Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@husky dane 85 Altså når båten er annonsert i Norge på finn så er det jo gjerne med tanke på en kjøper fra Norge og da burde man ha med i annonsen at frakt er ikke "bare bare" men 400 000 NOK. Siden det spiser jo hele "super prisen".

Ellers så undergraver en "ferdigpris" som om få dager blir senket med 100 000 NOK alle ideer om "faste priser" man får på en måte beskjed at man skal prute om absolutt alt mulig og hvis det ikke står noe om "ferdig pris" da skal man prute vanvittig mye % også.

For øvrig så tror jeg at med dagens kurs av NOK med slike transport priser så er det best med båt i Norge eventuelt i Danmark eller Sverige med kort hentetur. Men båter i Norge burde jo ha likevel gode priser fordi folk fra utlandet får jo ikke tilbake norsk MVA på en privateid båt. Ergo så må de ut med alt fra 19 til 25 % MVA avgengig av land som de er fra i tillegg til prisen. Så kupp er det bare om noen skal som meg bruke båten i Norge.

 

Link to post
Share on other sites

Finn.no leses av andre en nordmenn,Den prisen på frakt er eit tal og korleis da er komt fram veit ikkje eg,men eg trur ikkje nokon har dokumentasjon på tala,ellers så vil eg tru at turen fra Italia? gjennom kanalane og opp til Tyskland ville vore ein opplevelse av ein tur,ikkje berre ein transport etappe

Link to post
Share on other sites

Iflg Finn må man når mann annonser på Finn ta med avgifter på båt som kommer fra utland gjør man ikke det så blir annonsen tatt bort Tanken på denne annonsen kan jo også i tilleg være med tanke på at noen kunne tenke og beholde den i utland et sted Emnestarter burde lese annonsen nøye da det står at ved EVENT import til Norge så tilkommer transport!

Link to post
Share on other sites

Å det selges utrolig mange båter til utlandet om dagen. Så om TS tror at det kun er Norske folk som kjøper båter på finn, så bør han endre den tankegang. Er flere store firmaer som kjøper opp båter i Norge. Hollandske å Danske bla. Har gått utrolig mye båter til Danmark i år. Kjøpes mye nyere båter av @Dansk firma, som sender de videre nordover til Grønland.

Så Båter i god stand, trengs ikke nødvendigvis å selges til gibort pris.

Men 30-40 år gamle 50+ båter, med gamle motorer å behov for full oppgradering av alt utstyr ombord om interiør, ja de vil ikke folk i utlandet ha heller, da kostnadene med å fikse opp disse blir alt for store.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Altså folk inklusive @sap_2000 mente båten ikke "overlever" turen til Norge og ikke ville tatt på seg jobben å hente den. Ergo så er jo frakt på lasteskip eneste alternativ når erfarne folk mener det ikke går å bare "kjøre den rundt".

Ellers så hvis jeg skal kjøpe en båt for super pris så reiser jeg til den, men jeg bruker jo ikke masse penger på mekaniker reise og hele pakka hvis jeg ikke er klar for å kjøpe den med engang dersom det ikke er store uoppdagede feil på den. Princess 55 til lignende pris vil finnes også om sommeren så hvorfor løpe og kjøpe i Stavanger midt på vinteren når det ikke er en pris som man aldri vil se igjen?

@ohio Jeg blir ikke skuffet men jeg ble forsøkt å overbevises om at pris 100 000 kroner dyrere er ferdigpris og ikke noe å prute på.

@husky dane 85 Tenkte aldri at man kunne komme seg fra Venezia vannveien via kanaler, tenkte man måtte dra via Gibraltar og Europa rundt. Uansett mente jo erfarne folk den kom til å "dævve" på veien. Altså det kan alltid skje men om sannsynligheten er større enn 10 % at det skjer.... da vil det virkelig koste om den dævver et sted uten bekjente mekanikere osv. osv.

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 55 minutter siden:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1357373461795250&set=pcb.1357373701795226

 

Stavanger Marinesenter facebook la ut nydelig Princess 55

Men ingen pris noen plass. Så sikkert for dyrt når det er sjans at ting Dævver før han er hjemme.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det står jo ikke ett ord om pris eller hva slags motor er inni den.

Det er jo 2 stykk Princess 55 i Norge en i Stavanger og en her i Skien allerede.  Spørsmålet er bare prisen.

Ellers tenkte dersom det ikke dukker opp noe kupp, så etter nyttår legger jeg inn en annonse på finn om at jeg vil ha båt og at folk som vil selge båt kan sende meg hva de har og hva de minimalt skal ha for det. Så kan de heller gi meg i rabatt det de betaler for at noen skal selge båten for dem.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 30 minutter siden:

Det står jo ikke ett ord om pris eller hva slags motor er inni den.

Det er jo 2 stykk Princess 55 i Norge en i Stavanger og en her i Skien allerede.  Spørsmålet er bare prisen.

Ellers tenkte dersom det ikke dukker opp noe kupp, så etter nyttår legger jeg inn en annonse på finn om at jeg vil ha båt og at folk som vil selge båt kan sende meg hva de har og hva de minimalt skal ha for det. Så kan de heller gi meg i rabatt det de betaler for at noen skal selge båten for dem.

Hvis de er registrert, kan du jo finne eier og spørre om å kjøpe direkte av dem.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså båten i Skien tror jeg eier selger selv men jeg tror i dette tilfellet så mener eier at den er verdt mye mer enn den virkelig er når den har verre motorer enn den i Stavanger. Når det gjelder båten i Stavanger så har den megler fordi det selges for et dødsbo altså det er ikke noen eier.

Men uansett disse er priset begge til en normal pris ikke noe som man aldri ser igjen så jeg ser ikke poenget med å kjøpe midt på vinteren til normal sommerpris.

Når det gjelder den noen linket inn fra facebook så er det jo ikke lagt inn noe pris eller motorinformasjon så det er jo ikke noe å vurdere engang når man ikke vet prisen og motorn. Jeg tror også det er en annen megler som selger den ellers så hadde jo megleren annonsert den med all info.

For øvrig hvis jeg lager en finn annonse i ønskes kjøpt så ser kanskje noen den som har alt fra: Princess 414, Princess 435, Princess 45, Princess 55, Princess 65, Fairline 40, Fairline 43, Fairline 50, Fairline 55 squadron, all slags Storebro over 40 fot, all slags NordWest over 40 fot, all slags President over 50 fot + alle lignende båter. Så med info om motorer med tilbehør + hva som er den absolutt minimale prisen. Så ser jeg om det er et kupp som man skal løpe og kjøpe. Samt eier slipper alt bry med å annonsere, betale for selger eller til og med finn annonse om vedkommende har rett båt til rett pris og skal bli kvitt den med engang.

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Firma er vel megler som skal selge båten for noen og tjene penger på det? Det er vel ikke noe forhandler som kjøper gamle båter fordi hvis forhandler skulle solgt dem så ville jo forbrukerkjøpsloven gjelde og det tror jeg ikke noen firma er interessert i. Meglere selger jo som mellommenn uten noe ansvar selv ikke engang for å sjekke båten hvordan den er.

Ellers så vil vel også eier trolig få mer penger enn ett firma ville betale siden ett firma må jo lønne alle arbeidere før de kan tjene på videresalg samtidig er det vel ytterst få firmaer som ønsker å stå ansvarlig som forhandler for salg av en gammel båt.

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, XardasKSP said:

Det står jo ikke ett ord om pris eller hva slags motor er inni den.

Det er jo 2 stykk Princess 55 i Norge en i Stavanger og en her i Skien allerede.  Spørsmålet er bare prisen.

 

Du snakker kun om pris og ikke hva du får for prisen. Du har fått så mange tilbakemeldinger på at den billigste båten fort kan bli den dyreste, samt skaffe deg uante mengder problemer, hodepine samt årelangt prosjekt.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd å skaffe meg den beste båten innenfor den kategorien du ønsker.

Noen garanti for at ting ikke kan dævve vil du aldri få (med mindre du kjøper nesten ny båt). Det handler om å å finne den båt og motorer som gir deg minst sjanse for de store problemer og utgifter. 

 

Slik sett mener jeg og mindre andre at så langt er P55 i stavanger den med best forutsetninger så langt. Ryktene må bekreftes, men 122 motorer som er overhalt i nyere tid, nyere generator, pent ombygget moderne plattform og hekkport samt ok modernisert innvendig gjør at den langt mer attraktiv enn den i skien. Også om du skulle ombestemme deg etter en tid, så vil den garanter være mye lettere å bli kvitt, samt større sjanse for at den er i en stand som gjør at den faktisk ikke må selges som prosjektbåt.

Om du beholder den, gitt den er i orden i dag, så er sjansene store for at motorer og gir varer minst 10 år til uten de store problemer og utgifter, forutsatt forsiktig bruk og nøye, preventivt vedlikehold. 

 

Ang P55 på facebook, så ber jeg ta en kick på bildene. For der er det brukt mange penger som selger aldri vil få igjen, men som kjøper vil dra nytte av. En av de bedre og mer smakfulle moderniseringene av eldre Princess som jeg har sett. Også har den ombygget moderne plattform, hekkport osv som koster blod. Veldig få er interesrt i slik båt i dag hvor man må krabbe/ stige 1,2 meter opp for å komme seg inn i båten fra en flytebrygge. 

Det finnes knapt en båt laget de siste 30 årene uten direkte inngang fra plattform og det er en grunn til det. 

 

Den P55 er også en av de siste som ble laget i 1992, og erfaringsmessig hadde fleste 122D motorer med 480 hk som er en god match (ikke se deg blind på bare hk). Det koster deg ikke mer enn mail eller telefon å finne ut.

 

Slenger ut noen bilder fra P55 i middelhavet (tipper den er i Nice) så kan man se og vurdere forskjellene på feks den i skien. 

 

 

 

 

 

407795731_1357373445128585_3623903043380835816_n.jpg

407752064_1357373551795241_7190694801451088625_n.jpg

407391758_1357373575128572_3725025148891920601_n.jpg

407771814_1357373441795252_2589577285408585993_n.jpg

407738982_1357373455128584_1603199399690425126_n.jpg

407769060_1357373561795240_7636762541793360025_n.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Hele poenget er å treffe en båt som Alicraften hvor noen har gjort NULL invendig likevel var motor vedlig god og det var den man betalte for.

Så finner gjerne en båt med Volvo Penta 122 motorer hvor interiøret er en ruin men motorene er like gode og med vedlikehold kan gå litt til. Slik var det jo med Alicraften motor var yngre enn båten altså fra 1996 og interiøret var for å si det sånt urørt i 40 år men det brydde jo ingen seg om siden med det første vil ingen bruke det men altså båtens sjøegenskaper og motorer + ny elektronikk med ekkolodd osv som jeg skal kjøpe uansett fordi jeg vil ha perfekt ekkolodd.

Men de fleste folk bryr seg om interiøret og betaler mer for et pent ett og hvis interiøret er ikke oppgradert på noe måte så vil jeg få en lav pris for samme motor og båt. Ellers den i skien hadde skinninteriør så den var bedre men motoren var verre derfor ville vurdert den i Stavanger.

Men jeg kjøper den jo ikke nå til en pris som man vil se igjen senere, skal jeg betale normal pris så kan jeg kjøpe båt likegodt i penvær om sommern når jeg har D5L og hele pakka. Jeg kjøper det om vintern om det er et kupp.

@husky dane 85 Ingen får noe problem med meg heller når jeg legger ut annonse. Mekaniker bare sjekker om alt fungerer og hvis det gjør det så kjøper jeg, gjør det det ikke så kjøper jeg jo ikke fordi båten fungerer ikke. Men da kjøper jo ikke firma det heller.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 38 minutter siden:

Hele poenget er å treffe en båt som Alicraften hvor noen har gjort NULL invendig likevel var motor vedlig god og det var den man betalte for

Kanskje du skal begynne å se deg om etter en båt uten motor, eller med havarert motor? Så setter du inn flett ny motor med garanti, da kan du ha et bekymringsfritt båthold i forhold til driftsikkerhet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...