Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Da fikk jeg informasjon fra selger. Den ene motoren starter ikke så for å sjekke tilstand på den måtte man investert 30 000 i en del til motoren. Den andre har eksoslekkasje.

Med andre ord antar jeg at prisen på reparasjon av motorer for å ikke snakke om alt det andre ville være såpass høy at dette ikke er noe tilbud for andre enn de som kan fikse alt dette selv. En båt med overhalte motorer og alt som fungerer til 1,65 mill høres ut som rimeligere enn denne ville være etter alle reparasjoner og fortsatt ville ikke motorene være overhalt.

Så da er det bedre å spare mer penger og kjøpe noe i bedre stand.

Høres fornuftig ut Xardas!

Å kjøpe størst mulig for minst mulig penger er sjelden god kombinasjon.

Som feks den P56’en er mye mulig verdt prisen som forlanges, om tilstanden er så bra som det ser ut på bilder. Denne er vel fortsatt for dyr for deg idag, men da har du noe å spare opp mot.

lykke til videre

Kan man ikke låne ECU fra den andre motoren som starter? Eksoslekkasje er da enkelt å fikse, og eksosanlegg er jo normale slitedeler på en båtmotor. Hvis du får startet begge motorene og sjekket kompresjon osv så er det jo gode muligheter for at disse motorene kan fungere fint i mange år til. Det finner du ikke ut uten å sjekke…

Da har du fått deg STOR BÅT TIL LAV PRIS?? og av et merke du selv synes er akseptabelt. (Jeg personlig hadde foretrukket Azimut som er et svært anerkjent merke internasjonalt og de lager båter av høy kvalitet)

Skjønner ikke helt hva du mener med at du må sette inn 10000 i cash hver dag i 100 dager. Dette er jo å be om bråk fra norske (og polske) skattemyndigheter. Hvis pengene står i en polsk bank så kan du vel betale båten direkte fra den kontoen, eller overføre til en norsk konto og deretter betale. Forskjell i valutakurser må du nok dessverre leve med når du har valgt å tjene penger i Polen som du vil bruke i Norge. 

@Ervil Jeg tror nok selger av denne båten ikke ser for seg såpass store undersøkelses operasjoner så det får være en "gamblende handyman" som kjøper. Tatt i betraktning hvor meget penger som også må betales for alt annet som må fikses (lekkasjer og det elektriske osv. som ikke er bare "pynt") kommer man jo fort opp i en sum hvor en fullstendig fungerende båt som også er "fin" koster mindre.

Ellers mener jeg rett og slett at man får ikke satt inn valuta i store mengder i Norge med engang i banken. Derfor får ikke offisielle valutahandelskontorer ikke satt inn norske kroner på konto verken i Norge eller i Polen (i Polen tilbyr ikke banker lenger konto i NOK) med mindre de ansetter en mann til å bo i Norge og putte på 10 000 NOK hver dag på butikken (noe som ikke lønner seg med norske lønninger).

Man får ingen problemer med noen myndigheter siden dette er penger som er beskattet og dokumentert tjent på selvstendig næringsvirksomhet som veksles ved valutakontor i Polen. Deretter deklareres de i tollen i Polen også i tollen på rødt i Norge (med kvittering at de er kjøpt i valutavekslingskontor). Så er det bare å putte dem inn på konto og skattemyndigheten er velkommen til å sjekke dette så mange ganger den vil, men pengene er det jo ikke noe feil med.

Det er stor forskjell for meg om jeg betaler 0,32 PLN per krone eller om jeg får verre enn google kurs via banken og betaler 0,38 PLN per krone. Hvis man skulle spart seg til en båt til 2 mill så blir dette 120 000 PLN i forskjell. Altså 375 000 kroner eller 4 måneder ekstra.

@Martine29f Altså eksoslekkasje var det på den motoren som fungerte, hva som er feil med den andre vet man jo ikke og jeg betviler sterkt at denne selger vil ønske å ta seg tid for at noen bytter ECU mellom motorene bare for å sjekke tilstanden uten å "ha kjøpt allerede". Denne båten hadde vært til fin pris dersom motorene var som ved Alicraft altså 100 % bra. Ellers blir prisen på alt sammen større til slutt enn hva @Førstefender fortalte slik båt kostet med overhalte motorer.

