ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Den 1996 P 56 er også overpriset Husk 1999 Fairline Squadron 52 i Bergen ble solgt til under 2 mill Link to post
Førstefender Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 ohio skrev 11 minutter siden: Den 1996 P 56 er også overpriset Husk 1999 Fairline Squadron 52 i Bergen ble solgt til under 2 mill Den 52 hadde vel en del som måtte gjøres, P56 ser jo veldig bra ut på bildene, så vil tro den er verdt differansen, dessuten har vel trådstarter fått høre det over 150 sider at rimeligste ikke nødvendigvis blir så billig over tid, så her virker det som trådstarter har tatt litt lærdom. Men fingern i jorda, hva trådstarter skal med en så flott stor båt er en gåte, han er alene, ønsker ikke benytte båten i skjærgården eller besøke tettsteder verken langs sørlandskysten eller i Bohuslän, men derimot vil han kjøpe en båt med ørten sengeplasser, oppvaskmaskin og vaskemaskin, generator og alle fasiliteter for å feriere i månedsvis, men denne P56 skal altså ut på Skagerrak for å fiske! Men vær sin prioritering, viktig å følge noen drømmer også, bare å gønne på TS! PS! som skrevet 100 ganger før: Hvis du er oppriktig interessert i båten, reis å se!! Om dette ikke blir denne båten så har du litt å sammenligne med ved andre objekter, er noe helt annet å se live og du kan få litt kontakt med selger. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @ohio Jeg husker den Fairline men det var ett eller annet med den som virket rart, kanskje den var for kort eller noe i forhold til designet og derfor folk ikke kjøpte den båten. Den virket også ikke så fin på bildene. Man fikk ikke noe følelse "ååå den vil jeg ha og betale i bøtter og spann og kanskje bruke 20 000 i rente per år eller mase på foreldra for å ha den nå og ikke om ett år". Denne Princess gav sånn første intrykk av "virkelig stor båt" altså samme størrelse som Princess 55 og lignende Fairline, samtidig som man får med seg ting som trapp til flybridge og lett adkomst til båten. For eksempel Princess 55 i Skien hadde jo ikke noe særlig enkel inngang til båten, innvendig satsa de vel hos på størst mulig salong og ellers var det samme planløsning i båten som i mye mindre Princess 460 som jeg fikk sett i virkeligheten takket være @Hekri Ellers de gamle båtene som Princess 55 har jo helt ubrukelig "crew cabin" som er plass brukt på ingenting egentlig. Ellers er gammeldags "trappestige" til flybridge muligens ikke veldig heldig hvis man f.eks har litt bølger ute også ruller båten når man skal opp eller ned så kan det fort ende feil. For å ikke snakke om ferie i Polen om sommern ved Østersjøkysten. Man kan trekke tau at flybridge er stengt osv. men hvis man skal ha gjester i båten så selv om den ligger fortøyd til land så vil en eller annen "kake full" tulling ruinere hele greia med å dette ned en slik stige også har man ambulanser og politi istedet for fest og morro, for å ikke snakke om diverse farer for noen gjester ved båttur utpå havet. @Førstefender Vel nå er jo poenget at båten skal brukes til mye mer, men jeg tenkte å lære meg å bruke den ved korte turer med havnemanøverering og stangfiske i Skagerrak. Slik at når jeg i fremtiden drar til Polen for å ha det gøy og bo i båten som en feriehytte ved kysten så vil jeg ikke se ut som en "idiot som ikke får fortøyd og vet ikke hva han gjør der inne". Ellers som forklart tidligere tenkte jo også på øvrig bruk av båten og om jeg f.eks vil ha noen gjester om sommern eller fest osv. at det er jo også fint om ikke båten er bygget slik at man får store sjanser for skadede folk. De eldre båtene tok vel ikke designet så mye hensyn til brukervennlighet. Link to post
ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Enig med Førstefender , begynn med rimeligere og litt mindre båt og oppgrader etterhvert Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @ohio Å bytte båter blir vel tungtvindt og dyrt, det er jo alltid slik at hvis man vil kjøpe en båt så er det masse folk som er interessert. Men hvis man vil selge den så er det plutselig ikke så interessant. Som med andre ting man kjøper og selger Ellers kunne man skrevet side opp og side ned om særheter i hver familie, men altså om jeg sier at jeg skal ha noe som ikke er det jeg egentlig vil ha så får jeg det gode rådet å sette meg ned og spare noen år og kjøpe det jeg vil ha til 4 eller 5 mill. Så blir jo bedre løsning å få hva man vil ha til 2++ mill og få med foreldra som deleiere av båten slik at jeg ikke betaler selv mer enn 2 mill. Så kanskje dævver ikke båten med engang så mye så jeg blir kvitt den lånte millen på ett år eller 1,5 år. Altså jeg var på D5L kurs i den flotte Storebro 500 til @Chilli Solbris og gjorde meg noen bemerkninger som at aktercabin er ikke heldig (mye bedre å kunne støtte seg mot glassfiber når man f.eks stangfisker bak. Ellers var den ekstra spesiell pga. enorme MAN motorer osv. Så når man får informasjon av eier at den er verdt 1,5-1,6 mill (men ikke til salgs) så ønsker man i hvert fall ikke å bruke 1,9 eller 2,5 mill på Storebro med "vanlig motor". Da blir det bedre brukervennlighet av litt nyere Princess eller Fairline. Men den flotte turen minnet meg også på hvor gøy det er med båt utpå havet fremfor datamaskin og ut i WoW Så tenkte jeg på sommern om jeg vil sitte og spille eller om jeg vil ha det gøy på båten og besøke Polske feststeder ved Østersjøen. Opsjon nr. 2 vant når jeg fant ut at jeg kan enten låne penger til 2 % i Polen eller låne av foreldra og at de kan være med på å deleie båten. Det åpner jo helt nye muligheter for båt her og nå. Link to post
Okkaby Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Hva båt er det vi nå snakker om?? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Okkaby Det er denne båten som det snakkes om: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175 Har foreløpig fortsatt ikke oppnådd svar fra eier på siste melding. Men eier må vel ha forstått at han kommer til å få ett seriøst salg dersom båten er i virkeligheten i like bra tilstand som på bilder og vi blir enige om pris. Så det er vel kanskje at han håper noen av de andre interesserte vil by nok til at han aksepterer dette og betale øyeblikkelig. Men jeg betviler at noen holder slike penger på konto ubrukt (de jobber jo ikke om de bare ligger uten å være i fond, aksjer eller utleiebolig osv.) og ikke er sabla rik samtidig og da kjøper mye nyere båt trolig. De fleste vil uansett måtte selge det de har spart pengene i eller belåne utleie hus eller hva det nå er. For å ikke å snakke om at noen f.eks har båt de må selge først. Så altså som @pipe skrev tidligere så burde i hvert fall eier vurdere tilbudet om å få forskudd og full betaling om en måned imens han beholder båten til alt sammen er betalt. Det er jo en mulighet at båten ikke blir solgt på 1 måned engang det er jo ofte ikke så raskt det går unna med båter i den prisklassen. Link to post
ohio Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 TS hva er budet du har gitt på P 56 Link to post
Førstefender Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 XardasKSP skrev 12 minutter siden: @Okkaby Det er denne båten som det snakkes om: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342467175 Har foreløpig fortsatt ikke oppnådd svar fra eier på siste melding. Men eier må vel ha forstått at han kommer til å få ett seriøst salg dersom båten er i virkeligheten i like bra tilstand som på bilder og vi blir enige om pris. ssen. Før hundrede gang! Er du faktisk interessert, så reis å se på båten! Drit i han j... mekanikeren, se på den selv! Så kanskje du har sjangs til å få kjøpt denne båten, nå begynner du å igjen med noen merkelig teorier om at andre ikke har penger osv osv bare rør! Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @ohio Jeg har jo ikke gitt noe bud, jeg har jo ikke sett på båten engang i virkeligheten. Men jeg ville bare avklare med eier om det er greit dersom båt i virkeligheten er i like bra tilstand som ifølge bilder og annonse og vi blir enige om pris om det kan betales forskudd, eier beholder båten og full pris betales om ca. 1 måned noe som blir felt ned i avtalen. Dette pga. jeg må få alle pengene inn på norsk bankkonto og det vil ta tid selv med hele familien som putter på max mengde hver dag. Siden eier vil jo ha bankoverføring for hele avtalte pris selvfølgelig og ikke en koffert med kontanter. Altså jeg må jo vite om eier er interessert i å løse kjøpet på den måten, før jeg eventuelt reiser 400 km og tar med mekaniker og betaler for sjekk av båten. Det er jo meningsløst om eier skulle sagt at han kun vil ha øyeblikkelige penger etter at jeg hadde brukt masse penger på å sjekke båtens tilstand. @Førstefender Hvordan skal jeg reise og se på båten når jeg ikke har kontakt med eier da han ikke har svart på siste meldinger? Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Kan vel ikke gi bud før man har sett på båten vel...det er jo fullstendig galematias. Ingenting forundrer meg lenger... Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Martine29f Jeg har da jo ikke gitt noe bud, jeg har bare forsøkt å avklare om det er mulig for eier at om vi blir enige så betales det forskudd og han beholder båten helt til jeg innenfor tidsfrist i avtalen får betalt hele kjøpesummen. Men det virker som ikke eier helt forstod dette i telefonen, men muligens ble det enklere å forstå i meldinger. Men har jo ikke fått noe videre svar. Antar at eier sjekker om noen av de andre som er interessert kan betale øyeblikkelig, ellers så tror jeg han har forstått at jeg vil seriøst kjøpe båten om den er i presentert tilstand og vi blir enige om pris. Link to post
Boatmad Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Martine29f skrev for 1 time siden: Denne tråden er helt unik. Veldig mange her har kjøpt og solgt båter i all stillhet. Men her får vi jo i bøtter og spann og ennå har vi ikke kommet til start. Vi har hørt om foreldrene, hva de jobber med, hvilke biler de har, om sertifikater både til vanns og i lufta, i det hele tatt UNIKT. Og vi raser mot 150 sider. God hælg til alle som leser denne tråden men som ikke vil innrømme det? Som sagt tidligere har jeg mistet tråden men skummer innom til tider og mister den igjen når jeg kommer innom. må jo følge med på denne maraton runden :) utroligt hvor mange sider man kan skape av kjøp av båt. får satse på det løser seg for TS. håper TS tar tur å titter på båt med eller uten mekaniker og kanskje gjør opp egen menining om båt type passer sitt bruk. følger videre til side 200 :) Link to post
Olepo Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Jeg er vel snart det eneste faste medlemmet her på BP som ikke har kommentert i denne tråden, så here we go. Honnør til @XardasKSP for å blåse liv i en tråd som har skapt stort engasjement i det ellers stille vinterhalvåret. TS har fått svært mange gode råd underveis, og det er positivt å se at han nå ser ut til å ha kommet forbi planen om å kjøpe "europas billigste" eksempelvis P55 fra midten av åttitallet. Da ville han med stor sannsynlighet endt opp med et tvilsomt objekt med store oppgraderingsbehov. Størst mulig båt for lavest mulig pris er nok en skummel vei å gå, spesielt med begrenset erfaring og kompetanse. Men i likhet med de fleste her kan jeg ikke forstå hvorfor TS ikke reiser og ser på objekter som er av interesse. Etter å ha hatt en båt tidligere, og med både pilotutdanning og gjennomgått D5L kurs er han jo fint i stand til å danne seg et inntrykk av en båt uten å ha med seg familie og mekaniker for full teknisk gjennomgang? Det aller meste kan fint funksjonstestes også ved kai, man kan se etter tegn til fukt og lekkasjer osv. Og ikke minst danne seg et inntrykk av om båten er av en type og har løsninger man ønsker seg. Hvis førsteinntrykket er positivt kan man heller alliere seg med mekaniker for teknisk gjennomgang ved et nytt besøk. Hvis det ikke er aktuelt å gå videre har man brukt noen timer og reisekostnader, men man er en erfaring rikere og har et langt bedre sammenligningsgrunnlag før neste objekt. Så et lite forslag; Siden TS virker å ha stor tillit til mekanikeren sin kan det kanskje være en idè å leie inn mekaniker eller "den gode hjelper" som konsulent i en tidligere fase? Sende link med aktuelle annonser til mekaniker for en vurdering, så kan kanskje mekaniker eller hjelper ta første kontakt med selger for å stille relevante spm og få mer informasjon? Deretter kan de sammen vurdere om det er aktuelt å gå videre. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Olepo Jeg har fått ett inntrykk av bildene og jeg ville reise og se på båten så hvorfor ikke ta med mekaniker og få ordentlig sjekk når man først reiser 400 km en vei for å se en interessant båt. Men jeg ville jo avklare med eier om det går greit å kjøpe båten på den måten som jeg beskrev. Siden det blir komplett meningsløst å undersøke hele deretter prute med eier også helt på slutten når man skal signere finne ut av at eier vil ha pengene her og nå (men ikke i form av koffert med kontanter ) og ikke ønsker forskudd imens han beholder båten og venter ca. 1 måned på å få resten betalt også på konto. Og foreløpig har jeg ingen svar fra eier så kan jo ikke bare reise og se på en båt uten kontakt med eier Link to post
Martine29f Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Du får ikke inntrykk av båt ved å se på bilder. Du må ombord og se, kjenne og lukte. Det må da gå an å få kontakt med selger vel. Sendte jo folk til månen for 50 år siden.... Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Martine29f Han har ikke svart på de siste meldingene så jeg antar han nå finner ut av om noen av de andre interesserte er interessert nok til å betale øyeblikkelig for båten dersom de blir enige om pris. Siden jeg antar at selger nå har forstått at det er ett seriøst kjøp jeg ønsker å gjennomføre hvor det ikke er noe risiko for selger på noen som helst måte. Når det gjelder inntrykk så ser man jo på bilder om det er noe man ønsker, i virkeligheten vil man jo kunne bare bekrefte om det ser på samme måte. Og jeg er ikke god nok "snuser" til å lukte meg frem til om motor er bra så synes dette kan mekaniker sjekke mer ordentlig samme med øvrige ting som jeg kanskje ikke vet engang hvor man skal lete etter som potensielle lekkasjer i vanskelig tilgjengelige steder osv. osv. Uansett kommer jo ikke videre med saken uten svar fra eier. Link to post
Boatmad Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Martine29f skrev 3 minutter siden: Du får ikke inntrykk av båt ved å se på bilder. Du må ombord og se, kjenne og lukte. Det må da gå an å få kontakt med selger vel. Sendte jo folk til månen for 50 år siden.... Enig der med Martine29f bilder er som man sier forteller mer en 1000 ord men ingenting hvordan det føles. Båt må prøves om man ikke har prøvd båt type før. Man får ikke den følelsen på nettet eller via nettvenner. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Boatmad Det er derfor jeg skulle jo reise dit, men blir jo lite mening om ikke eier ønsker å selge den på den måten jeg kan få kjøpt den. Da blir det jo bare frustrerende om jeg liker båten og mekaniker sier at alt er i orden, pruterunde er gjennomført og man finner ut av ved undertegnelse av kontrakt at eier så for seg at man her og nå betaler med ekspress overføring (altså ikke koffert med kontanter) og ikke forskudd (imens han beholder båten) og hele summen om ca. en måned. Link to post
Boatmad Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 XardasKSP skrev 21 minutter siden: @Olepo Jeg har fått ett inntrykk av bildene og jeg ville reise og se på båten så hvorfor ikke ta med mekaniker og få ordentlig sjekk når man først reiser 400 km en vei for å se en interessant båt. Men jeg ville jo avklare med eier om det går greit å kjøpe båten på den måten som jeg beskrev. Siden det blir komplett meningsløst å undersøke hele deretter prute med eier også helt på slutten når man skal signere finne ut av at eier vil ha pengene her og nå (men ikke i form av koffert med kontanter ) og ikke ønsker forskudd imens han beholder båten og venter ca. 1 måned på å få resten betalt også på konto. Og foreløpig har jeg ingen svar fra eier så kan jo ikke bare reise og se på en båt uten kontakt med eier Ta tur selv om du ikke har kyndig person til å hjelpe deg om det er problem.Titt på båt/båter og se om dem treffer DITT behov. Mekanikker bringer du når du finner båt DU liker og treffer ditt behov. om det er 4 eller 400 km er ikke så viktig. Selv har jeg reist 609km for små båt :) det viktige er at båten treffer deg og ikke alle andre. Det er du som skal bruke båten ikke forumet. Link to post
Boatmad Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Boatmad skrev 1 minutt siden: Ta tur selv om du ikke har kyndig person til å hjelpe deg om det er problem.Titt på båt/båter og se om dem treffer DITT behov. Mekanikker bringer du når du finner båt DU liker og treffer ditt behov. om det er 4 eller 400 km er ikke så viktig. Selv har jeg reist 609km for små båt :) det viktige er at båten treffer deg og ikke alle andre. Det er du som skal bruke båten ikke forumet. Følger videre kjøpstråd til side 2000 :) ønsker alle god helg :) Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Nå aner jo ikke vi hvordan samtalen med selgeren var, men det kan vel virke som om du har skremt han litt. En båt av dette slaget er en komplisert installasjon og jeg ville aldri solgt noe slikt til en jeg ikke trodde hadde innsikt i hva han kjøpte. Hvis det i tillegg var snakk om en utradisjonell betalingsform ville aller alarmer blinket hos meg. Hvis du hadde dratt å sett på båten og fått en god tone med selgeren kan det hende han ville hatt mer forståelse for oppgjørsformen. Link to post
XardasKSP Svart 8.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 @Boatmad Takk for rådet men altså jeg får ikke reist uansett om jeg ikke får videre kontakt med eier. @Kallethekid Med andre ord så lønner det seg da ikke å være ærlig med folk om alt sammen, men hvordan skal man da forvente at selger er ærlig? Hvis man ikke informerer om viktige ting på forhånd som at man ikke har mulighet til øyeblikkelig betaling med mindre selger vil ha en koffert med kontanter. Ellers så uansett hvem man selger båt til så gjelder jo kjøpskontrakten på samme måte og jeg antar båten uansett tilstand fortsatt selges som den er selv om det ikke er fremhevet i annonsen. Derfor mener jeg det er viktig å få den grundig sjekket av mekaniker så man vet hva man kjøper før man kjøper. Det er vel en tradisjonell betalingsform for ting som koster flere millioner at man betaler forskudd også hele summen innenfor avtalt tid imens tingen forblir hos selger helt til helheten er betalt. Slik kjøpes jo hus og alt mulig rart som er dyrt. Hvorfor skulle det være annerledes med båt til prisen av ett hus? Men jeg får jo ikke gjort noe annet nå enn å vente og se om selger svarer noe. Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 Er selgeren klar over at du er polsk? Det er synd å si det, men mange her i landet er ikke særlig positiv til troverdigheten til østeuropeere når det gjelder handel og vandel. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 8.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2024 XardasKSP skrev 1 minutt siden: @Boatmad Takk for rådet men altså jeg får ikke reist uansett om jeg ikke får videre kontakt med eier. @Kallethekid Med andre ord så lønner det seg da ikke å være ærlig med folk om alt sammen, men hvordan skal man da forvente at selger er ærlig? Hvis man ikke informerer om viktige ting på forhånd som at man ikke har mulighet til øyeblikkelig betaling med mindre selger vil ha en koffert med kontanter. Ellers så uansett hvem man selger båt til så gjelder jo kjøpskontrakten på samme måte og jeg antar båten uansett tilstand fortsatt selges som den er selv om det ikke er fremhevet i annonsen. Derfor mener jeg det er viktig å få den grundig sjekket av mekaniker så man vet hva man kjøper før man kjøper. Det er vel en tradisjonell betalingsform for ting som koster flere millioner at man betaler forskudd også hele summen innenfor avtalt tid imens tingen forblir hos selger helt til helheten er betalt. Slik kjøpes jo hus og alt mulig rart som er dyrt. Hvorfor skulle det være annerledes med båt til prisen av ett hus? Men jeg får jo ikke gjort noe annet nå enn å vente og se om selger svarer noe. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med ærlighet, men det å dra å se på en båt innebærer ikke noen forpliktelser for noen av partene. Helt normalt å se på mange båter uten å handle noen av dem. Regner med at du ikke fortalte om kontant innsetningene dine til selger, men jeg tror fortsatt det skremmer en selger når man begynner med å fortelle at man ikke har finansiering i orden. Som du sier vil vel de fleste ha kapitalet i fonder eller aksjer, men dette tar normalt en dag eller to å selge. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn