Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@index Det blir bare bedre og bedre faktisk ringte Langesund båthavn og plutselig har de plasser. Blir litt dyrere 24 000 i året inkludert vinter for plass hvor det skal være 100 % sikkert at til og med Princess 56 hadde kommet inn i båsen og den skal være tilgjengelig slik at man slipper for mye havnemanøvrering.

Er jo helt topp de har jo før hatt 10 år venteliste elns. blir jo 5 NM nærmere Skagerrak, så man får jo gratis båtplass hvis man regner på drivstoffet frem til Skagerrak selv i saktefart om man får mange nok turer.

Ellers så gav turen så mye smak at jeg vurderer å låne penger fra foreldra for å sende inn "skambud" på den Princess 56. Den ser jo vakker ut på bilder, men mekaniker må sjekke uansett om det ikke er bare "overmalt" men faktisk teknisk så bra som bildene :giggle: Man lever vel bare engang så får man eventuelt se mørke i enden i av økonomisk tunnell i noen år :lol: Eller sitte og spare enda ett år så man kan fortsette å se "lyset" i tunellen :giggle:

XardasKSP skrev 1 time siden:

@index Det blir bare bedre og bedre faktisk ringte Langesund båthavn og plutselig har de plasser. Blir litt dyrere 24 000 i året inkludert vinter for plass hvor det skal være 100 % sikkert at til og med Princess 56 hadde kommet inn i båsen og den skal være tilgjengelig slik at man slipper for mye havnemanøvrering.

Er jo helt topp de har jo før hatt 10 år venteliste elns. blir jo 5 NM nærmere Skagerrak, så man får jo gratis båtplass hvis man regner på drivstoffet frem til Skagerrak selv i saktefart om man får mange nok turer.

Ellers så gav turen så mye smak at jeg vurderer å låne penger fra foreldra for å sende inn "skambud" på den Princess 56. Den ser jo vakker ut på bilder, men mekaniker må sjekke uansett om det ikke er bare "overmalt" men faktisk teknisk så bra som bildene :giggle: Man lever vel bare engang så får man eventuelt se mørke i enden i av økonomisk tunnell i noen år :lol: Eller sitte og spare enda ett år så man kan fortsette å se "lyset" i tunellen :giggle:

Der ser du :) tunnelen kan være lang men nå er det lys i enden :)

Du får legge inn bud så blir det sjøliv på deg.

@XardasKSP det var veldig hyggelig å ha deg ombord i går! Du er ivrig og vil lære! Det er veldig bra! Tror også at du med deg noen godt begrunnende råd i tillegg! Og du lyttet. Det er bra! Det er bare å jobbe mot målet! Nå har du snart et sertifikat i lomma. Så da er dt skritt mot måket tatt!

Hyggelig at du likte Storebroen. Men jeg er nok ikke helt klar til å selge riktig enda!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Chilli Solbris Du var veldig flink instruktør og det var jo også tidligere sjøkaptein som var med som instruktør nr. 2. Ellers modig at du tørr eventuelt å være med på hentetur av eldre båt om den skulle ta så lang tid at det blir umulig for den gode hjelper som jeg kjenner fra Alicraft hentinga. Ville jo vært mye å lære av dette for meg.

De øvrige profesjonelle tørr jo ikke båter hvor ting kan slutte å fungere :giggle: men nå blir det jo enkelt uansett hvor båten til salgs skulle være og ikke nødvendig med enormt drivstofforbruk for å rekke frem på max 2 dager.

Storebroen var flott og fikk med meg at du liker å ha den, men det var også fint å få vite at du vurderer verdien til 1,5-1,6 mill helt seriøst. Dermed blir det som for meg uaktuelt å betale noen mye mer penger for en Storebro 500 pga. kosmetiske detaljer som de muligens har brukt 100vis av tusen kroner på. Da må det være noen som ønsker pyntebåt som vil betale for dette (det finnes jo ting som folk kjøper til sine båter som har mest verdi for dem selv, men ikke sikkert for potensielle kjøpere dersom det ikke har noe med sjødyktighet av båten å gjøre. Om jeg f.eks skulle kjøpt ekkolodd til 100 000 så hadde jeg aldri forventet at båtens verdi vil stige siden det er jo de færreste som er interessert i fisk 200 meter under vannet (og som skal ha flybridge båt samtidig) og vil betale for det.).

