XardasKSP Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 @Martine29f vi skal se på denne. Princess 45 ble trukket fra salg og Fairline 43/45 var det ikke noe vits å se for med lekk dieseltank som jeg fikk høre koster 200 000 å fikse skikkelig så ville det ikke være noe kupp selv med stor rabatt om man må betale enten 200 000 eller få midlertidig fiksing. Så ville vi se den Princess 55 engang til for å sammenligne med Fairline 50 siden eier nå har blitt villig til store rabatter selv om han fortsatt ikke forstår at markedet vurderer 71A til å være feil motor for Princess 55 selv om alt til og med skulle være som han mener om motorer. Han sa at Sundal megler mente den var verdt 1,5. Jeg kunne bare si til det at Stavanger megler solgte med VP122 som var overhalte og badeplattform med hekkport til 1,3. Det virket til slutt at kanskje eier kunne tenke seg å bevege mot samme pris som for Fairline 50. Han har jo allerede kjøpt seg en Fairline 70 siden han mener vel som meg at "jo større gammel driter desto mer morro" . Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Kjøp deg en sådan skikkelig svær driter som tåler en goe orkan. PS: Flatt hav på Jæren idag ja? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 @Okkaby Det finnes jo dager hvor man kommer seg jo til 10gradern med miniatyr på 20 fot. Men poenget er at de fleste dagene er slik at allerede rett utenfor Langesund så sjanglet Alicraft 31 som full sjømann. Det er disse dagene av en sommer man vil gjerne ikke avstå av å bruke båt selv om det er solbris. Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Er faktisk ganske mange fine dager om sommeren sjøl på Jæren/Lista. Så trenger ikke svær driter? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Martine29f Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Lykke til med visning. Vært moro hvis det hadde blitt ordning? Link to post
Okkaby Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Ble det kjøp av driter idag eller?? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 19 fot skrev for 22 timer siden: Okkaby synes det høres litt rart ut at en fremmed inviterer seg med på båttur, men sier ok, du kan bli med, og slik blir det. Trådstarter leter etter SAP og løper rundt på alle brygger mens han roper driter, men uten hell da SAP er på båttur med Okkaby. Trådstarter blir arrestert gor ordensgorstyrrelse. Hahaha Den var herlig skrevet Skulle bare lagt til noe med tollvesenet også da befatning med de faktisk kan innebære tvangsdriting Det der med å lete rundt var faktisk ikke så langt fra det som skjedde i dag haha XardasKSP skrev for 10 timer siden: Fairline 43/45 var det ikke noe vits å se for med lekk dieseltank som jeg fikk høre koster 200 000 å fikse skikkelig Det jeg sa var: "Kan koste opptil 200k" avhengig av sånn ca alt. Inn på high-end verksted med beskjed om ring når ferdig kan det sikkert koste 300k også.. Men, det trenger ikke å koste mange hundrelappene heller for en som kan gjøre alt selv og har et sveiseapparat om man er heldig med hva lekkasjen skyldes. Så lekk dieseltank kan koste alt fra 200 til 200k XardasKSP skrev for 10 timer siden: Det virket til slutt at kanskje eier kunne tenke seg å bevege mot samme pris som for Fairline 50. Tar ofte litt tid før selgere med for høye forventninger kommer ned på jorda. Okkaby skrev for 9 timer siden: PS: Flatt hav på Jæren idag ja? Er det ikke alltid skummelt der ute da? XardasKSP skrev for 9 timer siden: Men poenget er at de fleste dagene er slik at allerede rett utenfor Langesund så sjanglet Alicraft 31 som full sjømann. Det er disse dagene av en sommer man vil gjerne ikke avstå av å bruke båt selv om det er solbris. Det vil en 50 foter også gjøre. Spesielt om man ligger stille. mer behagelig, ja. men det er ikke natt og dag. Så stor båt at det blir behagelig å ligge å peke på 10 graderes en vanlig sommerdag med solgangsbris tror jeg ikke man ønsker å eie med mindre man er sulten av Brunei eller noe slikt. Okkaby skrev 37 minutter siden: Ble det kjøp av driter idag eller?? Lar @XardasKSP komme på banen først ang dagens begivenheter og lurer selv på hva han tenker etter den lille peptalken vi hadde på slutten. Det er mange aspekter å ta stilling til om man vurderer å skaffe seg stor gammel båt. Mvh. SAP Link to post
Boatmad Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 sap_2000 skrev 12 minutter siden: Hahaha Den var herlig skrevet Skulle bare lagt til noe med tollvesenet også da befatning med de faktisk kan innebære tvangsdriting Det der med å lete rundt var faktisk ikke så langt fra det som skjedde i dag haha Det jeg sa var: "Kan koste opptil 200k" avhengig av sånn ca alt. Inn på high-end verksted med beskjed om ring når ferdig kan det sikkert koste 300k også.. Men, det trenger ikke å koste mange hundrelappene heller for en som kan gjøre alt selv og har et sveiseapparat om man er heldig med hva lekkasjen skyldes. Så lekk dieseltank kan koste alt fra 200 til 200k Tar ofte litt tid før selgere med for høye forventninger kommer ned på jorda. Er det ikke alltid skummelt der ute da? Det vil en 50 foter også gjøre. Spesielt om man ligger stille. mer behagelig, ja. men det er ikke natt og dag. Så stor båt at det blir behagelig å ligge å peke på 10 graderes en vanlig sommerdag med solgangsbris tror jeg ikke man ønsker å eie med mindre man er sulten av Brunei eller noe slikt. Lar @XardasKSP komme på banen først ang dagens begivenheter og lurer selv på hva han tenker etter den lille peptalken vi hadde på slutten. Det er mange aspekter å ta stilling til om man vurderer å skaffe seg stor gammel båt. Godt å se at en peptalk ble gjort :) Tror TS bør ta seg en timeout med tanke på en stor gamel båt. Er ok for dem som vedlikeholder og reparerer masse selv men for TS kan det bli tragedie. Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 sap_2000 skrev 28 minutter siden: Lar @XardasKSP komme på banen først ang dagens begivenheter og lurer selv på hva han tenker etter den lille peptalken vi hadde på slutten. Det er mange aspekter å ta stilling til om man vurderer å skaffe seg stor gammel båt. Skjønner jo av dette at du har truffet polakken, og at dere har pratet og tittet litt. Blir moro å se om det blir handel til slutt. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 @Okkaby Nei ble ikke kjøp av driter og tror at de som ønsker at tråden mer eller mindre dævver for tiden får ønsket sitt oppfylt. Siden foreldra mine kom på den flotte ideen at Fairline 58 til 4 mill ser fin ut og noe sånt skulle man hatt. Men jeg tror ikke de virkelig vil gi meg 2,7 mill fra leilighetssalget i Warszawa når de er ferdig på konto i September engang + mine egne så man har råd å kjøpe noe til 4 mill med bankoverføring. Så det blir eventuelt mer liv i tråden når alle penga er klare på konto siden de som selger båt til 4 mill enda mindre ønsker koffert med kontanter for mesteparten av kjøpesum. Ellers må si utrolig tusen takk til @sap_2000 som befaret båten og vurderte den helt gratis og gav mange gode råd. Inklusive at båt ikke er verdt mer enn 1 mill selv om motorene ser bra ut, men den vil ikke selgerne selge den for så da blir det jo ikke kjøp. Princess 55 så vi ikke på engang til i Skien siden rådet var at med 71A motorer er det ikke noe vits uansett pris når utgangspunktet er feil. Og pris var jo også da ment som 1,3 og ikke 1. Uansett er største problemet at mine foreldre forventer noe annet og jeg forventer noe annet så for å unngå for grov familiekrangel så tror jeg det blir ingen båt og bare vanlige "sommerfylla i Polen med fettere deres familier og grill utpå landet". Den eneste mulighet er at foreldra seriøst mener å bruke disse penger på båt men selv da blir det nesten ikke siden de forventer at hele greia ikke skal koste 4 mill og det er det koster dersom båten skal være "drastisk mye finere og bedre". Og de må seriøst ønske å eie over halve båten selv for alltid siden jeg vil ikke betale "vakre sofaer" og nedbetale 2,7 mill men jeg tror de forstod det også at jeg vil ha stort skrog og gode motorer. Altså det må jo ett under til om Fairline skal koste 4 mill når det står 4,75: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353832882 og om det skal være Princess så er det 5 mill i beste fall når det står 5,69: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=348013279 Uansett om det skal noensinne bli båt i fremtiden så vil jeg gjerne ha med @sap_2000 og da betaler jeg gjerne for dette også det blir jo ikke 5 minutter unna. Men jeg tror ikke selgerne vil selge for det båter er faktisk verdt med mindre de virkelig må selge. Det eneste jeg kan være litt uenig med @sap_2000 er dette: Quote Spesielt om man ligger stille. mer behagelig, ja. men det er ikke natt og dag. For meg var det ombord i Storebro 500 som dag og natt når man gikk i skrogfart med bølger fra siden som rullet delikat med båten, Alicraft 31 hadde i de samme bølgene i skrogfart rullet slik at man måtte holde seg godt fast for å ikke å snakke om å få fisket. Med Storebro 500 sin rulling hadde det gått lett å få stangfiska, eneste problem ville være aktercabin og ikke mye å lene seg mot bakpå båten. Ser ut uansett som sørgelig ende på visa uten båt i det hele tatt så får ta meg nesten en trøstevodka. Håpet virkelig å kjøpe denne men foreldra mine hadde sikkert gjort meg arveløs (det er en spøk, men altså hadde blitt for mye krangel og tull) om jeg betalte en krone mer enn 1 mill for den når de fikk vite den ikke er verdt mer. Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: Ellers må si utrolig tusen takk til @sap_2000 som befaret båten og vurderte den helt gratis og gav mange gode råd. Inklusive at båt ikke er verdt mer enn 1 mill selv om motorene ser bra ut, men den vil ikke selgerne selge den for så da blir det jo ikke kjøp. Bare hyggelig @XardasKSP. Vil korrigere og presisere litt ang dette med vurdering av pris. Som jeg har sagt mange ganger før, kjøpspris er ikke alt. Det jeg sa var at personlig hadde jeg ikke gitt 1 mill for denne båten, for jeg er ikke ute etter et gammelt prosjekt. Og omtrent alle 30+ år gamle båter vil bli et prosjekt i en eller annen grad om man vil ha ting på stell. Jeg hadde antagelig ikke kjøpt den om den så kostet 500k heller. Men andre kunne sikker betalt 1,2 for den og følt de gjorde en ok deal. Du glemte også det andre jeg sa om at hvilken båt (og pris) som er riktig for én person, ikke nødvendigvis er riktig for en