XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @index Jeg kan jo ikke låne penger i norske kroner jeg har inntekter i PLN og firma i Polen og kan bare låne av Polsk bank. Og foreldra mine har allerede gått med på å kjøpe for egne på kontopenger prutebiten av båten altså alt over 2 mill som endesummen kommer på. Hvis jeg foreslår at de belåner huset sitt fordi eier av båt ikke kan vente en måned på alle penga så tror jeg det blir 2 nye dager med "bråk" uten at det fører frem siden de prinsipielt ikke liker å ha lån på ting, å be dem selge av skagenfondene blir enda verre da må jo skatten innbetales så de får jo ikke kjøpt tilbake lik andel. Ellers er jo alle pengene med kvittering, tollklarering og helt rene og hvite. Kan til og med ta med regnskap for mitt selskap men skattetaten trengte det jo ikke og heller ikke banken (de kommer sikkert senere om noen måneder med sitt vanlige spørsmål fra banken for hver gang man overfører noe til utlandet eller innbetaler noe på konto). Det eneste eier risikerer er å få masse gratis penger siden om jeg ikke betaler innen utløpet tidsfristen i avtalen så kan han jo beholde pengene og selge båten. @Bjørn Løvjomås Altså jeg tipper det er de færreste som har oppmot 2,5 million som ikke er investert i aksjer, fond eller noe annet og bare sitter klare for å overføre dem for å kjøpe noe. De fleste som har penger vil jo ha avkastning av dem og ikke sitte med dem og vente at det kanskje dukker opp ett kupp på en båt. Blir jo masse tapt fortjeneste om det ikke dukker raskt opp noe de vil kjøpe. Har for øvrig sendt eier link til tråden her så kanskje han ser at dette er seriøst og ikke noe tull og at "halv båtforum" får med seg om båten blir kjøpt av meg. Så ikke noe "shady deal". Nå har jeg lagt effort i å overbevise eier, får bare håpe båten er slik som den ser ut på bilder når mekaniker sjekker denne da. Siden det er på bilder at den ser utrolig velholdt ut. Når det gjelder båtnavn "stor gammel driter" så er det vel pga. humor fra båtforumet og for å spre litt latter og ikke fordi den skal være dårlig at den ville fått det på med "magnet bokstaver" altså når jeg skal på ferie i Polen får båten hete noe seriøst Men i Norge er det topp med "stor gammel driter" PS. Får bare legge inn D5L papirer med engang til Sjøfartsdirektoratet også bare sende inn nye til D5LA siden det hadde jo vært fint om de printer ut "lappen" før eventuell båtovertaklse. Link to post
index Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 XardasKSP skrev 34 minutter siden: Så ikke noe "shady deal". Shady Deal kunne jo ha vært et bra båtnavn! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Men først må jo båt kjøpes da, før navn bestemmes Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Hvis du gjerne vil ha den båten kan du vel overføre pengene fra Polen på vanlig måte i stedet for å fysisk frakte de over grensen? Skjønner at du får bedre kurs ved å holde på med de innsettningsgreiene, men om det koster deg drømmebåten må du kanskje vurdere det? Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Kallethekid Da får jeg ikke råd til den om eier skal ha oppmot utgangspris (som vanlig må det alltid være folk interesserte når det er noe interessant ute istedet for å hive seg på alle de overprisa båter på finn ), men tipper nok eier ikke betaler 300 000 i rente per måned at det skal haste så på død og liv at det må være her og nå. Og hva skal jeg gjøre med alle kronene jeg har allerede kontant de må jo i banken. Foreldra vil jo også nekte å betale det overskytende over 2 mill om de får vite at jeg skal hive ut vindu 300 000 bare for å kjøpe her og nå, de har jo "spart hele livet, og ikke hivd rundt seg med penger". Med 300 000 ekstra koster jo båten nesten samme som Azimut 55 fra 2004 med mindre det menes noe auksjon der og ikke at bud betyr