Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Lars H. Ja hvorfor skulle han ikke være klar over dette. Jeg tenker jo meg at selger er logisk til å forstå at hvis man kjøper en båt til en slik sum så er man ikke en av disse tullete personene som bringer dårlig rykte rundt omkring i verden.

Jeg har enda til gode å høre at noen har stjelt en svær båt (spesielt gammel i tillegg om de skulle stjele en båt så ville det være nybåt og så liten og dyr som mulig) og gjemt den slik at den ikke ble funnet :lol::giggle:

Det er en grunn til at det henger nøkler til fly for 800 000 euro tilgjengelig ved flyskole i Polen eller på flyplasser i USA. Eneste jeg har hørt er en gæren mann som tok en Dash-8 og kræsja den og aldri hørt om noen som har vellykket stjelt ett fly.

Uansett selger har jo fått informasjon som er såpass enkelt og klart at alle ville vel forstått det ikke finnes noe risiko ved salget.

@Kallethekid Vel jeg mener jo finansiering er i orden om man kan betale innenfor ca. 1 måned for noe som koster flere millioner. Den er ikke i orden om man ikke har penga og må ta tvilsomme lån. Jeg er 100 % sikker på at det er slik hus kjøpes i Norge at man gir forskudd også betaler resten til avtalt tidspunkt.

Nå har mine foreldre bygget eget hus men det ble betalt etterhvert som HRL bygget huset og til avtalte tidspunkt ikke hele summen øyeblikkelig ved inngåelse av avtale om kjøp av tomt med byggeklausul og godkjenning av prosjektet for huset.

Jeg trodde dette var normalt i Norge ved kjøp av dyre ting at man avtaler betalingstidspunkt. Men ville bare klarere dette for å slippe å kjøre en bomtur på 400 km en vei. Jeg trodde selgere ville være fornøyde at kjøper er ærlig og også være ærlige om salgsobjektet.

Hvis jeg solgte noe så hadde jeg likt det dårlig om kjøper kom med "ny info" når hele saken var forhandlet ferdig og sluttsum akseptert av begge parter osv. Derfor ville jo være en god kjøper og informere om alt på forhånd.

Om det er 1000 kr eller 3 mill kr så er det viktigste å ta en befaring. Med eller uten hjelper. Så tar man det videre.

1 km eller 10 000 km  så tar man tur å titter om båten treffer behov. 
Om det er fiske eller turbåt må TS finne ut av selv.

Men befaring og titte på båt MÅ gjøres selv med liten erfaring. Det er han som skal bruke båten.

så tips til TS reis rundt å titt :)

XardasKSP skrev 48 minutter siden:

Ja hvorfor skulle han ikke være klar over dette. Jeg tenker jo meg at selger er logisk til å forstå at hvis man kjøper en båt til en slik sum så er man ikke en av disse tullete personene som bringer dårlig rykte rundt omkring i verden.

Jeg har enda til gode å høre at noen har stjelt en svær båt (spesielt gammel i tillegg om de skulle stjele en båt så ville det være nybåt og så liten og dyr som mulig) og gjemt den slik at den ikke ble funnet :lol::giggle:

Det er en grunn til at det henger nøkler til fly for 800 000 euro tilgjengelig ved flyskole i Polen eller på flyplasser i USA. Eneste jeg har hørt er en gæren mann som tok en Dash-8 og kræsja den og aldri hørt om noen som har vellykket stjelt ett fly.

Uansett selger har jo fått informasjon som er såpass enkelt og klart at alle ville vel forstått det ikke finnes noe risiko ved salget.

Greit med alle disse ordene dine, men kommer du med de til en selger og samtidig er polsk, risikerer du at du blir snudd ryggen til.

Har du hørt om hvor vanskelig det er å få jobb her i landet om du har et navn med mer konsonanter enn vokaler, selv med den beste utdanningen fra utlandet? Vi som har foreldre, besteforeldre, oldeforeldre . . . osv er ikke bedre enn at en da blir skjøvet bakover/bakerst i køen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Boatmad Som jeg sa før, jeg får jo ikke sett på den med mindre eier svarer på melding. Kan jo ikke se på båten uten kontakt med eier.