annen. Det kommer an på hvem man er, hvilke forutsetninger man har og hvordan båtliv og båthold man ønsker å ha. En nevenyttig kar med økonomien i orden, full av pågangsmot og med god teknisk innsikt kan godt finne lykke i en eldre større båt. Mange andre inklusive meg selv hadde antagelig blitt paranoid og deprimert samt full av angst av å eie noe slikt. Eller ikke hatt tid til å gjøre alt selv eller råd til å sette bort alt. Folk er forskjellige. Båten var grei nok den. Motorene og det tekniske virket ut fra det vi kunne bedømme uten prøvetur til å være helt greit. MEN, det er så utrolig mye mer i en slik båt enn motorer og gir. Ja endel var gjort her, men lista på hva man kanskje burde og ønsker å gjøre er ganske lang og det vil den som regel alltid være på båter i denne kategori og pris. Denne trengte omtrent slt av elektronikk nytt om ikke trives i steinalderen. Teak på akterdekk og badeplattform var "skutt", ombygging av hekk og plattform virker veldig "grovt" gjort og elendig finish. Kalesje og trekk virket relativt slitt. Inne var den ok. Flott skipsgulv, fine sofaer osv. Mange spør meg om råd lang valg og kjøp av båt. Hvilke råd jeg gir avhenger mye av hvem som spør og hvilke forutsetninger de har. I ditt tilfelle rådet jeg deg til ikke kjøpe denne båten. Ikke bare på grunn av selve båten, men som jeg har sagt før at jeg tror ikke du har forutsetninger for å realistisk sett kunne få et lykkelig båtliv med en stor gammel båt til lav pris. Dette inntrykket ble forsterket etter at jeg fikk møte deg og familien i "real life". Du er veldig fokusert på drømmen, men jeg tror ikke du du har et realistisk bilde av hvordan det er å eie og ha ansvaret for en slik båt i praksis. Du vil ha et mye bedre grunnlag for vurdere hva som er riktig båt om du realiserer drømmen din i noen etapper etterhvert som du får gode og positive erfaringer. Og da tror jeg du trenger en mindre, nyere båt som har større forutsetninger for å funke uten større problemer og fiksebehov. Rådet mitt er å gå ned størelse, kraftig opp i årgang og samtidig kanskje kanskje øke prisen du er villig til å betale. Jeg fikk jo pratet litt med moren din også. På meg virker det som de støtter deg og kanskje vil være med på å kjøpe/ spleise på båt. Men de er veldig skeptisk til stor gammel båt. Med god grunn vil jeg si. Ikke alle drømmer kan realiseres her og nå. De fleste bruker en stor del av livet til å realisere noen drømmene sine. Mange drømmer forblir urealiserte. eNn av de kanskje til det beste. Du er en ung kar som har mange år på å realisere dine drømmer. Skulle ikke forundre meg om drømmen vil endre seg underveis også etter som man blir eldre og får litt mer erfaring og praksis i båt. Det gjør det for de aller fleste inklusiv meg selv. Det jeg drømte om for 20 år siden er ganske langt fra det jeg drømmer om nå. Til sist vil jeg i beste mening si at det kan lønne seg å endre litt på fremgangsmetoden ang kommunikasjon med kjøper og når du skal se på en båt. Ikke dra med deg halve slekta pluss en hund som savner deg så så mye at den roper på deg hvert 3 sekund når du er mer enn 1 meter unna. Det kan bli litt voldsomt for selgere når det dukker opp flere som prater veldig mye med hverandre og forholdsvis høylytt på et annet språk. Det er sikkert språket som gjør det, men det høres nesten ut om dere er på nippet til å krangle. Jeg håper ikke foreldrene dine tok det ille opp når jeg etter en halvtime sa at det kanskje var lurest å ta med seg hunden inn på land. Tror hele havna hadde fått med seg både bjeffing og diskusjoner på polsk og sleherene var helt klart ukomferabel med hele situasjonen. Det gikk mye bedre når hunden var på land og det var et par personer mindre i/ rundt båten. Jeg tror også det er lurt å holde litt igjen på hva man deler med selger. De trenger ikke vite alle detaljer om familieforhold, polske penger fra eiendomssalg og investeringer og måten penger skal føres inn til norge overt tid og så videre. Du risikerer bare å skremme bort eller gjøre selgeren skeptisk til deg og hele opplegget. Nordmenn er livredde for å få problemer med myndighetene, og de kan feilaktig tro at det er noe snusk med disse utbroderingene av overføringsmetoder, penger fra polen osv. Vi som har fulgt med i denne tråden i mange måneder gjennom tusenvis av innlegg har nok forstått mer enn en random selger vil gjøre. Alt de trenger å vite er om du kan betale båten eller ikke. Så da holder det å si (og gjøre inntrykk av) at man kan det. Dropp alt om hvordan, hvorfor, på hvilken måte osv. Nå er det snart natta her. Skal en tur over til vestlandet for å hilste på en svensk dame i morgen. Om det ikke blir streik på gardermoen og flesland da.... Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 26.