Det dukker opp båter hele tida, poenget er at de man virkelig har lyst på får gjerne en prislapp som er akkurat utenfor, men tiden og sparing avhjelper jo det problemet da :giggle:

@Martine29f Nå virker det som det mest tungtvindte man kan gjøre å forlenge en båt, men når prisen er uvesentlig så kan sikkert det meste fikses.

Ellers har det faktisk kommet båtplasser i Langesund uten 10 år på venteliste: https://www.finn.no/boat/dock/available/ad.html?finnkode=339550502 men dessverre er de bare til leie og ikke ute for kjøp slik at man kan sikre seg en svær plass for fremtiden. "Stor gammel driter" hadde jo hatt mye kortere vei utpå fisketur og Skagerrak.

@XardasKSP jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du egentlig har tenkt å betale for båten? Hvis det dukker opp en aktuell båt, så må du jo ha penger tilgjengelig for å handle i løpet av et par dager - enten fra norsk konto eller betaling i NOK fra utenlandsk konto ( IBAN/SWIFT).

@Ervil Altså jeg holder på å putte de inn på konto og får av og til hjelp av foreldra så den første millionen burde være der om ikke så altfor lenge. Så er det bare å bytte nye penger og hente dem etterhvert som de tjenes inn.

I verste fall om det skulle f.eks dukket opp noe som supertilbud til 1,5 mill så kan jeg jo låne 500 000 "Norge ferdige penger på konto" fra foreldra så får de putte inn kontantene etter hvert på konto.

Men altså om det skal bli enda dyrere så må jeg både spare pengene og putte dem inn og da blir det til neste vinter som sagt kjøp til 2 mill eller mer. Med mindre noen ønsker å få delbetalt kontant da av en eller annen grunn.

En ting er bra sikkert, noe som er nevnt x antall ganger. Å kjøpe en gammel driter til lavpris blir et pengesluk av en annen verden. Bl.a. du kan jo bare høre med båtklubben hva de skal ha i leie for et "slagskip". Du må vel eventuelt også ligge longside. Men alt dette har du jo tenkt nøye over. Vi andre får bare bruke våre gamle 30fotere enda en sommer.

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Så da er det bedre å spare mer penger og kjøpe noe i bedre stand.

Nå begynner du å ta til fornuft:thumbsup:

Minst sum er ikke nødvendigvis billigst. 
Den P56 virket jo fin på bildene, om du hadde vært klar for noe i nærheten av den  summen. 

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Da fikk jeg informasjon fra selger. Den ene motoren starter ikke så for å sjekke tilstand på den måtte man investert 30 000 i en del til motoren. 

Men dette står jo klart i annonsen. Jeg ville ikke gitt opp denne båten så enkelt. Spør selger direkte om du kan få komme å se på den sammen med mekanikeren din. Kan den operative ecu flyttes over til den andre for å prøve at den starter? Er det andre måter å sjekke tilstand på motorene?

Hva mener mekanikerkompisen din?

Dette har vært en staselig båt når den var ny, så jeg ville lagt litt energi i å få sjekke opp motorene. For det kosmetiske får du nok gjort mye i Polen for 2-300 k.

Dette er jo hva du egentlig er ute etter. Stor båt, og billig

@Bergen Altså bare for å sjekke motor så måtte mekaniker gjort en jobb på den samtidig som eier ikke ønsker å bruke tid på dette. Det eneste som kunne gi båten verdi var gode motorer, ellers selv 7 år yngre fremstår Princess 480 båten nesten som vrak i forhold til Princess 55 som ble solgt for 1,3 mill med overhalte VP122 motorer.

På toppen av det hele tror eier han selger dette til gi bort pris for 950 000 og man skal helst ikke undersøke noe som helst, hva som er under båten er det ikke noe informasjon om så da måtte man løftet den opp også. Jeg tror nok jeg lar den båten ligge til spesielt interesserte. Det er mulig å kjøpe noe mye bedre med Princess 55 i Stavanger som beste eksempel eller Princess 415 som ble solgt fullt fungerende 100 000 billigere.

PS. Mekaniker har enda ikke sagt noe antar han nyter helga, han er jo klar for ekstrajobb selvfølgelig men man vet jo aldri når han kan bli lei jobben og plutselig få lyst på sommerferie når det er tjent nok :giggle: Så tenkte egentlig på noe som ikke krever at det jobbes hele sommern +++

P.PS. Det kom enda en båt som man kan se på etter påsken ifølge annonsen https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=338609749 men det var vel denne Caterpillar motorn som man ikke skulle ha på den. Så det er vel alltid noen "bakdeler" med alt. Og hvis det ikke er noen "bakdeler" så er gjerne prisen 2 mill minst :giggle:

19 hours ago, Komodo said:

Svært få som bare vippser en mill, og deretter overtar nøklene for å se hva de har kjøpt. 

Jeg tror ikke det var dette selgeren forlangte (forskuddsbetaling uten at kjøper har besikitget båten). Han var lei av folk uten penger som kom og heftet bort tiden hans, så han forlangte at du måtte bevise at du hadde mdlene tilgjengelige.

Så dersom @XardasKSP får en bekreftelse fra bankene om at han har pengene på konto, kan jeg ikke tenke meg at selger vil nekte han å ta en titt på båten før et eventuelt kjøp.

Vestkystseiler skrev 10 minutter siden:

Jeg tror ikke det var dette selgeren forlangte

Mulig han ikke mente det han skrev, men da bør han gå gjennom annonseteksten en gang til. Der skriver han jo rett ut at "Denne båten vet man om man vil ha eller ikke så det å vise den frem er kun for overlevning av nøkler".

PS; snart 150 sider nå :giggle:

@Vestkystseiler Eier skrev i melding på finn at dette er en populær båt og at han ikke gadd å svare alle interesserte, det hørtes ikke ut som noen som vil ha tid til at mekaniker bytter ECU fra en motor til en annen bare for å sjekke om den fungerer og ikke har flere feil. Bilde av motorrom fikk man heller ikke. Det samme angående informasjon om det er noen skader på skroget under vannet.

Man får en følelse av at eier mener han gir bort båten for 950 000 og ikke har fått med seg at selv om han kanskje betalte mye mer før i tiden for den så har han latt den stå og dævve så den har mista verdien sin. Man får den ikke til samme tilstand som 7 år eldre Princess 55 var i for 1,3 mill (altså om man legger 350 000 i fiksing). 

Så akkurat denne båten lar jeg stå til spesielt interesserte.

@Martine29f Alle båter kan være midlertidig jeg ser jo på ting jeg kan få råd til i år, men går det ikke så sparer jeg bare til drømmen med engang. Man ser jo at den ikke behøver å koste 4 mill siden den 1996 Princess 56 så jo veldig fin ut og ikke som en pris man må spare i 5 år til.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Man får en følelse av at eier mener han gir bort båten for 950 000 og ikke har fått med seg at selv om han kanskje betalte mye mer før i tiden for den så har han latt den stå og dævve så den har mista verdien sin.

Tror nok selger etter vært kommer til att de ikke er noe særlig etterspørsel etter en gammel stor driter til nesten 1 mil som den ene motoren ikke går samt båten ikke har vært i bruk på noen år.
Jeg tror nok selgeren kommer til å bli mer velvillig men trolig gjør du lurt i å hoppe til en annen båt som ikke ser ut som en "dass".

Hvis det er den P480 i Horten til 950’ som det har vært referert til her i tråden, er min mening klar. Styr unna! Det er et verre prosjekt enn min Storebro. Må ned noen hundre laken før den begynner å bli attraktiv. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Martine29f Det ble stille fordi i går var det ett flott D5L kurs med Storebro 500 til @Chilli Solbris og det er en virkelig flott båt akkurat som tenkt. Også utpå var det bittelitt bølger i Oslofjorden slike som det er "alltid" utpå Skagerrak selv på helt stille dag (med unntak av den ene eller fem dagene i året det er flatt) og Storebroen var jo akkurat som forventa som å kjøre med "en krysser" selv om de kom fra siden var de nesten umerkbare. Imens i Alicraften ville man med slikt fra siden måttet holde seg fast og det hadde ikke vært gøy å stoppe og f.eks stangfiske.

Ellers var det ikke så mye tid å øve på til legging ble mer tid til nattseilas men det var helt flott kurs og @Chilli Solbris og tidligere sjøkaptein (en annen en han som holdt forelsningene, foreleser spøkte vel han ikke fikk lov å undervise i ting hvor sikkerhet er med som fag :lol::giggle: ) som underviste var fantastiske lærere.

Og siden @Chilli Solbris tørr utfordringer så fikk også med meg nye muligheter for å hente båt som er lengre unna enn en hentetur som kan tas på 1 helg (dersom den gode hjelper ikke har tid til mer pga. arbeid). Det finnes faktisk profesjonelle som tørr å hente båt som er 25 - 30 år gammel til tross for at det er en fare ting dævver på veien og man må avbryte turen i en havn eller få hjelp av redningsskøyte. Så da blir det fort mulig å få henta båt uansett hvor i Norge den skulle være.

Det blir dessverre dårlig med bilder siden det var stort sett folk alltid med på bilde og har ikke akkurat spurt dem om de vil frem i offentligheten på offentlig norsk forum, men det ble flott tur og om jeg skulle være i tvil før så er jeg ikke det nå i hvert fall at jeg ønsker å bruke utrolig sum penger på en båt. Ja jeg vil bruke utrolig sum med penger på båt og skulle helst gjort det nå, men hvis jeg skal ha en slik båt som jeg vil ha så må jeg nok spare litt til.

Ellers disse MAN motorene fikk jo Princess 55 motorer til å se ut som "lekemotor" i størrelse, nå forstår jeg hvorfor man får raskt tømt lommeboka. Altså med den motorkraften om jeg fikk kjøpt en slik båt, så hadde det for det meste gått i 7 knop men med ønsket om å gi på så hadde det nok blitt marsjfart på 26 knop mye oftere enn det som trengs for å avsote motorene :lol: Enda en grunn til at hvis man først har kjøpt båt så kommer man ikke til å spare til en annen båt siden den kommer til å spise så å si lommeboka helt tom.

For øvrig Storebroen er som for min smak 100 % topp tilstand alt fungerte jo og nå er jeg siste personen som hadde likt å betale 500 000 for at teak ute skal være nytt. Altså om noen folk gjør båter om til møbler så er jeg siste kjøper som betaler for "pynt" som ikke har noe med båtens sjødyktighet, sikkerhet og funksjonalitet å gjøre. Det hvordan Storebroen 500 så ut var mer enn fint nok som for min smak og finere enn mer enn halvparten av båtene man ser i havn vil jeg tro. 

Etter det flotte kurset fikk jeg også muligheten til å se båten til @Hekri en Princess 460 som var overraskende stor innvendig til å være 46 fot også veldig velholdt båt. Og det er vel den første jeg har vært inni hvor man ikke kunne kjenne den minste eim av motor/diesel altså helt fullstendig fraværende som om det ikke var båt :giggle: Var for øvrig veldig hyggelig å møte enda ett medlem av forumet og fikk også sett den båten som er til salgs fra utsiden siden den ligger på samme brygge som @Hekri sin båt.

Men det får være noen andre som tar til motet og forteller selger av Princess 480 at 950 000 er ikke noe gi bort pris for den tilstanden som båten er i. Det virket ikke som denne selger ville tatt det med godt humør å høre den informasjonen :giggle: Ellers uansett pris så er det et prosjekt som jeg ville ikke gamblet på, håper å finne en fullt fungerende båt hvor mekaniker hjelper å fikse ting på deltid og ikke må bli ansatt på heltid.

PS. Fikk for øvrig informasjon om at det må være tull uansett båtstørrelse at folk får ankret båt på 200 meter eller større dyp. At dette er ikke gjennomførabelt, så da er jeg ver like dum som før angående hvordan folk får fisket ute på 10 gradern.

XardasKSP skrev 51 minutter siden:

Fikk for øvrig informasjon om at det må være tull uansett båtstørrelse at folk får ankret båt på 200 meter eller større dyp. At dette er ikke gjennomførabelt, så da er jeg ver like dum som før angående hvordan folk får fisket ute på 10 gradern.

Det er vel som de fleste av oss når vi fisker, vi ligger og driver og flytter litt på oss nå og da. 

Flott at praksisturen gav mersmak.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...