Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Amfea Tror muligheten kommer i mars 2025 blir i hvert fall enkelt med gjestehavner og kanskje prøver først noen dager og ikke uker. De interessante stedene for tur er jo for meg disse som kan ha fisk i nærheten, dog turen til Sørøya tror jeg det aldri blir vet ikke om jeg ville turd selv med enorm halvgammel driter fra 2010++.

Ellers tror jeg at det første jeg finner ut av på torsdag er at båten er for liten og bølgene for store. Siden det var vel den eneste dagen når @sap_2000 har noe tid og det planlegges å være 2++ meters bølger så jeg kommer sikkert til å avgå med hjerteinfarkt underveis :lol: Håpet jo på noe flatt hav dag å ta turen på, men kanskje jeg lærer noe om jeg ikke dævver av skrekk underveis :giggle:

Når man ser det værvarselet har man lyst å ha vunnet eurojackpot og kunne stille med en Fleming 78, og uten eurojackpot i det minste med noe aka Princess 58 / Princess 62 fra 2010++ selv om det ser ut at det ville jo blitt i meste laget for disse også.  I det minste Storebroen til @Chilli Solbris men knøttliten Princess 35  ser jo ut som noe flere størrelser for lite :giggle:

Vet ikke om hendene mine blir stødig nok til å ta spesielt mange bilder av denne hentetur :lol:

PS. @Olepo Om du skal eventuelt kjøpe G6 propeller i Holmestrand så er det trolig formiddagen på torsdag det kan bli eventuell mulighet.

P.PS. Om det blir altfor grusomme bølger så forlates båt i gjestehavn i Holmestrand og venter til bedre tider med flatt hav, siden forrige eier har rukket å si opp båtplassen og båt må ut på torsdag.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

så jeg kommer sikkert til å avgå med hjerteinfarkt underveis :lol:

 

Blir det mer enn enn det som ansees for trygt så blir det ikke noe av, men du kan jo på forhånd blande deg en valium/ postafen cocktail :cheers_wine:

Tror du vil ha større nytte enn det tror av en litt lengre "guidet" tur med litt vind og sjø å ta hensyn til. 

Da får du se i praksis hvordan man vurderer og legger ruta ut fra værforhold og lokal kunnskap om området. Det meste av turen vil med riktig rute foregå i relativt rolige former, men med en A4- rute ville man blitt utsatt for 2m+ sjø imot store deler av veien.

 

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

Når man ser det værvarselet har man lyst å ha vunnet eurojackpot og kunne stille med en Fleming 78, og uten eurojackpot i det minste med noe aka Princess 58 / Princess 62 fra 2010++ selv om det ser ut at det ville jo blitt i meste laget for disse også. 

 

Jeg ville heller sagt det slik at man ønsker å stille med en båt som er i orden og alt virker selv om den er halvparten så stor

 

XardasKSP skrev 9 minutter siden:

Vet ikke om hendene mine blir stødig nok til å ta spesielt mange bilder av denne hentetur :lol:

 

Du får stroppe fast en go-pro med stang på hodet :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 La om ruteforslag til noe jeg kaller "forsøk på å gå på grunn": https://kart.gulesider.no/?c=59.005766,9.777575&z=15&l=nautical&d={"l":[[59.491785,10.324187,59.451227,10.487738,59.439882,10.503273,59.416745,10.501986,59.385988,10.497608,59.357215,10.507221,59.334765,10.538549,59.31125,10.534773,59.29346,10.522585,59.251929,10.509796,59.245785,10.511084,59.239464,10.503016,59.233976,10.498209,59.218518,10.494604,59.205953,10.488167,59.193735,10.478168,59.18325,10.474777,59.157496,10.4601,59.16172,10.43272,59.167571,10.414524,59.170177,10.408452,59.172399,10.399354,59.172784,10.393775,59.167791,10.386457,59.16227,10.384226,59.16216,10.372252,59.155119,10.371523,59.138085,10.374956,59.137864,10.371351,59.13629,10.369248,59.135399,10.368369,59.134342,10.365558,59.130929,10.360537,59.128661,10.35706,59.126305,10.352941,59.124345,10.349894,59.11961,10.341697,59.117803,10.336804,59.108132,10.325475,59.103306,10.318694,59.083203,10.316548,59.077448,10.318136,59.06761,10.316763,59.056402,10.309982,59.052463,10.306163,59.051393,10.297515,59.050709,10.295627,59.049638,10.294704,59.048325,10.291464,59.039517,10.274191,59.036448,10.266681,59.033379,10.233808,59.021696,10.209517,59.020304,10.204883,59.020591,10.201492,59.014604,10.189004,59.010053,10.175786,59.003755,10.154457,59.002141,10.146861,59.001191,10.138063,59.000019,10.130553,58.985495,10.054979,58.973773,10.044165,58.96926,10.041504,58.968995,10.039798,58.969609,10.033876,58.969559,10.029809,58.967247,10.021913,58.964659,10.017836,58.964161,10.006592,58.963724,9.992248,58.963442,9.986529,58.957865,9.964042,58.959304,9.930611,58.96665,9.881601,58.963951,9.873104,58.962689,9.866667,58.9603,9.864135,58.958087,9.86053,58.956449,9.858341,58.95501,9.856796,58.953727,9.851003,58.955254,9.84787,58.965322,9.82976,58.970897,9.814911,58.977135,9.802465,58.987441,9.760795,58.989806,9.755774,58.995002,9.753456,59.002495,9.752383,59.009832,9.749336,null,1]]}

Hadde aldri tenkt å ta slik rute selv da jeg liker å være langt borte fra alt som heter for grunt for båten (er vel kanskje derfor Alicraft aldri var nærme av å gå på grunn og kunne "seiles" om natta tilbake til Sildeberget etter fiskedag). Men det er sikkert en idee om det skal være så ekstreme bølger. Uten @sap_2000 så hadde jeg ikke følt meg helt trygg å begi meg utpå det der med en Fleming 78 for å ikke snakke om Princess 57/58/62/65 som aldri hadde forlatt havn med slik bølgeværsel som dmi.dk foreslår for torsdagen hvis det skulle være kun meg ansvarlig for turen.

@lurvetass + @Amfea Stoler på @sap_2000 siden den lille pocketdriteren føles nesten mer enn dobbelt for liten til den prognosen.

PS. Fikk ellers ordnet forsikring via KLP som inkluderer motorforsikring hvor selger av forsikringa uttrykkelig bekreftet at dette gjelder om motor&drev skulle dævve uten at det har skjedd noe som helst ulykke. Så nå virker det i hvert fall trygt for at midler bevares til fremtidig større båt selv om noe skulle dævva (noe som ikke burde skje med 2019 motorer, drev og tilbehør).

Fikk også ordnet båtplass i Langesund. Skriver opp sånne diverse ting for å kunne skape ett regnskap som kan gi folk indikasjon på hva det koster å f.eks eie en pocketdriter (selv om egentlig tenkte å lage dette for 2025 da jeg ser på ting som riktige propeller og oljeskift i drev mer på som "del av kjøpspris" siden dette måtte ordnes på båten før den egentlig kan brukes uten å utsette den for unødvendig fare for dævving). Jeg vil vel også regne på fiksing av lekkasjer og rensing av interiør osv. som del av kjøpspris da dette er på en måte noe som måtte bare utbedres fra kjøpstilstand og ikke noe som ble slitt eller oppbrukt under mitt bruk. Det samme gjelder drivstoff til hentetur da hentetur er på en måte del av kjøpet og ikke vanlig bruk.

Utstyr til fiske blir heller ikke beregnet siden de fleste er ikke interessert i slikt og velger eventuelt egne typer fiskestenger og sluker.

Men disse tallene vil gjelde også for 2025 og er pris for hele året så kan jo oppgis allerede:

Forsikring med fullkasko & ansvar + noe fancy premium greier + motor&drev forsikring mot dævving per 1 år for 35 fot pocketdriter: 12 437 NOK per år.
Båtplass per år i Langesund som passer til 35 fot pocketdriter (gjelder hele året inklusive vinter): 15 926 NOK per år (+ eventuell strøm).

Ukjente faste årlige ting foreløpig: Opptak med nødvendig tid på land i vinter, materialer til årlig drev service inklusive belger osv, materialer til årlig motorservice, stoff til bunnstoffing av båt og drev ol. eventuelle poleringsmidler.


Forbruksting (som varierer etter bruk og flaks) som blir beregnet etter at båt er i Langesund: Drivstoff, eventuelle gjestehavner og eventuelle materialer til dævvinger som jeg håper det blir lite av.

Det som aldri blir oppgitt er noe pris for arbeid alle får tenke selv om de kan fikse slike ting selv eller må bestille det gjort.

Forhåpentligvis kan det hjelpe noen som tenker "hvor dyrt vil noe slikt måtte være". I dette tilfelle starter det med "pocketdriter" båt størrelse med ganske nye motorer med drev som utgangspunkt.


P.PS. Skal i morgen forhåpentligvis få kjøpt og hentet propellene, besøke plassen i Langesund for å vite hvilken det er og "viktigst av alt" besøke fikseutstyrs butikken hvor eldre stenger skal få nye snører, nye stenger skal anskaffes og trolig en bøtte med pilker osv. skal jo også sikkert besøke butikken senere med onkeln ettersom vi finner ut av hva som det trengs mer av.

P.P.PS. Ved hentetur blir det trolig litt random poster med random bilder siden noe bedre får jeg ikke til via bruk av kun mobil.

Link to post
Share on other sites

@Eika Fiskeutstyr er jo ikke båtutstyr forbundet med å eie "pocketdriter" eller "stor/svær/enorm driter" det er valgfritt båthobby selv om den anbefales på det sterkeste :giggle:

Får jo se hva det blir så lenge utstyret er fancy for fisken (som oftest liker standard og kjedelig vanlig pilk bedre enn fancy ting) og man ikke bare kjøper noe fordi det ser kult ut men ikke har noe effekt så tenker jeg meg at 50 000 til bare snøre, stang, multiplikator og pilker/lodd + opphengere høres som litt dyrt men kanskje det har vært enorm inflasjon :giggle::lol:

@Olevine Jeg er jo sånn som med Alicraften unngikk steder med 3 meters dyp som grunner og eneste stedet Alicraft hadde det så grunt var i båthavna i Sildeberget :giggle::lol: Men her blir det jo påkrevd av bølgene, får håpe å lære noe av turen. Siden ideelt sett skulle tatt den turen på en pen dag med sol og max 0,5 meters bølger, bruke 10 timer i 6-7 knop, foreta sightseeing av f.eks verdens ende sett fra havet og generelt nyte turen med hele familien på båtens første reise inklusive 2 hunder :giggle:

 

Quote

Var ikke det en helt kurant rute da?


Får se hva slags korreksjoner @sap_2000 legger inn i den, har planlagt den selv etter at jeg fikk et lite tips om å ikke bry seg så mye om grunnene i nærheten og at min oprinnelige plan var fin for flatt hav.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Ellers tror jeg at det første jeg finner ut av på torsdag er at båten er for liten og bølgene for store. Siden det var vel den eneste dagen når @sap_2000 har noe tid og det planlegges å være 2++ meters bølger så jeg kommer sikkert til å avgå med hjerteinfarkt underveis :lol: Håpet jo på noe flatt hav dag å ta turen på, men kanskje jeg lærer noe om jeg ikke dævver av skrekk underveis :giggle:

Vet ikke om hendene mine blir stødig nok til å ta spesielt mange bilder av denne hentetur :lol:

PS. @Olepo Om du skal eventuelt kjøpe G6 propeller i Holmestrand så er det trolig formiddagen på torsdag det kan bli eventuell mulighet.
 

Vi er mange som gleder oss til hentetur nå @XardasKSP:flag_bp:! Bare litt synd at du endte opp med en båt i nærområdet, vi hadde jo fortjent en litt lengre tur.

 

Dette kommer til å gå helt fint med en stødig kaptein og mentor. Dessuten blir det en fin mulighet til å lære noen tips om manøvrering når det ikke er flatt hav og optimale forhold - det er jo bare et stort pluss.

(Dere trenger ikke trene på finmanøvrering mellom første og andre brygge nord for der båten løftes på land:pray:..)

 

Torsdag formiddag er jeg nok dessverre opptatt på jobb. Men hvis du bor i Grenlandsområdet er det ikke så store avstanden for å eventuelt plukke opp propellene senere. Ellers får du jo nå plottet en fin rute fra Holmestrand til Langesund, så du bør jo komme tilbake for å besøke gjestehavna vår snart. Her har vi fine longsideplasser for dritere i ulike størrelser:yesnod:.

 

Men du må gjerne sende meg en melding med pris hvis kan tenke deg å selge et av settene med G6 props.

Link to post
Share on other sites

Den ruta, bortsett fra første del ned til Valle og siste del inn til hjemhavna gikk vi i sommer. Det er vel den vanlige ruta nedover kysten der. Slapp av @XardasKSP. Kaptein @sap_2000 har kontroll. 

Bare smør brødskiver med ost og kaviar riktig tillegg han så går dette veldig bra. Får han ost og kaviar feil kan det bli problemer. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Været fremover ser noe ustabilt ut og det er klart det kommer til å komme relativt mye vind ut på torsdag (opp til 17-18 SV i kastene) og mer på fredag.

 

 

Så anbefaler å la været bestemme og trumfe det meste annet slik det alltid gjør på henteturer jeg kjører eller er med på.

Det er litt usikkerhet om begge propellsett blir klare til å være i holmestrand torsdag morgen og jeg går pr nå med en  følelse av at været torsdag kveld kan bli i overkant.

 

Så pr nå ser jeg på å få båten ned onsdag kveld eller grytidlig Torsdag som best bet.

 

Jeg er glad jeg satt litt åpen kalender ang henting av Sargo 45 på vestlandet til helgen som skal til oslo på messe. Hadde jeg kun hatt en fast dag eller to til rådighet hadde det blitt en tung tur.

Været bestemmer

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Olepo Det blir jo sikkert lengre tur den gangen det blir "finale driter" eller "trinn 3 driter". Det er ofte masse båter på Vestlandet. Ellers om det går an grytidlig på torsdag så blir det kanskje noen morgenbilder av turen. Blir sikkert propellbytting ved Sildeberget (løft får tas der borte med bytte av propeller og olje om det er ankommet propeller).

Ellers er ikke halvpris om de propellene er gode som nye bra nok kupp pris :giggle: Trodde du ville ha begge to men antar at å annonsere 1 stykk til salgs også går om du bare skal ha det ene settet eventuelt.

Blir nok litt vanskelig med tur til Holmestrand Oslofjorden er vel Norges mest fiskedøde plass elns. ledetråden ved cruise til nye steder og gjestehavner er hovedsakelig å få prøvd om det er noe fisk i området. På en måte "flere dagers fisketur kombinert med cruise og sightseeing av nye steder". Har fått også mange inspirasjoner av diverse turtråder her på forumet. Nå er jo pocketdritern ikke stor nok ennå for oversjøiske turer som f.eks @Tom Rør liker, men virket som @Pequod eller @Lars H. klarer å få reist på flotte turer med enda bittelitt mindre båter (da har vel 35ern lagt inn litt feilmargin i form av å være større med tanke på min mangel av erfaring :giggle: ). Så får neste båt være noe som kan i størrelse være mer som @Chilli Solbris sin Storebro og @Tom Rør sin Princess og gjerne også bittelitt større med feilmargin som kompenserer for manglende erfaring hos meg :lol: Dog tror ikke den blir noensinne stor nok til å dra såpass langt oppover som til Lofoten da. Østersjøen virker nesten tryggere med tanke på bølger og vær enn norskekysten oppover.

Men tenkte alltid tanken å besøke noen av stedene folk på forumet har besøkt på turene sine. Men med ett lite vri på alt sammen, altså gjøre noe der som de oftest ikke har gjort: ta frem havfiskestanga og sjekke om det er noe selvfiska middag å fange i området :giggle: Fikk vel bare med meg at @Tom Rørhar fått testa fiskestanga på tur til Nord-Norge. Men for at jeg skal komme så langt om noen år så tror jeg båt må være større for at jeg tørr det (har også fått med meg den må være i god stand og helst 2010++ det har @sap_2000 klart å banke inn i hodet mitt :lol: Så blir lenger ventetid på at det skjer siden prislappen blir drastisk større )

@lurvetass De brødskivene vil nok best inntas ved tur start eller i Sildeberget for med de planlagte bølgene er det viss risiko at de kommer i feil rekkefølge og istedet for @sap_2000 sin tallerken havner rundtomkring i båten :lol:

@sap_2000 Vi finner ut av det i morgen. Ellers Sargo 45 skulle vel være sabla sjødyktig som en større Princess enn den er (med mindre jeg misforstod noe igjen) så den klarer seg kanskje en eller annen dag. Vil gjerne delta på biten opp fra eller ned til Langesund dersom mulig. Selv om jeg ikke synes båten er noe som jeg drømmer om å ha (classic er classic :giggle: ) så kan jeg sikkert beundre dens tekniske egenskaper til å takle store bølger.

Blir det ikke bra nok vær så får man utsette hele greia, men forhåpentligvis går det på torsdags grytidlige morgen. Så får steg 2 skje i Sildeberget og steg 3 havnemanøvereringa øves allerede ved rette båsen i Langesund.



PS. Med været som er planlagt fremover og for helga så får jeg bare håpe båten ikke er ferdig oversvømt pga. de vinduene. Det pøser jo ned regn så dette blir vel neste punkt, ellers er det slike bølger at man må vel sinke seg rundt i fjorder i helga og sjekke om det muligens er en forvillet fisk noe sted. Siden blir nok ikke utpå Langesundsbukta før ut i neste uke om været forhåpentligvis blir bedre.



 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt, fisker stort sett grunnere enn 200m og da holder det med et vanlig (greit nok) ekkolodd for  å finne greie skrenter etc. Da havfiske ofte er en "sport" for middelaldrende menn så er jo mulighetene enorme for  å bruke et halvt statsbudsjett på utstyr.

Det som tross alt gir mest fangst er nok tid og anleding til å komme seg ut når det er gode forhold.

Skitt fiske

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Ellers Sargo 45 skulle vel være sabla sjødyktig som en større Princess

 

Man har ikke lyst til å utsette noen av de for mer enn nødvening og det samme gjelder de ombord. 80 nm ned jæren og lista uten noe å gjemme seg bak i kuling eller mer er mer enn jeg gidder uansett båt.

Å presse rundt en odde eller korte avstander i ruskevær blir noe helt annet og hadde jeg valgt en styrehusbåt foran en "vanlig" båt hver gang, Det handler ikke bare om skrogform og størrelse men mange andre ting som for eksempel luftinntak til motorer og andre steder det fort blir presset inn vann eller sjøsprøyt når det er mye sjø og vind. Blir som om 10 stk personer med hver sin høytrykkspyler står å spyler konstant inn fra andre vinkler enn når det regner. Derfor har som oftest disse styrehusbåtene luftinntak inne på akterdekket, ofte under sofaene hvor luften så må helt opp i toppen innvendig i skrogsidene før de går inn i motoroomet. Andre båter har en rist i skutesiden under fenderlist med en 15 cm høy skrå plate på innsiden.

 

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Blir det ikke bra nok vær så får man utsette hele greia, men forhåpentligvis går det på torsdags grytidlige morgen.

 

Ser mindre og mindre lovende ut. Værprognoser endrer seg ofte og det ser det ut at de gjør nå i negativ forstand og at vinden kommer tidligere.

Ser også ut som det blir mer og mer utfordringer for den andre turen min. Typisk

Screenshot 2024-08-21 at 08.15.38.png

Screenshot 2024-08-21 at 08.18.24.png

Screenshot 2024-08-21 at 08.20.18.png

Screenshot 2024-08-21 at 08.23.31.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Slik det er er meldt nå så blir det ikke rakke i det hele tatt. Indre lei eller rundt herregårdsbåen avgjøres av tillit til båten. Vindretning påvirker også. mer fra sør er verre enn mer fra vest. Mange faktorer som avgjør rutevalg eller å avstå.

 

Jeg synes ofte det er bedre å gå indre slike alle lokale virker å gjøre når det er endel skvalp men det fordrer at man ikke roter med navigeringen og at man stoler på utstyret.

 

Mølen er ofte verre enn rakke, spes i tung sjø som ofte slår hardere inn der.

 

Vi får se etterpå ang kvelde og morgendagen. Det ser ikke positivt ut for den andre turen fra vestlandet heller, og den må muligens fremskyndes.

Reaktivt store endringer i prognosene for sør norge under ett bare fra i går kveld til i dag tidlig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Moro å se at du får så god eksperthjelp av SAP @XardasKSP. De vurderingene han gjør er gull verd for deg, både når det gjelder valg av båt, hva man skal se etter, og hva du bør prioritere å gjøre med den. Husker at jeg på et tidlig tidspunkt anbefalte deg å betale han for å bli med deg å se på båter, ser nå at det har gitt uttelling :thumbsup:

 

Ellers ønsker vi det jo selvsagt skitt fiske, og lykke til med de store langene og brosmene på tigraderen :fishing: Regner med at vi nå får ukentlige meldinger om mussa på stampen :giggle:

Når det gjelder det kartet du postet om område for tigraderen så trodde jeg at det strakte seg litt lengre nord og ikke så langt sør, og heller ikke like mye i øst/vest retning. Ser jo at det faktisk er 700 meter dypt, og knapt grunnere enn 400 noe sted i den firkanten der. Men hvis du går noen nautiske lenger nord enn firkanten så finner du noen skikkelige heng fra 250 til 350m. Tror heller jeg ville prøvd der. Angående drivanker så har jeg ingen erfaring med det når jeg fisker, men jeg er litt skeptik. Hvis du har en strøm på 1 knop over grunn og hiver ut drivanker, så vil jo drivankeret følge vannet og bevege seg like mye. Men kanskje en mulighet hvis du har vind i motsatt retning?

https://kart.gulesider.no/m/VSVfg

 

Når det gjelder vinduene dine så har jeg et lite tips til en redneck-nødrep. Kjøp en rull med gaffatape (en som har litt godt lim) og sett på en tape på vindusrammen over vinduet og inn på skroget i overkant av vinduet. Så setter du på en tilsvarende tape på sidene, men ikke under. På den måten får du en slags "takrenne" som drenerer vekk vannet fra fugen mellom vindu og skrog. Hvis du er litt nøye vil det mest sannsynlig holde seg tørt til du får fuget rundt vinduene med fugemasse. Da slipper du i alle fall å ødelegge mer innredning i mellomtiden. 

Link to post
Share on other sites

@MYVIVERA Takker!

@hanto1 Takker!

Man kan bruke hva man vil sikkert kjøpe opp produsenten også om man har oljefondet til rådighet :lol:

Men eier av fiskeutstyrsbutikk er virkelig en bra fyr så han foreslår ikke å kjøpe ting man ikke trenger (eller klarer å få til men som kunne vært noe for noen andre). Så man får virkelig bra service og tips om fiskeplasser så om noen skal ha utstyr til fisking eller bare pilker og opphenger eller rett og slett hva som helst til dette så anbefales butikken i Langesund veldig. Man blir ikke tilbudt ting man ikke trenger og det er noen som kan det som selger dette (ikke som på storbutikk i storbyen hvor selgere muligens aldri har holdt i en fiskestang).

@sap_2000 Denne: https://no.yachtworld.com/yacht/2017-fleming-78-9184266/  er hva jeg kunne vurdert å komme ut i det været i, tar sikkert feil men tror den takler mer enn både Princess/Fairline i all slags størrelser (de for miliardærene kan jo ha rare luker, inntak osv selv om de er over 100 fot) og Sargo/Targa. Men kanskje bare min opplevelse, hadde ikke vurdert personlig å komme ut i noe annet.

Kanskje det er også meg som misforstår: https://www.dmi.dk/bolger men virker som 7-9 i morgen ser bedre ut enn kvelden i dag. Men helst begge deler ikke noe jeg ville seilt i med mindre eurojackpoten var i boks og Fleming 78 kjøpt :giggle::lol: Uten eurojackpoten så tror jeg eneste håp for noe slik er om jeg går fullstendig økonomisk bajas da jeg blir 80 år gammel og mener dette er siste drøm i livet som skal oppleves :lol: Ellers ingen håp om noe annet enn 2005++ svær/enorm Princess/Fairline i fremtiden.

@fs Langt fra havet i dette været er mitt forslag med mindre båten er noe enorm trawler som man ser i youtube video krysse verdenshav i storm :lol:

@Komodo Jeg er veldig takknemlig for å ha blitt kjent med @sap_2000 ved denne Fairline 50 i Oslo. Han kan utrolig mye og jeg lærer gledelig av det så lenge man unngår å være midt i en storm på havet for å lære :lol:

Jeg tenkte også på det området som du tenkte på. Det store enorme området er hva jeg fikk i tips på ett annet forum av selveste "han som får det til" på Team Olex/Garmin båten.  

https://www.youtube.com/watch?v=HW_m7lNYowQ


Er sikkert også mange andre som får det til som @whisper eller @Eika men de fra "Team Olex/Garmin" er vel de som er mest synlige og man ser filmer på youtube og bilder på facebook med storfangst som man blir "litt" misunnelig på og skulle gjerne fått noe halvparten så stort bare.

Ellers angående vinduene får se hva vi får til forhåpentligvis er båten ikke helt oversvømt. Mekaniker har forhåpentligvis snart litt tid til å gi båten litt nødhjelp så kanske full proff skifte av ting kan tas i vinterpausen så de vinduene blir bra lenger enn 3 år.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 38 minutter siden:

Kanskje det er også meg som misforstår: https://www.dmi.dk/bolger men virker som 7-9 i morgen ser bedre ut enn kvelden i dag.

 

er det en ting jeg har lært og erfart på disse turene så er det å legge minst vekt på bølgevarsel som er mye passert på vindvarseler, og spesielt når vindvarslene endrer seg så mye som de har gjort og gjør nå

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Angående bølger, så burde det vært flere slike målebøyer som på Brofjoden (utenfor Lysekil Sverige).

 

brofjorden_bolger.jpg.682d27e62e6e4640cb13cb71aee6a791.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

@Olepo Det blir jo sikkert lengre tur den gangen det blir "finale driter" eller "trinn 3 driter". Det er ofte masse båter på Vestlandet. Ellers om det går an grytidlig på torsdag så blir det kanskje noen morgenbilder av turen. Blir sikkert propellbytting ved Sildeberget (løft får tas der borte med bytte av propeller og olje om det er ankommet propeller).

Ellers er ikke halvpris om de propellene er gode som nye bra nok kupp pris :giggle: Trodde du ville ha begge to men antar at å annonsere 1 stykk til salgs også går om du bare skal ha det ene settet eventuelt.

Blir nok litt vanskelig med tur til Holmestrand Oslofjorden er vel Norges mest fiskedøde plass elns.

Ja, det forundrer meg litt at vi her på østlandet stadig skal kjøpe vestlendingenes "utrangerte" båter. Når de er lei av leketøyet selger de det bare til en naiv østlending:wink:. Min båt er også oppvokst der borte og har fortsatt litt rar dialekt.

 

Jeg trenger kun et sett propeller, (til et drev). Mitt lille eggeskall har ikke plass til mer enn en motor:smiley:.

Med G-seriens kjente svakheter er jeg usikker på om halvparten av nypris kvalifiserer til kupp for 5 år gamle fungerende propeller. Har ikke sjekket hva nye over disk koster heller. Nyoverhalte og kontrollerte propeller kan jo være et alternativ.

Men nå må du først få båten hjem og få montert propellene du skal ha - så får du heller sende meg et tilbud etter hvert hvis du vil selge et sett:thumbsup:.

 

Hvis fiske er hovedformålet med tur, så er kanskje ikke Holmestrand det optimale valget nei, jeg ser den. Men fint å ligge i gjestehavna og lese seg opp på fisketeknikk, ekkolodd og fiskeutstyr:yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 19.8.2024 at 3.41:
19 fot skrev On 19.8.2024 at 0.39:

Har du tenkt over hva som skjer hvis man kombinerer en slik "frontpåhengsmotor" for å holde posisjonen med et drivanker fordi det blir for tungt for førstnevnte motor?

 

Problemet var jo at det  er strøm der og at strømmen tar med båten. Den samme strømmen vil nok også ta med drivankeret så det bare blir enda tyngre for motoren når ikke bare båten skal beveges i 1-2 knop mot strømmen, men en et drivanker også skal dras avgårde i samme hastighet.

 

Et annet moment er jo at et drivanker med tau til lett kan skape trøppel for propeller i drift, enten på minimotoren som holder båen stabilt, eller de store propellene når man etterhvert skal reise derfra og ikke får viklet drivankertauet ut av propellene.

 

Har du nå kansellert ideen om å ha en 2 tonn tung vinsj fremme på dekk på cabincruiseren? Jeg tror nok at eneste nytteverdien av en slik vinsj vil være at den holder badeplattformen oppe av vannet så den ikke får så mange slag fra bølgene når du ligger rolig i bølger for å fiske.

Vis hele sitatet  

 

Har du noen gang vært borti en sånn motor og vet hva den er god for ? Hvis ikke du har erfaring med den så burde du lese deg opp før du begynner og kommentere. 

 

Hva skal man med drivanker hvis man kan sette på anker funksjon ? Hvis det for eks er 2 knops strøm så kan man stille motoren så den skyver med 1 knop og da vil man drive med 1knop, er det 1knop strøm så kan man stille den så man driver avgårde med 0.5knop, man kan stille den så man alltid ligger med baugen mot strømmen og været, mulighetene er uendelige. Man slipper ett drivanker og 25m tau som henger etter båten. 

Du fikk tydeligvis ikke med deg at dette var et svar på trådstarters forslag om å kombinere trollingmotor og drivanker for at de sammen skulle klare å holde igjen båten, her er det trådstarter skrev på side 245:

 

"Kanskje dette sammen med drivanker vil gjøre avdriften enda tregere og sjansen for at pilken eller loddet (avhengig av hva slags sett forsøkes det med) når dypet på over 200 meter og opptil 300."

 

Det er ikke jeg som har konkludert med at trollingmotoren har for lite krefter. Jeg bare forklarer at hvis den har det så vil trådstarters løsning med å kombinere de to metodene (drivanker og trollingmotor) for å begrense avdriften fungerer veldig dårlig sammen da drivankeret vil henge bakover og bremse effekten av trollingmotoren som drar båten forover. Dette betyr rett og slett at man holder bedre imot strømmen med bare trollingmotor enn med trollingmotor og drivanker samtidig.

 

Det må da være i orden å svare på slike ting om at en av kreftene virker feil vei ved en slik kombinasjon uten at man skulle være nødt til å først finne skyvekrafta på alskens varianter av trollingmotorer og i tillegg finne ut av hvor stor kraft man trenger for å bevege en 35-foter i feks 2 knop (som man forøvrig lett kan finne ut ved å slepe 35-foteren i den aktuelle farta med en vekt på tauet eler med daumann og vinkelmåling og deretter regne ut trekkrafta. Jeg har selv slept 30-fots trimaran i 5 knop (sannsynligvis raskere basert på mer hekkbølger på annet slepebilde en stund etter målingen), men uten å måle krafta noe mer enn at jeg kjente på tauet for å vurderer hvor mye gass jeg ville gi for å ikke risikere å ødelegge noe.

 

Man trenger vel ikke å ha brukt en slik elektrisk motor for å få lov til å kommentere at drivankeret vil ha en negativ effekt sammen med trollingmotoren?

 

Selv foretrekker jeg bensindrevne motorer og har dermed 3 bensinmotorer og ingen elmotorer til fremdrift på båtene mine. Og jeg vet godt at det kreves veldig lite motorkraft for å bevege en båt sakte. Tror det er ca en knop båten min på et tonn holder når 6-hesteren går på tomgang og det er stille vann.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 58 minutter siden:

Du fikk tydeligvis ikke med deg at dette var et svar på trådstarters forslag om å kombinere trollingmotor og drivanker for at de sammen skulle klare å holde igjen båten, her er det trådstarter skrev på side 245:

 

"Kanskje dette sammen med drivanker vil gjøre avdriften enda tregere og sjansen for at pilken eller loddet (avhengig av hva slags sett forsøkes det med) når dypet på over 200 meter og opptil 300."

 

Det er ikke jeg som har konkludert med at trollingmotoren har for lite krefter. Jeg bare forklarer at hvis den har det så vil trådstarters løsning med å kombinere de to metodene (drivanker og trollingmotor) for å begrense avdriften fungerer veldig dårlig sammen da drivankeret vil henge bakover og bremse effekten av trollingmotoren som drar båten forover. Dette betyr rett og slett at man holder bedre imot strømmen med bare trollingmotor enn med trollingmotor og drivanker samtidig.

 

Det må da være i orden å svare på slike ting om at en av kreftene virker feil vei ved en slik kombinasjon uten at man skulle være nødt til å først finne skyvekrafta på alskens varianter av trollingmotorer og i tillegg finne ut av hvor stor kraft man trenger for å bevege en 35-foter i feks 2 knop (som man forøvrig lett kan finne ut ved å slepe 35-foteren i den aktuelle farta med en vekt på tauet eler med daumann og vinkelmåling og deretter regne ut trekkrafta. Jeg har selv slept 30-fots trimaran i 5 knop (sannsynligvis raskere basert på mer hekkbølger på annet slepebilde en stund etter målingen), men uten å måle krafta noe mer enn at jeg kjente på tauet for å vurderer hvor mye gass jeg ville gi for å ikke risikere å ødelegge noe.

 

Man trenger vel ikke å ha brukt en slik elektrisk motor for å få lov til å kommentere at drivankeret vil ha en negativ effekt sammen med trollingmotoren?

 

Selv foretrekker jeg bensindrevne motorer og har dermed 3 bensinmotorer og ingen elmotorer til fremdrift på båtene mine. Og jeg vet godt at det kreves veldig lite motorkraft for å bevege en båt sakte. Tror det er ca en knop båten min på et tonn holder når 6-hesteren går på tomgang og det er stille vann.

Det var vel kanskje ikke med tanke på trolling/dorge Eika anbefalte den elektriske motoren men holde båten i posisjon under fiske ?

muligt jeg tar feil da tråden virrer i alle retninger ?

ikke så enkelt følge med :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...