Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Det har hele tida vært 2 slike båter til salgs nå er denne 300 000 rimeligere enn disse men koster fortsatt 2,2 mill noe jeg kan betale neste vinter. Jeg sa at jeg kan skrape frem 1,5 mill for ett unikt tilbud noe en Storebro 500 med MAN motorer og dokumentert vedlikehold ville vært men det var jo for godt til å være sant som vanlig da og viste seg å være en spøk i tråden.

Men altså "vanlig" Storebro uten 70 siders vedlikeholdshistorie og med Volvo Penta 122 motorer er jo til salgs hele tida til over 2 mill.

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Men altså "vanlig" Storebro uten 70 siders vedlikeholdshistorie og med Volvo Penta 122 motorer er jo til salgs hele tida til over 2 mill.

Ja, og denne til 2,2 er i mine øyne en båt til max 1,5. Synd disse Storebro-eierne ikke gidder å lage en skikkelig annonse. Han vil nok ikke selge han her heller.. 

7 hours ago, XardasKSP said:

husk de fleste båteiere ikke skriver vedlikeholdsblogg på BP, så om kriteriet er xx sider med dokumentert vedlikehold så bør du i det minste ta kontakt med eier før du slår fast at denne ikke har det.  Meget mulig han har en 15 cm tjukk perm med kvitteringer for deler og arbeid.  

ellers er 122 motorene noe av det mest slitesterke, solide og enkle motorer som  er laget.   
det vil antagelig koste deg langt mindre i deler og service samt bruk enn med MAN

Men greia med SRC 500 og MAN V-10 var at de hadde mye mer HK og dermed ytelse enn med Volvo 122.  Det var vel ingen andre flybridgebåter på 50 fot i 1993 som kunne greie 35 knop.  

blir som 2 ellers like BMW 745 og 760.   

de aller fleste senere produserte SRC 500 ble levert med 122 motorer.  

just FYI

Mvh. SAP

Worry II skrev for 7 timer siden:

Ja, og denne til 2,2 er i mine øyne en båt til max 1,5. Synd disse Storebro-eierne ikke gidder å lage en skikkelig annonse. Han vil nok ikke selge han her heller.. 

Står vel i annonsen at flere bilder kommer. Så ser ikke store problemet med annonsen.

Er ofte enklere å få utfyllende info om no, hvis en tar kontakt med selger. ikke alle som ønsker å skrivet en hel roman på finn.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

husk de fleste båteiere ikke skriver vedlikeholdsblogg på BP, så om kriteriet er xx sider med dokumentert vedlikehold så bør du i det minste ta kontakt med eier før du slår fast at denne ikke har det.  Meget mulig han har en 15 cm tjukk perm med kvitteringer for deler og arbeid.  

ellers er 122 motorene noe av det mest slitesterke, solide og enkle motorer som  er laget.   
det vil antagelig koste deg langt mindre i deler og service samt bruk enn med MAN

Men greia med SRC 500 og MAN V-10 var at de hadde mye mer HK og dermed ytelse enn med Volvo 122.  Det var vel ingen andre flybridgebåter på 50 fot i 1993 som kunne greie 35 knop.  

blir som 2 ellers like BMW 745 og 760.   

de aller fleste senere produserte SRC 500 ble levert med 122 motorer.  

just FYI

Akkurat denne stod vel til 1,9 mill på senhøsten/vinteren i fjor. 
Jeg kjenner litt til båten. Den har fått mye oppfølging an eier. Bare det nye dekket kostet 500’. Nåværende eier har ikke hatt båten i mer enn to eller tre år mener jeg. 
Båten ligger i Strømstad og er lett å tatt en titt på. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@sap_2000 Og man betaler gjerne mer for en BMW 760 enn for en 745 og enda mer betaler man for Alpina B7. For hvis man først skal ha en toppmodell så vil man gjerne at den skal være faktisk helt topp.

Ellers vet jeg de fleste ikke fører noe blogg så godt mulig båten har 70 sider med regninger i en perm, det kan disse i Sverige også ha.

Poenget var at folk foreslo jeg løper og kjøper for 2,2 mill som jeg ikke har i dag men kanskje vil ha om ett år om jeg ikke kjøper noe tidligere. Når prisen er 300 000 mindre enn i Sverige men det kan jo hende de i Sverige som har ligget ute i ett halvt år eller mer også egentlig hadde fått samme pris om noen ville kjøpe da det ser ut som de ikke blir solgt til utgangspris.

Med andre ord det er ikke noe superspesielt med tilbudet av VP 122 Storebro til over 2 millioner. En med MAN motor til 1,5 mill hadde vært noe spesielt løp og kjøp om det ikke var en spøk :giggle:

PS. Ett morsomt bilde fra USA med enda flere grunner til å like "store gamle dritere" om det så er bil eller båt ("bring your mechanic friend" med tanke på båtkjøp traff de spikeren på hodet med "memet") :

hehe.jpg

@ohio De kan brukes opptil 2 år i Norge om man er utflyttet Norge. Ellers hvordan kan man vite at de ikke kommer ned med pris på 2,2 mill hvis de ikke har fått solgt i ett halvt år til 2,5 mill?  Blir de ikke solgt til våren/sommern så antar jeg at enten noen beholder dem eller selger dem til lavere pris.

@Dykker Om jeg hadde 2 mill så hadde jeg faktisk lånt 1 ekstra mill om jeg skulle ha Azimut (liker ikke at det er ukjent Caterpillar motor) og kjøpt den som er på tvangssalg som er 55 fot og 9 år yngre. Det er faktisk verdt 1 mill antar jeg.

En 2004 Princess 55 ville vel kostet nærmere 5 mill enn nærmere 3 mill.

Om jeg skal kjøpe noe til 2 mill så blir det til vintern, men håper noe bra og rimeligere dukker opp tidligere.

@Martine29f Selv om den skulle ikke være aktuell siden jeg vil ikke bruke 3 mill i dag så er det fint å vite om dette er bra eller dårlig motor. Slik at i fremtiden når man har mer penger så vet man hva man kan få og om det kanskje er lurt å vente på noe tvangssalg ol. for å få mest mulig båt for pengene.

Har fulgt denne tråden lenge,men aldri kommentert.

En leser mye i aviser om dagen om mobbing blant de unge. Og mange voksne og godt voksne sier at slik var det ikke før i tiden. 

Men når en ser i tråden her på NOEN kommetarene så er det kanskje ikke rart at det er fortsatt er  mye mobbing. Jeg regner med at de fleste her er foreldre eller besteforeldre og sånn sett er forbilde for mange unge. Og til dere som kommer med ufine kommentarer, morsomheter på andres bekostning, husk  det begynner med dere. Ingen er like.

Skam dere .

Ønsker trådstarter lykke til med båtjakten når den tid kommer. 

@enslagsgjest Hadde også vært interessant med mer informasjon angående Caterpillar C12 motor som er i den nyere Azimut båten. Dette for å vite om det er et kjempekupp i forhold til f.eks pris på lignende Princess eller Fairline.

Siden 2 år nyere Fairline er priset til 4,5 mill utgangspris minst og Princess til over 5 mill utgangspris. Dermed tanken om det er vanlig pris for Azimut 55 fra 2004 med 3 mill eller om det er kun slike tilbud man får hvis noe tvangsselges.

Fordi Azimut er vel samme størrelse båt når den er 55 som tilsvarende Princess/Fairline? Fordi på bilder virker det som om Fairline og Princess er større selv om de skal være like store.

XardasKSP skrev 16 minutter siden:

3 mill eller om det er kun slike tilbud man får hvis noe tvangsselges.

Mulig start prisen settes lavt fordi det egentlig legges opp til en auksjon.
Advokaten har jo hittil holdt tilbake att det dreier seg om ett tvangssalg og hadde ikke blitt forundret om det er en auksjon han spiller opp til.

8 hours ago, enslagsgjest said:

Cat 3176B. @sap_2000 har sikkert noen tanker.

Etterfølger til 3126 men rekke-6.  Tilsvarer VP 122 med teknologi og volum. Ikke hørt noe skit om den men ikke den mest vanlige motoren her på berget.  

7 hours ago, XardasKSP said:

@enslagsgjest Hadde også vært interessant med mer informasjon angående Caterpillar C12 motor som er i den nyere Azimut båten

Gode motorer.  Rekke 6.  ca 12 liter.  Tilsvarer VP D12.  Nyere generasjon enn 3176.  
kjent for å være gode motorer i likhet med VP D12.   Hadde valgt VP foran CAT her i Norge.  I USA hadde de valgt CAT foran VP.  

7 hours ago, pipe said:

Mulig start prisen settes lavt fordi det egentlig legges opp til en auksjon

tror du er inne på det.   Pris settes så det tiltrekker seg nok interessenter til at budene øker.   Meg bekjent går salget av båter i denne størrelse og pris rimelig glatt om dagen.   Kjøperens er som oftest ikke de som sliter mest med renter og strømregninger, samt nyere båter er uforholdsmessig mye dyrere.  

jeg er personlig ikke noen stor Azimuth fan, og i Norge vil de nok aldri bli like populære/ oppnå like hør pris som en tilsvarende størrelse/ årgang Princess.  

Mvh. SAP

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@enslagsgjest Hadde også vært interessant med mer informasjon angående Caterpillar C12 motor som er i den nyere Azimut båten. Dette for å vite om det er et kjempekupp i forhold til f.eks pris på lignende Princess eller Fairline.

Angående Caterpillar C12 som bl.a. benyttes en del i Princess V52 av årsmodell 2010 og nyere (sammen med Volvo Penta D11) har jeg hørt fra en tidligere Caterpillar mekaniker at det er bare å styre unna.

Den er ikke i nærheten av kvaliteten til sin større bror C18 som benyttes på større Princess'er i V-serien, det er vidt forskjellige motorer. Og fryktelig dyre å servicere, ny impeller til vannpumpa koster 8 000 kroner...

Du får samme impelleren for en tusenlapp til en Volvo av tilsvarende størrelse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...