Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@whisper Stor takk for alle avmerkede områder. Må vel bli flinkere til å bevege på meg trass erfaringer av at de dagene vi reiste langt i 2017 eller i dag da ble det ingenting. Og ved Skjeregg på sørsiden var det alltid sei om våren (kanskje ikke nå lenger) hvor man kunne få masse over 0,5 kg som kan tas med og noen få var opptil 2 kg. Håper dette er ikke borte for 2025 siden det fantes bare fra sent i april til tidlig i Juni. Ellers om sommern var det makrell og om høsten taggmakrell + det var mye annet i 2017 som man ikke får lenger som hyse og torsk osv.

Nå er det jo torskeforbud uansett så må finne noe annet enn Åbyfjorden for mars 2025 men kanskje noe som finnes ikke som med Ahlsgrunn at jeg ikke vet hvor det er. Uansett utrolig stor takk for informasjon og denne plassen virket med spesielt mye skråninger som eier av fiskeutstyrsbutikken fortalte var hva jeg søkte etter og der kunne lange og brosme finnes. Skal vel prøve dette på fredag siden det er snart nok av makrell så det skader ikke om det blir fisketom dag. I morgen skal Lyr prøves når makrellen har gitt seg.

Vet ikke hvor makrellen drar om kvelden men forstod det slik at Lyren liker å bite om kvelden/morgenen imens makrellen får vi alltid midt på dagen sør for Skjeregg ellers er den borte vekk sporløst forsvunnet. Ved Skjeregg var Lyren bitteliten så skal forsøke de andre områdene i håp om noe over 0,5 kg i hvert fall som kan tas med.

Uansett stor takk for masse info slikt får man ikke presentert i bøkene med mindre den svenske boka har plasser hvor det finnes noe. Nå er det gjenstående å finne torsk utenfor forbudssona for mars 2025 da den skal gyte og er stor.

@Chilli Solbris Den fornuftige båten er bare for å ha en båt kan jo ikke vente flere år på den enorme, men drømmen er ikke dævva og den enorme båten er jo meget ønsket. Spesielt når hele familien flytter ut til Polen, da er det kanskje mening i å la den bli hytte noe sted Nord i Norge. Om jeg klarer å spare meg en stor nok sum for en @sap_2000 approved kvalitet båt i drømmestørrelsen. Det blir jo ikke rimelig som 2 mill for en som skal funke like bra som denne blir vel mer som 4++ selv om det blir ett kupp på noe som egentlig burde kosta 6 :lol:

Men i hvert fall over 5 mill er det jo ikke noe poeng da kan man like godt kjøpe splitter nye D13 motorer med tilbehør og montering med tilhørende garanti for en eldre båt så lenge resten er i bra stand.

@Hekri Vel du kan jo alltids prøve selv med fiskestanga, båten din kommer seg jo fint utpå havet er fortsatt mye større enn den midlertidige jeg fikk :giggle:

@Boatmad Takker uten denne forum hadde jeg jo bare kjøpt dævva båter som minisnekka og det til høypris, Alicraft hadde sikkert også dævva og jeg hadde sikkert kjøpt en enorm gammel driter som hadde sagt pang som den som Bergens megler beskrev.

Har også fått flotte bok og fisketips fra @whisper og fra @Eika ellers så hadde jeg kun visst det jeg får vite på fiskeutstyrsbutikken. Har jo også håp om at broren til mekaniker vil ha noe tid så lærer man jo alltid mest i praksis. Er jo fint at man trenger heller tid fra broren til mekaniker for fisking enn at man trenger mekaniker på heltid for fiksing :lol::giggle: På den måten er det fint å ha Pocketdritern som midlertidig båt.

@Martine29f Vel den skal nok blir skikkelig holdt fast på "parkeringsplassen" trenger bare litt tid så er alt i orden ville bruke tida nå for å bruke båten mest mulig. Så er det jo fint at det går bedre med "lukeparkeringa" så båtene rundt omkring ikke er trua av "hendelige uhell" :giggle::lol:

@ohio Må jo være litt kjedelig for noen av og til, men skal jo skje noe mer siden drømmen om "drømmedriter" er ikke dævva. Har bare forstått at man må ha mye mer penger for denne enn 2 mill gjerne 4-5 mill om det skal ha @sap_2000 approved stempel på tilstanden. Dersom båt skal være over 50 fot og gjerne nærme 60 om ikke mer. Kanskje det blir trinn 3 på veien som en Princess 45 elns enten en som noen har gjort i perfekt stand slik @kdtran med denne Princess 35 som fikk nye motorer, eller en som er nyere som hele båten. Det perfekte hadde jo vært å finne en 50++ foter hvor noen gjorde samme som @kdtran og putta inn splitter nye motorer slik at båten er fullt fungerende men likevel koster mye mindre enn om helheten var f.eks 2005-2010.

