Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Princess 55 er båter som er blitt brukt som ferie/bo-båt og ikke som fiskebåt i Skagerrak, så hvis de ser ut som en ruin innvendig så kan du være sikker på at resten av båten/motorer er også neglisjert.

En strøken båt, slik som den siste linket til på facebook, er med størst sannsynelighet passet på teknisk også.

 

Du beskriver deg selv som en som har 0 peiling på båt og motorer og ber om råd, men du  tar ingen råd til følge eller ønsker å lytte, så all diskusjon her går bare i "sirkler". 

 

Din kjære Alicraft fikk du først ikke kjøpe, for selger turte ikke selge en såpass gammel båt til en kunde som hadde 0 peil, så han fant på en historie at den var trukket fra markede.

 

Vet ikke hvor mange P55 det er produsert, eller hvor mange det faktisk er i Norge, men det er begrenset. Hvor mange som har TAMD122 motoren i tillegg(Norge), så begynner vi å snakke kanskje 5? 3? Hvor mange kommer tilsalgs hvert år?

 

Fra @sap_2000

Slik sett mener jeg og mindre andre at så langt er P55 i stavanger den med best forutsetninger så langt. Ryktene må bekreftes, men 122 motorer som er overhalt i nyere tid, nyere generator, pent ombygget moderne plattform og hekkport samt ok modernisert innvendig gjør at den langt mer attraktiv enn den i skien. Også om du skulle ombestemme deg etter en tid, så vil den garanter være mye lettere å bli kvitt, samt større sjanse for at den er i en stand som gjør at den faktisk ikke må selges som prosjektbåt.

Om du beholder den, gitt den er i orden i dag, så er sjansene store for at motorer og gir varer minst 10 år til uten de store problemer og utgifter, forutsatt forsiktig bruk og nøye, preventivt vedlikehold. 

 

Les de siste innnlegg fra SAP et par ganger, men jeg tror ikke du ønsker å lytte, så det er kanskje ikke noen poeng.

 

Tror neppe en Princess 55 435 414 egentilig er båten for deg, men alle må jo bare kjøpe den båten de har lyst på.

Jeg haddde ikke følt med trygg i Skagerrak i en neglisjert P55 fra 80tallet.

 

Lykke til med søk etter båt, jeg tar juleferie fra denne tråden.. :santcheers:

Link to post
Share on other sites

I det segmentet du ser etter båt nå så finner du ikke en båt med godt vedlikeholdt motor og håpløst interiør. 
Alicraften var en ting men nå er du i et annet område båt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Komodo Altså da måtte jo båten vært gratis og likevel hadde det kostet over 2 mill å skaffe den motorer og med tilbehør som noen skrev og montering osv. opp mot 3 mill.

Så ideen er å finne en båt hvor motorene er gode, interiøret om det skal i fremtiden utbedres vil man jo gjerne ha slik som man vil ha selv og ikke at noen har allerede gjort det og forventer å få betalt. Interiør gjør de rimelig og bra i Polen det krever ikke båtfolk det kan vanlige håndverkere gjøre akkurat som de gjør i hus og hytter. Det er motor og sjødyktighet som er verdien i en båt siden det kan ikke hvem som helst "fikse".

@Førstefender Det behøver ikke å være en Princess 55 det kan være Fairline, Storebro, President osv. osv. det er ikke bare en type båt som er stor, klassisk og med flyingbridge. Poenget er at hvorfor kjøpe båt midt på vinteren til normal pris? Da tar jeg gjerne først en D5L og kjøper om våren eller sommern om det skal ha normal pris og ikke noe kupp pris. Som man ser løper ikke folk og kjøper. Hadde det vært kupp så hadde den vært solgt på en uke.

@Chilli Solbris Altså da i det minste en båt hvor noen ikke har bytta ut originale interiøret for om jeg skal fikse det engang i fremtiden så vil jeg jo gjerne betale for slikt som jeg vil ha det og ikke betale for at noen har gjort det slik han ville ha det.

Om jeg skulle hatt en båt hvor alt er fint inklusive interiør og hele greia er vakker så hadde det blitt Storebro 500 RC. Men folk vet de er fine og annonsert i Sverige er billigste for 2,5 mill selv om de er like gamle som Princess og har like gamle motorer. Så er det 1 mill ekstra i utgangspris men da er båten virkelig virkelig fin over hele greia.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 30 minutter siden:


@Førstefender Det behøver ikke å være en Princess 55 det kan være Fairline, Storebro, President osv. osv. det er ikke bare en type båt som er stor, klassisk og med flyingbridge. Poenget er at hvorfor kjøpe båt midt på vinteren til normal pris? Da tar jeg gjerne først en D5L og kjøper om våren eller sommern om det skal ha normal pris og ikke noe kupp pris. Som man ser løper ikke folk og kjøper. Hadde det vært kupp så hadde den vært solgt på en uke.
 

Du klarer ikke forstå hva som blir skrevet eller du vil ikke.

Det er ingen som løper å kjøper en P55 fra 80 tidlig 90, kupp eller ikke, de kan gjerne ligge ute et år eller to før salg. De fleste har ikke serifikat, plass til å legge en 55foter, ønske om å på ta seg utgiftene ved å kjøpe en slik båt etc, uansett pris.

Båter i den klassen har sjelden noen "sommer og vinterpris". 

Det er lov å legge inn bud, feks 1.1mill for båten i Stavnger er ikke nødvendigvis skambud..

Nå skal jeg ta pause fra denne tråden! ;)

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Men der sa du jo det nettopp at slike båter normalt ligger 1 eller 2 år før de blir solgt. Også tenk deg at det i løpet av året er f.eks en som eier slik båt og virkelig trenger pengene istedet for å betale i 1 eller 2 år til utgifter for å vedlikeholde båten. Da er det jo mulig noen gir kupp pris for å selge her og nå og ikke om 1 år.

Det er derfor jeg skal legge til annonse på finn så kanskje det finnes noen i hele landet som vil selge båt "her og nå" og heller til lavere pris enn betale for 1 år vedlikehold og få litt større pris.

Link to post
Share on other sites

Synes trådstarter burde nytta tida til å gå på visninger, sett på ulike båtar og skaffa seg sjølv kunnskapar. Å tru at ein kan lese seg til alt nødvendig på eit nettforum er litt optimistisk. Gå på visninger, sjå over tekninske installasjonar, sit ned i salongen, gå på akterdekket og vurder om det er ein grei plass å dra opp ei kveite på 100 kg, bruk auge og nasa. Om du er innstilt på å bruke nokre millionar på ein eldre båt, er det viktig å ha kunnskap om det du gjer, og det får du ikkje i sofakroken. 

Har du så langt vore ombord i mange båtar over 45-50 fot og vurdert desse?

Veit ikkje kor mange 1000km eg har køyrd til saman for å sjå på båtar eg har vurdert, men det er mange..... 

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, husky dane 85 said:

Slike båtar som TS drøymer om kjem sjelden på Finn eller megler,slike båtar ligg som regel for lut og kaldt vatten rundt omkring i båthavner ,veit om ein P45 som ikkje vert brukt eller vedlikeholdt,den berre ligg der,men 45 fot er jo alt for liten for TS

Det er enkelte som ikke skjønner at det koster veldig mye å drifte og eie en stor båt! Når det begynner å bli 50-70 fot er det veldig mye duppeditter og systemer å vedlikeholde, store motorer og gear som har dyre deler. Bare å fylle dieseltankene koster 40-50000. Mange store og komplekse systemer å vedlikeholde. Dyr forsikring, dyrt å slippsette, dyrt å ha båtplass. Når i tillegg alt er gamelt og delvis utgått på dato etter dagens standard, sier det seg selv at det man tror man har spart i å kjøpe gammelt billig, straffer seg.. Jeg kan til dels skjønne et sånnt valg der noen bevist kjøper en gammel båt for så å sette den i stand oppgradere til dagens standard, pusse opp innredning og eksteriør for så å ha denne båten livet ut! Men fremdeles sitter man igjen med en veteranbåt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Virker på meg som TS tenker og kjøpe gammel båt i 50 / 70 fot billig for og så kjøre fra Norge til Polen for og fixe opp men en kommer ikke til Polen fra Norge på en tank diesel, kansje 3 og så tilbake igjen og da snakker vi fort om 150 / 200 tusen i drivstoff og da vil jeg vel tro at vinninga går opp i spinninga så jeg skjønner ikke tankegangen hans

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 21 minutter siden:

Virker på meg som TS tenker og kjøpe gammel båt i 50 / 70 fot billig for og så kjøre fra Norge til Polen for og fixe opp men en kommer ikke til Polen fra Norge på en tank diesel, kansje 3 og så tilbake igjen og da snakker vi fort om 150 / 200 tusen i drivstoff og da vil jeg vel tro at vinninga går opp i spinninga så jeg skjønner ikke tankegangen hans

Tror ikke det går så mye i diesel.

Fra Østlandet og til Polen er det ca 400 NM.

Tar de det med ro så kan de klare seg med 3 liter på milen, dvs 1200 liter på turen til Polen. Tar vi kr 25 på liter så vil det bli ca kr 30000 i diesel.

Er nok noe å spare på litt restaurering i Polen ja...

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 56 minutter siden:

Tidlegare arbeids kolega brukte 2,5l/m ved 9knop ,og 6,2l/m ved 20 knop, motorer var TAMD122 i ein Fairline 50-55fot

Holder en seg under 8 knop så kan en komme ned i 2 liter på milen, men i marsjfart så blir det nok fort 6-8 liter pr mil.

Så det blir fort kostbart.

Link to post
Share on other sites

Små 500NM fra Tønsberg til Gdansk. Så kan en redusere om en går til havn nærmere Tyskland.

Dette var med autoruting med Orca. Si de da går rolig å bruker 3L nm, altså 3000L tur/retur Så altså rundt 70000 i diesel med litt blandet pris. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev for 2 timer siden:

Virker på meg som TS tenker og kjøpe gammel båt i 50 / 70 fot billig for og så kjøre fra Norge til Polen for og fixe opp men en kommer ikke til Polen fra Norge på en tank diesel, kansje 3 og så tilbake igjen og da snakker vi fort om 150 / 200 tusen i drivstoff og da vil jeg vel tro at vinninga går opp i spinninga så jeg skjønner ikke tankegangen hans

 

Har du regnet på dette, eller er det bare noe vas du velter ut av deg for å lage kvalme i tråden? Nå har jo denne tråden allerede blitt ryddet for personangrep og utidigheter.

 

Fra Sandefjord til Polen er det 360 nautiske. Med et forbruk på 2 l/nm og 18 kr/liter (prisen i Utgårdskilen nå) blir det en kostnad på 13.000,- for å forflytte en slik båt fra Sandefjord til Polen. Så kommer det jo selvsagt an på hvor i Polen han skal, samt hvor hard han er på trottlene på vei ned. Men ditt anslag er jo åpenbart bare tatt ut av løse lufta. 

Link to post
Share on other sites

Så nå diskuteres det hvor mye drivstoff ts behøver for å dra nedover til Polen for å shine opp båten, ehh, hvilken båt? Så vidt jeg forstår så er jo dette prosjektet kun på tankestadiet ennå og knapt nok det og vil nok ende opp med en drøm før det "dævver". Vært arti hvis jeg tar feil...ihvertfall for ts🙂

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 1 minutt siden:

Så nå diskuteres det hvor mye drivstoff ts behøver for å dra nedover til Polen for å shine opp båten, ehh, hvilken båt? Så vidt jeg forstår så er jo dette prosjektet kun på tankestadiet ennå og knapt nok det og vil nok ende opp med en drøm før det "dævver". Vært arti hvis jeg tar feil...ihvertfall for ts🙂

Må jo rekke de 100 sider før nyttår hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bare litt rart at noen folk mener man må skynde seg og kjøpe hva som helst ellers er tråden kjedelig. Altså tråden er ment for å få innspill fra folk angående ting om båt som jeg ikke vet om og kan videre spørre bekjent mekaniker hva som er virkeligheten. Den er ikke ment som underholdning så hvis noen kjeder seg så er det jo ikke noe påbud eller tvang om å lese.

Ellers vil jeg vite hva folk mener om forskjellige båter og priser, men når jeg skal kjøpe så vil jeg få noe til virkelig god pris som Alicraften. Jeg lurer på om folk som ønsker å skynde på hadde selv kjøpt hva som helst bare det skjer her og nå?

Ideen min er at jeg skal bruke båten i 2,5 år så kanskje senere flytter båten til Polen hvor de kan fikse på ting jeg eventuelt vil trenge til annen bruk enn å reise ut på Skagerrak. Ellers kommer jo ikke til å gå på brygga og ringe all slags båteiere om de vil selge båten sin om det var det vedkommende som mente han visste om en Princess 45 mente.

Det blir jo som å se biler i oppkjørseln også ringe på døra som en dørselger bare istedet for å selge noe spørre om man kan kjøpe bilen til lavpris :giggle: Det blir for dumt setter heller inn en annonse.

PS. Om noen vet om en Princess 45 som er forlatt og venter på ny eier og som eier ikke har giddet å annonsere engang men hvor motorene er bra så kjøper jeg den gjerne. Men ikke til Princess 55 pris altså ikke til 1 150 000 men gjerne til Princess 45 pris. Og da var prisen for en ikke forlatt en 750 000 NOK i Brønnøysund. Så en forlatt en burde jo koste mindre.

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Det trenger ikke å være en spesifikk båt type altså det kan være hvilket som helst merke med gode motorer som selges til bra pris. Altså er det 100vis a flybridge båter som passer bare de er til rett pris så jeg føler at jeg gjør et godt kjøp som med Alicraften.

PS. Når jeg var og så på Princess 414 i Sandefjord så var det en fyr der med en 45 fots båt han sa det var en Scand men den var bygget etter eget prosjekt elns. Men det var virkelig fin båt, han sa det ikke lønner seg å selge nå og han skal ha den 2 år til. Men morra mi spurte hva tror han den er verdt og da sa han 800 000. Og det ville være bra pris for akkurat den båten den så jo virkelig bra ut i forhold til den Princess 414 jeg akkurat så. Men den var jo ikke til salgs.

Så noen folk skal jo ikke ha all verden hvis de vil selge noe her og nå av en eller annen grunn. F.eks fordi de ikke vil betale båtplass og vedlikehold så det ikke dævver før salget i f.eks 1 år i håp om bedre pris som både dekker kostnadene og inflasjonen samt gir noe ekstra igjen for å ha venta.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...