XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Faxen Hvis du ser på begynnelsen av tråden så har jeg allerede hatt en båt og jeg vil få meg båt også vil bare ha riktig båt. @sap_2000 Det var min tanke også, men hvem vil bli sittende med en 38 foter hvis man har muligheten til å kjøpe noe mye bedre. Om jeg skulle få på 2,5 mill ekstra i tillegg til mine egne penger så snakker man snart om "nesten enorm driter" som er bare "halvgammel". Kjøper jeg denne så vet jeg at jeg ikke får en ekstra krone utover mine egne til båt med mindre jeg forteller mine foreldre at den kan faktisk selges og en større kjøpes i fremtiden. Ellers ønsket jeg jo meg selv større båt og jeg "vet jo" at hvis jeg kjøper den så blir den værende minst så lenge til foreldra mine skal flytte hjem fra Norge. Går veldig tregt hos meg med selge noe og kjøpe nytt istedet. Så hvis noe skal bli værende så tenkte jeg minst på 45 foter. Men helt seriøst den Princess 55 i Stavanger var perfekt kompromiss mellom størrelse og pris altså en "nesten finale båt" til 300 000 mer enn hva "midlertidige båter" koster. Det jeg vet er at hvis jeg kjøper noe så blir det dette i BETYDELIG lenger tid enn det jeg planlegger det tilsier i hvert fall min erfaring. "Midlertidig gammel 7 serie" står fortsatt i onkelns hage i Polen selv om jeg allerede har Alpina B7. PS. Nå spør de meg hvorfor selgere i Skien ønsker ikke mindre enn hva båt i Stavanger kostet hvis den ikke har like bra motorer og utgang bak.... de spør meg altså om hvorfor noen fremmede folk har satt en sånn og ikke annerledes pris på båten sin. Jeg tror jeg må ansette gode hjelpere til å prate med mine foreldre og forklare dem ting de tror nok på folk "som kan det" mer enn de hører på hva jeg sier. Link to post
Olevine Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 sap_2000 skrev 22 minutter siden: Ut av gutterommet og bort fra PCen nå xardas. Sleng deg i bilen, sett på noe polsk housemusikk på stereoen og fis over til Haugesund. Og på hjemveien svinger du innom Monaco, eller var det Kristiansand kanskje? Så ser du kanskje også at dine barndoms svære hvite flybridgebåtene har krympet litt med tiden. Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Olevine Da har de vel flytta alle sammen til Horten. Det er vel blitt nye "Monaco" for der var det jo "fylt til randen" med båter hvor mange var større enn Storebro 500. Link to post
Martine29f Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Har ikke opplevd maken til vingling. Du må jo snart ta en avgjørelse gutt. Virker som panikken tar deg når noe passende dukker opp... Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Martine29f Da skulle du sett foreldra mine kjøpe hus..... de bygget et istedet fordi det gikk ikke å få kjøpt . Et under at de har klart i Polen å kjøpe eiendommer som de leier ut. Jeg skulle tatt en avgjørelse tidligere og fått den Princess 55 eller Princess 415 (den Princess 45 var jeg jo milimetere unna å kjøpe), siden personlig dersom den båten skal bli værende en god stund så synes jeg at jeg har lyst på noe som er "betydelig" større enn Alicraft var altså helt minst 45 fot og i hvert fall "stor 40 ++ fot". Og aller helst noe som denne Princess 55 var i Stavanger. Siden det er jo så "dyrt" med 40 foter til 1 mill når det var riktig motorisert 55 foter til 1,3. PS. Det koster vel mer enn 400 000 NOK å sende båt som dekkslast over Atlanterhavet fra USA. Om det skulle "bare" koste såpass så ville man kunnet med MVA henta Princess 55 med VP122 til 1,7 mill ++ Link to post
762mm Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Det er jo helt innlysende at du ikke har lyst på den Princess 38, og da skal du for all del ikke kjøpoe den uansett hva forumgjengangere mener, det er ikke de som skal ha båten Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @762mm Jeg har jo lyst å ha båt men ser for meg litt større båt. Også med sånn "her og nå" båt er det fint om den er i området og ikke må hentes langt ifra som om det dreide seg om "finale båt". For øvrig holdt jeg på å gruble hvordan den skal hentes, men mine foreldre kom med sine egne innspill og hvorfor skulle så mye leilighetspenger havne sakte inn i ett fond hvis de kan være med på raskere større båt. Jeg sliter bare med å forklare dem alt jeg har selv blitt forklart på forumet slik at de forstår det så det blir enklere å kjøpe noe. Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev 5 minutter siden: Jeg sliter bare med å forklare dem alt jeg har selv blitt forklart på forumet slik at de forstår det så det blir enklere å kjøpe noe. Da får du en få dem til å lese hele denne tråden fra A til Å. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TideRace Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Komodo skrev 46 minutter siden: Da får du en få dem til å lese hele denne tråden fra A til Å. ??????!! Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Komodo Jeg må nok komprimere det til noe simplere enn å "lese en hel bok". Får ta med de gode hjelperne til å se noe båt, da forstår foreldra plutselig mye raskere som i Alicraft tider når det er noen andre enn meg som forklarer. Men det har jo også tatt meg en del tid å forstå hvor viktig det er med riktig motorstørrelse til båt eller at ting som ikke noe aktercabin eller enkel utgang bak gjør det mye mer komfortablet å f.eks stangfiske fra båten. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @Komodo Jeg må nok komprimere det til noe simplere enn å "lese en hel bok". Får ta med de gode hjelperne til å se noe båt, da forstår foreldra plutselig mye raskere som i Alicraft tider når det er noen andre enn meg som forklarer. Men det har jo også tatt meg en del tid å forstå hvor viktig det er med riktig motorstørrelse til båt eller at ting som ikke noe aktercabin eller enkel utgang bak gjør det mye mer komfortablet å f.eks stangfiske fra båten. Det er ufattelig hva chatgpt får til. Den kan ev. lage podcast også ? Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @TrikkerN Lønning Hadde vært nesten morro å se hva slags "tull" chatgpt komprimerer dette til, når jeg lekte med den så klarte den ikke engang å innhente korrekt data for polsk fotball Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev for 5 timer siden: Det var min tanke også, men hvem vil bli sittende med en 38 foter hvis man har muligheten til å kjøpe noe mye bedre. Du kan jo se hvor fort den blir solgt nå. Ingen grunn til at du skulle bruke noe lenger tid på å selge den, gitt at du ikke jekker opp prisen. XardasKSP skrev for 5 timer siden: Kjøper jeg denne så vet jeg at jeg ikke får en ekstra krone utover mine egne til båt med mindre jeg forteller mine foreldre at den kan faktisk selges og en større kjøpes i fremtiden. Fakta er jo at den kan selges igjen så hvorfor fundere på om du skal fortelle foreldrene dine det? XardasKSP skrev for 5 timer siden: Ellers ønsket jeg jo meg selv større båt og jeg "vet jo" at hvis jeg kjøper den så blir den værende minst så lenge til foreldra mine skal flytte hjem fra Norge. Går veldig tregt hos meg med selge noe og kjøpe nytt istedet. Hvorfor det? Kan jo selge den om en måned om giga-finaledriteren plutselig dukker opp til gi-bort pris XardasKSP skrev for 5 timer siden: eg tror jeg må ansette gode hjelpere til å prate med mine foreldre og forklare dem ting de tror nok på folk "som kan det" mer enn de hører på hva jeg sier. Gi dem link til tråden her. Enten skrur de opp pengekrana eller så blir du innlagt . XardasKSP skrev for 5 timer siden: Jeg skulle tatt en avgjørelse tidligere og fått den Princess 55 eller Princess 415 (den Princess 45 var jeg jo milimetere unna å kjøpe) Told you so XardasKSP skrev for 4 timer siden: For øvrig holdt jeg på å gruble hvordan den skal hentes, Er ikke noe å gruble på. Den kjøres hjem når været er bra (som det er store sjanser for at ikke er lenge til på denne tiden av året) XardasKSP skrev for 4 timer siden: Også med sånn "her og nå" båt er det fint om den er i området og ikke må hentes langt ifra som om det dreide seg om "finale båt". Nå må du kutte ut det tullet med langt unna. Du kan være hjemme samme dag som du drar fra Haugalandet. Bare å velge riktig dag. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @sap_2000 Jeg viser dem faktisk innlegget ditt. Får se hva som kommer frem annet enn "vent og kjøp den du skal virkelig ha" (tror også min mor har noe iboende frykt for at jeg ikke kommer frem derfra, hun har ikke gitt opp med det der så det er samme 25 år senere som når jeg var barn og hun fulgte med på slalåm ski på sort løype uten å ha forståelse for at det er mye større sjanse for at det skjer noe med henne der enn et barn som tåler litt mer av "å dette" ). Link to post
pipe Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev for 6 timer siden: PS. Det koster vel mer enn 400 000 NOK å sende båt som dekkslast over Atlanterhavet fra USA. Om det skulle "bare" koste såpass så ville man kunnet med MVA henta Princess 55 med VP122 til 1,7 mill + Uten jeg vet er det ikke utenkelig att Princess ikke har CE merkede båtene som er på det nordamerikanske markedet, Da sliter du big time med en stor gammel driter som det i beste fall koster flesk å CE merke Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @pipe Trodde de ble automatisk CE merka når de ble produsert i Storbritannia når den var i EU. Ellers er jo båten fra før 1995 så det burde jo ikke ha noe å si. Men antar det er dyrere enn 400 000 å frakte det som dekkslast over Atlantern, så må den sikkert fraktes direkte til Norge for å slippe EU MVA på veien og da blir det også MVA av frakten. Ser i hvert fall dårlig ut med muligheter for å få noe i nærheten av den prisen som båten i Stavanger hadde med VP122 (som også var overhalte). På yachtworld er det også mange færre enn det var om vintern faktisk, det er vel kanskje bare i Norge at mange båter blir annonsert i Mai. Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 pipe skrev for 3 timer siden: Uten jeg vet er det ikke utenkelig att Princess ikke har CE merkede båtene som er på det nordamerikanske markedet, De er (var) ikke CE merket, de som gikk ut av europa. Produsert for et annet marked og andre regler/ merkinger. pipe skrev for 3 timer siden: Da sliter du big time med en stor gammel driter som det i beste fall koster flesk å CE merke I praksis umulig. Reglene sier vel noe om utslippskrav etter dagens regler ved import til EU og ikke fra den gang båten var ny. Så hadde i beste fall forutsatt å ta den inn uten motorer slik det stort sett ble gjort ved USA import av båter for 10-20 år siden. XardasKSP skrev for 2 timer siden: Ellers er jo båten fra før 1995 så det burde jo ikke ha noe å si Jo det har alt å si. Reglene sier noe slikt som: Inført eller tatt i bruk i europa etter xx.xx.1998 så da sliter man big time. Uansett var det ikke CE merke på en eneste P55 fra 86-92, så ikke noe dokumentasjon å snoke i/ kopiere. Med andre ord glem det. Kunne sikkert kjøpt deg en båt til 4 mill her isteden fremfor å å prøve å CE merke en 80-talls Princess. Har du pakket bilen ennå @XardasKSP ? Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @sap_2000 Da har jeg både misforstått google og D5L kurset siden det virket som eldre båter ikke trengte noe CE merking siden det var ikke innført enda. Så da er det eneste en Princess 55 i Sverige som annonseres i yachtworld og av Stavanger megler og som koster nesten 2 mill uten MVA noe som gjør at man likegreit kunne kjøpt den 56ern som er nyere når man legger til MVA (av en eller annen grunn er den ikke solgt enda, kanskje eier forventer at folk betaler med overføring med engang de kommer). Men da var det jo også Princess 65 med MAN motorer til samme pris. Quote Har du pakket bilen ennå @XardasKSP ? Har ikke enda forklart morra mi spesielt at den båten er ikke å hive ut vindu 410 000 og at jeg overlever turen derfra "med så liten båt" og hvorfor kjøpe den hvis du kan jo gå for drømmebåten (les når 2,7 mill er på konto en gang i slutten av september med tempoet 150 000 i uka siden jeg måtte jo brukt min egen 50 000 på å putte opp mine til 1 mill i hvert fall) og morra mi tilbød generøst tilbakebetalt skatt og feriepenger og sa det vil jo holde til 4 mill til slutt så jeg kan kjøpe noe trygt og bra som hele familien kan dra på tur med. Så det har gått fra ingen båt og hvem skal ha sånt som bare taper penger, til vi spanderer 3 mill av båten. Så da er det kanskje forståelig hvorfor jeg føler meg litt som i galehus, underskriver de det til meg skriftlig nesten så venter jeg Men de forstår altså ikke hvor fint det er selv med "hvilkensomhelst gammel driter" bare for å ha den i sommer og lære å havnemanøvrere med før man knuser en svinedyr båt pga. feilmanøvrering. Før de har forstått det så er den sikkert solgt, men jeg forsøker hardt å fortelle dem at det vil ikke gå tapt annet enn henting og bruk og at om den ikke dævver så går den til 399 999 veldig raskt og mekaniker skal jo besøke den for å forhindre dævving så godt det lar seg gjøre. Så får se om jeg rekker å overbevise dem før den er solgt, siden med Drøbaksbåtene blir det nok mer plunder å få det solgt hvis man kjøper for 1 mill så må man sikkert ta 150 000 tap for å få til rimelig rask salg for ca. 850 000 antar jeg siden det er jo ikke samme tilstand på drivverk som med den i Horten. Men om de virkelig har tenkt å betale i fremtiden så gjør det jo ikke noe å ikke ha fått den i Horten. Så blir vi forhåpentligvis i fremtiden ved "finale båt" ikke sendt "dit peppern gror" om spesielt faren min starter diskusjon/monolog på engelsk om hvorfor det er så dyrt for når det er så gammelt og at det er mer enn sentrumsleilighet i Warszawa eller som 2 splitter nye toppluksus biler ut døra fra salongen. PS. For en vakker "enorm gammel driter" om de skulle virkelig mene det, den hadde passa perfekt med 14 % pris rabatt: https://no.yachtworld.com/yacht/1999-princess-20-m-9373464/ med 2400 HK fra MAN (antar drivstoff regninga vil se akkurat omvendt proporsjonalt ut til hvor morro man har det, selv om man aldri går ut av skrogfart for å ikke snakke om vedlikeholdet men den tid den sorg om de kjøper mesteparten på seg selv). Så er de fra høsten mindre enn 2 år til de skal flytte hjem til Polen så da kan man få dispensjasjon om den er på meg for at den skal stå i Langesund inntil da om man søker staten. Større blir det jo aldri så nærmere "thats it" båt kommer jeg jo ikke. P.PS. Av en eller annen grunn er det sabla bra priser på båter i Sverige har jeg funnet ut av både på yachtworld (begrenset søkeområde til Sverige) og blocket, det er ikke noe mer hake enn at man må hente dem i Sverige og at det egentlig er 25 % MVA for å ha de i Norge med mindre man får tillatelse for 2 år? De vedlikeholder vel båtene sine i Sverige i snitt på samme nivå som i Norge? Er det noen som har kjøpt båt i Sverige? Link to post
Martine29f Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Ok, så nå er planen å vente til enorm gammel driter dukker opp som "final båt" eller? Muligens jeg har misforstått....den princess båten"pocket båt" i Sveio går altså ut av lista hvis moderen setter seg på bakbeina? Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 XardasKSP skrev for 17 timer siden: @TrikkerN Lønning Hadde vært nesten morro å se hva slags "tull" chatgpt komprimerer dette til, når jeg lekte med den så klarte den ikke engang å innhente korrekt data for polsk fotball Prompter er vesentlig ? Link to post
XardasKSP Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 @Martine29f Inn på lista kom i hvert fall en kjapp tur til Polen fordi høyre nedre visdomstann har ikke kommet seg hel ut av tannkjøttet og verker så det føles i kjeven og i øret og har ikke lyst å komme seg fullt ut av seg selv slik de 3 resterende har klart lenge siden. Det må være den groende "båtvisdommen" som læres ved å lese som presser siste tanna helt ut av tannkjøttet For øvrig er ikke "pocket driter" helt ut av lista selv om den må over lista, men jeg holder på å forklare det til foreldra at det er ikke sånn at man kjøper noe som er usalgbart og som man aldri blir kvitt eller får tilbake penger for. Jeg prøver også å få dem til å seriøst bekrefte ufravikelig eventuell ønske om å bruke store summer på båtdrømmen slik at hvis de virkelig mener det så skal det bli en "eventyrlig driter" som i de villeste ønskene. Mener å ha lest noe sted en CE A kategori for den "enorme dritern" som gitt i eksempeln til salgs i Sverige. Uansett ønsket om "finale driter" så holder jeg å forklare også at man kan lære noe av "pocket driter" slik at sjansen betydelig reduseres for at "finale driter" ender knust i verstefall inklusive brygga og at man blir oppført på forsikringsselskapets "most hated" liste i det minste. Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 XardasKSP skrev for 12 timer siden: (les når 2,7 mill er på konto en gang i slutten av september med tempoet 150 000 i uka siden Om du kjøper den gamle pocketdriteren så forsinker det fremtidig kjøp av finaledriter med mindre enn 3 uker, og det er hvis du må hive pocetdriter på søppelfyllinga. Antagelig får du igjen 3-400k for den om den og motorer er i grei stand. Mange som kan tenke seg såpass stor båt for billig penge som ikke har motorer fra 80-tallet. 3 ukers "jobb" er vel verdt en båtsommer. Mest sannsynlig blir det mindre en 1 ukes j"obbing" for å kunne bruke båt i hele sommer. Det er jo ikke galt. XardasKSP skrev for 12 timer siden: Så får se om jeg rekker å overbevise dem Er du 13 år? Du trenger ikke å overbevise de om noe som helst siden du knuser din egen sparegris for kjøp av pocketdriter. I penger er det nok den laveste risikoen du kommer til å ta om/ når du realiserer båtdrømmen dine. Nesten uansett hva som måtte dævve ombord på en finaledriter, så kan det koste langt mer en hele pocketdriteren. Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 XardasKSP skrev 19 minutter siden: Inn på lista kom i hvert fall en kjapp tur til Polen fordi høyre nedre visdomstann har ikke kommet seg hel ut av tannkjøttet og verker så det føles i kjeven og i øret Tur/ retur Polen for en visdomstann? Plenty av tannleger her i Norge (selv i skien) som kan vippe/ kappe ut tanna for noen skarve tusenlapper Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 @sap_2000 Det er ikke snakk om inntekter men å putte inn penger fra ett boligsalg, men uansett poenget var å overbevise dem om at det ikke var å hive penger ut vindu på noe unødvendig å kjøpe denne "pocket dritern". Så må også morra mi ikke få angstanfall av ideen at både meg den gode hjelper og "pocket driter" går ned i Nordsjøen på vei hit, som sagt er av og til mødre hvis man er enebarn litt spesielle med det der. Quote Er du 13 år? Du trenger ikke å overbevise de om noe som helst siden du knuser din egen sparegris for kjøp av pocketdriter. I penger er det nok den laveste risikoen du kommer til å ta om/ når du realiserer båtdrømmen dine. Nesten uansett hva som måtte dævve ombord på en finaledriter, så kan det koste langt mer en hele pocketdriteren. Jeg er ikke 13 år men jeg blir sikkert minst 40 år eller mer MINST før jeg kan grave opp av min egen lomme 4 mill uten at det ruinerer min fremtidige inntekt som jeg skal ha ut livet av investeringene (må jo pøse på med tjente penger inn av og til også for å opprettholde innekt/inflasjon balanse i det minste). Så å si "hopp på treet" til foreldra som foreslår å bruke 3 mill av egne penger på min drømm siden de plutselig fra "ingen båt" fant ut at det kan jo være noe i båtferie siden de har jo allerede vært på ferietur i alt fra Australia til Sør Amerika men "enorm driter" har de ikke feriert i altså + min mor mener mine sjanser til å overleve gror sammen med dritern på en helt annen skala enn mine egne tanker om størrelse = trygghet. Så jeg forsøker å få til en "pocket driter" uten at det skal ruinere hele ideen de plutselig fikk om at man kan jo bruke penger trenger ikke å spare absolutt alt helt til graven, blir ikke mange opplevelser der Quote Plenty av tannleger her i Norge (selv i skien) som kan vippe/ kappe ut tanna for noen skarve tusenlapper Koster 400 NOK tur retur til Gdansk med Ryanair. Tannlege i Norge har morra mi besøkt før i tiden for noen rotfyllinger tror det ble 20 000 eller 30 000 å betale. Deretter har hun alltid tatt turen ned. Selv med dævva kronekurs så lønner det seg nok å ta en kjapp tur med mindre den tanna klarer som de 3 andre å få kommet seg helt ut av tannkjøttet på egenhånd før jeg tar overdose av aspirin for at det skal ikke verke altfor meget i halve kjeften og øret. Heldgivis har ingen av tennene mine ellers dævvet eller hatt hull osv. så heldig på den måten i hvert fall med unntak for de visdomstennene som er et smertehelvete for hver gang de skal komme seg ut heldgivis er denne den siste som er kun halvveis kommet seg gjennom tannkjøttet ut. PS. Noen som har noen idee om det er noen haker med båter i Sverige øvrige enn at man må betale MVA for å ha båt i Norge dersom man er bosatt Norge eller vil ha den mer enn 2 år med havn i Norge? Av en eller annen grunn er de billigere enn i Norge ofte selv om jeg trodde at Norge hadde nå verdens billigste båter pga. kronekurs. P.PS. Bestilte tannlege i Norge for sjekke time siden det ikke skal koste mer enn 650 stod det (mye billigere enn å bestille håndverker per 1 time fra ett verksted ) og den tanna holder på plage meg ihjel. Får da høre prisen for å fikse det så tanna kommer seg helhetlig ut og slutter å plage meg ihjel. Link to post
Clasg Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 https://cpbaad.com/boats/c2b22c63-d82e-4c9f-833c-bf6df11bdf2f/tremlett-46-offshore ca. 500.000 NOK og så er den indenfor EU :-) Jeg mener, den kan sejles til Polen og blive en fin båd igen med den rette pleje. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn