Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Ble tidligere på dagen makrell og en lyr. Etterpå var den borte fra sånn 17:00 og fikk ikke en dritt på 3 timer så dro hjem før det er mørkt i båsen.

Men altså det er 4x mindre makrell enn i 2017. Seien er vel frem til Juni uansett fikk ikke noe sei da men var mye mer makrell. 

Blir jo verre og verre prøver i morgen om morgenen. Men det blir ikke mye fisk før eventuelt taggmakrell så senere blir det vel først torsk utenfor forbudssona i mars så kommer seien så er alt dødt sånn fra Juni.

For øvrig er ekkoloddet for bra ser fisk når det er ingenting under slikt var fisk på Alicraft sitt og fikk alltid noe ved å droppe pilken og opphengerne i det IMG_20240831_1748450.jpg.7c5a16d53dea99984130719f73df376a.jpg

PS. Trodde onkeln mista troa og mista den selv etter 3 timer uten noe fisk. Men det var foreldra som gnagde han med SMS om at vi kræsjer i båsen når det blir helmørkt + at hunden gnager dem med separasjonsangst. 

P.PS Fikk en utrolig stor Knurr for en Knurr å være ved bunnen. Men den fikk leve siden den er en av de få fiskene som aldri ble forsøkt spist av noen i familien.

Skal du få fisk  må du komme deg opp om morgenen. Som en kollega pleide å si, fiske etter halv åtte om morgenen er bortkastet tid. Når han skulle fiske stod han opp halv fire, brukte en god time til feltet,  fisket frem til sju og sløyet og fileterte fangsten på vei hjem mens snekke gikk på  autopilot. Så var det hjem, dumpe fisk i fryseren, og ta seg en liten strekk. Jeg kjenner ingen som fikk så mye fisk som ham.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Skal også prøve om morgenen, kanskje skulle også prøvd senere på kvelden. Men det morsomme var at vi fikk fisk når man egentlig skal få minst sånn 13-16 tida. Etter dette plutselig ingenting makrellen var borte og alt var borte.

Det er vel mye mindre makrell også enn i 2017 men kanskje også fordi det er august. Småseien var vekk også i 2017 sånn fra Juli.

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Skal også prøve om morgenen, kanskje skulle også prøvd senere på kvelden. Men det morsomme var at vi fikk fisk når man egentlig skal få minst sånn 13-16 tida. Etter dette plutselig ingenting makrellen var borte og alt var borte.

Makrellen bryr seg null og niks om hva klokka er heller hva som står i "napp tabeller"
Finner du stimen så biter den villig vekk.

@pipe Er klar over at de er stim men den stimen beveger seg på de samme plassene som i 2017 bare at plutselig sånn klokka 16-17 var den forsvunnet fra overalt hvor den pleide å bevege seg helt borte vekk (noe som ikke skjedde i 2017 men da var det kanskje flere stimer husker å ha fått 100 makreller som kunne tas med (da var alle små og mellomstore sluppet ut igjen med mindre de var skada da ble de til agn for storfisk forsøk med agn) ble jo både varm røkt makrell, makrell filee, grilla makrell og bakt makrell til og med kokt ble prøvd :giggle:

@Eika Er klar over at den er spiselig, er bare noe virkelig rart med dem de heter egentlig "kurek" vitenskapelig i Polen. Men de finnes i Østersjøen og blir av en eller annen grunn kalt for "sjødjevel" aka "diabeł morski" og utrolig mange folk i Polen tror den ikke er spiselig. Så av en eller annen grunn (sikkert fordi de generelt er små) så blir det til at de slippes ut igjen.

Om jeg skulle tippe hvorfor folkenavnet i Polen så tror jeg det er lyden som knurr kan lage da den blir truffet av luft (eller rettere sagt er det lufta som lager lyden av å gå gjennom dens gjeller elns.

I Polen spiser man stort sett all slags fisk som f.eks noen folk i Norge ikke er veldig glade i som f.eks Gjedde (er kanskje ikke veldig spennende matfisk) men har jo også sett i Levanger at folk hivde Pigghå og altså ikke levende i havet (siden arten er vel sjelden elns) men altså døde eksemplarer. Vet ikke om det var fordi de ikke rakk å flå den (Pigghå blir raskt dårlig om man ikke slakter den med engang) før den ble dårlig eller fordi de ikke likte kjøttet. Men altså var en av de beste mest smakfulle fisk jeg har spist (dog var det bare 2 stykk onklene mine fikk opp ved Håa Levanger sånn i 1998), smakte som en smakfull sild uten bein som man eter mange av sammen med silda eller får de i tenna.

