Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

@Gullfisk Poenget er at det før eller senere kommer jo igjen båt til riktig pris på markedet.

Eller ikke...... Kan jo ha vært satt for lavt, og ikke riktig, siden de forsvant.

Er jo bare å vente da............

Kan ta tid om man aldri skal gi mere enn det beste tilbudet man ikke fikk/rakk.

@Gullfisk De forsvant jo men bare Princess 45 øyeblikkelig, med Princess 55 var det fortsatt god tid på 2 måneder å få kjøpt.

Poenget er jo at hvis båter ikke forsvinner på ett år så er de kanskje satt for høyt i pris. Uansett selger av Fairline 50 startet med en rasjonell pris og det virker som man skal kunne komme til enighet så kanskje den forsvinner også bare denne gangen til meg.

Om jeg i fremtiden vil kjøpe en "enorm gammel driter" og skulle selge så vil jeg jo ikke sette den ut til mer enn hva jeg kjøper den for + eventuelt om jeg utbedrer den med noe som er relevant for alle kjøpere som ny kalesje eller annet som blir nytt. Kommer ikke til å legge på pris fordi jeg f.eks kjøper ekstremt dyrt ekkolodd siden jeg vet jo folk flest ikke er interessert i å ha det.

Skal da også som med Alicraft eventuelt skrive i annonsen at prisen er ferdigpris med mindre flere kommer og vil by mer eller noen kan gi meg en begrunnet årsak til at den skulle være billigere nettopp i form av lignende båt (altså at noen ikke har råd er ikke relevant :giggle::lol: ). Det fungerte med Alicraft og den ble solgt raskt og til den pris som ble satt ut. Kan vel også skrive at jeg betaler ekstra om noen har en Princess 65, 20M ol. i bytte og tar den som mellombetaling.

Men først må jeg jo få kjøpt båten så da finner man ut av på søndag om det blir enighet om pris, kjøpstidspunkt og eventuell sjekk med mekaniker og @sap_2000 om han bor i nærheten og har tid/lyst og ikke skal ha en enorm sum for å sjekke en stor gammel driter.

@Martine29f Møter vel han forhåpentligvis på brygga i Oslo da så finner man det ut derfra om det blir en eventuell "prøveseiling" når avtalen er klar med selger og eneste som gjenstår er å finne ut av om båten fungerer. To par øyne blir jo alltid bedre enn ett hvis både mekaniker og @sap_2000 ser på og sjekker båten under "prøveseilinga".

@Okkaby

Å der kom det ut ennå en stor driter med 122 motorer å ligger i Oslo gjør den også. 

Snakk om ulven så dukker den opp på finn, det er jo båten som jeg skal se på søndag da.

@ohio

Men den koster det samme som den Princess 55 som ble solgt i Stavanger og da synes vel TS den er for dyr tenker jeg!!!!

Er jo blitt allerede 10 000 rabattert i forhold til Princess 55 i Stavanger prisen så begynner å "hjelpe seg" :giggle: Selvfølgelig Princess 55 i Stavanger var større og hadde overhalte motorer, men har man ikke vært rask nok så får man jo ta det som er der.

For øvrig har selger av Princess 45 foreløpig gitt om å selge båten av en eller annen grunn og på Fairline 43/45 har en drivstofftank begynt å lekke men den skulle eier fikse og han forstod jo at det ikke er noe ferdigpris han har annonsert den for. Men likevel det er så langt unna "bra pris" at jeg har nok mest tro på Fairline 50 det er jo ikke langt unna en pris hvor man kan leve med de 5 føttene mindre og 13 cm smalere båt. Motorene er forhåpentligvis like bra uten å være overhalte siden dette er vel det største "baktrinnet" til denne Fairline 50 i forhold til Princess 55 i Stavanger.

Men det kan jo bli båt ser ikke langt unna en deal, så må den jo selvfølgelig sjekkes om alt fungerer når enighet om pris er blitt oppnådd (da er det jo en mening i å betale for at den blir sjekket).

XardasKSP skrev for 10 timer siden:

Var bare 2 problemer den ene heter CAT motor som jeg antar er 3208 med turbo og den andre er at den ligger i Bergen.

Det var snakk om 3208 i  425 hk versjon. Ikke så mye negative historier om 375 hk versjonen. Det var aldri snakk om at turbo var skummelt, men derimot at versjonen på 210 hk uten turbo er kjent som noe av det mest seiglivede som finnes. Ikke dermed sagt at alle andre utgaver er noe drit eller har dårlig rykte (hos noen).

Bergen er heller ikke noe problem gitt at båt og motorer er i god stand.

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Teksnisk beste båten kosta 300 000 mindre og ble solgt i Horten for 895 000. Altså teknisk beste med tanke på at det var dokumentert 2,3 mill fra verksted og halve drivverket var splitter nytt.

Den var unntaket og garantert en meget sjelden sjanse som noen solgte ufattelig billig pga tragiske omstendigheter OG at de som ordnet med salget antagelig var uvitende om at de kunne fått noen hundre K mer om de hadde presentert den på riktig måte.

Jeg kan garanterer deg at det ikke kryr av båter med opprinnelig verdi på mindre enn en mill som noen putter 2,5 mill inn i for å så være verdt rundt 1 mill (+- noen hundre k).

å gjøre noe slikt med mindre penger ikke betyr noe som helst  kvalifiserer nesten til innleggelse. 

Ellers vil jeg si F50 i spania er den mest sinnsykt oppgraderte båten hittil i denne tråden med tanke på hva det har kostet  selv om det var for noen år siden. Den båten bar preg av å ha vært eiet av noen hvor kostnader ikke betydde noen ting.

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Nå vet jeg ikke med de parantesene om jeg skal se etter en fiskeskøyte eller en enorm splitter ny 80 foter  :giggle::lol:

Er ikke lureri. Båt godt egnet til havfiske (den kommer bl.a til å bli brukt til det også). Du skjønner hvilken jeg mener når du kommer dit :wink:

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Men hilser gjerne på og om du bor i nærheten og ikke skulle hatt for det "gull og grønne skoger" og det ikke blir for farlig at båten "dævver" i Oslo fjorden siden den er gammel :lol:, så hadde vært veldig interessert om du kunne ta en kikk sammen med mekaniker

Skal nok greie å stagge angsten nok til at en kjapp tur i lysakerfjorden bør kunne gjennomføres uten varig men :giggle: 

Om jeg er hjemme og ikke må ute på tur igjen så kan jeg godt ta en tur. Bor 5 min unna.

Mvh. SAP

@sap_2000 Det er sikkert bare meg men den ble jo "slaktet" på forumet slik at jeg egentlig mistet litt lyst på alt fra CAT. Når man kan jo få VP som er vel kjent av hele landet eller tysk MAN/MTU. Tror også selger av Fairline 50 var første som forstod at motor er faktisk det mest dyrebare i båten og at eventuell storfiksing med overhaling koster mer enn båten. "Pynt" er fint men også mye rimeligere.

Den var unntaket og garantert en meget sjelden sjanse som noen solgte ufattelig billig pga tragiske omstendigheter OG at de som ordnet med salget antagelig var uvitende om at de kunne fått noen hundre K mer om de hadde presentert den på riktig måte.

Ja det var sykdom til eier som var far til hun som solgte båten, men de mest tragiske omstendigheter må jo ha skjedd før siden det var jo ikke disse personene som har investert i båten.

De betalte 970 000 og båten ble solgt av Høvik megler som er jo heller kjent for å ha veldig optimistiske priser enn raske salg. Så antar mange folk ikke likte at interiøret ble fiksa med treverk når det var ikke det båtene hadde originalt (jeg synes også det så litt harry ut og jeg bryr meg jo ikke om interiør). Så hvis megler oppnådde "bare" 70 000 mer så var det kanskje utrolig sjelden sjanse for den teknisk interesserte men fordi folk flest kanskje synes at interiørhåndverker er like dyrt som mekaniker så ble det aldri store salgssummer på båten.

Nå synes jeg da at båtmekaniker får koste det det koste må og at slike fagfolk har mest kunnskaper og erfaring i Norge med mindre noen kjenner en mekaniker fra verftene i Storbritannia hvor de bygger båtene (men det blir jo like realistisk som å få ut en Galeon verft mekaniker i Polen til å fikse på privatbåt og koster norske summer for slik fagmann uansett (pris på virkelig topp fagarbeid blir samme over hele verden, kanskje bare lavere skatt på det) ). Men øvrige håndverkere er også veldig gode i Polen og da blir fort interiør rimeligere.

F50 i Spania er fin men altså når den kommer i pris kategorien "legg på 500 000 for en Princess 65" så blir den fort overskygget av "enorm gammel driter" i hvert fall om noen som meg synes stor flybridge båt er vakkert :giggle::lol:

Skal nok greie å stagge angsten nok til at en kjapp tur i lysakerfjorden bør kunne gjennomføres uten varig men :giggle: 

Da satser vi på at overlevelsesdrakt ikke blir nødvendig ombord til den turen, med sommertemperaturer i tilfelle alle slangene plutselig skulle sprekke i båten og skroggjennomføringer gi opp akkurat da :giggle::lol:

Om jeg er hjemme og ikke må ute på tur igjen så kan jeg godt ta en tur. Bor 5 min unna.

Blir hyggelig å hilse om du ikke må ut på tur nå til søndag. Så kan man jo planlegge "prøveseiling" senere tar da også med til "prøveseilinga" den bekjente mekaniker så han er sikker at han klarer å fikse service og ting som kan dævve på den båten + 2 par øyne er jo bedre enn ett.

XardasKSP skrev for 23 timer siden:

Martine29f Møter vel han forhåpentligvis på brygga i Oslo da så finner man det ut derfra om det blir en eventuell "prøveseiling" når avtalen er klar med selger og eneste som gjenstår er å finne ut av om båten fungerer. To par øyne blir jo alltid bedre enn ett hvis både mekaniker og @sap_2000 ser på og sjekker båten under "prøveseilinga".

Så gjenstår det å se om SAP ditter parat på vakt i fiskelignrnde båt hele helgen og hopper frem straks en forbipasserende sier kodeordet: driter.

Okkaby skrev for 1 time siden:

Ja kan ikke bli mer avansert enn dette?

Så da finner jeg en plass å drite nå?

Her er det muligheter for forviklinger.

Okkaby skal på båttur og sier til reisefølget sitt at han må drite.

SAP hører dette kodeordet og svarer at han blir med på båttur.

Okkaby synes det høres litt rart ut at en fremmed inviterer seg med på båttur, men sier ok, du kan bli med, og slik blir det.

Trådstarter leter etter SAP og løper rundt på alle brygger mens han roper driter, men uten hell da SAP er på båttur med Okkaby. Trådstarter blir arrestert gor ordensgorstyrrelse.

SAP er ute på båttur og gir kommandoer til båteier Okkaby om at motoren skal opp i visse turtall for at han skal lytte etter feil. SAP kikker i alle skap og luker og dier han sjekker tekniske snlegg og skroget tilstand. Okkaby synes gjesten som inviterte seg med på tur har en mistenkelig oppførsel og ringer politiet som tar med seg SAP.

På brygga står en selger av en stor flott båt og ergrer seg over at kjøperen (trådstarter) ikke overholder avtalen om visning og ringer til en annen som har gitt et skambud på en halv million og sier at hvis han har en halv mill klar om en halvtime kan han kjøpe båten, og båten selges.

SAP er inne hos politiet til avhør og hører fra naborommet at det ropes "men jeg skulle bare kjøpe en stor driter" og skjønner sammenhengen og saken blir oppklart.

SAP og Trådstarter kan nå reise til båthavna, hvor den store flotte båten er solgt billig og muligheten for et kupp igjen gikk i vasken, eller i dass er vel kanskje mer korrekt ord i en tråd om driter.

19 fot skrev 9 minutter siden:

Her er det muligheter for forviklinger.

Okkaby skal på båttur og sier til reisefølget sitt at han må drite.

SAP hører dette kodeordet og svarer at han blir med på båttur.

Okkaby synes det høres litt rart ut at en fremmed inviterer seg med på båttur, men sier ok, du kan bli med, og slik blir det.

Trådstarter leter etter SAP og løper rundt på alle brygger mens han roper driter, men uten hell da SAP er på båttur med Okkaby. Trådstarter blir arrestert gor ordensgorstyrrelse.

SAP er ute på båttur og gir kommandoer til båteier Okkaby om at motoren skal opp i visse turtall for at han skal lytte etter feil. SAP kikker i alle skap og luker og dier han sjekker tekniske snlegg og skroget tilstand. Okkaby synes gjesten som inviterte seg med på tur har en mistenkelig oppførsel og ringer politiet som tar med seg SAP.

På brygga står en selger av en stor flott båt og ergrer seg over at kjøperen (trådstarter) ikke overholder avtalen om visning og ringer til en annen som har gitt et skambud på en halv million og sier at hvis han har en halv mill klar om en halvtime kan han kjøpe båten, og båten selges.

SAP er inne hos politiet til avhør og hører fra naborommet at det ropes "men jeg skulle bare kjøpe en stor driter" og skjønner sammenhengen og saken blir oppklart.

SAP og Trådstarter kan nå reise til båthavna, hvor den store flotte båten er solgt billig og muligheten for et kupp igjen gikk i vasken, eller i dass er vel kanskje mer korrekt ord i en tråd om driter.

Tror jeg holder meg til en tur over Jæren i morgen tidlig. Lite med politi der tenker jeg, å drite får jeg gjøre i fred håper jeg.

Så får vi se om det blir noen overskrifter i VG om mye drit fra brygga i Oslo hehe

SAP dukker nok opp i havna her igjen på overnatting før eller siden.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@19 fot Skikkelig god historie :giggle::lol: Men jeg håper at eventyret ender denne gangen med "kjøpte stor gammel driter til skikkelig lav pris" og at den viser seg å ikke dævve med det første. Selv om jeg akkurat fikk informasjon fra eier om at strømgenerator har dævva men man kan kjøpe en "landsgenerator" mye rimeligere fordi den ikke er til båt men det er det samme.

@Okkaby I morgen tidlig tror jeg det skal gå fint ifølge dmi sine prognoser

å drite får jeg gjøre i fred håper jeg

men om du drøyer til ettermiddagen så kan det jo fort med over 1 meters bølger bli lite fred i liten driter :giggle::lol: Det var jo en bekjent av familien som til vanlig er ivrig laksefisker men også liker å fiske fra båt som følte for å sjekke dritern på Alicraften når det var bølger i Skagerrak. Han synes det var lite fredelig med bølger og ikke akkurat enkelt å drite uten å møte dritten som holdt på å ramle ut av dassen ved en stor bølge fra siden :lol: Jeg tror han mista for all fremtid lysten på å drite i båt som er utpå havet :giggle:

For øvrig fortsatt med forståelsen av "gammelt ræl" så har jeg tenkt å pryde akterenden med flotte bokstaver "stor gammel driter" bakpå båten når jeg har kjøpt den. Har for øvrig fått høre fra selger av Princess 55 i Skien at det finnes muligheter for rabatt men han mente fortsatt 71A motorer er like bra som 122. Nå er jo Princess 55 større så jeg har mer lyst på større båt, men motorene til Fairline 50 er bedre og motor blir dyrt om det "dævver" så jeg tror nok motorene avgjør selv om båtene skulle kostet det samme.

Satser også på litt ekstra rabatt for slik som strømgenerator ol. og fordi motorene er jo ikke overhalt som de var på Princess 55 i Stavanger + båten er mindre. Men det er virkelig nærme anskaffelse av "stor gammel driter" nå synes jeg :giggle:

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

Selv om jeg akkurat fikk informasjon fra eier om at strømgenerator har dævva men man kan kjøpe en "landsgenerator" mye rimeligere fordi den ikke er til båt men det er det samme.

Håper ikke at du biter på slike røverhistorier. Det eneste fellestrekket med en dieselgenerator for montasje i båt og et strømaggregat for bruk på land er at de genererer støm. Ellers er det meste forskjellig, noe du ser tydelig på prisen. Sørg for å få et skikkelig avslag i prisen for dette. Det er ikke bare kostnaden av et nytt aggregat, det koster også fort en hel del å installere. 

@Komodo Holdt faktisk på å bite på den at det koster mer fordi det står båt i navnet men det er samme generator som på land.

Men mekaniker skal jo se om den som er der kan fikses eller har dævvet fullstendig, så ville jo @sap_2000 sikkert visst noe om dette er samme generator eller ikke. 

Rabatt må det jo bli da jeg er jo den som er aller gladest i å få rabatt og lavpris :giggle:

@Martine29f Da kan spenningen avta, årsaken er at eier ikke har montert enda ny baugthruster og mener båten kan ikke "prøveseiles" uten siden man ikke får havnemanøvrert.

Dermed kan det kun bli foravtale på handel med forskudd og forbehold at alt fungerer som det skal under "prøveseiling" med mekaniker og @sap_2000 ombord til å sjekke dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...