Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Eika skrev 11 minutter siden:

Da vet jeg hvordan båt jeg skal kjøre i stor bue rundt, sånn så jeg ikke blir ett offer. Det er stor forskjell på båtfolk og folk i båt 

En tråd å følge :) men falt ut selv tidligere :(

Når TS ikke lytter til alle gode råd fra dem fleste her inne blir man ‘litt’ oppgitt men tråden går videre :)

Trodde først tråden var tull men så ble det konstatert TS var på kurs.

Håper TS går roligt fram til kommende båtselgere og ikke skremmer dem bort.

Om jeg var selger av båt og kunne lese denne tråden ville jeg gått i kjeller’n.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 17 minutter siden:

Jeg vet hvem som ikke skal polere båten min ihvertfall, bare fordi du har svart belte i drittjobber kan du spare deg sånne frekkheter

 

Kall det gjerne en frekkhet, men jeg bor i området der han ferdes og fra nå av vil jeg ta mine forhåndsregler for å beskytte meg selv. Om det er og kjøre i store buer rundt enkelte båter så får det være. 

 

Det gjør meg absolutt ingen verdens ting at du vil ha andre til og polere båten din, det er nok av andre folk som trenger hjelp, takker nei til 2 jobber pr jobb jeg tar :) om du ser på det som drittjobb eller ikke,bryr meg nada, trives med og polere frem de blankeste båtene i havna og fikse skadene der folk har kjørt rett i brygga i 8knop og sier fortøyninga har slitt seg :) 

 

Men her er faktisk en total uerfaren mann som ikke vet noe som helst om båt, som plutselig skal kjøpe seg noe på 50+ fot. Folk flest går gradene og etterhvert som de får erfaring så kjøper de større båter. Jeg har jobba som yrkesfisker, kjørt taxibåt, prøvd mange hundre båter når de skal prøvekjøres på våren og høsten i sammenheng med opplag, så jeg har sett svært mye forskjellig kjøring. De 8 ukene det er sommerferie og alle landkrabbe er på vannet, så er det bedre og sitte på fjellet med fluestanga i hånda. 

 

Men som vaneligt, så blir det litt varm stemning på forumet her. Folk har jo oppfordra til drapsforsøk på forumet her, skal henge opp tynne stålwaiere i hodehøyde der folk kjører med vannscooter osv

Link to post
Share on other sites

Nå vil jo eventuell båt om ikke i denne sommerferien (jeg vil vel ikke føle meg erfaren nok) så ved neste være på ferietur til Polen da.

Ellers tror jeg ikke noen skal føle seg i fare for å kollidere med båten min da jeg er siste person til å "seile" i marsjfart om det er trafikk nærme, har dermed sett mange andre i full fart som om det var helt tomt på vannet.

Det jeg ønsker å øve mest på er havne manøvrering helt til jeg føler at båten glir simpelt inn i båsen, og ellers håper å lære ting under henteturen.

Men først må jeg få avtalt med eier når jeg kan komme med mekaniker og sjekke båten. Ellers har eier skrevet at han mener man kan sjekke motorene ved kai også eventuelt ta en prøvetur etter at man har kommet til enighet om en avtale. Jeg sa jo det er greit men da avtale med forbehold at motorer og det tekniske fungerer under belastning på etterfølgende prøvetur.

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 37 minutter siden:

Jeg vet hvem som ikke skal polere båten min ihvertfall, bare fordi du har svart belte i drittjobber kan du spare deg sånne frekkheter

 

Se her, @SamH truer med og lemleste eller i værste fall drepe ungdommer siden de kjører vannscootere, skal spenne opp wire på tvers av elva 0.60-0.90 sene på tvers av elva, har seriøst lyst til å ødelegge folk for livet.

 

 

 

 

Også blir man sett på som frekk på forumet, siden man er så ærlig at man sier at man velger å kjøre i stor bue rundt enkelte båter der man vet det er en uerfaren kaptein 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 7 minutter siden:

 

Se her, @SamH truer med og lemleste eller i værste fall drepe ungdommer siden de kjører vannscootere, skal spenne opp wire på tvers av elva 0.60-0.90 sene på tvers av elva, har seriøst lyst til å ødelegge folk for livet.

 

 

 

 

Også blir man sett på som frekk på forumet, siden man er så ærlig at man sier at man velger å kjøre i stor bue rundt enkelte båter der man vet det er en uerfaren kaptein 

Disse tingene har jo absolutt ingen ting med hverandre å gjøre

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 11 minutter siden:

 

Se her, @SamH truer med og lemleste eller i værste fall drepe ungdommer siden de kjører vannscootere, skal spenne opp wire på tvers av elva 0.60-0.90 sene på tvers av elva, har seriøst lyst til å ødelegge folk for livet.

 

 

 

 

Også blir man sett på som frekk på forumet, siden man er så ærlig at man sier at man velger å kjøre i stor bue rundt enkelte båter der man vet det er en uerfaren kaptein 

Duden tar jo i det minste sertifikat, er vel heller sånne som meg som er født på 70 tallet hvor det ikke stilles krav til noe båtførerbevis opp til relativt stor båt du burde være redd for ;)

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker var jeg vel en av de veldig få som "seilte" i 5 knop mellom Langesund og Langøya med Alicraften så det er nok noen andre som tror de er bedre båtførere enn de virkelig er som raser i full fart der man ikke skal.

Nå tror jeg at siden båten har såpass mindre motorer enn hva Storebro 500 til @Chilli Solbris har så vil den også kunne gå i 5 knop på minimums hastighet og ikke 7 knop. Dermed blir det mulig å "seile" saktere uten å sette båten ut av gir.

Men jeg ønsker jo å lære mest mulig både under hentetur og ved manøvre i hjemhavn. Planen er jo å lære så mye praktisk som mulig og så lenge jeg ikke har lært veldig mye praktisk så er jeg siste personen som tar noen sjanser heller stopper om jeg føler at noe vil bli for nærme.

Det absolutt eneste som kan være "truet" er brygga men skal jo lære plassen og muligens få hjelp av den gode hjelper til å lære det i begynnelsen. Får jo også dra til Langesund båthavn og se hva slags plass de har å tilby for båten.

Link to post
Share on other sites

762mm skrev 2 minutter siden:

Duden tar jo i det minste sertifikat, er vel heller sånne som meg som er født på 70 tallet hvor det ikke stilles krav til noe båtførerbevis opp til relativt stor båt du burde være redd for ;)

 

Det jeg er mest skeptiske til, er on han greier og holde hodet kaldt når det kommer litt stressende situasjoner. Jeg har kjørt båt siden slutten av 80 tallet, og er langt ifra utlært. Jeg er en av de som liker meg over 150km på vannet og da skyr jeg uerfarene kapteiner som pesten, for man vet ikke alltid hva de finner på. Hvert eneste år, så kommer det inn såpass masse skader og kunder som forteller at fortøyninga har slitt seg, men som jeg SER er knusningsskader på plasser det ikke skulle ha vært, hvis fortøyninga har slitt seg. Så jeg skal innrømme at jeg har blitt jævli skeptisk til nye folk på vannet som faen ikke vet hva de holder på med. Men man blir vel litt skadd etter 25år i bransjen, jeg støpte min første båt i 99/00

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

 


Uansett nå fikk jeg faktisk svar fra eier han skal være borte denne uka men ta kontakt etterpå og spurte om det var greit. Jeg sa det passa fint siden jeg har jo kurs disse 2 helgene nå og neste uansett og foreslo at helga 23-24 mars hadde passet perfekt (da er jo penga mer på konto også og nærmere til mulighet for betaling av eventuelt full avtalt kjøpesum :giggle: )

Så det blir kanskje mulig med Princess 56

Ikke bli for gnien, og skal ha det så billig at du fornærmer selger nå, så kanskje du får deg «svær ikke så gammel og ikke helt dritær»

Du kommer til å bruke så mye penger på den båten, at 100tusen fra eller til i kjøp ikke betyr noe. 
Lykke til:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Eika Om du har båt som går i 150 km/h så blir jeg veldig glad at du vil gå da med den i bue rundt :lol: Altså da går det raskt nok til at selv "stor gammel driter" hadde blir skutt igjennom som med kanon om du skulle treffe den i slik hastighet.

Om en annen båt går i vel over 80 knop så tror jeg ikke det er så mye en "stor gammel driter" som beveger på seg i sine "5-10" knops økonomisk fart kan gjøre for at den skal kunne "komme seg unna" om båtfører av ultra speed båt plutselig skulle miste kontrollen og svinge inn rett i båten.

Men man merker jo om det er noe som går med utrolig hastighet spesielt inne i fjorden og man prøver å være så langt unna som mulig, da man vet jo ikke om det sitter noen med erfaring der som @Eika eller om det er noen som har kjøpt seg liten morro båt og akkurat har tatt den ut på førsteturen. Det finnes jo uerfarne folk som tror de kan alt, jeg vet at jeg ikke kan ting og vil lære dem.

@Boatmad Er vel jo ikke noe feil i at folk blir engasjert er jo veldig mange som skriver veldig mye lærerikt som man kan lære av. Det beste eksemplet er at jeg muligens vil bruke mer penger på en 56 foter enn jeg trodde man kunne bruke på 80 foter :giggle::lol: Ellers også fått veldig bra råd angående D5L kurs og det var veldig fint å kunne ta den på Storebro 500 slik at man kunne finne ut av i virkeligheten hvordan slik båt oppleves og hvor meget eventuell aktercabin er til hinder (den gjør at man står vel mer utsatt der for rulling ved stangfiske f.eks og betydelig enklere at eventuelle gjester som vandrer fritt rundt i båten under fart detter ut).

Så kunne jo konstantere at det eksemplaret som @Chilli Solbris har med disse enorme motorene og alt det dokumenterte vedlikeholdet ville jeg gjerne kjøpt, men ikke "overbetale" flere hundre tusen for ett annet "vanlig" eksemplar. Da er det bedre med nyere og med mer "brukervennlig" uteplass bak Princess/Fairline.

Ellers også fantastisk å vite at @Chilli Solbris eventuelt kan hjelpe med henting av båt til tross for at den er gammel i tilfelle den gode hjelper ikke skulle ha tid. Trodde jo før at ingen profesjonelle ønsket å ha noe å gjøre med "gamle båter".

@Gullfisk Får jo se hva det ender opp med, ifølge noen folk er ikke båten verdt så mye mer enn Fairline fra 1999 var verdt også profesjonelle meglere som har uttalt seg på mail. Men jeg synes jo båten er fin så da er jeg vel villig å gi "bitte litt" mer enn hva eventuelt hadde vært "perfekt lavpris" så også selger kan være fornøyd. Så da håper jeg det blir en deal, skal spørre mekaniker om når han vil ha tid for sjekketur.

Og eier har jo selv ønsket å bli enig om pris og få på plass en avtale (med forbehold at alt fungerer under prøveturen da) før man tar en prøvetur så det virker jo også som at selger ønsker en rask avtale og ikke noe "reise flere turer opp til båten".

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 11 minutter siden:

Du må huske å kommentere her inne når du har inspisert båt da. Da er det bare å samle inn penger i hytt og pine.

Etter inspeksjon blir det nye 100-200 sider. Om en gang etter kjøp blir det tusen sider og undergang for even’t selger. Men tråden lever videre :)

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Imens denne Princess 56 ser ut som "ett kategori båt opp" jeg vet ikke hvordan det kan forklares men jeg har betydelig mer lyst på den Princess 56.

Helt enig i att dette var en pen båt av utsende i motsetning til de båtene du hadde i kikkerten i begynnelsen av stor båt jakten. 

En god kandidat til finale båten så tommel opp.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Tenkte bare på den der:

 

Quote

Du kommer til å bruke så mye penger på den båten, at 100tusen fra eller til i kjøp ikke betyr noe. 


Altså det betyr ikke noe i det lange løp, men her og nå kan det bety om det blir mulig å få kjøpt båten. Siden den koster jo hva jeg kunne betalt om ett år så jeg har mobilisert alt av penger til og med foreldre som "deleiere" av båten for å ha råd til den. Men om den blir altfor nærme utgangspris så blir det eventuelt en ekstra måned siden jeg må få tjent inn disse ekstra 100 000 og en ekstra måned ventetid på full sum kan jo føre til at eier ikke vil vente så lenge osv.

Dette her er på en måte yttergrensen av hva som kan mobiliseres her og nå av penger uten at foreldra skal belåne hus eller selge fond eller gjøre noe de ikke har lyst på. Så må jeg bare be motorne å ikke dævve for flere 100tusen det nærmeste året :lol::giggle: Og jeg må også huske på båtplass, hentetur osv. osv. det kan jo f.eks hende det ikke blir noe ekkolodd til 100 000 før båten tas opp for eventuell vedlikehold før neste sesong osv. osv.

Jeg fikk jo mersmak på å ha båt nå og ikke om 1 år pga Storebroen og D5L kurset, og at jeg vil bruke så mye på akkurat denne er fordi det ser ut på bilder at noen har virkelig gått hardt inn for å vedlikeholde båten. Den ser bedre velholdt ut på bilder enn 1999 Fairline eller 2000 Princess. Men om den skulle kostet full utgangspris så kommer det jo båter i fremtiden til slik pris. Men utgangsprisen er såpass grei at man trenger ikke noe 30-40 % rabatt som på noen båter som er annonsert til utrolig overpris. Her er det mulig å ende %vis ganske nærme hva eier ønsker i utgangspunktet.

F.eks om jeg skulle sett på Princess 52 fra 2000 så ville jeg ikke følt noe grunn til at det skal være såpass mye dyrere enn Fairline 52 fra 1999 og det ville være ett stort sprik mellom hva selger ønsker og hva jeg eventuelt ville være villig til å betale.

I dette Princess 56 tilfellet bør det være mulig å komme nærme nok begge sine pris ønsker at man kommer til noe enighet, hadde det ikke vært stor sjanse for kjøp så hadde jeg jo aldri betalt for å reise 400 km med mekaniker osv. Det er jo ferger på veien og hele pakka så kan jo ende opp med at man må ta hotell uansett (og 2 dager av mekanikers tid) siden får jo muligens ikke kommet seg frem og tilbake 800 km med fartsgrensa på disse veiene + tid til undersøkelse av båt.

Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke jeg skulle blande meg inn her, så mange andre som har har gjort det, men:

 

En båt er et hull i vannet man kaster penger ned i. Du kommer ikke til å være mange timene på sjøen i det droget hvis du har brukt alle pengene dine og litt til på å kjøpe det. Det koster mye å holde en båt i drift, og det koster mye mer å holde en kjempestor båt i drift. 

 

Som bestemora mi alltid sa: dette ender i tårer...

Link to post
Share on other sites

@subwoofer Det blir jo ikke så "grusomt" med mindre motorene sier øyeblikkelig takk for seg og krever reparasjon i 100tusen klassen. Som sagt tjener jeg jo inn 100 000 nye hver måned. Og båten bruker vel ikke mer enn Storebroen med MAN motorer per time i økonomifart. Så det dyre blir jo "ting som dævver".

Jeg er jo klar over at det blir utrolig dyrt, men håpet er at det blir mindre dyrt når båten er i bra stand til å begynne med. Det er vel hva folk har fortalt hele tida her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter har vært ganske flink når det gjelder sparing. Noe sier meg også, at han er rimelig dyktig på økonomi,  så jeg ser ikke bort fra at dette kan gå meget bra. 

Å det er jo ikke nødvendigvis alt som dævver første året..  

Jeg har trua på dette. 

Å han har fått vært ombord hos en som er vant med å lære fra seg..  nemlig @Chilli Solbris, å det har nok gjort litt med tankene om å føre en båt av denne størrelsen.  

Det er faktisk ikke noen heksekunst å håndtere en slik båt. 

Med ydmykhet for vær og vind, så kan nok flere enn de man skulle tro, håndtere sånne båter.

Mannen sier han vil gå ut i rolige vindforhold og øve..  akkurat som om jeg ville gjort det selv.  :flag_bp:

Jeg har også tro, på at en som kan håndtere fly, eller beherske flysimulator, er i stand til å forstå båt på en kjapp måte. 

stå på @XardasKSP:flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det jeg beundrer mest hos trådstarter er hans utrolige evne til å forholde seg for god til å svare med skittkasting slik som han er blitt harselert med. Kudos til TS for det!

Jeg har fått troen på at det blir handel og stor båt etter å møtt mannen. 
Og jeg er temmelig sikker på at han er ydmyk i forhold til å lære seg å føre båten. 
og samtidig er jeg helt sikker på at det vil kreve en god del timer med trening for å få den nødvendige «feelingen»!

Men den tålmodigheten er tilstede. 
Så jeg ønsker TS lykke til med båtkjøp!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Xardas, kanskje du skulle spurt her på forumet om noen ville tatt på,seg oppdraget med å kommunisere, og bistå deg i kjøpsprosessen? Det er tydelig litt kommunikasjonsproblemer, og det kunne kanskje vært gunstig å heller tilby noen her en slant og gjenopptatt tråden med Princess 56 mannen?

dette er bare et velment råd, men det er mange her som har mer erfaring med kjøp og salg av båter i denne klassen.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:

Det jeg beundrer mest hos trådstarter er hans utrolige evne til å forholde seg for god til å svare med skittkasting slik som han er blitt harselert med. Kudos til TS for det!

 

Ja det er virkelig beundringsverdig. 

 

Og jeg har sjelden eller aldri sett en som har brukt baatplassen så bevisst og målrettet for å skaffe seg kunnskap.

Hans oppfølgingsspørsmål til noen av svarene han har fått, har dessverre av enkelte blitt mistolket som uvilje til å ta i mot kunnskap, eller til og med som kverulering, enda TS sin hensikt med oppfølgingsspørsmålene tydeligvis er å komme til bunns i problemstillingene, og få utdypet svarene.

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Takk jeg har jo alltid hatt til hensikt å skaffe meg båten om ikke så raskt som noen folk ønsket for "mer underholdning" i tråden. Dette er jo ikke kjøp av "gressklipper" dette koster jo som ett lite hus og skal koste masse å bruke også.

@Chilli Solbris Kan man ikke så mye så blir det jo ikke noe å "skittkastes om" når folk kan det her og jeg kan ikke noe og vil bare lære :giggle: Blir som med fly selv ferske instruktører og første offiserer holder ikke "hodet høyt oppe" (blir noe helt annet når de er på samme erfaringsnivå og krangler med hverandre da)

Er vel når folk kommer helt på kunnskaps og erfarings toppen som f.eks 2 flykapteiner hvor begge er "skygud" at flynøkler blir hivd i hode og det blir ikke håndgemeng fordi den mer rolige var betydelig større enn den mer hissige som før var flybase sjef.

Blir noe helt annet f.eks om en "Janusz" i "kipp kjapper, sokker og speedo" (polsk "meme" og spøk person) leier en speedbåt ved stranda førstegang i livet uten papirene (utleiere av speedbåter i Polen regner med politiet gir blaffen siden det Polske politiet er ikke noe spesialister på sjølover og regler og holder seg heller til simplere bøter for fartsovertedelser eller folk som drikker øl ute i finværet) og holder på å torpedere "stor gammel driter" ved å gi blaffen i all slags sjøveisregler med fart over 40 knop. Kommer da denne "Janusz" med kjeft at "stor gammel driter" stod jo i veien for han, da får han nok noe svar.

@Jannmar Det er alltid meningen å lære noe og jeg er takknemlig til forumet for utrolig mye mer nytt kunnskap. Det startet jo med idee at 80 foter til 2 mill var løp og kjøp. Men så har jeg etterhvert forstått at virkeligheten ikke er helt slik, men om jeg misforstår noe så betyr det jo ikke at jeg er uenig med den som skrev det.

@Espen Nå har jeg fått kontakt med eier og han skulle si ifra når han har tid til visning om en uke for han skulle være borte i en uke nå.

Jeg har også snakket i telefonen med den gode hjelper @godthaab- og han har tilbydd seg å snakke med eier om noe igjen skulle bli uklart eller misforstått. Men foreløpig virker det som det er klarhet og forståelse så får vel informasjon fra eier om en uke.

Det siste som står igjen er at mekaniker sier ifra når han har tid og at dette passer sammen med når eier av båten har tid, antar han har tatt helga men snart får jeg sikkert svar. Har ellers fått godt råd av den gode hjelper om å også se på den andre Princess 52 som er annonsert ikke så langt vekk derfra også for å se om det også i virkeligheten er slik at den eldre Princess 56 faktisk er mer velholdt slik det ser ut på bildene. Er jo ellers alltid fint å ha flere muligheter om man ikke skulle oppnå enighet om avtale ved båten. Men jeg liker da den Princess 56 bedre utifra bilder og utseende av båten selv om den er eldre.

Ellers skulle den gode hjelper se om han vil ha tid engang i mai trolig for hentetur som tar mer enn en helg, men hvis det ikke går så er det veldig fint å vite at @Chilli Solbris tørr å være med på å hente en "gammel båt". Sånn at man har fortsatt muligheten til å få den trygt frem til Langesund og lære noe på veien. Det er jo nye muligheter i forhold til hva jeg fikk intrykk av når @sap_2000 skrev at profesjonelle ikke vil ha noe med "gamle båter" å gjøre når de kan jo hente nye eller nesten nye.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...