktig vær til å dra ut på tur på Skagerrak. @index Altså det er litt over halvparten av folk i denne tråden som skrev at motorene finnes det ikke deler lenger til og man kan risikere å få båt med ureparerbar motor. Noen andre mente alt kan fikses, til slutt kom jeg frem til at det kanskje er bedre å kjøpe noe hvor alle er enige i at deler fortsatt finnes å få kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Bla bla bla over hele linja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.