Okkaby Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Skal denne mekaniker ansettes på full tid hos TS? For det høres jo ut sådan. Eller har han ikke noe liv utenom jobb, så han kan jobbe dobbelt årsverk? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @19 fot Skjønner ikke hvordan du forstod at Polsk selskap skulle drive i Langesund. De driver i Gdansk bukta og meninga var ikke at de skulle drive med midlertidig båt. Ideen var for fremtiden og da er det klart prislappen blir sikkert 7 mill ++ for å skaffe noe de kan bruke slik at jeg får gratis båthold. Men da veier jo opp den store prisen det at de 500 000 per år som ble nevnt forsvinner av utgiftssiden. Poenget mitt var nettopp det at det polske firmaet som fi ville leie ut til IKKE driver i Langesund og at du derfor ikke får brukt båten der du og fisken på 10 graderen befinner seg. Det betyr da at du i praksis ikke kjøper e. Båt du får brukt særlig selv og da faller mye av hensikten med båtkjøpet bort. Å kjøpe en slik gammel båt i Norge og tro du kan få dekket alt av utgifter ved å drive utleie til et firma i Polen er non ganske optimistisk. For hvis de var så interesserte i å betale mye for leie så ville de heller kjøpt seg en sånn båt enn å leie av en som bor i et annet land og ikke har spesielt gode forutsetninger for å ha et godt og problemfritt båthold. Løsningen din på det meste av tekniske problemer er jo mekanikeren fin i Langesund som kan jobbe billig fordi han ikke har verksted (har vel en mistanke om at drt kan bære andre grunner, men det får så være). Men mekanikeren din er vel i Langesund, langt unna Gdansk. Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 XardasKSP skrev for 14 timer siden: @19 fot Hvorfor i all verden skulle jeg bruke 250 000 på å kjøpe noe verre enn det jeg hadde? Står jo en Alicraft i Stathelle til 200 000 med 2010 motor men jeg vil jo ikke ha samme igjen bare litt nyere. Jeg vil ha litt større båt i det minste og ikke samme båten siden den har jeg jo hatt. Blir litt som med bil. Har du vært ute i en båt på 20-25 fot og sjekket hvordan de oppfører seg i litt bølger? Eller bare antar du at det er ille siden dem store Kielfergs med sine avanserte stabilisatorvinger beveger seg lite i bølger? Eneste relevante bølgesammenligningen jeg har sett fra deg på båtstørrelse var da du var ute i alicraften eller annen mindre båt som gynger, mens dere ble passert av en større Princess som gikk veldig stabilt. Men der kom nok mye av stabiliteten til den store båten av at den var i bevegelse, og kanskje også fikk bølgene inn fra en gunstigere retning enn de. Mindre båten du var ombord i. Hadde den lagt seg i ro ved siden avbøtende fu var i kan det godt hende den store hadde gynger vel så mye. Hvis du skal holde deg i ro et sted med strø. Og 200 meters dyp er det vel mer naturlig å bruke motor enn anker. Hvordan blir det med oversikten gor den som. Skal kjøre mens du fisker og kommunikasjonen mellom dere? Sitter våtfører inne i finværet ute. Oversikt bakover mot deg og alm kommunikasjon skal foregå mange meter unna gjennom ei dør? Eller skal båtfører sitte oppå flybridge og slenger fra side til side uten oversikt til akterdkket der du står og fisker og med mange meters avstand når det skal kommuniseres? Bare bener at denne problemstillingen er mye enklere på de fleste mindre båter, der man også lett kan vetjene fiskestanga og lande inn fisk og betjene ratt uten å bevege seg mye rundt. Så poenget mitt er at jeg tror ikke du kjøper noe verre enn du hadde til fiske om du kjøper noe tilsvarende det de fleste erfarne fritidsfiskere velger. Og kostnaden blir mye mindre både i innkjøp og drift. Og du kan lett ta den med på henger til Polen uten et enormt drivstoffbudsjett der halve ferien hår til å kjøre ned til Polen og halve til å kjøre opp så du bare rekker å si "Hei onkel Fisk" før du fyller dieseltanken og setter kursen oppover mot Langesund igjen. Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Okkaby skrev for 3 timer siden: Da kom det ut nye svær driter på finn, som ikke ligger langt unna TS. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=347742210 Nye badeplatform å port ut, så hele familien kan fiske langt til havs. Den er jo bare 49 fot, trådstarter skal ha stor båt på 50 fot ? Men fra spøk tim alvor så synes jeg det ser ut som et godt forslag innafor de noe rare spesifikasjonene til trådstarter. Men det med prisen kan nok bli vanskelig. For husk at det er bare trådstarter som kjenner til hva som er riktig markedspris på slike båter, resten av markedet tar feil. Også må han jo få tilslaget på kjøpet. Samtidig som det må være andre som er villige til å betale mer sånn at trådstarter ikke går på et tap hvis han skulle bestemme seg for å selge. Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: Jeg kan ikke forestille meg at i USA hvor de f.eks liker komfort og ikke små joller så hadde de ikke funnet ut av hvordan "store gamle eller nye dritere" skal ankres for at en rik amerikaner skal få fisket fra en stor trygg og komfortabel båt. De bruker jo også store båter til pilking ikke bare til dorging etter tunfisk, sverdfisk osv. Kan vel hende de rike amerikanerne har med seg noen som kan betjene rattet så de slipper å ankre opp. Da kan de i tillegg kjapt bevege båten ved behov. Og la oss si du angrer opp på 200 meters dyp og får storfangst. Bøyeligheten i stanga gjør at rykkene fra storfisken jevnes ut så snøret ikke ryker og så ikke kroken løsner. Men hva om dtorfisken tar noen runder rundt båten og snurrer sfiskesnøret rundt ankertauet? Da har du ingen rykkdemping og sjansen for å få opp fisken blir som om du hadde surret fiskesnøret i en pullert for å ta lunsj før fu halte inn. Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: Ble bare litt forundret av at selger av Princess 56 i Bergen mente det er bedre fisk på Sørlandet enn det er i Bergens området. Selgeren ønsket vel på selge båten sin. Mulig kjøper er fiskeintetessert og bor ikke i Bergen, men i Langesund, nær sørlandet. Da er det vel om å gjøre å få denne fiskeintetesserte kjøperen mest mulig interessert i å kjøpe båten så han kan dra å fiske. Link to post
19 fot Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: Hva er poenget å ha båt på fiskeløs sted da er det jo likegreit å ha den i Polen med engang eller i Nord Norge hvor det er fisk men da må jo båten være enorm siden man skal bo i den når man skal bruke den. Eller båten kan være så liten at du kan ha den med deg på henger dit du vil og bo på hotell for noe av det du sparer på å ikke ha stor båt. Og la oss di du har en stor båt liggende i nordnorge mens du sitter i Langedund oc ser nyheter om uvær i nordnorge uten å kunne se til båten med det første (flyene er jo også innstilt pga været). Er det ikke da mye greiere å vite at 20 foteren står trygt på henger inne i et lagerlokale i nordnorge og venter på deg til neste gang du ser drt er finvær og tar en tur oppover? Selv benytter jeg et lagerlokale til 19 foteren utenom sesong. Det koster meg 2000 kr pr vinter, så da slipper jeg bekymringer. Link to post
XardasKSP Svart 23.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 @19 fot Quote Ved budrunde er det normalt slik at den dom byr mest vinner (men man kan jo også se an kjøperne og selge til andre). Men nå skal du altså vente på den båten der det finnes kjøper som vil betale mer enn deg, men hvor selger likevel velger å selge til deg Den eneste budrunden med dagens priser er "negativ" eventuelt altså folk som byr noe under utgangspris i 99,9 % av tilfellene og de andre blir solgt på en uke om noe er satt ut til rett pris. Mange båter får ikke noe bud engang og jeg er den eneste altså med andre ord er det ikke sikkert at noen ville kjøpt i det hele tatt. Som med Princess 56 selger sa han fikk bud om våren men det var fra noen som aldri kom dit og plutselig bare slutta å ta telefonen så det var jo ikke ett virkelig bud. @Martine29f Quote Mener du seriøst å ha båt liggende i Nord mens du selv bor i Sør? Og det fordi et medlem sier at det ikke er fisk å få på stang i Langesund..... Jeg VET jo det er mye bedre med fisk opp i nord man slipper ankring på dypt vann og å være midt utpå havet for å ha håp å få noe. Eneste problemet er hvordan holde båt vedlikeholdt der oppe og hvordan finne noen som kan "redde den" når det skjer noe uvær eller annet skit og det må gjøres noe. @19 fot Quote Poenget mitt var nettopp det at det polske firmaet som fi ville leie ut til IKKE driver i Langesund og at du derfor ikke får brukt båten der du og fisken på 10 graderen befinner seg. Det betyr da at du i praksis ikke kjøper e. Båt du får brukt særlig selv og da faller mye av hensikten med båtkjøpet bort. Å kjøpe en slik gammel båt i Norge og tro du kan få dekket alt av utgifter ved å drive utleie til et firma i Polen er non ganske optimistisk. For hvis de var så interesserte i å betale mye for leie så ville de heller kjøpt seg en sånn båt enn å leie av en som bor i et annet land og ikke har spesielt gode forutsetninger for å ha et godt og problemfritt båthold. Løsningen din på det meste av tekniske problemer er jo mekanikeren fin i Langesund som kan jobbe billig fordi han ikke har verksted (har vel en mistanke om at drt kan bære andre grunner, men det får så være). Men mekanikeren din er vel i Langesund, langt unna Gdansk. Vi snakker igjen ikke om det samme. Den båt som skal brukes her blir solgt før finale båt kjøpes. Og finale båt vil bli utvalgt av det firmaet og skal stasjoneres i Gdansk og ikke i Langesund. Og det kan hende finale båt kjøpes i Norge grunnet kronekurs. For øvrig mekaniker jobber mye dyrere (han tjener mye mer enn mekanikere ansatt i firma på hver time) enn folk i vanlige bedrifter hvor det er sjefen, investoren og administrasjonen og kundeløse timer som koster. Men han er utrolig dyktig og man er sikker på at det han fikser blir bra. Ved verksted så er det ikke så sikkert og de som jobber der har ofte god tid hvis f.eks sjefen sier nå er det ikke noe kunde i kø så bruk all verdens tid og kunden får heller ikke være med å se hva som blir gjort og lære av dette selv. Quote Men det med prisen kan nok bli vanskelig. For husk at det er bare trådstarter som kjenner til hva som er riktig markedspris på slike båter, resten av markedet tar feil. Jeg så jo på samme type og alder båt med VP122 til 1,1 mill og som ble vurdert å ikke være verdt det pga tilstand. Jeg skjønner ikke er folk helt prisblinde? Det var båt med bedre motor i Oslo 400 000 billigere og den ble vurdert av erfaren fagmann som ikke verdt det. Hvordan klarer folk å mene at denne med VP 71A skal være verdt 1 500 000 ? Selv i båtmagasinet kan man lese om verdi på slike båter i tipp topp stand og riktig motor altså VP122. Quote Kan vel hende de rike amerikanerne har med seg noen som kan betjene rattet så de slipper å ankre opp. Da kan de i tillegg kjapt bevege båten ved behov. Jeg betaler en pen sum for å se hvordan du betjener rattet i en slik båt og holder den for motor uten at alle som skal fiske får snørene oppi propellen for det har jeg til gode å se den kunsten på båtføring. Altså det gikk ikke med Alicraft og ikke med 20 fot snekke heller når jeg var 15. Quote Og la oss si du angrer opp på 200 meters dyp og får storfangst. Bøyeligheten i stanga gjør at rykkene fra storfisken jevnes ut så snøret ikke ryker og så ikke kroken løsner. Men hva om dtorfisken tar noen runder rundt båten og snurrer sfiskesnøret rundt ankertauet? Da har du ingen rykkdemping og sjansen for å få opp fisken blir som om du hadde surret fiskesnøret i en pullert for å ta lunsj før fu halte inn. Som sagt jeg har ikke gjort det men @Eika er erfaren og har gjort det og forteller de ankrer opp uansett om det er 25 foter eller 70 fot skøyte. Så hvis en erfaren person fra området sier det er slik de gjør det så er det vel slik og ikke noe vits å finne opp kruttet på nytt. Ellers så kan man la være å ta doktorgrad i ankring og ha båt i ett område hvor man får fisk uten å være mester ankrer. Quote Og la oss di du har en stor båt liggende