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 @sap_2000 Jeg måtte forklare det til min mor i nesten 2 timer ned til Skien at du mente at du selv ikke ville ha kjøpt slik båt fordi den ikke passet til deg Men det jeg forstod var at dersom man skulle kjøpe denne båten så trodde du verdien er 1 mill men det vil ikke selgerne selge den for og at slike båter derfor blir ofte usolgt. Altså forstod det som 1 mill er prisen dersom jeg noensinne skulle få tilbake penga (i antall kronestykker for selve båten) ved bytte av båt. Det var i hvert fall min forståelse av verdsetting av verdien av båten i den tilstand den befant seg i (inklusive hvordan badeplatformen ble ikke veldig vakkert påmontert) Quote det høres nesten ut om dere er på nippet til å krangle Dette er helt korrekt ikke på nippet men de kranglet for fullt hvem som skal betale og hva. Mora fortalte at den taper man ikke masse penger på i hvert fall siden den koster ikke mange milioner imens faren fortalte at denne er både "liten" og ser stygg ut utvendig og han vil ikke bruke penga fra bolig på slikt og det fortsatte med at faren pekte på Fairline 58 og sa sånn ser bra båt ut. Fortsettelsen ble vel tatt senere om at "sånn skal den se ut" koster 4 mill. Så forstod da ikke faren heller at Princess 65 i Sverige til 2,2 million + eventuell MVA umulig kunne vært fin overalt og den i hvert fall ikke så ut som "Balimar" som ble presentert i en video med megler og lå i Tyrkia for salg til betydelig høyere pris. Ender opp med noe aka: mora vil at båten skal være fin og alt funke samme hvor stor og helst at jeg blir glad og man slipper å kaste eksempelvis hele millionen i dass uansett om det er mine egne penger, faren vil at den skal være stor flott alt skal funke og Fairline 50 var liten. Imens jeg selv har tro på at mekaniker kan fikse mye og vil at båten skal være stor (Fairline 50 virka stor nok selv om drømmen er "enorm driter" som Princess 65 spesielt om den skal brukes til annet enn bare fiskecruise som f.eks party i Polen og ha stor og virkelig bra motor med drivverk. Men om den ser fint ut er ikke så relevant bare motorn går og båten ikke lekker. Så det er klart dette er ikke forenlig Med hunden er det verre for gamle bestemora på snart 90 kan ikke sitte i flere timer med den kaukende alene hjemme så når det er fysisk mulig tar jeg den med, ideen er at den skal ha vest og være med i båt på tur når jeg har båt dersom jeg noensinne skaffer en båt. Nå er det mørke skyer over båtdrømmen. Quote Nå er det snart natta her. Skal en tur over til vestlandet for å hilste på en svensk dame i morgen. Om det ikke blir streik på gardermoen og flesland da.... Du får ha lykke til med hentetur enda engang stor takk for i dag. Og når du skulle ha tid i fremtiden så betaler jeg gjerne for at du er med på sjekk av båt uansett hvor eventuelt neste skulle befinne seg. Spesielt om det virkelig skulle gå til de grader at det blir 4++ million klasse båt. Da betaler jeg også for hele den sjekken du sa koster 50 000 og tar med mekaniker som jeg kjenner også. Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 XardasKSP skrev for 6 timer siden: Men det jeg forstod var at dersom man skulle kjøpe denne båten så trodde du verdien er 1 mill men det vil ikke selgerne selge den for og at slike båter derfor blir ofte usolgt. Altså forstod det som 1 mill er prisen dersom jeg noensinne skulle få tilbake penga (i antall kronestykker for selve båten) ved bytte av båt. Det med verdi er ikke lett. In the end er verdien det noen er villig til å betale. Og der vurderer folk forskjellig. Fasiten får man etter noe er solgt. Hva man får igjen x år frem i tid vet ingen. Avhenger av alt mulig. Den som visste hva fremtiden bringer kunne blitt verdens rikeste mann. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Dette er helt korrekt ikke på nippet men de kranglet for fullt hvem som skal betale og hva. Mora fortalte at den taper man ikke masse penger på i hvert fall siden den koster ikke mange milioner imens faren fortalte at denne er både "liten" og ser stygg ut utvendig og han vil ikke bruke penga fra bolig på slikt og det fortsatte med at faren pekte på Fairline 58 og sa sånn ser bra båt ut. Fortsettelsen ble vel tatt senere om at "sånn skal den se ut" koster 4 mill. Og den diskusjonen er lurest å ta på privaten. Ikke foran selger og andre i 100 meters omkrets. Bli enige om det famileøkonimske på forhånd og ta diskusjon etter visning. Blir det for mange folk med meninger blir det ofte kaos. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Så forstod da ikke faren heller at Princess 65 i Sverige til 2,2 million + eventuell MVA umulig kunne vært fin overalt Antagelig var den ikke det heller. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Ender opp med noe aka: mora vil at båten skal være fin og alt funke samme hvor stor, faren vil at den skal være stor flott alt skal funke og Fairline 50 var liten. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å ordne en deal på at foreldre låner deg xx penger xx lenge. Så kan du ta alle avgjørelser selv. Når det er sagt så hadde jeg hørt på rådene du får her inne. De er ganske entydige. Moren din hadde faktisk noen gode poenger hun også som jeg jeg er enig i. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Imens jeg selv har tro på at mekaniker kan fikse mye og vil at båten skal være stor Moren din virket ikke å ha like stor tro og positivt syn på "mekanikker" som deg. Jeg tror heller ikke han kan fikse alt, alltid og gi deg et bekymringsløst båtliv med en slik båt. Husk alt er mange ganger dyrere og mer av på båter i denne klassen kontra Alikraft. Du var nok også ganske heldig med det eierskapet. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Med hunden er det verre for gamle bestemora på snart 90 kan ikke sitte i flere timer med den kaukende alene hjemme så når det er fysisk mulig tar jeg den med, ideen er at den skal ha vest og være med i båt på tur når jeg har båt dersom jeg noensinne skaffer en båt. Søt hund men den virker å ha litt "issues". Ikke sikker på at den er den idelle skipshund. Men den hadde garantert blitt ved din side hele veien ned til bunnen om båten dævver og går ned XardasKSP skrev for 6 timer siden: Nå er det mørke skyer over båtdrømmen. Drømmen kan bli skyfri den om justeres den litt for virkeligheten. Og husk drømmen kan realiseres litt etter litt over noen få år. Man trenger ikke nødvendigvis vente til man kan oppfylle hele drømmen på en gang. De fleste gjør det slik. XardasKSP skrev for 6 timer siden: Du får ha lykke til med hentetur enda engang stor takk for i dag. Og når du skulle ha tid i fremtiden så betaler jeg gjerne for at du er med på sjekk av båt uansett hvor eventuelt neste skulle befinne seg. Da betaler jeg også for hele den sjekken du sa koster 50 000 og tar med mekaniker som jeg kjenner også. Bare hyggelig :) Den svenske damen skal jeg ha et stevnemøte/ date med i morgen. Man kan jo ikke ta med seg en dame hjem som man kun har sett annonsen på og ikke prøvd i virkeligheten . Vil presisere for andre som leser denne tråden at de eventuelle 50k ikke ville vært til meg, men til fagfolk og tjenester man kan leie inn om man virkelig skal gå dypt og grundig til verks. En volvoekspert som gjør grundig sjekk av motor som kompresjon, sjekk av dyser osv. Oljeanalyser, tankinspeksjon, kranløft, sjekk av drivverk osv., Man kan få det så grundig og dyrt som man vil. Jeg har en litt annen approach i første omgang. Er skeptisk innstilt, sjekker det kan og legger mye vekt på hva jeg kjenner, ser, lukter og føler under befaring og prøvetur, samt magefølelsen som ofte viser seg å ikke være helt på jordet. Ofte får man mye ut av å prate med selger. Også om han har lite å si. Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Egentlig ingen bombe at det ikke ble noe handel i dag, det lå på mange måter i kortene. Men nå som du endelig har fått med deg SAP på en visning, så håper jeg du har plukket opp noen tips om hva man skal se etter når man titter på bruktbåt og hvordan man går fram. Men jeg er betinget optimist. Det kommer jo tydelig fram av SAPs innlegg at det er mange tips du ikke har tatt til deg. Jeg tror jeg var den første til å advare deg mot å legge ut om hvordan du skal finansiere kjøpet overfor en selger. Bli enig om en pris, inngå en avtale, og kom deretter tilbake til hvordan beløpet skal overføres. Intrikate utredninger om kontanter og diverse transaksjoner fra Polen bidrar ikke til å vekke tillit. Når det gjelder hunden. Hvis du ikke kan la den være hjemme alene, så skaff en hundevakt eller sett den noen timer på kennel. sap_2000 skrev 46 minutter siden: Moren din virket ikke å ha like stor tro og positivt syn på "mekanikker" som deg. Jeg tror heller ikke han kan fikse alt, alltid og gi deg et bekymringsløst båtliv med en slik båt. Har også mange ganger stusset på din nærmest blinde tiltro til hva denne "Mekaniker" kan fikse. Tviler ikke et sekund på at det er en dyktig kar du har kommet over, men det finnes mange motormerker og modeller der ute, og ingen er ekspert på dem alle. Og i tillegg er det jo slik at en stor båt inneholder mye mer enn bare motor, gear og dieseltanker. Blant annet er generator nylig nevnt. Du må komme ned på bakken og innse at en mann ikke kan fikse alt. Om du så ansetter en egen Mc Gyver, så vil han også møte veggen før eller senere i en svær gammel driter. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @Komodo Da pleier faren eller moren å bli igjen hjemme om hunden blir igjen hjemme og da pleier det også å hete at den som ble igjen ikke skal bruke penger på båten (altså nå tenker jeg ikke kjøpet bare men de enorme summene som skal på fiksing og vedlikehold) På kennel så hadde enten hunden dævva av å ule seg ihjel eller folka som passer på dævva av å høre på det Så den har "issues" med at jeg ikke er der den er men skal finne en måte å ikke ha den stående på brygga ved visning. @sap_2000 Quote Og den diskusjonen er lurest å ta på privaten. Ikke foran selger og andre i 100 meters omkrets. Bli enige om det famileøkonimske på forhånd og ta diskusjon etter visning. Blir det for mange folk med meninger blir det ofte kaos. Det var ikke familieøkonomiske forhold siden faren hadde uansett ikke lyst på denne Fairline 50 men da at jeg og eventuelt morra kan jo bare kjøpe. Diskusjonen gikk over til "helt uskyldig båt" som tilfeldigvis stod på brygga og faren synes var fin selv om jeg sa prislappen er minst 4 mill. Og videre ble den "partert" i betaling mellom hva faren ville, jeg skulle og morra burde. Manglet bare at faren spurte søndagsnytende fersk eier av Fairline 58 hvor mye penger han skal ha fordi båten hans er fin Men jeg klarte å formidle at i tilfelle så må man finne slik båt på finn folk selger ikke sine båter selv om de er ombord i dem i havna Så det var det jeg fortalte litt før om angående foreldra om vi så skulle samla sammen 4 mill til høsten og komme til brygga med en Fairline 58 f.eks så står det f.eks en Princess 57 ved samme brygga også starter diskusjonen helst fra faren at hvorfor betalter vi så dyrt og den båten der ser enda bedre ut med spørsmål hva slik koster Quote Drømmen kan bli skyfri den om justeres den litt for virkeligheten. Og husk drømmen kan realiseres litt etter litt over noen få år. Man trenger ikke nødvendigvis vente til man kan oppfylle hele drømmen på en gang. De fleste gjør det slik. Altså den får en lang vente tid og uten foreldre må jeg betale hele greia selv så må vente til jeg kan dette også. Den Fairline 50 hadde som for meg ikke noe annet "problem" enn den elektronikken allerede "dævva" eller sang på siste verset, at den ikke var ferdig utvendig i skroget, man måtte bytta kalesje men det er jo ikke så dyrt om noen firma har tid til en ny en (blir dyrere med vann i båten) + ny generator siden strøm skal jeg jo i ha i en slik båt selv om kanskje en fryser må ha batterier også. Jeg er ikke "catch & release" men "catch & spise" innstilt til fangst på fiskecruise Men altså hvis den muligens var verdt 1 million så ville jeg jo ha båten men jeg vil ikke betale mer enn den muligens er verdt. Så om alle selgere vil ha mer enn båtene er verdt så får de beholde dem slik som du sa skjer i de fleste tilfeller med slike båter. Ellers vil jeg gjerne at du er med til å se og vurdere eventuelle potensielle fremtidige båter og jeg betaler gjerne for det. Det hjelper jo godt mot å betale mer enn båten er verdt siden jeg trodde jo den Fairline 50 kunne være mer verdt enn 1 mill selv om ikke 1,29 når man måtte kjøpe ny elektronikk og generator. @Komodo Quote Du må komme ned på bakken og innse at en mann ikke kan fikse alt. Om du så ansetter en egen Mc Gyver, så vil han også møte veggen før eller senere i en svær gammel driter. Jeg tror at det er da man bare kjøper en hel ny ting og jobben blir å få ut den gamle og inn med den nye om noe ikke kan fikses (muligens kan jo allt fikses, men som du sa en mann kan ikke kunne fikse alt). Oppsumert: Det ser ut som det ikke blir noe driter for tiden og enten så kjøper jeg bare en helt selv og da blir den så dyr som jeg kan skrape frem, ellers så blir det "halvgammel driter" med foreldre med på kjøpet og en enorm pris rundt 4 mill. Link to post
Martine29f Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Ja ja, sånn kan det gå. Håper ikke selger ligger i koma etter gårsdagen. Du har vel flere ganger fått gode tips for hvordan du skal gå frem ved visning men gjorde altså det motsatte med å ta med hele slekta...PS. " pockhetdriter" i Sveio er ikke solgt ennå? Link to post
XardasKSP Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @Martine29f Quote Håper ikke selger ligger i koma etter gårsdagen Tror nok at hvis det har skjedd så er det ikke pga. "slekta" men fordi en utrolig erfaren person har vurdert at båten i den tilstand som den er kan være verdt 1 mill og ikke 1,29 mill som eventuelt kunne "slå selger i koma" Men det var den vurderinga som ble gjort og da har jeg også bydd 1 million som selger som forventet ikke ville ha @sap_2000 har jo fortalt at folk ofte blir værende med slike "gamle dritere" siden de ikke vil selge dem til det de er verdt (med mindre noen har flaks og noen betaler mer). Så det var jo forventet at selger ikke ville akseptere budet men det var det jeg forstod som @sap_2000 sin vurdering av verdien på båten. Når det gjelder Princess 55 så sa @sap_2000 at det ikke var noe poeng når utgangspunktet altså motorene ikke er riktige. Ellers ville vært en utrolig "nedtur" å kjøpe "pocketdriter" etter å ha "prøveseilt" med Storebro 500 i Oslofjorden og sett på 50 fotere. Mine foreldre trodde at med 2 mill så kommer man langt men man kommer jo ingen steder skal man ha 50+ foter som er betydelig bedre stand så er det jo 4 som blir prislappen med god rabatt slik jeg ser på finn og da er det stort sett bare Fairline å velge siden Princess blir 5 mill med god rabatt. Det ene er i hvert fall sikkert at jeg vil gjerne ha med @sap_2000 til å se på alle eventuelle båter jeg skal kjøpe siden han vurderer jo verdien enda lavere enn mine egne lave verdiestimat så da er jeg i hvert fall sikra om noen er enig i prisen @sap_2000 mener det er verdt å ikke betale for mye. Så får jeg bare flytte alle mine egne penger til norsk bankkonto som jeg kan bruke, siden om jeg skal vente på foreldra så blir det i September. Og jeg kan garantere at om jeg venter til september så vil selger/megler av "halvgammel driter" oppleve enda mer sirkus om faren skal betale 2,7 mill og jeg kun 1,3 mill og eventuelt mora resterende 1 mill om det så står en Princess 57 ved brygga ved siden av Fairline 58 og faren plutselig peker og sier den er enda mer fin hvorfor ikke kjøpe den (nå behersket han seg i det minste til å vente på annonse på finn ikke banke på og spørre tilfeldig eier om hva han vil ha for båten siden den er fin) På den måten er faren min mer spesiell (er vel fordi han levde i kommunist tida i Polen hvor alt var til salgs og man måtte presse seg frem hardt i døra om man skulle få til noe) enn meg, han kan prate til hvem som helst og spørre om hva som helst, som en tilfeldig eier som koser seg i båten om han vil selge og for hvor mye fordi båten er fin Det viser seg det var feil å vise faren video på youtube av båter til salgs i utlandet for det var nok en grunn til at "enorm gammel driter" kosta 3,5 mill i Tyrkia imens den i Sverige kosta 2,5 mill utgangspris og den grunnen hadde man sikkert funnet ut av i tilstanden og dermed fått høre at den ser ikke ut som på film men film var av en annen lignende båt Link to post
sap_2000 Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 XardasKSP skrev 16 minutter siden: tilstand som den er kan være verdt 1 mill og ikke 1,29 mill som eventuelt kunne "slå selger i koma" Nå må du slutte å strekke strikken på det du referer meg på. Jeg presiserte at det med verdi er vanskelig og til syvende og sist er hva noen er villig til å gi. Den båten blir nok solgt for mer enn 1 mill til noen. det jeg sa var at jeg hverken hadde gitt 1 mill eller 500k for den da jeg ikke orker tanken på er slikt prosjekt. Men det finnes mange folk som tenker annerledes enn meg. så jeg har ikke vurdert markedsverdien på den til 1 mill. Jeg tror de kan få et sted mellom 1 og 1,2 for den om de treffer «rette» kjøper. det du og andre burde tenke mer på enn noen få kroner forskjell i kjøpspris er det man risikerer å dra på seg av problemer og kostnader om/ når noe går skeis . Da kan man plutselig med en stor driter som er ikke kan brukes eller omsettes før den fikset for hva enn det måtte koste. og selv om man står å vifter med tusenlapper kan det være en jævlig lang og vanskelig vei med å faktisk få noen til å fikse ting skikkelig før om x måneder. Båtbransjen er 10 ganger mer cowboy enn bilbransjen. den billigste båten over tid for en som ikke er nevenyttig er den som funker og stort sett bare trenger vedlikehold. De aller fleste båter jeg ser i denne kategorien er som regel ikke vedlikehold etter boka hele veien. Derfor er det ofte en prosjekt som nå til for å få det up to date. så gjelder p finne en båt som folk har brydd seg om og brukt penger på hele veien og uten å la ting forfalle. Det er sjelden kost på båter i 20-30 år alder. Men det finnes. Håpet er at den jeg skal se på i dag er i den kategorien. Mvh. SAP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 sap_2000 skrev 12 minutter siden: Nå må du slutte å strekke strikken på det du referer meg på. Jeg presiserte at det med verdi er vanskelig og til syvende og sist er hva noen er villig til å gi. Den båten blir nok solgt for mer enn 1 mill til noen. det jeg sa var at jeg hverken hadde gitt 1 mill eller 500k for den da jeg ikke orker tanken på er slikt prosjekt. Men det finnes mange folk som tenker annerledes enn meg. så jeg har ikke vurdert markedsverdien på den til 1 mill. Jeg tror de kan få et sted mellom 1 og 1,2 for den om de treffer «rette» kjøper. det du og andre burde tenke mer på enn noen få kroner forskjell i kjøpspris er det man risikerer å dra på seg av problemer og kostnader om/ når noe går skeis . Da kan man plutselig med en stor driter som er ikke kan brukes eller omsettes før den fikset for hva enn det måtte koste. og selv om man står å vifter med tusenlapper kan det være en jævlig lang og vanskelig vei med å faktisk få noen til å fikse ting skikkelig før om x måneder. Båtbransjen er 10 ganger mer cowboy enn bilbransjen. den billigste båten over tid for en som ikke er nevenyttig er den som funker og stort sett bare trenger vedlikehold. De aller fleste båter jeg ser i denne kategorien er som regel ikke vedlikehold etter boka hele veien. Derfor er det ofte en prosjekt som nå til for å få det up to date. så gjelder p finne en båt som folk har brydd seg om og brukt penger på hele veien og uten å la ting forfalle. Det er sjelden kost på båter i 20-30 år alder. Men det finnes. Håpet er at den jeg skal se på i dag er i den kategorien. Du får ta til deg skryt ? Høres dog ut som en skikkelig bøtteballett som kom på visning!? Link to post
XardasKSP Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @sap_2000 Quote Nå må du slutte å strekke strikken på det du referer meg på. Jeg presiserte at det med verdi er vanskelig og til syvende og sist er hva noen er villig til å gi. Den båten blir nok solgt for mer enn 1 mill til noen. Beklager jeg forstod det som by 1 mill når jeg spurte om hva du tror den er verdt selv om du ikke ville hatt den selv. Men jeg forstod jo også som du også sa at de vil ikke akseptere 1 mill. Quote det du og andre burde tenke mer på enn noen få kroner forskjell i kjøpspris er det man risikerer å dra på seg av problemer og kostnader om/ når noe går skeis . Det jeg forstod var at den trengte ny plotter med ekkolodd og gjerne ny radar skjerm siden den som var der husket båtens produksjonslinje så det ut som også da en ny generator for strøm. I tilegg til dette ny kalesje eller fiks for den som var der siden kalesje er jo ikke dyrt men vann i båten kan bli veldig dyrt. Resten var det mine foreldre som brydde seg om, for meg var det interiøret mer enn bra nok og hvorvidt det er pent eller lite pent påbygd badeplattform er jo ikke viktig så lenge den ikke kommer til å dette av Men jeg forstod det som det ikke var fare for at båten knekker sammen. Så