Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Det er et spennende og friskt prosjekt du har og det har blitt en lang og underholdende tråd av det så langt. Jeg synes du er helt klar på hva du vil ha og holder konsekvent på å realisere en drøm. Det skal være en stor og klassisk flybridgebåt og ingenting annet. All ære til deg for det.

 

Så har du fått mange gode råd fra folk med lang erfaring og en god del synsing, som det gjerne blir når man søker råd på et forum. Jeg håper du holder fast på drømmen, får tak i den båten du ønsker og fortsetter å dele med oss.

 

Kanskje får du en båt for livet, kanskje ikke. Kanskje endrer behov og drømmer seg om noen år og kanskje du går litt på trynet og taper noen kroner. So what? Det er jo ikke sånn at du har et digert huslån eller en haug av unger det går utover. Er bare du selv som får svi litt i tilfellet og det virker jo som om du er innstilt på å bruke en del kroner på prosjektet uansett.

 

Du kommer til å høste mange erfaringer, få mye glede og en del sorg og skuffelser. Vi snakker tross alt båt! Selv hadde jeg aldri hatt mot og heller ikke økonomi til å gå på stor gammel båt, men synes det er kult at andre har det. Og drømmer er en viktig del av båtlivet. Da jeg hadde en 27-foter drømte jeg om en 32. Nå har jeg fått det, men må innrømme at jeg kaster lange blikk etter en P40 eller en Phantom 38. Så jeg ønsker deg lykke til og håper å følge deg videre på båtjakten og etter hvert båtturene.

Link to post
Share on other sites

@Sjøstein Altså slik som Alicraften kunne dra ut utenfor Langesund som mini snekka jeg hadde da jeg var 15 ikke kunne slik er ideen at den båten jeg skal ha kan dra helt ut på Skagerrak uten at det føles utrivelig om det kun er solbrisen som er sterk.

Jeg er klar over at jeg var sikkert heldig med Alicraften at den ikke "dævva", men altså tanken er at jeg vil helst betale for motor og sjødyktighet ikke for at alt annet er tipp topp stand men motor er samme spørsmålstegnet som på en rimeligere båt.

Og det tar selvfølgelig tid fordi jeg vil gjerne få en god pris, imens utifra hva jeg leser her så er jeg klar over at hvis jeg går for en "i mellom tiden båt" så vil den ete opp så mye penger at det til slutt blir den som blir igjen om ikke den "dævver" helt.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 2.12.2023 at 5.16:

Denne tråden har foregått i 7 år nå og genererer gjennomsnittlig 10-12 sider hvert år uten noen framskritt.

 

Om fire år og 50 nye sider blir nok prosjektet lagt på is på grunn av andre årsaker... Men uten de løpende kostnader vi andre båteiere har hatt i mellomtiden.

 

Det kan jo være lurt i seg selv, isolert sett:smiley:

 

Må arrestere deg litt her.

I løpet av det første knappe året tråden eksisterte (november 2016-september 2017) genererte tråden 62 sider :saint:

Og på side 63 ble den første båten solgt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Og det tar selvfølgelig tid fordi jeg vil gjerne få en god pris, imens utifra hva jeg leser her så er jeg klar over at hvis jeg går for en "i mellom tiden båt" så vil den ete opp så mye penger at det til slutt blir den som blir igjen om ikke den "dævver" helt.

 

Skjønner greia og det er fornuftig å ta seg god tid, bare ikke gå i den fella at du blir så opptatt å gjøre et kupp at du går glipp av gode kandidater. Tror ikke det er så lett å prute ned båter som funker greit mer enn rundt 10% +/-. Men det er bare min erfaring og jeg har tatt feil før.

 

Har du forresten sett den Princess 45-en som ligger på Facebooksiden til Stavanger Marinesenter? Tror ikke den er på Finn. Nydelig 90-modell med et par Cat-motorer med lavt timetall. Ser veldig ryddig ut.

Link to post
Share on other sites

@Sjøstein Altså båter som står til salgs i mer enn en uke er vanligvis båter som man kan kjøpe til slik pris når som helst med mindre det er en veldig sjelden modell. De som har stått lenge og blitt solgt vet man jo ikke hva sluttsummen på kassalappen ble. Men altså enten er det ikke kjøpere som vil betale så mye eller selgere som vil gå ned til det kjøpere vil betale når ting står usolgt.

Av og til får man vite hva selger er villig til å gå ned til som i Princess 414 tilfellet ble det offentlig med til salgs pris men ellers ser man bare utgangsprisene. Og båter har også verdifall altså de beholder verdien men inflasjonen spiser den, derfor f.eks når Princess 435 som 5 år eldre enn da de ble solgt for 800 000 annonseres f.eks til 1 190 000 så synes man at det er mer enn 10 % som er lagt på. Det er jo 5 år eldre motor og båt hvorfor skulle den ikke falle i verdi i takt med inflasjonen og altså ha samme pris som for 5 år siden. Dette er jo tilfellet med Princess 414 de ble jo før anonnonsert som yngre til 500 000.

Denne Princess 45 så jeg men fikk høre det var ferdigpris. Ferdig pris nesten 400 000 mer enn hva Princess 45 pleier å være annonsert til som utgangspris og opp i prisklassen på mye større båt uten at det er noe garanti eller informasjon om noe enormt motorvedlikehold synes jeg ikke er noe særlig "løp og kjøp".

Altså hvis det er løp og kjøp så er folk på brygga dagen etter annonsen slik som med Alicraften måtte legge på en tusen ekstra og si at jeg kjøper her og nå imens de andre kjøperne måtte tenke litt og kunne ikke gi bud der og da. Så da fikk jeg kjøpt den dengangen til veldig fin pris. Ideen er at kanskje noe lignende skjer.

