Komodo Svart 27.Desember.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Komodo skrev On 22.12.2018 at 22.32: I oppskriften jeg har brukt tidligere er det kun pepper, nellikspiker og laubærblad som skal tilsettes av krydder. Et raskt googlesøk avslører at de aller fleste oppskrifter er veldig like, kun litt variasjon på forhold mellom surt og søtt. I år gjorde jeg i tillegg et forsøk med å krydre litt ekstra. Brukte da krydder som står i oppskriften for å speke kryddersild. Dvs: Kanel, kardemomme, allehånde, oregano, muskattnøtt og ingefær. Vi får se hvorvidt dette blir suksess eller ikke Så er det bare å sette den i kjøleskapet et par dager for å "sette seg" Sursildlake: 15 dl vann 20 dl sukker 2 dl 35% eddik 4 poser med sursildkrydder Ekstra nellikspiker Et laubærblad i hvert glass 5 cm frisk ingefær skåret i tynne skiver Litt (knivsodd): Kanel Allehånde Revet muskattnøtt Saus til tomatsild: En liten boks tomatpure (140g) 3,5 dl sukker 1 dl 7% eddik 4ss solsikkeolje (eller annen nøytral olje) 2 store løk 1 ts knust svartpepper 1/2 ts knust grønn pepper 2 ts nellikspiker Knivsodd med: Revet muskattnøtt Allehånde Kanel Kardemomme Litt frisk ingefær En potte med dill, hakket 750 g sild Tomatsilda er et eksperiment, gjenstår å se hvor vellykket det blir med den krydderblandingen. Kan forøvrig melde om at både sursilda og tomatsilda ble veldig gode i år. Fyldig på smak, og godt krydret Satser nok på samme oppskrift neste år. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 Fantastisk. Motoren var ein 3syl Union. Kvar sylinder var på 50hk.Motoren heite visstnok 210hk.var det rart at ein 11åring datt ut i matte. Prøver å sende dei ein mail, hadde vert artig med noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 27.Desember.2018 Del på Facebook Svart 27.Desember.2018 (redigert) Feilpost. Redigert 27.Desember.2018 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Tradisjonen tro, er silda klar til utkjøring i år også. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 (redigert) @Jakob T De e bærre lækkert ! Redigert 4.Desember.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Ja det er det Har som tradisjon å lage å lage noen silderetter til jul jeg også. Fisker sild i november som krydres og modnes en måneds tid. Kapper hodet av silda og legger den (uvasket og med innmat) ned i salt/sukker/krydderblandingen. Krydderet får jeg i 1,2 kilos pakker tilpasset til ei tønne sild. Det er nok betydelig enklere å kjøpe ferdig filet på butikken. Billigere blir det som regel også. Og forfrosne føtter og valne hender unngår man. Men hva gjør man ikke for å holde på gamle tradisjoner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Jakob T skrev for 21 timer siden: Tradisjonen tro, er silda klar til utkjøring i år også. 😀 Det så deilig ut Jakob Misunner de som står på utkjøringslista di Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 19.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 Da er silda krydra i år også,tradisjonen tro.Me ligger å losser på Værøy,ca 1350t.Der nermer seg Jul,greit å få krydra den. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 Jakob T skrev for 10 timer siden: Da er silda krydra i år også,tradisjonen tro.Me ligger å losser på Værøy,ca 1350t.Der nermer seg Jul,greit å få krydra den. Siden du ligger og losser på min fars hjemøy, så sender du kanskje et spann med kryddersild hit også Bare send meg en IM så skal du få adressen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 27.Oktober Del på Facebook Svart 27.Oktober Det a nermer det seg jul igjen,så da må det vel lages kryddersild igjen. Vi er på vei med 1740t sild,har ikkje fått losseplass enno,satser på å få filet på mottaket. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Oktober Del på Facebook Svart 31.Oktober Da er det lagt ned 200 kg sildefilet i dag,blir vel 140 kg i måro.Da er det omlegging og utkjøring igjen. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 31.Oktober Del på Facebook Svart 31.Oktober Fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November Ser nydelig ut! Send gjerne et spann denne veien 😉 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 2.November Del på Facebook Svart 2.November Skal til Fredrikstad neste fredag,så da kan jeg ta med sild 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.November Del på Facebook Svart 2.November Litt feil,skal til Sarpsborg Ise å hente ny skipshund. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 2.November Del på Facebook Svart 2.November Ble så inspirert at idag ble det kryddersild til middag. Ligger på Vedholmen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.November Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November Jakob T skrev for 13 timer siden: Skal til Fredrikstad neste fredag,så da kan jeg ta med sild 😁 Seriøst? Skriv meg på lista 😄👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November Da er du på lista,tar med litt sild østover.Den skal ikkje betales. Dei som betaler blir strøken av lista.😄😄. Holder kontakten, antar vi kjører tidlig fredag morgen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.November Del på Facebook Svart 3.November Selv om ikke er så glad i sild er det blitt før jul tradisjon å følge denne tråden. Snart dukker vel sprø svor på ribba tråden opp igjen. Eneste som mangler er att Lars følger opp skifte til vinterdekk tråden sin med bilder i fra hjulskift 2024 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.November Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November Jakob T skrev 1 time siden: Da er du på lista,tar med litt sild østover.Den skal ikkje betales. Dei som betaler blir strøken av lista.😄😄. Holder kontakten, antar vi kjører tidlig fredag morgen Fantastisk! Gleder meg allerede Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boatmad Svart 8.November Del på Facebook Svart 8.November Interessant tråd :) skal prøve meg på dette før jul :) Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 8.November Del på Facebook Svart 8.November Og takker for gode tips Vedr oppskrift :) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 8.November Del på Facebook Svart 8.November I dag fikk jeg omsider sildene som skal krydres. Lite sild å få nå i forhold til tidligere år. Kanskje greit nok for kommende natt for en hydr slange sprakk etter garnet var satt ut igjen. Ryggen vil helst ikke ha flere hl på en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November I går møtte jeg @Jakob T i Sarpsborg og fikk overlevert to spann med nydelig, fersk kryddersild! Sa jo (delvis 😉) på spøk at han måtte sende et spann denne veien, men jaggu tok han meg ikke på ordet og dukket opp her med sild 😄👍 Jeg sier det, disse vestlendingene er kanskje ikke så verst allikevel 🤣🤣 Dette må vel være baatplassen på sitt beste? Jeg gir meg helt over! Dessverre er silda helt fersk, så det går enda en liten uke før den er spiseklar. Får se Om jeg klarer å holde meg så lenge, for den lukter helt nydelig og ser veldig fristende ut 😊 Så igjen, tusen hjertelig takk Jakob! Bare så pinlig at jeg ikke hadde noen hjemmelagde produkter å tilby tilbake i farta. Du får ha det tilgode til neste gang vi treffes, for det håper jeg inderlig skjer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 10.November Del på Facebook Svart 10.November Båtene er klrgjort for vinteren. Og da er det på tide å handle vakuumpakket kryddersild for å ta med til Chiangmai igjen. I år tar jeg med en hel gammelost og vakuumpakket rakfisk og lefse også. Utrolig nok går dette hjem hos thaiene. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.