Jump to content

Gratis Weather routing verktøy

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Interessant. Plugget inn dataene for Reunion til Sør-Afrika, med avreise i morgen. Det påstås at vi skal komme oss over på 12 døgn, med to døgn og 6 timer for motor (i så tilfelle tabbe å stoppe her for å fylle diesel). Fasit kommer om anslagsvis to uker.

Veldig nyttig med mulighet for å sende forespørsler via e-post, skal definitivt brukes i løpet av de neste par ukene.

Jeg skulle imidlertid ønske meg litt mer spesifikke muligheter til å spesifisere hvordan ruta burde se ut. På kommende overfart planlegger vi for eksempel å gå 100-150 nautiske mil syd for Madagaskar med mindre været er svært rolig, fordi området er beryktet for ekstrembølger. Kan alltids legge opp to separate etapper, men hadde vært kjekt med en eller annen mulighet for å spesifisere dette – tilsvarende problemstillinger er ikke helt uvanlige.

Guest Avmønstret#

Den har sine begrensninger, men samtidig regner den kjapt ut ting jeg knapt hadde giddet å regne ut selv :-) Og eksport av filer rett til plotter/nettbrett/iPad så er ruta inne. 

Mener å huske at Opencpn har en tilsvarende plugin, men vet ikke om den finnes på androide/nettbrettversjonen. 

Kjekt verktøy. Ikke at jeg skal på langtur, men sofaseiling er også seiling :-)

Guest Avmønstret#

Du velger filtype for eksport av ruten. Husker ikke i farten hvilket format de ulike systemene bruker. Men selv har jeg delt mellom opencpn, navionics osv ved å legge filene opp i en skytjeneste (bruker selv google sin) og laste ned på den dingsen som skal ha ruta for å så åpne/importere den inn i appen/programmet. 

Når du kalkulerer ruta så velger du filformat og fila popper opp som en nedlasting i nettleseren din. Ekstremt enkelt. Så må du bare få fila dit du vil ha den og få åpna den. 

Guest Avmønstret#

I Opencpn åpner jeg rute og punktbehandling. Nede til høyre i vinduet står det "importer gpx". Så er det bare å finne fila fra FastSeas og så smeller ruta inn i Opencpn. Veldig bra! :-)

Eksporterte en rute fra Sørlandet til Shetland med 69 veipunkt. Fila var da 16.9 Kb. Dvs ørliten. 

Guest Avmønstret#

Finner faktisk ikke importmulighet i Navionics på mobilen/androide... utrolig. Kan det hende at jeg har eksportert da? For det er vel mulig. 

---------

Men... opencpn for pc har egen weather-routing plugin. Har ikke sjekket på androide varianten men leser på google play at den kan importere og eksportere gpx filer, den har også tidevann, og ruteplanlegging med justering for tidevann, muligheter for grib filer osv. 

Edited by Avmønstret# (see edit history)

• 3 weeks later...

Brukte dette noen ganger underveis fra Mauritius til Sør-Afrika. Systemet fungerer i utgangspunktet veldig greit: en sender avgårde forespørsel i en mail, og får noen sekunder senere en rute i retur. Jeg kan alltids gjøre værruting offline, men for å holde utgiftene til satelittelefon på et noenlunde akseptabelt nivå er det begrenset hva slags detaljer en laster ned i værfilene mens vi er underveis.

Typisk ender jeg opp med å laste ned filer på 30-40KB, mot 3-4MB med fullt detaljnivå. Dette innebærer gjerne oppdateringer hver 12.-24. time, mot 3 timers intervaller i GFS, og ~1° oppløsning, der modellen går helt ned til 0.25°. Selve ruting-filene tar ikke mer enn 2-3KB plass (GPX-filene er langt større enn KMZ.), veldig letthåndterlig også med «satelittmail». Med denne tjenesten kan jeg kombinere værruting basert på all tilgjengelig data med GRIB-filer av kurant størrelse. Ikke så nøye om det blåser med samme styrke fra samme retning overalt, mer kritisk med stadige vindskift og lokale variasjoner.

Men: for alt godt jeg kan si om opplegget har jeg ramlet over en ikke helt uvesentlig bug. Hver eneste ruting vi fikk begynte et godt stykke nord for startkoordinatene jeg hadde sendt. Har ikke rotet meg til å komme til bunns i dette ennå, men skal forsøke å finne ut av det, eventuelt i samråd med utvikler om jeg kommer frem til at jeg ikke har gjort en blemme.

• 4 weeks later...

Eukid eller andre - har dere testet mer av fastseas? Jeg lurer på om jeg skal bruke dette eller predictwind for vær ruting :-)

En vesentlig funksjonalitet tenker jeg er overføring av ruter fra PC til plotter (kommer til å være en Raymarine Es). Noen som vet hvordan dette kan fungere?

FastSeas funker bra. Har hatt et abonnement på PredictWind som fulgte med noe annet ræl jeg kjøpte, uten at jeg helt klarte å finne ut hvorfor dette skulle være verdt å betale for. Av og til litt avvik fra GFS-modellen, uten at det nødvendigvis har trengt å være til det bedre.

FastSeas spytter som standard ut en KMZ-fil, men du kan velge å få tilsendt en GPX-fil i stedet. GPX tar litt mer plass, men ikke uoverkommelig mye. Denne fila kan importeres rett inn i plotteren, uten at jeg har for vane å gjøre det. Vil du spare plass og gidder å gå gjennom et ekstra steg kan du konvertere KMZ til GPX lokalt.

Har glemt å gjøre noe mer med bugen jeg opplevde i FastSeas, skal se om ikke jeg får fulgt opp der.

Sorry, var litt upresis der. Brukes enten i nettleser (når vi har normal tilgang på internett) eller mail (via satelittelefon). Underveis får vi en KMZ-fil tilsendt på mail, som jeg så åpner i Weather 4D.

Treffsikkerheten var rimelig bra på vind, men strømforholdene på den etappen er kompliserte og stadig skiftende, så der var nøyaktigheten såder. Men du får ikke bedre data fra noen andre kilder. Det er viktig å skjønne at FastSeas ikke gjør noen egen analyse av været – det er kun en kombinasjon av flere datasett som allerede er gratis tilgjengelige. Værdata kommer fra NCEPs GFS-modell, mens strømdataene kommer fra OSCAR. FastSeas er en optimeringsalgoritme og presentasjon basert på disse datasettene og dataene du selv hoster opp.

Vindestimatene i GFS er i mange områder litt lavere enn faktisk utfall, men dette blir en fort nok vant til å justere for. Noen forfekter ivrig PredictWind, ECMWF eller andre modeller. Sikkert ikke noe galt med de, og det finnes helt sikkert tilfeller der deres estimater er bedre, men jeg har ikke klart å komme frem til at de totalt sett gir noen store fordeler.

FastSeas funker bra.

Følger en båt som går er på havet nå. Jeg bruker Windyty og Fastseas for å forseslå ruter (eller rettere kommer med forslag til han som foreslår ruter). Er ett stillebelte foran de, mitt forslag er 36 timer 40 grader syd for riktig kurs. Ganske stor omvei. Fastseas foreslår denne ruten, og vinden ser veldig mye bedre ut lenger syd. Spesielt om 2-4 dager (og da er usikkerheten ganske stor). En annen utfordring med fastseas er at polardiagrammet er i motsatt ende av skalaen i forhold til det som ligger inne, vurderer å konstruere ett nytt. Ganske enkelt etter 3 korte turer i båten(!).

Hvilke andre værmeldinger er gode på atlanterhavet? Har brukt windyty en del i Europa på havet, synes den er god. Men ingen erfaring fra andre områder. For å anbefale en så stor omvei vil jeg være litt sikker, og sjekke andre kilder også.

Om polardiagrammet er på bærtur bør kanskje første punkt være å gjøre noe med det? I Windyty kan du bytte mellom data fra GFS og ECMWF, kan være verdt å sjekke begge modeller. Om de er enige for de 2-4 dagene frem i tid det gjelder ville jeg i alle fall vært skeptisk til å satse på at begge tok feil. Du kan hente værdata også fra mange andre steder, men jeg forventer ikke at du blir så mye klokere av det – grunnlaget er stort sett det samme.

Dette er formodentlig snakk om åpent hav, der landeffekter og andre lokale forhold ikke har betydning? For slike områder har GFS (og andre globale modeller) betydelige begrensninger. (Ser nå det dreier seg om atlanterhavskryss, så lokale effekter kan vi trygt se bort fra.)

Det har jo også en del betydning hva slags seiling de bedriver, og hvor motvillige de er for å gå for motor.

Edited by Euklid (see edit history)