Jeg synes MAN motorene var helt fantastiske og gjorde ett inntrykk som gjør at man gjerne betaler litt mer for drivstoffet (tror nok det hadde blitt MYE mer i hvert fall i begynnelsen siden fristelsen for å prøve 26 knop er jo stor når man hører bare lyden på dem og hvor raskt båten responderer på girskift og gass).

Men det gjør jo også veldig mye i forhold til det å legge til at båten reagerer raskt, blir mye enklere enn om den fortsetter innover båsen i samme fart selv om den er satt i revers :giggle: Nå gikk øvelsene utpå å legge til med siden av båten (noe jeg har så å si aldri forsøkt før med unntak for når Alicraft skulle opp av vannet), men antar din Storebro hadde enkelt reagert og stoppa før baugen hadde smadra brygga i enden av båsen.

XardasKSP skrev 39 minutter siden:

Men det gjør jo også veldig mye i forhold til det å legge til at båten reagerer raskt, blir mye enklere enn om den fortsetter innover båsen i samme fart selv om den er satt i revers :giggle: Nå gikk øvelsene utpå å legge til med siden av båten (noe jeg har så å si aldri forsøkt før med unntak for når Alicraft skulle opp av vannet), men antar din Storebro hadde enkelt reagert og stoppa før baugen hadde smadra brygga i enden av båsen.

Ikke så veldig praktisk å legge en 50 foter med baugen inn i en bås, det er jo "100m" opp til baugen, i tillegg er båten gjerne tung bak pga motorer, så det bør bakkes inn for mindre belasting på bryggeanlegg.

@Førstefender Nå har jeg da aldri tenkt over dette i den situasjon hvis man er helt alene i båten, har jo alltid hatt noen stående på baugen i Alicraft. Men hvis man tenker på dette så er det jo klart at hvis man bakker inn i båsen så vil man kunne fortøye båten selv så å si.

Men på den andre siden om noe er under brygga så kan jo propellene være utsatt om noe går feil, blir noe helt annet "å dunke med propellen" enn "å dunke med baugen". Men om båten er like responsiv som Storebroen så burde det ikke være noe problem vanligvis bakker den også saktere på "tomgang" enn går fremover.

Nå var det ikke nok tid for en slik øvelse ved D5L (fikk øvd bitte litt på å legge til med siden) men får sikkert øvd på dette under eventuell hentetur om det blir en lengre tur eller på plass i hjemmehavn.

Nå er det vel ikke så likefram å legge til med en 50 foter ++ heller, og ihvertfall ikke når du er helt alene i båten. Og med litt vind og bølger kan utfordringen bli stor. Men slikt er jo gjennomtenkt på forhånd ved kjøp av diger båt...håper jeg.

@Martine29f Vel den eneste gangen jeg var alene i Alicraften var når den skulle løftes opp av vannet så var jo ikke alene siden eier av Sildeberget var jo der siden båten skulle ha løftestroppene rundt seg.

Nå er det veldig sjeldent bølger inn i Wector/Sildeberget eller inni Langesund båthavn (det er faktisk mer i Langesundsfjorden enn det blir noensinne der inne). Men det er jo en øvelse uansett om man skulle gjort det helt alene. Nå blir det så å si aldri at jeg blir helt alene i båten siden selv på fisketur er det mange som vil være med og alltid er noen på besøk fra Polen. Men likevel vil jeg gjerne øve til jeg lærer å gjøre det fint selv noe man først kan få gjort når man har sin egen båt.

Enten under hentetur om den blir lang og man må fortøye i noen havner på veien, eller når båten har kommet seg hjem og den gode hjelper har tid for å instruere litt hvordan man gjør det riktig. Så 100 øvelser senere blir det sikkert tålelig bra, pleier å utføre ting "som en robot" når jeg har først lært det.

@Martine29f Blir tungtvindt for at det skal skje raskt selv om jeg finner mer og mer oppfinnsome metoder for å skaffe "manglende" extra millionen siden Storebro gav mersmak til å kjøpe "skikkelig" båt og ikke en ruin. Altså det blir fortsatt "stor gammel driter" som er nesten 30 men f.eks Princess 56 ser veldig fint ut på bilder i hvert fall ikke som ruin.

Har aldri eid noe leilighet i Polen på meg selv så med deres nye programm om foreldra "selger" meg en av sine så kan jeg som førstegangskjøper låne penger fritt av banken i Polen til 2 % og det er jo mindre enn inflasjonen så 6000 PLN i året av lånte 300 000 PLN kan man jo leve med å betale for å ha båt her og nå og ikke om 1 år. Så får man be motorne om de kan være så snille å ikke dævve for store summer det første året :giggle:

Men uansett det vil jo ta tid siden å putte inn 1 mill vil jo ta 100 dager og da er jo båten solgt uansett med mindre noen skriver forskuddskontrakt tar imot halve kjøpesum og får videre betalt resten 10 000 per dag også overtar man båten når den er ferdigkjøpt. Men tviler at noen er med på noe slikt da hadde de jo bare tatt imot betalinga kontant for halvparten og putta inn selv på konto eller håpet at noen andre selger dem neste båt med delvis kontant betaling.

Enkelt skal det ikke være i hvert fall, men det er veldig fristende å ikke vente lenger og bare ha båten. Ellers vil jo ikke 2 mill holde uansett måtte vel hatt 2,3 minst for at det skulle bli vurdert og hatt flaks at ingen andre vil ha slik båt akkurat nå og attpåtil eiere som vil ha en del av penga kontant eller gidder å vente til de er i banken. Så det virker ikke som store sjanser for snarlig hentetur, og mersmaken på virkelig flott båt gjør at jeg ikke har lyst å kjøpe "noe dritt bare fordi jeg har råd her og nå".

PS. Må ringe skattetaten om det blir noe surr om foreldra også putter på kontantene 10 000 hver dag på sine kontoer og sender dem videre til mitt konto, da tar det 33 dager å få 1 mill i bankpenger.

@Lars H. Poenget er at så lenge de tar imot 10 000 per dag så blir det bare litt mer "papir" i tilfelle.

Hvis valutavekslingskontorene ikke gidder å ansette noen til å putte på pengene i banken i Norge og heller ikke får satt dem inn som NOK på konto i Polen (bankene vil av en eller annen grunn ikke ha kontoer i norske kroner selv om de har i svenske og danske) så må man vel bare benytte lovlig anledning til ekstra rimelig båt i kombinasjon med lav kronekurs.

Så lenge noe er lovlig bør man benytte seg av det, staten nøler jo ikke med å skattelegge folk når den bare har lyst og spørr ikke om det er greit :lol::giggle:

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Nå kan det bli mer kronglete med din "smarte import" av papirpenger. Snart blir 500‐kroner sedlene de største sedlene i Norge. 

Økokrim og skatteetaten har jo årlig i de siste 20 årene kommet med slike forslag og populistiske utspill slik som att det er bare kriminelle som betaler med 1000 lapper.
Har denne gjengen nå endelig fått ett flertall på stortinget til å gjennomføre eller er det bare ønske tenkning som har nådd media for ente gang?

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

så må man vel bare benytte lovlig anledning til ekstra rimelig båt i kombinasjon med lav kronekurs.

Det er vel bare å ta med alle pengene til Norge på en gang?

Tollen bryr seg lite så lenge pengene har blitt registrert på grensen og gjort rede for.
Ser jo problemet med å smelle disse på disken i en norsk bank men har man alle formaliteter på plass bør også det løse seg.

@pipe Banken tar ikke imot kontanter i Norge lenger, ellers hadde valutakontoret gjort dette som de gjør i Danmark og Sverige.

Det er jo grunnen til at det er normale nær google kurser på alle andre kontant valutaer kun den norske er mindre verdt som kontanter enn som bankpenger: https://kantor-centrum.pl/

Altså om man kommer fra Norge med 1 mill gir de deg 324 000 PLN om man skal kjøpe 1 mill NOK betaler man 340 000 PLN etter litt forhandling. Hvis man sender penger via bank til Polen får man 370 000 PLN og hvis man skal kjøpe NOK via bankoverføring må man ut med 375 000 PLN.

Alle andre valutaer er kontantene verdt like mye som bankpenger. Dette fordi banken i Norge tar ikke imot og man kan putte på 10 000 NOK på butikken per dag per person. Altså om det er greit for skattetaten så tar det 33 dager for 1 mill om 3 personer putter på penger hver dag.

Den eneste måten å bruke kontantene i Norge er å gå til en forhandler og kjøpe noe siden staten tvinger dem til å ta imot men forhandlere selger jo nye båter til 20 mill og ikke brukte båter til 2 mill. Men ja en forhandler etter å ha ringt tollen og skattetaten og politiet og fått til sin forskrekkelse svar at pengene er hvite deklarerte og helt ok hadde måttet ta imot 20 mill kontant for en ny Princess f.eks.

Om så vedkommende firma istedet for å være lykkelig pga salget hadde ønska at "kunden dævva" imens alle Princess meglere med firmakort hadde fylt på i det nærmeste året for å få kontantene inn på firmakonto. Men banken må ikke ta imot kontantene på andre måter.

PS. Alle bankene til og med DNB har samme info til kundene: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/daglig-bruk/kort/Kontanttjenester.html

Valutakontoret i Polen er ikke dumme hadde man kunnet legge pengene på bordet i banken så hadde de gjort det og tjent alle penga selv.

P.PS. Samme med DNB: https://www.dnb.no/dagligbank/tjenester/kontant-i-butikk og ikke til å la seg lures av 20 000 per dag så er det max 70 000 per uke. Og en Fairline/Princess forhandler hadde seriøst ønska at "kunden dævva" om han skulle inn med 20 mill og betale 75 kr for hver innbetaling på hvert kort via hver megler hos forhandlern. Uansett hvor mye de tjener på nybåt salget nærmest :lol::giggle:

@Bruflaat Om jeg spekulerer velger jeg aksjer men man finner "sin bitcoin" bare engang livet tror jeg. Som i 2014 med CD Projekt før Witcher 3 utgivelse til 10 PLN stykket (folk trodde jo ikke på meg på funcom forum til hegnar når jeg fortalte hvor jeg bytter penga etter at funcom grodde fra 3 til 5 kroner aksjen før spillutgivelse). Den er blitt til de første flyene (venta ikke til den ble nesten 500 da, men om noen venta for lenge så er den "bare" 200 nå) og eget business et annet liv en som "kontorrotte". Men slikt skjer ikke ofte og bitcoin hadde jeg dessverre aldri tro på men alle kan jo ikke finne alt. 

Når man har mye nok så vil man ha penga i håndfaste ting selv om man tjener mindre enn ved aksjer siden dette er jo noe man skal leve av til man dør. Og da er det ikke en mulighet at "levebrødet skal dævve". Men å spekulere penger til forlystelse som båt det kan man jo gjerne siden dette er penger som er merket "tap/morro/forbruk". Men nå tenkte jeg å kanskje slippe å stå tomhendt og uten båt og heller få kjøpt en båt uten spekulering i børs. Man blir jo "gærn" av å spare for lenge og lei av all slags dataspill når man har lyst utpå havet :giggle:

Så status pr idag etter noen innlegg her inne de siste måneder er at du ikke har lagt inn noen bud på båt, og du har ikke finansene i orden.  Så hvis drømmebåten til skikkelig god pris dukker opp i morgen, så mister du den...den blir kjøpt av andre.

@Martine29f Jeg har jo forsøkt "skambud" på Princess 55 i Stavanger da jeg som sagt ikke hadde fylt opp hele 1 mill på konto men kunne bare tatt dette fra foreldra også fylt på deres konto med kontanter.

Men nå har jeg fått ønske om at "stor gammel driter" skal være i bra tilstand (og slik tilbud som den Princess 55 til 1,3 mill vil nok ikke komme snarlig) og funnet ut av at det er vel ikke så risikabelt og dyrt å låne 1 mill til 2 % rente. Man kan vel unne seg 20 000 ut vindu for å slippe å vente i 1 år ekstra.

Poenget er at de vil nok ikke selge den til 2 mill men snarere 2,3 mill om ingen andre ville kjøpe den akkurat der og da + det vil ta 33 dager for å kunne overføre alle pengene. Men muligens noen selgere ville gått med på i avtalen å binde seg motta 1 mill nå og neste mill om 33 dager og først levere båten når de har mottatt alt sammen men ikke kunne gå fra avtalen om pris og salg.

Men poenget i dette tilfelle er å skrape opp 300 000 ekstra for å gjøre dette realistisk at selger godtar budet om ingen andre vil kjøpe :giggle: Så må jo også mekaniker sjekke om det virkelig er så fint teknisk tilstand som bildene, eller om det kanskje bare er veldig fint overmalt og polert på utsiden :lol:

PS. Kanskje det blir båt tidligere, skal ringe denne Princess 56 så sier jeg med engang om det kan ventes i over 30 dager på eventuell full avtalt kjøpesum. Og om det kan signeres bindende avtale slik at jeg ikke bringer penger uten grunn og 3 personer putter dem på konto i max hastighet altså "solgt er solgt". Hvis ja så tar jeg med mekaniker og ser på den.

Har tatt en liten 13 åring opptreden hjemme "med må ha det, bare må ha det" så kanskje det blir noe ekstra i tillegg til "mine" 2 mill (1 blir jo fra banken på 2 % eller lånt av foreldra) å by oppå skambudet :giggle:

P.PS. Det er derfor jeg har dradd med foreldre til båter så de kan kjøpe en liten bit (prute biten over skambudssum) av den som medeiere :lol::giggle: Nå håper jeg at båten er i samme stand som den ser ut på bilder og at eier virkelig er åpen for bud for full kjøpesum klarer jeg ikke det blir for drøyt for foreldra til ett "leketøy" de skal være med på :giggle:

Så er det jo D5LA kurs helger denne og neste men kanskje både mekaniker og eier har tid på en ukedag.

Vel det viste seg at den som selger båten ikke var interessert i å høre ferdig engang om vedkommende kunne vente i 1 måned på å få sendt alle pengene på konto.

PS. Nå er jo alle de andre annonsene enten "bare dritt i forhold til utseende på bilde" eller til høypris som jeg ikke får råd til i forhold......

XardasKSP skrev 41 minutter siden:

Vel det viste seg at den som selger båten ikke var interessert i å høre ferdig engang om vedkommende kunne vente i 1 måned på å få sendt alle pengene på konto.

Det er helt naturlig at det blinker noen røde lys hos selger når slike forslag kommer på bordet. Og jeg er helt enig, penger på konto først og deretter overlevering av nøkler og båt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Jeg fikk det forklart bedre på mail via finn, men eier er jo fortsatt skeptisk. Så prøvde å forklare det enda bedre at det er bare jeg som kan tape penger hvis jeg betaler forskudd om vi blir enig om pris og båt er i den tilstand som forevist på bilder. 

Jeg vil jo ikke overta noe båt, jeg vil betale eier en del av kjøpesummen og han BEHOLDER båten til jeg har betalt helheten. Først etter at alt er betalt overtas båten. Foreslo også å signere eventuell kontrakt hos en advokat.

La bare ikke på at den er bindende begge veier (siden denne eier er så skremt) altså om jeg har betalt forskudd så kan ikke eier bare selge den til noen andre og kun levere tilbake forskuddet men må vente til tiden i avtalen for at jeg betaler helheten. Så taper jeg forskuddet om jeg ikke får betalt innenfor avtalefristen.

Får jo se om jeg får noe mer svar.

Han er vel redd for å bli utsatt for hvitvasking, eller å bli sittende med en båt som er delvis betalt og som han ikke ja gjøre noe med. Husk at selger også sikkert har lån og betaler renter i salgsperioden. Kanskje det er bedre at du låner mer og heller bruker vekslepengene til å betale fort ned på lånet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Jeg vil jo ikke overta noe båt, jeg vil betale eier en del av kjøpesummen og han BEHOLDER båten til jeg har betalt helheten. Først etter at alt er betalt overtas båten. Foreslo også å signere eventuell kontrakt hos en advokat.

Dette synes jeg høres ut som en grei avtale. 

Men om jeg skulle solgt båten min, hadde jeg nok heller solgt til en som hadde pengene klare. Men om det ikke var noen som stod med pengene i hånden, hadde jeg solgt til deg. Slik du forespeiler. 

Håper du lykkes, å at du får deg en bra båt, å ikke en stor gammel driter? å at den ikke dævver så fort. 

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...