i nordnorge mens du sitter i Langedund oc ser nyheter om uvær i nordnorge uten å kunne se til båten med det første (flyene er jo også innstilt pga været). Det er jo det som er problemet. Måtte eventuelt blitt kjent med noen i Nord-Norge som ville være interessert i å kunne bruke båten gratis mot å føre tilsyn med den og redde den fra uvær når det skjer. Ellers har jeg ingen ønske om å slepe noe svær henger med en jolle bak bilen. Da vil min bil opplevelse ødelegges i samme slengen hadde sikkert sovna og kræsja om jeg skulle kjøre med henger i 3000 km. Når jeg skulle til Vadsø så reiste jeg via Sverige og Finland via øde steder hvor man kunne heller gi på litt enn å kjøre saktere enn fartsgrensa pga. henger. Ellers har jeg alltid drømt om ting "fra en annen verden" som noen her så fint beskrev. Det er ikke for å kjøpe en 20 foter at jeg har stått på hele livet for å tjene penger, det er for å oppleve noe helt ute av min verden enten det er bil eller båt. Det er drømmer som driver mennesket fremover i livet uten dem blir man bare deprimert og apatisk og helt ubrukelig. Dersom dette skulle være hovedtanken altså "hvorfor prøve på noe mer, hvorfor gidde bare nøy deg med det lille og enkle ikke prøv engang du får det ikke til". Hadde jo blitt lite oppfinnelser, lite store selskaper og lite flotte biler og båter men derimot mange deprimerte mennesker uten livsgnist om alle skulle tenke slik. Link to post
whisper Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 @XardasKSP vennligst utdyp hvordan du leser ut av det jeg skriver at det ikke er fisk å få lenger! det er masse fisk å få, men torsken er borte og av sei er det mest småfisk. Milliarder av 30cm sei, men de opptil 2kg du fikk for 7 år siden er det mye færre av. Skikkelig sei på 5-12kg er sporadisk til stede, men så lav konsentrasjon at det er nært idiotisk å satse på. olex båten du stadig refererer til er arts og konkurransefisker med havfiskern som fokus. Har fått godt nok til å ligge på foreløpig andreplass med flest timer i Skagerak. Det er ikke matauk fiske som bedrives. Det er godt fiske etter mange arter på rette steder inkludert lange og brosme som pga størrelse har et preg av matauk over seg siden disse ikke kan settes ut igjen pga dypet de er tatt på. det jeg forsøker å belyse er problematikken med båtvalg og hva det fører med seg og anbefale båttype og størrelse som lar deg oppnå mål på fiskedelen av drømmen din. Dine ønsker er ikke forenlige med målene innen dette segmentet. glem å reise til Sørlandet etter torsk. Da går du like godt 30 mil ish ekstra og fisker gytetorsk på vei inn fra Nordsjøen til revene på vestkysten av Danmark. Gule rev er godt kjent til slikt og langt mer overkommelig med så lite egnet båt du ønsker siden man sjelden fisker dypere enn 100m. dette hadde du visst om du var tilstrekkelig interessert i fiskedelen av båtinteressen, men virker mest som show off og f…magnetfaktoren i polske havner veier tyngre. jeg gjetter på at du ennå ikke har bestilt og lest bøkene som jeg anbefalte. Start der om du vil oppnå noe ift fiske. Link to post
Hekri Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Hei igjen @XardasKSP, nå er det vel snart 100 sider siden jeg sist var innom her. Det går tregt her...... Har du fått med deg denne annonsen? Båten ligger på Nøtterøy båtsenter. Denne kan du gå ut til 10-grader'n med, og dra noen torsk ! https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=360290386 Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 23.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 @whisper Quote inntil for 10-20 år siden var det fiskbart med stang nord til hakkaberget, siste 10 år er det fra ca 15-20 Nm sør av Brunlaneshalvøya til 25-35Nm sør og ca øst-vest begrensning om lag en drøy grad. torsk som TS er opptatt av er historie. Disse ble fisket nærmere land typ hakkan, men er borte nå. det er typisk lange og brosme som fiskes av matfisk der ute nå, ellers går det i ulike kuriositeter innen artsfiske som hvitskate. Seien er borte. Altså det var dette som fikk meg til å forstå at håpet er nærmest ute om det eneste som kan være 10 kg ++ er lange og brosme men disse må fiskes på 10 gradern på ett dyp som forutsetter mastergrad i ankring og som jeg trolig ikke kommer til å få til. Attpåtil nevnes det om jeg ikke forstod feil at nå må man mye lenger utpå havet opptil 35 NM utpå Skagerrak som er jo noe som for min del utelukker noe annet en "sabla enorm driter" for at jeg skal føle meg trygg der altså dette er nesten 2 timer i marsjfart fra land med 35 NM. En 20 foter 35 NM utpå havet det er for min del bra for noen som er nærmest født i båt og mester av hav, som jeg aldri vil føle meg som på havet. Så da forstår jeg at dette som var 10 NM unna er for nærme nå. Skal man 35 NM ut så er jo 56 foter betydelig å foretrekke enn selv midlertidig 35 foter som vil jo være som ett nøtteskall der ute. Quote Milliarder av 30cm sei, men de opptil 2kg du fikk for 7 år siden er det mye færre av. Skikkelig sei på 5-12kg er sporadisk til stede, men så lav konsentrasjon at det er nært idiotisk å satse på. Da tror jeg det er som før siden den 2 kg seien var kanskje 1 eller 2 i løpet av perioden fra April til Oktober. Aldri noe større og massevis av de små som nettopp blir til mat etter at man har sitti lange tider og filetert til små beinfrie fileer. Skulle jeg bare spist de store fiskene vi fikk (noen få torsk i Åbyfjorden (inklusive 2x 6 kg+ som onklene mine fikk) i begynnelsen av April og 2 stykk på 3+ kg utpå bukta utenfor Langesund resten av året) så hadde det ikke vært nok for meg alene for hele året for å ikke snakke om at andre i familien skulle hatt litt selvfanget fisk å spise Quote olex båten du stadig refererer til er arts og konkurransefisker med havfiskern som fokus. Har fått godt nok til å ligge på foreløpig andreplass med flest timer i Skagerak. Det er ikke matauk fiske som bedrives. Det er godt fiske etter mange arter på rette steder inkludert lange og brosme som pga størrelse har et preg av