Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Okkaby Får vel se om jeg får kontakt på Princess 38 da. Heldigvis var Princess 33 utenfor husdøra med disse motorne så ble ikke noe annet enn kort sjekk uten prøveseiling da mekaniker ikke ville risikere feil utpå :giggle::lol: 

PS. Eier av Princess 38 har slått av telefonen leste ikke melding på finn heller, sendte en SMS også. Fra morra sin norske nummer. Får ikke noe kontakt så blir vel ikke noe tur i morgen til den båten. Men husker den ble solgt sabla raskt før så med mindre noe dævva burde det være litt båt igjen. Men trenger jo minst en helg for å hente den skulle også gjerne hatt med noen som har erfaring med havet i tillegg til mekaniker som motorreddende førstehjelp eventuelt.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

40 er eldre teknologi(forkammer motor) Stein gammel, å du finner ikke varmeveksler/oljekjøler/aftercooler++ på lastebil som passer. Å ikke produsere VP disse lengre heller. Når en sådan dauer, så er den best egnet som moring. Siste av disse ble vel produsert i 85.

 

Støtter Okkaby på dette. Kjøp gjerne en båt med 40 motorer, men regn med at verdien på motor er null og kalkuler inn motorbytte. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Om de fungerte så hadde det kanskje vært litt bruk igjen i den båten. Men styrbord motor fungerte ikke vaier var dævva, motoren gikk tungt og det var oljelekkasjer.

Men Princess 38 med Ford 2003 motorer skal være noe annet dersom de er bra. Så må vel bare få kontakt med eier og finne ut av hvordan den båten skal få havna i Langesund.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

@Komodo Om de fungerte så hadde det kanskje vært litt bruk igjen i den båten. Men styrbord motor fungerte ikke vaier var dævva, motoren gikk tungt og det var oljelekkasjer.

Men Princess 38 med Ford 2003 motorer skal være noe annet dersom de er bra. Så må vel bare få kontakt med eier og finne ut av hvordan den båten skal få havna i Langesund.

Jeg har ry på meg å gjøre mye rart, inkludert å gå ut i alt for dårlig vær, å vært ute å fiske når folk flest velger sofaen hjemme hehe

Men å gå ut på 10ern med gamle slitte 40 motorer, ja der tror jeg sku sjøl Dansken står over hehe

Har hatt den motor, å det skjer ikke igjen. Nåværende båt hadde sådan ombord. Ble byttet til overhalt 41A(vi overhalte den sjøl) Den ble så også byttet til helt nye motor, nettopp for å ha noe som er drift sikkert å ikke 40 pr gammelt, når en roter rundt på nordsjøen(Jæren) i litt for dårlig vær noen ganger. Men så kan jeg jobbe med dette sjøl, det kan ikke du, da blir det katastrofe økonomisk å holde på med sådan, er galt nok, når en gjør ting sjøl. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Den Princess 33 var ikke ment som 10gradern farkost men mer for bukta og kanskje seile litt bort til en fjord uten torskeforbud. Men det ble jo som det ble den ene motorn var feil og mekaniker mente heller ikke mye bra om disse motorene. Hadde det sittet 2 stykk som i Alicraften 41P i god stand så hadde det vært noe annet.

@19 fot Jakten fortsetter og nye tilbud dukker opp, men det er vel ikke alltid veldig lett å komme i kontakt med selgere selv om man tar kontakt 10 min etter at annonse kommer ut. Men får jo se om jeg får kontakt med Princess 38. Blir bare en utrolig hentetur fra der den er som er eneste problemet.

Kunne den ikke bare stått i Sildeberget til den prisen :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

pipe skrev On 31.7.2024 at 18.37:

Så ramlet jeg over denne https://landbruksauksjon.no/auksjon/40666
Det stod att utropspris var 100k noe som jeg syntes var greit nok.
Vant auksjonen på 120k men det hjalp ikke stort.
Ble lagt ut igjen med utropspris på 130k uten å bli solgt så nå er den ute igjen med utropspris 200k.
Det eneste jeg veit er att påhengeren i fra 2006 har oppnådd for ventet levetid og er bortimot verdiløs.
så dette er nei takk.

Ser der det samme dom jeg så på noen på auksjonen.no , det står at minstepris ikke er oppnådd, men ikke hva minstepris er, og det dyreste jeg er dårlig og misbruk av folks tid som igjen gjør at golk ikke gidder å by.

 

La oss si man ser en båt man kan tenke seg å by 100.000 kr for hvis een er ok, men st minstepris er 400.000 kr, da er det jo egentlig bare å bla videre og ikke kom å brukectid på. Men hvis høyeste bud er 80.000 kr og man ikke får vite minsteprisen skyhøyt over dette så bruker man helt forgjeves tid på videre undersøkelser.

 

Da får man kanskje ikke tid til å finne den båtenvsom faktisk er innafor prismessig og som man vil by på hvis man visste om den. Det er jo også sånn at hvis man stadig må bruke mye tid på å finne ut viktige ting som er kjent for selger så gidder manvetterhvert ikke bruke det nettstedet mer.

 

Det blir jo litt som alle dem som annonserer ting til salgs på Fjesboka med diverse opplysninger, men man må sende melding for å få vite prisen. Sånne hopper jeg bare over og går videre til dem som har giddet å oppgi pris.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Er vel som på alle Princess før Princess 66 fikk en trapp i 1993 elns. eller var det kanskje en annen modell som fikk den først? Altså det er ikke en stige for fulle folk i havn og det er ikke en stige for edru folk i høye bølger heller.

Men om det er koselig smårulling i 0,5 meters bølger går det sikkert an å komme seg opp eller ned og nyte utsikten over havet på tur frem til fiskeplassen eller om man skal på cruise eller noe som helst annet enn å fiske.

Når man skal fiske så har man ikke akkurat så mye bruk for stigen og flybridge.

PS. I høy sjø har jeg ikke tenkt at båten skal befinne seg andre steder enn i havna.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

1722531492407901320854514888386.jpg.a2bbd83c5bd34a45f6e5e3d7974dab47.jpg noen skrudde høl i båten

Tipper det har bært ei navneliste av tre der som de kan bruke på neste måt med samme navn, men som neppe har noen verdi for kjøper som vil velge et annet navn.

 

Slike hull kan du jo tette, jeg har selv tettet diverse hull i min båt.

 

Hadde rekkestøtter foran boltet gjennom framdekk. Demonterte disse og satte inn rustfrie eller syrefaste vognkortet med mutter bak og testet godt med silikon eller lignende.

 

Boret også nylig et par hull i dekk for et jåndtak og tettet da tilsvarende med dilikon eller lignende.

 

I taket var det ei lampe som var skrudd fast med to litt for lange tresorter då drt ble lekkasje. Tok en dråpe lynlim på hver stjerne og strøk det litt utover og og det holder fortsatt tett nå flere år etterpå.

 

Men sånne skruer dom stikker rett ut med spiss ende i legghøyde burde enten vært fjernet helt, eller man burde skrudd fast en plankebit som tildekking og sikring. Du går ta med deg mora di på båttur så du har med lege dom kan lappe deg sammen hvis set blir båt med sånne feil. Men denne nåten er vel kansellert pga ene motoren.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

PS. Eier av Princess 38 har slått av telefonen leste ikke melding på finn heller, sendte en SMS også. Fra morra sin norske nummer. Får ikke noe kontakt så blir vel ikke noe tur i morgen til den båten.

Har du norsk telefonnummer selv?

 

Er vel mange som ikke tar telefonen om det ringes fra utenlandsk nummer da det stort sett er Microsoft som skal hjelpe til med pc-en eller andre ting som ikke er noe relevant.

 

Har selv blitt oppringt midt å natta fra utenlandsk nummer og tatt telefonen i halvsøvne og det var en som snakket om fisk. Så jeg sa til ham: "I dont want to buy fish from you, bye bye!" Fant siden ut at det nok var en feilringing og skulle vært til en som jobbet innen fiskeribransjen, så mulig jeg ødela en forretningsforbindelse der.

 

Og noen tar ikke telefonen om det ikke er et nummer de har lagret og kjenner til.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Mekanikers første tanke var at man får dem i beinet også kom tanken om lekkasjer siden dette husket jeg godt fra Princess 56 hvordan de lekkasjene herjet med interiøret tidligere. De verste var vel stoppa lenge før og var bare noen igjen som eier av Princess 56 ikke fikk tid til.

Husker at noen her i tråden fortalte at en "landshåndverker" som fikser interiør kan jo skru gjennom skroget. Men din teori høres mye mer sannsynlig ut at noen hadde ett navn på båten og tok det av og glemte å få med skruene og tette høla. Hadde jo vært bedre å la gamle navnet stå der enn å forlate skruene slik selv om båten het "pocketdriter" eller noe annet fancy som jeg kan finne på :lol:

Uansett mekaniker holdt på å skru ut de skruene fra innsiden allerede ved sjekken (som fortalt før blir alltid fascinert over tempoet som mekaniker fikser ting på) bare minnet seg vel på at den er ikke kjøpt ennå og blir ikke kjøpt pga. styrbord motorn og da er det sikkert mindre regn som kommer inn om de sitter der når ingen skal tette hullene med engang.

