Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@sap_2000 + @Chiefengineer Altså to helt forskjellige meninger om C12 motoren? Anser dermed at det er tryggere med MAN og VP som er mer kjent.

Hva med Azimut som båt, er en 55 Azimut størrelsesmessig og kvalitetsmessig det samme som Princess og Fairline av tilsvarende størrelse. Og man får en bedre pris fordi båten ikke er kjent i Norge?

 

Link to post

Nå er ikke Cat hverken et ukjent motormerke eller kjente for å lage dårlige motorer, men at det i enhver fabrikants serier gjennom mange års utvikling og produksjon kan finnes sorte får er nok et faktum uansett fabrikant.

 

Jeg har ikke erfaring med denne motoren selv men de større, nyere Volvoene er det få bekymringer rundt. MAN er nok noe som fort kan vrenge pengeboka di på ordinære servicedeler selv om kvaliteten jevnt over er kjent for å være god.

Link to post
XardasKSP skrev for 6 timer siden:

 Anser dermed at det er tryggere med MAN og VP som er mer kjent.


 

Cat er nok langt mer kjent og vanlig i båt en MAN ;) ;)  

Du som skal kjøre 6knop til Polen og er bekymret for forbruket, så er vel neppe MAN V10 rette valget av motorer heller? 

 

Når du går over til "lastebil størrelse" på motorer, skyter priser på alt av deler og vedlikehold i været uansett merke, men både CAT og MAN er nok hakket over Volvo.

Link to post

Må gudene vite hvor mange CAT det står rundt i landet i store industri aggregater. At det da skal være dårlige motorer har jeg lite tro på.

Ligger jo CAT i mange yrkes båter også.

Ser jo PON Power sine biler over alt. CAT blir jo brukt over alt i entreprenør industrien. Gravemaskiner/Dozer++++ 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Sånn helt objektivt! Ikke det minste subjektivt! MAN 2840 LXE er best!???

Og akkurat passe billig!!!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

@Førstefender Altså en ting er å cruise over i 6-7 knop siden man kan jo nyte turen så hvorfor betale i bøtter og spann for at turen skal bli "kortere". En annen ting er jo at det er fortsatt morro om sommern ved Mielno å "gasse på en båt" i 30 knop og plutselig er den raskere enn 99 % av "småbåtene".

Altså morro med forbehold om at  ikke motorene sier takk for seg under denne øvelsen da :giggle: Da blir det jo ikke mye stas om båten dævver ved  "polsk sommers harryfest" stranda :lol:

Altså en båt kan jo brukes til veldig mye fra stangfiske ved 10gradern, realisering av barndomsdrøm helt opp til sommerferie på Østersjøen og ved den Polske kysten (siden middelhavet er altfor langt borte og Biscaya er på veien). Kanskje også engang tur oppover nord i Norge pga. fisken dersom frykten for bølger blir lavere etter hvert.

Hadde ikke båten hatt så mange forskjellige bruksområder så hadde vel ikke folk betalt millioner for å ha en båt. Med mindre det er noen som tjener 10 mill i året netto og ikke vet hva man skal gjøre med penga da er det mulig folk sitter på jobb for å tjene enda litt mer, imens andre blir betalt for å ta båtturene for dem uten dem selv ombord :giggle:

@Okkaby Det er vel forskjellige modeller noen er jo ikke bra slik som den @sap_2000 fortalte om. Også her var det forskjellige meninger, @Chiefengineer mente det ikke var like bra kvalitet på f.eks CAT12 som det er på CAT18.

Jeg tar muligens fullstendig feil men man får en sånn følelse at det er mest kjent med Volvo Penta imens med MAN så får man det lille ekstra i form av at båten er litt raskere om man har lyst å "gasse på" i fine sommeromstendigheter. Blir jo som med biler nesten da 730d er jo rimeligere å bruke men 760i eller Alpina B7 kan jo gasses på når det gjelder.

Nå er det da slik med bil at 760i vil bruke betydelig mer og Alpina B7 litt mer ved sakte regelmessig kjøring men jeg har forstått det slik at det blir ikke store forskjellen ved deplasementsfart i hva f.eks VolvoPenta 122 bruker og hva MAN V10 bruker. Folk betraktet i hvert fall forbruket til Princess 55 på linje med den til Storebro 500. Altså 30 ved deplasementsfart i timen og 300 i timen om man skal gasse på om jeg forstod det rett.

Link to post

@Espen + @ohio: Jeg skulle akkurat til å putte den innenfor "spesielle båtannonser".


bla.

 

"Det vil si de som skal kjøpe og ikke bare lurer på mye."


"setter inn forskudd på konto. Denne båten vet man om man vil ha eller ikke så det å vise den frem er kun for overlevning av nøkler."

Dette tar vel kaka når det ikke står ett ord om motor og selger ønsker ikke at kjøper skal lure på mye, altså man skal ikke ombord med mekaniker men ombord når man har kjøpt den.

Det er fin pris men altså hva om motor har dævva? Da er den jo verdiløs så å si hvis ny motor koster vel met montering minst 1,5 mill om D8 holder i slagvolum siden båten er litt mindre enn Princess 55. https://walbergmarine.no/nya-motorer/
 

Dette kan være superkupp om motor er i bra stand eller det kan være penger ut vindu om motor er dævva. Så skal man gamble med 1 mill om man ikke får lov å undersøke med mekaniker?

Link to post

@Okkaby Får vel prøve da selv om selger ønsker ikke at man skal lure på noe og helst gamble med nesten 1 mill usett. Jeg tror grensa går vel ett sted ved 200 000 eller 300 000 med dagens valutakurs på hva man ønsker å sette i en kasino og gamble.

950 000 er mye nok penger til at man lurer på noe og ønsker å prøve motorn. Det er greit om alt annet er dævva som beskrevet osv. Men motor er det som avgjør om båten er verdt 950 000 eller om det er "vrak" dersom motor må byttes med tilbehør så kommer man på en høyere pris enn fullstendig topp tilstand båt for motorbytte + tilbehør som aksling osv osv. FØR man har gjort 1 ting med resten av båten. Det vil jo koste 1,8 når motorne alene er vel 1,3 nesten uten tilbehør og uten mekaniker som bruker sommerferien på å bytte dem.

Da ville jo sluttsummen med kjøp av båt + fiksing av alt annet blitt større enn Azimut 55 koster.

Får vel risikere og ringe og eventuelt høre fra selger at det er uønsket med spørsmål om motor fungerer :lol:

PS. Fant akkurat ut at det ikke er telefonnummer inkludert i annonsen, selger ønsker jo ikke spørsmål. Får vel da sende skriftlig mail og skuffe selger at jeg dessverre har spørsmål før jeg overfører 950 000 i blinde :giggle:

Link to post

@Martine29f Det er ikke mulig å snakke med selger han ønsker jo ikke at man lurer på så mye så har ikke lagt igjen mobilnummer. Men får sende beskjed og skuffe vedkommende at det ikke er tilbud om å overføre 950 000 i blinde uten spørsmål om motor og bevis på eierskap av båten :giggle::lol:

Link to post

@Martine29f Er vel litt frekt eller ville vært det i Polen om man søkte opp eier i telefonkatalogen når han ikke ønsker spørsmål. Får vel sende melding med informasjon at jeg kjøper dersom jeg får lov å lure på noe angående motor og prøve at den faktisk fungerer. Så får selger vurdere om han gidder å snakke om det i telefonen.

@Espen Han skriver jo også at man ikke skal lure på mye og at man ikke får besiktige båten før man har kjøpt den. Dette er kanskje ikke så heldig for selger også hvis han skriver at motor fungerer bra og det viser seg at den ikke gjør og kjøper fikk ikke muligheten til å undersøke.

Da er det jo 100 % selgers ansvar at det han skriver og sier er sant om undersøkelse utelukkes før kjøp. Så da er det like greit så lenge selger besvarer spørsmålet og undertegner i kjøpskontrakten at kjøper ikke fikk anledning til å prøve båten med sin mekaniker men kjøpte den usett basert på selgers opplysninger.

Hvis motorn er dævva så er det da bare nærmest å levere tilbake og håpe selger ikke er personlig konkurs :giggle:

Link to post

Nå kjenner vi ikke til antall motortimer og tilstand på motorene og hvordan det står til med akslinger, propellene , ror vedr tæring iogmed den har ligget lenge uten tilsyn Vi kan se fra bildene at den klar trenger et stort kosmetisk løft så kan fort koste endel hundretusen og sette den i stand 

Link to post

@ohio Kosmetisk kan tas senere, det viktige er å få vite tilstand på motorer med tilbehør. Enten så skriver selger at de er i bra tilstand og ikke dævva og er ansvarlig for dette da kjøper ikke fikk prøvd og besiktiget båten, ellers så tillater selger at man undersøker dette med mekaniker.

Ellers tror jeg det ikke er noen som gambler 950 000 på at motorene kanskje er bra. Fordi hvis de måtte byttes ut så ville prislappen med båt til 950 000 vært på over 3 mill. Så med mindre det er noen fra anonyme gamblere så blir den vel ikke solgt uten undersøkelse eller informasjon om tilstand av motorer.

Link to post
XardasKSP skrev 1 time siden:

PS. Fant akkurat ut at det ikke er telefonnummer inkludert i annonsen, selger ønsker jo ikke spørsmål. Får vel da sende skriftlig mail og skuffe selger at jeg dessverre har spørsmål før jeg overfører 950 000 i blinde :giggle:

Måtte flire litt da jeg leste dette, du kan få sagt det liksom :giggle: 

 

Nå bør jo denne båten tikke av på de fleste bokser når det gjelder stor gammel driter som ikke ser ut i måneskinn til lav pris, men jeg synes jo denne selgeren er i overkant avvisende i annonseteksten:

 

"Så til det viktige. Siden dette er billig så forventer jeg kun seriøse henvendelser. Det vil si de som skal kjøpe og ikke bare lurer på mye. Jeg viser kun frem båten til de som har finansieringsbevis eller setter inn forskudd på konto. Denne båten vet man om man vil ha eller ikke så det å vise den frem er kun for overlevning av nøkler."

 

Han sier jo rett ut at man ikke får anledning til å sjekke båten før man kjøper og betaler. Det er merkelig at flere her synes at det er helt greit. Normalt blir man oppfordret til å undersøke  et objekt grundig før handel slik at det blir færrest mulig overraskelser etter overtagelse. Her ønsker selgeren tydeligvis minst mulig jobb med salget, og den som kjøper skal ikke en gang få mulighet til å sjekke båten. Det er i overkant spesielt. Her er det jo muligheter for at båten har store strukturelle skader i skroget, propellene kan være tæret i filler, og motorene kan ha kostbare feil og mangler, f.eks. tæringer som følge av mangelfullt vedlikehold og bytte av sink. Det er jo rett og slett ikke sikkert at de starter eller går rundt i det hele tatt. Slike uforutsette ting vil jo da komme oppå de tingene han allerede har ramset opp, men han går langt i å fraskrive seg ethvert ansvar for tilstanden. 

 

Eller hva sier du @sap_2000, kunne dette være en båt for deg? Du som ikke er så nøye på det liksom :giggle:

Link to post

@Komodo Det er jo derfor selger får spørsmål skriftlig, så får han vurdere om han vil svare på dem. Men ingen kjøper jo denne båten om motor er dævva, det er kun hvis motor og tilbehør er i bra stand at det er kupp til 950 000. Uten motor er det jo nærmest "vrak" siden bare å bytte motor med tilbehør er opptil 2 mill inkludert alt og da har man ikke betalt kjøpspris og fikset noe annet.

Jeg tror ikke det finnes noen kjøper som vil gamble 950 000 i blinde uten undersøkelse eller info som selger står for om det ikke skal være undersøkelse.

Link to post

Jeg har både kjøpt og solgt båter som mange av oss har gjort. Av de båtene jeg har kjøpt, så har jeg først funnet den (på f. eks Finn), så besiktiget den, også kjøpt den båten som jeg syntes var bra. 

Alle mine salg har gått fint. Noen kjøpere kjøpte båtene jeg har lagt ut for salg etter en kort gjennomgang, og noen har sjekket båten flere ganger.

 

For noen år siden solgte jeg en Fairline Phantom (jeg konverterte til seilbåt), og den fikk nye eiere etter kort tid.

 

Men, en av de som var og så på båten, var ute etter kun en ting :headbang: å prute.  Han ville på død og liv ha båten, bare jeg kunne slå av et par hundre tusen. Han sendte meg meldinger titt og ofte, og var og så på båten flere ganger.

Dette irriterte meg til de grader, men for å være høflig godtok jeg at han fikk se båten flere ganger.

 

Båten ble selvfølgelig solgt til de som jeg syntes var seriøse, og jeg kunne anta at ble fornøyde.

 

Som selger, så selger man til en som ikke kun er ute etter å bare prute. Man har jo som regel et greit forhold til utsalgspris.

 

Ønsker deg selvsagt lykke til med å finne drømmebåten, men ikke tenk kun på billig og pruting:sailing:

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

@Dykker Altså den båten virker som den er godt pruta allerede, poenget er tilstanden hvis selger ikke ønsker å fremvise båten og la den undersøkes så må selger stå for alt i kontrakten inkludert at kjøper ikke fikk adgang til å undersøke båten før salg.

Motorene er jo hele verdien i båten siden alt annet virker det jo som må fikses på den, dersom motorene skulle være dårlig så er det jo ikke noe kupp som sagt. Da vil jeg jo ikke kjøpe den om man må ut med nesten 2 mill for at den skal fungere. Da er det jo ikke noe båt igjen så jeg får vente og se om selger svarer hva slags modell motorer det er og tilstanden eller om man kan prøve dem med mekaniker dersom han ikke vet.

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...