matauk over seg siden disse ikke kan settes ut igjen pga dypet de er tatt på. Det du kaller "matauk fisk" er ikke bare sabla godt å spise og rimelig beinfri (ikke som de små hvor det er bein også i fileer) det er jo det som er drømmen å få på stang en fisk på 10 kg ++ og det er jo disse man så hele tiden gjennom hele sommern at "Team Olex/Garmin" la ut bilder av. De har jo fått flere fisk på 8 kg ++ i løpet av året mange flere enn vi fikk som var 2 kg eller mer. Og jeg tror ikke de engang fiska i mars 2017 når torsken var der (mulig jeg tar feil). Og store sei på 8 kg++ var det også plenty av på bilder. Jeg er ingen artsfisker siden foreløpig min livs største fisk er 5 kg torsk i Langesundsfjorden i 2004 fra 20 fot snekke. Ellers fikk bare 4,5 kg i April 2017 i Åbyfjorden. Quote det jeg forsøker å belyse er problematikken med båtvalg og hva det fører med seg og anbefale båttype og størrelse som lar deg oppnå mål på fiskedelen av drømmen din. Dine ønsker er ikke forenlige med målene innen dette segmentet. Så vidt jeg forstod så klarte @Eika å ankre sammen med noen andre en 70 fots skøyte på 10 gradern så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle være umulig med en Princess/Fairline på alt fra 35 til 56 fot? Men kanskje jeg er bare dum da. Men uansett en liten 20 foter 35 NM utpå havet da tror jeg at jeg står over den fisken om man ikke kan gjennomføre det med en båt som gir meg personlig trygghetsfølelse utpå der fordi den er stor nok. Quote glem å reise til Sørlandet etter torsk. Da går du like godt 30 mil ish ekstra og fisker gytetorsk på vei inn fra Nordsjøen til revene på vestkysten av Danmark. Gule rev er godt kjent til slikt og langt mer overkommelig med så lite egnet båt du ønsker siden man sjelden fisker dypere enn 100m. Altså den fisken finnes ikke lenger i 2024? I 2017 så var det jo torsk i Åbyfjorden bare vi var trege med å få Alicraft på vannet. Eier av butikken i Langesund fisket jo torsk på 13 kg der og var bare på 1 tur fordi han fikk all fisken han ville spise på bare en tur og ville vel ikke ødelegge fisk med "catch and release". Samtidig drev "fritidsfisker" i samme fjord med garnfiske hver dag helt ut til april og tok sikkert 1000 ++ torsker så får man etterpå stangforbud istedet for bare garnforbud..... Jeg tenkte at slike fjorder som Åbyfjorden finnes på sørlandet og at de er gytefjorder uten det forbudet som også rammer Åbyfjorden (siden for politikerne er Langesund en del av Oslofjorden). Men du tror ikke det finnes noe som tilsvarer Åbyfjorden der borte da og at man burde krysse havet i Mars og finne gjestehavn i Danmark? Sist jeg husker var det @Eika som anbefalte bøker jeg har vel fått med en som kunne bestilles i Norge den andre tror jeg stoppa opp av den var på svensk måtte bestilles i Sverige og ikke på lager såvidt jeg husker. Men nå er jeg jo fortsatt milevis unna den ankringa først må det bli båt. @Hekri Jeg fikk det med meg men ser ikke helt årsaken til at 36 fots båt fra 1996 skulle koste 1,5 mill uten å være Fleming eller Nordhavn. Det ble jo nevnt at Grand Banks ikke var samme type trawlere. Også var meninga med trawler at den skulle være klasse CE A. Hvis det er klasse CE B så er det jo samme som Princess 56 og Princess 45 og da betaler man bare masse penger for å få en mindre båt som går sakte. Meningen med trawler var ekstrem sjødyktighet på bekostning av at man ikke har en rask båt "når det gjelder". Såvidt jeg forstår så for å oppnå klasse A CE skrog på trawler må man vel opp i over 5 mill og det blir da Fleming fra 90 tallet som ifølge @sap_2000 ikke har samme sjødyktigheten fordi den er gammel og at den gjelder vel bare på nesten nye båter. Med mindre jeg har misforstått fullstendig som vanlig. PS. @whisper Jeg hadde 1 gang i løpet av flertallige turer i 2017 en trolig stor fisk på kroken eller rettere sagt kroket i egne tenner som jeg tror måtte være 10 kg + klassen i Langesundsbukta. Men jeg var for utålmodig og skjønte ikke at den ikke bet på kroken men bet i en hvitting som fanget seg før på en opphenger. Så i 3 minutter hadde jeg livets fisk som klarte å trekke ut maks innstilt multiplikator og som jeg så vidt klarte å pumpe litt opp..... onkel stod der med mobilen og daværende dama stod der med mobilen (selv om jeg fortalte dem dette kommer til å ta 20 minutter minst men ble dessverre over på 3) alle filma men fisken fikk vel aldri slukt hele hvittingen og satt seg fast i opphengerne så den glapp. Eneste jeg har igjen er bilde av hvittingen som var dævva allerede når den kom opp og full av slim og merker etter tenner på noe stort (hva annet kan sluke nesten 0,4 kg hvitting) og klare å dra ut fra den svære havfiske multiplikatorn: Link to post
whisper Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Forstår du ikke har oversikten @XardasKSP om hvem som har sagt eller anbefalt hva, men var jeg som gav deg boktips og @Eika som ville lære deg ankring i en tidlig fase uten garanti for at det står ved lag ennå i og med båter du titter på ikke er rigget for ankerhåndtering på samme måte som en skøyte ombygd for nettopp dregging på dypet og havfiske. at en spesialbåt til formål dypvannsfiske kan ankre på dypt vann betyr ikke at en like stor horemagnet klarer det samme. Det vil kreve ombygging og penger. Les hva f du vil inn i hva jeg formidler deg så nøkternt jeg klarer, men realiteten er nettopp slik jeg beskriver. ditt båtønske er proporsjonalt omvendt av det du trenger ift ønsker ifb med fiske. Lange og brosme av en viss størrelse og med en viss sikkerhet for fangst tar deg 20+ nm ut og dyp 200-500m. Torsk kan og bør du glemme. Sei er knock yourself out, men glem 10kg eller 5kg for den sakens skyld med en viss sikkerhet/tidsforbruk ift ditt åpenbare kunnskaps og erfaringsnivå. har vært noen turer godt sørover i fjor og i år i egen båt alene og andres båt uten napp (unntatt med olex hvor jeg fikk 7kg hvitskate ca 35nm sør for deg) og selv enkelt fått fisk på 20kg på rett plass som du ikke vil klare å treffe med din drømmebåt. Har vært med å holde fisk på over 400kg i år under merking i egen båt som var en Av tre den dagen vi merket. muligheter for stoooore fiskeopplevelser rett utenfor stuedøren finnes finnes ennå, men man må velge hva man vil og egnet redskap til formålet. Ditt ønske om båt er ikke rett redskap. Nettopp derfor jeg tipser deg om torskefiske på danske rev som er den nærmeste mulighet for art og dybde som er egnet for din ønskede båt. Slutt å les mellom linjene. Det er helt objektiv informasjon og tips som gis, ikke tillegg meg eller andre meninger du tolker, det er kun ordrett det som er skrevet som menes. Link to post