Blir jo også action når det er klart for større båt da, Pocketdritern skal jo selges eller innbyttes i større båt. Blir jo en morsom annonse med mindre en megler sendes på dette (den av de jeg kontaktet som jeg syntes hadde best faktor av salgstid & likevel en pris hvor man får igjen for eventuelle utbedringer og meglerhonnorar og ikke bare selve prisen uten alt som blir utbedra). Eventuelt kan det også gå i innbytte på en meglerbåt men nå tror jeg ikke noen av disse vil få noe kuppris og tror ikke heller ideen om at man kan gjerne halvere prisen på inbyttebåt og kjøpsbåt slår igjennom :giggle: Er jo fint utvalg av flotte båter hos meglern i Bergen men stive priser beregnet vel på at ting ikke skal gå så utrolig fort med salg og kjøp.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 24 minutter siden:

Vel den skal nok blir skikkelig holdt fast på "parkeringsplassen" trenger bare litt tid

Var det min båt så hadde jeg fiksa det første dagen og ikke venta. Det tar lite tid og kostet lite penger, men kan spare deg for mye penger. Og hvis du er usikker på hvordan det skal gjøres,  er det bare å ta en liten kikk på noen av de andre båtene som ligger der. Er temmelig sikker på at de er fortøyd på begge sider med minst fire tau alle sammen. 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 4.9.2024 at 22.43:

@whisper Stor takk for alle avmerkede områder. Må vel bli flinkere til å bevege på meg trass erfaringer av at de dagene vi reiste langt i 2017 eller i dag da ble det ingenting. Og ved Skjeregg på sørsiden var det alltid sei om våren (kanskje ikke nå lenger) hvor man kunne få masse over 0,5 kg som kan tas med og noen få var opptil 2 kg. Håper dette er ikke borte for 2025 siden det fantes bare fra sent i april til tidlig i Juni. Ellers om sommern var det makrell og om høsten taggmakrell + det var mye annet i 2017 som man ikke får lenger som hyse og torsk osv.

Nå er det jo torskeforbud uansett så må finne noe annet enn Åbyfjorden for mars 2025 men kanskje noe som finnes ikke som med Ahlsgrunn at jeg ikke vet hvor det er. Uansett utrolig stor takk for informasjon og denne plassen virket med spesielt mye skråninger som eier av fiskeutstyrsbutikken fortalte var hva jeg søkte etter og der kunne lange og brosme finnes. Skal vel prøve dette på fredag siden det er snart nok av makrell så det skader ikke om det blir fisketom dag. I morgen skal Lyr prøves når makrellen har gitt seg.

Vet ikke hvor makrellen drar om kvelden men forstod det slik at Lyren liker å bite om kvelden/morgenen imens makrellen får vi alltid midt på dagen sør for Skjeregg ellers er den borte vekk sporløst forsvunnet. Ved Skjeregg var Lyren bitteliten så skal forsøke de andre områdene i håp om noe over 0,5 kg i hvert fall som kan tas med.

Uansett stor takk for masse info slikt får man ikke presentert i bøkene med mindre den svenske boka har plasser hvor det finnes noe. Nå er det gjenstående å finne torsk utenfor forbudssona for mars 2025 da den skal gyte og er stor.

@Chilli Solbris Den fornuftige båten er bare for å ha en båt kan jo ikke vente flere år på den enorme, men drømmen er ikke dævva og den enorme båten er jo meget ønsket. Spesielt når hele familien flytter ut til Polen, da er det kanskje mening i å la den bli hytte noe sted Nord i Norge. Om jeg klarer å spare meg en stor nok sum for en @sap_2000 approved kvalitet båt i drømmestørrelsen. Det blir jo ikke rimelig som 2 mill for en som skal funke like bra som denne blir vel mer som 4++ selv om det blir ett kupp på noe som egentlig burde kosta 6 :lol:

Men i hvert fall over 5 mill er det jo ikke noe poeng da kan man like godt kjøpe splitter nye D13 motorer med tilbehør og montering med tilhørende garanti for en eldre båt så lenge resten er i bra stand.

@Hekri Vel du kan jo alltids prøve selv med fiskestanga, båten din kommer seg jo fint utpå havet er fortsatt mye større enn den midlertidige jeg fikk :giggle:

@Boatmad Takker uten denne forum hadde jeg jo bare kjøpt dævva båter som minisnekka og det til høypris, Alicraft hadde sikkert også dævva og jeg hadde sikkert kjøpt en enorm gammel driter som hadde sagt pang som den som Bergens megler beskrev.

Har også fått flotte bok og fisketips fra @whisper og fra @Eika ellers så hadde jeg kun visst det jeg får vite på fiskeutstyrsbutikken. Har jo også håp om at broren til mekaniker vil ha noe tid så lærer man jo alltid mest i praksis. Er jo fint at man trenger heller tid fra broren til mekaniker for fisking enn at man trenger mekaniker på heltid for fiksing :lol::giggle: På den måten er det fint å ha Pocketdritern som midlertidig båt.

@Martine29f Vel den skal nok blir skikkelig holdt fast på "parkeringsplassen" trenger bare litt tid så er alt i orden ville bruke tida nå for å bruke båten mest mulig. Så er det jo fint at det går bedre med "lukeparkeringa" så båtene rundt omkring ikke er trua av "hendelige uhell" :giggle::lol:

@ohio Må jo være litt kjedelig for noen av og til, men skal jo skje noe mer siden drømmen om "drømmedriter" er ikke dævva. Har bare forstått at man må ha mye mer penger for denne enn 2 mill gjerne 4-5 mill om det skal ha @sap_2000 approved stempel på tilstanden. Dersom båt skal være over 50 fot og gjerne nærme 60 om ikke mer. Kanskje det blir trinn 3 på veien som en Princess 45 elns enten en som noen har gjort i perfekt stand slik @kdtran med denne Princess 35 som fikk nye motorer, eller en som er nyere som hele båten. Det perfekte hadde jo vært å finne en 50++ foter hvor noen gjorde samme som @kdtran og putta inn splitter nye motorer slik at båten er fullt fungerende men likevel koster mye mindre enn om helheten var f.eks 2005-2010.

Blir jo også action når det er klart for større båt da, Pocketdritern skal jo selges eller innbyttes i større båt. Blir jo en morsom annonse med mindre en megler sendes på dette (den av de jeg kontaktet som jeg syntes hadde best faktor av salgstid & likevel en pris hvor man får igjen for eventuelle utbedringer og meglerhonnorar og ikke bare selve prisen uten alt som blir utbedra). Eventuelt kan det også gå i innbytte på en meglerbåt men nå tror jeg ikke noen av disse vil få noe kuppris og tror ikke heller ideen om at man kan gjerne halvere prisen på inbyttebåt og kjøpsbåt slår igjennom :giggle: Er jo fint utvalg av flotte båter hos meglern i Bergen men stive priser beregnet vel på at ting ikke skal gå så utrolig fort med salg og kjøp.

 

Hvordan går båtlivet ?

ikke normalt så stille ?

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Båten dævva, neida jeg bare kødder :giggle::lol:

Men onkeln har reist så den står stille og rolig i havn og det skal være bølger også må vel vente med båtlivet til onkeln kommer tilbake eller det blir besøk fra fluefisker fra Trondheim. Siden mine foreldre er feil personer til å ønske å være ute på vannet ett helt døgn samt til å hoppe i land med tau og hele pakka.

Må også ta meg imens av flyskole siden om ikke alt går så perfekt som det kan gå så blir det aldri noe "drømmedriter" siden jeg har vel blitt opplært i hvor dyrt (nytt) det må være av @sap_2000 og jeg ønsker vel noe som fungerer like bra som denne Pocketdriter hvor alt funker. Det beste er selvfølgelig urgammel båt hvor noen har satt inn splitter nye motorer men slikt finner man jo ikke ofte og sikkert mange flere som vil ha dette gjerne til prisen av kun motorne.

Men altså for meg ville f.eks en Princess 66 fra 1996 med motorer fra 2020 med tilhørende drivstofftanker og tilbehør som er nytt og kan motorforsikres vært mer interessant enn Princess 62 fra f.eks 2010 hvor motorforsikring snart blir umulig og motorne og tankene og hele pakka som ikke skal dævve er eldre enn i Pocketdritern.

PS. Men folk flest er vel mer opptatt av utseende enn av funksjonalitet noe som er kanskje grunnen til at jeg fikk Pocketdritern til prisen av motorne.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 52 minutter siden:

@Boatmad Båten dævva, neida jeg bare kødder :giggle::lol:

Men onkeln har reist så den står stille og rolig i havn og det skal være bølger også må vel vente med båtlivet til onkeln kommer tilbake eller det blir besøk fra fluefisker fra Trondheim. Siden mine foreldre er feil personer til å ønske å være ute på vannet ett helt døgn samt til å hoppe i land med tau og hele pakka.

Må også ta meg imens av flyskole siden om ikke alt går så perfekt som det kan gå så blir det aldri noe "drømmedriter" siden jeg har vel blitt opplært i hvor dyrt (nytt) det må være av @sap_2000 og jeg ønsker vel noe som fungerer like bra som denne Pocketdriter hvor alt funker. Det beste er selvfølgelig urgammel båt hvor noen har satt inn splitter nye motorer men slikt finner man jo ikke ofte og sikkert mange flere som vil ha dette gjerne til prisen av kun motorne.

Men altså for meg ville f.eks en Princess 66 fra 1996 med motorer fra 2020 med tilhørende drivstofftanker og tilbehør som er nytt og kan motorforsikres vært mer interessant enn Princess 62 fra f.eks 2010 hvor motorforsikring snart blir umulig og motorne og tankene og hele pakka som ikke skal dævve er eldre enn i Pocketdritern.

PS. Men folk flest er vel mer opptatt av utseende enn av funksjonalitet noe som er kanskje grunnen til at jeg fikk Pocketdritern til prisen av motorne.

Ja satser på du får båt liv framover.

med stooor gamel ‘pocket driter’ trengs mannskap :)

det blir ikke bare farte ut å fiske eller ta snartur i skjærgården ?

Får håpe fiskelykken kommer og du får masse find dager på sjøen framover :)

ser fram til fiske turer k posten :)

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 29.8.2024 at 19.40:

PS. Uten flybridge hadde jeg hatt så lite utsikt at det hadde vært 3x så vanskelig. Så den hjelper ved havnemanøvre.

Husk på at mange typer havnemanøvrering (det meste utenom å kjøre inn i en bås) består i å manøvrere seg på plass og så gå bort til rekka og feste tauene. Da er det ofte mye bedre å bruke en førerplass hvor man bruker kort tid på å gå til der tauet skal festes. Da kan det være litt dumt å måtte bruke tid på å krabbe ned en stige fra flybridge mens båten siger bort fra brygga.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Poenget i dette tilfellet:lol: er at det er onkeln eller noen andre som fester tauene så jo mer man ser desto bedre uansett hvor det er man skal havnemanøvrere.

Ellers angående sangen det vel derfor folk flytter ut av Norge for å slippe disse greierne og drive normal firma og tjene penger og skape noe. All ære til de som får det til i Norge tynget av all slags skatter, regler, byrder og greier uten å måtte ty til rare løsninger. Staten i Norge gjør jo hva den kan for at det ikke skal drives ting her, ellers hadde man sikkert hatt f.eks Fjord eller noe annet som norsk versjon av Princess/Fairline/Storebro.

Men i en tenkt hypotetisk scenario så hadde jo gått dårlig om de ikke fikk solgt alle båter de produserte og staten krevde penger imens de var belånt over skorsteinen til å kunne bygge båten og staten ville absolutt ikke ha en "usalgbar båt" (verdsatt til dobbelt av salgsverdi fordi en offentlig ansatt synes det passet seg som egenvurdering da han ikke fant tilsvarende på finn og så noen andre priset til drømmepriser som folk aldri får) som betaling. For å ikke snakke om hvor mye verftet eller produksjonsutstyret blir verdsatt til av staten.

Var vel dette som skjedde i virkeligheten med en kjettingfabrikk. Men de ansatte som skulle miste jobben leverte vel disse verdifulle kjettingene på dugnad foran døra til skatteetaten elns. men skatteetaten ville jo ikke ha dem selv om de mente de var så verdifulle

Er jo slik i nesten alle businesser som krever vekrtøy eller produksjonshaller osv. Er jo veldig fint for folk som skal utføre bygningsarbeid, smått håndverk, maling, snekring osv. gjerne også for folk som lever av å skaffe andre jobber og tjener penger på dette. De trenger jo ikke å eie noe produksjonsutstyr eller dyre arbeidsverktøy som fly eller båter eller annet.

Men så fort noen vil skape noe som krever verktøy eller utstyr så blir det jo katastrofe da staten ikke er interessert i hva folk tjener på det men at dette i det hele tatt finnes. Så ett dårlig år og staten putter spikern i kista på selskapet er jo bedre å ha de ansatte på dagpenger ved NAV og eier på gjeldsordning da enn å la noe overleve eller f.eks utsette formueskatt til da selskapet vil gå i pluss.

Derfor som sagt all ære til de som ærlig klarer seg i Norge, men jeg har altså flytta ut og driver bedrift i mer vennlig skatteregime (det vil si alle andre land i Europa) så ingen fare for meg som den sangen der :giggle:

PS. At kronekursen dævver uansett hva de gjør med renta er ikke fordi Norge er blitt innvadert av svart arbeid som du trodde før (kronekursen alene er vel grunn til at hvitt arbeid også foretrekker, Danmark, Nederland eller til og med Tyskland). Men nettopp diverse "gleder" staten pøser på med til folk samt styring av Norges Bank slik at utelandskebanker kan ikke veksle inn kroner annet enn digitalt noe som også droppa i Mai 2023 den digitale kursen skikkelig. Alle kontoer i kroner i utlandet ble stoppa av all slags banker i verden. Dermed vil eventuelle eksterne utenlandske investorer måtte eie kroner kun i Norge og da hjelper det vel ikke noe på kronekursen med mindre renta settes på ulands nivå.
 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hadde vært akkurat samme så lenge jeg hadde greidd å havnemanøvrere på plass 56 fotern så ville den jo bli knytta fast, men jeg har vel lært noe av pocketdritern allerede. Den er 35 fot bare 4 fot større enn Alicraften men likevel veier den over dobbelt så meget så det er forskjell på tung pocketdriter og en "vanlig båt". Er vel mer båt i Princess/Fairline/Storebro (i hvert fall de eldre Storebro for de nye er vel smalere enn Princess/Fairline) enn tilsvarende lengde andre merker.

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Martine29f said:

Du bør vel venne deg på å bruke båten alene. Denne driteren er jo bare 35 fot så dette går bra. Blir jo litt dumt at du må vente på matros som bor i Polen. Kanskje greit at du ikke hoppet rett på en 56 foter🙂

Ja virker sånn!! trodde du skulle ha stor båt jeg! :yesnod:    Da jeg var i marinen prøvde jeg å legge til med MTB  160tonn og 120 fot ikke baugpropell eller hekkthruster. Klarte det på første forsøk, men var jo ikke spessielt trangt og i fint vær.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten- Skal jo ha stor båt men har alltid gått utifra at jeg havnemanøvrerer imens andre er der for å fortøye har heller aldri brukt Alicraft alene. Uansett størrelse var det allerede en forutsetning at det alltid er noen med, blir jo også tungtvindt ved fisking mer jobb mindre kos om man skal gjøre alt alene.

Ellers er jo gøy å prøve om i verste fall så er det statens problem, de bruker jo penger på verre ting enn å fikse enn en ruinert brygge og MTB (rifter og oppskrapt lakk ser man jo ikke på en MTB) :giggle::lol: Men fint at du fikk det til, antar det ikke var med vridning og inn i en bås men en longside trolig og sikkert akslinger med stort mellomrom så den reagerte mye på motorer slik Storebro 500 gjør bare sikkert dobbelt så kraftig.

Link to post
Share on other sites

17 minutes ago, XardasKSP said:

så det er forskjell på tung pocketdriter og en "vanlig båt".

 Ja, tyngre båt ligger lengre i ro etter tillegging.

Jeg bruker min 36,5foter mye alene. Har kun styreposisjon inne, men klargjør tau og fendre før jeg går inn. Ved mye vind og strøm, er bruk av spring effektivt.

Men som flere har nevnt er mengdetrening det eneste som gjelder. Trene, trene, trene.....

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Det funker nå å vri seg inn i båsen er nesten verre å få kommet inn i første åpninga til havna da strømmen pusher Pocketdritern mot brygga som er lengst ut så må ha den i fart for å komme inn deretter kan ting foregå i 0,1 knop.

Ellers har aldri brukt båt alene men har alltid måttet styre den :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 29 minutter siden:

Men som flere har nevnt er mengdetrening det eneste som gjelder. Trene, trene, trene.....

 

Mengdetrening, samt få det grunnleggende på plass riktig så man ikke øver på seg en haug av uvaner/ lite gode teknikker.

Når man ser rundt seg, ser man mange eksempler på folk som har eid og kjørt båt i mange år som ikke mestrer det på en god måte.

 

Samme gjelder fortøyning, ankring, ettersyn, ja det meste med å eie/ bruke båt.

 

XardasKSP skrev 30 minutter siden:

Ellers har aldri brukt båt alene men har alltid måttet styre den

 

Det bør være et mål du setter deg å kunne mestre båten alene uavhenging om du har noen med deg eller ikke. Du er den som skal være sjefen ombord og klart og tydelig instruere hvem enn du har med deg hva og hvordan de skal gjøre.  Du er den som må vite hvordan båten skal fortøyes, hvor fendrene skal henge, hvilket tau som skal festes først og hvor det skal gå.

 

Hvordan man manøvrerer avhenger mye av vind og strøm. Og i noen tilfeller må man vurdere om man skal prøve der/ slik man hadde tenkt, eller finne annen plass/ gjøre det på en annen måte.

 

Ettersyn og følge med på motorer og teknisk er også viktig. Har du vært nedi motorrommet jevnlig og sett om alt er tørt og fint, ser OK ut? Dratt opp oljepinnen, sjekket nivå, farge på frostvæske, ta enn kikk og kjent på på batterier (varme) og koblinger? Har du for eksempel fått en formening om tilstanden på batteriene, om de virker å ha grei kapasitet og klare endel forbruk over tid uten at spenningen går i bunn?

 

Ankring er et eget kapittel. Mange ankrer sjeldent, men det er likevel  viktig å kunne i praksis den dagen man trenger det.

 

Båtlivet og båtholdet blir mer behagelig etterhvert man mestrer og forstår de forskjellige aspektene

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

 antar det ikke var med vridning og inn i en bås men en longside trolig og sikkert akslinger med stort mellomrom så den reagerte mye på motorer slik Storebro 500 gjør bare sikkert dobbelt så kraftig.

De MTU ene spiser Volvo pentaer til frokost. 2x V16 3600HK  ca 10-12 knop på tomgang, men kunne kjøre kun en motor i gangen.  Uansett må man ta seg god tid og ikke stresse. kjenn på båten og vær

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, sap_2000 said:

 

Mengdetrening, samt få det grunnleggende på plass riktig så man ikke øver på seg en haug av uvaner/ lite gode teknikker.

Når man ser rundt seg, ser man mange eksempler på folk som har eid og kjørt båt i mange år som ikke mestrer det på en god måte.

 

Samme gjelder fortøyning, ankring, ettersyn, ja det meste med å eie/ bruke båt.

 

 

 

Det er vakkert å se på de som har godt sjømanskap og fortøyer og legger til med stil. Prøver selv å beholde roen og gjøre alt klart på forhånd. Ingen overaskelser, men nå har jo jeg en lekebåt bare og til og med utestyring samt mixmaster forut, så veldig lett å legge til alene.

Ettersyn og vedlikehold er etter min mening noe av det viktigste med å eie båt! dette blir mer om mer viktig jo større og eldre båt man har.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg hadde liten tro på at det ble noe båt på Xardas . Syntes det virket som drømmer og ikke noe som ville bli realisert. Men jammen tok han Kurs hos Chili og kjøpte båt uten å låne penger. Kaller den en liten lomme driter men større båt en jeg noengang vil ha råd eller mulighet til å kjøpe uten å vinne eller låne penger. Rett og slett imponert og synes ikke tråden bør utvikle seg i "mobberetning" selv om TS virker å være immun mot dette. Stiller meg på sidelinjen og Gratulerer med båthandel og en allerede bratt lærekurve. Men er enig i at det å sjekke motor rom , olje og slikt bør være et såkalt daglig ettersyn ved bruk. Tilsyn av båten og god fortøyning er et must. Lykke til fremover og skitt fiske. :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...