 

Quote

Har du norsk telefonnummer selv?

 

Brukte mora sitt norske men eiern hadde telefonen avslått, kanskje han er syk på sykehuset eller noe siden han skrev jo at han ble syk og derfor skulle selge båten som ble kjøpt i Mai (den kan likegodt selges fordi ferien er over og høsten kommer, poenget er bare at ikke grunnen er at noe i båten dævva). Men da ville jeg antatt at noen i familien hans hadde fått telefonen og ville tatt seg av salget.

 

Quote

 

Og noen tar ikke telefonen om det ikke er et nummer de har lagret og kjenner til.


Men da går jo salg av ting på finn strålende dersom det er noen bekjente som skal kjøpe :giggle::lol: Hvis ikke så går det kanskje ikke like raskt, men sendte jo melding på finn også.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@19 fot Mekanikers første tanke var at man får dem i beinet også kom tanken om lekkasjer siden dette husket jeg godt fra Princess 56 hvordan de lekkasjene herjet med interiøret tidligere. De verste var vel stoppa lenge før og var bare noen igjen som eier av Princess 56 ikke fikk tid til.

Husker at noen her i tråden fortalte at en "landshåndverker" som fikser interiør kan jo skru gjennom skroget. Men din teori høres mye mer sannsynlig ut at noen hadde ett navn på båten og tok det av og glemte å få med skruene og tette høla. Hadde jo vært bedre å la gamle navnet stå der enn å forlate skruene slik selv om båten het "pocketdriter" eller noe annet fancy som jeg kan finne på :lol:

Uansett mekaniker holdt på å skru ut de skruene fra innsiden allerede ved sjekken (som fortalt før blir alltid fascinert over tempoet som mekaniker fikser ting på) bare minnet seg vel på at den er ikke kjøpt ennå og blir ikke kjøpt pga. styrbord motorn og da er det sikkert mindre regn som kommer inn om de sitter der når ingen skal tette hullene med engang.

Når det dyår navneskilt der er det nok lett å gå tett med godt med dilikon mellom treplate og skroget, så hvis det blir gjort og har vært gjort før då bør det ikke by på store problemer.

 

Det kan finnes mange grunner til å fjerne navneplata.

 

Jeg nevnte jo at de kanskje skal bruke den på neste båt.

 

Kanskje ønsker de ikke at neste eier bruker samme navn med tilhørende gjenkjenningseffekt hvis ny eier gjør noe som kvalifiserer til førstesida i VG. Dumt om folk tror det er selger som har dummet seg ut.

 

Eller kanskje nåten hadde et navn som gjorde den lite salgbar?

Driteren

Utgiftsbomba

Mafiabossen

 

Forøvrig nør.man vel helst unngå å skru på andres båter, hvertfall om det ikke er avklart med selger, da man kan bli oppfattet som skyldig i lekkasjen etter neste regnvær. Eller være skyld i at de skruene som passet perfekt er rotet bort.

 

En annen ting er at hvis andre skal kikke etter dere så kan det jo være bra med noen feil som trekker ned helhetsinntrykket så det ikke blir noen gode bud fra dem som kommer rett etter dere.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg tror nok ikke salg fortsetter etter diagnosen siden båten måtte vel annonseres ikke som fungerende men med defekt styrbordmotor eventuelt på auksjonen eller ett annet sted. Men jeg tror eiern skulle fikse båten eller i hvert fall trodde han kunne få det til å få fiksa den motorn (altså at noen fikser den, siden han som var der tror jeg var eiers sønn om jeg forstod riktig og han visste vel enda mindre om båt enn det jeg kan). Ellers virket det som båten var ubrukt lenge og stod over vintern på vannet.

Skal vel uansett enten få se Princess 38 om jeg oppnår kontakt med eier eller booke tid for sjekk på den Princess 45 og Fairline 45. Bare med de båtene til 1 mill så er det i en område av pris på båt man gjerne skal ha lenge og ikke noe midlertidig som man muligens enkelt får solgt eller ikke vil "gråte i år og dag" dersom det "dævver".

Da blir det på en måte nesten like seriøst som kjøp til 2 mill det er liksom ikke "jaja dette var jo 2-3 sommermåned inntekter" som om hvis det koster f.eks 400 000. Siden kjøper man båt til 1 mill er man låst med den og kan ikke kjøpe noe annet selv om noen skulle selge en båt verdt 3 mill til 2 mill fordi vedkommende har øyeblikkelig pengebehov (f.eks fordi banken vil gå på huset eller noe annet har skjedd). Har man brukt 400 000 så kan man fortsatt kapre et utrolig kupp om det dukker opp på finn.

Har man brukt 1 mill så er man låst og ferdig på en måte.

Link to post
Share on other sites

Siden du er så opptatt av kapital som forrenter seg så er det nok lurest å vente til våren med å kjøpe båt. Da får pengene jobbe et halvt år til, pluss at utvalget av båter er mye større. Det med at båter er billigere på høsten er kun en myte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eika skrev 7 minutter siden:

 

Sunseekere ser ut som speedbåter og det vil man tydeligvis ikke ha 

 

Synd, det så ut til å være veldig mye båt for pengene. Og MTU maskiner er vel gode greier. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@ohio Dette er jo den samme båten som har vært til salgs om våren av en eller annen grunn synes vel flere enn bare meg at Sunseeker ikke er så "classic" som Princess/Fairline?

Motorne er jo MTU osv. men likevel kaprer ingen båten og personlig synes jeg Princess 56 var penere selv om den bare hadde VP motor. Kanskje det er fordi Princess er kortere og bredere imens Sunseeker er 4,6 meter bred ved 62 fot som får den til i å virke smal i forhold til f.eks Princess over 60 fot som da er 4,8 opptil 5,08 meter bred Princess 60 og Princess 65 fra lignende årstall.

@Eika Liker av en eller annen grunn utseendet på Princess/Fairline mye bedre men de er også faktisk bredere i forhold til lengden noe som er jo bedre hvis man har tenkt å stoppe båten helt så bør den jo være så bred som mulig. Smalere er eventuelt raskere / billigere i forbruk.

@index Denne Sunseekern har jo vært ute til salgs om våren husker jeg og det er tøft at det motorn heter MTU men det er vel bare navnet som er fint siden antall HK er jo mindre enn på @Chilli Solbris sin Storebro 500 med MAN motor. Det er vel 760 HK på hver i denne Sunseekern som er 62 fot. Er jo mindre enn tilsvarende store Princess pleide å ha av HK (men de er jo også bredere).

Uansett ingen har kjøpt den gjennom hele året så det kan være 2 årsaker: 1. Folk har samme smak som meg og mener Princess/Fairline er stiligere (betviler at ingen andre liker Sunseeker bedre) eller 2. Det er noe ved tilstanden som man ikke ser på bilder og beskrivelsen.

Ellers så er jo båten lagt ut med MTU motorer med info om bud ønsket og Princess 56 pris (dog er jo til og med Princess 56 bredere selv om den er kortere).

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

Motorne er jo MTU osv. men likevel kaprer ingen båten og personlig synes jeg 
@index Denne Sunseekern har jo vært ute til salgs om våren husker jeg og det er tøft at det motorn heter MTU men det er vel bare navnet som er fint siden antall HK er jo mindre enn på @Chilli Solbris sin Storebro 500 med MAN motor. Det er vel 760 HK på hver i denne Sunseekern som er 62 fot. Er jo mindre enn tilsvarende store Princess pleide å ha av HK (men de er jo også bredere).

 

Jeg vil tro du klarer å svi av plenty nok diesel med 1520hk også. Sunseeker har nok motorisert den ut fra det skroget trenger, ikke ut fra hva Storebro og Princess putter i sine båter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Eika Ja det er jo poenget dersom meninga er at båt skal gå i marsjfart mer enn bare for at motorer ikke tilsotes eller fordi den er på tur i Polen og skal en kort morro etappe på 15 min i bukta eller utenfor stranda.

Blir veldig rart å velge båt for mindre en  5 % av bruken i fart. Til vanlig skal båten gå deplasementsfart mest og den skal stoppes ute på havet i flertallige timer. Og da er det jo bedre at den er bred hvis den skal stå i ro.

Sunseeker ligger vel også i bakhodet med den historien om at båt stoppa og sank. Selv om dette hadde noe å gjøre med "custom motorventilering" og ikke noe standard på disse båtene.

@index Ja man bruker plenty av diesel det er bare at jeg skal for det meste bruke båten i deplasementsfart eller stoppa utpå havet. Og da er jo bredere jo bedre og jeg synes også de er mye penere av utseende Princess/Fairline/Storebro enn Sunseeker som har nettopp denne skrogformen fordi de er ment å være mest mulig perfekte for marsjfart / høy fart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...