Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Hørtes ikke ille ut med 500 000 for å fikse P45


fikk du med deg at det stort sett bare var overhaling av 2 stk gir til 71 motorer og det slikt drar med seg  ? 
 

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

For meg er det litt samme hva som dævva av motor eller motorens tilbehør som er vanlig til akkurat denne motor (driftssystemet) så lenge "dyr dævving" er resultatet og da forstod jeg riktig det skjer oftere med D9 enn med VP75.


det er langt fra det samme for lommeboka.  En demperplste sitter mellom motor og gir og er vel den billigste komponenten som kan dævve men gi fremdriftstans.  På noen båter kan man skru gir fra motor i båten bytte plate og på igjen.  På andre må motor ut som faktisk ikke er så stor operasjon som det høres ut som.  

videre dævver demperplata sakte og med symptomer i lang tid før endelig dævving.
man hører/ kjenner det på giringene og man har gummistøv/ pellets som blåses ut av svinghjulhuset i lang tid i forveien.  

 

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Ellers ikke noe vits å hausse opp P35 på forume

 
det er ikke opphausing.  Det er noe «alle» som har lest tråden eller ser lista i annonsen på hva som er gjort/ byttet forstår verdien av omme har eid større, eldre båt.  
kort sagt; deler for over en mill og så flere mill i arbeidsinnsats som de som ikke kan gjøre slikt selv må betale for (de færreste har kunnskap/ tid/ vilje til å ta et så stort prosjekt selv).  
 

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Det virker jo som den har ventet lenge nok på salg og forhåptentligvis ikke fordi noe dævva likevel men fordi "ingen" liker drev inklusive meg selv


det er nok noe av grunnen, men alt nytt inkl drev i 2019 og med få timer kompenserer for dette med ti-gangeren kontra «gammel drit og endeløse problemer».  

og her er det ikke bare motor og drev som er «nytt».  
 

jeg er vel en av de som som er minst glad i drev på større båter hvor aksling er et alternativ, men hadde valgt motorer og drev fra 2019 langt foran hva som helst fra 1999 for ikke snakke om 1989.   
spesielt om det kan handles for en brøkdel av hva det ville kostet å få gjort en slik jobb og oppgradering.  
 

 
 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev 34 minutter siden:

Her er en flott båt med juksamaskin og kvote for @XardasKSP

Men båten er vel for alt liten for ham :confused: 

Nå har jo trådstarter gitt uttrykkelig beskjed om at det er en stor hvit båt med flybridge han vil ha. Hva er da vitsen med å linke til en 22 foter med påhenger?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 32 minutter siden:

Hva er da vitsen med å linke til en 22 foter med påhenger?

 

Rart det der. Som å tipse noen som skal kjøpe lastebil om en utmerket Fiat 500 til salgs:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Nå har jo trådstarter gitt uttrykkelig beskjed om at det er en stor hvit båt med flybridge han vil ha. Hva er da vitsen med å linke til en 22 foter med påhenger?

Husk at dette er samme karen som ville ha tråden stengt fordi han fikk svar på spørsmål han stilte

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

@Eika+ @Blouberg hvordan får man vekk nick som er skrivd i starten av ett innlegg? Faen det irriterer meg

Ellers annet enn den ulykken hvor en Skorgnes kræsja med en seilbåt så tror jeg de fleste dødsulykker skjer i små lette båter og har ikke akkurat lest at en "enorm svær gammel driter" har skapt total katastrofe med dødsfall osv.

Så kanskje staten interesserer seg mer for speedbåter enn den interesserer seg for store gamle dritere som egentlig ikke er de som ender i dødsulykker de skjønner vel at om noen har en enorm driter så er de forsiktige og siste de vil er å ødelegge den for millioner. Er ofte heller ikke 18 åringer som skal ha enorm driter de vil vel heller ha speedbåt.

 

Du aner ikke hvor mange 30-60 fotere som kommer inn med skader etter sommeren, som eierne eller forsikringsselskapene betaler mangfoldig tusen for og få fiksa før neste sesong. Enkelte av båtene kommer inn med skader hvert eneste år siden eierne er helt ubrukelige når det kommer til manøvrering i trange havner hvis det er mer enn 2sm vind, men somregel er mange av de andre i havnene påpasselige med å legge ut ekstra fendere og hjelpe til og det redder svært mange. 

 

Men noe av grunnen til at du ikke hører om skader på store båter har kansje noe med at de har penger nok til å legge lukk på saken. Jeg har selv blitt sendt ut på oppdrag der eierene av ett par 70-90 fotere har ripa opp sin egen og andres båter, men det som har vært greia da er at jeg har gjort reparasjoner langt ute i skjærgården der folk ikke får med seg at de har skadet båten, ikke får man lov til og ta bilder av skadene som dokumentasjon heller, når man spør om man skal kontakte forsikringsselskap så får man beskjed om at det skal man absolutt IKKE gjøre. Ingen skal få vite om dette og ingen skal se båtene med riper 

 

Men dette er rikfolk som har råd til og legge lukk på saken. Har du råd til og betale 50-100-200k for og legge ett lokk på saken sånn så du ikke kommer i avisa ? 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 6 minutter siden:

Her kan du iallefall kjøpe LAV BÅT TIL STOR PRIS, kanskje det kan gi noe mer driftssikkert uten kontinuerlig frykt for "dævving":

 

Goldfish 49 Open | FINN.no

Den Goldfish-en oppfyller mange av de viktige kriteriene. Den har toalett, og med toppfart på 95 knop så går det unna når trådstarter skal 35 nm ut til fisken, som da tar luke over 20 minutter.

 

Den er med sine 49 fot temmelig nær 50 fot og er nok dermed for fiske i bølger på komfortabelt vis, hvertfall om man tar utgangspunkt i at det er kun antall fot som avgjør en båt egenskaper i høy sjø.

 

Og et båtmerke med fisk i navnet må vel pr definisjon være perfekt til fiskebåt 😀

 

Og nytt var det vel også, som betyr lite fare for dævving.

 

Men så har han vel hørt fra noen at drev alltid dævver, så da utgårvel Goldfish-en.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Betviler ikke din kompetanse til å føre båt er ikke meg som lager regler i den norske staten. Ellers vet ikke hvem som har fått det for seg at båten ikke ble brukt senere, det ble den bare mindre enn i 2017 men har fortsatt vært på kort ferie i Norge.

Ellers @19 fot + @Chiefengineer denne Goldfishen er vel noe for @Eika siden han liker høy fart i båten men jeg tror ikke han liker høy fart til så høy pris hadde sikkert fått det til rimeligere å gå i 95 knop :lol: Men er vel bra eksempel på høy fart til høy pris.

@ohio Er jo hele tida angående relativt stor båt til relativt lav pris. Selv om Princess 35 er kanskje mer "pocketdriter" men ett sted må man begynne gjerne med noe som ikke gir rådgiver "grøsninger" av tanken på å eie.



Ellers er det bare å linke hva som helst i tråden men altså bitteliten båt som ligger i Lofoten er ikke akkurat det som det ses etter. Spesielt ikke med bensin motor siden selv om sluttsummen blir dyrere med diesel så har man som kapitalist en følelse av glede av at staten ikke får veibruksavgift for å bruke båt. Det føles dårlig å være sponsor for rumpemaling, arkitetktegna dasser eller Taliban sine turer til Europa. Så får politikere si så mange ganger de vil at alt er velferd og det kan kuttes kun i velferd siden "kunst" eller "merkelige regimer" er "hellig" og kan aldri kuttes i.

@Eika Jeg bryr meg ikke om de skriver i avisa at jeg kræsja båten i brygga ikke noe problem der. Blir jo noe annet om noen som eier svært selskap og 500 mill i NOK setter en nesten ny Galeon på grunne i en elv uten å ha yacht captain selv og uten at yacht captain som teoretisk styrte den var fysisk i båten :lol: Er jo noe annet om man leser at eier av stort selskap i Polen har klønet det til og gjerne uten papirer enn om en ukjent person med alle riktige papirer kløner det til i havna.

Ellers tror jeg staten Norge bryr seg om personskader og potensielle dødsfall og de er ikke så utrolig mange hvor "svære dritere" er involvert. De ser nok på skader som går på eiers eller privat forsikrings lommebok som ikke så viktig å rette fokus på. Har jo sett f.eks båter oppå land hvor ingen kunne tro man kunne få en båt til å havne, men jeg tror ikke det er uerfarne og fullt oppmerksomme på alt ferske folk som setter dem der, men gjerne noen som har tenkt at 0,8 promille er veiledende og før politiet kommer der så er årsaken til ulykken forduftet og da blir man igjen med å gruble "hvordan klarte den båten å havne der".

Ulike bevis er jo ikke fordi staten kjeder seg men trolig fordi de vil ha ned personskader og dødsfall. Hadde man ikke hatt personskader og dødsfall så hadde staten likegodt kunne krevd inn avgift for å få bruke store båter eller f.eks føre dem i fylla (noe uerfarne folk ikke gjør, men gjerne de som tror de er mesternes mestre og kan føre båt med en finger på rattet og imens de holder på med noe annet) :lol:

Så antar staten har sjekka ulykker med personskader vs båter over 50 fot og kommet til slutningen at det er ikke der problemet ligger.

@sap_2000 Får jo se kanskje det blir denne for å begynne ett sted med båt for snart er vintern her og kun vinterlagring igjen :giggle:





 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 13 timer siden:


fikk du med deg at det stort sett bare var overhaling av 2 stk gir til 71 motorer og det slikt drar med seg  ? 
 


det er langt fra det samme for lommeboka.  En demperplste sitter mellom motor og gir og er vel den billigste komponenten som kan dævve men gi fremdriftstans.  På noen båter kan man skru gir fra motor i båten bytte plate og på igjen.  På andre må motor ut som faktisk ikke er så stor operasjon som det høres ut som.  

videre dævver demperplata sakte og med symptomer i lang tid før endelig dævving.
man hører/ kjenner det på giringene og man har gummistøv/ pellets som blåses ut av svinghjulhuset i lang tid i forveien.  

 

 
det er ikke opphausing.  Det er noe «alle» som har lest tråden eller ser lista i annonsen på hva som er gjort/ byttet forstår verdien av omme har eid større, eldre båt.  
kort sagt; deler for over en mill og så flere mill i arbeidsinnsats som de som ikke kan gjøre slikt selv må betale for (de færreste har kunnskap/ tid/ vilje til å ta et så stort prosjekt selv).  
 


det er nok noe av grunnen, men alt nytt inkl drev i 2019 og med få timer kompenserer for dette med ti-gangeren kontra «gammel drit og endeløse problemer».  

og her er det ikke bare motor og drev som er «nytt».  
 

jeg er vel en av de som som er minst glad i drev på større båter hvor aksling er et alternativ, men hadde valgt motorer og drev fra 2019 langt foran hva som helst fra 1999 for ikke snakke om 1989.   
spesielt om det kan handles for en brøkdel av hva det ville kostet å få gjort en slik jobb og oppgradering.  
 

 
 

Har TS tittet på den 35 fots båten ?

må da være et bra kjøp med tanke alt som er gjort på den og TS ikke kan gjøre mye selv.

Der har han nok en god båt i mange år.

Holder han den vedlike vil den troligt også holde seg godt i pris den dagen han selger og går opp noen fot.

Link to post
Share on other sites

Båten ble besiktiget i dag. Trenger nye propeller, har lekkasje i alle 3 frontvinduene som medførte noe merker i taket og noe drypp i cabin. Ellers slitt i utseendet utvendig og ikke akkurat noe som passer av størrelse eller hvordan den fremstår å ta med til Polen men muligens greit nok for Skagerrak og 10gradern om været er utrolig pent og flatt.

 

Men er jo noe som kjøpes som fornuftig båt ikke fordi man har følelser eller spesielt lyst på akkurat slik. Med håp at den kan selges uten stort tap når jeg kjøper noe enormt til 3-5 mill som passer følelser og å ta med til Polen også.   

 

Mekaniker får også til å få fiksa litt på de manglene og bytta propeller eventuelt.

 

Er veldig nærme båt nå i hvert fall.

 

Blitt sjekka av "tidenes ekspertpanel" men skulle unnlate det ordet :lol: så får bli mekaniker og utrolig erfaren båtkyndig.

 

 

 

IMG_20240815_1919177.jpg.3a733a802ae97cb124648dc8a146ab1a.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:

Båten ble besiktiget i dag. Trenger nye propeller, har lekkasje i alle 3 frontvinduene som medførte noe merker i taket og noe drypp i cabin. Ellers slitt i utseendet utvendig ...

 

Er det den gamle båten til @kdtran du snakker om her nå?

Link to post
Share on other sites

@Komodo Det er nøyaktig denne nå nærme pris for en "pocketdriter" størrelse båt. Som sagt ikke noe som appellerer til følelser og kan ta plass i Polsk havn i fremtiden som f.eks Princess 58 i Sverige (men godt mulig P58 hadde derimot ruinert fornuften og lommeboka og brygga ved havnemanøvrering uten øvelser med noe litt mindre først :lol:). Men derimot på motorfronten om man ordner riktige propeller er det håp for relativt lite dævving selv med den pesimistiske versjonen av hvor mye som kan dævve :giggle:

Men den er ment å appelere til fornuften og skal trolig være salgbar uten ett enormt tap fra dette prisnivået når det blir tid for noe "finale driter". Bare dette løfter finaledriterns tilstand til slik høyde at man må vel belage seg på 3-6 mill så blir nok ikke snart den "enorme halvgamle dritern" dersom det blir denne.

Øvrige dævvinger er vel størst fare for enda mer lekkasjer men mekaniker vil vel klare å stoppe dem dersom det skulle bli den båten og det som er blitt muggent eller neddryppa inni går sikkert an å få renset vekk. Baugpropellen dævva også delvis da og man burde ha egentlig en som er dobbelt så kraftig men da trengte man vel å ta opp båten. Ekkolodd fungerte men båten må eventuelt uansett opp pga. propellene så må eventuelt finne ut av hva det er for noe siden blir jo kjedelig om det er for dårlig for Skagerrak og man kunne benytta anledningen til å putte på et sabla godt ett (selv om det blir ekstra tap på minst 50 000 (om man ikke går helt gærn og tar svinger til 100 000 men dette er kanskje noe for "finale driter" og i hvert fall noe ingen vil ønske å betale for i fremtiden).

 

Link to post
Share on other sites

@tacan + @TrikkerN Lønning + @Blouberg Takker!

Ser ut som det ble 2019 motorer + drev med tilbehør og gratis med på kjøpet var det påmontert 35 fots "pocketdriter" også kalt gammel flybridgebåt :lol: Akkurat som med Alicraften motor ble kjøpt med påmontert båt :lol: Bare her slipper man kabelspaghetti og greier blir bare tetting av vinduer, propell bytte, og fiksing eventuelt bytte av baugthruster til en med dobbel kraft.  Vask av de der muggene fikses innenfor familien + bytte til ikke oversvømt sengebelegg ol.


@kdtran Dersom mulig å spørre og du husker dette, satte du på G5 propeller på båten og gikk den i 3220 rpm da du hadde den? Siden vi prøver å finne ut hva slags propeller som skal kjøpes i Kristiansand siden båt bør ifølge båtkyndig oppnå 3500 rpm og mekaniker er ikke uenig. Tenkte at kanskje G4 var riktig.

Siden for lav rpm er noe som har vært årsak til dævving på ganske nye D4 motorer så tenkte å få kjøpt propeller i Kristiansand og bytte dem før båten tar turen til Langesund.

@Blouberg Får vel følge med på "pocketdritern" og fisk i Langesund og eventuelle fiksinger av forhåpentligvis kun "delikate dævvinger".

Og hovedønsket er jo ikke dævva, denne bare gjør at prisen på "enorm halvgammel driter" blir helt svinaktig enorm. Men så lenge jeg ikke får starta familie eller finner noe annet som spiser alle penga mine så skal det bli en "enorm driter" så imens fiskeplasser utforskes med "pocketdritern" så vil det jo hele tida søkes etter en enorm driter til ekstrem lavpris. Som f.eks P58 fra 2010 til under 5 mill eller andre ideer. Men vil nok ta noen år siden etter å ha hatt 2019 motorer så vil det ikke gå å kjøpe noe 1996. Det må være halvgammelt og ikke urgammelt og da blir det også ekstremt dyrt.

Drømmen er ikke realisert det er båten for liten til, men båtbruken kan endelig starte :lol:

Link to post
Share on other sites

@jørn Det er vel samme båten som i @kdtran sin tråd om oppgradering av Princess 35. Dog har den rukket å ikke være i samme tilstand på selve båt enn den var vel der i tråden, men det skal nok gå å få bytta vindusvisker motor, tette vinduer for lekkasjer og få ny thurster eller fikse den som er der. Den har heldigvis ikke rukket å dævve innvendig av lekkasjene.

Største og viktigste greia er propellene som må fikses så ingenting truer motorene på livet :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med kjøp! Den satt langt inne😝

 

gleder meg til fiskerapporter fremover! Kanskje vi sees utpå? Kan bli noen aktuelle dager ila høsten på tigraderen. Se etter helhvit båt med samme silhuett som olex. Er jeg i humør kan jeg fortelle om en plass å drifte over. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...