@Lars H. Jeg vet jo hvordan det er med jobb selv om man tilfeldigvis har svensk etternavn siden en tipptipptipptipptipptipptipptipptipptippoldefar fra Sverige bosatte seg i Polen på 1600 tallet. Det er derfor jeg flytta ut av Norge med engang når jeg kunne starte firma i Polen. Drømmen var ikke å være kontorrotte på NAV eller hos Fylkesmannen. Tenkte at man kan bli politiadvokat når jeg startet jusstudier i Norge.

Men salg er jo ikke jobb, her vil jo noen få penger for båten sin som ikke gis bort gratis. Så jeg tror ikke folk snur ryggen til ett salg av slike grunner. Men om de gjør det så nytter det jo ikke da må man vente til noe annet dukker opp. Men jeg har absolutt ikke noe tro på at selger ikke ønsker å selge båten fordi jeg er polsk :giggle:

Jeg tror nok heller det blir vurdert hvorvidt noen andre interesserte vil kjøpe til en sum som tilfredstiller eier og hvorvidt de kan betale "øyeblikkelig". Men får jo se om jeg får svar etterhvert om båten ikke blir solgt.

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

https://www.nrk.no/sorlandet/her-filmer-de-mens-de-flyr_-_-vi-kommer-til-a-do_-1.16497422

Det stjeles fly i norge også?

Ellers synes jeg det er ryddig av deg å avklare betalingsmodell på forhånd. Men selger foretrekker nok en som har finansiering helt klar.

@Bergen Men det ender jo som med gærningen og Dash-8 men bare kanskje med litt mindre konsekvenser til tyvene da de overlevde.

Poenget er at det aldri blir vellykket i form at noen stjeler det og får det med seg, ergo er det kun noen gærninger som kan ta det og kræsje det. Dette skjer da sjeldent siden folk vanligvis vil ikke dø på en måte som kvalifiserer til Darwin award.

Altså betalingsmodell er noe jeg trodde var normalt med slike kjøpesummer på flere millioner. Man betaler forskudd, eier sitter med tingen og det avtales dato for innbetaling av resten akkurat som med hus. Selvfølgelig foretrekker man jo å få alt med engang, men hvor mange vil betale både mye nok til at selger er fornøyd og samtidig øyeblikkelig? Selger har jo ikke solgt båten til noen enda, båt i den prisklassen kan det jo ta en måned å selge eller mer.

Så vet ikke hva jeg skal gjøre birnge og samle opp alle penger på konto antar jeg og hva hvis båten blir solgt i mellom tida. Da ender det som vanlig med at noe kjøpes som man ikke burde kjøpt fordi penga er der og ligger og taper inflasjon. Kjøp noe, og båt skal ikke være noe, det skal være en drømmebåt :lol::giggle:

Får jo se hva annet dukker opp og om eventuelt selger tenker seg om det ikke blir raskere likevel, eventuelt hvis båten er enda ikke solgt når jeg har alle på konto så sender jeg ny melding at nå er de alle her. Men da skal jeg ha mer rabatt siden de kan overføres samme dagen båten kjøpes :lol::yesnod::giggle: (og blir jo uansett ikke samme dagen man får henta den med mindre den gode hjelper eller eventuelt @Chilli Solbris som tørr å hjelpe med å hente gammel båt har tid akkurat da. Antar det tar mer en en helg derfra til Langesund med mindre man kjører båten i marsjfart døgnet rundt som blir vel verken billig drivstoffmessig eller morro båttur om man ikke skal stoppe noen steder annet enn å fylle på mer diesel og haste avsted.

PS. Om det er uvanlig å kjøpe båter som koster flere millioner med forskudd også avtalt tidspunkt for innbetaling av resten, da må det jo være komplett kaos om båten er enda dyrere. La oss si at det er en båt til 4 mill f.eks så må noen da selge aksjer ol. på forhånd og kanskje skatte av gevinsten før man vet om man kjøper en spesifikk båt. Blir jo helt galskap, trodde det var normalt å avtale betalings tidspunkt i avtalen også overta båten når 100 % kjøpesum er betalt inn.