Men knurr er altså "sjødjeveln" i Polen og blir så å si aldri tatt med og spist :giggle::lol:

Eika skrev for 11 timer siden:

Hva skjer om man tar feil av knurr og den giftige fjesingen og spiser fjesing?

Tenker da på fileter som ststekesvil gifta kun være i giftkjertler eller lignende som skjæres bort? Vil gift ødelegges av steking? Ellr er det så små mengder at viksne golk ikke tar skade av det? Eller kan det være farlig å gjøre slike feil?

Ikke alle som vet navnet på alt som kan bite på kroken. Var feks litt jobb å finne ut hva jeg hadde fått da jeg fikk horngjel.

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

I Polen spiser man stort sett all slags fisk som f.eks noen folk i Norge ikke er veldig glade i som f.eks Gjedde (er kanskje ikke veldig spennende matfisk)

Gjeddefestivalen har vært mange ganger i Steinsfjorden, som er en del av Tyrifjorden. Og der selges det gjeddeburger, 2000 stk bare på en festival. Og googling tyder på at det er tilsvarende festivaler også andre steder. Så nordmenn spiser sannsynligvis endel gjedde.

19 fot skrev 32 minutter siden:

Hva skjer om man tar feil av knurr og den giftige fjesingen og spiser fjesing?

Tenker da på fileter som ststekesvil gifta kun være i giftkjertler eller lignende som skjæres bort? Vil gift ødelegges av steking? Ellr er det så små mengder at viksne golk ikke tar skade av det? Eller kan det være farlig å gjøre slike feil?

Ikke alle som vet navnet på alt som kan bite på kroken. Var feks litt jobb å finne ut hva jeg hadde fått da jeg fikk horngjel.

Sakset fra FVN:

Matfisk?

I Norge har ikke fjesingen noen sentral plass som matfisk, men i begge våre naboland, Sverige og Danmark fiskes og omsettes fjesing som matfisk.

Det siste store året for fjesingfiske var 1988 da det ble landet over 500 tonn, men fisken selges fortsatt jevnlig på fiskeauksjonene i Gøteborg. Ofte til en bedre pris en for både torsk og smørflyndre.

Til forskjell fra den norske kysten er den dansk-svenske siden av Skagerrak preget av grunne områder og mye sand. Dette er områder som fjesingen liker godt, og det er herfra vi har mest kunnskap om fjesingen.

Er sikkert folk som spiser gjedde og andre som ikke synes det var matfisk.

Er utenfor sørsiden av Jomfruland over ting som skal være Ahlsgrunn området men er bare mye mer makrell her (men den er liten) og ingen Lysing noen steder. Er sikkert noe sted jeg ikke vet om.

@whisper Vel jeg hadde sikkert kommet til feil sted ved 10gradern og fisket i 8 timer hard pilking på 300+ meter og ikke fått noe som helst annet enn vondt i armen :lol::giggle:

Reiste på tur til det som skulle være Ahlsgrunn utenfor Jomfruland men siden jeg fikk ikke noe nøyaktig sted da Terje i fiskeutstyrsbutikken hørte noen folk fikk Lysing der men trolig ikke prøvde selv og dermed fikk jeg ikke konkret plass så ble dette bare en katastrofe tur.

Brukte sikkert 1 time frem og tilbake og fikk bare små makrell der hvor Ahlsgrunn skulle være (dette skulle være der det er 30-60 meters dyp) og ingen Lysing. Da var det bedre å bli i området utenfor Skjeregg siden det er som oftest der vi får noe fisk, så også 2 båter fiske der i dag. Mye stor makrell som vi gikk glipp av fordi vi reiste på oppdagelsesreise.

