Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

 XardasKSP Staselig båt den der.

Jeg vil råde deg til å ha litt is i magen. Utover våren vil det bli et mye større utvalg til å finne drømmebåten din. 

 

Det er sunt å være skeptisk til gamle båter, men er du heldig kan finne et bra eksemplar som holder i mange år.

Ta min båt som et eksempel med tre ganger bank i bordet: motoren har nå rundet 50 år og ifølge onde tunger så ville mariniseringen tære i stykker i løpet av noe få år. Det er den samme jeg har i dag.

Link to post
Share on other sites

@tacan Jeg vet at utvalg blir større til våren men da bør man jo ikke kjøpe for da vil andre folk kjøpe og priser går ikke ned pga. manglende kjøpevilje. Er jo som med aksjer man skal kjøpe da ingen andre kjøper og selge når alle andre skal kjøpe. Så med båt så bør man kjøpe til høsten/vintern har jeg hørt siden da vil folk ikke kjøpe fordi det er få som liker å dra ut om vintern (med mindre de skal ha gytetorsken men det er vel bare så få folk som meg som er interessert i å fiske med stang da).

PS. Men jeg har alltid god tid, hvis man skal finne et kupp så må man være tålmodig. Det er jo momenter da folk f.eks har banken i nakken som skal ha huset og bilen og bare må selge båten "her og nå" selv om den ikke oppnår 100 % pris den kunne om de venta. Eller de får oppsagt båtplassen og orker ikke å flytte før salget osv.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:

Når det gjelder bil så mener jeg f.eks at gamle Jaguarer XJR er mye penere enn de nye såpestykke formede og uansett så skal det være en klassisk 4-dørs limousin flat og bred "fordi bil ser sånn ut".

What?....frekkinger overalt allså :smiley: 

Har den nye selv og har også eid en Jaguar XJ (X-308).
Den såpestykke formede er uten tvil en mye bedre bil på alle områder.
Mulig jeg er partisk men liker den nye bedre også av utvendig utsende men innvendig er det klokke rein seier til den nye med detaljer som er Riva insperert

Link to post
Share on other sites

@pipe Vel nå ville jeg ha nyere bil og det var BMW Alpina B7 jeg synes var finest å se på av de nyere men det er pga. nettopp kjøreegenskaper. Men båt er jo noe annet der synes jeg utseende er enda viktigere det skal på en måte være så symmetrisk som mulig eller slik liker jeg det.

Og jeg synes Storebro ser absolutt vakrest ut i forhold til Princess og Fairline. Man har på en måte ikke "den lange nesen" den er mer symmetrisk på en måte. Men prisen er jo 1 mill mer enn Princess 55 fordi båten er fin, for motor er jo likegammel.

@tacan Hvis renta går opp så får jeg mindre NOK for PLN mest sannsynlig + de fleste båter som har sin alder tror jeg folk eier uten noe lån. Må jo være helt galskap å ta lån på noe som kan "dævve" over natta ifølge det folk her skriver om at motorer kan "dævve" slik at det ikke finnes deler for å fikse de.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg XardasKSP, -80 -90 talls båtene var mye penere en de som lages nå, dagens måter ser mer ut som "design-joggesko"!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

Vel nå ville jeg ha nyere bil og det var BMW Alpina B7 jeg synes var finest å se på av de nyere men det er pga. nettopp kjøreegenskaper.

Ja, må ha noe nyere som virker men jeg har også tre andre veteran/kose biler til sommerbruk.
Tilbringer heller tiden i garasjen enn å krangle med en eldre båt med vedlikeholds etterslep.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@pipe Vel nå ville jeg ha nyere bil og det var BMW Alpina B7 jeg synes var finest å se på av de nyere men det er pga. nettopp kjøreegenskaper. Men båt er jo noe annet der synes jeg utseende er enda viktigere det skal på en måte være så symmetrisk som mulig eller slik liker jeg det.

Og jeg synes Storebro ser absolutt vakrest ut i forhold til Princess og Fairline. Man har på en måte ikke "den lange nesen" den er mer symmetrisk på en måte. Men prisen er jo 1 mill mer enn Princess 55 fordi båten er fin, for motor er jo likegammel.

@tacan Hvis renta går opp så får jeg mindre NOK for PLN mest sannsynlig + de fleste båter som har sin alder tror jeg folk eier uten noe lån. Må jo være helt galskap å ta lån på noe som kan "dævve" over natta ifølge det folk her skriver om at motorer kan "dævve" slik at det ikke finnes deler for å fikse de.

Mulig at lånet på båten er nedbetalt, men ikke sikkert at boliglån er det+ at alt annet blir dyrere og til slutt tenker båteier at nok er nok. Man kan ikke gardere at motoren ikke dævver men noen ganger må man bare hoppe i det, hvis du absolutt vil oppfylle din barndomsdrøm. Hva med en stor og flott trawler med Ford, Perkins eller Cummins? er rimelig tryggt valg 

Link to post
Share on other sites

tacan skrev 5 minutter siden:

Mulig at lånet på båten er nedbetalt, men ikke sikkert at boliglån er det+ at alt annet blir dyrere og til slutt tenker båteier at nok er nok. Man kan ikke gardere at motoren ikke dævver men noen ganger må man bare hoppe i det, hvis du absolutt vil oppfylle din barndomsdrøm. Hva med en stor og flott trawler med Ford, Perkins eller Cummins? er rimelig tryggt valg 

Lugger eller John Deere blir heller ikke feil.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 14 timer siden:

@ohio Altså rabatt eller ikke rabatt så er sluttsummen på kassalappen 1 mill mer.

Og det er den nok verd! Dette ser ikke ut som en båt som har gått for lut og kaldt vann. 

 

Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:

Nå med ny, pruta pris for den spenningssøkende:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=324889855

97 bilder, og ikke ett eneste bilde av motoren :crazy: Men jeg synes den så fin ut 👍

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 36 minutter siden:

Og det er den nok verd! Dette ser ikke ut som en båt som har gått for lut og kaldt vann. 

 

97 bilder, og ikke ett eneste bilde av motoren :crazy: Men jeg synes den så fin ut 👍

Å fremdeles så skriver han 61B men viser bilde av manual for 60B. Så tydelig han ikke sjøl vet hva han har ombord. Eller så ttor han moyor er motor same same.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På noen  Princess  modeller ( & mange andre større båter) er motorbytte / tankbytte en vannvittig stor jobb som krever sitt av både kompetente folk, utstyr og plass. Dette koster selvsagt, men man kan jo fikse mye på plass om problemer skulle oppstå. Det er jo større sjangs for mariniseringsutstyr må fikses enn selve blokka.

Link to post
Share on other sites

@Arne Henriksen Jeg har sett den prisen lenge derfor skrev jeg 400 000 ++ og 500 000 visste jeg om fra før av. Så det er mulig å få rabatt, men poenget er at jeg vet ikke om jeg skal bare gå for det også avskrive det som tapt den dagen motor sier takk for seg.

Eller istedet vente litt og kjøpe Princess 55 når de får sin rabatt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

 poenget er at jeg vet ikke om jeg skal bare gå for det også avskrive det som tapt den dagen motor sier takk for seg.

 

Hvorfor ikke bare reparere motoren når den sier takk for seg, slik andre folk gjør? Det meste er reparerbart, og til en helt annen pris enn å skifte til nytt. Og motorer ryker ikke i tide og utide. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 6 minutter siden:

 

Hvorfor ikke bare reparere motoren når den sier takk for seg, slik andre folk gjør? Det meste er reparerbart, og til en helt annen pris enn å skifte til nytt. Og motorer ryker ikke i tide og utide. 

60 motorer er ikke enkle å få deler til lengre når større ting må fikses. De lider samme skjebne som 40 motorer. Gamle forkammer motorer som er dyre i drift i tillegg. Så ikke nødvendigvis så enkelt å bare reparere en sådan, å her er det i tillegg to av de.

Når i tillegg en må ha mekaniker til å fikse alt, så blir det fort mye penger ut kontoen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 2 minutter siden:

60 motorer er ikke enkle å få deler til lengre når større ting må fikses.

 

Det er sant. Men hvor mye deler trenger man "egentlig" om man ikke er uheldig? Min erfaring er at det meste holder. Etter at jeg skiftet til en nyere brukt (fra 1990) i min båt er det egentlig bare servicedeler og vannpumpe som har blitt skiftet de siste 16-17 årene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Man kan jo være litt føre var også. Plukke av topper og overhale dem, plukke av manifolder og varmevekslere og rense, inspisere og i ytterste fall sende dem til røntgenkontroll for å se etter tæring og sprekkdannelser, plukke av startere og dynamoer og få overhalt disse på Fredrikstad Vikleverksted, sende dyser og dieselpumper til overhaling osv. osv. Gjør man en omfattende jobb på dette, skal det mye til at en gammel motor i 60 serien plutselig tar kvelden uten forvarsel. Vil koste litt, men man slipper å kjøre rundt med hjertet i halsen for at  motoren plutselig skal dævve. En VP TAMD i 60 eller 70 serien er ikke utslitt etter et par tusen timer på telleren. 

Link to post
Share on other sites

@ohio Den båten var virkelig fin problemet er at bilde er ikke av båt som er til salgs. Det må vel være en grunn til at de ikke har lagt ut bilder men ser veldig stilig ut i den stil som jeg liker av "storbåt". Får vel ringe og spørre om bilder av båten som de har.

@index + @Okkaby + @Komodo folk må vel bestemme seg angående disse motorene i Princess 414. Historien startet jo med at hvis det dævver så får man ikke reparert det og båten må avskrives som tapt. Det er jo derfor det ble en viderehistorie med Princess 55 osv. fordi hvis det først skulle "dævve" så ønsket jeg en båt som det er verdt det å fikse og som jeg har lyst å beholde for alltid da jeg ikke får råd til større med mindre jeg sparer absolutt alt og venter i flere år.

Er de fiksbare, eller må båten hives da det ikke lønner seg å putte nye motorer i en Princess 414 som man ikke skal beholde for alltid. Fordi før mente folk de ikke var fiksbare da deler ikke finnes.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP: Enig med deg i at for enkelte av oss er de "gamle" linjene tiltalende og lekker. Du har også SunQuest 43 fra 90-tallet som har de samme fine linjene. Disse SunQuest båtene er tegnet av samme designer som tegnet både Princess og Fairline båtene på den tiden.
Noe du må tenke på er at en 55' båt krever en god del større slipp når du skal opp og bunnsmøre etc. Kanskje langt i mellom hver marina som tar opp så store båter. 43 fotingen tar de opp på de fleste marinaer, til langt lavere kostnad. 43'-ingen er også under D5L kravet, selv om jeg vil anbefale deg å ta det beviset.
379410C0-A227-46D2-8424-3249B37D108C.png.7b64884dbca230afd56e883513211243.png


43'-ingen har også fin plattform bak som er fin å hanke inn både kveita og stortorsken over. Vi har dratt mye fin fisk over våres plattform.
Den ble våres drømmebåt.

 

Til havs ute på Skagerak blir både 55' og 43' fotingen for småbåter å regne.

Lykke til!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...