det dyre blir jo om motorer dævver, jeg forstod det som at det var like mye eller like lite sjans for at de dævver som på hvilkensomhelst annen eldre båt men VP122 var kjent for å være livsdyktige. Så det var ikke mindre eller større sjans for total motorhavari på den båten enn på tilsvarende. Og det er vel det som "slår eiern konkurs" om motorn dævver mye annet kan man jo leve med og bruke båten til "fiskecruise" og tur utpå Skagerrak. Selv om mine foreldre mener 4 mill båt er det som skal til, så føler jeg at man kan gå på mye større tap på den enn på en "gammel driter" siden verste som kan skje er at "gammel driter" må kondemneres eller selges for 1 krone til en uteligger så man slipper å betale for kondemnering om motorer dævver. Men på en til 4 mill så har man jo fulle 4 mill å tape og å tape 1 mill kan jo bare skje i form av verdifall uten at motorer sier takk for seg eller noe som helst forverrer seg i båten. Dævver motorer på en båt til 4 mill så må man nesten putte inn nye brukte og betale 2 mill for å redde 4 mill. Men det er kanskje jeg som tar helt feil men føler at risiko for å tape enorme summer øker i takt med størrelsen på summen som blir brukt på båten og 4 mill båt har i hvert fall "2 raske mill å tape" om motor dævver f.eks imens 1 mill båt har bare 1 mill å tape siden det er hva den er verdt. 4 mill båt har jo gjerne 1 mill å tape om ingenting dævver men det ikke er noen kjøpere som vil ha den og man må sette ned prisen for at den ikke står der i år og dag usolgt. PS. Uansett jeg vil gjerne betale for at du blir med om jeg skal se på noe båt igjen og da vil jeg også presisere spørsmålet til hva du tror båten er verdt og ikke hva du selv ville betalt for den. Siden jeg antar jo at du selv muligens heller ikke ønsker en Fairline til 4 mill eller Princess til 5 mill og da ville du ikke betalt for noe du ikke vil ha selv om de ble rabattert med 1 eller 2 mill Uansett lykke til med båten du skal se på, trodde du skulle hente en men forstår det nå som du skal kjøpe en til deg selv. Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 sap_2000 skrev 31 minutter siden: så gjelder p finne en båt som folk har brydd seg om og brukt penger på hele veien og uten å la ting forfalle. Det er sjelden kost på båter i 20-30 år alder. Men det finnes. Håpet er at den jeg skal se på i dag er i den kategorien. Men disse er vel som regel ikke kompatible med kuppris forstått som laveste antall kroner, men kan likevel være kupp totalt sett. Link to post
Martine29f Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Hvorfor ikke øke budet med 100 tusen da? så kanskje selger slår til. Link to post
XardasKSP Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @Gullfisk Altså hvis @sap_2000 sier en båt er verdt prisen så er den verdt prisen da er det kupp å kjøpe den til prisen @sap_2000 mener man kan by på den selv om andre båter er billigere. Så om det blir dyrere så gjør det ikke noe om den vurderes som verdt det. Men da får det være begrenset til Norge og vest-Sverige siden jeg vil også ha med den mekaniker jeg kjenner før kjøp så han kan fortelle det i den aktuelle båten at han vet hvordan man fikser den eller om han ikke vet noe så vet han i hvert fall hvordan man får ut den ødelagte tingen og kobler på en ny ting som fungerer istedet. Eller eventuelt kjenner noen som kan det. Blir jo fort dyrt å reise europa rundt med flybiletter, hoteller og betaling for sjekk for begge ekspertene dersom man skulle reist til båter som viser seg å være uaktuelle eller selgere som ikke vil selge dem til riktig pris. Da blir det fort 10-20 turer uten båt. @Martine29f Først må jeg få foreldra til å lese flere ganger det inlegget til @sap_2000 hvor han skriver at det er mulig båten er verdt mer enn 1 mill ellers blir det bråk om jeg skulle betale mer. Men det gjorde jo noen undre med noen som er erfaren om @sap_2000 sier noe til dem live og ikke i form av tekst på forum så tar de dette som en åpenbar nesten religiøs sannhet fordi han kan det, dette hadde også virket med andre erfarne derfor ville ha med @Chilli Solbris på visning av Princess 65 som det ikke ble noe av. Mekaniker tror jeg er altfor ung av alder til at foreldra tror uten forbehold på hvert ord selv om jeg mener mekaniker kan så å si alt. Og om jeg gjenforteller noe fra forumet så er det bare meg som ikke vet noe de hører først når de ser noen som er erfaren og mer enn 30 år gammel og forteller dem noe. Link to post
Bruflaat Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Passe seg nå @sap_2000 så du ikke går god for en gammel driter og blir saksøkt i ettertid ? Link to post
XardasKSP Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @Bruflaat Både jeg og foreldra vet jo det er veiledende informasjon og at som også @sap_2000 sa at det er bare 90 % sannsynlighet for at motor ikke øyeblikkelig dævver man kan få av "prøveseiling" og testing. Så må man eventuelt ha den 50 000 sjekken av motor om det skal være nesten 100 % sannsynlighet at motor ikke sier takk for seg med totalhavari de nærmeste månedene. Men hvis man skal tro på noen sin vurdering så er det jo fint å ha en vurdering av den mest erfarne. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn