Jump to content

Hvordan tester man batteriet?


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Har 2 forbruksbatterier som er fra 2011 som følgte med båten jeg kjøpte i høst. Har ladet opp det men hvordan kan man måle at det er ok?

Er stengde blybatterier så kan ikke måle væske. Finnes det noe test instrument til ok pris?

Link to post
Share on other sites

Sett på en kjent belastning, f.eks en lyspære. mål spenning før og etter 10 timer.

Dette gir deg en anelse av tilstand.

Egentlig burde det være en tidel av batt. kapasitet.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ja,en kjent last eller tilførsel og mål over litt tid for best mulig indikasjon hvilke tilstand batteriene er. Mål de hver for seg. 

X Wh timer tilført/tappet vs teoretisk avregning og differansen er da resultatet du er ute etter.

Sjekk også at instrumentet du måler viser rett verdi.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bir ikke det litt som å stikke fingen opp i luften for å finne hvor mye vind det er ? :giggle:

Yepps, fungerer supert i 9 av 10 tilfeller. ;-) Er batteriene for dårlige? Kjøp nye :-)

Link to post
Share on other sites

Nå sier du ikke noe om batterikapasiteten, men har du batteri på 80-100aH, så kjøp en 12v 50W halogenpære. Den trekker i praksis ca 4A.

Koble på batteriet og tell antall timer pæren lyser til batterispenning når 11V.
10 timer blir da 40aH osv.

 

Sett det på fredag kveld.

Er lampen slukket tidlig lørdag morgen, kan du kjøre rett til butikken og kjøpe nye batterier :smiley: 

Lyser pæren og spenningen over 11V så er det bare å følge med utover dagen til batterispenningen når 11V.
 

Dette gir deg en god indikasjon på batterienes helsetilstand.

Bare husk å lade opp igjen umiddelbart etterpå.

 

Link to post
Share on other sites

Det er en dårlig løsning for forbruksbatterier. En slik tester er for bilbatterier beregnet først og fremst for startegenskaper. Bruk en utladingstest som flere ovenfor har anbefalt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en dårlig løsning for forbruksbatterier. En slik tester er for bilbatterier beregnet først og fremst for startegenskaper. Bruk en utladingstest som flere ovenfor har anbefalt.

Takker for oppklaringen :)

Vil ikke en slik tester si noe om tilstanden på batteriet? Evne til å ta lading?

Link to post
Share on other sites

Tester mye batterier i jobbsammenheng, på bilverksted. For en kjapp og grov test bruker vi innimellom en slik pølsegrill. Men ofte ser vi at vi ikke får frem noe feil med bruk av denne. Vi har også en mer avansert elektronisk tester der vi taster inn batteritype, CCA i bil/ute av bil osv. Denne luker ut koen fler batterier, men ser ofte også at denne sier at batteri er ok selv om kunde opplever startproblemer. Testen som er sikrest og luker ut flest defekte batterier, er en test som vi kjører via diagnosesystemet. Sitter en sk. BMS i bilen (Battery Monitoring Sensor), som holder kontroll på strøm ut og inn av batteriet. Vha. denne kjøres et skript der man først tester batteriets evne til å motta lading, og så teste utladingskapasiteten. Veldig ofte er utladingskapasiteten ok, men testen feiler på batteriets evne til å motta lading. Med bil igang på tomgang, SOC (State Of Charge) under 70 % skal man se ladestrømmer opp i 60-70 A og oppover. På defekte batterier er man gjerne nede i 20-30 A ladestrøm. Mens strømtrekktesten ser tilsynelatende ok ut. Noen som har noen forklaring på dette? Hva i batteriet er det som gjør at det har redusert evne til å motta strøm?

Link to post
Share on other sites

Jeg har den biltematesteren og er helt enig med Lars H. i det han sier om den.

 

En utladingstest gir den beste pekepinnen.  Om den gjøres nøyaktig, kan den gi et veldig eksakt mål på hvor mye kapasitet du har igjen, og gir deg det sikreste resultatet. Bør ikke gjennomføres for ofte, siden du forbruker en hel ladesyklus med denne testen.  Det er en fordel om du vet hvilken norm som batterikapasiteten er oppgitt etter: C10, C20 eller C100.  Tallet angir hvor mange timer du skal kunne belaste batteriet før det er nede på 10,5V fra fulladet. 

Et batteri som er oppgitt etter C10 gir rundt 10% mer på 20 timer, og rundt 30% mer på 100 timer, enn hva det gir på 10 timer.  100 timers utladingstest er veldig tøft for batteriet, siden det blir veldig utladet over flere dager, så det er ikke å anbefale.

 

Lyspæretrikset er bra, og med en nøyaktighet innenfor kanskje 10-20%.  Du bør følge med ganske jevnlig mot slutten. 

 

Denne batteritesteren er kjekk:  Den lader batteriet ned til 10.5V og stopper der.  Og den teller hvor mange Ah batteriet klarte å gi på veien.  Duger til inntil 200Ah kapasitet, for en 20-timers test, eller 100Ah kapasitet for en 10-timers test: http://www.ebay.com/itm/331828769539?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Har selv en mindre modell av overnevnte, som vil duge for 90Ah batteri på 20 timers test: http://www.ebay.com/itm/Constant-Current-Electronic-Load-9-99A-60W-30V-Battery-Discharge-Capacity-Tester-/331639613382?hash=item4d3742e7c6:g:3dkAAOSw~gRV33vu

Link to post
Share on other sites

Er det bra for batteriet å tappes ned til 11V?

I utgangspunktet ikke, men for en test, kanskje hver eller annenhver høst så går det bra.  Går det ikke bra, så var det nok uansett på tide å bytte batteriene.  Men som nevnt av andre så er det viktig å lade helt opp igjen, så snart som mulig etter testen.

Link to post
Share on other sites

På defekte batterier er man gjerne nede i 20-30 A ladestrøm. Mens strømtrekktesten ser tilsynelatende ok ut. Noen som har noen forklaring på dette? Hva i batteriet er det som gjør at det har redusert evne til å motta strøm?

Hvor mange A belaster dere typisk i strømtrekktesten?  Er belastningen så stor at batteriet bør "protestere"?  Et startbatteri i en "normal" personbil kan gi 500-1000A (CCA) som nytt, og sikkert gi under halvparten før man begynner å merke det i praksis.

 

Ang. ladestrømmen så er dette litt gjetting fra min side, men f.eks når batteriet er sulfatert så er det mindre areal med eksponert bly inne i batteriet, og batteriet når fortere "metning" på spenning og ladestrøm.  Kan sannsynligvis også observeres ved at batterispenningen stiger raskere enn det som ellers er normalt for batteriet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...