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Og det er jo mulig hvis du sitter klar med penger og kan handle raskt. Men penger er ikke alt. Jeg kjøpte en båt under pandemien og ga  sikkert 20% mer enn om jeg hadde ventet et år. Men så fikk jeg en av de beste båtsesongene mine noen sinne, og det var verdt langt mer for meg enn det jeg tapte på båten. Men det var i en mye lavere prisklasse da.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Skjønner ikke alt dette snakket om «dævver» hele tiden. Hva menes med at båten «dævver», motoren «dævver» osv? Det er en terminologi jeg aldri har hørt om før. Er det at du får en feil med noe?

Det var et begrep som kom i starten av denne nå 80sider lange tråden, referer vel til at man er redd gammel motor kan "dæve" når som helst. ;) 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 10 minutter siden:

Skjønner ikke alt dette snakket om «dævver» hele tiden. Hva menes med at båten «dævver», motoren «dævver» osv? Det er en terminologi jeg aldri har hørt om før. Er det at du får en feil med noe?

Det han mener dævver er at han får et motorhavari der det ikke er mulig å skaffe deler til motoren eller at omfanget av havariet er så stort at det ikke vil lønne seg å reparere en gammel båt.

Link to post
Share on other sites

Ok takker for oppklaring.

 

Er vel en viss fare for å møte både opptærte kjølere, slitte brennstoffventiler og alskens andre greier en slik «lavtimetallsmotor» har blitt utsatt for gjennom mange års potensiell vanskjøtsel kombinert med lav brukstid. Kjøp nå for alt i verden ikke noe med MAN, MTU eller øvrige høykostmotorer som ikke er beregnet til å driftes med pengeboka til en vanlig lønnsmottaker.


Hold deg fortrinnsvis til Volvo og såpass nytt/kurant at deler fortsatt kan leveres. De er dyre nok men ikke i nærheten av de jeg har nevnt her.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 9 minutter siden:

Motorane i dei båtane TS ser etter er da ikkje problem å skaffa deler til

Du tar no feil her. Når han så på båt med 60B motor, så blir plutselig deletilgang begrenset, da volvo har sluttet med mange av delene til disse motorer for lenge siden. 

Er en grunn for disse gamle motorer fort blir solgt når de legges ut, siden folk kjøper de for å få tilgang på deler.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Mja eg har ikkje ny motor i turbåten eg heller, men da er utruleg ka som lar seg skaffa dersom ein er i knipe,ellers så er eg enig i att kjøp båt med så ny motor som mulig,Eg har TMD41A  skulle ha ekstra reimskive i front er utgått for lenge sida men var mulig å skaffa ,så da ordna seg på ei veke,

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 6 minutter siden:

Mja eg har ikkje ny motor i turbåten eg heller, men da er utruleg ka som lar seg skaffa dersom ein er i knipe,ellers så er eg enig i att kjøp båt med så ny motor som mulig,Eg har TMD41A  skulle ha ekstra reimskive i front er utgått for lenge sida men var mulig å skaffa ,så da ordna seg på ei veke,

Hatt samme motor sjøl, samt en 40A. 41A får en det meste til enten fra VP eller alternativ leverandør. Men 40-60-70 motorer, der sliter en med mange deler. Dette er jo gamle forkammer motorer, som er utgått på dato for lenge siden, å hører hjemme på museum hehe

 

Fått nok av disse gamle jeg, så derfor det kom fabrikks ny ombord i fjor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er ikkje uenige med din konklusjon,men på den forrige båten så fekk eg havari på Forden så eg tenkte att no ska eg kjøpa heilt ny,da gjorde eg den var blå og fin starta opp motor gjekk som den skulle alt vel,så starta problemet og da følgde meg heile sommaren til opp under jul,då eg tilfeldig vis snakka med ein eldre mekanikker i båt bransjen og problemet vart ordna svert enkelt,men leverandøren av motoren er eg fint ferdig med.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Kjøp nå for alt i verden ikke noe med MAN, MTU eller øvrige høykostmotorer som ikke er beregnet til å driftes med pengeboka til en vanlig lønnsmottaker.


Hold deg fortrinnsvis til Volvo og såpass nytt/kurant at deler fortsatt kan leveres.

 

Våger å kaste meg inn i en ellers lang og evig aktuell tråd. 

Kanskje det er å "banne i kjerka", men;

 

Dersom man skulle komme borti en ok ca 20-30 år gammel båt med en eller to motorer som vil koste for mye å overhale.

Hvilke kostnader vil man møte dersom man skulle tenke på å konvertere denne ellers flotte båten til elektrisk drift?

Ser jo at f.eks Volvo nå lanserer el-drift på de tyngste lastebilene.

Kjenner vi til at Penta eller industrimotorer leveres med 3-400 elektriske hk (Kw)

 

Infrastruktur og ladepunkter mangler, men det kommer sikkert. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Ja og den er nå på finn med nedsatt pris men det lot megler være å informere om og sa at prisen ikke er utgangspris men en fastpris som ikke negosjeres. Hvis megler har 100 000 ++ i fortjeneste og kan operere med slike marginer så var det i hvert fall ikke bra kjøp med 400 000 for frakt. Uansett det må være noe feil siden da hadde båten netto kostet 700 000 kroner og megler liker å oppgi en sum i Euro som overhodet ikke stemmer over prisen i kroner.
 

Uansett prisen måtte vært 600 000 for at det med frakt skulle koste 1 mill og da må man legge på MVA også.

Ellers så er det noe som ikke stemmer dersom megler sa at det er flere interesserte men plutselig er prisen nedsatt med 100 000. Det virker meget, meget rart.

PS. Jeg foretrekker å kjøpe båt fra privatpersoner uten meglerfortjeneste involvert i saken.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...