Tallisman Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Ett medvirkende valg for att jeg for min del hadde valgt og sett nærmere på denne motoren er att ettersom jeg tror så er denne motoren overhalt av ett pålitlig verksted med erfarne folk med lang fartstid når det gjelder båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 (redigert) Hadde ikke vært itvil. Sett den rett oppi å smil, Støtter de utsagnet Nå kjenner jeg ikke til det verkstedet som selger motoren, men jeg må si jeg stusser litt på at den er overhalt og kun har 574 timer total gangtid, det ville jeg sjekket litt opp i. Tipper at "overhaling" i dette tilfelle beskriver en total service og tilstandskontroll? Hvis ikke kan det jo hende at dette er en motor som har havarert. I så tilfelle ville jeg forsøkt å få en form for garanti på denne overhalingen. Lagt til: Jeg ser at du hadde 165 hesteren. Jeg har 144 hesteren i båten vår. Den averterte er 230. Noen som vet hva som skiller disse modellene? Så vidt jeg vet er det kun intercooler som skiller 144 fra 165. Redigert 14.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Støtter de utsagnet Nå kjenner jeg ikke til det verkstedet som selger motoren, men jeg må si jeg stusser litt på at den er overhalt og kun har 574 timer total gangtid, det ville jeg sjekket litt opp i. Tipper at "overhaling" i dette tilfelle beskriver en total service og tilstandskontroll? Hvis ikke kan det jo hende at dette er en motor som har havarert. I så tilfelle ville jeg forsøkt å få en form for garanti på denne overhalingen. Lagt til: Jeg ser at du hadde 165 hesteren. Jeg har 144 hesteren i båten vår. Den averterte er 230. Noen som vet hva som skiller disse modellene? Så vidt jeg vet er det kun intercooler som skiller 144 fra 165. Støtter dette. Stussa sjølv over overhaling etter berre 574 timar, so ein eller annan form for garanti ville eg krevt. Eller dei må svara på ein del spørsmål? Dette med overhaling kan vere so mangt. Kjempemotor, men er samd i at den er i største laget. Går det an å justere den ned? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 14.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 (redigert) Den motoren havarerte også har jeg hørt. Hadde stått i en Saga 32. Vet ikke årsaken, dvs verkstedet fortalte meg hva som hadde skjedd, men jeg beit meg ikke merke i hva det var, jeg er jo ikke veldig motorkyndig. Tror den skar seg av en eller annen grunn. De påstår i hvert fall at den er blitt helt fin igjen, og at veivakslingen på denne var uskadet etter smellen. Hørte også at tidligere eier valgte å sette inn en ny motor i stedet for å beholde denne Yanmaren. Det høres jo litt merkelig ut siden den gamle hadde blitt "bra igjen" og gått så lite? Jeg lurer også på om den annonserte motoren med 230 hk kan justeres ned litt. Min havarerte motor var LH DTE 170 hk. Selv om veiva er knekt, er det plenty med ok deler igjen på den. Kanskje man kan bruke noe derfra for å senke hk antallet? Redigert 14.Januar.2017 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2017 Maskinen det vel, meg bekjent den samme. Jeg vil tro du kunne brukt mye av delene fra din havarerte ved et eventuelt bytte. Manifold, intercooler/afercooler og turbo kan vel byttes om på ? Du ville vel i så fall legge den gamle motoren som delemotor. Er det ikke mye som kan gjenbrukes ? Jeg vil tro du til og med slipper å bytte både kabelstokken og instrumentpanel ? Korriger meg om jeg tatt feil. Om den på Finn tidligere har havarert, betyr det jo ikke at den leveres i dårligere stand enn en som ikke har havarert, kanskje tvert om. Med garanti fra forhandler. Jeg ville tenkt seriøst på den der ! (har vært i din situasjon selv, det er ikke morro, men ikke mist motet!!) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hei Brumm Synd å høre om motorproblemene. Har selv en Sandvik 945. Her står det en Ford 2726T 155hk 1985mod. i mortorrommet. Jeg sliter med å få de siste 200 omdreiningene, og tror dette skyldes feiljustering av pådragsarmen på dieselpumpa etter skifting av gass-wire. Antar dermed at motoren yter rundt 130-140hk. Dette opplever jeg som for lite. maksfart blir det 13-14knop med lett båt, en knop eller to lavere med ferielastet båt. På bakgrunn av dette har jeg også lekt med tanken på å skifte motor. Etter å ha lest og sett på ulike motorer ville jeg nok for en Yanmar 230 hk som linket til tidligere. 230hk er vel maks effekt ved 3300rpm, mens den er oppgitt til 180/190hk ved 3100 kontinuerlig kjøring. Tror en Nanni 135hk blir litt i minste laget. Det er iallefall min erfaring og mening. Nå skal det legges til at jeg har en relativt tung Sandvik med mye utstyr og 600L diesel og 220L ferskvann. Avslutningsvis, hvilken utveksling på giret har du, og hvilken størrelse på propell? hva er fart og turtall på marsj og maks? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
boble65 Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Sandvik 945 er flotte båter? men er vel ikke noe fartsbåt men ville vel hatt rundt 200hk i en slik uansett.. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Jeg fikk tak i en brukt 222 hk Yanmar nå, den så helt fin ut og skal inn i båten snart. Jeg mener fortsatt at dette egentlig er for mye hk i en Sandvik 945. Den forrige motoren hadde 165 hk og spratt opp i over 17 knop da den var ny. I den farten rir båten på kjølen så det holder, og dette er en fart som krever flatt vann. Skroget er jo konstruert av Jan Bjerke for 100 hk og 12 knop. Men jeg synes en marsfart på alt under 15 kn er ok. Er spent på toppfarten med 222 hk. Tror kanskje ikke det er så smart å prøve engang.... Du kan si at det er flott med masse krefter i reserve, men med 222 hk får vel motoren aldri blåst seg ut på fullt turtall slik det anbefales i manualen til Yanmar at man skal gjøre av og til. Og det går jo ikke hvis toppfarten kanskje blir på 22 knop! Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Det hørtes litt mye ut ja? ikke no særlig og ri på kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Gratulerer med ny motor! Skal bli spennende å høre hvordan det går! Tror man skal slite med å få det skroget i over 18knop uansett motor, men er båten lett og sjøen flat så vet man aldri! Har du trimflaps? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Dora II Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Gratulerer med ny motor. Håper dette blir bra. Ang havari på Yanmar så er det ikke første gang jeg hører om det. Har en båt kompis som hadde en 120 hk yanmar, han opplevde det samme problemet som deg, veiva tvers av. Kjørte hjem på tomgang med oljetrykk, normal temp, time teller hadde da passert 1050 timer, motor over 5 år gammel, ikke noe garanti, fikk en grei pris på ny motor. Men slike ting er helt håpløst da denne delen burde holde. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Trimflaps på 945 ja, er det noe folk har prøvd på med hell? Uten at jeg har noe særlig peiling på skrogdesign, tenker jeg at det burde holde med den flapsen som er støpt på? Den er riktignok rund i formen. Kanskje det blir mer bæring med en mer firkantet form, så den slipper vannet mer likt et tverrskrog. Tipper også at kjølen uansett er for dyp på denne båten til større fart enn 15. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 4.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Er veldig enig i at selve ryggraden i en motor skal tåle høy belastning uten å knekke! Den gjør den nok normalt også det skulle jeg tro. Så antar at det enten er materialfeil/tretthet eller et eller annet feil som presser unormale krefter på veiva. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 222 hk har vært prøvd ut i mange speedsjarker. Går vanligvis greit 8-10 Tusen timer der på relativt lav belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Har selv ført div båter med denne type motor hvor timetelleren var passert 2500 timer og vel så det før vi solgte. De går ennå, 8-10 år etter. Denne type motor ble og brukt i div MOB båter som ble bygget her i landet. Bare det tyder på kvalitet. De som har ført slike og/eller vært ombord på en slik vet det er omtrent bare to innstillinger på turtallsspaken: Av eller på! At en veivaksling kan ryke kan nok skje selv de beste motorene. Husker vi hadde en langsomt gående 6syl Deutz med luftstart hvor nettopp dette skjedde. Opplevde og en tysk V-motor hvor veivstakene stod ut alle lukene. Men å si at den type motor er dårlig er nok å dra det ufattelig langt. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Trimflaps på 945 ja, er det noe folk har prøvd på med hell? Uten at jeg har noe særlig peiling på skrogdesign, tenker jeg at det burde holde med den flapsen som er støpt på? Den er riktignok rund i formen. Kanskje det blir mer bæring med en mer firkantet form, så den slipper vannet mer likt et tverrskrog. Tipper også at kjølen uansett er for dyp på denne båten til større fart enn 15. Har sett noen Sandviker med flaps ja, men ikke hørt med de hvordan det fungerer. Går baugen mye opp når du passerer 15kn? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Ballard Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 (redigert) Gratulerer med ny motor. Håper dette blir bra. Ang havari på Yanmar så er det ikke første gang jeg hører om det. Har en båt kompis som hadde en 120 hk yanmar, han opplevde det samme problemet som deg, veiva tvers av. Kjørte hjem på tomgang med oljetrykk, normal temp, time teller hadde da passert 1050 timer, motor over 5 år gammel, ikke noe garanti, fikk en grei pris på ny motor. Men slike ting er helt håpløst da denne delen burde holde. Jeg stusser noe over dette innlegget . Ingen motor kan gå med knekt veivaksel. Selv ikke på tomgang !!! Har forresten en 15år gammel Yanmar 165 hk sjøl, gangtid 1500 timer Motoren framstår som ny. Sot har jeg aldri sett. Redigert 4.Mars.2017 av Ballard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Joda, jeg opplevde også dette med min motor. Den hadde akkurat gått en halvtime på 2800 omdr da jeg dro ned turtallet en del og plutselig kom det harde,metalliske bankelyder for hvert stempelslag. Jeg var bare noen hundre meter unna hjemmehavnen, og gikk fint dit på tomgang. Noen dager etterpå startet mekanikere opp motoren for å vurdere bankelyden. På bildet ser man den brekte veiva. Denne motoren ville altså ikke gi seg, selv med brukket rygg Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Antar det er feil ved støping, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bay_liner Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Fra bildet i post #43 stusser jeg på: - Bærelagerområdene på veiva ser ut som om det har vært manglende oljetrykk en stund. - Hvorfor er det hjemmesnekra pakning/s/masse på bunnpanna? - har den vært oppe før og evt hvorfor? I tillegg: Kan disse dieselene suge vann inn i sylindrene via eksos ved hurtig gass avdrag slik som bensinmotorene? Plenty av vann i en dieselsylinder bør sette en momentan feil i motoren. Redigert 5.Mars.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
"LISE" Svart 11.April.2017 Link til dette innlegget Svart 11.April.2017 Spent på å høre hvordan det gikk med ny motor! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Løfter denne jeg. Ble det montert ny motor? Hvordan gikk det og hvilke erfaringer og "tall" oppnår du? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Brumm Svart 26.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Jeg synes det ble for dyrt å overhale den gamle motoren, og planen om en ny motor av noe slag ble lagt bort da jeg plutselig fikk tilbud om en brukt Yanmar 4LH STE 222 hk fra år 2000, hadde gått ca1600 timer. (Jeg synes dette er for mye hester for dette skroget egentlig, toppfart ble sinnsyke 21 knop målt viste det seg. Her kan man bare glemme å kjøre den på fullt av og til for å blåse sot. I denne farten rir skroget på kjølen så det holder og blir helt uregjerlig. Jan Bjerke konstruerte dette skroget for 100 hk motor og 12 knop. Jeg liker meg med 165 hk og 13 -14 knop marsfart i denne båten)) Men tenkte at en motor som hadde samme mål som den gamle ville være enkel å sette inn, jeg fikk heller kjøre på litt lavt turtall eller evt bytte til en lettere propell for slik å få opp turtallet uten at farten ble for stor. Det lokale verkstedet antok ca 15 timer for å gjøre byttet. Så viste det seg at motoren hadde hydraulisk gear med motorfester på den og alt annet ble annerledes likevel, den var slett ikke lik min gamle 4 LH 165 hk. Så timene ble betydelig fler, ca 50 tror jeg det ble. Ellers må jeg si at jeg likte gangen på den gamle 165 hk bedre enn 222 hk. Den større virker som om den går hardere, og bråker mer. Dette kan kanskje skyldes monteringen, hva vet jeg. Vurderer å montere et fleksibelt ledd på akslingen. Noen her som har gjort det? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Ny Nanni kjøper du på Engelsviken slipp. De er forhandler av Nanni. Flinke folk med god peiling! 135 hk er Kubotamotor. Slitehest som brukes i gravemaskiner blant annet. Neste motor er basert på Toyota Landcruiser. Jeg har Nanni T4.165 fra 2011 og er grisefornøyd bortsett fra delepriser. Men Toyota og Kubota er kurant å kjøpe deler til andre steder om nødvendig. Servicen på Engelsviken er helt topp!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
FLS Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Nogva Nannier er kjempemotorer. Har selv en 6.420tdi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.