Jump to content

Brusten teak-treskel


ebonita

Recommended Posts

Vid utgången till badplattformen på min båt finns en avsats där det är en treskel i teak.

 

Den har spruckit på längden och fallit loss.

 

bilde

 

Den går någorlunda att trycka tillbaka men det saknas några smala fragment i sprickzonen så det blir inte helt komplett.

 

bilde

 

Den avspruckna listen har alltså hängt ihop med teakdäcket på akterdäck, och sedan har den varit fräst i vinkel och legat utanpå glasfiberplasten 

Man skulle kunna borra och sätta ett par träskruvar dolt bakifrån om man limmar den på plats.

 

Bäst vore antagligen att tillverka en ny bit och fälla in, men jag inbillar mig att det blir svårt att få den att smälta in i omgivningen.

Så jag tänkte i första hand försöka att sätta ihop den spruckna listen.

Jag inbillar mig att man borde tänka sig ett fyllande lim a la Araldit för att fylla upp där det saknas trä.

 

Men det finns kanske bättre möjligheter?

 

Båten står inomhus i en båthall, så där är torrt och och för närvarande c:a 10 grader varmt.

De våta fläckarna på bilderna härrör från tillfälligt vattenspill.

 

Tacksam för inspel om arbetsgång och bästa limteknik.

 

 

:confused: :confused: :confused:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme på min båt, på akkurat samme sted. Fikk laget helt ny terskel hos Fantasi Yachts.

Det går sikkert å lime, men resultatet blir nok bedre ved å bytte den ut.

Lykke til med reparasjonen.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det blir pent om du retter kantene, limer den på med passelig avstand og legger natemasse mellom listen og dekksplaten?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på trappen til dollbord i min P 40 og limte på plass delen med vannfast PU-basert trelim. Blandet teakstøv i limet etterpå og brukte blandingen til å tette sprekkene. Deretter slipte jeg og oljet og det ble greit nok.

 

Ellers er jeg enig i at den optimale løsningen er å lage en ny del å felle denne inn.

 

På samme sted som Ebonita var jeg så heldig at jeg fikk limt denne før jeg tråkket den helt av. Dette er et sted med stor belastning som ofte sprekker dessverre. 

Edited by Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

En ny er nok det beste ja. Ut fra bildene ser det ut som teaken har fått eksponering for vann, luft og lys i sprekken, da vil ikke lim (uansett type) lime godt i forhold til om bruddet er ferskt.

 

Ferske brudd (som blir limt innen få timer før luft og lys får gjort sitt) blir sterkere i limfuga enn treet rundt, så skulle man være uheldig å brekke av noe gjelder det å få det limt kjapt. Eventuelt dagen etter, men da bør bruddstedet dekkes med mørk tettsittende plast eller lignende i mens. Lys og luft bryter ned cellene i overflaten såpass raskt at molekylene i limen ikke får snudd seg skikkelig polart (+ og -) og dermed svekkes holdekraften.

Link to post
Share on other sites

Lag ein ny terskel. Det er einaste som duger. Ikkje noko klattvøla på ein slik flott båt.

 

Helt enig. Men jeg har litt forståelse for at ikke alle er møbelsnekkere. Og så bør man få tak i et bra teakemne.

 

En ny er nok det beste ja. Ut fra bildene ser det ut som teaken har fått eksponering for vann, luft og lys i sprekken, da vil ikke lim (uansett type) lime godt i forhold til om bruddet er ferskt.

 

Ferske brudd (som blir limt innen få timer før luft og lys får gjort sitt) blir sterkere i limfuga enn treet rundt, så skulle man være uheldig å brekke av noe gjelder det å få det limt kjapt. Eventuelt dagen etter, men da bør bruddstedet dekkes med mørk tettsittende plast eller lignende i mens. Lys og luft bryter ned cellene i overflaten såpass raskt at molekylene i limen ikke får snudd seg skikkelig polart (+ og -) og dermed svekkes holdekraften.

 

Og da spør jeg, kanskje litt på siden:

Hvordan bør man (eventuelt) behandle overflaten før liming av ny teak?

Hva slags lim bør jeg bruke for liming av teak utendørs? Epoxy eller PU-lim?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tack för alla synpunkter och förslag.

 

Efter att ha läst och begrundat så har jag väl insett det uppenbara att en ny terskel är det rätta.

 

Jag har kontaktat en snickare som skall titta.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvordan bør man (eventuelt) behandle overflaten før liming av ny teak?

Hva slags lim bør jeg bruke for liming av teak utendørs? Epoxy eller PU-lim?

Ingen lim er den ultimate lim, så valg av lim avhenger litt av bruken og hvilke egenskaper treet trenger når limen er ferdig herdet :smiley:

 

Hvis teaken du skal lime sammen får fullkontakt (altså at flatene er høvlet helt plane) ville jeg i de fleste tilfeller gått for PU-lim, så lenge det er over vannlinja. Den er mer fleksibel enn epoksy og lar treet få leve mer, noe som er spesielt greit ved liming av grovere dimmensjoner. Bakdelen med PU-limen er at den ikke limer godt om ikke emnene er godt tilpasset hverandres kontaktflater. PU-lim limer som limer flest best langved, liming av endeved gir lite styrke. Det er en fordel å fukte limen (f.eks. sprute lett over med vann fra sprayflaske) før emnene tvinges sammen, det fører til raskere herding og bedre limfuge.

 

Hvis flatene ikke får fullkontakt og/eller det er en fordel med et vanntett skikt i forbindelse med limfuga ville jeg valgt epoksy (som f.eks. liming av dekkslameller). De fleste epoksyer er gapfyllende og kan beholde styrken i limfuga selv om det skulle være små gliper mellom emnene. En annen fordel med epoksy er at den fungerer bedre på endeved enn PU-lim, så skal man lime sammen stykker med endeved er epoksy å foretrekke (liming av endeved bør likevel unngås om god styrke er et kriterium).

 

For begge typer lim gjelder det å ha en frisk og nybearbeidet overflate for at molekylene i limen skal kunne snu seg optimalt i forhold til polariteten i molekylene i trevirket. Limens største styrke er denne molekylbaserte prosessen der molekylenes "poler" innretter seg etter forholdene rundt, + og - tiltrekkes hverandre og gir en sterk "binding" (gjelder så og si alle former for lim). Limens mekaniske heft har mindre betydning. Jeg pleier først høvle flatene for så å gå lett over med sandpapir P150 med/på langs av teakens årringer. Avfetting med aceton eller lignende alternativer (rødsprit er ikke godt nok!) der flatene vætes av acetonen. Så en runde to med acetonen for å ta med seg eventuelle fettrester forrige avfetting ikke fikk med seg. Etter avfetting pleier jeg praktisere å ikke ta på fugene med hendene (fett fra hender = dårligere heft). Tilstrekkelig mengde lim strykes ut på begge flater for så å klemme emnene sammen og la limen få herde til den er klar. For epoksy pleier jeg påføre et tynt strøk på hver flate )som coating) før jeg supplerer med fortykket epoksy i tillegg, hvis nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...