Komodo Svart 18.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 Det høres ut som du koser deg der nede Nils! Dere får ta dere en tur ut på fjorden og se om det er noe languster å få tak i Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 18.Desember.2016 Del på Facebook Svart 18.Desember.2016 Vi er omtrent 800 km fra sjøen, så noen langustere blir det neppe. Men her er det mye ferskvannsfisk, reker og krabber. Jeg har selv fiskedammer i hagen med maller og karper. Men de er våre venner, så dem spiser vi ikke . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jakob T Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Da nermer det seg jul igjen,og det må vel tradisjonen tro lages sild til jul.Rekner med å reise på sildefisket på mandag.Har ca 2500t igjen å fiske.Kan prøve å legge ut noken bilder av fangst og laging av kryddersild filet. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Hvilken båt du er på Jakob?:) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 29.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 Hardhaus Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 Jeg bestiller et spann Jacob T Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 5.November.2017 Del på Facebook Svart 5.November.2017 Da er silda på kjøling,gode 900t.Antar det blir lossing i Danmark, auksjon i formiddag. Satser på å få filet på mottaket Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 Da et det klart for krydring av 150kg sildefilet. Krydderblanding 4kg salt 4kg sukker 250g sildekrydder.Holder til ca 40 kg filet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 (redigert) Klar for krydring Redigert 9.November.2017 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2017 Spennende! Fortsett gjerne med flere bilder om du får det til, dette er jo ikke noe vi vanlig dødlige har innblikk i Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmic Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 Dette var spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 Da er 150kg sildefilet ferdig krydra.Er enkelt å lage. Legger krydderblanding og filet lagvis,med riktig mengde blanding. Når den har lagt i 4-5 dager må den legges om for å unngå at den limer seg i sammen,og kontrollere at den har krydderblanding over alt.Den laker seg fort.Bruker å vere klar etter ca 14 dager avhengig av temperatur. Bruker like deler salt og sukker.Den slipper ein del veske pga saltet men den trekker litt veske tilbake grunnet sukkeret, sier dei som har peiling på dette:-D. Er straks ferdig lossa og klar for ny tur Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 9.November.2017 Del på Facebook Svart 9.November.2017 12 hours ago, Jakob T said: Da et det klart for krydring av 150kg sildefilet. Krydderblanding 4kg salt 4kg sukker 250g sildekrydder.Holder til ca 40 kg filet. Kan det utdypes hva "sildekrydder" består av? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Kjøper ferdig blanding fra skipshandler,er eit blandingskrydder,kjenner ikke blandingsforholdet.Har også brukt Ansjoskrydder Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Jo, jo, det finnes utallige krydderblandinger for både det ene og det andre, men det jeg lurer på er hva blandingen består av..... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2017 Jeg forsøkte å legge ned kryddersild for et par år siden. Det ble ikke helt vellykket, så heretter kjøper jeg ferdig kryddersild. Den viktigste feilen jeg gjorde var antagelig at jeg ikke vendte på filetene slik Jakob beskriver etter noen dager. Det førte til at de limte seg sammen og ble tørre i midten. De ble dermed ikke skikkelig gjennomtrekt med lake og krydder. Men krydderblaningen jeg brukte følte jeg at var vellykket. Oppskriften jeg brukte ligger på en annen pc, men her har du en Med kanel, allehånde, nellik, laubærblad osv. blir det skikkelig julelukt i huset! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Big Horn Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Den skal prøves! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Kjekt å sjå ingrediensene i krydderblandingene.Har nett lagt om første spannet,små fileter i år av 220g sild.Har lagt 350g+ tidligere år. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Ø Da er silda klar til utkjøring til naboer og kjente :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Desember.2017 Del på Facebook Svart 10.Desember.2017 Imponerende rett og slett Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jakob T Svart 21.Desember.2018 Del på Facebook Svart 21.Desember.2018 Da er silda klar i år også. Det blei litt problemer i år.,da den fiskebåten jeg jobber på er den som holdt på å velte i dokken i Hirtshals. Den kom heim torsdag kveld etter eit lengre verkstedopphold. Sildefiletene var det andre båter som ordna,krydringa tatt i garasjen, så tradisjonen kan holdes i hevd Litt sein utkjøring, men bedre seint enn aldrig ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Så moro at du trekker fram denne gamle tråden (Husk å svinge innom meg med et spann om du kommer forbi Hvaler ) Her i huset blir kryddersilda kjøpt ferdig, men tradisjonen tro har jeg også i år lagt ned sursild og tomatsild. Tomatsild har jeg riktignok ikke lagt ned på et par år, men i dag ble det tid til det Jeg liker å bruke kryddersild som råvare til sursild også, selv om de fleste oppskrifter sier spekesild. Kryddersilda gir litt mer smak Jeg bruker poser med sursildkrydder som utgangspunkt, men tilsetter også litt ekstra krydder for å få litt mer piff. Jeg begynner med å koke opp vann og sukker for å lage lake. I motsetning til hva som står på oppskriftene bruker jeg å ha oppi krydderet mens det koker slik at smaken trekker mest mulig ut i laken. Har endret litt på blandingsforholdene i laken for hvert år, men i år fulgte jeg notater fra i fjor når jeg blandet. Eneste var at jeg krydret litt ekstra med andre krydder. Denne ble veldig god, kanskje en av de beste jeg har laget hittil. Silda vanner jeg ut 1/2 til 1 time før jeg skjærer den opp i biter. Det er ikke noe særlig at den er for salt, men om man vanner den ut for lenge mister den også mye smak. Jeg bruker rikelig med løk, synes det er snadder. Løken skjærer jeg i ringer, da blir det lettest å fiske dem opp av glasset og legge på brødskiva. Her har jeg også puttet i et eksta laubærblad, og et par skiver med frisk ingefær. Etter å ha fylt opp med lake topper jeg med litt frisk dill, og noen ekstra nellikspiker. Det både pynter opp og gir god smak. La ned fem glass i dag, i tillegg la jeg ned åtte glass her om dagen. Det er en årviss begivenhet å gi bort noen slike sildeglass. Virker som om det blir satt pris på Så var det tomatsild. Begynner med å blande tomatpure, sukker og eddik. 1 ts hel svartpepper og 1/2 ts hel grønn pepper knuses i morteren. I oppskriften jeg har brukt tidligere er det kun pepper, nellikspiker og laubærblad som skal tilsettes av krydder. Et raskt googlesøk avslører at de aller fleste oppskrifter er veldig like, kun litt variasjon på forhold mellom surt og søtt. I år gjorde jeg i tillegg et forsøk med å krydre litt ekstra. Brukte da krydder som står i oppskriften for å speke kryddersild. Dvs: Kanel, kardemomme, allehånde, oregano, muskattnøtt og ingefær. Vi får se hvorvidt dette blir suksess eller ikke Bruker to store løk til denne oppskriften. De skjærer jeg i biter, ikke ringer, og blander inn i sausen. Så er det å ha oppi sild. Hakket også opp nesten ei potte med dill, men kunne godt hatt i mer ser jeg. Bruker også stilken på dillen, mye av smaken sitter der. Men stilken bør finhakkes. Det ble litt lite sild i denne bollen, så i morgen blir det å kjøpe en pakke til å putte oppi. Så er det bare å sette den i kjøleskapet et par dager for å "sette seg" Sursildlake: 15 dl vann 20 dl sukker 2 dl 35% eddik 4 poser med sursildkrydder Ekstra nellikspiker Et laubærblad i hvert glass 5 cm frisk ingefær skåret i tynne skiver Litt (knivsodd): Kanel Allehånde Revet muskattnøtt Saus til tomatsild: En liten boks tomatpure (140g) 3,5 dl sukker 1 dl 7% eddik 4ss solsikkeolje (eller annen nøytral olje) 2 store løk 1 ts knust svartpepper 1/2 ts knust grønn pepper 2 ts nellikspiker Knivsodd med: Revet muskattnøtt Allehånde Kanel Kardemomme Litt frisk ingefær En potte med dill, hakket 750 g sild Tomatsilda er et eksperiment, gjenstår å se hvor vellykket det blir med den krydderblandingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 22.Desember.2018 Del på Facebook Svart 22.Desember.2018 Ser fantastisk ut. Sild er ei fantastisk råvare. Hadde tenkt oss til Valer i sommer, men kom ikkje så langt. Ville innom Engelsviken, for å høre om noen har kjennskap til ein fiskebåt som heite M/S Selbjørn. Den vart solgt fra min bestefar til Brødrene Nilsen. Den er visstnok kondomnert. Hadde vert fint å fått tak i noen bilder Ha ei riktig God Jul, nyt silda. ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 23.Desember.2018 Del på Facebook Svart 23.Desember.2018 Heldige som får tak i sild! Skulle gjerne hatt litt brisling til ansjos og stekepanna og! Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 (redigert) Jakob T skrev On 22.12.2018 at 22.53: Ville innom Engelsviken, for å høre om noen har kjennskap til ein fiskebåt som heite M/S Selbjørn. Den vart solgt fra min bestefar til Brødrene Nilsen. Den er visstnok kondomnert. Hadde vert fint å fått tak i noen bilder Det er nok enda noen i Engelsviken som husker båten som het Selbjørn. To unge Nilsen brødre kjøpte den for mange år siden. Tung tresylindret maskin......? Husker lyden enda. Hvis du kontakter Kjell Nilsen her: https://engelsvikensnekkerverksted.no/ så kan det hende han kan hjelpe deg med bilder av båten. Hvis ikke kan jeg stikke innom hos dem en dag vi er forbi der ute. Redigert 27.Desember.2018 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.