Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@sap_2000 Det har faktisk gått greit med havnemanøvrering inn og ut av den båsen etter at jeg fant metoden for hvordan dette går så går det hver gang akkurat samme egentlig (bare litt verre med forskjellig strøm på utsiden, men inni havna er det ikke strøm). Blir litt som med landing når man først fikk det til så kopierer man greia (nå mener jeg da ikke selve approachen men flaren) men blir det en annen plass og andre omstendigheter så blir det annerledes.

For øvrig har vel ikke sjekka motorne for hver eneste tur siden de er jo nyere enn i selv nyeste bilen og virker som beste biten av båten. Angående batterier ser jeg vel kun riktig strøm på instrumentene som viser spenninga vet ikke ellers hvordan de skal sjekkes.

Båten er for øvrig ikke i bruk etter at onkeln har reist, jeg vet jo hvordan sånn ca. riktig fortøye den men jeg har ikke praktisert øvelsen av å løpe ned fra Flybridge for å fortøye den når det er så mye enklere at noen står der på riktig plass og venter med tauuet imens jeg fokuserer på å få den inn i båsen riktig.

@Martine29f Vel jeg har ikke sjekka olje for hver tur bare sett inni motorrommet og øvrige rom at man ikke tar inn vann og slanger ikke lekker og slikt, men har sjekka noen ganger men motorene er vel det som er best i hele båten.

@Lyst på båt Takker! Ellers aldri si at du ikke noensinne vil ha råd til ting. Det betyr at du har gitt opp å ha tingen og heller lagt deg til ro at det er bedre å ikke sloss for noe og akseptere at man ikke får til ting. Jeg kunne vel også slått meg til ro med å være "kontorrotte" i Norge og begynt å bruke penger og aldri investert i noe osv.

Du må heller fortelle til deg selv at du skal ha det og du skal få det til, så må man kanskje i begynnelsen risikere litt penger på børsen osv. osv. men altså folk går jo på pøbben helt vanlige folk og slenger fra seg 10 000 per helg imens de er redde for å tape penger ved å investere dem. Hele cluet er å lage en plan også forsøke å gjennomføre denne.
-
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men altså om du bare sparer 2500 kroner per måned ikke så utrolig mye penger så vil du vel etter 10 år ha en pen sum om alt investeres i indeksfond. 2500 burde være overkommelig for de fleste i Norge. Så er det bare trist at staten skal ha penger av gevinsten, ikke alle føler glede av å støtte alt fra forgyllede dasser til Taliban (politikere sier alltid at man måtte kutta velferd, men man må ikke de bare vet ingen biter på at hvis det blir mindre skatt så har de ikke råd til å sponse diktatorer, rumpemaling og arkitekttegna dasser).

@subwoofer Pockedritern bruker heldigvis ikke noe olje virker som motorene er like bra som om det var 5 år gammel bilmotor :giggle:

@-morten- Hadde gjerne prøveseilt den der MTBen men gjerne uten havnemanøvrering jeg synes ikke folk sine skattepenger fortjener kræsja båt og brygge selv om staten bruker dem på verre ting :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Angående batterier ser jeg vel kun riktig strøm på instrumentene som viser spenninga vet ikke ellers hvordan de skal sjekkes.

Når det gjelder strøm, så har vi jo vært inne på det temet før. Da ofte i forbindelse med behov for strøm, fryseboks, kjøleskap osv. 

 

Jeg har tidligere rådet deg til å kjøpe boka "Strøm ombord". Det er en liten og tynn bok, men den tar for seg det meste av grunnprinsippene du trenger å forstå for at vi kan diskutere dette videre. Der får du forklart de viktigste begrepene fra bunn av. Kjøp og les den boka, så kan vi fylle på med diskusjon derfra.

Link to post
Share on other sites

Bare ett sånt lite tips siden jeg bor i området, er i div havner og ser på div båter og jobber, skikkelige fortøyningstauer koster mindre enn en gelcoatskade på størrelse med en 1kroning, hvis vi sammenligner med en skade på størrelse med en 5kroning, så får du kjøpt både brygge fendere, fendere og tauverk 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Den boka om strøm står som neste på lista når jeg har studert meg gjennom de 2 fiskebøkene slik at det kan være mest mulig nytte av å få med noen på betalt fisketur.

@Eika For tiden står båten ubrukt fordi onkeln er reist til Polen, og det er greier med flyskole som må fikses. Det skulle vært fikset før onkeln reiste men det ble dessverre ikke det. Måtte fikse opp flyskolen heldigvis så kjøpte jeg ikke "enorm gammel driter" til 2,5 mill så skolen trengte ikke noe utvendig investor for å fikse på ting (mer til meg).

Ellers er det dessverre ingen i familien som er i Norge som klarer å klatre på den metallutriggern og knytte ting til den uten å få med seg ett bad i sjøen, så det må for tiden bare stå som det er inntil enten jeg eller jeg og onkeln er der igjen.

Ellers så er den plassen såpass trang at båten alltid toucher de utriggerne, men dette blir heldigvis ikke noe riper av dette mest moste fendere (båten er heller ikke blitt polert så den har hele tida all slags sorte og øvrige merker som fulgte med da den ble kjøpt).

PS. Noen har gitt 50 % rabatt til høsten: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=370360527 men jeg har vel lært allerede at billig blir ikke bra når selv @kdtran etter å ha fiksa opp motorene på eldre Princess 45 likevel har fått ting som begynner å dævve.

Har vel kommet til den konklusjonen at for at noe skal fungere så er vel det beste å kjøpe rimelig skall fra 90-tallet hvor motorene har allerede dævva også kjøpe splitter nye med akslinger, instrumenter, drivstofftanker, gear og hele pakka. Da blir vel prisen som om man kjøpte noe som er 2005 men drivverket blir 2024 og ergo trolig mindre sjans for dævving selv om selve båt er gammel.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Vel har ikke byttet madrasser eller skiftet dem siden forrige eier da det har aldri vært noe plan for tiden å skulle overnatte i båten, målet er oppnådd å rimelig kunne komme seg utpå havet før jeg har tjent nok penger til å kjøpe drømmen som jeg har lyst å fortøye i havna i Polen.

Ellers er det en enorm forskjell fra Alicraft i bølger noe jeg også merket på henteturen da jeg aldri ville turd å gå ut i disse 0,7 (det vil si opptil 1,4 meter) bølger med Alicraften imens dette gikk greit med Princess 35 selv om opplevelsen var betydelig "mer spennende" og ristende enn hva den ville vært med noe større som Storebro 500 siden jeg kan jo sammenligne hvordan båtene oppfører seg i slike bølger som Storebro 500 var i ved D5L kurset.

Altså større er fortsatt mer stabilt selv om folk måtte mene det ikke er så mye forskjell så er det i hvert fall veldig merkbar for meg personlig, onkeln merket også at dette er noe helt annet med Pocketrdriter enn Alicraft i bølger.

Ideen er at båt poleres, maderasser og alt i interiør skiftes til pent og nytt båten blir velduftende med champagne flaske på bordet den gangen den skal selges eller byttes inn med noen som f.eks vil nedrgadere fra svær driter til en Pocketdriter (er jo folk som ønsker mindre båt av diverse ikke bare økonomiske årsaker). Slik at utseende på båten blir så tilbydende at jeg kanskje får betalt for alle oppgraderinger som nye riktige propeller eller lekkasjetette vinduer osv. siden jeg fikk jo båten til superpris ergo vil nestemann også få den til superpris selv om vedkommende betaler for det utbedringene vil koste meg for at båten er som den bør (effekten av nesten nye motorer blir jo nedgradert av ting som lekkasjer eller at propellene var feil størrelse (da folk på forumet har skrevet at feil propeller kan føre til motordævving så det er viktig at de er riktige og motorene har så lite belastning som mulig for at de skal ha ett langt og godt liv med lite "sykdommer" og delvise dævvinger)

Er jo motor som er det viktigste i båten og kanskje den dagen jeg skal ha "drømmedriter" er det faktisk bedre enn å betale 5-6 mill for noe 2008-2010 å kjøpe skall fra 90-tallet og heller betale dette i totalpris men få splitter nye motorer med garanti og gear med garanti, og akslinger med garanti og drivstofftanker med garanti. Siden om båt skal beholdes til seg selv har det ikke noe å si at folk vurderer en 2008 båt med 2008 ting som dyrere, det viktigste er at min vil ha mindre potensiale for å dævve enn den fra 2008.
 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Godt sagt. Håper bare ikke dritern blir liggende og slengende i noen gamle trådbiter...

 

 

.

 

Hadde den liggi godt fortøyd, hadde det aldri blitt ett tema. Det er en grunn til at jeg forklarer hva småskader koster VS skikkelige fortøyningstau. For småskader til tusenvis av kroner blir det, selv om eiern selv ikke ser det. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Ellers er det dessverre ingen i familien som er i Norge som klarer å klatre på den metallutriggern og knytte ting til den uten å få med seg ett bad i sjøen, så det må for tiden bare stå som det er inntil enten jeg eller jeg og onkeln er der igjen.

Har du byttet de tauene fu enkelt kan må til noen tykkere da, slik at det bare er det ene som gjenstår, eller er alle tau for tynne?

 

Jeg har forøvrig selv fått høre at jeg bruker for tynne tau til fortøyning. Men mine har en bruddstyrke på ca det dobbelte av båtens vekt pr tau, og jeg fortøye med 4 slike tau, pluss en kjetting, i en ekstremt skjermer havn. Då med en bruddstyrke på mer enn 8 ganger båtens vekt på tauene og kjetting i tillegg føler jeg meg ganske trygg. Men du har muligens litt mindre sikkerhetsmargin?

 

Hvis ingen kan klatre på itrigger kan du vel bare stå på dollbord og ordne det derfra?

 

Lag ei løkke på enden av et tau. 20 cm fra enden av løkka tepper du tauet til enden av et kosteskaft, eller ei båtshake hvis du har 2 stk. Teip bare en runde då det såvidt sitter fast. Tre løkka gjennom gortøyningdringen på utriggeren og ta deretter tak i løkka med ei båtshake og dra til så teipen ryker. Tre andre enden au tauet gjennom løkka og dra til. Du har nå et tau festet på utriggerenn og kan fortøye i båten. Pass på at tauet er langt nok til at det kan knytes fast inne bå brygga når du er ute med båten, slik at det ikke henger løst i vannet og du risikerer å gå det i propellene. Jeg har selv fått tau i propellen når båtnaboen har latt langt tau henge fra enden av utrigger ned i vannet. Da røsket bakenden av båten seg mot utriggeren og motoren kveles og jeg måtte bruke 2 minutter på å løsne tauet fra propellen.

 

Hvis utriggeren er tilgjengelig fra jolle kan du ha tauene klare og spørre om hjelp når ei jolle passerer. Bare pass på å ikke si: "Hei du med den knøttlille driteren, kan du hjelpe meg litt?" For da får du nok ikke hjelp.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 14.9.2024 at 0.45:

Bare ett sånt lite tips siden jeg bor i området, er i div havner og ser på div båter og jobber, skikkelige fortøyningstauer koster mindre enn en gelcoatskade på størrelse med en 1kroning, hvis vi sammenligner med en skade på størrelse med en 5kroning, så får du kjøpt både brygge fendere, fendere og tauverk 

Dårlig fortøyning kan bli dyrt ja. Har nettopp sett eksempel på at båt har daua fullstendig fordi fortøyning røyk. Båten var velfungerende og fortøyd i muring, men kjetting mellom muring og bøye røyk, sannsynligvis pga slitasje eller rust. Båten drev avsted inntil den traff land. Der har nok skroget blitt ødelagt, for selv om vi løftet med flyteelementer og stropper til min båt så vi fikk ripa over vann og brukte lensepumpa mi på 100 liter i minuttet pluss at en person øste så fikk vi den ikke til å flyte. Kan jo hende det kommer inn endel vann ved fenderlista og at skroget er helt og det går an å lense når vannet synker. Sannsynligvis er båten null verdt nå, selv om det for få år siden ble kjøpt for 6-sifret beløp og før fortøyning røyk var velfungerende med toppfart over 40 knop. Kun vindskjermen stakk opp over vannet, og den er knust, sannsynligvis mot noen steiner, men det kan hende det er av bølger. Skroget er sannsynligvis skadet. Motor er fullstendig druknet. Drev ligger på steinbunn mens det i flere dager har vært 7 meter pr sekund pålandsvind. Stoler og puter har ligget i vann som inneholder bensin da bensintanken naturligvis ligger helt under vann. Havnekalesja er revet istykker av bølgene.

 

Bra båt + for svak fortøyning = verdiløst vrak det blir mye jobb å få til båtrampe.

 

Men den jobben og det verditapet er småtterier i forhold til om trådstarter velger å la båten sin henge i for tynne hyssinger i påvente av onkel med klatreferdigheter.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

@Komodo Den boka om strøm står som neste på lista når jeg har studert meg gjennom de 2 fiskebøkene slik at det kan være mest mulig nytte av å få med noen på betalt fisketur.

:thumbsup:

 

XardasKSP skrev for 15 timer siden:

Ellers er det dessverre ingen i familien som er i Norge som klarer å klatre på den metallutriggern og knytte ting til den uten å få med seg ett bad i sjøen, 

Det høres ut som om det er noe du ikke har forstått når det gjelder å legge til og fortøye. Det har kommet noen kommentarer om at fortøyningene dine ikke holder mål, og i tillegg dette her. Det er ikke normalt å ballansere ut på smale utriggere uten gangbane for å knyte fast et tau. Fortøyningstauene lar du ligge permanent på brygga, og så spleiser du ei løkke i enden av tauet som du huker fast på pullerten. Dvs. at du tilpasser lengen på tauene en gang for alle, og bare huker på løkker for hver gang. Tauet i enden av utriggeren huker du tak i med en båtshake når du har kommet deg inn i båsen. Det høres ut som om du bør få med deg "en god hjelper" som kan vise deg hvordan dette skal være. 

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot Ideen var jo å få det gjort førstegangen og for tiden er eneste familiemedlemmer i Norge mora mi og bestemora mi så det får vente i det minste til jeg er der, foreløpig henger båten i de samme tauene som den hang i Sande.

@Komodo Det var jo det som var ideen å få tauene engang for alle på den tynne metall utriggern onkeln skulle til og med klatre der, men vi brukte muligens tiden feil og for hver gang vi kom tilbake etter fisking så var butikken allerede stengt i Langesund for å få til disse tauene og de gangene vi var der til riktig tid tidligere så hadde vi glemt å få med riktige mål på alt sammen.

I dag er bare mora mi og bestemora i Norge så dette må vente litt og forhåpentligvis er båten bra nok fortøyd til at den kan vente litt. Veridene i den sitter jo godt innpakket under akterdekket og i tillegg til å være forsikret så ville det være en sabla stor jobb for en eventuell tyv å demontere motorer og drev på en båt som står på vannet. At den sliter seg fra fortøyninga er heller ikke mulig disse tauene burde klare dobbel vekt av båten, eneste mulighet er at noen knytter den av brygga men dette er man vel forsikra mot forhåpentligvis.

Ellers ville ingen båteiere kunnet sovet trygt om natta tenk om det er noen unger uten foreldre eller noen kake fulle folk som har akkurat tømt vodkaflaska som fikk en idee om å knytte av alle båtene i havna om natta eller i helga (når det ikke er folk som jobber der).

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg forstår ikke logikken. Onkler og andre familiemedlemmer i inn- og utland, hva har det med saken å gjøre? Er det ikke bare snakk om å få kjøpt seg noen nye tau og strekkavlastere og få fortøyd båten forut, akter og med et par spring? Selv om verdien ligger i motorene, er det vel greit å ikke bruke ukevis på å få fortøyd båten? Folk gjør jo dette hver gang man går inn i bås i gjestehavner for eksempel. 

Link to post
Share on other sites

Sandebukta skrev 14 minutter siden:

Hei. Jeg forstår ikke logikken. Onkler og andre familiemedlemmer i inn- og utland, hva har det med saken å gjøre? Er det ikke bare snakk om å få kjøpt seg noen nye tau og strekkavlastere og få fortøyd båten forut, akter og med et par spring? Selv om verdien ligger i motorene, er det vel greit å ikke bruke ukevis på å få fortøyd båten? Folk gjør jo dette hver gang man går inn i bås i gjestehavner for eksempel. 

 

Og vi som bor i området og observerer fortøyninga, sier ikke ifra for og være kødder men for og være greie

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 48 minutter siden:

Det var jo det som var ideen å få tauene engang for alle på den tynne metall utriggern onkeln skulle til og med klatre der, men vi brukte muligens tiden feil og for hver gang vi kom tilbake etter fisking så var butikken allerede stengt i Langesund for å få til disse tauene og de gangene vi var der til riktig tid tidligere så hadde vi glemt å få med riktige mål på alt sammen.

Nå må du begynne å høre på folk som kan dette. 

 

Du trenger ikke måle opp før du handler. Du trenger fire av disse, to foran og to bak. Og så kjøper du en rull med tau, f.eks. dette.  

Så trer du innpå en strekkavlaster, og spleiser ei løkke i tauet. Denne løkka kan du smi rundt en av bøylene i brygga. Fortøy båten midlertidig slik at du får plassert den i båsen slik du ønsker. Så kapper du tauet, og spleiser ei ny løkke som du huker på pullerten i båten. På denne måten jobber du deg rundt båten til du har fått på fire tau som stabiliserer båten i ønsket posisjon. Så kan du evt. vurdere om du bør ha på spring i tillegg. Du trenger altså bare en rull med tau, en teiprull, og en lighter. Kan du ikke spleise så lær deg det, det er et must når du har båt. 

 

Et tips til. Noe slikt er greit å ha for å svi tampene på tauet når du har spleiset. Bruk litt elektrikerteip når du kapper tauet slik at det ikke fliser seg for mye opp for deg. 

https://www.biltema.no/verktoy/sveising/gassbrennere/minibrenner-2000041523?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwrp-3BhDgARIsAEWJ6SyRf7lJuWsUEraKGRz9eBe9WqbkZ18NCJ0GeVbqzn1H0GK0ZXDYYJoaAk1jEALw_wcB

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Eika said:

Eller så gjør du det enkelt, kjøper 6 av disse, knyter de fast i brygga i ønsket lengde, så er det bare og ta tak i de med båtshaka og tre de igjennom og over pullertene 

 

https://www.biltema.no/batutstyr/tau/fortoyningsliner/fortoyningsline-med-rykkdemper-14-mm-x-6-m-2000049815

Har 16mm bruddstyrke 4200, jeg på en båt som er 1/5 av vekta :crazy:  men veldig solide og elastiske tau.  De jeg hadde på forrige båten var veldig bra selv etter mange år. Rykkdempere er et must på en tung båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 6 minutter siden:

Har 16mm bruddstyrke 4200, jeg på en båt som er 1/5 av vekta :crazy:  men veldig solide og elastiske tau.  De jeg hadde på forrige båten var veldig bra selv etter mange år. Rykkdempere er et must på en tung båt

Jeg fant ikke noe kraftigere ved første søk, men han vet hvor både Biltema og jula på kjørbekk er, så er bare svinge innom og sjekke hva de har i hyllene. Men det var mest for og illustrere hvor enkelt det er og få fortøyningstau billigt og enkelt, uten noe hokus pokus med strekkavlastere og spleising der man må bruke hue for og få det til, selv om det er en ennå bedre løsning 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Eika said:

Jeg fant ikke noe kraftigere ved første søk, men han vet hvor både Biltema og jula på kjørbekk er, så er bare svinge innom og sjekke hva de har i hyllene. Men det var mest for og illustrere hvor enkelt det er og få fortøyningstau billigt og enkelt, uten noe hokus pokus med strekkavlastere og spleising der man må bruke hue for og få det til, selv om det er en ennå bedre løsning 

Helt enig! de flettatauene fra BT virker være veldig bra. morro å spleise å ordne med tau. Det er et tegn på bra sjømanskap. men man kan godt kjøpte ferdig spleiset øye

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tipsene, fikk telefon fra Stathelle Marina at noe uler i den båten. Har spurt mekaniker om han kan i dag. Venter på svar.

Ellers fikk beskjed på butikken i Langesund om å måle lengden og eier av butikken skulle fikse riktige tau for båten slik at alt blir riktig så trodde jo på at da blir det bra fikk bare aldri gjort det.

Er jo ikke enkelt å fikse ting fra utlandet, men nå skal jeg ha mulighet siden ett eller annet skjer og den båten klarte ikke overleve i ro til Oktober.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...