MR Swe Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Hei, Har 2 forbruksbatterier som er fra 2011 som følgte med båten jeg kjøpte i høst. Har ladet opp det men hvordan kan man måle at det er ok? Er stengde blybatterier så kan ikke måle væske. Finnes det noe test instrument til ok pris? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Even Neve Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Mål hvilespenning med multimeteret ditt. Den skal være på 12,7v. Har du ikke multimeter får du det mange plasser til en grei pris. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Sett på en kjent belastning, f.eks en lyspære. mål spenning før og etter 10 timer. Dette gir deg en anelse av tilstand. Egentlig burde det være en tidel av batt. kapasitet. Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Du får batteritestere i pris fra 300 kr. opp til 20000 kr. Legger en kjent belastning over batteriet og måler utladingskurve. Deretter beregner den tilstanden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Ja,en kjent last eller tilførsel og mål over litt tid for best mulig indikasjon hvilke tilstand batteriene er. Mål de hver for seg. X Wh timer tilført/tappet vs teoretisk avregning og differansen er da resultatet du er ute etter. Sjekk også at instrumentet du måler viser rett verdi. Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Alternativt legg opp vårens første tur sånn at du kan fornye batteriene. Merker fort om det er "mistenkelig lav kapasitet". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Bir ikke det litt som å stikke fingen opp i luften for å finne hvor mye vind det er ? Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Bir ikke det litt som å stikke fingen opp i luften for å finne hvor mye vind det er ? Yepps, fungerer supert i 9 av 10 tilfeller. ;-) Er batteriene for dårlige? Kjøp nye :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Tenkte teste de innen jeg monterer det tilbake.så slipperer montere ut/inn i fall jeg må kjøpe nye Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Nå sier du ikke noe om batterikapasiteten, men har du batteri på 80-100aH, så kjøp en 12v 50W halogenpære. Den trekker i praksis ca 4A. Koble på batteriet og tell antall timer pæren lyser til batterispenning når 11V.10 timer blir da 40aH osv. Sett det på fredag kveld. Er lampen slukket tidlig lørdag morgen, kan du kjøre rett til butikken og kjøpe nye batterier Lyser pæren og spenningen over 11V så er det bare å følge med utover dagen til batterispenningen når 11V. Dette gir deg en god indikasjon på batterienes helsetilstand. Bare husk å lade opp igjen umiddelbart etterpå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 (edited) Batteriet tester man ved å ta det med til en batteri selger.De har testutstyr. Edited November 17, 2016 by pipe (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoove Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Hei Løsningen http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Det er en dårlig løsning for forbruksbatterier. En slik tester er for bilbatterier beregnet først og fremst for startegenskaper. Bruk en utladingstest som flere ovenfor har anbefalt. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoove Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Det er en dårlig løsning for forbruksbatterier. En slik tester er for bilbatterier beregnet først og fremst for startegenskaper. Bruk en utladingstest som flere ovenfor har anbefalt. Takker for oppklaringen :) Vil ikke en slik tester si noe om tilstanden på batteriet? Evne til å ta lading? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Tja, ja/nei. Jeg tror ikke proffe aktører ville kjøpt noe slikt billig(møl). Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Raymond_J Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Tester mye batterier i jobbsammenheng, på bilverksted. For en kjapp og grov test bruker vi innimellom en slik pølsegrill. Men ofte ser vi at vi ikke får frem noe feil med bruk av denne. Vi har også en mer avansert elektronisk tester der vi taster inn batteritype, CCA i bil/ute av bil osv. Denne luker ut koen fler batterier, men ser ofte også at denne sier at batteri er ok selv om kunde opplever startproblemer. Testen som er sikrest og luker ut flest defekte batterier, er en test som vi kjører via diagnosesystemet. Sitter en sk. BMS i bilen (Battery Monitoring Sensor), som holder kontroll på strøm ut og inn av batteriet. Vha. denne kjøres et skript der man først tester batteriets evne til å motta lading, og så teste utladingskapasiteten. Veldig ofte er utladingskapasiteten ok, men testen feiler på batteriets evne til å motta lading. Med bil igang på tomgang, SOC (State Of Charge) under 70 % skal man se ladestrømmer opp i 60-70 A og oppover. På defekte batterier er man gjerne nede i 20-30 A ladestrøm. Mens strømtrekktesten ser tilsynelatende ok ut. Noen som har noen forklaring på dette? Hva i batteriet er det som gjør at det har redusert evne til å motta strøm? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Er det bra for batteriet å tappes ned til 11V? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Jeg har den biltematesteren og er helt enig med Lars H. i det han sier om den. En utladingstest gir den beste pekepinnen. Om den gjøres nøyaktig, kan den gi et veldig eksakt mål på hvor mye kapasitet du har igjen, og gir deg det sikreste resultatet. Bør ikke gjennomføres for ofte, siden du forbruker en hel ladesyklus med denne testen. Det er en fordel om du vet hvilken norm som batterikapasiteten er oppgitt etter: C10, C20 eller C100. Tallet angir hvor mange timer du skal kunne belaste batteriet før det er nede på 10,5V fra fulladet. Et batteri som er oppgitt etter C10 gir rundt 10% mer på 20 timer, og rundt 30% mer på 100 timer, enn hva det gir på 10 timer. 100 timers utladingstest er veldig tøft for batteriet, siden det blir veldig utladet over flere dager, så det er ikke å anbefale. Lyspæretrikset er bra, og med en nøyaktighet innenfor kanskje 10-20%. Du bør følge med ganske jevnlig mot slutten. Denne batteritesteren er kjekk: Den lader batteriet ned til 10.5V og stopper der. Og den teller hvor mange Ah batteriet klarte å gi på veien. Duger til inntil 200Ah kapasitet, for en 20-timers test, eller 100Ah kapasitet for en 10-timers test: http://www.ebay.com/itm/331828769539?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Har selv en mindre modell av overnevnte, som vil duge for 90Ah batteri på 20 timers test: http://www.ebay.com/itm/Constant-Current-Electronic-Load-9-99A-60W-30V-Battery-Discharge-Capacity-Tester-/331639613382?hash=item4d3742e7c6:g:3dkAAOSw~gRV33vu Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Er det bra for batteriet å tappes ned til 11V? I utgangspunktet ikke, men for en test, kanskje hver eller annenhver høst så går det bra. Går det ikke bra, så var det nok uansett på tide å bytte batteriene. Men som nevnt av andre så er det viktig å lade helt opp igjen, så snart som mulig etter testen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 På defekte batterier er man gjerne nede i 20-30 A ladestrøm. Mens strømtrekktesten ser tilsynelatende ok ut. Noen som har noen forklaring på dette? Hva i batteriet er det som gjør at det har redusert evne til å motta strøm? Hvor mange A belaster dere typisk i strømtrekktesten? Er belastningen så stor at batteriet bør "protestere"? Et startbatteri i en "normal" personbil kan gi 500-1000A (CCA) som nytt, og sikkert gi under halvparten før man begynner å merke det i praksis. Ang. ladestrømmen så er dette litt gjetting fra min side, men f.eks når batteriet er sulfatert så er det mindre areal med eksponert bly inne i batteriet, og batteriet når fortere "metning" på spenning og ladestrøm. Kan sannsynligvis også observeres ved at batterispenningen stiger raskere enn det som ellers er normalt for batteriet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Raymond_J Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Belaster med 20 A, pluss/minus 5 A over 4 min. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MR Swe Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Noen som har test for dummies manual :-) ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Denne ble vel anbefalt i en annen tråd. Du trenger en passelig 12V adapter i tillegghttp://www.ebay.com/itm/Constant-Current-Electronic-Load-10A-110W-30V-Battery-Discharge-Capacity-Tester-/331828769577?hash=item4d42893329:g:5ZYAAOSwSzdXC4vJ Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Noen som har anbefaling på proff batteri diagnosetester? Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.