Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Komodo skrev for 8 timer siden:

MAN er kanskje noe av det beste du får, men om Husky skriver, dyrt om du må gjøre noe. For å si det på en måte. Volvo Penta er lekemotorer for lekebåter, MAN er motorer for ekte mannfolk :cool:

 

Edit:

Der kom @Chilli Solbris meg i forkjøpet :giggle:

Tatt i betraktning at folk flest bare farter i nærmiljøet sitt, holder det i massevis med Volvo :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Vel da var det noen andre kanskje som rakk å ringe meglern tidligere hvis den allerede er reservert, men til den prisen så er det jo bare å kjøpe den. Altså den er finere enn Princess 55 og 500 000 billigere enn utgangsprisen eller 250 000 om det er det det koster å hente den som dekkslast. For jeg tviler veldig at megler står ansvarlig om den dævver på tur til Norge hvis den skal "svømme" av egen maskin. Altså hvis den dævver i Frankrike f.eks osv. tipper megler ikke går med på at turen betaler kjøper men om det dævver så er det selgers risiko.

Uansett hvis noen rakk å kjøpe den allerede så blir det som med Alicraften evig venting på likegodt tilbud for da blir ikke noe annet "bra nok" for dyrere pris når denne var "Storebro" utseende også faktisk større.

@tacan Simulatorer og fly tjener jo penger hver måned det er på en måte poenget jeg venter også på ett to motors DA-42 fly som skolen skal innkjøpe og bruke og som jeg har med dagens kurs brukt nesten 2,5 mill NOK på (for å kjøpe 25 % og resterende 25 % skal flyet tjene inn selv, den andre delen er skolen sin). Jeg har gode avtaler og skolen har gode avtaler. Altså vedlikehold er deres bit, eneste måten at jeg ikke tjener penger er om ingen folk flyr. Så det er på en måte bra for begge sider altså hvis de skal betale meg så må de ha tjent pengene (de får dem ofte på forskudd imens de betaler på etterskudd først når eleven har brukt tida), men hvis bruken fører til vedlikeholdsbehov så gjør de den. De har eget mekaniker firma med verksted hvor alt gjennomføres ifølge lovmessige krav osv. Det er derfor jeg sitter hver torsdag og planlegger uka samt sjekker mail egentlig hver dag og putter inn alle folka så mange som mulig etter hverandre og ber til været at også vintern har noen fine dager (godt at simulatorer ikke trenger det).

Altså er det ingen fare i verste fall så har jeg en båt stående om plutselig ingen skulle fly men tape penger det skjer ikke altså ingen lån på meg.

PS. Selvfølgelig kunne jeg spare til enda ett fly og et par leiligheter for utleie osv. osv. osv. så kanskje som 60 eller 70 åring hadde jeg vært klar for å kjøpe en 80 foter og bruke 500 000 tusen per måned på det om det trengs. Men da er man moden for gamlehjemmet og ikke for drømmebåten :giggle:
 

Megleren vil nok ikke garantere noe som helst, hvis du skal gjøre noen avtaler må dette gjøres med selgeren (muligens gjennom megleren). Når du sammenligner priser uten å ha sett båten er det viktig å huske at de aller færreste selger noe til en lavere pris en nødvendig. Hvis en båt har en kunstig lav pris er det ofte en grunn til det. Selvsagt kan det være noen som trenger penger raskt, men gjennom internasjonale salgssider er verden blitt mindre og når det gjelder båter i denne størrelsen er det nok kjøpere fra hele Europa som følger med på markedet. Derfor tror jeg det blir langt mellom røverkjøpene. Jeg kan for lite om båter i dette segmentet for å gi noen gode råd, men vil tro at det kan være et poeng å kjøpe noe som folk har erfaring med. Det finnes et ganske aktivt Princess-miljø der man sikkert kan få råd og tips når ting må utbedres. President kan sikkert være en veldig god båt men tror mulighetene for få gode råd om den er mindre. Mulig jeg tar feil.

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg snakket med megler og det viser seg at den båten i Italia er allerede reservert og trolig solgt av en annen megler. Men da får han ha lykke til med den Princess 55 som han selger nå har jeg ikke lyst å betale 1 mill for det etter at man kunne kjøpe bedre båt til 1 mill som i mine øyne er mye finere + som har bedre motorer.

Nå skulle jo megler ha masse penger for frakt i tilfelle og mente 250 000 ikke var prisen, men heller 400 000 men da koster det mindre å ansette noen til å hente en slik båt i tilfelle + diesel.

Megler mente jo også at Princess er kjent merke og lettere å selge, men da får noen kjøpe med tanke på videresalg. Jeg skal ha båt til meg selv og det er jeg som skal synes den ser fint ut og finest er Storebro og den President virker som en lignende skrogform og større enn Princess 55 er den.

Det har i hvert fall som Alicraften spolert mine båtsøk siden ingenting blir bra/billig nok nå som noen andre rakk å kjøpe denne til 1 mill.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 45 minutter siden:

Det har i hvert fall som Alicraften spolert mine båtsøk siden ingenting blir bra/billig nok nå som noen andre rakk å kjøpe denne til 1 mill.

 

Sånn er det alltid. Det vil alltid være en handel som glapp som fremstår som bedre enn den man står med foran seg.Men sånt må du bare slette fra hukommelsen. Du vet jo heller ikke noe om grunnen til at den gikk så billig, jeg vil anta at den enten har en del dyre utfordringer eller så er den ikke attraktiv i markedet av andre grunner. Det er som regel lurt å kjøpe noe som andre også har lyst på, da lar det seg selge om prioriteringene forandrer seg og man finner ut at stor båt kanskje ikke var tingen likevel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@Okkaby Der der vet jeg ikke hva man må ha av sertifikat for engang når det er større enn 25 meter. Så stort trenger det ikke å være, men slik form som Storebro og Presidenten det synes jeg ser aller stiligst ut som båt.

Ellers så jeg denne engang før i tiden https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 det var vel det største man kan ha med D5L og det var som for 2 mill utrolig mye tonn med båt per krone. Men den ble jo solgt lenge siden.

@index Altså jeg skal ha båten til meg selv ikke hva den kan selges videre for og jeg antar reparasjoner kommer til å koste like meget som båten utifra hva som skrives her på forumet. Så det gir liten mening å tenke på gjensalgsverdi og uansett hvis noen kjøpte President båten samme dag som den ble annonsert så betyr det at den var verdt 1 mill. Jeg vet ikke om de Princess 55 hadde gått begge to på dagen om de ble solgt til 1 mill.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:
@index Altså jeg skal ha båten til meg selv ikke hva den kan selges videre for og jeg antar reparasjoner kommer til å koste like meget som båten utifra hva som skrives her på forumet. Så det gir liten mening å tenke på gjensalgsverdi og uansett hvis noen kjøpte President båten samme dag som den ble annonsert så betyr det at den var verdt 1 mill. Jeg vet ikke om de Princess 55 hadde gått begge to på dagen om de ble solgt til 1 mill.

 

Joda, det er lett å tenke slik nå. Men det er greit å ha en plan for en vei ut også om ting ikke blir som man hadde tenkt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Okkaby said:

Da kom The Fling ut for salg igjen.

Bare å slå til her. Så har du nok plass å du kan ha med hele gjengen fra Polen på tur.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=281040690

 

Drømme motorer!!! Drømmer om noen gang å få så stor båt at jeg får plass til en MTU 8V eller 12V, men har ikke behov for det og eller ikke noe ønske om å drifte en sånn type båt!  som tidligere nevn er jeg heller for liten båt til høy pris! :lol:  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 13 minutter siden:

The Fling Kansje ikke så mye og si på prisen men husk og ha penger nok til vedlikehold Her nytter det ikke med D5L sertifikat

De har jo forsøkt å selge den flere ganger nå. Er jo innredet til partybåt å ikke just feriebåt. Har vært kjørt en del firmaturer/teambuilding++ med den.

Men ikke noe som er billig å drifte dette nei

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Altså mer enn 24 meter skal det ikke være D5L skal holde, man skal ikke behøve å være skipskaptein for å styre båten :giggle:

Jeg har også sammen med masse uniteressante (høy pris i forhold til båt) annonser på mail fra megler fått bilder av Presidenten og det var akkurat nøyaktig som jeg tenkte. Megler sa at motor var i veldig bra stand og båten var sjødyktig men det var ikke noe spesielt i vare tatt interiør og eksteriør.

Akkurat slik jeg ville ha det altså betale lite men få god motor og sjødyktig storbåt. Siden slikt som interiør og pyntegreier om man skal ha det så vet jeg om folk i Polen som ikke kan båt men som kan slike ting og fikser det raskt effektivt og virkelig billig. Så det viktige er det som "ufaglærte håndverkere av snekker/flislegger/tapetserer ol. talent" ikke har peiling på som motor og sjødyktighet. For det er det som er dyrt og som man må fikse med engang.

 

NY OPPDATERING: Båt skal likevel være ledig, så er det bare det med transporten for jeg nekter å bruke 400 000 på den når det er mer enn diesel opp til Norge. Den er også Polskregistrert faktisk så jeg kan kanskje få en pris uten MVA og tollvesenet har sagt det er greit om jeg personlig bruker den i Norge når jeg er utflyttet landet. Eventuelt får den dobbel registrering så jeg ikke skal betale MVA frem og tilbake hvis den skal tilbake til Polen engang i fremtida.

Siden jeg driver og regner på pris for å få den til Norge så lurer jeg på @sap_2000 hva du pleide å ta per dag henting av båt i lønn? Skal se om det er noe særlig forskjell vs pris på en Polsk "kaptein" til å få den hentet dersom den ikke kan stå der i frem til sommern f.eks. Båten skal være i Venezia.

PS. Plutselig ble det helt stille når det virkelig kan bli båt.
 

Link to post
Share on other sites

On 11/29/2023 at 3:02 PM, ohio said:

President 57 | FINN.no

 

Såg denne kom ut nå

 

Kun ett bilde i annonsen så langt. Fant den ikke ved søk på de vanlige  sidene, så dette må være noe Roland (Stavanger Marinesenter) har får nyss om via egne kanaler. Med tanke på at prisen er inkl norsk mva, og megler skal ha til salt i maten må jo denne være nesten "gratis" i innkjøp, og det er det ofte en grunn til.

 

Så, ta og hiv deg på flyet og se hva dette er for noe. Ser det tiltalende ut, så kan du vurdere å leie inn en surveyor etc. Letter å ordne det i utlandet enn i norge.

 

Garanti eller at megler vil si eller gå god for noe som helst ang tilstand kan du glemme. Hvem ville tatt på seg risken for reklamasjoner til millioner for å tjene noen skarve kroner på formidling av en gammel, stor båt? 

 

On 11/29/2023 at 11:37 PM, Chilli Solbris said:

MAN er bedre enn det meste! Virkelig gode motorer. 
Frakt fra Italia på lasteskip i dag koster omtrent det samme som diesel. Ca 250 000,-.

 

 

Hvis man synes VP er dyre på deler og service, så bør man neppe få seg MAN eller MTU :giggle:

Du kan jo nevne hva MAN ville ha for motorlabber til 2 motorer :crazy: Heldigvis finnes det ofte andre løsninger.

 

MAN er anerkjent produsent, men har som VP og alle andre sine lik i lasten. De har alle laget modeller som er kjent for å være steingode til til katastrofe og alt imellom.  V-12 versjon av motorene dine er i motsetning til dine videns kjent for veivbrudd og totalras. De fikk vel retten opp det litt etter år 2000. V-8 og V-10 hadde aldri de samme utfordringene selv om "alt" er likt bar med 2 og 4 syl til.

 

14 hours ago, husky dane 85 said:

1200 timar på motoren høyrest svert lite ut ,12000 er heller ikkje noko og snakka om,og berre så da er sagt så er desse MAN-MTU og tilsvarande gråve motorer er svert goe.men dersom ein treng å overhale/reparere så vert da mykje pengar

 

Veldig lite og lukter "stått seg i hjel" som er en langt større trussel enn om den hadde gått 5x så mye på 35 år. I fritidsbåter er det sjeldent timene som tar knekken på ting, men stilletid, ukyndig bruk og vedlikehold, ikke-idelle driftsforhold etc. Man hører om motorer som tar kvelden på 1-2000 timer over mange år, mens i yrkesbruk får de lett 20.000 timer ut av en VP D12. 

 

Hk på disse motorene tilsier MAN R6 som isolert sett har godt rykte, men som med alt annet er tilstanden ledig avhengig av brukt og vedlikehold når ting blir så gammelt.

 

 

13 hours ago, XardasKSP said:

Da fikk jeg snakket med megler og det viser seg at den båten i Italia er allerede reservert og trolig solgt av en annen megler. Men da får han ha lykke til med den Princess 55 som han selger nå har jeg ikke lyst å betale 1 mill for det etter at man kunne kjøpe bedre båt til 1 mill som i mine øyne er mye finere + som har bedre motorer.

Nå skulle jo megler ha masse penger for frakt i tilfelle og mente 250 000 ikke var prisen, men heller 400 000 men da koster det mindre å ansette noen til å hente en slik båt i tilfelle + diesel.
 

 

Du ser deg blind på utsalgspris, men du aner ikke noe om disse båtene. En båt i denne kategorien kan være alt fra gull til et mareritt. En båt som er 1 mill billigere kan fort bli 1,5 mill dyrere og gi deg magesår i årevis.

 

Megler skal ikke ha noe for frakt. Frakt er blitt dyrt. Jeg tror de har rett når de sier 400k eller mer fra Adriaterhavet. Må omlastes et par ganger, transporteres til og fra lossested (kan fort bli noen hundre mil). Så ender den i southampton, Rotterdam eller hamburg og på ny losses om til ett eller annet som skal til norge. 

 

Kom deg ut å få sett på litt båter i praksis før du sammenligner pris. De spriker minst like mye som på en 35 år game BMW 750I Mange er gått i pressa allerede, Mange burde vært i pressa for lengst, og noen ytters få er enten restaurerte for enorme beløp eller stått i garasje siden gamle Helmuth som eide den dævva i 1992.  Den siste gjelder ikke på båt for den ville forfalt så den hadde blitt fjernet av enhver myndighet etter noen år.

 

9 hours ago, XardasKSP said:

 

 

NY OPPDATERING: Båt skal likevel være ledig, så er det bare det med transporten for jeg nekter å bruke 400 000 på den når det er mer enn diesel opp til Norge. Den er også Polskregistrert faktisk så jeg kan kanskje få en pris uten MVA og tollvesenet har sagt det er greit om jeg personlig bruker den i Norge når jeg er utflyttet landet. Eventuelt får den dobbel registrering så jeg ikke skal betale MVA frem og tilbake hvis den skal tilbake til Polen engang i fremtida.

Siden jeg driver og regner på pris for å få den til Norge så lurer jeg på @sap_2000 hva du pleide å ta per dag henting av båt i lønn? Skal se om det er noe særlig forskjell vs pris på en Polsk "kaptein" til å få den hentet dersom den ikke kan stå der i frem til sommern f.eks. Båten skal være i Venezia.

 

Tror 400k er en grei pris for å få et slikt drog helt til norge. Det vil koste langt mer enn bare fuel å kjøre en slik båt hjem, om den i det hele tatt kommer hjem uten masse mekk, fiks, forsinkelser og tilhørende regninger med mange nuller. Man måtte også hatt endel sikkerhetsutstyr og øvrig båtutstyr i orden.  Havneavgifter er fort noen hundre EUR i døgnet også.

 Det er vel ca 3500 nm fra Venezia til norge. Regn 3-4 l/nm om man kjører pent. I teorien kan man komme ned mot 2 l/nm, men ikke i praksis og med litt vær. vi sier 3,5 l/nm x 3500 nm x 2 EUR (lav pris) = 24500 EUR eller nesten 300k i fuel. 

Så skal du lønne to mann i en måneds tid (eller mer om/ når det blir utfordringer med vær, teknisk eller antagelig begge deler, reiseutgifter, alt som må handles inn av proviant + nødvendige utgifter..

 

Jeg synes ut i fra det at 400k er en kupp for å få en slik båt hjem til døra uten noe særlig ansvar eller risiko.

At en 35 år gammel 60-foter til under en mill går hele veien hjem uten moderate eller store problemer underveis ser på som like liten som at Paven er buddhist  :giggle:

 

Uten å vite mye mer mer om båten ville det vært useriøst å ta på seg en slik jobb. Personlig tar jeg ikke på meg oppdrag hvor jeg anser det som mer sannsynlig at ting ikke går glatt enn at det går som det skal.

 

Her kan vi sammenligne litt med fly, bortsett fra at det med båt ikke er noen krav til sertifisering, vedlikehold, godkjente deler osv. Se for deg å kjøpe en gammel haug (klenodie) av et tomotorsfly som har vært minimalt brukt og lagret i årevis uten at noen kan garantere for tilstand, vedlikehold osv. Så leie inn en pilot som fyller opp tanken, skyver throttlene frem og setter kursen over atlanteren (via grønnland og Island) og håper på det beste :pray:

 

Kom deg ut å se på litt båter @XardasKSP. Nei, du får ikke sjekket de fullstending på første runde, men du får en følelse på om de er verdt å utrede videre.

 

Har du bildene fra Pesidenten, så sleng de gjerne ut. De er forøvrig bygget i Taiwan. Primærmarkedet var USA. Mye håndverk på slike båter, men ikke alltid top notch kvalitet, materialvalg og løsninger. Alt er håndlaget på godt og vondt.

 

10 hours ago, -morten- said:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=292522677 Fin båt! har null kjennskap til de motorene! rekner med det er utgått svensk materiel!

 

Var vel en profil her som het Kim'en som hadde en sånn?

 

Opprinnelig Nederlandsk verft som endte i Canada på slutten av 80 tallet. Har bare sett en av disse i norge, og den lå på Kongen i oslo i en årrekke på 90 og begynnelsen av 2000 tallet (langside innerst på brua ut til kongen nærmest marianen). 

Kikket og siklet mye på den, men den virket rimelig forlatt med årene. Lå ute hele året uten tegn til at noen passet på eller dekket til noe som helst.  Den så etter hvert rimelig sliten ut og det er over 20 år siden nå. Med forbehold om samme båt.

 

Motorene er nok TAMD 122C produsert i 88-89, samme som i P55. Noe av det bedre jeg kan tenke meg fra den tiden sett med dagens øyne.

 

5 minutes ago, Vestkystseiler said:

Det er vel ikke helt rette årstiden å gå en båt fra Venezia til Polen. Tenker du på å gå via Gibraltar og Biscaya, eller er det noen kanaler som kan brukes ?

 

Er for høy for kanalene. Må veien rundt portugal. Teoretisk kunne man prøvd seg via svartehavet og opp gjennom ukraina og russland slik som team bachstad tok motsatt vei, men det er for veldig spesielt interesserte :giggle: 

 

Når je tenker meg om har man også Rhein-Main-Danube eller Europakanalen som forbinder Nordsjøen med svartehavet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når en sjekker litt, så er den priset til halv pris av tilsvarende som er ute på markedet. Å de til 2mill får norsk mva i tillegg. Så noe sier meg at den nok ikke er klar for å gå turen hjem for egen maskin.

 

Men syns det hørtes billig ut med 3,5l/nm som @sap_2000 skriver skal gå. To store motorer å en fart på si 12knop må da drikke mer. For blir ko jævla langt hjem om en skal gå i 6 knop hehe

Så på annen annonse med samme motorer, men over 700hk pr stk, at maks fart var 20knop. Så ikke noen racer disse båtene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

 

 

 

Men syns det hørtes billig ut med 3,5l/nm som @sap_2000 skriver skal gå. To store motorer å en fart på si 12knop må da drikke mer. For blir ko jævla langt hjem om en skal gå i 6 knop hehe

Sap skrev om man kjører pent, 12knop er ikke å kjøre pent.. Da drikker den naturligvis langt mer enn 3,5 pr nm

Link to post
Share on other sites

Altså ideen er at jeg tar med mekanikern ned dit og ser på den, mekanikern ville også løfte den opp for å se undersiden av den. Han er enig i at MAN er gode motorer.

Så finner man ut av etterpå hvordan den kan transporteres. Om kanskje det beste er å kjøre den til ett eller annet sted i Italia hvor de sender lasteskip til England ifra. Så klarer den vel å komme over nordsjøen på en penværsdag? For det finnes ikke noe lasteskip som går fra Italia til Hirtshals eller et annet sted i Danmark?

Båten er billig fordi noen har starta interiør bytte men bare starta, det virker som om noen bodde i den istedet for å kjøre rundt med den. Men mekanikern skal sjekke om den virkelig var så lite brukt og motorer i er i godstand det er jo det man betaler for motorer og sjødyktighet. Interiør som ikke krever båtkunnskaper å fikse det er jo et ikke problem som er rimelig å fikse.

Det hadde vært så mye enklere om den var i Norge men hvis det skal være billig så skal det ikke være lett. Men det virker som enda større båt enn Princess 55. Men ellers så finnes det faktisk flere om det ikke skulle bli denne.

Har aldri sett sånn "Storebro" stil på båt, båt før også finnes det flere av den i Europa. https://www.yachtworld.com/yacht/1991-president-650-5086172/ det koster jo dobbelt altså 200 000 USD utgangspris altså rundt 2 mill NOK i ferdigpris. Men det er jo også større modell og med 1000 HK på hver motor og uten interiørproblemer. Så når det finnes flere slike båter så er det ikke så farlig. Jeg liker bare stilen at den er så symmetrisk ingen "lang nese" og usymmetrisk høyde med lav bakende. Mer "skip form".

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Båten er billig fordi noen har starta interiør bytte men bare starta, det virker som om noen bodde i den istedet for å kjøre rundt med den. Men mekanikern skal sjekke om den virkelig var så lite brukt og motorer i er i godstand det er jo det man betaler for motorer og sjødyktighet. Interiør som ikke krever båtkunnskaper å fikse det er jo et ikke problem som er rimelig å fikse.

Det hadde vært så mye enklere om den var i Norge men hvis det skal være billig så skal det ikke være lett. Men det virker som enda større båt enn Princess 55. Men ellers så finnes det faktisk flere om det ikke skulle bli denne.
 

Jeg støtter deg rent prinsippielt i å følge drømmene dine. Men hva er det egentlig som gjør at du synes at Presidenten som er ett oppussingsobjekt, og har et utall økonomiske X faktorer før du har båten i Norge er et bedre kjøp i forhold til P55, Sun Quest 53 eller Neptuns som ogå har vært diskutert i tråden?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...