XardasKSP Svart 23.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 @whisper Ja dette var poster veldig lenge siden og jeg mener @Eika også postet linker til bøker. Ellers er jeg klar det vil kreve penger og montering med ankervinsj til noe som skal kunne ankre på 200 meters dyp, men det er jo ikke gratis med båten heller så får man betale 100 000 eller 200 000 for ekkolodd og ankervinsj om man har betalt f.eks 2 mill for båt. Da er det jo fint å få den til bra pris så de 200 000 kan gå til utstyr og ikke til overpris på båten. Quote unntatt med olex Men de har vel også ekkolodd som klarer å se fisken selv på 200 meter? Det er slik som jeg vil montere i båten da jeg mener det gir noe mer å kunne se hvor faktisk fisken er. Quote Sei er knock yourself out, men glem 10kg eller 5kg for den sakens skyld med en viss sikkerhet/tidsforbruk ift ditt åpenbare kunnskaps og erfaringsnivå. Du skriver det ordrett men jeg forstår det ikke likevel. Altså jeg kommer ikke til å klare å finne steder hvor 5 kg ++ sei finnes eller finnes den ikke lenger? Det vil si i 2017 fikk "Team Olex/Garmin" flertallige store sei og posta masse bilder av disse. Så mitt spørsmål er om det er jeg som ikke vil klare å finne dem eller om de finnes ikke lenger da bestanden ble redusert siden 2017? Ellers mener du å reise helt dit: https://no.wikipedia.org/wiki/Horns_Rev#/map/0 dette er jo over Skagerrak og på åpne havet i Nordsjøen da tror jeg den dritern må ikke være bare svær men helt enorm til utpå der. Ett annet spørsmål dersom det ikke blir 60+ foter øyeblikkelig (er jo ikke akkurat fint å dra utpå åpne Nordsjøen med noe lite og krysse Skagerrak før det) men noe mindre midlertidig, tror du den fisken i Sørlandsfjorder ikke finnes lenger som fantes i 2017? Åbyfjorden er i forbudssona men ideen var at slike fjorder finnes på Sørlandet så der var det vel fisk også i mars i 2017. Spørsmålet er om det har forsvunnet i den senere tid. Takk for all slags informasjon! PS. Om det skulle være ren fiskebåt så tror jeg faktisk det hadde vært best å kjøpe noe som ligger nærme Sørøya og trolig takler noen bølger: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=339211834 sikkert mulig å leie noe båtplass ved Alta elns hvor man kan komme seg med fly så ta turen til øya og leie gjesteplass imens man er på fisketur. Den båten er lite "feriebåt" men jeg tror den hadde ikke gått ned så enkelt av litt bølger selv der oppe. Spørsmålet er om noen vil kjøpe noe slikt senere eller om man betaler 1 mill ++ (er jo ikke solgt på ett halvt år så kanskje man får rabatt) for å fiske ved Sørøya. Så slipper man hele ankringa osv. Men den virket i hvert fall like egnet som en skøyte til å ha spesielt anker opplegg og hele pakka. Så om jeg skulle hatt dedikert fiskebåt så noe slikt og ikke en minibåt hvor jeg ville dævva av bare tanken at man er i nøtteskall 35 NM utenfor kysten. Link to post
Okkaby Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Nei er ikke Horns rev, mfn Jyske Rev/aka Gule Rev som lystfiskere liker å kalle det, å ligger lengre nordpå vest/nordvest av Thyborøn. Minste båt jeg har der med var vel en Fåborg 30 garnbåt i ungdommen. Et stort stein rev, hvor vi fisket hummer med garn som siste innsats før garn ble kassert. Går masse lystfisker båter ut dit fra Nordjylland. Men har sku aldri sett en tulling på fisketur i Princess 50+ der ute? http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Å her har du litt linker til fiske på gule rev https://www.gule-rev.dk https://experiencehavsfiske.com/produkt/fisketur-till-gule-rev/ https://www.sea-service-express.dk/ms-sea-hawk/ https://www.visitnordvestkysten.dk/nordvestkysten/planlaeg-din-tur/lystfiskeri-paa-det-gule-rev-gdk836526 Å nei de bruker ikke Princess 50+ noen av de hehe Å nei en fiskebåt, er ikke en fitte magnet, men ja nettopp en fiskebåt beregnet for nettop fiske. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
whisper Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Til fiske er det feks antares 7,8 og 9 og i største enden av skalaen targa som er egnet dersom du får montert baugmontert elmotor. Se bo hall’s blogg fir montering på en targa (samme fyr som jeg tipset om bok fra). Link to post
whisper Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 @XardasKSP siden du nevner ekkolodd stadig. Dette er nyttig, men et godt kart er bedre. Nettopp derfor olex båten bruker olex. Google it. han bruker en stor garmin skjerm og en airmar tm265lh svinger. Denne kan se fisk temmelig dypt, mange hundre meter. selv bruker jeg simrad skjermer og en Kongsberg svinger som er bedre enn airmar 265lh. Likevel får olex mer fisk enn meg. det handler utelukkende om dedikasjon og erfaring, ikke om utstyret. Jeg har til og med båt med samme skrog, samme motor, samme elmotor i front. Likevel lykkes jeg mindre. jeg er langt der ute 70% av mulighetene jeg anser som fornuftige. Olex er der ute mye mer. Selv i 60 fot yacht vil du ikke være tilstede like mye for å høste erfaring og erfaring du høster vil være at alt er myyyyye vanskeligere med sånn båt med resultat at du kanskje bare mater slimålen, får en svarthå eller ikke en dritt fordi du er så ignorant at du ennå ikke har oppsøkt kunnskap i anbefalt litteratur og absolutt ikke vil lytte til allment kjent kunnskap om det du ønsker å oppnå. som andre har anbefalt så prøv feks Sørøya. Dine tidligere sammenlikninger med dette fisket mot luksushorer blir bare tull. Det handler om å hente erfaring og kunnskap som med din progresjon ikke er oppnåelig. Du vil tvert om være bedre rustet til å gjøre egne beslutninger i hjemlige farvann med suksess. du må komme forbi det med bevegelse i båt pga bølger, for det kan ikke unngås. Jeg er selv svært utsatt for å bli sjøsyk, men like fullt har jeg vært ute i liten båt i flere meter bølger med hummerteiner fordi det er deg jeg vil og aksepterer at jeg blir kvalm og kan spy innimellom. Eksponeringsterapi kan det kalles. Blir mye sjeldnere sjøsyk nå, mye fordi jeg med stangfiske langt til havs aksepterer at jeg ikke bare har et kvarter inn til havn og må være skjerpet. Også fordi stangfiske tillater mye øyekontakt med horisonten og stående fiske. Teinefiske kan være mye hodet i agnbøtta og blikk mot dørk som mye lettere utløser sjøsyke. Nå handler det i større grad om fysisk ubehag i grov sjø over lange transportetapper med dårlig rygg enn sjøsyke og evne til å fungere over tid inkludert muligheter til å treffe bunn/holde posisjon som viktige elementer. Referer tilbake til kommentar om eksponering. hadde du faktisk vært tilstrekkelig interessert i fiskedelen av drømmen ville du tatt til deg informasjonen som er gitt, lest oppgitte kilder og søkt info selv. Det er åpenbart at du ikke har tatt dette til deg i dine uendelige antall svar med merkelig forvregning mottatt info. ønsker deg det beste i din søken, men mistenker at guttedrøm om fittemagnet er sterkere enn drøm om fiske, så kjør på med det og glem fiskedelen. Link to post
Okkaby Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Bruk litt av formuen på noen ture med proffe oppe på Sørøya eller evt nede på Gule rev, så du får litt erfaring med stangfiske til havs. Er fint lite moro for stor familien å dra langt til havs, hvor alt de ser er hav å atter hav uten å få en jævla fisk. Da er det nok mer moro med øl/party drinker langs stranden i Sopot, på toppen av båten å badetur fra akterdekket. Å noe sier meg du har absolutt nada peiling på å bruke hverken ekkolodd eller plotter. Å ja dette lære du ikke på en dag. Men ja, skjønner vi snakker dor døve ører her. Fro drømmen er Svær hvit driter med Fly. Ellers så bør du vite, at i dagnes verden, så imponere ikke en svær gammel driter fra 80-90 tallet fine jetsett jenter. De går heller etter Svær ny driter med feit Speedo Oligak, som kan spandere på de i store mengder hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @Okkaby Er det dette: https://marineregions.org/gazetteer.php?p=details&id=27842 eller er det fortsatt feil? Om jeg hadde dradd til Sørøya og uten å ankre opp fått 10 kg fisk enkelt som bare det så hadde jeg aldri i livet orket strevet med å finne ut av hvordan man ankrer på 200 meters dyp for å sitte der i 10 timer uten fisk. Ellers når det gjelder plotter og ekkolodd tror jeg at jeg brukte det relativt greit i Alicraften og fant all slags seistimer. Men det ekkoloddet var jo ikke slik som man burde ha hvis man skal oppdage noe mindre enn en stim ellers var jeg for dum til å se forskjell på en ekko og en fisk. Ellers er jo de båtene de bruker for utflukter til det gule rev ikke noe veldig forskjellig fra den 53 fotern i Tromsø. Altså de er fortsatt store og muligens mindre fine men det er absolutt ingen forskjell vil jeg tro å stå på akterenden der og på akterenden av en Princess, Så lenge man ikke trenger å ankre opp så vil man få akkurat samme fisken fra en Princess som fra en "jolle". Og hvis man trenger å ankre opp så vil jeg føle meg tryggere med ombygget stor båt enn med en jolle langt ute på havet. Som sagt har jo folk fiska fra 70 fot skøyte så det er vel bare utstyret og ikke båten det går på, man må jo ikke føle at man risikerer livet for å kunne få fiska hvis en stor båt kan tilpasses ankring. Så får det koste 200 000 eller til og med 500 000 for utstyret det vil være verdt det å kunne dra med stor båt istedet for jolle. @whisper Quote Det handler om å hente erfaring og kunnskap som med din progresjon ikke er oppnåelig. Du vil tvert om være bedre rustet til å gjøre egne beslutninger i hjemlige farvann med suksess. Kjenner 2 fluefiskere som dro for havfiskestang fiske med pilking ved Nordkapp. De gjorde absolutt ikke noe annet enn hvordan man pilker i bukte utenfor Langesund (eller i Åbyfjorden da det enda var lov) og fikk lett som bare det flertallige torsk på over 10 kg en var nesten 20 kg. Ankring var heller ikke nødvendig der borte så det er heller ikke ved Sørøya antar jeg. De har i hvert fall ikke lært noe å fortelle meg og når de var på besøk så var de like blanke på hvordan man skal endelig få det til når jeg har båt. For øvrig for meg hadde det totalt drept ønske om å streve med 100vis av meters tau og ankring hvis jeg pilka litt og fikk all slags drømmefisk ved Sørøya. Da hadde man aldri giddet ankring osv. for å muligens ikke få noe som helst. Da hadde vel det vært mer interessant å dorge etter baltisk laks i Østersjøen om jeg fikk de Sørøya fiskene siden det som der borte er vanlig fisk er jo her nede tidenes "fiskedrøm". Quote du må komme forbi det med bevegelse i båt pga bølger, for det kan ikke unngås. Jeg er selv svært utsatt for å bli sjøsyk, men like fullt har jeg vært ute i liten båt i flere meter bølger med hummerteiner fordi det er deg jeg vil og aksepterer at jeg blir kvalm og kan spy innimellom. Eksponeringsterapi kan det kalles. Blir mye sjeldnere sjøsyk nå, mye fordi jeg med stangfiske langt til havs aksepterer at jeg ikke bare har et kvarter inn til havn og må være skjerpet. Det handler ikke om å være sjøsyk siden det blir jeg aldri imens andre folk spyr, jeg liker det (eller likte for nå er det ingen M/F Silesia som kan gå i Østersjøstorm om vintern) når det er bølger osv. imens andre spyr så har jeg det fysisk gøy. Problemet er at jeg er redd for å være i en liten jolle i store bølger og føler et psykisk ubehag og jeg ønsker ikke å risikere livet for å få en fisk. Da får jeg heller betale dyre summer for å ombygge en stor båt slik at den kan ankres eller rett og slett ha den der hvor det er mulig å få fisk på grunnere vann enn over 200 meter. Slik som Sørøya eller til og med Trondheimsfjorden var 10x bedre enn her nede (kanskje det er verre nå i 2024 men for over 20 år siden fikk onkeln min der 15 kg torsk fra en robåt utenfor Håa ved Levanger) altså i fjorden på 80 meter ikke noe hav bølger og 200 ++ meters dyp med ankring. Dermed så lenge det var gjennoførabelt med skøyte på 70 fot så antar jeg at jeg trenger bare hjelp fra noen med kunnskap om hvordan en stor båt må ombygges for at den skal kunne ankres på dypt vann så slipper man også blåser og rare metoder for å ta opp ankret hvis man kan bruke en vinsj. @Okkaby + @whisper Quote guttedrøm om fittemagnet Quote Ellers så bør du vite, at i dagnes verden, så imponere ikke en svær gammel driter fra 80-90 tallet fine jetsett jenter. De går heller etter Svær ny driter med feit Speedo Oligak, som kan spandere på de i store mengder hehe Nå vet jeg ikke hvor gammel du er @whisper men @Okkaby har vel fortalt at han er 55 så da har i hvert fall han levd i en annen tid og da kanskje brydde damer flest seg om svære nye dritere og svære nye biler og svære muskler fra trening. Men i dag finnes vel "fittemagnet" kun i Borat film De som eventuelt blir misunnelige eller bryr seg om biler og båter er vel bare andre menn som ville hatt noe slikt eller enda bedre Selv i Polen som er noen kulturelle år bak Norge (folk slipper kanskje 3 skilsmisser og litt av hvert ennå) så i en vanlig liten by midt i Polen. Kan du sette frem 3 stykker: En Oligark i RollsRoyce, en fullpumpa bodybuilder rett fra treningssenteret og en helt vanlig middelmådig men karismatisk alkoholiker med 0 respekt for folk. Så skjer det mest utenkelige bodybuildern og oligarken får ikke napp imens alkisen drar damene Så dere tar feil det er ikke for å imponere noen man vil ha en bil eller båt men for å realisere egne drømmer. Om tingene gjør inntrykk på noen som helst så blir det eventuelt enten øvrige misunnelige menn eller menn som vil ha gratis tur og gjerne prøve bil eller båt. Damene gir fullstendig blaffen. I 2024 så må man kanskje dypt i midten av Russland og kanskje der bodybuildern eller oligarken ha en sjanse mot karismatisk og frekk alkis da damene der borte tenker også at livet i lengden med en tulling som også er notorisk utro ikke blir gøy. I Europa så tar de bare skilsmisse for å finne en ny tulling og noen få når de blir nærme 40 år gamle kanskje begynner å tenke at de der tullingene egentlig ikke er noe å ha for ett godt liv. Dette er selvfølgelig stereotyper som det finnes flertallige unntak fra da så jeg ikke blir lynsjet for å mene at "absolutt alle er sånn og sånn". Men jeg ville bare avkrefte disse teoriene som kanskje hadde noe for seg i 2004 da @Okkaby var 35 men snarere i 1994 når han var 25 at verden var litt annerledes. I dag finnes ikke noe av det dere snakker om har man ikke medfødt karisma og naturlig måte å være frekk og respektløs på så vil det ikke hjelpe uansett om man pumper arbeid, børsen, spekulasjoner, firmaer og jobben for 10, 20 eller 50 mill (kanskje det hjelper med en miliard for da treffer man den bittelille målgruppa som bryr seg om dette) og det hjelper heller ikke om man sitter i 5 år på treningsstudio hver dag selv om man skulle dope det til (kanskje det hjelper om man er sportsutøver på nasjonalnivå da treffer man kanskje igjen en bitteliten målgruppe som bryr seg om dette). Er ikke noe "fittemagnet" lenger uansett hva man gjør enten er man født med det eller ikke beklager Men ble en sabla digresjon. PS. Her har dere Polens legendariske "fittemagnet": https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Kalibabka som yngre påstod han at han hadde over flere 1000 damer, 30 barn utenfor ekteskapet er kun de som er bekrefta og 5 stykk i eksteskap etter at han som eldre kar slapp ut av fengsel og "fiska opp" selvfølgelig en 18 årig dame å ha som kone, teorien sier han ble rolig etter at han var 40 men fortsatt kunne dra hva som helst med snakket sitt. Så var han også fattig kun 1,75 meter høy, aldri trent men derimot likte å drekke og dope seg med festdop. Ellers voldelig mot damene som ung, stjal fra dem alt som stjeles kunne utførte 160 kriminelle handlinger inkludert vold mot kvinner som alle nekta å anmelde han for selv om de fikk vite hvor mange de er. Til slutt fengsla for 160 tyverier siden 160 av damene ble sinte nok når hele familiene deres ble loppa for penger. Satt i 9 år i fengsel og fortsatte morroa etterpå helt til han fikk seg 18 årig kone for å "sette seg ned litt". Morsom kuriøsitet: Han ble født ved Østersjøen og arva familiens fiskebåt som veldig ung da faren hans døde men han var drittlei jobb og ville leve det glade liv og fiske damer istedet Så der ser dere moderne verdens "fittemagnet" POENGET: Båten er til meg selv for 1. Oppfylle drømmen 2. Føle meg trygg på havet 3. Få fisket så meget som det er mulig uten at man må bruke en jolle og hvis fortelling om skøyte er sann så skal nok mye være mulig bare man tilpasser båten. Link to post
Martine29f Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Ja da har ts våknet opp etter noen timers søvn og klar for timer på Bp. Ser at tema inatt kanskje ikke var så veldig båtrelatert men dog på kanten. Flere enn meg sikkert som venter i spenning? Link to post
19 fot Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Trådstarter, fu skrev nettopp at du ville vente med å lese bøkene til du har båten. For det første er det sikkert 10 år til. Og du har god tid nå. Men mye mindre tid til overs når båten er der og skal fikses og brukes og det er mye å sette seg inn i der. Og når du setter deg ned på flybridgen og åpner fiskeboka så starter den kanskje med: "Det første du må gjøre er å skaffe en egnet båt å fiske fra. Åpen båt på ca 20 fot passer best, mens feks digre cabincruisere er uegnede." Link to post
19 fot Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 Martine29f skrev 5 minutter siden: Ja da har ts våknet opp etter noen timers søvn og klar for timer på Bp. Ser at tema inatt kanskje ikke var så veldig båtrelatert men dog på kanten. Flere enn meg sikkert som venter i spenning? Tenker trådstarter har drømt: Han fant en 50 fots cabincruiser på finn til 1,6 mill, som han fikk prutet ned i korrekt markedspris som er 900.000 kr, og fikk med 20 års garanti på motorer og alt annet som kan daue. Så dro han ut på den beryktede 10 graderen for å fiske, han er omgitt av folk i 14-fotere. Dro først opp en 12 kilos torsk og deretter en havfrue som sier: så flott båt du har. Så hører han et dunk og tenker det må være en av 14-foterne som traff cabincruiseren. Han åpner øynene og skjønner at dunket kom fra pc-en som han hadde på fanget i godstolen da han sovnet, og som nå har ramlet ned på gulvet. Link to post
index Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 19 fot skrev 26 minutter siden: "Det første du må gjøre er å skaffe en egnet båt å fiske fra. Åpen båt på ca 20 fot passer best, mens feks digre cabincruisere er uegnede." Det er nok på tide å innse at trådstarter ikke ønsker å kjøpe like liten båt som du har. Samme hvor mange argumenter du har. Alle har ikke de samme ønsker og drømmer, heldigvis. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 24.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 XardasKSP skrev for 9 timer siden: Ellers er jo de båtene de bruker for utflukter til det gule rev ikke noe veldig forskjellig fra den 53 fotern i Tromsø. Altså de er fortsatt store og muligens mindre fine men det er absolutt ingen forskjell vil jeg tro å stå på akterenden der og på akterenden av en Princess, Så lenge man ikke trenger å ankre opp så vil man få akkurat samme fisken fra en Princess som fra en "jolle". Og hvis man trenger å ankre opp så vil jeg føle meg tryggere med ombygget stor båt enn med en jolle langt ute på havet. Som sagt har jo folk fiska fra 70 fot skøyte så det er vel bare utstyret og ikke båten det går på, Ser at du til tross for 219 sider med gode råd fortsetter med dine antagelser som kun bunner ut i drømming bak en PC, og ikke erfaringer fra sjøen. En 50 fot planende båt med flybridge har et voldsomt vindfang. Ta en titt på fiskebåter, da særlig desplacementbåter, og sammenlig disse med en planende cabincruiser. Ei fiskeskøyte på 70 fot har ikke flybridge, derimot har den kjøl og stikker den kanskje 2-3m dypt. En slik båt vil oppføre seg helt annerledes ute på havet i litt ruskete vær og vind en en flybridgebåt, som med sitt vindfang nærmest blir som en isoporkloss på vannet. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=311224655 53-foteren i Tromsø hadde nok helt klart egnet seg for havfiske, det skrev jeg også den gangen båten ble diskutert her inne forrige gang. Men det fordrer jo at du har med deg skipper, som kan føre båten mens du fisker... @whisper, du som åpenbart har erfaring med å fiske ved 10-graderen osv. I ungdommen, mens det ennå var fisk å få i Oslofjorden, så var vi stadig ute og pilket torsk. Vi brukte da ofte åpne tresnekker på 20-24 fot med en liten FM motor el. Disse båtene er vel nærmest utryttet nå. Det geniale med disse båtene var at de var lave, hadde lite vindfang, men de stakk forholdsvis dypt i vannet. De hadde litt kjøl, så de var lette å styre. Og noe av det geniale var at de hadde vridbart propellanlegg. for å få snøret ned der vi ønsket la vi oss opp mot vind/strøm, og justerte på "vingene" til båten stod stille opp imot. Siden dette var små og åpne båter, kunne jo også han som stod med reveseringa også pilke. Ville noe slikt fungert ute ved 10-graderen med de dybdene dere fisker på der? Tenker da ikke på gammel åpen tresnekke, men mer i retning av en litt større kogg, kanskje Malo, eller tradisjonell fiskeskøyte. Skjønner jo at det fordrere at en kjører båten mens de andre fisker. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 24.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2024 @19 fot Hvis du leste hva @whisper skrev så var jo plassene ved Langesund opptil 35 NM utpå havet. Dersom eneste måten å få fisk på er å dra med en jolle 35 NM utpå åpent hav så står jeg over den fisken. Jeg er fullstendig sikker at jeg er ikke den eneste personen i Norge som ikke ville turd 35 NM utpå åpent hav med en jolle. Altså du kan jo som i drømmen din dra dit med 14 foter (det tror jeg ikke de mest erfarne gjør engang) men jeg ønsker ikke å være stuntmann som skal risikere livet eller føle som man gjør det, jeg vil heller dra dit med noe hvor jeg føler meg trygg. Og skal man dra til det gule rev ved Danmark så må man vel krysse havet i tillegg og gjerne bo i den båten ved noe dansk gjestehavn imens man fisker der istedet for Sørlandet. @Komodo Så du tror ikke den 53 fotern i Tromsø har nok trawler skrog med kjøl til at man kan ankre den på samme måten som 70 fots skøyte? Altså å "seile båten" på tomgang imens folk har snører i vannet blir bare katastrofe det var prøvd med Alicraft. For det første beveger båten seg selv om man går motstrøms og den beveger seg som for dorging og mye mer enn hva kun vinden hadde beveget den. Skulle man f.eks gått i "sirkler" da hadde man ikke kun knyttet en pen sløyfe på propellen men også greidd å få alle snørene og slukene til å knytte seg såpass i hverandre at man kunne likegodt brukt kniven på alle fiskestengene siden man ville ikke fått det avknytta igjen. En treskøyte står jeg over det får være noe for folk som vil bruke livet sitt på å snekre skroget, men jeg forstår at en Nordhavn eller Fleming er bygget på noe av det samme prinsippet med dyptgående kjøl og at det derfor er den retteste båten å ha om man skal klare dyptvannsankring og ha ett glassfiber skrog? PS. Sjekka litt båtplasser fra Alta til Sørøya de har jo ikke plass engang for den der 53 fotern (den er jo 5,5 meter bred noe som er vel bra stabilt) om den skulle være Nord-Norges flytende fiskehytte. Antar der borte så trenger man ikke å pilke dypere enn 100 meter for å få fisk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn