Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@index Var ikke fatalistisk på den båten i Bergen, skulle bare fikse og bytte nødvendige ting (kan jo ikke la være å ha ekkolodd og man må ha ny naviskjerm også om ekkolodd skal funke på den). Men ellers ble den vurdert og jeg har fått råd, jeg har valgt å forsøke å betale mer enn rådet till slutt men likevel gikk det ikke.

Ble dermed rådet noe annet, kan jo hende jeg kjøper båt i morgen har tenkt å se på noe samt eventuelt få det sjekket. Så kan jeg sikkert kjøpe stor båt til nesteår det kommer jo flere båter kanskje det kommer noen allerede til høsten.

Båt koster jo det markedet vil gi for den og jeg har jo blitt rådet også at noen ganger vil folk heller beholde båten enn å selge den for det markedet vil betale, men andre ganger er det noen som virkelig vil selge og av en eller annen grunn ikke kan/vil beholde båt om prisen markedet vil betale ikke er tilfredsstillende.

Er jo blitt solgt alt fra Princess 55 til 1,3 mill, Fairline 52 fra 1999 til under 2 mill (begge solgt av meglere), Princess 415 med VP 63P og bra stand til 850 000 og Princess 45 til 895 000 med overhalte VP71B, nye tanker, overhalt gir, nye akslinger osv. Alle de 4 kjøpene i år, sjansen er vel der for at kjøp nr. 5 kommer til høsten og hvis ikke så i hvert fall noen kjøp til neste år. Lignende båter som den Princess 56 blir heller ikke akkurat dyrere til neste år snarere omvendt.

Link to post
Share on other sites

On 7/9/2024 at 2:25 PM, XardasKSP said:

Jo den i Stavanger med overhalte motorer og fastmonterte møbler til 1,3 mill med norsk MVA (og gratis EU MVA ved flytting av foreldra om man tok den på mora) var ett bra kjøp men var nok ikke klar den gangen da men det var jo flere bra kjøp både fulloverhalt drivverks Princess 45 til 900 000 og den Princess 415 til 850 000 med VP 63P. Vet ikke hva Princess 65 ble til slutt solgt for heller men den var så meget finale båt at jeg hadde lyst på den men var ikke klar for å kjøpe den i april fordi måtte investere. Den var jo så stor og fin båtutseende på at man kunne tålt litt reparasjoner og utgifter og hele pakka om det var nødvendig siden større en det blir det vel aldri uten eurojackpot eller ved 80 års alder eventuelt :giggle:

Dette er "water under the bridge".  Du kommer deg ikke videre ved å gruble  og ergre deg over de gode kjøpene du gikk glipp av. Ta med deg lærdommen (slå til raskt dersom det er et godt kjøp) og ikke gjør samme feilen flere ganger.

Link to post
Share on other sites

@Vestkystseiler Joda men historien gir jo noen indikasjoner for fremtiden, hvis noe skjer flere ganger i løpet av ett år så er det en sjanse det vil skje igjen at noe til bra pris kommer.

Ellers forsøkte jo til å med å gi mer enn hva var anbefalt for båten i Bergen, skal muligens i morgen se på noe ikke så langt unna så kanskje blir det "midlertidig båt" aka "pocket driter".

PS. Tenkte å bare følge råd enda mer (ikke så langt som førerhusbåt det skjer ikke akkurat som BMW X6 med mindre jeg vinner eurojackpot og bruker det som 100 % stangfiskefartøy for vintern) og kjøpe noe bittelite men fungerende som kan brukes midlertidig og trolig kan fås noe penger igjen for til neste år. Men det var lettere å få impuls på enn å få gjennomført (etter fiasko i negosjering av riktig pris på P56) siden det viste seg at den ene megler er i Trondheim og den andre megler som også eier båten er på ferie så båt kan ikke sjekkes og sees før 26 Juli.

Dermed blir det vel kun igjen å ringe megler på Princess 55 i Sverige siden det virker ikke som at megler eller kunde i Bergen ønsker å gi noe spesiell rabatt på Princess 45, fikk beskjed at de avslår høyere bud enn hva jeg har tenkt å gi (dersom noen faktisk har gitt slike seriøse bud da, siden det virket rart å avslå det nå som høsten nærmer seg og båt ble ikke solgt til våren). Ellers bare å vente på noe nytt på finn siden jeg tror ikke jeg helt tørr den 3208 motorn og Birchwood. Er jo tross alt 500 000 å tape på midlertidig båt om motorer sier "pang" imens den Princess 35 med 2019 motor&drev vil jo nok ikke si "pang" på motorfronten og kan sikkert fås noen penger igjen for til neste vår. 

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Det var planen faktisk siden det virka som man kunne bli kvitt den til neste vår uten å ta ett altfor stort tap og få brukt den i år. Det var også i tråd med råd og lite fare for dævving av båt med 2019 motorer selv om det er drev. Så kunne man se om noe stort til lavpris eller med selger som virkelig ønsker å få solgt dukker opp til neste år elns.

Men som skrevet ovenfor ringte megler som viste seg å være i Trondheim og båten skal være eid av megler for Østlandet i firmaet. Men megler var på ferie og megler i Trondheim hadde ikke veldig lyst på tur til Sande spesielt når det er den andre meglern sin båt. Dermed fikk jeg beskjed at de kan ikke før 26 Juli.

Dermed er for momentet eneste som er igjen den Princess 55 med overhalte VP122 i Sverige. Er ikke anbefalt av rådgiver men er stort da :lol:

Link to post
Share on other sites

@KGB70 Jeg tror det blir problematisk med aktercabin og stangfiske på Storebro 500 uten å bygge noe skikkelig å støtte seg mot der bak. Ellers er det en med MAN motorer i Sandefjord men etter litt rådgivning fant jeg ut at det kanskje ikke blir rett båt for meg likevel siden det er ikke så "rosenrødt" når MAN motor er 30 år gammel at man bare gir på :giggle:

Og med VP122 spesielt den gamle (den nyere har 610 HK hver) blir den jo ikke særlig "sprek når det gjelder" tror nok noe som Princess uten aktercabin passer meg mer. Ellers så er jo også den Storebro 500 med MAN motorer annonsert til saftig pris og jeg tror ikke den skal være så mye som over 500 000 bedre stand enn @Chilli Solbris sin Storebro 500 som han selv vurderte til 1,5-1,6 mill. Ble i hvert fall frarådet å være meg med mitt mangel på kunnskaper og kjøpe Storebro 500 med MAN motor + man skal like å leke snekker/møbelpusser fikk jeg vite fordi alt er i tre inni.

Link to post
Share on other sites

Jøss er det fiskebåt du skal ha eller cruiser?:lipseal: Dersom det er fiske du skal ser så du definitivt på feil båter. Enten det er Princess eller noe annet. De er ikke laget for fiskeslo og denslags griseri. Ser for meg synet der du står og vasker bort fiskeslo på en princess..... Ja ja hver med sitt. Må få deg en speed sjark heller da.

Nå er vel ikke motorene i en Storebro verre en i en Princess..........., Storebro er bedre bygget. Når du da skal ha noe gammelt er det vel greit å kjøpe kvalitet kontra kvantitet..... Blir som å kjøpe gammel bil, det er en grunn til at det siger gamle Mercedeser rundt enda. Og dersom du skal rase rundt i 30 knop med slike båter forsvinner feriebudsjettet ditt bort i diesel fortere en du klarer å fylle på :eek:. Det neste da blir luksusfellen og Mr Kvassheim som står og rister på hodet over galskapen.....:giggle: Blir spennende og se hva du lander på..... 

Link to post
Share on other sites

Virker for meg ganske merkelig og kjøpe en sånn type båt du er ute etter for stangfiske. Den båten du ender opp med kommer vel til og ha 0 kr i verdi etter 1 år i ditt eie når du skal montere noen km med kjetting og bruke den som du skal. Finn deg en båt som egner seg til dine drømmer/bruk. Princess,fairline,storebro osv egner seg definitivt ikke!

Link to post
Share on other sites

@KGB70 Jeg skal kunne bruke båten til alt altså en båt som er kompromiss på alle fronter. Det går fint an å fiske fra en flybridge båt uten aktercabin og har sett også noen ha spesiallaget plass for fiskestenger osv.

Ellers skal ikke rase rundt i marsjfart men av og til er det fint om båten kan når det gjelder. Blir jo lite stas om den går saktere "når det gjelder" enn gamle Alicraften jeg hadde når det er en planende båt og ikke en trawler som ikke er ment å kunne gå fort.

Luksusfellen blir det nok ikke det er derfor jeg aldri låner noe eller ødelegger livsgrunnlaget som tjener penger for meg. Men jeg vet om folk som hadde sikkert solgt alt sammen (hvem trenger inntekt i fremtida vi lever jo her og nå :lol::giggle: ) og kommet ut med en "enorm halvgammel driter" på over 60 fot og fra 2010++.  Er jo en grunn til at jeg kjøpte Alicraft for mange år siden eller ikke vil f.eks bare kjøpe en P57 for 5 mill hvorfor ikke bare låne alle frie midler foreldra har så låne i banken i Polen så betale inn alt sammen.... men det hadde vært like sabla dumt selv om man ikke rørte på inntektsgrunnlaget.

@Morten90 Stor hvit flybridgebåt er min barndomsdrøm og jeg har ikke tenkt å ha flertallige båter og flertallige vedlikehold og flertallige båtplasser bare fordi det "ikke ser ut" at noen pilker fra en Princess eller Fairline som ikke har aktercabin. Skal heller ikke ha noe kjetting på 1km holder vel med tau. Og jeg vet ikke hvordan innsiden av båten eller motorene tar skade av at man fisker fra akterenden for at båten skulle være verdt 0 kroner.

PS. For øvrig blir det sabla vanskelig å reise med en "jolle" på fiskecruise til f.eks Sørlandet i mars hvor det ikke er torskeforbud og er noen gytefjorder. Med Princess/Fairline er det sikkert plass i tom gjestehavn på Sørlandet i Mars så kan man jo overnatte i båten og ha PCen i båten med starlink for å holde kontroll på planlegginga og flyskolen.

Link to post
Share on other sites

Det er kun vacuumpakket fisk som skal inn i en Princess eller en Fairline. Du må ikke finne på å starte med slog, sløying og svineri i en slik båt, da "dævver" du den på en slik måte at ingen vil ha den etterpå.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Det går fint an å fiske fra en flybridge båt uten aktercabin og har sett også noen ha spesiallaget plass for fiskestenger osv.

De fleste båter er mulig å fiske fra. Jeg kjenner folk som har fisket makrell med rigle fra skoleskipet Sørlandet. Det er likevel ikke det samme som at båten egner seg til dette.

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

Sørlandet i mars hvor det ikke er torskeforbud og er noen gytefjorder

Å joda, det er noen gytefjorder her også med fiskeforbud på våren. Så ligg unna vår fisk med driteren din 😁

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Blir litt rar smak av det om man steker fiskefilee med vacuumpakninga på stekepanna i båten da :giggle::lol: Men ideen er at den ikke skal forbi døra fra uteområdet av båten som noe annet enn allerede filettert i fileer. 

@Olevine Nei båten vil jo ikke være utpreget fiskebåt men antar den ikke blir vanskeligere å fiske med stang fra akterenden på enn det er fra f.eks en Skøyte på 70 fot. Er det aktercabin så blir det høyt og lite å lene seg mot når båten ruller. Men uten aktercabin burde det gå fint uten spesielle komplikasjoner.

Har ellers fått med meg det er noen veldig få fjorder frem til Mandal men det finnes også veldig mange uten forbud som også er gytefjorder da. Skal jo bare ta fisken deres der det er lov :giggle::lol: Jeg tror også folk fra Bergen har fått med seg det er flere fisk på sørlandet enn i deres område, eller ble i hvert fall fortalt det under visning av Princess 56. Så da kommer folk fra begge sider for å ta fisken :lol:

Sørøya blir vel for langt borte for all slags fritidsbåter og Trøndelag er også langt nok borte uten at det er noe eldorado som på Sørøya der.

 

Link to post
Share on other sites

Nå ligger det en stor yacht i Kristiansand. Du får legge inn et bud og se om det blir akseptert. Den er riktignok ikke helt hvit, men stor er den. Den gikk direkte til Circle K sitt anlegg, så du kan være heldig og få den med fulle tanker.

 

Screenshot_20240713_111131_MarineTraffic.jpg.ea6dc8414a563d4dd5764ff85497179d.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har gjort noe med meg. Det første som dukket opp i hodet på meg da jeg så disse og lignende båter her på ferien på Rhodos, er "store dritere". Er vel like før jeg begynner å si "dævve" også, når noe slutter å fungere:giggle:

20240712_185002.jpg

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 32 minutter siden:

Denne tråden har gjort noe med meg. Det første som dukket opp i hodet på meg da jeg så disse og lignende båter her på ferien på Rhodos, er "store dritere". Er vel like før jeg begynner å si "dævve" også, når noe slutter å fungere:giggle:

20240712_185002.jpg

Det syke er at det faktisk er seilkatamaranen jeg fikk mest lyst på av de 3, når vinteren nærmer seg så er det bare og si sayonara uten rekkeviddeangst eller bruke en formue på fuel 

Link to post
Share on other sites

@Olevine Det var bare det at jeg har nok ikke nok båtglade slektninger og familie til å betjene alle fortøyningene, ikke har jeg Polsk Yachtcaptain bevis heller :giggle: Også er det enda ett problem da selv om eurojackpoten skulle gått inn så om det var nok penger med toppgevinsten gjennom tidene til budet så tror jeg det ikke hadde vært noe igjen til drivstoff :lol:

@Korsfjord Å dævve har vel blitt brukt i Telemark gjennom mange år om ting som slutter å fungere så blir det sagt "det dævva". Men dritere får forumet ta hele æren for, husker ikke nå hvem som oppfant benevnelsen men for meg tilsvarer det Polske "krypa" eller "stort ræl som driter eksos".

@Eika Blir det ikke vanskelig å få den i 60+ knop? Antar at en svær katamaran vil trenge enorme motorer og enormt med drivstoff for å opprettholde hastigheter som du liker :giggle: Jeg tror Eremis yachten (dog ikke katamaran) "bare" klarte 55 knop :giggle:

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 52 minutter siden:

Det syke er at det faktisk er seilkatamaranen jeg fikk mest lyst på av de 3, når vinteren nærmer seg så er det bare og si sayonara uten rekkeviddeangst eller bruke en formue på fuel 

Samme her:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 42 minutter siden:

Katamaran?? Jeg trodde du var ihuga motorbåt fans.:giggle:

Sålenge det er katamaran, så går det under tvil :p men når det kommer opp i en viss størrelse så er det kjekt og forflytte seg gratis, jeg vet det er godt laksefiske i skottland, tarpoon i caribien, sjøørret i Argentina, mange rare fisk i Polynesia, ørret på new zealand, sailfish i malaysia

 

Får ha zapcat eller en musling som slepejolle, så man får lekt ifra seg 

Link to post
Share on other sites

Som forretningsmann så er @XardasKSP sikkert veldig dyktig. Han har et velrenommert firma i Polen og har tydeligvis grei økonomi da han kan sette av 100.000 på sparing hver måned. Vil tro at han nå heller vil spare noen år til, og heller kjøpe seg enda større (over 70 fot?) og nyere båt for stangfiske. Vil også gratulere ham med kystskipper sertifikatet:yesnod: Ønsker ham lykke til i jakten på drømmebåten:sailing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f det var veldig nærme da jeg bestemte meg for å by mer enn jeg var rådet, men ble dessverre ikke nok. Er jo lov å beholde båten om man ikke virkelig trenger å selge den.

 

Ellers fulgte deretter råd selv om båten skulle være liten..... men det viste seg at megler som også er eier har ferie og den andre megler er i Trondheim så ingen kan vise frem båten før 26 Juli. Ellers er det godt mulig den hadde vært på fisketur i dag da vi har besøk fra Trondheim fra ivrig stangfisker med familie som fikk lakseelvene sine stengt og da kunne levd med pilking istedet for fluefiske etter laks eventuelt prøve fluen på makrellene i havet.

 

@Dykker Tar det med mindre skritt skal ikke vente flere år. Eventuelt nyere og dyrere som P57 om det blir ingenting i år. Var jo veldig nære å kjøpe den Princess 56.

 

PS. Prøver å være så god som mulig men det skjer alltid noe på fredag landet en elev flyet på taket (kangaroo hopp ved landing og kapotasje) på gressflyplass. Ingen skader utenom flyet da, heldigvis ikke mitt men jeg tjente jo penger på den som alle andre fly de har som kompensasjon for at de ikke ennå har kjøpt extra 2 motors som jeg skulle eie. Men de får kannibalisert det så blir lavere tid i maintenance for de andre PS-28. Blir ikke mye tap for meg men alltid noe. Ca. 4 år og noen 10 000++ timer (på alle) i mellom hver gang noen vraker ett fly (fordi pilot kunnskapene dævver av og til hos noen folk, flyene dævver ikke før pilotene dreper dem) bare de får holde seg unna Cessnaene (de er selvfølgelig forsikret) og DA-42 + alltid ende uskadd for personer.

P.PS. https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/plock-kraksa-podczas-lotu-szkoleniowego-samolot-uderzyl-w-plyte-lotniska-st8002124 utdypende informasjon om noen skulle ta google translate: hun som var instruktør i det tilfellet var ikke ombord det var elevens solo flyvninger etter at han har vel vellykka utført traffic pattern og landa der minst 300 ganger med henne ombord. Det er altså ikke instrutør som landa på taket etter flere kangaroo hopp. Eleven fulgte heller ikke råd fra radioen. Ellers lima bare inn link fordi det er bilder der om noen skulle ønske å se og jeg er klar over at artikkeln er på polsk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...