Jump to content

tør jeg kjøpe Mercury Optimax 175 hk 2008 2-takt-påhengsmotor?

siri40

Recommended Posts

Stort sett bra motorer, men relativt høyt støynivå.

Men noen liker jo lyden, bra V6 lyd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Skal kjøpe min første båt, og lurer på om Mercury Optimax 175 hk 2-takt påhengsmotor fra 2008 er lurt å kjøpe? Skjønner at det kommer an på vedlikehold, og den skal være bra vedlikeholdt, men lurer på levetiden til denne?

Skal du kjøpe din første båt, anbefaler jeg i utgangspunktet  noe mindre hk å håndtere. Blir litt som å kjøpe 1000 kubikk mc, som første sykkel.

Generelt gjelder for alle brukte motorer at de kan ha vært under vann, og derved verdiløse. Dette kan vanskelig observeres ved utvendig kontroll, men en prøvekjøring med full gass osv, kan fortelle en del om tilstand. Dette forutsetter at du vet hvordan en frisk motor skal høres og prestere.

Nevnte optimax motor har vel svakhet med kompressor. Dette er betydelig kostnad.

Timetallet betyr jo en del, og evt. servicehistorikk og hvordan den er tatt vare på.

Ferskvannskjørt og smurt opp før lengre opplag osv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Levetid: Vellldig få som sliter ut en påhenger. De fleste havarerer vel som følge av "bading" eller "over-rusing" Men riktig vedlikehold og ettersyn så varer sikkert de fleste påhengere på markedet i 30år. 30x50timer/år = 1500 timer sliter ikke ut en påhenger.

Er du uten erfaring med påhengere ville jeg betalt en flink en/ei som kjenner motortypen godt for å gjøre en gjennomgang.

Et erfarent "øye" kan spare inn store summer i overraskelser.... og dyre overraskelser er vel det man minst ønsker seg når man helt vil ut på sjøen...

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...