Jump to content

Brannfare i overfylte gjestehavner


Arnstein

Recommended Posts

Etter å ha lest astikkelen i siste nr. av Båtliv om brannfaren i overfylte gjestehavner, må jeg si jeg har reflektert litt over et slikt skrekkscenario. Tenk, full fyr i nabobåten. Her ligger jeg inneklemt med barn og hele familien. Er liksom ikke bare å starte opp og bakke ut. Kan være forferdelig vanskelig å komme i sikkerhet i all den giftige røyken. Jeg kommer defintivt ikke til å ligge innerst mer.

 

Av de gjestehavnene jeg har besøkt her i Ryfylkebassenget, er brannberedskapen totalt borte. Kun ved Silda-Jazz festivalen i Haugesund har jeg registrert at dette har vært et tema.

 

Det er kommunene som er ansvarlig for beredskapen og ressurser til det lokale brannvesen for oppfølging. Både i Brannverforeningen og Direktoratet for Sammfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) mener man at regelverket fra 1990 er bra nok. Den sier bl.a.:

  • List Item For hver syvende båt skal det være to båtbredder ledig
  • List Item Det er ikke forskriftsmessig å ligge fortøyd utenpå hverandre
Hvem har så ansvaret for at forskriften følges, jo havneeieren. Mon tro om han er klar over dette?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest artikkelen i "Båtliv" enda, men jeg tror du er inne på et ømt punkt ARNSTEIN!

Jeg har jevnlig besøk /inspeksjon av kommunens brannfolk på arbeidsplassen min, med ganske så detaljerte rapporter!

Hvis brannsjefen hadde tatt en runde i småbåthavna på travle kvelder, ville han, etter hva du sier, hatt adskillig å bemerke.

Hvor i regelverket finnes dine sitater? Har søkt litt uten resultat.

Havne-eierne er sikkert for det meste (lykkelig??) uvitende....

Link to post
Share on other sites

Det henvises nok til den gamle "Forskrift for brannforebyggende tiltak og brannsyn" (FOBTOB)

av 5. juli 1990.

 

Her er et utdrag av den nye som heter "Forskrift om forebyggende tiltak og tilsyn" av 26.juni 2002.

 

I permanente gjestebåthavner bør fortøyning fortrinnsvis tilrettelegges med "ut - inn" fortøyning og ikke langs siden av annen båt. Det bør være en åpen seksjon på ca. to båtbredder for hver 6 - 8 båter som ligger fortøyd ved siden av hverandre. En annen løsning kan være at to og to båter fortøyes langs siden av hverandre.

 

For gjestebåthavner som til tider blir besøkt av et stort antall båter som gjør det vanskelig å organisere fortøyningene som anbefalt, bør det etter risikoanalyse vurderes ekstra manuelt slokkeutstyr på land med lett tilgjengelighet, og/eller organisatoriske ordninger som vakt og lignende.

 

I campingkjøretøy og lystfartøyer som brukes til overnatting bør det installeres røykvarsler og håndslokker (ikke underlagt DSBs regelverk).

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...