betal mindre enn utgangspris på den Azimut 55 Men jeg skal ringe banken og spørre om det ikke finnes noe slik at man kan foreta kjøpet hos dem så de tar imot kontantene og putter dem på konto til eier av båten. Nå har jeg faktisk "stått på hodet" for å skaffe med engang penger som jeg tenkte å bruke om 1 år minst, bare fordi båten ser så fin ut på bilder. Så det blir virkelig skuffende om det ikke blir mulig å få kjøpt eller om det viser seg at etter alt "strevet" for å skaffe kjøpesum så er ikke båten i virkeligheten som på bildene eller mekaniker finner noe feil der. Eier har jo ikke så vidt jeg forstod fått noe tilfredstillende bud enda, så kanskje han vurderer om det ikke er bedre å få den solgt og garanterte penger om 1 måned enn å vente kanskje i 1 måned og ikke få den solgt i det hele tatt til en pris han er fornøyd med. Det kan jo ikke være mange folk med 2,5 mill på konto som ikke har innbytte båt fra før av som må selges eller som ikke må låne det fra huset sitt osv. osv. De folka som har 2,5 mill liggende uinvestert på konto har nok råd å kjøpe båt til 10 mill om de vil ha båt. Vanlige "brødspisere" sitter ikke på 2,5 mill uten å få renter på det og venter på båtkupp. Så at eier får de betalt dagen derpå om noen kjøper er jo ikke overveiende sannsynlig antar jeg. Men har foreløpig ikke fått svar, blir surt nå som jeg har bestemt meg for å bruke såpass med penger før det er gått 1 år slik jeg tenkte og til og med overtalt foreldra til å eie en bit av båten. @Martine29f Forsøker jo, så får jo se om eier svarer noe mer. Han har vel ikke fått noe tilfredstillende bud enda og det vil jo tvilsomt være folk som kjøper båt i den prisklassen og har 2,5 mill som ligger bare. De som har 2,5 mill liggende på konto uten å tjene penger på det tror jeg har råd til båter for 10 mill. Så eventuell kjøper vil fortsatt måtte selge aksjer/fond eller belåne huset sitt før eier får penga. Altså det vil ikke bli så lynraskt som kanskje eier tror. Link to post
EvenEB Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Kan du ikke låne penger av banken (i Norge) med pant i båten? Mulig det er problematisk siden du bor i Polen, men hvis ikke får du rask tilgang til norske kroner og kan betale det ned relativt raskt med penger fraktet over grensa. Det blir sikkert noen kroner i etablering og renten blir kanskje ikke så bra, men totalt bør det bli mye rimeligere enn de 300 000kr du mener å tape ved å sende pengene via polsk bank til norge. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @EvenEB Det går jo ikke å låne penger i Norsk bank som utflyttet Norge. Siden mine inntekter er jo i Polen og banken kan jo ikke verifisere dem. Jeg kan jo bare låne PLN av Polsk bank. Det eneste jeg kan gjøre ar at morra mi skulle tatt lån i Norge noe hun ikke liker. Men det hjelper jo fint lite siden banken skal jo behandle dette osv. Så kanskje blir en uke eller to i besparelse av tid for eier. Så jeg forstår ikke egentlig at det skal være så problematisk om pengene kommer i april, de fleste kjøpere vil ikke kunne overføre eier alle pengene øyeblikkelig uansett selv om de skulle bli enige. Det finnes jo risiko at ingen kjøper båt i den prisklassen i løpet av en måned for å ikke snakke om at ingen betaler øyeblikkelig. Her får jo eier 10 eller 20 % eller hva han nå måtte trenge på forhånd uten å gi fra seg båten og en sikkerhet at den blir kjøpt innenfor avtalt tid. For hvis ikke så har jo bare eier tjent masse penger og kan fortsatt selge båten... så det er jo ikke noe eier kan tape på. Eneste grunn må være at eier tror noen betaler her og nå øyeblikkelig med overføring. PS. Det vil uansett være mora mi som står som kjøper fordi jeg får forsikret båten hos en normal forsikring i Norge da og må ikke betale for noe spesial forsikring. Hun er jo lege og har verdier til flertallige