@XardasKSPTror nok det er vanlig å binde kjøpet med en sum håndpenger ved kontraktsinngåelse, og avtale overtagelsesdato, hvor man betaler resterende.

Jeg mener også det er vanlig at man har pengene på bok evt bevis på lån. Penger i aksjer eller fond kan jo brått endre seg.

Om du har forsøkt å forklare din overføringsmåte fra Polen, kan nok selger ha blitt skeptisk. Vi nordmenn tenker ofte lureri bare det kommer en ikke-norsk kjøper:giggle:.

Han venter sikkert og ser om en av de andre kjøper, før han svarer deg igjen.

Tror du er på rett vei med båt nå, så ring han igjen så du får sett på båten med mekaniker, og hvis du da vil ha den avtaler dere en sum håndpenger, og blir enige om dato for henting, med restbetaling. Du må nok ta sjansen på å ofre en bomtur med mekaniker for å komme noen vei, om det er en båt du liker.

Det er nok ingen automatikk for selger at du skal ha mere rabatt for at du samler pengene på norsk konto først,det er vel heller en minimumsbetingelse for salg.

@Gullfisk Altså jeg hadde foretrukket om noen kunne vise til en koffert med kontanter enn at vedkommende muligens kommer til å få lån i bank eller noe annet. Det er jo bare snakk om tid før pengene kan overføres via bank også. Det finnes 0 risiko da pengene finnes jo allerede er bare ikke i det betalingsmidlet som er foretrukket altså ikke "digitale penger" enda.

Altså hvis alle pengene er på konto og kan overføres på 15 minutter da har man noe raskere enn 99,9 % av folk som kan kjøpe. Det er vel så å si ingen som sitter med slike summer liggende i månedsvis og venter på en båt, siden man gjerne vil ha avkastning av pengene.

Jeg leser jo her at folk mottar forskudd og venter på kjøpere fra Nederland for rimelige båter osv. og dette er jo en båt som koster like mye som ett lite hus. Da burde det være naturlig at man betaler forskudd og avtaler tidspunkt for å betale.

Den eneste som tar risiko er jo den som betaler forskuddet, selger blir jo bare glad om det ikke blir betalt kjøpesum i tide da tjener jo vedkommende gratis 10 eller 20 % av båten.

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@Gullfisk Altså jeg hadde foretrukket om noen kunne vise til en koffert med kontanter enn at vedkommende muligens kommer til å få lån i bank eller noe annet. Det er jo bare snakk om tid før pengene kan overføres via bank også. Det finnes 0 risiko da pengene finnes jo allerede er bare ikke i det betalingsmidlet som er foretrukket altså ikke "digitale penger" enda.

Altså hvis alle pengene er på konto og kan overføres på 15 minutter da har man noe raskere enn 99,9 % av folk som kan kjøpe. Det er vel så å si ingen som sitter med slike summer liggende i månedsvis og venter på en båt, siden man gjerne vil ha avkastning av pengene.

Jeg leser jo her at folk mottar forskudd og venter på kjøpere fra Nederland for rimelige båter osv. og dette er jo en båt som koster like mye som ett lite hus. Da burde det være naturlig at man betaler forskudd og avtaler tidspunkt for å betale.

Den eneste som tar risiko er jo den som betaler forskuddet, selger blir jo bare glad om det ikke blir betalt kjøpesum i tide da tjener jo vedkommende gratis 10 eller 20 % av båten.

Tror du missforstår meg. Jeg mener du gjør rett ang betaling, da det er slik de fleste handler foregår. Altså et forskudd  for å binde kjøpet når du bestemmer deg, og avtale om restsum og overtagelse. Det virker ikke som selger har oppfattet det på samme måte av ukjent årsak, eller ikke forstår at du har pengene. 
Derfor tenker jeg det er lurt å ta kontakt, og ta med deg mekaniker for å se. Du må nok akseptere at det kan bli noen turer med mekaniker som kan bli bortkastet i prosessen med å kjøpe båt, om du ikke kan dra alene og se. 
Selv har jeg 3-4 flyturer rundt i Norge for å se på båt opp gjennom, som ikke har blitt noe kjøp av. Har alltid hatt pengene jeg skal kjøpe for på konto, men restbetaling og overtagelse har blitt utsatt av andre årrsaker. Har kjøpt en båt i Bergen, og en i Stavanger sålangt. De andre jeg har hatt har vært i hjemmeområdet på østlandet. 

Lurer på om selger i det hele tatt tar tlf når du ringer? Regner med du ikke bruker ditt polske nr. Hvis han ikke gjør det så har vedk bestemt seg for ikke å selge til deg. Ikke bruk mer energi på dette nå. Plutselig dukker det opp nye båter for salg.

@Martine29f Selger har jo tatt telefonen men forstod ikke hva jeg sa mest sannsynlig. Men han har jo måttet forstå det via melding via finn. Så har jo selger fått link til denne tråden. Så da har selger vel forstått at dette er ærlig og redelig handel som foreslås.

Jeg brukte jo mitt normale polske telefon nummer når jeg ringte, jeg kunne jo brukt mora mi sin telefon når hun er hjemme fra arbeid. Men det endrer jo ingenting siden det blir fortsatt forskudd og innbetaling av full sum i løpet av ca. en måned.

Det er jo fullstendig ulogisk at en selger ikke skulle ønske forskudd hvor han tjener masse penger gratis om noen ikke betaler resten innenfor avtalt tid.

Tråden har etter hvert blitt lang, og vi har vært innom flere potensielle kjøpsobjekt. Det kan virke som om dialog med selger i noen tilfeller har stoppet opp på et tidlig tidspunkt - og jeg mistenker at selger eller megler kanskje ikke har oppfattet TS som seriøs. Om det er språk-/kommunikasjonsproblemer, fremgangsmåte eller andre ting som ligger bak vet jeg ikke. Det var litt derfor jeg foreslo at TS kanskje kan få hjelp av mekaniker eller "den gode hjelper" med første kontakt med selgeren. Eller aller helst  reise og møte selger ved besiktigelse av båt. Alltid enklere å komme til enighet når man viser interesse ved oppmøte og kan avklare detaljer ansikt til ansikt.

Alltid bra å være ærlig i forhold til finansiering, men jeg hadde nok også blitt svært skeptisk om kjøper ved første telefonkontakt begynte å forklare om en finansieringsmetode basert på at flere familiemedlemmer måtte sette inn daglige maks. kontantinnskudd i norsk bank, og at endelig oppgjør derfor ikke kunne finne sted før en mnd. eller to frem i tid...

Ellers håper jeg virkelig @XardasKSP finner og får til en kjøpsavtale på en båt han har lyst på.

Jeg gleder meg stort til den skal døpes:smiley:.

@Olepo Nå tror jeg ikke det hjelper om mekaniker nå tar kontakt med denne selger av Princess 56, da blir jo bare vedkommende forvirret. Jeg har jo forklart det i melding så klart at ingenting burde være forvirrende, og det er jo kjøper som har risiko for å betale i tide etter avtalen. Selger ville jo bare tjent masse penger om han ikke fikk betalt til avtale tidspunktet.

Så jeg antar at selger bruker betenkningstid og sjekker hva de andre interesserte har å by samt hvor raskt de kan betale det. Selger har jo også fått link til denne tråden så hvis han klikker på den så ser han jo at dette er seriøst.

@Hekri Takk for visning av din Princess 460. Jeg trodde jeg hadde jo funnet båt har til og med skaffet pengene til noe mye dyrere her og nå fremfor om ett år. Men det viser seg at selger enten har misforstått noe, tar betenkningstid for å finne ut av hvor mye og raskt han kan få penger av øvrige interesserte eller ønsker ikke egentlig å selge den båten :giggle:

Men håper han ser på den tråden og ser dette er seriøst eller forstår hva jeg mener i melding på finn. Jeg tror det blir bare enda mer forvirrende for selger om nå andre folk skal ringe på mitt vegne.

Her du nok gjort en liten strategisk tabbe i framgangsmåten din Xardas. 

Da dette objektet dukket opp var jeg nær ved å gi deg et tips: Ikke begynn å legge ut om alle mulige lurifaxtransaksjoner overfor selger, det vil umiddelbart få alle varsellamper til å blinke!

Dessverre rakk jeg ikke å komme med dette rådet, har ikke hatt tid til å skrive her inne på en stund. Jeg ser jo nå at det har gått i dass med enda et stor driter-prosjekt, og jeg mistenker at det skyldes tre ting:

• Polakk som skal ha kloa i en verdifull båt i Norge.
  • En luring som snakker i øst og vest med uttrykk som røper at han ikke akkurat er en sjøulk (rygge og parkere båten, motorer som dævver osv.) (hvis du prater like mye som du skriver kan man fort få et inntrykk av at dette er en luring).
  • Et luriumopplegg med transaksjoner som han antagelig ikke har forstått.

Jeg tror du er litt naiv i forhold til hva det betyr å ha en ordentlig kommunikasjon. Du burde ha dratt og sett på båten, med eller uten "supermekanikeren". Å avtale en visning burde være en kurant sak, og når du reiser fra Sandefjord til Bergen (eller hvor det var) så forstår normalt selgeren at dette er en person som er seriøst interessert. Når du så ankommer og får en gjennomgang av båten med eieren, så setter du deg ned med ham og tar en kopp kaffe. Da sier du at du må ha en teknisk gjennomgang av båt og motorer med en kompetent (dersom mekanikeren ikke er med allerede), og sier at dersom båten er i den stand selger hevder, så er du villig til å by så og så mye, f.eks. 2.300.000,-. At du ikke har pengene i cash er ikke noe problem, poenget er at du har finansieringen i orden. Etter litt forhandling blir dere enige om en sum, f.eks. 2,4, og på det tidspunktet er det normalt å begynne å diskutere hvordan pengene skal overføres. Det er da du foreslår å overføre et visst beløp, og resten innen en måned, men at du ikke mottar nøklene før han har fått pengene. 

I løpet av denne prosessen har du fått mulighet til å snakke med selger under fire øyne, du har hatt med en mekaniker som har gått gjennom båten og testet motorer og utstyr, og gjennom disse samtalene har du fått anledning til å gi selgeren et inntrykk av at du er en seriøs kjøper. Jeg tror du undervurderer hva det betyr å snakke sammen under fire øyne, kontra meldinger, epost og telefoner. For selv om forslaget ditt høres bra ut for selger, så tenker jeg at alarmklokkene har ringt når han har fått et inntrykk av en polsk pratmaker som ikke har pengene på plass, dermed har han misforstått dine gode og ærlige intensjoner. 

Helt enig med deg, @Komodo, og godt skrevet innlegg:thumbsup:.

XardasKSP skrev 45 minutter siden:

@Olepo Nå tror jeg ikke det hjelper om mekaniker nå tar kontakt med denne selger av Princess 56, da blir jo bare vedkommende forvirret. 

Jeg er enig i det Xardas, men hvis det skulle vise seg å ikke bli noe mer med denne P56 burde du kanskje vurdere å endre fremgangsmåte når neste objekt dukker opp.

Du er tross alt i et litt annet segment enn AliCraften nå.

@Komodo Vel jeg ville forsikre meg at det ikke blir en bomtur på 400 km en vei (med mindre båt ikke virkelig er i den tilstand som presentert i annonsen da blir det jo bomtur uansett med mindre det gis rabatt i prisen tilsvarende kostnad av reparasjon på ting som eventuelt er dævva eller at de utbedres).

Ellers er jo hele problemet omvendt

At du ikke har pengene i cash er ikke noe problem

Jeg har pengene i cash, det er at de ikke er digitale penger på konto som er problemet da de må puttes på siden Norge har i Mai 2023 funnet på at nå skal man ikke lenger kunne putte på mye kontanter med engang. Men på den andre siden så får man kjøpt kontantene mye billigere enn normal kurs.

@Olepo Hvis det ikke går med den båten fordi selger har misforstått noe og ikke giddet å klikke linken til forumet så vil jeg rett og slett bare få inn alle penga på norsk konto. Deretter når jeg finner en båt så tilbyr jeg å betale med bankoverføring hele kjøpesum innen 15 minutter (ekspress overføring) fra signert kontrakt dersom det gis ekstra rabatt pga. dette. Da blir det 0 problemer.

@Eika Det avhenger vel av hvordan man går frem i livet. Noen drar på tur opp og ned og bortover og gjerne på veien besøker restauranter og logger inn på hotell og hele pakka. Og slik gjør de med alt annet i livet, 6000 på pøbben på en fredag er ikke noe problem.

Så kan de oppsummere etterpå at de har "spist drømmebåt" på noen år, med mindre noen tjener flertallige millioner netto i året da, gjør man det så er det jo bare å kjøre på med alt fra Hawaii tur i 5 stjerners til pøbben for 10 000 i uka det blir fortsatt penger til båt, hytte, hus og bil samt vedlikehold og forbruk på alt sammen.

Men om man er en vanlig brødspiser som har tenkt hodet av seg for å kunne ha mellom 1 og 2 mill i året (forhåpentligvis 2 fra i år) så vil man ikke sløse penga på tull men heller kjøpe "drømmene".

Også er det andre som ikke sløser med penger men heller sparer dem og bruker på konkrete ting som de virkelig vil ha, og da til slutt får råd å kjøpe ting som de vil ha.

Men det er jo forskjell fra person til person. Det eneste som er surt og som gjerne blir politisk er når de folka som har sløst alle penga plutselig roper "hallo hvorfor har naboen så mye, ta penga hans det er jo urettferdig at jeg har sløst og han har spart".

TS, måske har jeg overset det undervejs, men hvorfor kigger du kun i Norge?
Polen er jo i EU zonen, og så er der både i Tyskland, DK, og Sverige foruden Polen, at se efter.

Og så slipper du for problemer med pengeoverførsel/ veksling.

@Clasg Fordi det er billigst i Norge pga. kronekurs og nettopp fordi kroner selges kontant i tillegg billigere enn noe annet valuta fordi man må putte på penger i banken.

Ellers så er det jo mye bedre for meg med norsk MVA om båten skal de første årene benyttes i Norge. Da slipper man 2 års frist på å betale MVA og man kan gjerne la noen andre få bruke båten osv. osv. I tillegg så bryr jo ikke Polen seg i virkeligheten om en båt er Norge og ikke EU momset. Omvendt er det derimot veldig strengt, den norske staten passer nøye på at ingenting får gå ubeskattet :giggle:

Så det er mye enklere med norsk MVA samtidig som pga kronekurs er vel båter nå rimeligst i Norge.

Jeg er bare en fattig plastarbeider, men alikavel er jeg villig til å forflytte meg 400km uten og nøle, for og se på noe jeg virkelig har lyst på 

Det er sånt som lyser seriøsitet for en selger "kan du holde den av til helga, så kommer jeg og ser på den da?" 

Eika skrev 13 minutter siden:

Bomtur på 400km ? Herregud mann,

Støtter Eika i dette. Når du finner et objekt som er så interessant som dette så bør du avtale tid for visning, ikke begynne med en lang dialog om pengeoverføring, det er nok her det har skåret seg for deg.

Du reiser opp og besiktiger båten, og på det grunnlaget kan du forhandle pris med selgeren. På en båt i denne prisklassen må du anta at båten er i den tilstand som bildene tilsier og selgeren hevder i annonsen. Så, før dere skriver kontrakt, avtaler du et nytt besøk, og denne gangen med mekaniker. Så tar dere en full teknisk gjennomgang av båten for å se at den er i den tilstand som selger har framstilt. Ting som bør sjekkes er f.eks. vedlikeholdshistorikk, at motorene går som de skal, at de oppnår det turtallet de skal, og at de ikke går varme ved full belastning på en testtur av en viss varighet. Annet teknisk utstyr funksjonstestes og inspiseres også. Dersom dere finner avvik av en viss grad har du et grunnlag for ytterligere pruting, hvis ikke står den prisen dere har framforhandlet. Men ikke heng deg opp i bagateller og småtteri, det må du ta på egen kappe. Det er jo snakk om en brukt båt som har slitasje, ikke en ny og strøken bøt. Da gjenstår det bare å bli enige om hvordan pengene skal overføres. At han får håndpenger og resten om en måned bør da ikke være noe problem så lenge du ikke forventer å få nøklene før sluttsummen er overført. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...