Kan sikkert reise til 10gradern i morgen men tviler at jeg finner riktig sted og kommer trolig fiskeløs etter 8 timers pumping av 1 kg lodd/pilk 300 meter der nede :lol:

PS. Får se når mekaniker har tid for propellbytte så kanskje han kan finne ut av når hans bror har tid for betalt fisketur siden han vet helt sikkert hvor alle rette steder er. Etter dagens tur til Ahlsgrunn så mistet jeg litt lyst på oppdagelses reiser til fiskeløse steder og lange bomturer. Når man ikke vet hvor fisken er så får man ikke noe selv om det skal være noe der.

@sap_2000 Jeg tror ikke jeg har riktig 10gradern men tenker hele tida på å dra dit men prøvde noe enklere i dag som var ved Jomfruland. Eneste problemet var at man får mer og større fisk utenfor Skjeregg (makrellen er mye større her og ikke noe annet fisk å få annet enn en tilfeldig Lyr men dette også ved Skjeregg og seistimene er borte vekk totalt de er vel der april - juni) enn det man får på nye ukjente steder fordi man er på feil sted trolig. Har sikkert funnet feil Ahlsgrunn også siden moderne plottere har den ikke merket opp og eier av fiskeutstyrs butikken viste bare en stor omtrentlig område som ble grundig undersøkt i dag men til ingen nytte.

I august 2024 oppleves hele området utenfor Langesund tragisk og mye verre enn 2017 hvor det var mye mer fisk å få også Lange og annet. Nå er det til og med mindre markell, føles nesten ikke som Norge men som Østersjøen i Polen (litt makrell får folk til og med der :giggle: kan til og med få Baltisk laks der men må sikkert vite hvor). Og om kvelden var alt fisk borte vekk makrellen er ute på havet sånn midt på dagen ellers er det ingenting, det føles som det ble verre fra 2017 til 2024 nesten like hardt som det ble verre fra 2003 til 2017.

P.PS. Skulle kjøpt en båt i Nord Norge og hatt den der oppe som hytte og bare kjøpt enorm generator som kan holde en enorm fryseboks fungerende imens den ikke har landstrøm. Men nå er jo båten her så må vel enten få guidet fisketur ellers blir det å vente til våren og håpe gytetorsken finnes noe sted utenfor torskeforbudet.

10 graderen er nok ikke et bestemt punkt, men et område røffelig langs 10’ende breddegrad litt ut i den dype «renna» ut fra langesundsbukta som har oppgrunning mot nordøst og rakke på ene siden og vest/ nordvest mot sørlandskysten og Jomfruland på andre siden.  Lenger ut og litt mot sydvest ender den renna i det dypeste området i skakerakk på over 600 meter som ligger utenfor ca Lyngør og Arendal.  

10’ende breddegrad går i rett linje opp og ned for krysset jeg satt i kartet.  Rett nord for krysset er en det en liten grop på over 500 meter.  

tipper opphavet til navnet 10-graderen er ca slik et stykke ut og sydover langs tiende breddegrad som er ca fra Langesund og rett syd (litt lenger øst om skal være pirkete), men på den tiden navnet ble til, lenge før gps  tviler jeg på at de som fisket der viste nøyaktig hvor de var.   

skal du utpå i morgen tidlig kan vi jo ta en prat når vi passerer tiende breddegrad.  Hvor langt ut eller inn er bare noen graders klikk på autopiloten når jeg går ut fra verdens ende i morgen.  

ellers bør du få deg AIS eller som jeg gjør på henteturer, bruker app som sender til MarineTraffic.  Lage random mmsi er gratis og gjort på noen minutter.   Navnet må jo være «pocket driter». ?
appen for å selde heter OnCourse og appen for å se er MarineTraffic.   

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:3457236

IMG_6767.jpeg

Mvh. SAP

@sap_2000 Men da er det ikke rart jeg ikke fant noe AIS om det ikke var fra før av i båten, skal sikkert skaffe meg dette og kalle den "Pocketdriter" :giggle: Ellers tror ikke det blir veldig tidlig skal også besøke fiskeutstyrsbutikken igjen for mer utstyr og forklaringer på hvor ting kan være. Siden enten så fant jeg ikke Ahlsgrunn ellers så var det ingenting der noe som lover dårlig for gyteperioden til Torsken i Mars om jeg ikke fant stedet (er eneste nærme utenfor forbudssona).

Angående 10gradern så er den så utrolig stor og ideen er vel å prøve der det er opptil 500 meter litt nord for krysset (siden 500 meter blir for drøyt for våre fiskestenger selv om Terje fra fiskeutstyrsbutikken mener det er bra nok). Han mente ett område litt lenger nord. Men virkeligheten blir slik at det sikkert er en bestemt plass og alle andre plasser rundt får man ingenting. Akkurat som med småsei om våren utenfor Skjeregg 2 bestemte plasser og ellers ikke noe egentlig.

men på den tiden navnet ble til, lenge før gps  tviler jeg på at de som fisket der viste nøyaktig hvor de var.

Altså i 2003 kunne man får 4 kg sei fra brygga i Langesund. Så antar at før GPSens tid så dro de ut på havet nærmest hvor som helst og fikk fisk og på 10gradern fikk de enorm fisk og den var sikkert overalt slik den er i f.eks Trondheimsfjorden. Utenfor Håa ved Levanger i 1998 fikk man så mye forskjellig og stor fisk at dette hadde vært ett fiskeparadis om det fantes i Sør Norge.

I dag er vel fisken bare noen få steder på 10gradern akkurat som den er på spesielle punkter nærme Langesund utenfor Skjeregg, så jeg tror ikke det er langt nok livstid for ett menneske med flate dager til å kunne fiske over hele området uten å kjenne hvor ting faktisk er. Så håpet er å få noe guidet betalt tur med noen som vet det. Siden antar det er slik folk har fått vite om hvor fisken er, det finnes ikke flate dager nok i ett menneskes liv om man kunne benytte hver eneste dag til å fiske hver eneste skråning i hele 10gradern.

Jeg er kanskje også dårlig til å lese ett altfor bra ekkolodd siden den er faktisk 1 KW og man ser steder hvor den slår gjennom bunnen nærmest og tegner figurer som ser ut som seistimer og som er havets bunn. Må oppgradere meg på hvordan se hva som er faktisk fisk på ekkoloddet og hva som er bunn som ikke er hard og dermed ser ut som fisk så ut på det gamle ekkoloddet til Alicraften.

XardasKSP skrev 1 time siden:

P.PS. Skulle kjøpt en båt i Nord Norge og hatt den der oppe som hytte og bare kjøpt enorm generator som kan holde en enorm fryseboks fungerende imens den ikke har landstrøm. Men nå er jo båten her så må vel enten få guidet fisketur ellers blir det å vente til våren og håpe gytetorsken finnes noe sted utenfor torskeforbudet.

Hvor stor fryseboks tenkte du egentlig å ha til fisken din?

Min fryseboks i huset er vel på 400 liter og den trekker like under 300 watt når den går. Jeg har et strømaggregat jeg klarer å løfte opp på pickupen alene, og det leverer 2000 watt eller noe mer. Altså langt fra enorm generator, men likevel nok til å drive 7 stk 400 liters frysebokser, som da tilsammen rommer nesten 3 kubikkmeter med fisk. Hvis du har 3 tonn fiskefileter i fryseren, da r det vel tvilsomt om det kan kalles fritidsfiske. Også trenger du en kraftig bil og stor henger for å få fraktet fisken hjem.

XardasKSP skrev 32 minutter siden:

@sap_2000 Men da er det ikke rart jeg ikke fant noe AIS om det ikke var fra før av i båten, skal sikkert skaffe meg dette og kalle den "Pocketdriter" :giggle:

Hvordan er planene med navn på båten?

Skal den beholde navnet Filippa eller skal det byttes navn til Pocketdriter eller lignende?

Er jo greit å vite om det er den man ser hvis man tar en båttur østover. Har jo vært borte ved øst-tuppen av Jomfruland en tur med båten i sommer (og vestover til Kristiansand), og du har jo vært utafor Jomfruland noe senere.

Olevine skrev 41 minutter siden:

Nå må du ikke føre ham langt avsted til tropiske farvann. Det er 10. lengdegrad det er snakk om her. Trodde du hadde bedre kontroll på navigeringen @sap_2000

Liten kortslutning i topplokket en sen kveld.  Selvfølgelig, hadde jo ikke planer om å sende goldeste @XardasKSP i bane rundt jorda rett nord eller syd for ekvator :giggle:

ang kontroll på navigeringen, så er jeg jo kjent for å verbalt bomme både på himmelretninger og fysisk på fjorder så forventningene bør nok senkes  :rolleyes::tongue:

Mvh. SAP

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

@whisper Vel jeg hadde sikkert kommet til feil sted ved 10gradern og fisket i 8 timer hard pilking på 300+ meter og ikke fått noe som helst annet enn vondt i armen :lol::giggle:

Reiste på tur til det som skulle være Ahlsgrunn utenfor Jomfruland men siden jeg fikk ikke noe nøyaktig sted da Terje i fiskeutstyrsbutikken hørte noen folk fikk Lysing der men trolig ikke prøvde selv og dermed fikk jeg ikke konkret plass så ble dette bare en katastrofe tur.

Brukte sikkert 1 time frem og tilbake og fikk bare små makrell der hvor Ahlsgrunn skulle være (dette skulle være der det er 30-60 meters dyp) og ingen Lysing. Da var det bedre å bli i området utenfor Skjeregg siden det er som oftest der vi får noe fisk, så også 2 båter fiske der i dag. Mye stor makrell som vi gikk glipp av fordi vi reiste på oppdagelsesreise.

Kan sikkert reise til 10gradern i morgen men tviler at jeg finner riktig sted og kommer trolig fiskeløs etter 8 timers pumping av 1 kg lodd/pilk 300 meter der nede :lol:

PS. Får se når mekaniker har tid for propellbytte så kanskje han kan finne ut av når hans bror har tid for betalt fisketur siden han vet helt sikkert hvor alle rette steder er. Etter dagens tur til Ahlsgrunn så mistet jeg litt lyst på oppdagelses reiser til fiskeløse steder og lange bomturer. Når man ikke vet hvor fisken er så får man ikke noe selv om det skal være noe der.

@sap_2000 Jeg tror ikke jeg har riktig 10gradern men tenker hele tida på å dra dit men prøvde noe enklere i dag som var ved Jomfruland. Eneste problemet var at man får mer og større fisk utenfor Skjeregg (makrellen er mye større her og ikke noe annet fisk å få annet enn en tilfeldig Lyr men dette også ved Skjeregg og seistimene er borte vekk totalt de er vel der april - juni) enn det man får på nye ukjente steder fordi man er på feil sted trolig. Har sikkert funnet feil Ahlsgrunn også siden moderne plottere har den ikke merket opp og eier av fiskeutstyrs butikken viste bare en stor omtrentlig område som ble grundig undersøkt i dag men til ingen nytte.

I august 2024 oppleves hele området utenfor Langesund tragisk og mye verre enn 2017 hvor det var mye mer fisk å få også Lange og annet. Nå er det til og med mindre markell, føles nesten ikke som Norge men som Østersjøen i Polen (litt makrell får folk til og med der :giggle: kan til og med få Baltisk laks der men må sikkert vite hvor). Og om kvelden var alt fisk borte vekk makrellen er ute på havet sånn midt på dagen ellers er det ingenting, det føles som det ble verre fra 2017 til 2024 nesten like hardt som det ble verre fra 2003 til 2017.

Ja, ikke sant! Kjedelig å ikke komme til dekket bord eller være blind for at det er dekket. Hadde du lest de anbefalt bøkene ville du forstått hvordan bunn skal se ut ift det du ønsker å fiske, visst hvilket takkel og agn du skal bruke. Siste boken jeg anbefalte har en drøss med koordinater også til faktiske plasser.

Er dessverre mye mer "wild goose chase" å dra i blinde til et sted du ikke vet hvor er på jakt etter lysing som knapt finnes i aktuelt farvann enn å dra ut på tigraderen, legge seg oppe i en skråning med et to kroks paternoster agnet med hel makrell eller filet.

Kjøp deg noen catfish kroker i 8/0, litt 1,2mm-1,5mm sene, solide svivler, agnstrikk og litt light sleeves. Bruk heller dette på 100m+ dyp. Du trenger søkker på 600-800g.

Vil du absolutt pilke, så kjør på etter lyr i de bratteste kantene på 10-50m dyp med gummimakk/jiggkropper som oppheng og maks 4/0 krok, helst 2/0. Pilk på 150-400g avhengig av drift. Kjappeste veien til å få fisk.

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Jeg er kanskje også dårlig til å lese ett altfor bra ekkolodd siden den er faktisk 1 KW og man ser steder hvor den slår gjennom bunnen nærmest og tegner figurer som ser ut som seistimer og som er havets bunn.

Det du ser er muligens refleksjoner. Du må antagelig lære deg hvordan du justerer diverse verdier på ekkoloddet i forhold til dybde og bunnforhold.

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Brukte sikkert 1 time frem og tilbake og fikk bare små makrell der hvor Ahlsgrunn skulle være

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Etter dagens tur til Ahlsgrunn så mistet jeg litt lyst på oppdagelses reiser til fiskeløse steder og lange bomturer. Når man ikke vet hvor fisken er så får man ikke noe selv om det skal være noe der.

Synes du virker litt i overkant utålmodig. Du må tåle mange lange dager på sjøen uten fisk mens du opparbeider deg erfaring. 

@19 fot Tror du jeg har kontroll på hva en fryseboks bruker av strøm, pleier å klaske til med ting som er egnet til mye mer enn man trenger vanligvis aka "overkill".  Men 7 frysebokser ville jo oversteget generatoren med 100 om alt du skrev er korrekt. Jeg pleier å være i andre enden av skalaen at det man har tilgjengelig overstiger flere ganger det man trenger. Gjerne også båt som skal overstige hva den tåler av bølger flere ganger enn hva man faktisk møter av bølger :giggle::lol:

Båten skal jo hete Pocketdriter men den har ikke AIS engang ser det ut som så dette må eventuelt kjøpes og monteres før den heter Pocketdriter der.

@sap_2000 Pleier å oversove morgener ellers har faren min tatt med seg onkeln til noe uten å høre på at i morgen kommer man ikke ut med båten (er ikke bare meg som mangler fikse evner og annet så når onkeln er på besøk er det stort behov for greier ved huset også :lol: )

@whisper Vel når Terje fra fiskeutstyrsbutikken fortalte noe så pleide det å være der så antok det er masse Lysing der akkurat som det var i 2017  masse torsk i Åbyfjorden i tidlig april og april/mai + tidlig Juni var det jo enorme seistimer akkurat der hvor han viste og anbefalte nøyaktig på disse punktene. Så trodde ingenting er bedre enn hva han forteller men glemte nok at dette sjekka han ikke selv men noen  fortalte da.

Ellers er teori i boka noe annet enn praksis fikk jo også forklart fra han fra team Olex garmin på en annen forum med teoretisk tegning hvordan man bygger dette oppsettet "paternoster". Men det jeg fikk til i virkeligheten er sabla tungt lodd som er formet slik at det synker veldig raskt også over dette loddet opphengere eller kroker på hvilke det kan sitte en svær makrellbit som agn. Men var nok ikke sikker om dette går ned og om det holder med den 10 gradern hvor det er 300-400 meters dyp eller om man må til 500-600 som jeg ikke har utstyr til og som enten ikke fantes på fiskeutstyrsbutikken ellers så mente eier av denne at det er nok å ha 600-700 meter snøre og det var bra nok utstyr for å komme helt ned.

Stedene hvor det fantes i 2017 lyr og massevis av makrell og senere taggmakrell er jo som utradert til og med makrellen er det mye mindre av, det oppleves som om fisken holder på å dø ut fullstendig i området. I 2017 var det betydelig bedre selv om høsten.

Ellers angående Ahlsgrunn om dette ikke finnes så vil jo det ikke være noe sted i mars å fiske torsk utenfor forbudssona heller.

@Komodo Er kanskje utålmodig men det oppleves at det går feil vei med fiskebestand og ting blir verre og verre, kanskje det ikke er samme veien i Nord-Norge. Angående ekkoloddet så av og til viser den lag med ting som burde være fisk men ikke alltid sikker hva det er. Men fikk en sild ved bunnen tilfeldigvis engang så kanskje disse stimene den viser er sild, men likevel burde jo få den selv om den ikke biter på om de var så mange så treffer man dem med krokene. Så blir ikke klok på det ekkoloddet.

Når det til Alicraft viste en stim så fikk man sei enten på kroker ellers så fanget man den med krokene i finnene eller siden fordi de faktisk var der. Men må vel lære mer.

Blir drittvær i morgen så mer tid til å studere boka.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...