ganger båtens verdi så burde jo være ekstra betryggende for eier å signere kontrakt. P.PS. Jeg har faktisk ringt banken angående kreditt med sikkerhet i eksisterende bolig men de har jo behandlingstid på dette også (om kanskje kortere og enklere enn å skulle låne til båt) selv om mora mi skulle giddet å gjøre det for at dette fjernes når pengene i kontanter blir ferdig innbetalt på konto. Men uansett hvordan man snur og vender på det så vil jo ikke eier få alle penga samme dagen man inngår avtale og må vel vente minst i 1 eller 2 uker uansett. Så forstod tror jeg ikke banken helt poenget at det skal bli betalt inn i løpet av 1 måned men de sa det er mulig å bare betale det inn så raskt pengene er der så slipper man noe videre rente. Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Det kan hende jeg har misforstått, men jeg mener du gjør ting i feil rekkefølge. Du må begynne med å se på båten og møte selgeren hvis du da gir han et bud med vilkår om bindende avtale nå og handpenning på det du har av penger tror jeg det er mye lettere å bli enig. Som selger ville jeg aldri gjort en avtale med noen som ikke en gang har sett båten. Det fremstår som lite seriøst. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Kallethekid Altså jeg ville bare vite om dette er interessant for selger. Jeg drar jo ikke med meg mekaniker på 400 km reise og mora som skal underskrive kontrakt osv. betaler for å sjekke hele båten også sier eiern at det ikke er tale om å vente i 1 måned på pengene selv med forskudd. Da har jeg jo betalt masse uten grunn, båten ligger jo ikke i Langesund og området men helt ved Bergen Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Jeg tror fortsatt det beste er å dra å se på båten. Dra alene og gjør deg en oppfatning om det er en båt du kan tenke deg. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Kallethekid Jeg ser jo på bilder at det er en båt jeg vil ha med mindre eier har putta gamle bilder og den ser ikke slik ut lenger. Så det som må eventuelt sjekkes er den mekaniske tilstanden på båten og om den matcher det hvordan den ser ut. Jeg kan vel ikke uansett reise og se på båten hvis ikke jeg får noe svar fra eier, må jo vel få kontakt med eier uansett. Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Det er jo viktig å ha en god dialog med selger dvs treffe han istedet for mailer att og fram. Fin helgatur til Lepsøya dette, fine og tørre veier også nå. Og nå snakker vi jo om store verdier etterhvert. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Martine29f Altså selger sa takk for seg i telefonen så det var vel kun via mail han forstod hva jeg mente. Men han har ikke svart om han er interessert. Så hvordan kan jeg reise til Lepsøya (da i uka tur siden skal jo ha D5LA forelesninger i helga som viste seg egentlig unødvendige siden fikk beskjed at D5L holder fint i Europa om man ikke skal leie båt. Men nå har jeg allerede betalt for D5LA så får vel bestå også denne eksamen og få lappen med D5LA senere siden jeg kan få D5L raskere så den er klar til eventuell båtovertagelse) uten å ha kontakt med eier? Eier må vel svare på meldingen ellers får jeg jo ikke sett båten uten kontakt med eier. Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 XardasKSP skrev 13 minutter siden: @Kallethekid Jeg ser jo på bilder at det er en båt jeg vil ha med mindre eier har putta gamle bilder og den ser ikke slik ut lenger. Så det som må eventuelt sjekkes er den mekaniske tilstanden på båten og om den matcher det hvordan den ser ut. Jeg kan vel ikke uansett reise og se på båten hvis ikke jeg får noe svar fra eier, må jo vel få kontakt med eier uansett. Beklager, jeg trodde du hadde kontakt med eier. Er det ikke bare å ringe da? Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Virker som kommunikasjonen ikke er helt ok her. Selgere avviser jo normalt ikke potensielle kjøpere... Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Kallethekid Jeg ringte jo eier, men han ville bare "gi seg der" når han hørte om at det vil ta tid før hele kjøpesum betales. Så jeg sendte deretter melding hvor jeg forklarte alt mer tydelig så eier kunne skjønne at han ikke vil ha noe risiko, det eneste han risikerer er å få masse gratis penger om jeg ikke overfører resten av pengene innenfor avtalt dato. Han vil jo hele tida beholde båten så hvor skulle eiers risiko være? Eneste svar jeg fikk var at eier er dessverre skeptisk til dette. Så jeg videre linket til tråden her faktisk så eier kunne se om det er betryggende at "halve båtforum" følger med på dette kjøpet og at alt sammen er seriøst. Har ikke hørt noe mer av eier, verken nei eller ja så kanskje han tenker på det eller sjekker om ikke noen av de andre interesserte har tenkt å overføre kjøpesum øyeblikkelig med ekspress overførsel. @Martine29f Det virket som at det var flere interesserte så kanskje eier fikk ideen at noen betaler øyeblikkelig fullpris ikke vet jeg. Men betviler da at noen betaler øyeblikkelig siden de færreste "vanlige brødspisere" sitter med 2,5 mill på konto som bare ligger der og venter på en båt (de fleste vil jo at pengene deres skal jobbe om det så er i utleie hus, aksjer, fond eller hva det måtte være). Det finnes jo også sikkert kjøpere som har egen båt å selge før de kan kjøpe osv. osv. Så jeg trodde å vente 1 måned i den prisklassen ikke var noe spesielt så lenge kjøpet er sikkert og trygt (eier får jo masse gratis penger om kjøpet ikke betales i tide). Link to post
LAKA Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Syns du det er rart folk er skeptisk til deg som kjøper? Jeg hadde aldri solgt til en som virrer så mye frem og tilbake som deg. Mange selger er aktive her inne og får med seg mye. Link to post
ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Tror ikke noen er villig til og betale 2650 for en så gammel Princess 56 Den nærmer seg snart 30 år Ser fin ut på bilder men er for dyrt priset etter min mening med tanke på alder Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @LAKA Virrer frem og tilbake? Altså det er jo en klar sak hvis man undersøker båten og avtaler en kjøpesum, betaler forskudd så setter en dato for betaling av full sum, hva skulle være utydelig da? Hvis noen virrer så får jo bare eier flere hundre tusen kroner gratis og fortsatt kan selge båten sin er jo bare gevinst for eier om noen skulle ombestemme seg. Og blir båten solgt som avtalt så har jo eier fått pengene sine på konto, så hva skulle være problemet? @ohio Blir jo vanskelig å undersøke båten med mekaniker og deretter forhandle pris med eier når han ser ut til å tro noen betaler øyeblikkelig og kjøper båten. Kanskje eier har misforstått noen av de andre interesserte eller rett og slett mange folk har ringt men det betyr jo ikke at de kjøper om de har ringt. Får jo se om jeg får noe svar av eier. PS. For min del virket den på bilder som den har de samme løsningene innvendig som båter av den typen frem til 2010 i hvert fall. Altså de gikk bort fra "trappestiger" og heller hadde f.eks innvendig trapp til flybridge, lettere adkomst inn i båten, lett ankommelig plattform bak (hvor man kan f.eks trekke inn noe oppå platformen først som en fisk f.eks) ol. virker også mer tilgjengelig som sommerferie båt med tanke på adkomst og mindre fare for at eventuelle gjester detter ut i havet. Link to post
ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 TS Emnetråden er stor båt til lav pris Denne 1996 Princess er ikke til lav pris men høy markedspris Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @ohio Kanskje den båten virker som "mellom to verdner" altså nyere enn alle eldre type båter som Princess 55, Storebro 500 osv. men eldre enn de 2000+ modellene og derfor er prisen på midten og virker som moderne design til grei pris ikke vet jeg. Men feilet å finne noe mye rimeligere ved yachtworld: https://www.yachtworld.co.uk/yacht/1998-princess-56-fly-9256265/ der prøver de å friste noen med 1 bilde til samme pris + 400 000 i hentetur (hvis man ser helt bort ifra MVA siden dette er jo ikke relevant i EU bare om noen skal ha båten hele tida i Norge eller er bosatt Norge. Men det er mye enklere med norsk MVA siden Polen bryr seg ikke om slikt og man kan få norsk normal forsikring (de spesialiserte selskapene er jo dyrere enn EIKA, Gjensidige ol.) som i mitt tilfelle om foreldre er medeiere eller eiere på papiret). Link to post
pipe Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 LAKA skrev 25 minutter siden: Syns du det er rart folk er skeptisk til deg som kjøper? Jeg hadde aldri solgt til en som virrer så mye frem og tilbake som deg. Mange selger er aktive her inne og får med seg mye. Virkelig ? Denne handelen som TS legger opp til må da være svært greit for en kjøper å forholde seg til? Sist jeg solgte ett hus kom pengene 3 måneder etterpå mens pengene for en sofa fikk jeg på dagen. Ser virkelig ikke noe problem med noen hundretusen i håndpenger og kjøpekontrakt med 30 dagers betalingsfrist der selger beholder båten og eiendomsretten til beløpet er betalt i sin helhet. Joda sikkert bedre med en kjøper som overfører pengene i morgen men finnes denne kjøperen? Link to post
ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Når en 1998 P56 koster ca 2.2 mill i utlandet inkl EU moms så sier det vel seg selv at den 1996 i Norge er for dyr Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Denne tråden er helt unik. Veldig mange her har kjøpt og solgt båter i all stillhet. Men her får vi jo i bøtter og spann og ennå har vi ikke kommet til start. Vi har hørt om foreldrene, hva de jobber med, hvilke biler de har, om sertifikater både til vanns og i lufta, i det hele tatt UNIKT. Og vi raser mot 150 sider. God hælg til alle som leser denne tråden men som ikke vil innrømme det? Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @ohio Det koster en utgangspris ifølge google EUR/NOK kurs 2,5 mill for 1998 modellen (Euro har ikke noe rabatt for kontanter, er vel kun i Norge noen i mai 2023 fant ut at banker skal ikke ta imot kontanter men man må putte dem på via bank i butikk og gjerne ha stor familie i Norge om dette skal gå raskt) med 1 bilde derfor virker det mer hensiktsmessig å prute på den båten i Norge. Spesielt når man ikke har lyst å betale 400 000 for at en båt skal ta turen på dekk (Biscaya er jo hinderet for en eventyrlig hentetur) oppover. Men først må man oppnå kontakt med eier og forståelse for hvordan man har tenkt å gjennomføre kjøpet som er både sikkert og trygt for eier, for å kunne forhandle om noe som helst. Og først må man jo gjerne også se om båten i virkeligheten ser ut som på bildene og om det tekniske er faktisk i god tilstand noe mekaniker kan sjekke. Jeg mener å ikke ha sett så mange båter "midt mellom 2 verdner". Altså hvor man allerede har fine ting som trapp til flybridge, lett adkommelig platform og inngang bak osv. og samtidig hvor båten ikke koster 4-5 mill fordi den er 2006 eller 2008 modell. Enten så er de fra før disse forenklingene ble innført og ofte ikke spesielt rimelige likevel, eneste spesielle var vel den Princess 55 i Stavanger til 1,3 mill og Princess 415 til 850 000. Resten er enten overpriset eller i en tilstand man ikke vil ha slik som Princess 480 til 950 000. @Martine29f Er vel hva ett forum er til da spesielt når man ikke kan så mye båt selv og kan få råd fra andre. Ellers er jeg så heldig at jeg vanligvis bor i Polen så riskerer ikke at "naboen sitter her og leser" og kan skrive hele sannheten om alt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn